Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Med "flagget" på brystet!!

tja

over 14 år siden

tja

Det har alltid vært store forskjeller på utøvere i forskjellige idretter etter hvor de kommer fra..

Om det er ski, løping, fotball, osv, osv... så kommer de beste utøverne i verden stort sett fra de samme respektive kontinentene.

Det medfører at nivået "lokalt" kan bli høyere en nivået internasjonalt.
Tipper at det er tøffere konkurranse på langdistande nasjonalt i ethiopia en det er i et VM. for ikke å nevne EM.

Men nå ser vi flere og flere utøvere "bytte" nasjonalitet for å kunne være med i store mesterskap! vi ser flere afrikanere i et EM! De er ikke "gode nok" til å representere sitt land, men gode i massevis for å representere et annet...

Hvor blir det av "Blø for landet", "kjempe for flagget", osv... hvor blir det av nasjonalfølelsen for det landet de representerer.

Vi har her i Norge også sprintere som ikke er "norske", som knapt nok snakker norsk, som holder seg utenfor landslag, men løper med det norske flagget på brystet!..

Personlig så klarer jeg ikke helt å glede meg over prestasjoner disse måtte klare i mesterskap. rett og slett fordi jeg ikke klarer å identifisere meg med dem...

Bryr de seg egentlig om det landet de representerer, eller er de bare ekstreme individualister og egosentriske, som egentlig driter i hvilket flagg de har på brystet bare de får konkurrere.....

Lawinth

over 14 år siden

Lawinth

Sterk diskusjon du legger opp til her "tja", men den er vel rimelig aktuell i disse dager.

For meg blir det litt merkelig å se utøvere med en annen hudfarge og som du skriver, ofte ikke helt behersker språket, representere Norge.

Har egentlig tenkt en del på dette den siste tiden, da jeg stadig i media ser mørkhudede som prater den reineste tromsødialekt eller annen, og det på en måte ikke stemmer med hva jeg ventet eller er vant med.

Samtidig så ser jeg at dagens skoleungdom omgås nær sagt alle kulører som den mest naturlige selvfølge.

Sliter nok med den helt store entusiasmen en gang i bland når det norske flagget vaier, men må vel kanskje innrømme at jeg lar meg rive med i applaus de aller fleste ganger.

Om den aktuelle utøver ikke er til å forstå hva sier derimot, da er det vel relativt veldig lite entusiasme å spore hos meg :-/

tja

over 14 år siden

tja

For å være helt klar på dette!!

For meg så handler det IKKE om hudfarge!!!

Det handler om identitet, eller noe å identifisere seg med...
Jeg syns det er litt merkelig at man skal representere en nasjon i en idrett, men ikke er "representativ" for den respektive nasjonen....

Lawinth

over 14 år siden

Lawinth

Jeg ser den tja, men samtidig så er hudfarge og sort krusete hår lett synbart opp mot vår nordiske lyse hud og blonde hår.

Jeg tror at en som ikke når opp for å representere sitt hjemland og får sjansen til å utøve den idrett eller gren en ønsker for en annen nasjon, tar det som et kompliment og er beæret og stolt over å få representere det flagg en får på brystet. Helt uavhengig av hudfarge osv., men den dype tilhørighet og nasjonalfølelse kan jeg vanskelig se at de får i løpet av et par år.

Scrambler

over 14 år siden

Scrambler

He he.
Tror dere Northug, Suzann P m flere konkurrerer for Norge, eller for seg selv?
Hvorfor tror dere bergensere spiller på Rosenborg istedet for på Brann , og omvendt? Pga patriotisme?
Det hele handler om å få en mulighet for å realisere egne drømmer og mål, og da spiller de der de får godt betalt + mulighet for spill.
Ser ikke noe galt i at ferske "innvandrere" representerer Norge i det hele tatt.
Synes det er mer pinlig å høre på jentene som løp 4 x 100 stafett i EM i morges.
De forklarte fnisende at de ikke hadde trent vekslinger før EM, og de kom sist.
De burde ikke vært i EM med en slik innstilling.
Håper det kommer flere utenfra som de må konkurrere om plassene med. Da blir de kanskje mer seriøse.

