Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

NM Byneset 2010

Kevin

over 14 år siden

Kevin

I morgen tidlig braker det løs på Byneset GK. 101 menn og 26 kvinner skal kjempe om NM tittelen.

Byneset har slitt med dårlige greener i hele år,men rapporteres å være i mye bedre stand nå. Håper den har blitt like bra som spillerne forventer å ha en NM-bane. Noen av deltakerne er innom her på forumet avogtil,kanskje de kan gi litt info om baneforholdene. Banen er par 72 på 6267m fra hvit og 5395m fra blått.
Baneguide: http://www.bynesetgolf.no/baneguide/index.html

startliste/leaderboard: http://tinyurl.com/3x2r94d
LIVESCORE
Torsdag og fredag: Livescore minimum hvert 9. hull.
Lørdag og søndag: Det vil bli livescore etter hull 3, 6, 9, 11 og 15.

CUT ETTER RUNDE 2
NM for herrer: 50. plass + delte går videre til runde 3 og 4.
NM for damer: 15. plass + delte går videre til runde 3 og 4.

Av favoritter er vel Børsheim,Kofstad,Bertheussen,Brovold,Engevik,Friestad,Wiik Hansen,Kollevold og sikkert noen flere blant herrene. Blant damene er vel Hagen,Daffinrud,Raastad og Valle de beste på papiret.

Foreløpig værvarsel melder om fint vær og lite vind så det borger for et flott NM.

Blir spennende å følge med,lykke til!

Hvem er din favoritt?:)

Hemmi

over 14 år siden

Hemmi

Min favoritt er Espen Kofstad

janne

over 14 år siden

janne

Rune Borten

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Børsheim eller Kofstad.

orug

over 14 år siden

orug

Jeg har lurt på hva slags fyr som skjuler seg bak nicket "smilende sam", med all den rutinen han påstar han har innen idretten er jeg overrasket over at han ikke vet bedre enn det han skriver om det meste....den røde tråden i hans fleste innlegg er at han er veldig begeistret for Børsheim så jeg heller til at det må være en som bor vest i landet og prater rart...

Å tippe Børsheim og Kofstad er enkelt, for å være litt orginal setter jeg pengene mine på Lars Petter Brovold, Markus Leanderson og Are Fristad.

I tilleg vil jeg foreslå at "smilende sam" bytter nick til "surmulende sam"...

Pepper

over 14 år siden

Pepper

Jeg tror som SS at Kofstad eller Børsheim vinner, med Engevik som outsider nr 1.

Blant damene er det kanskje enda mer åpent. Rachel Raastad er en av favorittene, Daffinrud ikke minst med mindre siste runden under junior NM på Hauger varsler ustabil form. Cesilie Hagen har ikke spilt opp mot sitt beste i år, og Valle har vært i USA i sommer og ikke spilt her hjemme, så formen hennes er usikker. Hafsten-Mørch er en outsider. Kanskje tidligere junior mester Dickinson kan slå til igjen, eller Engzelius etter en forholdsvis svak sesong?

Det blir rapportert at greenene ikke er helt på topp for å si det pent, men den beste spilleren vinner nok til slutt. Heldigvis ser vi ut til å unngå alt det regnet som ødela i Meland i fjor, og gjorde det vanskelig på Vestfold i 2008.

Kevin

over 14 år siden

Kevin

takk for utfyllende info ang damene Pepper,regnet med du kom med mer der:) Iflg banesjefens rapport i går skulle greenene være mye bedre enn for 6 uker siden.

Og kan vi la dette være en "positiv tråd" og ikke angripe andre debattanter hele tiden? diskuter gjerne andres tips men på en skikkelig måte.

Truls

over 14 år siden

Truls

Tror på outsidere som Engevik og Kollevold.

Kevin

over 14 år siden

Kevin

Rachel Raastad har åpnet bra,-2 etter 9 hull. Ingen scores for gutta ennå

orug

over 14 år siden

orug

pleier det ikke å være livescore hvert 3.hull i NM ?

Kevin

over 14 år siden

Kevin

burde vært hvert 3.hull spør du meg,men det blir det på lør/søn. Nicoline Skaug er inne på 67 slag,hvis scoren stemmer så er vel det ny banerekord. Engzelius var -4 etter 9,strålende start.

