Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kjenner du en fylkespolitiker...Gi dem f

engasjert

over 15 år siden

engasjert

De fleste i vår golfverden på østlandet har fått med seg at Hvam vgs har fått klarsignal til å bygge en golfbane. Hvam vgs har så vidt jeg vet en anleggsgartnerlinje med fordypning i greenkeeping. Denne fordypningen i greenkeeping har aldri vært godkjent...Likevel skal de nå bygge en 9 hulls golfbane hvor de skal kunne utøve sin læring. Det går rykter om at linjen har ligget brakk de siste par årene, vet ikke om noen her kan bekrefte det.. De årene det har vært elever der, tror jeg antallet har ligget på 5-10 personer. Ikke verst å få bygget en bane til 24 millioner på dette grunnlaget. Heia politikerne! Gjennestad gartnerskole la ned sin godkjente greenkeeeperlinje pga for lite søkere. Rommen GOlfpark som ligger noen kilometer unna Hvam, skulle ha god kapasitet til å ta seg av disse elevene fra Hvam. I tillegg ville elevene ha fått læring av greenkeepere med erfaring. Hvam har også en linje hvor elevene spiller golf. De kunne kjørt buss til Rommen Golfpark med supre treningsforhold i mange år for den prisen det koster å bygge en bane. Til ekspempel transporteres elevene ved Norges Toppidrettsgymnas til nærliggende golfanlegg. Det hører med til historien at Nes er en kommune under statlig styring, noe som tilsier at bygda legger ned skoler og har flere fløier på sykehjemmet uten benyttede sykehjemsplasser. Enda bedre at politikerne bevilger pengene til golf. Riktignok er det ene fra fylkeskassa og det andre fra kommunekasse, men det må da finnes en felles tråd et sted???
En annen ting alle har glemt å tenke på er de årlige kostnadene ved å vedlikeholde denne banen. Det skal du og jeg betale ved hjelp av skattepengene? Javisst har man arbeidskapasitet i elevene, men disse skal vel ha ferie mye av sommeren. Man må ha maskinpark som er godt utrustet, vedlikehold av maskiner, greenkeeper med erfaring til å lære elevene gode kunnskaper om golfbaner, gjødsel, gressfrø og sikkert en mange andre ting som koster penger. Det er en grunn til at alle golfbaner sliter med økonomien.
For meg ser det ut til at politikerne ikke setter seg godt inn i saken og uten påstå noe som helst, virker det som en god lobbyvirksomhet fra skolens side. Men hva vet jeg, det er kanskje sånn politikerlivet er?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Kjenner ingen fylkespolitikere dessverre. Ellers rimelig enig i resonnementet :-)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Ingenting er som en skole med ikke godkjent greenkeeper linje uten studenter kombinert med en golflinje uten talenter og med egen bane, langt pokker i vold ut på landet. Klart det er verdt 24 millioner !

Men; er det virkelig så sinnsykt eller finnes det forhold vi ikke kjenner? Jeg spør bare - for hvis det er riktig det som er sagt om Hvam så er det kanskje det mest sinnsyke jeg har hørt.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

En slik avgjørelse burde vel være begrunnet og mulig å lese et eller annet sted? Hvis ikke burde det være mulig å sende disse beslutningstagerne en mail og be de redegjøre. Kjenner ikke saken annet enn fra forum,så jeg vet heller ikke,men at det høres sinnsykt ut er jeg enig i

c1

over 15 år siden

c1

De hadde Greenkeeperutdanning på Gjennestad til for noen år helt til de ikke fikk flere søkere - så la de ned greenkeeperutdanningen.

Når de legger ned greenkeeperutdanningen på vam så har de fortsatt banen eller skal de legge ned dne også....?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Det er et godt spørsmål, c1. Dette har vært en merkelig sak, jeg fikk ikke vite om den før den var mer eller mindre ferdig behandlet.

Fikk litt sånn følelsen av at noen gjorde noen andre en tjeneste, men det er nok ikke så enkelt. Bare så veldig uforståelig prioritering.

usikker

over 15 år siden

usikker

Tror skolen har planer om å opprette denne linja fra neste år. Den er vistnok ikke der i dag.

For ei tid tilbake var det stor debatt i lokalpressen om Hvam eller Nes videregående skulle beholde idrettslinja. Husker jeg ikke feil fikk begge anledning. i praksis så er det vel slik at elevene som går disse linjene kan trene på dagtid i skoletida.

Husk det er bare en videregående skole og ikke noe mer enn det.

Ta en tur på Hvam videregående. Det kryr nå av bygninger over alt. Dukker opp ett nytt hus hele tida. Dette anlegget koster flesk. Drømmene har vært store med fri-idrettshall, ridesenter, hotell, golfbane. Nes mangler en ting og det er svømmehall - kanskje skolen kan satse på det. Tror bygda vil ha mest igjen for ett skikkelig svømmeanlegg. Slik kan skolen i tillegg til arbeidsplassene gi mer tilbake til bygda enn med golf (det finnes fra før), ridehall (flere steder - ikke minst på Mørdre i gangavstand fra skolen), fri-idrett - ++++

nesbu

over 15 år siden

nesbu

Godt grunnlag å bygge bane til mange millioner med andre ord...

Pepper

over 15 år siden

Pepper

I utgangspunktet er det en underlig avgjørelse å bygge en ny 18 hulls bane på Hvam når Nes er like i nærheten. For golflinjen må det da være glimrende å bruke Nes, og fylkets utgifter til transport blir mye lavere enn bygging og drifting av en bane.
For grenkeeperlinjen er jeg usikker på hva som faktisk er status, ikke minst etter å ha lest innleggene over: er det en greenkeeperlinje der nå, skal den i så fall fortsette til høsten eller er det planer om å legge den ned? Og hvis den eksisterer og skal fortsette, er den godkjent? Også for denne linjen burde det vel være mulig å komme til enighet med driverne av Nes om et felles opplegg?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Hvor mange mennesker bor det innenfor 15 min kjøring/30 min sykkel fra Hvam?

