Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golf som toppidrett

Zin

over 15 år siden

Zin

Jeg har ofte diskusjoner med mine ivrige golfkompiser om golf og prestasjon i forhold til andre idretter.

Det jeg ofte lurer på er hvor mange som egentlig driver med golf, altså satser og bedriver det som toppidrett.. Er det noen som har formening om dette? Vi har vel 0 stk i Norge..

Jeg får ofte høre at det er 1000 med i førstekvalet til E-tour, men ikke alle disse er seriøse.. kanskje 100 har sjans til å kvalle, dvs 900 som kalles listefyll..

Når man regner antall aktive langrennsløpere i Norge tar man ikke med de 18000 som er med på birken f.eks..

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Så du mener at Bjørnstad som nå er klar for PGA touren og har tjent 1.2 mill i år ikke bedriver toppidrett?? For ikke å snakke om Tutta...
Tipper du mener at toppidrett kun er å gå på ski til snørra henger... Latterlig tråd.
Tipper det er over 1000 stk som lever av herregolf rund om i verden, mens maks 50-70 skiløpere

Zin

over 15 år siden

Zin

Så du mener inntekt er et mål på toppidrett??? Det høres jo enda dummere ut enn at du mener at snørra henger... JEg mener at Tiger Woods er den eneste som driver dette som toppidrett, er vel ingen andre idretter hvor det er like langt fra nr. 1 til nr. 2.. HAn trenger ikke spille golf i 2 år og allikevel lede verdensranking..

Vet ikke hvem du er kubein, men peiling har du ikke...

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Er det det å være fysisk sliten som er kravet for å bedrive toppidrett? Utfra hva du skriver så er det din mening..
Toppidrett kan både være en fysisk idrett og en idrett hvor man må bruke hodet.
Å mene at kun Tiger Woods bedriver toppidrett i golfverden beviser at du er like dum som meg

Zin

over 15 år siden

Zin

BTW, jeg vil forøvrig ikke kalle å spille inn 1,2 mill på et år leve av det som du sier... 1,2 mill minus skatt er kanskje 700.000 og et budsjett på reise/turneringer osv osv på kanskje 400.000-500.000..

Zin

over 15 år siden

Zin

Jeg mener ikke det kubein. Jeg mener antall treningstimer (øving heter det kanskje i golf?), struktur i trening (treningsdagbok, planer, evalueringer), ofring og vilje til å lykkes er kriterier for å være toppidrettsutøver. Jeg mener at særlig på strukturen er det helt katastrof i golf. Jeg mener at en som har "lagt opp" 3 ganger heller ikke har den indre drive..

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Skjønner at du ikke har så mye peiling på golf... 1.2 mill er premiepenger.. Skjønner du? Premiepenger. Har du hørt om sponsorer og NGF? Henrik tjener nok over 2 mill med sponsor og premiepenger. Det kaller jeg å leve av idretten. Sett deg inn i sakene før du poster kommentarer...

mester

over 15 år siden

mester

Dere er begge idioter som kaller hverandre idioter, SATAN!

Les og lær snørrvalper:

Felles overordnet definisjon
Toppidrett defineres som trenings- og forberedelsesarbeid på linje med de beste i verden, avhengig av den enkelte idretts egenart og utbredelse. Arbeidet fører til jevnlige prestasjoner på internasjonalt toppnivå. Idretten er for disse utøverne en hovedbeskjeftigelse.

Definisjon i den enkelte idrett
Særforbundene må konkretisere sin argumentasjon for at den satsingen de gjør kvalifiserer for en felles forståelse mellom Olympiatoppen og særforbundet av at det er toppidrett. Olympiatoppen må vurdere kvaliteten i det enkelte særforbunds argumentasjon.

Zin

over 15 år siden

Zin

Underbygger kanskje poenget mitt eller? Felles overordnet definisjon: "jevnlige prestasjoner på internasjonalt toppnivå" Er det noen norske her?
Er man på toppnivå hvis man er kvalifisert og misser cut på PGA tour?

Jeg har aldri sagt golf ikke er toppidrett, har bare sagt at det er svært få som bedriver golf som toppidrett... Verdenstoppen i golf er jo 1 person...

Zin

over 15 år siden

Zin

Kubein: Det er sant, jeg har ikke peiling på golf.. Tror du Bjørnstad får 800.000 av NGF og sponsorer?? Det har jeg meget vanskelig for å tro...

snappy

over 15 år siden

snappy

Tutta er jo jevnlig to 10 i verden. Det kan man jo si er okay.

Tiger Woods er kanskje den mannen som gjorde noe med golf som idrett. Han fikk golfen opp på et annet nivå med hensyn til fysisk og psykisk trening.

Aldri før har golfen vært så bra trent som nå.

Du er sikkert en av dem som ikke mener at curling, bordtennins, og bueskyting ikke er en idrett selv om de er med i de olympiske leker.

Og tror du virkelig ikke at Henrik Bjørnstad skriver treningsdagbøker. Herregud... Det har selv jeg gjort på mitt labre nivå.

Golf og tennis er like mye toppidrett som langrenn. Langrenn er en søndags/påske aktivitet for mange, men for noen er det også toppidrett, men stort er det ikke.

Zin

over 15 år siden

Zin

Snappy: Jeg mener det er idrett, jeg mener i motsetning til andre også at sjakk er idrett (Fra den andre tråden)... Kan du lese hva jeg skriver.. Jeg sier at det er svært få som bedriver golf som idrett. Jeg spiller golf, på et helt kurant nivå, men jeg driver ikke golf som toppidrett... Jeg går også på ski, men er ikke utøver av den grunn..

Poenget er at man sier at nåløyet i golf er så jævlig lite, fordi så utrolig mange spiller golf, men hvor mange er det av disse som gjør dette til toppidrett.. Det flommer over av profesjonelle spillere i Norge, men det er svært få (Unntak av Henrik, Marianne og Tutta) av disse som gjør det som skal til... Sånn er det også i alle andre golfnasjoner..

Tråden startet med hvor mange driver egentlig med dette seriøst...

snappy

over 15 år siden

snappy

Du skriver faktisk at det kun er Tiger som driver med topp idrett. Men nok om det.

Det er veldig mange som utøver golf som topp idrett. Golf har mange klassen. Nåløyet er utrolig lite ettersom det er en enorm bredde i golf på samme måte som fotball. Golf har nok et mindre nål øye en fotball. Det er mange tourer rundt om i verden, og alle kan ikke spille på PGA Tour eller ET.

Mener du at de som spiller full tid på Enga, Rosenborg eller Viking ikke er toppidretts utøvere fordi de ikke spiller på den beste klubben i verden?.

Toppidrett er en definisjon. Og det blir en utrolig dårlig sak å diskutere rundt. Men når det er sagt så er det utrolig mange som lever av å være golfspiller.

Enig med deg om at det er for mange Norske "proffer" eller rettere sagt medlemer av PGA som er registrert som spillere/utøvere.

Mange av dem brude nok blitt rørleggere, snekkere, eller noe annet de kan tjene penger på i stede. Er også enig at mange norske ikke er seriøse nok. Det jeg mener er at de ikke tar skrittet fullt ut. Flytt til USA, Spania eller lignende og bygg opp en base der, der har man de treningsforholdene man trenger. Gjør man ting halveis så blir ting aldri bra.

