Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Amatør-EM 2004 i Skövde

Hejdaniel

over 20 år siden

Hejdaniel

De 144 beste europeiske amatørene skal fighte på Skövde GK. Norge stiller som kjent med:

Knut Børsheim (+0,1)
Lars Petter Brovold (+2,3)
Johann Gudjonsson (+0,5)
Eirik Tage Johansen (+4,1)
Kim Kristoffersen (+2,0)
Torstein Nævestad (+2,3)

Hvordan tror dere de norske kommer å klare seg?

Cutten går etter 3! runder der 70 får fortsette (om jeg har forstått det rett)

Se også http://www.skovdegk.nu/em04

Kåle Kålrabi

over 20 år siden

Kåle Kålrabi

Litt vanskelig dette her. Skillet mellom amatør og proff er svært kunstig i golf. Veldig mange gode spillere i europa blir proffer hvert år. En svært liten prosent av disse klarer å leve av spilleinntekter. de som ikke velger å bli proffe og de beste juniorene deltar i amatør EM. de 144 beste amatørene som hejdaniel skriver, er i realiteten anslagsvis fra nr 1000 til 1500 på rankingen i europa og kanskje enda lengre ned på listen.

Så vis Tage skulle vinne, noe som hadde vært flott for norsk golf, er det viktig å sette prestasjonen litt i perskeptiv. Den beste svensken som deltar har samme hcp som Tage og er ranket som nr 27 på Telia tour. Så å slå han og andre tenåringer som er langt yngre enn Tage betyr ikke at han vil bli den nye verdenstjernen eller vinne majors som noen her inne synes å tro.

Så varet på spørsmålet er at Tage blir beste norske, han har en stor mulighet til å vinne og det ville være flott for norsk golf. Men prøv å sette jubelen litt i perspektiv....

Picard

over 20 år siden

Picard

Må du slutte å være så negativ kålrabi.. Tenk heller at om en av de norske skulle vinne eller gjøre det godt, har de kanskje potensiale til å bli virkelig gode en gang i fremtiden :-)

Gunnar S

over 20 år siden

Gunnar S

Jeg er imponert at det er mulig å vende en faktaopplysning om EM for amatører til noe som negativt som kålrabien gjør her!!

Er du sint på alle Kålrabi ?

Hejdaniel hausser ingen norske spillere opp i sitt saklige innlegg, ikke nevnte han noe om at Tage er neste verdensstjerne og jublet heller ingen steder såvidt jeg klarte å lese meg til - så hvordan du føler at han trenger å settes på plass og "sette jubelen litt i perspektiv...." beats me...

Hvis jeg får skyte nokså optimistisk fra hofta, så tipper jeg: 3 klarer cut'n og 2 inne på topp-25 :)

Facit

over 20 år siden

Facit

Ser på ngf.golf.no at landslagssjefens mål er:
- Alle klarer cutten
- To blant de ti beste
- En på medaljeplass

Er det en bra målsetting? I hvertfall offensivt...

Hejdaniel

over 20 år siden

Hejdaniel

Enig med Gunnar S, jeg tror også at 3 klarer cutten. Tage og Brovold føler jeg meg ganske sikker på og så tipper jeg at en eller kanskje to av de fire andre også klarer cutten (hadde vært ekstra kjekt om Børsheim kunne gjøre det bra).

Selv om både Tage og Brovold har kapasitet å vinne turneringen er det jo selvfølgelig veldig optimistisk å tippe at de skal gjøre det, så det skal jeg holde meg alt for god for (hadde jo haglet med kritikk fra alle hold og kanter på dette forumet om en skulle si noe slikt :-) ). Men jeg tipper at en av de ender blant de 12 beste mens den andre klarer en topp 20 plassering. De er jo i god form for dagen (jaja det er sikkert 40 andre som er med og... jeg vet! :-) )

Södra Banan på Skövde har brede fairway og store greener og er middels lang (6265 meter). Dette er jo noe som tyder på at en kan få se svært lave scorer. Det er forøvrig meldt litt regn på torsdagen og fredagen med en 5-6 m/s vind.

Har ikke spilt banen selv, så det blir ganske mye spekulasjoner.
Noen som har spilt banen her?

Banerekordet er jo på 61 slag (-11) ifølge golfklubbens hjemmeside.

Hejdaniel

over 20 år siden

Hejdaniel

De to siste målene til landslagtreneren;
- To blant de ti beste
- En på medaljeplass
tror jeg er ganske realistiske, men blir veldig overrasket om alle klarer cutten, det er jo høyt nivå på turneringen...

