Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golf i Sverige

Stian

over 14 år siden

Stian

Sitter og sikler over banepresentasjonene over baner i sør-Sverige. Ser ut som de har et helt kobbel med mektig bra baner.

Noen som har vært og spilt noen av disse banene og har noen anbefalinger ? Tror det vanker en langhelg til søta syrran etterhvert.

Yorkie

over 14 år siden

Yorkie

Sånn til å begynne med:
http://www.flickr.com/search/?q=sweden&w=12368986%40N03
baner jeg har spillt i Sverige så langt med ett bilde og en liten tekst på de fleste.

Er vel ca 260 baner 18 hulls baner i Sverige, så det er en del å velge mellom. Hva slags baner liker du å spille; park, heathland, seaside, forest? Sånn ca område? og hvor mange baner? så kanskje jeg har noen jeg kan anbefale.
Fikk bare med meg siste del av sending, Forsbacka, St.Jörgen og Öijared. Forsbacka er en rasende fin bane og og er vel egentlig ett "must". St.Jörgen og Öijared har jeg ikke spillt, men mener å huske en tråd her hvor en eller annen peip om St. Jörgen og ikke var helt imponert.

S Tumba

over 14 år siden

S Tumba

Faktisk 330 st 18-36 hull + 99 st 9 hull........ vet ikke om de forvirrer mer en hjelper :)

Forsbacka som ligger relativt nær er ett must.....

Stian

over 14 år siden

Stian

Takker for linken Yorkie, skal traske gjennom albumet og nyte de grønne bildene.

Park og seaside(heathland?) er vel å foretrekke, skogsbaner er visuelt fine men passer ikke helt svingen min til tider.

Men område blir vel relativt langt sør i Sverige. Karlskrona, Kristianstad og i de breddegrader.

Forsbacka er notert :)

Scrambler

over 14 år siden

Scrambler

Hvis du er på Forsbacka vil jeg anbefale Karlstad i samme slengen.
Hammarö er fin, men ikke spill den hvis du ikke liker skogsbaner. Den er ganske trang med noen lange og trange hull.
Årjäng er også morsom bane.
Vänern rundt-kort kan du kjøpe for 1100 SEK. Da har du 5 runder på et utvalg fra 16 baner rundt Vänern. Du kan spille max 2 på samme bane.

Fordelen med Vänern-banene synes jeg er at det er mindre press der enn i Bohuslän.

Yorkie

over 14 år siden

Yorkie

Enig med Scrambler, Vänern rundt kan anbefales, mye bra baner, lite stress, og for 200 kr pr bane er det bare ett kupp! (Dog, Årjang er ikke med i pakken, nydelig Nordwall bane, anbefales) (Karlstad og Hammarö har jeg hørt bra ting om, forsøkt å få de spillt to ganger, men ikke lykkes p.g.a turneringer og Golf-Vecka:(

Laget en liten oversikt over baner ned t.o.m Kristianstad med ranking fra Peugot, Golf Digest og Top100golfcourses, litt knot å paste Excel til SG, men mailer du meg en mailadresse Stian, så kan jeg sende selve filen.

Peugot GolfDigest Top100
Halmstad Norra 18 5 2 Forest/Park
Barsebäck Masters 18 2 3 Seaside/Park
Falsterbo 18 3 4 Links
Ljunghusen 18 6 5 Heathland/Seaside
Sand 17 11 7 Heathland/"Links"
PGA Links 16 10 Ikke spillt (men vel Links:)
Vasatorp 16 4 12 Ikke spilt, men skal være Forest/Park
Kristianstad Åhus Östra 17 15 15 Heathland
Bokskogen Old Course 16 13 16 Park
Degeberga Widtsköfle 16 25 17 Heathland
Varberg Västra 17 19 19 Park
Elisefarm 16 9 Heatland
St. Arild 16 20 Park
Rya 15 23 Seaside/Park
Göteborg 15 27 Park
Flommen 16 29 Seaside/"Links"
Kungsbacka 15 44 Park/Seaside/Forest
Mölle 16 45 Park/Seaside

Så, forslag til langhelg:
Nedover: Halmstad Norra
I Kristianstad: Åhus Östra
I Kristianstad: Degeberga eller Elisefarm
Oppover: Sand
¨
Fabelaktige baner alle sammen, og kommer du hjem med en god score på disse da har du meget god grunn til å være stolt (Sand f.eks hadde to hull, 15 og 16 med på Golf Digests "Sveriges tuffaste hål")