Zin

over 15 år siden

Zin

Det stemmer, jeg mener norsk fotball ikke er toppidrett.. Vanskelig å kalle det toppidrett når vi aldri kvaller til mesterskap, 60 prosent av målscorere i Norge er ikke norske.. De store landene driver dette på et helt annet nivå, det sier jo alle som kommer til utlandet..

Jeg stiller meg meget tvilende til at nåløyet i golf er mindre enn fotball.. Hvis du regner norskfotball som sas masters tour og spansk, engelsk og italiensk som pga tour så er det faktisk ikke så mange spillere. Det er jo sykt mange fler som spiller fotball i verden og disse satser 100 prosent for det er eneste måte de kan lykkes i livet..

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Med dine snevre betraktninger så er det maks en håndfull idrettsutøvere i Norge som bedriver toppidrett.
Kan du komme med eksempler på hvem du mener driver toppidrett i Norge?

snappy

over 15 år siden

snappy

Nåløyet er mindre. Det er jeg ganske sikker på. Grunnen er at det er så sinnsykt mange som er goode å spille golf i verden. En som har en snitt score på 1-2 slag under Tiger woods har kanskje ikke sjangs til å tjene store penger på golf. Og disse er det mange av... Vær du sikker.

Det er svært få fotball spillere som sliter psykisk, men med golf spillere er det mange som er minst like god som HB som ikke klarer å tjene en krone på golf. Det er det psyken som setter en stopper for.

Marve

over 15 år siden

Marve

Zin skylder iq? Gud, jeg skulle ønske det var iq-sperre på dette forumet av og til.....

Zin

over 15 år siden

Zin

Toppidrett bl.a:

- Aksel Lund Svindal
- Magnus Karlsen
- Olaf Tufte
- Andreas Torkildsen
- Petter Northug
- O E Bjørndalen
- Hegle Svendsen
- Zaccarello Aasen
- Hushovd
- Boasson Hagen

Det er selvfølgelig mange fler enn dette, men dette er noen eksempler som kubein spurte etter.

Og til Marve som mener jeg skylder iq, det er feil.. Antakelig så har jeg mye mer innsikt i hva toppidrett egentlig er enn mange av dere andre her..

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Ja, det viser du jo ved å ha en egen bestemmelse på hva som kreves for å kalle det toppidrett.....

Zin

over 15 år siden

Zin

Yngve da.... Jeg følger bestemmelsene fra Olympiatoppen..

Fra Mester i 6. innlegg..

Les og lær snørrvalper:

Toppidrett defineres som trenings- og forberedelsesarbeid på linje med de beste i verden, avhengig av den enkelte idretts egenart og utbredelse. Arbeidet fører til jevnlige prestasjoner på internasjonalt toppnivå. Idretten er for disse utøverne en hovedbeskjeftigelse.

Definisjon i den enkelte idrett
Særforbundene må konkretisere sin argumentasjon for at den satsingen de gjør kvalifiserer for en felles forståelse mellom Olympiatoppen og særforbundet av at det er toppidrett. Olympiatoppen må vurdere kvaliteten i det enkelte særforbunds argumentasjon.

Når vi ser på hvordan golfforbundet driftes, har jeg vanskelig for å se toppidretten i dette... Våre golfere er ikke i nærheten av Tiger Woods i dette, ettersom han er toppen i golf (alene) kan ikke det de andre gjør kalles toppidrett...

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Hvordan kan du da forsvare zucarello aasen???
Er ikke uenig i alle andre, men du har snevert syn

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Men Zin da.... du følger ikke noen som helst bestemmelser når du sier at Tiger Woods er den eneste toppidrettsutøveren innen golf.

Heller ikke når du kaller andre debattanter for snørrvalper etter å ha sitert noe som ikke helt stemmer med ditt eget syn.

Heller ikke når du ikke aksepterer at andres meninger er like mye verdt så lenge det ikke er rot i noe utolkbar dokumentasjon.

At golfforbundet driftes dårlig er en annen diskusjon, men definisjonen på toppidrett er som du også siterer basert på generelle og særforbundenes utspill, og ikke egne tolkninger som mangel på ydmykhet ikke åpner for flere enn egne meninger.

Bogeybjarne

over 15 år siden

Bogeybjarne

Tilbake til nåløyet. Skal man bli best i verden er det nok ikke mange idretter som er vanskeligere å nå opp i enn fotball. Er målet å leve av idretten, er nok fotball en enklere idrett enn golf.

Ikke noen tvil om at Magnus Carlsen driver med topp-prestasjoner, men å sitte på en stol og tenke er ikke idrett. Idrett er knyttet til fysisk aktivitet. Ja, å svinge ei golfkølle er så absolutt idrett. Golf er en teknisk idrett med store krav til kroppsbeherskelse.

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Zin...hva sier du når Golf blir egen OL gren...? Er det da ingen toppidrettsutøvere som stiller til start der?

Zin

over 15 år siden

Zin

jeg kaller ikke noen for snørrvalper, jeg kopierte rett og slett hele innlegget til Mester fra tidligere i denne tråden.

Når det gjelder golf i olympiske leker synes jeg det er spennende, håper bare at de aller beste også ser prestisjen i dette selvom man ikke spiller om penger. Blir en nedtur om kun de nest beste blir med.. Men at det er toppidrett av den grunn vil jeg ikke mene, curling er vel ol gren og det slår ikke meg som toppidrett når jeg ser Pål Trulsen..

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Hahahaha...Zin, det skinner så igjennom når du prater om ting du ikke har peiling på. Se på det siste innlegget ditt.

Jeg siterer:
Les og lær snørrvalper:

Toppidrett defineres som trenings- og forberedelsesarbeid på linje med de beste i verden, avhengig av den enkelte idretts egenart og utbredelse. Arbeidet fører til jevnlige prestasjoner på internasjonalt toppnivå.

Nå har riktignok Pål Trulsen sluttet som Skip (men du kan jo ikke vite alt, kan du vel) hehe

Når man vinner OL gull, er ikke det å være i på internasjonalt toppnivå?

Du er og blir latterlig Zin. Kunnskapen din er ihvertfall ikke på toppnivå

Zin

over 15 år siden

Zin

kubein. Du skulle bare visst.

snappy

over 15 år siden

snappy

Zin: Jeg vet hvem du er... Så ikke prøv deg.

Zin

over 15 år siden

Zin

Det tviler jeg ikke på snappy :)

snappy

over 15 år siden

snappy

:-)

Herregud for en idiot

over 15 år siden

Herregud for en idiot

Zin..Du er litt skeiv du stakkar. Men men

Olaf Tufte- Roing ("ingen driver med dette)
- Andreas Torkildsen ( spyd) hahah.. kanskje 25 utøvere på verdens basis
- Petter Northug- mini idrett
- O E Bjørndalen mikro idrett
- Hegle Svendsen, hva faen driver han med...

Norske helter i veldig små idretter.
Egentlig har zin bevist at han er helt på jordet når det gjelder å definere hva som er toppidrett. Bare Tiger ja...ok.. Samme i Tennis da eller når Federer var suveren. Du er en typisk norske dårlig golfspiller som ikke skjønner noe som helst av sporten og utøverene. lykke til

Preben

over 15 år siden

Preben

Golf er en overklasseidrett for den hvite mann. Det fins et par unntak (Tiger), men det er ikke til å komme bort i fra at golfen rekruterer utelukkende fra de med en meget god økonomi.

Fattige og mindre bemidlede personer vil aldri kunne hevde seg i golf.

En stor andel av verdens befolkning er ikke rike, men de hevder seg stort i f.eks. fotball.