Facit

over 20 år siden

Facit

Vanskelig røff i Skövde (lost balls) og store greener. Mao bør man holde seg på fairway...

Hans Olav Husa

over 20 år siden

Hans Olav Husa

Hmm

Tage vinner så klart!!! Og da skal det jubles som bare F

HOH

Idioter

over 20 år siden

Idioter

målet til landslagsledelsen..... jeg tror ditt og jeg tror datt.
Kan vi ikke heller diskutere resultatene etterpå.
Tror ikke de norske har noe der å gjøre, men i golf er alt mulig og umulig.
Vi kan få en nordmann på toppen, og beste nordmann kan bli dårligere enn 50.
blir altfor dumt når noen skryter Tage til topps og andre tråkker hele teamet ned i søla - - - på forhånd.
Skjerp dere eller finn på noe annet å gjøre

Picard

over 20 år siden

Picard

http://www.golfdata.se/euro/str_tid.asp?tk=AM0434X&tour=

Livescore :-)

Info

over 20 år siden

Info

Gudjonsson -1 etter 3 hull, en fin start i hvertfall :-)

Picard

over 20 år siden

Picard

Og til "Idioter":

Stikk av! Om vi liker å diskutere mulighetene til de norske spillerne, ja så gjør vi det. Du kan jo heller hive deg med når endelige resultater foreligger. Men vi trenger verken skjerpe oss eller finne noe annet å gjøre..

Gunnar S

over 20 år siden

Gunnar S

Spm for de av dere som er skikkelig golfnerder og har "kontroll" på amatører ute i Europa - noen av navnene på startlista vi bør bite oss merke i nå før turneringa er ordentlig i gang - favoritter ?

http://www.golfdata.se/euro/str_tid.asp?tk=AM0434X&tour=

//G

Facit

over 20 år siden

Facit

Til Gunnar S:
Dette er hentet fra Skövde GKs hjemmeside:
"... spännande tävling med deltagare
från 23 länder, bland annat 15 svenska spelare samt de tre främsta från
fjolårets EM; 2003-års Europamästare Brian McElhinney, Irland, tvåan Pablo Martin Benavides, Spanien, samt trean Matthew Richardson, England. "

hmm

over 20 år siden

hmm

...spanieren Benavides var nære på å vinne en Europatour-turnering i fjor.

Forslag

over 20 år siden

Forslag

Matthew Richardson, England
Francois Calmels, Frankrike
Gareth Maybin, Irland
Francesco Molinari, Italia
Jan Willem Van Hoof, Nederland
Lars Petter Brovold, Norge
Eirik Tage Johansen, Norge
Eric Ramsay, Skottland
Gonzalo Castaño, Spania
Alexander Norén, Sverige
Robert Svensson, Sverige
Martin Rominger, Sveits
Rhys Davies, Wales

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Tror Tage har en stor mulighet til å vinne og dermed være den beste spilleren i europa som ikke tjener penger. Vil evt. stå stor respekt av det og bety at han har talent nok og mulighet til å bli blant de beste i europa på sikt.

Registerer at EM for spillere som ikke tjener penger gir null oppmerksomhet i media både her hjemme og i andre land. Hadde vært morsomt å se om EM eller WM for langrennsløpere som ikke tjener penger hadde fått mer oppmerksomhet, for ikke å snakke om Champions league i fotball for ikke profesjonelle lag. Fra norge ville vel Ullensaker Kisa og Larvik turn stilt, eller får spillerne penger så langt nede i divisjonene også ? Vunnet ville vel Glentorran fra Nord Irland gjort, som vistnok består av en del spillere som ikke tjener penger. Tror dette hadde gitt mer oppmerksomhet enn EM i amatør golf, eller ???

Picard

over 20 år siden

Picard

Går jo greit med de norske så langt :-)

http://www.golfdata.se/euro/res_lbo.asp?tk=AM0434X&tour=

backtee

over 20 år siden

backtee

ligger som nr 2 og 3

Reto Idi

over 20 år siden

Reto Idi

Tenk om Tage ikke hadde fått dobbeltbogey på hull 14 par 3...... Han hadde faktisk 7 birdies, like mange som han som leder.
Skal bli også morro å følge Andrew McArthur som nå ligger på 3. plass. Han har 2 eagles, og en dobbeltbogey, tydeligvis en villmann som satser hardt. Muligens en ny John Daly ???

Spørsmål

over 20 år siden

Spørsmål

Noen som vet hvorfor Trey Owen fra USA er med i Amatør-EM???