Bogstrand,Brovold og Wiik Hansen er alle -2 etter 9 og i ledelse,men det er mange som ikke har startet ennå

Kevin

over 14 år siden

Kevin

kanonrunde av Engzelius som gikk på 64! Daffinrud på 69

Ingen endring hos gutta

Kevin

over 14 år siden

Kevin

Brovold leder på -3,foran Wiik Hansen på -2 når alle i pulje 1 er ferdig. Pulje 2 gikk vel ut mellom 13 og 14.

Kevin

over 14 år siden

Kevin

Børsheim og Kofstad svarer til forventningene,begge er -3 etter 9

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Fantastisk av Engzelius og Skaug. Blir spennende å se hva Børsheim og Kofstad ender opp med.

Kevin

over 14 år siden

Kevin

Kofstad inne på 66!! Ny banerekord hvis tallene på hjemmesiden stemmer,der står det 68 fra før

Pepper

over 14 år siden

Pepper

Og veldig hyggelig for Engzelius med en så flott runde! Hun har slitt litt i år, så det var gledelig.

Morsomt for Kofstad også, en kjempegutt som jeg unner alle gode scorer.

Jeg skal være på banen de neste 3 dagene, gleder meg!

Kevin

over 14 år siden

Kevin

Lykke til da Pepper som tilskuer(eller caddie?) og til den du følger:)

Det kan se ut som de har endret på livescoringen i dag,det har kommet inn scorer på noen spillere allerede etter 2 hull

Kevin

over 14 år siden

Kevin

for de spesielt interesserte kan jeg nevne at det finnes endel bilder fra dag 1 på http://www.bynesetgolf.no/nm2010.asp?ParentID=4324&MenyID=4331&DocID=11261

Kevin

over 14 år siden

Kevin

Dagens prestasjon er vel Bertheussen som tok tilbake banerekorden med 65 slag i dag og føk opp på 2.plass,kun 2 slag bak Kofstad. Kofstad gikk på 69,samme som Marøy som ligger på 3.plassen.

Dagens forbedring er vel Henrik B.Holm som hadde 80 runde i går,og 66 slag i dag.

Hos damene har Engzelius fortsatt et godt grep om tittelen med 5 slags ledelse på Daffinrud,begge leverte begge 67 runde i dag

Pepper

over 14 år siden

Pepper

Takk for det, Kevin! Kun tilskuer heldigvis, foretrekker det fremfor å være caddie.

Igår blåste det mye mer på ettermiddagen enn formiddagen, så det var en klar fordel å starte tidlig, det så man bl.a. på damenes score. Idag var det nok likere forhold gjennom dagen. Mange flotte prestasjoner og mye bra spill, moro å følge med her.

Moro med Engzelius som leder dameklassen klart. I tillegg til å slå ballen bra har hun nok også fått god hjelp til å lese puttelinjer av caddie storebror.

Og Kofstad fortsetter med bra spill, selv om andre fikk bedre score i dag.

undrer

over 14 år siden

undrer

Registrerer at det er fryktelig mange lave scorer. Spilles det fra gul?

Gunda Phil

over 14 år siden

Gunda Phil

Nei, men det er gode spillere.
Ser at noen sliter mer enn andre dog. Aaronsen har en dårlig dag, hjelper ikke å slå en mil hvis resten suger.

Foooore

over 14 år siden

Foooore

De er gode gitt, setter eget spill "litt" i perspektiv.

Husk at det er flere som heter A(a)ronsen, den beste spilte NordeaTour denne uka.

Kevin

over 14 år siden

Kevin

litt "merkelige" scores i dag,noen går langt over par. Bertheussen som satte banerekord i går er +4 etter 6 i dag. Og mange andre har høye scores. Men noen av de i toppen er under par sålangt,så har man Engell fra Grønmo som er -7 etter 14 og som kan ta banerekorden hvis han fullfører med stil.

Blåser det mer i dag kanskje? her er webcam fra teestedet på terrassen http://www.bynesetgolf.no/webcam.html
Ser ut som de trærna vaier godt i perioder

Kevin

over 14 år siden

Kevin

for et scorekort av Engell! 9 birdies og ingen bogeys,63 slag og ny banerekord igjen!

Wow

over 14 år siden

Wow

Fantastisk score!

Pepper

over 14 år siden

Pepper

Fantastisk flott runde av Engell!