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Enig med Scrambler i at utøverne nok er atskillig mer opptatt av sin egen personlige fremgang enn hvilket navn det står på brysteska.

At det blir flere "utlendinger" med norsk flagg på brystet skyldes jo også at en stadig større andel av nordmenn kommer fra andre verdensdeler.

Jeg skjønner Tja som synes det er vanskeligere å identifisere seg med mørkhudede utøvere som knapt kan snakke norsk. Men tror ikke dette kun går på hudfarge.

Noen utøvere har masse utstråling og oppnår langt mer popularitet enn de som er mer innesluttet. Mange faktorer spiller inn her.

tja

over 14 år siden

tja

Det kan så være...

Men er det riktig at afrikanere skal delta i et Europamesterskap!??

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Ja. Så lenge de har blitt europeiske statsborgere på en lovlig måte så vil det ikke være mulig å gjøre noe med denne utviklingen.

Om 100 år tror jeg det vil være en naturlig blanding av alle raser og hudfarger i de fleste industrialiserte land.

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Hudfarge er helt irrelevant her. Litt overrasket (og skremt) over at det trekkes frem så sterkt av flere. Jeg har vanskelig for å se at jeg skulle heie mindre på Nina Solheim fordi hun har et asiatisk utseende enn det jeg ville gjøre på en utøver med "ariske" trekk. Jeg heier like mye på Christina Vukicevic som på Ezinne Okparaebo. Like mye på John Carew som på Henning Hauger.

At import av utøvere er problematisk er jeg derimot enig i. Da mener jeg den praksis som Østerrike bedrev i håndball for noen år siden, der spillere fra Russland og Ukraina knapt hadde bodd i landet før de fikk østeriksk pass. Når Azerbadsjan representeres av en etiopier som knapt har vært i landet blir det feil.

Men hvis noen i denne tråden sikter til Jays Ndure (norsk far og lang tid i landet), Okparaebo (har bodd her siden hun var liten pike), Okanyemi (samme), Fellah/Singh/Abdellaoue (fotballspilere oppvokst i Norge) så mener jeg det er bomskudd, og i så fall bør man nok i mine øyne også være lunkne til Katja Nyberg, Lina Olsson Rosenberg, en del spillere på hockeylandslaget (som snakker gebrokkent norsk-svensk), nybakt sølvmedaljevinner i junior EM i golf Kristoffer Ventura, Paul Nilbrink etc for at jeg skal overbevises om at det ikke er ren rasisme.

BBC World på radio hadde et interessant innslag i går som gikk på dette. Pakistanske 3dje generasjonsinnvandrere (om man er innvandrer så langt ut i rekka) ønsker fortsatt å spille for Pakistan i cricket og heier på Pakistan - fordi de føler at de ikke blir inkludert av engelskmennene. Mange av de mest talentfulle spillerne på Pakistan er således engelskmenn, med Oxford engelsk og null levetid i Pakistan. Den ene av reporterne (av pakistansk avstamning) kommenterte at den dagen helter på det engelske laget var av pakistansk herkomst ville dette snu.

Jeg tror faktisk utøverne er stolte av flagget, med mindre de er rene importer - og for Norges del er dette ganske få. Men; Jeg husker at Khalid Skah når han løp for Norge sa at han nok ikke følte den nærheten til Norge som de andre utøverne, men sa at det for ham var å løpe for barnas land.... (historien deretter med den fyren er en annen diskusjon).

tja

over 14 år siden

tja

Men hva er da vitsen med å ha et EM!? eller afrikamesterskap, eller asiamesterskap....

Da kan man like gjerne bare kalle det mesterskap...

Jeg reagerer ikke på "ikke-etniske-nordmenn" som er født og oppvåkst i Norge. Det jeg ikke helt liker er den rene importen for "idrettens skyld".. Da er det ikke lenger et "landslag" men et "klubblag"...

Som du nevner sam. ethiopere som løper for en nasjon de knapt har vært i!!

Kevin

over 14 år siden

Kevin

med fare for å være subjektiv så synes jeg at de norske deltagerne er så norske som noen andre norske. De er blitt norske på "lovlig vis" og kan derfor representere Norge på lik linje med andre.