Hejdaniel

over 20 år siden

Hejdaniel

Tage åpnet med Birdie-Birdie-Birdie nå på andrerunden!!!

Info

over 20 år siden

Info

6 birdies og 6 par etter 12 hull nå for Tage idag (delt 2.plass akkurat nå...)

Goofy

over 20 år siden

Goofy

-7 etter 15 hull. Ligger det an til en 63 runde?

Hejdaniel

over 20 år siden

Hejdaniel

Simsalabim og så var Tage på delt førsteplass!!!

Hans Olav Husa

over 20 år siden

Hans Olav Husa

Hmm

Er han ikke god så vet ikke jeg!!

HOH

ole gregert terjesen

over 20 år siden

ole gregert terjesen

Dette ble en meget positiv dag. Det er nye utfordringer imorgen så det er viktig å ha riktig fokus de neste dagene og glemme dagens resultat på første tee imorgen

Proffen

over 20 år siden

Proffen

...la denne mannen gå hele veien igjen.. om Golfguden vil :)

Proffen

over 20 år siden

Proffen

La det snarest bli 2006, så vi kan se ham som proff!

H J B

over 20 år siden

H J B

Johnny, man må nok lengre ned i divisjonene dersom man skal finne rene amatørlag i fotball enn til 2. divisjon. Ull/Kisas lønnsbudsjett til a-laget i fotball overstiger nok betraktelig alle norges golf-proers inntjening hittil i år.

Marit Breivik

over 20 år siden

Marit Breivik

Da får vi bare håpe at Tage og Lars Petter ikke blir utsatt for det typisk norske fenomenet: Helsprekk når det virkelig gjelder......

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

8 birdies på en runde er rett og slett meget bra - uansett hvor vanskelig banen er ... jeg lar meg gjerne imponere de neste rundene oxo ;-)

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Utrolig kult. Ny banerekord og delt ledelse. Jeg venter bare på at eller annen skal komme med en melding om at han egentlig ikke er særlig god eller at deltagerne i EM er ganske dårlige..... Svenskene stiller jo bare med sine 20 beste amatører og den beste av disse er 7 slag bak Tage...

Picard

over 20 år siden

Picard

Bare vent, er nok ikkke lenge til første negative bemerkning kommer ;-) Gleder meg også stort over resultatene. Nå krysser vi bare fingrene for at også Brovold kan blande seg inn i teten. Men heia Tage!! :-)

SB

over 20 år siden

SB

"Kålrabi" og "Idioter", tenker nok som det knaker nå, for å komme opp med noe negativt...
;-)

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Tre norske i topp 20 er ganske moro. Håper de holder helt inn.

Picard

over 20 år siden

Picard

Brovold gikk ut for 10 min siden. Tage går ut nå. Måtte de ha lykke til! :-)

http://www.golfdata.se/euro/res_lbo.asp?tk=AM0434X&tour=

Hejdaniel

over 20 år siden

Hejdaniel

"Kålrabi" og "Iditoter" sitter vel å venter på en trippel-bogey fra Tage så de kan si "Hva var det jeg sa!" eller noe i den duren, men da tror jeg de venter forgjeves...

Hejdaniel

over 20 år siden

Hejdaniel

Gudjonsson og Nævestad kan jo med en kanonrunde klare cutten som jeg tror vil gå på +3 (kanskje +2). Til og med Børsheim om han knaller til med en 67:er. Akkurat nå ligger de jo alle 3 på +5 for turneringen...

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

....Tage med en under etter 3 Brovold dessverre to over. Stå på ....

Info

over 20 år siden

Info

Gudjonsson ligger +4 i turneringen etter 51 hull. 2 hull igjen og cutten kan lett bli +3, bare å krysse fingrene, en birdie til nå (eller to...)

Nervøs

over 20 år siden

Nervøs

Tage ble slått med 6 slag av en som nå kun ligger ett slag bak. Blir utrolig nervepirrende i morra. Jeg tror dessverre Tage mister ledelsen sin.

Picard

over 20 år siden

Picard

Blir veeeldig spennende jah! Tror det kan løsne litt igjen i morgen. Så jeg har tro på Tage jeg, alltid! :-)

Hejdaniel

over 20 år siden

Hejdaniel

Tenkte ta turen til Skövde i morgen. Tage går vel ut klokken 11, oj da må jeg nok gå å legge meg nå...

henrik

over 20 år siden

henrik

døtte. der kom bogeyen vi ikke trengte. en foran med tre igjen å spille.