Tellus

over 15 år siden

Tellus

Jeg skulle anslå ca 50.000 stk hvis man tar med noe av sørum, mye av ullensaker, litt av aurskog og hele nes. Dette ligger innenfor 15-20 min med bil. Legger man på 5-10 min til, øker antallet betraktelig. Da kommer nordre del av lillestrøm, eidsvoll, gjerdrum, mye av aurskog også med. Er ikke sikker på hvor langt man kommer innover mot Oslo, men ca til karihaugen vil jeg tro.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Og innenfor den radiusen ligger allerede Nes, Miklagard, Hauger og sikkert et par baner til?

Geografifrik

over 15 år siden

Geografifrik

Det tar lengre tid å kjøre fra bebodde ytterkantene i Nes (Aurskogdele - Nordfallet i Skogbygda) enn å kjøre fra Vormsund til Oslo (operaen).
Begge rutene er uten kø - naturligvis. Vormsund er omlag det geografiske sentrum i Nes.
Skal du kjøre fra grensedelene mot Eidsvoll/N-Odal til Aurskog (Rakeie eller Bjørknes) tar det enda lengre tid.

Den nye rv2 har spart inn ca. 10 min. uten å bryte fartsgrensa

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Bare husk at det er 90-grense der, og ikke 100 som jeg trodde. Kostet meg både tid og penger den der :-)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Hvam vgs. om golflinja i dokumentet Prosjekt Grønn Symbiose:

"Utviklingen av golfanlegg i regionen har ikke vært spesielt tilrettelagt for ungdom – snarere tvert i mot. Utviklingen er preget av høy inngangspris og bruksfrekvens med begrensede muligheter for ungdommene å påvirke organisering av den egne aktiviteten.

Konklusjonen er at det er foreligger forutsetninger for god søkning til en idrettslinje med fordypning mot golf på Hvam vgs."

...hæ???? årsmedlemskap på Mikla er under 3000,- for ungdom (dvs. det samme som å delta i skolekorpset.

Og videre:

"Skolen har som mål å ha en økologisk skjøttet golfbane, uten bruk av kunstgjødsel og plantevernmidler. Anlegget gjør det mulig å lære stell av golfbaner, samtidig som det åpner opp for utprøving av nye ideer;
- økologisk skjøtsel, herunder utvikling gjødsel fra egen gård
- sambruk golf og beite
- fôrproduksjon på deler av golfbanen
- stedegen busk- og grasvegetasjon som supplement til sandbunkere"

Sambruk golf og beite? Utvikling av gjødsel?

Pengebehov til golflinja:

"Golfutstyr
Golfsett, 10 sett á 4.000,- 40.000,-
Simulator, 3 stk. á 100.000,- 300.000,-
Matteutslag mot nett 50.000,-
Videokamera inkl. analyse, 1 stk á 20.000,- 20.000,-
Diverse 50.000,-
Sum golfutstyr 460.000,-"

Jepp. Jepp. Jepp. Ingen av studentene kommer med eget utstyr så de skal bruke skolens 4000,- pr. sett køller?

Kan de ikke like gjerne skifte navn til Wham Golfklubb.....

Jeg ser på en nettside at kontaktperson er Paal Midtvåge. Er ikke det han som tidligere var anleggsansvarlig i NGF? eller er han det fortsatt?

engasjert

over 15 år siden

engasjert

Nes har sagt seg villig til å ha et samarbeid med Hvam i flere år, men de SKAL ha sin egen bane, koste hva det koste vil.
Hvam prosjektet tror jeg kommer til å bli en trussel for flere av banene på nordsiden av Oslo. Det ser ut til at her puttes det inn penger fra staten til all verden hva de måtte ha behov for. Når 9 hullsbanen står klar på Hvam, så kan du være sikker på at det går ikke mange årene før det er 18 hull. Og hvordan skal andre klubber kunne konkurrere mot en bane som har statskassa i ryggen? Alle baner nord for Oslo burde gå sammen for å forklare politikerne hvor kritisk dette er for golfverdenen.

nnn

over 15 år siden

nnn

Tror Hauger prøvde på det for noen år siden, engasjert.
Vet ikke hvor helhjertet det var.

Det hjelper ikke å klage her på dette forumet - hvis målgruppa er fylkespolitikerne. Nes prøvde før jul - se annen tråd, men nådde ikke fram.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Ut fra det jeg har sett av banen på Hvam så er den ingen trussel som bane betraktet. Men den trekker medlemmer ut av andre klubber uten fylkeskommunal støtte. Den eneste andre banen som får slike midler er vel den banen NTG leier seg inn på?

engasjert

over 15 år siden

engasjert

Dette er ingen trussel nå, men den nye banen blir nok av en annen karakter. Jeg ønsker bare å lufte muligheten for å få med klubber rundt Nes. Er det interesse er det helt sikkert noen fra Nes som ønsker å ta tak i saken.

bW

over 15 år siden

bW

Greenkeper linja på Hvam har vært død i flere år. Og et annet spørsmål her er, hva med Hvam Golfklubb? Hadde vært gøy å se regnskapet deres. Tipper de har lite utgifter..
Men nå blir det vel hotel, ridehall, kunstgress bane og friidretshall også. Vent å se de får det nok til.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her