Når det er sagt synes jeg det er merkelig at man kan stå utenfor landslaget og allikevel bli tatt ut til å representere Norge,slik som man kan i langrenn også. Men det er vel en litt annen diskusjon.

Det finnes mange eksempler på mer tvilsomme importer eller bytte av statsborgerskap. Se på Merlene Ottey f.eks som er med i EM,for Slovenia. Hun brøt med Jamaica etter en konflikt i 2000. i 2002 ble hun slovensk statsborger og har siden det deltatt for de. Helt lovlig.

Det er et stort problem med kenyanske løpere som "importeres" til land som USA,Qatar,Bahrain,Finland og Frankrike. Grunnen er den enormt store konkurransen innad i Kenya,og at andre land tilbyr løperne mer betalt.
Her er det vel karantene-reglene som ikke er helt gode

Zin

over 14 år siden

Zin

Forstår poenget og er enig (i det meste). Men ikke i at hudfarge er kriteriet.. Jeg er imot importen av idrettsutøvere generelt, om de kommer fra Afrika eller Polen er revnende likegyldig. Jeg greier ikke engasjere meg i Ndure, men såvidt jeg har forstått er Ezinne Okparaebo oppvokst i Norge og da er dette helt i orden..

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Zin, jeg tror at grunnen til at du ikke klarer å engasjere deg i Ndure har med personen og ikke opprinnelsen å gjøre. Ndure er jo dessuten rent teoretisk "mer" norsk enn Okparaebo.

...forøvrig synes jeg Kevins innlegg var utmerket.

dutte

over 14 år siden

dutte

"Postordrestatsborgerskap" er en uting uansett om det gjelder en afrikaner som finner seg en tidligere sovjetrepublikk å representere i friidretts EM, eller om det er den 10 beste slalomkjører i Østerrike som gjør det samme for å fortsette karrieren i verdenscupen.

Det neste blir vel at bergensere gjør krav på å få spille på det norske fotball-landslaget:-)))

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

En interessant variant var jo sånn sett Marc Girardelli, østerriker god som noen som kjørte for Luxembourg fordi han og faren kom på kant med skiforbundet. Han var jo åpenbart god nok for sitt hjemland......

Måtte gud forby bergensere på landslaget, dutte, det kunne jo ført til resultater....

007påGS

over 14 år siden

007påGS

Masse striler i Bergen. De er helt ok.

Strilen

over 14 år siden

Strilen

Dei fleste strilene bur i Oslo, no til dags.

007påGS

over 14 år siden

007påGS

Jepp, jeg treffer ei ganske ofte. Alltid hyggelig!

Dog, Brann slår Molde idag.

Patriarken

over 14 år siden

Patriarken

Skah representerte vel aldri Norge, selvom han var norsk statsborger. Mener ha løp for Marokko (og BUL)

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Takk patriarken, han var norsk statsborger, men jeg ser at han fortsatt løp for Marokko i OL.

Om Brann "dog" slår Molde, vet vi mer om snart.....

007påGS

over 14 år siden

007påGS

Fotballgeniet Ardilles var max uheldig med sitt opphold i England da fascistene i Argentina angrep Falklandsøyene.

Brann vs. Molde, hakket over gjesssp..

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

007, du må ha verdensrekord i å dra tråder off topic. Fint om du begrenser dette til GS, der dette er populært hos bloggeieren.

007påGS

over 14 år siden

007påGS

I trådstarten står det bl.a.:
"Hvor blir det av "Blø for landet", "kjempe for flagget", osv... hvor blir det av nasjonalfølelsen for det landet de representerer."

Ardiles opplevde denne nasjonalfølelsen - litt spesielt.

No off-topic here!

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Det var ingen fascister som angrep, tull-tull syv, og tråden dreier seg ikke om Ardiles situasjonen du tror oppsto.....

Som om ikke det var nok tippet du feil utfall av fotballkampen, men det er vel ikke uventet fra en Lyn tilhenger som har sviktet sin hjembys lag.....

007påGS

over 14 år siden

007påGS

"
Leopoldo Fortunato Galtieri Castelli (født 15. juli 1926, død 2003) var øverstkommanderende for de argentinske styrkene i Falklandskrigen mot Storbritannia i 1982.