JOM

over 20 år siden

JOM

Nest dårligste backnine blant de 12 beste på lista. Det ble ingen seier, men 3. plass er ikke værst det heller! Gratulerer!

Såpa

over 20 år siden

Såpa

Det glipper......

Hejdaniel

over 20 år siden

Hejdaniel

Litt stats fra lederballen under siste dagen av EM:

Fairwaytreff:
Tage 7/13 (54%)
Lockerbie 7/13 (54%)
Richardson 9/13 (69%)

Greentreff:
Tage 13/18 (72%)
Lockerbie 13/18 (72%)
Richardson 15/18 (83%)

Antall putter (front + back)
Tage 31 (13+18)
Lockerbie 28 (14+14)
Richardson 28 (15+13)

Putts per GIR
Tage 24 på 13 (1,85)
Lockerbie 21 på 13 (1,62)
Richardson 24 på 15 (1,60)

Samlet lengde hullede putter (sirkalengder) (front + back):

Tage 20,4 meter (14,4m + 6m)(2m+2,5m+0,5m+4m+0,5m+1m+0,7m+2,5m+0,7m+3m+0,4m+0,2m+0,1m+0,1m+0,7m+0,5m+0,5m+0,5m)* siste 8: 3,0 m

Lockerbie 20,7 meter (10,4m + 10,3m)
(0,3+1,5+0,2+1,5+0,3+1,2+4+0,1+1,3+0,2+4,5+0,2+1,5+0,6+0,4+2+0,8+0,1)

Richardson 37,2 meter (19,7m + 17,5 meter)((2+0,3+2,5+2+0,3+0,6+1,5+3,5+7+0,2+3+0,2+2+0,2+1,3+2+8+0,6)

Av de 6 utslagene som ikke traff fairway for Tage var 5 av de til venstre...

Richardson var ute i store problem tidlig. På hull 2 treputtet hanj en forholdsvis grei 7-metersputt. På hull 3 slo han dröy 10 meter carry over greenen og havnet i halvmetersröffen. En tilskuer fant til slutt ballen. Han hadde et særdeles vanskelig slag derfra ettersom ballen lå langt nere i røffen og greenen sluttet fra ham. Han slo og kom med nød og neppe ut av den tjukke røffen med en halvmeters marginal, deretter hadde han alltså en 10-meters chip, med 6 meters green å jobbe på, problemet var bare at greenen sluttet kraftig fra ham. Han døffet chippen totalt og ballen gikk bare en drøy halvmeter. Nå hadde han alltså en vanskelig nedoverchip for bogey... Han gikk fram til ballen og adresserte ballen med en gang uten å bry seg særlig mye om linjen og slo etter bare å ha stått ved ballen i et sekund. Allikevel ble chippen ganske bra og rullet bare drøyt to meter forbi hullet. Han satte den lange dobbelbogeynputrten med var veeldig sint, irritert og oppgitt. På hull 5 tok han også en drøy kølle for mye på inspillet og lå på fringen bak, sirka 20 meter fra hullet, chippen la han halvannen meter fra hull, men fikk 300 grader hullsnurr på parputten sin og fikk se nok en bogey i øynene. Richardsson var skikkelig sinna og slengte nærmest putteren nedi bagen....

Jaja, poenget er alltså at etter hull 5 var jo stillingen som kjent: Tage -14 Lockerbie -11 og den halvfrustrerte Richardson -8.

I det øyeblikket hadde nok ikke mange satt pengene på Richardson. At han da klarte å spille -7 på de neste 13 hullene er en helt vannvittig prestasjon. På de siste 11 hullene hadde Richardson kun 15 putter (og det var ikke akkurat noen lettspilte greener...)

Men Richardson ble jo nummer 3 i fjor etter å vært svært tett på en seier. I år ble jo Tage nummer 3 etter å ha vært svært tett på å ta hjem seieren, så kanskje kan Tage gjøre en Richardson neste år....

Såpa

over 20 år siden

Såpa

Det glapp ja.....

Nervøs nordmann

over 20 år siden

Nervøs nordmann

Det gikk som det oftest går for nordmenn under press, de pisser i buksa når det nærmer seg slutten og de leder........

Espen Ødegaard

over 20 år siden

Espen Ødegaard

Dette intervjuet med Erik Tage Johansen i Rogaland Avis, kan vel ha interesse her:
http://www.rogavis.no/sport/article1221606.ece

Hejdaniel

over 20 år siden

Hejdaniel

Til Nervös Nordmann som sa: "Det gikk som det oftest går for nordmenn under press, de pisser i buksa når det nærmer seg slutten og de leder........ "

Tage virket ikke nervøs i det hele tatt. Bogeyene på hull 15 og 16 kom som resultat av dårlig putting og halvdårlige approacher med wedgen.