Golf er ikke en stor verdensidrett.

Kubein

over 15 år siden

Kubein

ZIN med nytt nick?

Ok, her har vi en til som ikke har peiling. Kan du ikke lese litt om Vijay Singh før du uttaler deg så bastant?

Golf ingen stor verdensidrett? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

snappy

over 15 år siden

snappy

De som har råd til å trene på helsestudio har også råd til å spille golf.

Jeg vil tro at 100% av de som vil starte med golf kan begynne med golf om de legger sjelen sin i det. Men for noen er det vanskeligere en andre. Det er vi nok eneige i.

Det er mange andre sporter som er mye mer penge krevende en golf. Ta f.eks motorcross eller letter all motorsport.

De med god økonomi har selvsagt en stor fordel. De kan trene på gode anlegg, trene mer en andre pga at de slipper å ha sommerjobber, lørdags jobber osv. Tenker man på Afrika så er man bare idiot i hode. Afrika er på nivå med hvor norge var på 1800 tallet i utvikling.

Hadde vi flyttet normenn ned til afrika, og afrikanerne til Norge ville afrika gått som det suser. Mens norge hadde gått dunken. Slik er det, og slik vil det være selv om vi bruker milliarder på uhjelp på samme måte som i dag. PS: Jeg sier ikke at vi skal slutte å gi.

Om det er slik du sier så er det kun løping som er en idrett som kan klasifiseres til topp idrett. Dette er nok den eneste idretten som ikke koster en krone, og hvor alle stiller "likt".

Ser man på antall registrete golfspillere, som utøver sporten ukentlig vil golf lede over fotball og alle andre sporter utenom Volleyball i verden når man tar med alle aldre. Hvor mange er det egentlig som spiller fotball aktivt etter at man er 18-20 år. Det er neimen ikke mange, og det hjelper lite at det er mange som er mellom 8-14. Jeg kjenner ingen som går på ski, driver med aktiv sykling, alpint, roing, eller ski hopp. Det sier vel litt.

Hacker

over 15 år siden

Hacker

Nå er du langt utpå Snappy!

Det er ca. 4000 lag både i Østfold og Hordaland. Gang med 15 så får du 60.000 spillere i hvert av de fylkene! Dette er ikke inkludert bedriftsfotball, hvor det også er en rekke lag både i 7 og 11-manns fotball!

Golf er ikke i nærheten i Norge, og selvsagt ikke i verden. End of discussion!!

USA

over 15 år siden

USA

Hvor mange spiller fotball i USA? for ikke å snakke om bedriftsfotball.. mot titalls millioner golfere

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Det er vel ingen tvil om at fotball er større enn golf. Men å påstå at golf ikke er en verdensidrett er helt håpløst og viser at man ikke har peiling på hva man snakker om.

Bare for å illustrere så er det i Norge 393 000 registrerte fotballspillere i Norge i fjor.
Antall registrerte golfspillere i Norge var 119 000.

USA ble nevnt over her.
Der har antall golfspillere sunket med ca 1 mill siste året pga finanskrisen. Men det er ca 29 millioner registrerte golfspillere.
Hvis vi ser på antall fotballspillere så var dette tallet oppe i 18 millioner i USA.

På verdensbasis så har fotball 240 millioner registrerte spillere, mens golf ligger godt i underkant av 100 millioner.

I begge idrettene er det selvsagt like mange uregistrerte spillere, men man får en viss indikasjon på hvor mange som driver med de ulike idrettene.
Begge idrettene er verdens idretter pga det er spillere og interesse fra så og si hele verden. I motsetning til langrenn feks som ikke er en verdensidrett.

snappy

over 15 år siden

snappy

synest det høres mye ut med 4000 lag i både hordaland og Østfold. Dvs 8000 lag til sammen om jeg forstår rett, med spillere over 18-20 år. dvs: 60.000 fotball spillere i Hordaland som er 18 år og eldre. Det er veldig mye, og mye mer en det jeg trodde.

Jeg kan faktisk ikke se at dette kan være korrekt.

Hacker

over 15 år siden

Hacker

18 år og eldre?? Dette er alle aldre

Zin

over 15 år siden

Zin

Grunnen til at Norge er bedritne i herre golf er sånne mennesker som dere, som ikke er ydmyke i forhold til det man kaller "mini idretter"...
Tro det eller ei, golf Norge har faktisk noe å lære...

Kåre Hoffgård

over 15 år siden

Kåre Hoffgård

Du har noe å lære når det gjelder ord deling.. Tok du den? Ønsk deg et kurs til jul

Zin

over 15 år siden

Zin

tok orddelingen ja.. :)

Men forstår ikke hva mine manglende skriveferdigheter har med debatten å gjøre..

Stian

over 15 år siden

Stian

Det er sjarmen ved nettdebatt.Når man er lei eller ikke har argumenter eller whatnot, da er veien usedvanlig kort til personangrep.Det slår så godt som ALDRI feil.

Zin

over 15 år siden

Zin

Kubein: ikke at det har så mye med debatten å gjøre, men hva er handicapet (i golf altså) ditt? Dine andre handicap har du allerede avslørt i debatten..

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Snakk om å gå tom for argumenter :-)

snappy

over 15 år siden

snappy

Herregud..... Så utrolig lavmål av deg Zin....

Hør her golfidioter

over 15 år siden

Hør her golfidioter

Når dere snakker om at golf er så stor idrett, hvorfor ikke telle antall nasjoner som har verdensmestere i de ulike idrettene, og så sammenligne.

Faktum er at toppdivisjonen i golf er et amerikansk anliggende som bare foregår i USA. En mikroidrett, som knapt kan kalles idrett.
Jeg vil heller kalle det ARBEID.
Så sier sikkert mange at det kan kalles like mye arbeid for fotballspillere, skiløper og andre profesjonelle idretter.
Men det er en STOR forskjell. Golf blir ikke tatt opp som OL-gren fordi mange av dem som ligger øverst på rankinglistene sier de ikke vil delta. De spiller bare for penger, og i OL deles det ikke ut pengepremier. Der konkurreres det om heder og ære. Og det er tydeligvis ikke golfspillerne så veldig opptatt av. Derfor bør ikke golf kalles en idrett engang. Ihvertfall ikke på toppnivå.
Golfspillerne er en skamplett i idrettens verden.

Apropos

over 15 år siden

Apropos

Og som et lite innspill til 12:02 blir golf OL-idrett i 2016.

Zin

over 15 år siden

Zin

Dere som kaller alle andre idretter for mini. Vet dere hvor mange forskjellige nasjoner som har seire i majors?

snappy

over 15 år siden

snappy

Dette blir jo helt sykt...

Hvor mange nasjoner har vunnet VM i fotball osv... Dette er er jo helt natta.

Idrett driver man med fra man er liten... Man driver med dette så lenge man synest det er gøy... Om man er så heldig og målrettet at man kan leve av idretten sin så velger de fleste det. En dårlig dag på golfbanen er enda bedre en en god dag på kontoret.

Jeg tror ikke de som spiller på Manchester United eller Barcelona ville spilt på det nivået om de ikke kunne leve av det. Da ville de heller brukt tiden sin til noe annet nyttig, og som gav penger i kasse.

Det er utrolig mye penger i golf. Det er det pga at det er mange som er interessert i å se på golf turneringer. Jeg kjenner svært få som titter på golf som ikke spiller golf selv, så derfor er det mange som også spiller. Stor media dekning, gir store sponsor penger.