Leopoldo Galtieri tok over styringen i Argentina etter at Carlos Lacoste døde. Leopoldos soldater henrettet, torturerte og myrdet motstandere, og mange forsvant sporløst.
"

Har du en bedre beskrivelse, Sjef Sam?

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Den beskrivelsen passer på kommunister fra Russland og på Harald Hårfagre for den saks skyld. Fra Wikipedia:

Nøkkelord i fascismens ideologi er førerdyrkelse, nasjonalisme, militarisme og dyrking av staten med front mot sosialisme, marxisme, konservatisme og liberalisme. Klassekamp (fra arbeidernes side) er forbudt, og fagforeningene erstattes av statsdirigerte korporasjoner. Fascismen er også blitt brukt som begrep på beslektede bevegelser, som falangismen i Spania og nazismen i Tyskland.

007påGS

over 14 år siden

007påGS

Det der tok jeg ikke med fordi jeg regnet med at alle visste det.

Har noe tekst falt ut, Svime Sam?

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Stakkars.

007påGS

over 14 år siden

007påGS

Jeg var i Argentina under det regimet. Det gir frysninger!!

Krigshissige tyranner mer enn fascister .. kanskje.

nja...

over 14 år siden

nja...

007påGS:
hvorfor ødelegger du tråder her, når du er så flink til å lage uinteressante tråder på golfsiden?
holder det ikke med en blogg?
Hva har Argentina med ts å gjøre?

007påGS

over 14 år siden

007påGS

1)Jeg ødelegger ikke tråder her og mine tråder på GS er interessante.
2)Nei
3)Nasjonalfølelse var topic. Enkene og bestemødrene i Argentina var heltene som klarte å forandre regimet der.

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Encore; stakkars.

007påjordet

over 14 år siden

007påjordet

1) Jo du ødelegger mange tråder og nesten alle er Uinteressante
2) Skaff deg en jobb
3) Det er bare du som ikke ser selv at du er totalt off topic. Drit lei av deg.

nja...

over 14 år siden

nja...

1) Det er vel kanskje ikke opp til deg å avgjør om vi andre som debatterer mener at du ødelegger tråder med alt fjaset ditt.
2) Det bør holde med EN blogg når alt du kommer med fører til avsporing fra topic!
3) Nasjonalfølelse for idrettsutøvere er topic, ikke regimet i Argentina. At du ikke skjønner dette er helt villt!.

Pepper

over 14 år siden

Pepper

007på GS;

1) Hyggelig at du selv synes innleggene dine på GS er interessante. For min egen del må jeg nok innrømme at stort mer uinteressant enn dine innlegg og trådstarter på GS finner jeg ikke.
2) Gjør oss andre en tjeneste og hold deg til GS.
3) Topic gikk på nasjonalfølelse for idrettsutøvere som nja skriver. Regimet i Arghentina er etter min mening off-topic.

007påGS

over 14 år siden

007påGS

Det er ikke forferdelig viktig å skrive her.
Jeg får se!

Yngve Johannessen

over 14 år siden

Yngve Johannessen

Alle har lov til å skrive her, og alle kan forsåvidt skrive hva de vil, men vi vil gjerne oppfordre folk til å holde seg til trådstarters emne, så alle de som har interessen for temaet kan diskutere uten at det sklir ut til å bli tull og helt andre temaer enn det trådstarter ønsker.

Ingen har rett til å jage folk vekk fra forumet, med unntak av oss som er moderatorer.

tja

over 14 år siden

tja

Man kan jo dra temaet litt videre også....

KM i golf for eks.... Jeg mener det er en turnering for MEDLEMMER altså fullt betalende medlemmer....

SYns det ser dumt ut når man kommer inn i klubbhuset og ser det er de samme proene rundt om som har skifta klubber og vunnet KM....

007påGS

over 14 år siden

007påGS

tja; kan det ligge i noen kontrakt at de er forpliktet til å delta?

litt off-topic:
Alltid hyggelig å havne på parti med moderator!
SC har fin side med linker jeg bruker ofte.

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Yngve, det er forsåvidt spørsmål om hvem som forsøker å jage hvem her. 007påGS jager trådene ut i uinteressante off-topic fabuleringer og vi andre ber om at han slutter med det. I all beskjedenhet mener jeg 007påGS jager vekk flere......