Det blåste mer i dag, og vinden var nok litt mer ustadig, noe som nok spilte enkelte et puss. Fairwaybunkerne er dype, kommer du der mister du fort et slag, og roughen er seig, men det var overraskende mye variasjon is coren i dag. Allikevel, en flott dag på golfbanen.

orug

over 14 år siden

orug

Jeg synes det kan virke som det blir spillt lett på Byneset, mange spiller som omtrent aldri er i nørheten av par går lavt. Spesiellt i dameklassen er det oppsiktsvekkende gode scorer.

bareundre

over 14 år siden

bareundre

Nekter å tro banen er satt opp spesielt vanskelig, og blir dumt å si at "de er gode spillere" Joda, endel av feltet er meget gode, men at "alle" har hatt en runde rundt par vitner om for lett oppsett.

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Lett eller vanskelig, med den scoren Engzelius har, er det god golf.

ttttt

over 14 år siden

ttttt

Er så moro å følge de som vekselvis hevder at norske golfere er altfor dårlige som går langt over par, og at banen er altfor lett fordi golferne går langt under par :-)

Slappy

over 14 år siden

Slappy

Veldig gode scorer, som uansett borger for veldig god golf hos de beste. Dog lurer jeg da på slopeverdien på Byneset. Ser at denne gir en god del mer slag enn mine hjemmebaner, men har klart lavere banerekorder. Regnes banen som vanskelig for de fleste, eller er det en noe "skarp" sloping etter deres oppfatning?

Har aldri spilt banen selv, men får ta turen snart!

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Det er på sett og vis bra å se at det stort sett er de potensielt beste som er i teten i NM og det at det er et par unntak underbygger egentlig det positive. Litt overraskende at Daffinrud sprekker igjen slik hun gjorde i Jr NM og at Engevik ikke leverer.

Er de noen som vet om det er sånn at god plassering i NM automatisk kvalifiserer for deltagelse neste år eller er deltagelse basert på hcp eller ranking ?

Kevin

over 14 år siden

Kevin

Kofstad virker å spille stabilt i dag og,-2 etter 7. Børsheim er -1 etter 9. Ser ut til å bli spennende om 2.og 3.plassen,mange om beinet der. Engevik og Bertheussen har åpnet veldig bra

itto

over 14 år siden

itto

maktdemonstrasjon fra kofstad idag.

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

De to beste tok de to første plassene og tre gode på de tre neste. Kofstad imponerer enormt over tid.

Kevin

over 14 år siden

Kevin

Imponerende seire av de to vinnerne! Leser at Kofstad skal prøve seg på europatour-kvalet i høst,blir spennende å se hvordan han takler det nivået. Hadde vært utrolig kult om han hadde klart det.

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Har ikke Kofstad ett år igjen på college?

orug

over 14 år siden

orug

Jeg trodde du visste alt "smilende sam" :-))
nei, Kofstad er ferdig på college....blir trolig proff etter VM for amatører!

Pepper

over 14 år siden

Pepper

Jeg oppfattet ikke at banen var satt opp spesielt lett. Herrene spilte fra hvit tee, damene fra blå. Damenes teesteder var flere steder satt tilbake til gult såvidt jeg husker. Hullplasseringene var tildels tøffe, f.eks. rett bak bunkere. Fairwaybunkrene er dype, nokså lik andre baners greenbunkere. Mao kom du i fairwaybunker tapte du fort et slag. Allikevel, kombinasjonen av godt spill og en bane som tross alt tillater gode scorer førte til lave scorer på mange. Samtidig var roughen tøff, og vinden skapte utfordringer for flere. Greenene var stort sett greie, men jeg så flere putter som hoppet forholdsvis mye, noen putter som virket forholdsvis hardt slått stoppet forholdsvis fort etter noen sprett, og nådde aldri frem til hullet.
En ting som undret meg, teestedene var gjerne forholdsvis store, men teeklossene var ofte satt svært tett sammen.

Alt i alt, et flott mesterskap, flott arrangert og veldig mye bra spill.

gggggggggg

over 14 år siden

gggggggggg

Banen var i god stand. Fin layout og mange bra hull. Noen greener har nok hatt det veldig hardt i vinter, så langputter kunne bli vanskelig her og der, men ikke verre en at man kan rette en stor tak til arrangør for godt arbeid. (var jo ganske dystre meldinger ute og gikk før man kom opp og fikk spilt innspill...)
Fairways var relativt harde, så banen spiltes ikke så lang som lengden skulle tilsi. Man fikk god trill og sprett i fairway, (desverre var jeg for sjelden der, men lå istedet i 2. cut, som var tjukk nok til at ballen var finnbar, men også tjukk nok til at man fort vekk mistet et slag)..