Om vi tar Formel 1 som er den sporten med flest tv tittere i verden gjennom en sesong. Her er det også mye penger, mye sponsorer, og høye lønninger. Men her er det ikke stor bredde. Dette er øverste divisjon av motorsport, og folk titter op dette pga motor interesse, ikke bare fordi de utøver sporten selv.

Du mener kanskje ikke dette er en sport heller?.

Jeg legger i allefall ballen død her. Golf er stort, samme hva enkele av dere måtte mene.

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Hvor mange nasjoner har vunnet stafettgull på ski for menn og damer??
Hvor mange nasjoner har vunnet 5 mila?

osv osv osv.. Gidder kaste bort mer tid på deg Zin. Du har fortsatt ikke peiling.

Og apropos 2

over 15 år siden

Og apropos 2

Golf kan da ikke være noen verdensidrett nei, vinnere på PGA, LPGA og ET kommer jo fra USA, Canada, Spania, England, Skottland, Irland, Tyskland, Sør-Afrika, Zimbabwe, Korea, Japan, Australia, Norge, Sverige, Finland, Danmark, Frankrike, Argentina, India og mange mange flere land... Såvidt jeg kan se er det alle kontinenter og hva skal da til for å kalles verdensomspennende idrett. Et VM handler mye om hvem som er best i form til akkurat den konkurransen, det gjelder alle idretter. Har man dagen(e) og lykkes så kan det være godt nok til seier. Padraig Harrington og Tutta har vunnet majors og når de fronter golf som OL idrett så er vel det godt nok bevis for at man ønsker golf på OL programmet?

Zin

over 15 år siden

Zin

Ok.. Det er greit.
Dere som har så god innsikt i golfen her i Norge. Hvor mange og hvem driver det som toppidrett?

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Henrik Bjørnstad, Tutta, Marianne Skarpnord, Jan Are Larsen, Eirik Tage Johansen er vel de fremste vi har som henger med på Nationwide/PGA, Lpga, europeantour for herrer og damer.
I tillegg er det et titalls golfere bak disse som har ambisjoner om å komme på de forskjellige tourene, men disse kan nok pr i dag ikke defineres som toppidrettsutøvere

Zin

over 15 år siden

Zin

Ok, 5 i Norge. Jeg kjøper den. Det er vel ca. 150.000 golfere i Norge. Dvs at ca. 0,0033 prosent av golferne i Norge er toppidrettsutøvere. Vi kan ta utgangspunkt i dette tallet. Si det er 100 millioner som spiller golf i verden. Det vil si at det er ca. 3300 idrettsutøvere i verden i golf. Tallet er totalt for kvinner og menn..

I alpint som er en virkelig liten idrett er det ca. 2000 FIS registrerte herrer...

Med det, idretten er ikke så forbanna stor som dere skal ha det til....

snappy

over 15 år siden

snappy

Må bare, bare må, for nå er du helt på jorde.

Her prater vi om antall spillere som driver dette som topp idrett... 3300 høres utrolig mye ut, men samme det. La oss si det er 1500 menn som driver dette som topp idrett. Jeg vil tippe det er rundt 1000 menn som driver med dette, og som lever relativt greit på det.

Alpint 2000 FIS. OK, men hvor er bredden.... Kan du nevne 10 kjente navn på FIS rankingen mellom 50-300???

Om du ikke kan de så vil jeg vel si at idretten mangler noe bredde.

I golf har man dette:

51 Shingo Katayama, Jpn
52 Rory Sabbatini, Zaf
53 Michael Sim, Aus
54 Jeev Milkha Singh, Ind
55 Graeme McDowell, Nir
56 Anders Hansen, Dnk
57 Peter Hanson, Swe
67 Chris Wood, Eng
69 Stephen Ames, Can
71 Jerry Kelly, USA
73 K.J. Choi, Kor
74 Ryan Moore, USA
76 Adam Scott, Aus
80 Charl Schwartzel, Zaf
87 Bubba Watson, USA
88 Fred Couples, USA
89 Brandt Snedeker, USA
91 Boo Weekley, USA
93 Nick Dougherty, Eng
95 J.B. Holmes, USA
96 Thomas Levet, Fra
97 Trevor Immelman, Zaf
99 Andres Romero, Arg

Listen fortsetter bare ned over med kjente navn. Nå satte jeg inn de navnene de alle fleste golfere vet hvordan ser ut, og har litt eller noe kjennskap til.

For alpint som jeg er litt interessert i har man denne listen:

50 STREITBERGER Georg AUT
51 THALER Patrick ITA
53 VILETTA Sandro SUI
54 DIXON Robbie CAN
54 GRUBER Christoph AUT
56 JANYK Michael CAN
57 MYHRE Lars Elton NOR

Og listen fortsetter... Jeg vet ikke jeg... Hva mener de andre her...

flytaka

over 15 år siden

flytaka

hehe, ja zin er virkelig helt på jordet. Er på tide å gi opp.

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Zin har fra første posten bevist at han ikke har peiling, men at han bare slenger ut noen kommentarer uten sjekke fakta.

2000 FIS registrerte alpinkjørere ja.....hehe.
Du mener at alle de driver med toppidrett?
Hvor kjører så alle disse 2000?? Er det en stor "verdenscup" i Asia eller Afrika jeg ikke har hørt om??

Som jeg skrev i post nr 2 på denne diskusjonen, så tipper jeg det er rundt 1000 golfspillere (fra hele verden) som lever av å spille golf. Disse driver da golf som TOPPIDRETT

Hvis vi ser på alpint, så tipper jeg det er ca 100-150 stk som driver med dette som TOPPIDRETT...Maks

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Viser til Zin sin post lenger oppe:

HAHAHAHAHAHA.....forklar meg hvordan du får inn 2000 alpinister i denne definisjonen:
jevnlige prestasjoner på internasjonalt toppnivå

Gå ut av Scangolf nå Zin, lag deg et annet nic og begynn på nytt. Men ikke snakk om ting du ikke har peiling på

Zin (08.10.09 kl. 20:15)

Underbygger kanskje poenget mitt eller? Felles overordnet definisjon: "jevnlige prestasjoner på internasjonalt toppnivå" Er det noen norske her?
Er man på toppnivå hvis man er kvalifisert og misser cut på PGA tour?

Jeg har aldri sagt golf ikke er toppidrett, har bare sagt at det er svært få som bedriver golf som toppidrett... Verdenstoppen i golf er jo 1 person...

Zin

over 15 år siden

Zin

Streitberger vant på Kvitfjell i 2008
Thaler ble 2 i Kitz i fjor
Gruber har flere seire
Dixon hadde nest beste annen omg. i Sölden forrige helg.

Tiger vinner når han er med. Dvs at toppen i golf er 1 person.. Aksel vant ikke alt i fjor tiltross for at han vant sammenlagt.
Dvs bredden i toppen i alpint er større enn golf..

Zin

over 15 år siden

Zin

Kubein: Det er store cuper i Asia, Europa og USA i tillegg til v-cup ja.

fotla

over 15 år siden

fotla

jeg tror snappy plukket ut de som var kjente på den alpint lista zin, så det hjelper ikke din sak å fortelle at de er kjente.

Påstanden tiger vinner når han er med blir jo passe dustete. Sammenlign vinnerprosenten til han og svindal så er den nok ikke helt sykt forskjellig.

Zin

over 15 år siden

Zin

62 Marc Berthod
81 Jean-Philippe Roy
94 Jens Byggmark

Marve

over 15 år siden

Marve

Aldri hørt om noen av dem. Tipper Zin er 14 år, mener han kan banke hvem han vil, er proppfull av testosteron og har verdens største pikk......

