tja
Om det er ski, løping, fotball, osv, osv... så kommer de beste utøverne i verden stort sett fra de samme respektive kontinentene.
Det medfører at nivået "lokalt" kan bli høyere en nivået internasjonalt.
Tipper at det er tøffere konkurranse på langdistande nasjonalt i ethiopia en det er i et VM. for ikke å nevne EM.
Men nå ser vi flere og flere utøvere "bytte" nasjonalitet for å kunne være med i store mesterskap! vi ser flere afrikanere i et EM! De er ikke "gode nok" til å representere sitt land, men gode i massevis for å representere et annet...
Hvor blir det av "Blø for landet", "kjempe for flagget", osv... hvor blir det av nasjonalfølelsen for det landet de representerer.
Vi har her i Norge også sprintere som ikke er "norske", som knapt nok snakker norsk, som holder seg utenfor landslag, men løper med det norske flagget på brystet!..
Personlig så klarer jeg ikke helt å glede meg over prestasjoner disse måtte klare i mesterskap. rett og slett fordi jeg ikke klarer å identifisere meg med dem...
Bryr de seg egentlig om det landet de representerer, eller er de bare ekstreme individualister og egosentriske, som egentlig driter i hvilket flagg de har på brystet bare de får konkurrere.....