Utslagene på hull 15 og 16 (med spoon) var faktiskt hel perfekte.

På hull 15 hadde han ca 50 til forkant og ca 25-30 meter green å jobbe på. Han slo en lav trekvartwedge som han pleier å gjøre i de situasjonene. Ballen landet noen meter inn på greenen, hoppet fram 4-5 meter for der å checke totalt. En litt svak wedge ga han nå en birdieputt på si 10 meter. Det var en oppoverputt men etter hullet gikk det nedover litt igjen. Tage slo da putten litt for langt (noe som absolutt IKKE er et tegn på nerver) og hadde en lang retur på drøye 2 meter som han såvidt bommet...) Med andre ord, en bogey som kom pga. to ganske dårlige slag, ikke en bogey som kom etter nerver eller tåpelig spill.

På hull 16 hadde han nok 100 meter til forkant og flagget sto 5 meter innpå greenen til venstre. Tages ganske lave wedge landet 3 meter kort om greenen, hoppet fram 2 meter, deretter spant den noe tilbake i fringen, slik at han hadde en chip på 16-18 meter med sirka 50% green å jobbe på. Chippen ble litt kort og la seg 1,5-2 meter kort. Putten var ikke langt ifra å gå i for par. Nok en gang, en bogey som rett og slett bare kom pga noen halvdårlige slag, ikke noe kriseslag som resultat av nerver med andre ord. Tage hadde faktiskt gode birdiemuligheter på hull 11,12,13 og 14 med putter på henholdsvis 4 meter, 2 meter, 3,5 meter og 1,7 meter. De fleste av de puttene var veldig nære å gå i, så ikke kom her å si at Tage kollapset på de siste ni, han puttet bare litt dårlig på hull 15 og 16 og var særdeles uheldig at hullrekken 11 t.o.m. 14 ikke ga han ihvertfall 1 eller 2 birdies.

Hivs en ser på avstanden fra hull når par minus 2 slag er slått på hvert hull og summerer opp det går det jo fram at Tage ikke spilte dårlig på de siste ni (sirkalengder).

Richardsson 44,9m (0,2+3+10+2+2,7+12+2+8+5)
Tage 55,2m (3+4+2+3,5+1,7+10+17+8+6)
Lockerbie 70,0m (1,2+4+2,2+25+4,5+8+17+8+0,1)

Selv 70m samlet birdiedistanse er jo OK selv for disse spillerne, så det var i grunnen bare puttingen, og NEI, han virket langt i fra nervøs!!!

Joje

over 20 år siden

Joje

Til nervøs nordmann. På seg selv kjenner man vel andre...?

meter

over 20 år siden

meter

ta å les hva du skrev om lengdene på hull 16 Heidaniel.
100+5=105
100-3 kort=97+2 frem= 99- spant ca 2 da= 97 igjen
105 til flagg-97=8 til hull
hvor for du 16-18 m ifra?
var ikke ikke en dårlig chip da?
men jøss 3 plass er kjempe.

Hejdaniel

over 20 år siden

Hejdaniel

Ja 8 meter til hull. OM ballen gikk akkurat i linje til hullet ja... men om den gikk 8 meter venstre i tillegg (som den gjorde) blir det jo noe med pytaghoras og dessuten var den OK la oss si 7 meter inn på greenen da og den landet 5 meter kort, hoppet 2 fram og spant 5 meter (andrespretten landet nemlig i en ondulering og fringen var forøvrig bedre enn de fleste norske greener... ;-) ) =ROT(8^2+(7+5-2+5)^2) = 17 meter...ø fornøyd? :-)

meter

over 20 år siden

meter

ok greit.. men hvis du slår et innspill på ca 1oo m og ballen blir liggende 16-18 m fra hullet så er ikke det ett halvdårlig slag som du sier,
det rett å slett et dårlig innspill på det nivået vi snakker om.

Hejdaniel

over 20 år siden

Hejdaniel

Jaja sånn i utgangspunktet er jeg enig med deg men bare for å ha det sagt, det var høydeforskjell og dessuten blåste det og dessuten fikk ballen en lei spinnsprett i en liten ondulering i fringen... hadde den bare vært 4 meter lengre hadde den vært bra.

Utrolig pirkete alle skal være da...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her