Desverre er ikke det all verden å vifte med i en diskusjon som omhandler toppidrett. Vurderer å skrive mer, men har lovet meg selv å ikke gjøre det. Jeg skal egentlig føle med de svake i samfunnet. Så beklager Zin, jeg angrer allerede. Like fullt poster jeg det, for at du skal forstå at jeg syns du er en tumling. Selvvalgt eller ikke

Zin

over 15 år siden

Zin

Jeg tipper at hvis alpint hadde hatt et forum som dette så hadde de ikke hørt om noen av de 50 som snappy nevnte fra golf heller. Jens Byggmark har 4 v-cup seire.. Og Berthod ble 3 i VM kombi i Åre..

Marve er bra kar.. :)

Hvis våre fantastiske ansatte i Golfforbundet er like intelligente og ydmyke som dere er det ikke rart det fungerer så godt i norsk golf..

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Men hva med de 1906 andre alpinistene du mener driver med toppidrett Zin?
Hvor er det de presterer "jevnlig på topp internasjonalt nivå" som du skriver lengre opp i posten?

Olle

over 15 år siden

Olle

Ser at noen over sammenligner antall registerte fotball sparkere mot registerte golfspillere. Det blir helt feil.

Jeg vil gjette at kun 20% av de som spiller fotball er registert hos NFF, mens 100% av de som spiller golf er registert.

snappy

over 15 år siden

snappy

Olle: Det var poenget mitt... Man kan ikke sammenligne antall registrerte fotball spillere fra 7-18 år. Men heller antallet av de som fortsetter når de er over 18 år, og som satser, trener hverdag, er sponset av utstyrsleverendører osv (ikke at det skal så mye til innen golfen da, men dere skjpnner hva jeg mener).

Da blir tallet mye mindre i fotball.

pushy

over 15 år siden

pushy

hvor mange er over 18 år, satser, trener hver dag og er sponset av utstyrsleverandører osv i Norge i disse grenene?

- Fotball
- Golf
- Alpint
- Langrenn
osv.

Golf er en mikroidrett i Norge der det er ekstremt få som driver det som idrett, enda færre som toppidrett.

Hvor stor andel av feltet i NM i golf driver med golf som idrett f.eks? kontra NM i alpint/langrenn? Til og med skihopping har mange flere idrettsutøvere i Norge enn det golf har..

At det er 1000 mennesker i verden som kan leve av golf (som spiller) er vel litt drøyt... JAL ranket 500-noe, Tage 700-noe... Men at det er lettere å leve av golf enn de fleste andre idretter er det ingen tvil om. Det er enklere å nå et nivå der man kan leve av golf, enn det er å nå toppen i en del andre idretter der det kreves for å kunne leve av det... (Ikke så sikker på at det er vanskeligere å nå toppen i golf enn i en del andre idretter heller...)

Olle

over 15 år siden

Olle

Denne sammenligningen er veldig søkt. Jeg tror de 10% beste innen de fleste idretter er tilnærmet så gode som det er mulig å bli, uavhengig om det er 100.000 eller 10.000.000 aktive.

snappy

over 15 år siden

snappy

Herregud så mange sikkert oppegående mennesker kan få seg selv til å se ut som idioter.

Hvem har snakket om norge i denne sammenligningen?. Er det ikke idretten golf vi prater om uavhenging om det er i norge eller i utlandet.

Norge er et lilleputt land i golf... Det er vi alle enige om.

Om det er 120 til start i NM i golf, er det nok 100 som driver dette som idrett. Vi trener hver dag, kanskje opp mot 35 timer i uke (Det var min treningstid pr. uke gjennom 52 uker når jeg var aktiv spiller)

At det er 1000 mennesker i verden som kan leve av golf (som spiller) er vel litt drøyt...

Nei, det er det ikke. Man kan ikke ta utgangspunkt i WGR når man regner sammen. Men legge samme antallet spillere som tjener røfelig med penger på alle de nasjonale og internasjonale tourene i verden.

En seier på NWT, Asia Tour osv gir ikke så mange poeng på WGR som f.eks PGA tour og EP, men allikevel er det store penger inni bildet.

Det er enklere å nå et nivå der man kan leve av golf.... Tja, sier jeg til dette. Enkelt er det vel ikke. Det er mange som klarer det, men det er utrolig mange som prøver også... Og ting blir avgjort på en uke eller to via kvalifiseringer.

Zin

over 15 år siden

Zin

Snappy: Jeg er uenig i det du sier at 100 i NM driver dette som idrett.. Har mange venner som er topp 15 i NM som driver dette på hobbynivå.. Ok de trener litt mer enn meg, men ikke noe mer enn en birkebeiner mosjonist f.eks.

Ikke er jeg særlig imponert over intensiteten og kvaliteten på treningen som utføres på Fornebu igjennom vinteren heller. Hjelper ikke være der i 4 timer hvis 2 av timene går til prat og vafler.. Selvfølgelig unntak her..

Buck Cherry

over 15 år siden

Buck Cherry

For en gjeng.
Min gamle bestefar Fuck Cherry sa alltid:
Golf er sport, og ikke idrett.
Biljard, dart, polo, cricket etc. er sport. Sjakk og ludo er spill.
Helt uavhengig hvor mye trening som må til for å mestre eller prestere.

TW med flere driver sport etter idrettslige prinsipper

hva blir det neste? vri åtter som OL gren.

pushy

over 15 år siden

pushy

selvfølgelig kan du bruke world ranking på å se hvem som tjener penger på golf.... vet du ikke hvordan verdensrankingen fungerer eller? Alle verdens tourer er representert her med poeng...Og du må hevde deg på verdensrankingen skal du hevde deg på touren du spiller.. og dermed tjene penger.

Det ekke snakk om at 100 spillere i NM trener 35 timer i uken...Den må du lenger ut på landet med..

Man må se på antall personer som bedriver sporten som (topp)idrett, uavhengig av antall nasjoner... Verdensrankingen i golf stopper på 1500 pers..Og selv om det er flere som satser som er utenfor disse, så finnes det andre sporter som er både på høyde og forbi i antall.

Bare i f.eks Premier Leaugue er det vel sikkert 500 spillere i spillerstallene totalt...

snappy

over 15 år siden

snappy

Som er topp 15 på NM.... Vet du hvordan NM i golf spilles. Dette er en turnering. Ikke en serie av turneringer med ranking. Du skriver som om det er nettopp det..Må le jeg.

Jeg hvordan det fungere... Men det vet ikke du.... En topp ti plassering på PGA Touren er mer verd en 2 plass på Asia Tour. Mens en andre plass på Asia Tour er mer verd i penger en tiendeplass på PGA tour.

Derfor kan man ikke bare ta utgansgspunkt i denne om man skal se på hvem som kan leve av golf.

500 spillere ja.... Kan stemmer bra det...

pushy

over 15 år siden

pushy

Selvfølgelig kan man det... Når du sier at 1000 stykker kan leve av å spille golf så vil det si de 1000 beste på verdensrankingen... Alle de som tjener nok til å kunne leve av golf er innenfor 1000 på rankingen.. det kan du ikke være uenig i.... Ta en titt på de som nærmer seg 1000... Eirik Tage 723, Peter Kaensche 781, Lars Petter Brovold 923...