Og S Tumba, takker for korreksjonen, trodde jeg var godt i gang, men ser at jeg enda har endel flere å velge mellom;)

kevin

over 14 år siden

kevin

Har spillt Vänern rundt i år og spilte disse banene:
Ekarnas
Forsbacka
Hammarø
Karlstad
Töreboda

Den pakken til 1100,- sek er et fantastisk tilbud. Ellers så er det så utrolig mange baner å velge i ellers i sverige,man må bare begynne:) jeg ser paa de prsentasjonene med stor glede selv,og velger litt baner derfra noen ganger

Scrambler

over 14 år siden

Scrambler

Yorkie

Årjäng er med i pakken. Jeg betalte med Vänern rundt kortet.

Yorkie

over 14 år siden

Yorkie

Jeg legger meg langflat og beklager på det sterkeste min lemfeldige omgang med fakta i denne tråden. Først antar jeg feil antall baner i Sverige og så at Årjäng ikke er med i Vänern rundt pakken (nå skal det dog nevnes at når jeg spillte Vänern rundt i fjor (som vi avsluttet med nettopp Årjäng), så gjaldt kortet 15! baner, og altså ikke Årjäng (vi var allikevel gærne nok til å betale full greenfee (og klina også til med en bil til 200 SEK))) Jeg lover å skjerpe meg og faktisk forbedre min fakta-sjekk prosess, og håper på tilgivelse;)

Og så ser jeg at en presisering kanskje er nødvendig: Peugot Golf guide er ikke en normal ranking, de gir opp til 20 poeng til en bane (i Norge og Sverige er høyeste poeng 18).
Så; Halmstad Norra har 18 poeng i Peugot, er ranket som #5 i Sverige i Golf Digest 2009 ranking, og som #2 i Sverige i Top100golfcourses

Og nå skal jeg ut å kakke baller ut i roughen

Scrambler

over 14 år siden

Scrambler

De har 19 baner med i årets Golfa rundt Vänern. Så utvalget er stort.

Stian

over 14 år siden

Stian

Takker for alle gode tips. Gikk gjennom albumet ditt Yorkie, du har jammen spilt en anstendig mengde forskjellige baner.

Men da skal jeg samle litt tips og lage en plan til en langhelg :)

Øyvind Reinertsen

over 14 år siden

Øyvind Reinertsen

Hei Stian!

Til info, så er Årjäng og Forsbacka i topp stand for øyeblikket:) Har spilt mange runder på begge baner i sommer (gjemmer meg bort i Värmland om sommeren...). I tillegg er det alltid hyggelig mottagelse på disse banene! Kos deg Väneren rundt...

Lasse

over 14 år siden

Lasse

Lykke til med GO Stian. ;)

Yorkie

over 14 år siden

Yorkie

Her ligger den en pdf med Golf Digest sin ranking fra 2009.

http://www.brohofslott.se/nyheter-press/pressklipp/1271296-sveriges-basta-banor-2009

Bør uansett planer for høsten lastes ned, rimelig lekre bilder

tm

over 14 år siden

tm

Stian.Tror det kan være en ide å
oppgi hva du egentlig er ute etter når du ber om en anbefaling av baner.
Hva slags opplevelse du er ute etter,naturopplevelse,sosialt,osv.
Tror du vil erfare at en med hc 3 vil anbefale en helt annen bane enn
en med hc 28.
Oppgi gjerne ditt eget hc.

Bloggs

over 14 år siden

Bloggs

Mulig at jeg er mer observant enn vanlig, men jeg er rimelig sikker på at det står "Hcp: 12.4 Klubb: Losby GK" i headeren på Stian sine innlegg

Stian

over 14 år siden

Stian

Regner med at de observante så headeren ja.

Uansett så ville jeg ha tips om lekre baner som oste av kvalitet, det tror jeg jeg har fått :)

MCS

over 14 år siden

MCS

Tok en tur nedover i Sverige for et par år siden.

Falsterbo - links med herlig beliggenhet
Ljunghusen - Rangert høyt i Sverige, men tøff bane med mye lyng.
Begge banene er en kort kjøretur sørover fra Malmø så det passer fint å bo der.

Halmstad Norra
Barsebäck Masters course - lang med bra
Barsebäck Donald Steel Course - Grei bane, men skuffelse om man spiller den etter å ha spillt Masters course

Lasse

over 14 år siden

Lasse

;)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her