Yngve Johannessen

over 14 år siden

Yngve Johannessen

Jeg forstår hva du sier Sam, og respekterer synet ditt.

Det vi heller bør fokusere på da, er virkemåten for å få slutt på off-topic fabuleringene, og sørge for at dette slutter.

007, det var ikke min hensikt å få noen på min side, det var en henstilling som også gjelder deg.

I tillegg oppfordrer jeg sterkt til å følge topic i trådene og vise forståelse og respekt for debattanters ønske om å diskutere en sak uten off-topic fabuleringer.

Denne oppfordringen kommer sterkt uten ønske om å jage noen vekk fra forumet.
Det handler bare om å gå litt i seg selv og kjenne etter om man føler man respekterer forumets regler og trådstarternes ønsker om tema.

007påGS

over 14 år siden

007påGS

OK Yngve.
No more "off-topic fabuleringer", heller ny tråd!

Min erfaring med flere fora er at de som skriker høyest om sensurering av andre, er de som oftest blir sensurert selv.
En her har vært utestengt fra GS - :o) - da har han vært en god ramp!

Tipper de hadde denne trådens tema i Danmark da Kipketer herjet med Rodal. ;)

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Det er et bevis på respekt for ytringsfrihet å bli utestengt fra GS. Jeg har aldri bedt om at du blir sensurert her på SC, men har bedt deg stick to topic.

007påGS

over 14 år siden

007påGS

En kar snakket Sam midt imot.
Sam påstod sinnsykdom hos nevnte kar.
En 'tilskuer' ba Sam om å komme ned fra sin høye hest.

Herlige meldinger - ;) - godt intet da ble sensurert!

Og sånn får en minkende injurierende kraft!! Både on og off topic!

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Når man ikkeønsker å injuriere trenger man ikke injurierende kraft. Fokuserer på andre krefter for min del.

007påGS

over 14 år siden

007påGS

Jeg forstår hva du sier Sam, ja hva skal man med injurierende kraft ...

Yngve Johannessen

over 14 år siden

Yngve Johannessen

Det mest interessante nå er at dere begge to er langt off topic.

007påGS

over 14 år siden

007påGS

Hvis trådstarter "tja" synes off-topicen er grei så er ting greit, synes jeg.
I sånt har trådstater mer 'myndighet' enn moderator.
Sorry Yngve ..

Lawinth

over 14 år siden

Lawinth

Der må jeg si det glapp for meg.
Ble jeg umyndiggjort nå?

Yngve Johannessen

over 14 år siden

Yngve Johannessen

007,
Dette er selvsagt bare tull.
Vi har ingen sensurpolitikk på Scangolf som skulle medføre fjerning av innlegg som er off-topic, men du sier selv, og jeg siterer:
"OK Yngve.
No more "off-topic fabuleringer", heller ny tråd!"

Da er det rett og slett bare dumt å fortsette.

Uff

over 14 år siden

Uff

Når man blir sensurert eller utestengt fra GS, så er det ikke automatikk i at det er debatantens feil, for å si det slik. Det er mer dagsformen til bloggeier.
Forøvrig trist å se at pjattet til 007 fortsetter her.

SAbeltann

over 14 år siden

SAbeltann

Det er mer trist å se at den manglende selvinnsikten er årsak til pjattet....

007påGS

over 14 år siden

007påGS

Denne debatten, nasjonalitet og idrettsutøvelse, har de nylig hatt i Frankrike ifbm. fotball-VM.

Noen her som har fulgt den debatten? Ikke jeg, så bare at noen påstod at den konflikten gjenspeiler noen av motsetningene ellers i samfunnet i Frankrike.

tigern

over 14 år siden

tigern

Få denne forferdelige 007 vekk fra dette forum....likt spammen på jobben ,slett dritten....

Hen Bogan

over 14 år siden

Hen Bogan

007påGS sa:

"Min erfaring med flere fora er at de som skriker høyest om sensurering av andre, er de som oftest blir sensurert selv."

I morges ble han sensurert vekk selv pga injurier på GS. Fiffig.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her