Har disse en inntekt større enn fattigdomsgrensen?

snappy

over 15 år siden

snappy

WGR er ikke en pengeliste...

Erik Tage kunne opprett holdt den rankingen sin, og samtid tjent mer nger om han hadde spilt på Asia Tour. Er noe lavere nivå, men greit med penge i potten. Men det er ikke pengene potten som ligger til grunn, men feltet som bestemmer hvor mange poeng man får på de enkelte turneringene.

Les og lær vennen. Det er som å prate til en 3 åring av og til

pushy

over 15 år siden

pushy

aldri sagt at wgr er en pengeliste... men skal du plukke ut 1000 stykker som lever av å spille golf, så er den listen på 1500 navn et godt utgangspunkt og en god pekepinn fordi du oppnår poeng når du oppnår plasseringer som gjør at du tjener brukbare summer...

Ved å se på de navnene på WGR som er i "nedre halvdel" så kan jeg trygt si at du ikke finner 1000 personer som lever greit på innspilte penger...

Zin

over 15 år siden

Zin

Skal utdype det for deg: topp 15 de siste arrangerte NM.. Forstår? Nå er jo ikke våre beste spillere med i NM, da det ikke er penger i NM, derfor å si at 100 av 120 spillere i NM driver dette som idrett blir jo helt på tur Snappy...

BTW så skrev jeg ikke "på NM"

Dersom du trente 35 timer i uken som aktiv og ikke er i nærheten av nivået (antar dette ettersom du bruker dette forumet) så er det 2 svar på dette. 1. du er totalt talentløs, 2. du har brukt for mange av de 35 timene på is og vafler, evt. en kombinasjon av begge.

tilly

over 15 år siden

tilly

Av topp 15 i NM i år, er det kanskje 3 som kan si å drive med dette på hobbybasis, og de har pro-status.

snappy

over 15 år siden

snappy

Jeg hadde faktisk noen ganske gode resultater av treningen.

Spesielt første året da jeg gikk opp til GK eksamen i mai, og hadde hcp 11 i august. Da vil jeg tro treningen gir uttelling. Og talent løs var jeg nok heller ikke, men heller ikke god nok til å leve av selv om jeg kom meg ned på scratch etter bare 3 år.

Jeg vil si at jeg drev golfen som idrett. Jeg jogget 1 time før jeg gikk på jobb, styrketrening i noen år (Gav dette opp etterhvert), og timer på greenene og rangen. Jeg ganske usosial på når jeg trener, så pølser, vafler og brus ble det lite av. Når jeg spiller golf, ja da er jeg sosial.

Jeg spilte aktivt på P4Touren i alle år. Og det inntrykket jeg hadde var at de stilte der bedrev idretten nesten hverdag.

Det er ikke mange som spilte NM da det var P4-Tour som kun spilte en runde en gang i uken med folk fra jobben, og som aldri satte sin fot på rangen eller treingsfeltet. Da var det seriøse golfspillere som spilte på et visst nivå.

Til siste så er det åpnebart at du ikke skjønner en dritt av hvor mange som tjener til livets opphold via golfen.

Her er eksempler:

Minst 150 spillere på Pga Tour.
Minst 100 spillere på Nationawide Tour.
Rundt 50 på Champions Tour
Rundt 150 på European Tour
Rundt 40 Challenge Tour
Rundt 50 på ET Senior Tour
Rundt 100 spillere på Asia Tour
Rundt 50 spillere på Autralasia PGA
Rundt 30 spillere på Canadian Tour
Rundt 50 spillere på Japan Tour
Rundt 40 spillere på Sunshine Tour (Sør-Afrika)

Fant rundt 800 spillere bare på dsse tourene. Så jeg vil tro rundt 1000 spillere livnærer seg på å spille golf i verden. Tror ikke det er så langt fra sannheten i alle fall.

pushy

over 15 år siden

pushy

Jeg registrerer at du setter din nedre grense på det å leve av golf på et sted mellom 100 000 - 200 000 kroner innspilte penger...

Mulig jeg kommer fra litt høyere kår, men når alle utgifter er betalt for disse så kaller ikke jeg det en levedyktig inntekt

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Pushy: Beløpet du oppgir 100-200 000 er kun premiepenger. I tillegg kommer støtte fra forbundet og sponsorpenger.
De blir ikke rike av dette, men de lever kun av dette...de jobber ikke ved siden av hvis det er det du tenker på.

pushy

over 15 år siden

pushy

Kubein: Du tror alle de andre spillerne verden rundt får støtte av forbundet sitt? og at spillere på ubetydelige tourer får betydelige sponsorbeløp?

Vekk fra premiepenger går skatt til 2 land, lønn til caddie og trener, reiseutgifter og kost&losji... En sesong på tour er DYR!

Du trenger ikke se lenger enn til Sverige for å se hvordan verden virkelig fungerer for tour-spillere.

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Zin.. Fikk aldri svar på denne fra deg:

Men hva med de 1906 andre alpinistene du mener driver med toppidrett Zin?
Hvor er det de presterer "jevnlig på topp internasjonalt nivå" som du skriver lengre opp i posten?

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Pushy: selvsagt mener jeg ikke at alle får like mye støtte fra forbund og sponsorer, men mange får det.
I tillegg så kan du ikke se deg blind på beløpet og hevde at du som kommer fra høyere kår ikke ser på dette som en levedyktig inntekt.

Vet ikke om du kjenner til kostnadsnivået i Asia... hvis ikke så kan jeg fortelle deg at 150 000 norske kroner er veldig bra årsinntekt der.....

snappy

over 15 år siden

snappy

Beløpet du oppgir 100-200 000 er kun premiepenger:

Dette er tatt i betrakning på kostnadsbildet de enkelte landene har

Du ser også at dette beløpet variere fra Asia til USA.

Man betaler aldri skatt i to land. Det er vi heldigvis fritatt i denne verden. Det samme gjelder avskrivninger... Kun lov å gjøre dette i et land, i et gitt tidsrom.

Du tror alle de andre spillerne verden rundt får støtte av forbundet sitt? og at spillere på ubetydelige tourer får betydelige sponsorbeløp?

Alle får ikke støtte fra forbund, men alle har en eller flere sposorer, dette sier seg selv... De lever jo enda... Dette er ikke hobby golfere som du kaller dem.

Zin

over 15 år siden

Zin

Det spørs på definisjonen, jeg har jo i det regnestykket lagt definisjonen deres til grunn her.

Zin (27.10.09 kl. 08:25)

Ok, 5 i Norge. Jeg kjøper den.

Jeg har dermed lagt fra meg definisjonen "jevnlig på topp internasjonalt nivå". Ettersom jeg har tatt med Tage, JAL, Marianne og Bjørnstad i utregningen og ingen av disse er jevnlig i toppen. Marianne er vel ranket 111 i verden.

De 1906 andre på listen er aktive alpinister, i motsetning til Golf er det ingen som er på denne listen som driver på hobbybasis.

Jeg har aldri sagt at alpint er større enn golf, for det er det ikke.. Jeg skriver jo at alpint er en mini idrett, men jeg sier toppidrettsgolf ikke er så forbanna stort som dere skal ha det til.. Man kan ikke ta utgangspunkt i 100 mill spillere i verden når man sier noe om hvor stor idretten er, som dere har gjort en rekke ganger.

Tenk hvor mange alpinister det er i verden hvis man skal ta alle som kjøper heiskort 1 gang i året på verdensbasis.. Til info er alpint ganske stort i Japan bl.a så ikke kom med den: Golf er så stort i USA, Asia osv..

pushy

over 15 år siden

pushy

oi oi.. skremmende hvor lite dere vet om virkeligheten til en proff-spiller...

Men for å gi en innføring... i det beløpet dere ser på innspilte penger.. så vil en %-andel holdes igjen i det landet man spiller i (med noen ytterst få unntak). En % andel går til Touren man spiller på. Og SÅ får spilleren utbetalt resterende premiepenger på sin konto... Nå må han betale utgifter til caddie, trener, reise og opphold osv, og SÅ... overskuddet han/hun sitter igjen med nå, det tilsvarer det vi normale mennesker kaller bruttoinntekt.. og av den må han/hun skatte til eget land..

Det sier seg ikke selv at alle har sponsorer eller forbundsstøtte... Noen spiller på fars regning, andre på kunst, og andre jobber ved siden av... Ta deg en tur ut på tour.. og se hvordan det fungerer

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Pushy: det du skriver der er feil. Tror det er du som må ta deg en tur på Tour...............

Ta PGA touren for eksempel. Hvorfor tror du så og si alle spillerene bor i Florida eller Arizona? 10 poeng hvis du klarer å google deg til riktig svar......
Et hint; det er ikke pga av været.

slayer

over 15 år siden

slayer

Hahahaha. Pushy og Zin har seriøse problemer:) Tenk å være så ufattelig korka som dem! Nå ruller jeg faktisk ut av stolen.

Men vent litt. Kanskje de bare tuller med dere folkens? I så fall er det en vanvittig spøk:D Morro med folk som klarer å "dra den litt langt", faktisk tror jeg, jeg ble litt fan av dem nå.

Hvis ikke er det bare synd, ganske trist og veldig synd faktisk.

Men la dem leve i sin uvitenhet:)

Til Kubein: Fantastisk hint!

pushy

over 15 år siden

pushy

feil faktisk? og du ruller ut av stolen?

Det er bare å gratulere dere med uvitenheten.... Virkeligheten er noe helt annet enn dere tror hvertfall...

Innspilte penger tilsvarer ikke mottatte penger... og mottatte penger tilsvarer ikke bruttoinntekt.. lykke til folkens! Det er rart golfnorge er et nisseland med så mye inkompetanse...

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Du svarte ikke på spørsmålet mitt.

Finner du svaret på hvorfor så og si alle bor i Florida eller Arizona, så slår det beina under "teorien"....påstålig Per :-)

pushy

over 15 år siden

pushy

det er ikke en teori... det er praksis... det er sånn det fungerer...Og endel idrettsutøvere velger å bosette seg i land eller stater som er mer skattemessig gunstig enn andre...

Men for all del.. du må gjerne tro at det beløpet som står på OoM er det som spillerne får overført til sin konto...

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Det har jeg ikke sagt. Men den "skatteteorien" din kan du legge fra deg. Slik fungerer det faktisk ikke. End of story

pushy

over 15 år siden

pushy

Da bør du undersøke litt nærmere gitt...

F.eks i Europa så opereres det med mellom 20-30% avhengig av land... Det er penger som spillerne aldri ser noe til.. og som trekkes direkte fra det beløp som står på premielisten...FØR premiepengene overføres til utøvern... Pengene som så overføres utøvern gir grunnlaget for deres inntekt og skatteberegning til deres bostedskommune/land/stat..... DET er end of story...

Zin

over 15 år siden

Zin

Tipper Kubein har masse innspilte penger og har svaret på dette.. :) Aner ikke hvem av dere som har rett, for jeg har aldri vært på Tour. Tvilsomt om dere har hatt det heller..

Mange profesjonelle golfspillere, som andre idrettsutøvere i Norge, har fond i forbundet. Etter diverse utgifter til caddie, avgifter i landet man spiller, trener etc. blir resten av premiepengene satt inn på denne "kontoen". Pengene man tar ut herfra må man betale skatt som en normal inntekt.
Dette gjelder spillere som bor i Norge.

Skattereglene i Florida kan jeg ikke noe om.

Tror ikke Kubein er noen kløpper i disse spørsmålene heller, han tror jo Bjørnstad får størrelsesorden 600.000 av NGF... Det er vel bare å grattulere..

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Hehe....er nok ingen Tour spillere på dette forumet.

Zin: Du sier jo rett ut at du ikke kan noe om golf. Hvorfor synser du da om "fond i forbundet" og hvordan premieutbetalingene fungerer?

Jeg har aldri sagt at Henrik får 600 000 av forbundet. Jeg har sagt at Henrik tjener over 2 mill i år inkludert sponsorpenger, premiepenger og støtte fra forbundet.
Så kommer selvsagt skatt, reiser og betaling til caddie.
Grunnen til at spillerene bor i Florida og Arizona er: BINGO - skattereglene.

Men i følge Zin så er det 1 golfspiller som kan kalle seg toppidrettsutøver, mens det er 2000 alpinister......
Vet ikke hvem som er på bærtur jeg.

Zin

over 15 år siden

Zin

Jeg har sagt det er 2000 toppidrettsutøvere i alpint med definisjonen dere har.. Og med definisjonen dere har er det jo langt flere i golf..

Jeg innrømmer ihvertfall at jeg ikke kan alt om golf, noe du beviser du ikke kan.. Jeg synser ikke om dette, jeg har mange venner som er profesjonelle.. Aner ikke om du kjenner noen, men gjør du det kjenner du antakelig meg også...

1.000.000 av forbund og sponsorer, det er mye kubein.. Tipper de får ca. 100.000 fra forbundet og har vanskelig for å tro han har 900.000 i sponsorer. Men hva vet vel jeg. Finner det ikke i skattelistene.. hehe

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Zin, ikke drit deg ut og påstå at du har venner som er profesjonelle. Da hadde du kunnet litt mer om golf. Dårlig i matte er du også.. Bjørnstad har tjent over 219 000 dollar i år.

pushy

over 15 år siden

pushy

uansett hva Zin kan og ikke kan... hans "synsing" om premieutbetaling og "fond i forbundet" (utøverfond som det kalles) er hvertfall riktig...

Henrik Bjørnstad TJENER ikke 2 mill i år, han omsetter for ca 1,5 mill inkl. forbundsstøtte, eksl. sponsorpenger fra TM/Adidas

Hva han sitter igjen med i overskudd og reell inntekt er uvisst, selv om det er langt fra 2 mill.. men at det er en brukbar årsinntekt er det ikke tvil om....

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Når noen spør deg hva du tjener? Oppgir du netto eller brutto??

Elitestatsingen til NGF, Team Norway har hatt et budsjett på 2,5-3,5 mill hvert år siste 4 årene. Det har vært med 4-6 spillere pr år. Man trenger ikke være geni for å skjønne at det drypper en del tusen på hver av spillerene

pushy

over 15 år siden

pushy

Man oppgir brutto lønn som grunnlag for det man tjener.. forskjellen er de som driver egen bedrift og er et eget firma... de oppgir overskudd av egen virksomhet som inntekt...

Elitesatsingen til NGF har vært høy med VG som sponsor... den epoken er slutt for lengst... Og det merkes for spillerne....Og med i regnskapet på elitesatsing går reiser osv til NGF i forbindelse med "oppfølging".. så alle pengene som er satt av til elitesatsing tilfaller ikke selve spillerne... prøv igjen!

Vet hvem du er Zin... og jeg vil tippe du har ca +/- 15 venner som er profesjonelle golfspillere.. hvorav muligens bare 1 lever av det uten hjelp fra andre enn sponsorer/forbund... korrekt?

snappy

over 15 år siden

snappy

Hvem går disse 20-30 prosenta til?

Om Tiger vinner $ 1 Mill, hvem får 20-30% av disse. (Da vil jeg ikke høre caddie, trenere, reiser osv.... For det er helt avhengig fra person til person, og det legger ikke tourene seg oppi).

Et enkelt spørsmål... Hvem får disse prosentene??.

pushy

over 15 år siden

pushy

Godt spørsmål snappy... men det er altså tax money som holdes igjen i det landet turneringen spilles, før resterende prispenger overføres Tourens hovedkontor, som tar sin andel/avgift, og deretter fordeles restene ut til spillerne.. (som igjen da betaler reiser, caddie osv)

Så de som "får" disse 20-30 prosent er med andre ord myndighetene i det land turneringen arrangeres. (Om de prosentene går spesifikt til sykehus, veier, trygd eller annet vet jeg ikke dessverre)

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Skal ikke uttale meg om Europeantour, men på PGA touren så stemmer ikke det du skriver. Der er det opp til hver enkelt stat hva som gjelder. Noen stater så får man utbetalt alle pengene med en gang og så må man sende inn et "tax skjema" etterpå, mens andre stater tar det man skal ha og så får spilleren resten. Men det er ikke så høyt som 20%

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Pushy: før Vg kom på banen var budsjettet rett under 3 mill. Vg gikk inn med rundt en mill over 3 år. I tillegg var det en del golfentusiaster som gikk inn med penger. Avtalen er som du skriver utgått, men det gir deg likevel en pekepinn på hvor mye støtte man får fra forbundet

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Pushy: før Vg kom på banen var budsjettet rett under 3 mill. Vg gikk inn med rundt en mill over 3 år. I tillegg var det en del golfentusiaster som gikk inn med penger. Avtalen er som du skriver utgått, men det gir deg likevel en pekepinn på hvor mye støtte man får fra forbundet

snappy

over 15 år siden

snappy

Pushy:

JEg er med på det at betaler skatt i det landet du tjener pengen... Dette er normal inntektskatt, og variere fra land til land.

Men om jeg vinner 100.000 kroner i Tyskland, så betale jeg si 20.000 til myndigheten i Tyskland. Når jeg tar disse pengene inn i Norge slipper jeg å betale skatt for disse. Dobbel beskattning har man ikke, og når det eventuelt skjer så kan man kreve dette tilbake.

100.000 er brutto inntekt.
80.000 er netto inntekt
20.000 inntektskatt til Tyskland.

Dette blir det samme som om jeg flytter til USA og jobber opp en formue på 100.000 kroner. Da betaler jeg skatt i USA på inntekten. Men om jeg flytter til Norge igjen, så slipper jeg selvsagt å betale inntektskatt på opptjente penger i et annet land.

Formue skatt må man betale.

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Til Pushy og Zin (samme person) som skryter på seg proffe golfvenner. Gå inn på Henrik Bjørnstad på Twitter og se på post nummer 4. Der blir han spurt etter hvor han skatter:

tillater meg å lime inn svaret
@mjepson hei du! Sorry, var for mange spørsmål til å rekke over. Betaler skatt av det jeg tjener i Norge ja. about 22 hours ago

Pushy; nå kan du bare innrømme at du ikke kan en skiiiit om dette.

Zin

over 15 år siden

Zin

Jeg er ikke samme person som pushy....

Zin

over 15 år siden

Zin

Uten at jeg kan veldig mye om skatt i forskjellige land osv. så er det jo ting som er skatt som ikke heter skatt.. Eksempelvis er registreringsavgift på bil, årsavgift etc en form for skatt, men det heter ikke skatt.

Fredrikstad Kommune fjernet for noen år siden eiendomsskatten, kommunale avgifter (Kloakk osv) gikk opp.. Begge deler er skatt, men det ene heter skatt..

Kan det ikke være mulig at "skatten" man betaler i spillelandet ikke heter skatt, men man betaler skatt til Norge? Men som sagt, jeg har ikke peiling på dette.

Apropos

over 15 år siden

Apropos

Henrik skriver vel at han skatter av det han tjener i Norge.
Ikke at han skatter alt til Norge.

pushy

over 15 år siden

pushy

dere tar så enormt feil folkens...

Nå husker jeg ikke %-satsen til Tyskland spesifikt i hodet...

Norge er feks. 15% sammen med Frankrike, mens en del andre land har 20-30%... så la oss si snappy spiller inn 100 000 kroner i frankrike...

100 000 er innspilte penger
85 000 er det Europatouren får betalt fra Frankrike
X antall kroner tar Europatouren i avgift

85 000 - x antall i avgift = Det snappy mottar på SIN konto, som gir grunnlag for Brutto inntekt for snappy...

Brutto inntekt betaler snappy skatt av til det landet han er bosatt i.. og golfspillere har spesielle skatteregler som f.eks artister har så de betaler ikke samme satser som oss andre, men deres innspilte penger skattes altså til 2 land...

Dette gidder jeg ikke mer... dere kan tro på det eller ikke, slik fungerer det hvertfall...

pushy

over 15 år siden

pushy

et viktig poeng snappy er at du tjener ikke pengene dine i tyskland....Pengene får du utbetalt av Touren.. som, hvis jeg ikke tar helt feil, har hovedkontor i UK

Sponsorene betaler arrangør- arrangør betaler Tour (og i det øyeblikk pengene da forlater opprinnelsesland blir noe av beløpet holdt igjen som skatt/avgift - og Så betaler Touren premiepenger ut... og det belpet tilsvarer ikke resultatlista... Og så betaler spillern skatt av det beløpet han mottar/tjener

snappy

over 15 år siden

snappy

Dette er helt feil... hvordan vet du dette. Kan legge ut en link... Man kan ikke bare flytte sponsor penger fra tyskland til UK het uten videre... Det skjønner selv du.

Du er så sinnsykt dum...

PS: Jeg er sivil økonom, men forstår ikke noe av det du skriver

Zin

over 15 år siden

Zin

Trodde siviløkonom var ett ord.... Vanskelig å stole på en som ikke kan stave egen utdannelse..

Pjotr

over 15 år siden

Pjotr

Dere er nå søte :)

Først blir Zin sur fordi noen påpeker skrivefeilen hans om Elixia, for så å fortsette å plage snappy fordi han ikke kan orddeling. Festlige karer ass

Karl

over 15 år siden

Karl

Zin og pushy er samme person... Artig

Marve

over 15 år siden

Marve

MOOOOOOOOOODDDDEEEEEEEEEEEEERRRRRRRATOR!!!!!! På tide å rydde opp etter zin/pusy?Litt slitsomt å se hvor lavt man faktisk kan komme.....

Marve

over 15 år siden

Marve

Skulle selvfølgelig stå zin/pushy......desverre faller noen bokstaver av og til ut. Akkurat som skruene til zin:)

Zin

over 15 år siden

Zin

Marve: Du skulle faktisk bare visst hvem jeg er.... Og jeg setter ikke pris på å bli moderert fra min egen tråd, ha deg vækk ditt spøkels... Du kan faktisk velge om du vil lese eller ikke. Og Pushy er ikke samme person som meg.. Jeg vet hvem han er og jeg er ikke schizofren..

Zin

over 15 år siden

Zin

Greit... Det var artig så lenge det varte.. Fra nå av er jeg bare pushy

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her