Men, målet var nådd; å få spille i år. Neste år er målet å få spille flere dager...

Gratulerer til vinnerene i begge klasser. Artig å se gode golfspillere!

UsA

over 14 år siden

UsA

Blir tull å si at banen er lett når noen spiller bra. klassisk norsk å hakke på folk som lykkes. hvertfall når 80% her ikke har peil på hvordan banen er i øyeblikket. lørdag sto pinnene nært kantene og det var en del vind i spill. engell spiller super golf og noe av grunnen til dette kan være fordi han har gått på college i kansas de sioste to årene hvor dere sikkert vet at det er en del vind.

må forresten legge til litt skryt til de av dere som leter frem litt info før dere skriver:)

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Kjekt å få info fra de som faktisk var der enten som spillere eller tilskuere. Det er nyttige greier for forumistaene.

nysgjerrig

over 14 år siden

nysgjerrig

Er det Dark Ace Marita spilte med i NM, eller er dette et gammelt bilde?

http://www.norskgolf.no/node/931

pop

over 14 år siden

pop

det er dark ace. kikket på da hun spilte siste hullet i turneringen

nysgjerrig

over 14 år siden

nysgjerrig

typisk at man dysser ned slikt, spesielt i enkelte fora....
Heia Norge:)

nysgjerrig

over 14 år siden

nysgjerrig

men sånn er det når NGF er sponset av Titleist og hun velger Profound framfor Scotty Cameron.

senfiken

over 14 år siden

senfiken

Grattis til Marita og Profound!
Litt av en jente som velger det beste hun kan finne på markedet, selv med press fra sponsor.
-slike jenter vil Norge ha!

Foooore

over 14 år siden

Foooore

Flott av Marita!
Kjipt at folk rundt pøtteren ikke skjønner at den type "markedsføring" dere holder på med på norske golffora ødelegger for selskapet. Folkeskikk er en god start, også i business.

Hickory

over 14 år siden

Hickory

Bare trist å lese desverre. Er nok en veldig nært tilknyttet hovedpersonen som er igang som vanlig. Men det går jo ikke å ødelegge mer enn de tidligere har klart, eller?

Jante

over 14 år siden

Jante

Jante.
tullinger, dere gjør skam på Norge og Nordmenn som stikker seg fram her i verden.

Heia Profound

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

tror du misforstår jante. mange av oss synes profound er en kul putter og liker at nordmenn gründer slike produkter; men misliker snikmarketing etc. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig....

Tante

over 14 år siden

Tante

Selvsagt Sam, men det er liksom ikke hverdags at et norsk produkt er framme i et slikt marked. Dette er hjemmebane, ikke sant (?)........
Men man blir ikke profet i eget land, hvilket dette er et godt eksempel på.

Når mannen er ute i store verden, da sitter kritikerne og ljuger så det renner av dem. Bare vent, de største kritikerne og mobberne er de som lissom skal være største fans når mannen har lyktes. Og som unnskyldning når de blir konfrontert med saken i etterkant, så kommer ting om en person de ikke kjenner engang.

Hjulene går rundt og rundt, og historien gjentar seg.
dette viser menneskets sanne natur, og ikke minst nordmenns natur, dessverre.

Heldigvis er det folk som Marita med et godt hode, som klarer skille bullshit'en og se produktene for det de er.

Jeg kjenner mannen godt og må bare si

Heia, heia

Gg

over 14 år siden

Gg

Bernt, slapp av!

Kevin

over 14 år siden

Kevin

dette var en gang en positiv tråd om NM...det andre temaet kan man vel ta opp i en annen tråd hvis man har behov for det

Håper noen av de som spillte på Byneset kan svare på en ting jeg lurer på: teestedet på terrassen. Visste ikke at de hadde et slikt før jeg så bilder/webcam derfra. Hvordan var det å slå derfra? Var det ferdiggress de hadde der?

Bilder fra det og andre bilder fra NM kan sees her http://www.bynesetgolf.no/nm2010.asp?ParentID=4324&MenyID=4331&DocID=11270

Her kan du registrere svar

over 14 år siden

Her kan du registrere svar

Greenene var faktisk dritdårlige, selv om scorene var bra. Jeg spilte alle 4 dager og var ikke spesielt imponert av forholdene, det var lite vekst på greenene. Men det var visstnok helt katastrofe for noen uker siden, så honnør til banamanskapet for hvertfall å gjøre banen spillbar!

1 tee var ikke særlige bra, den lille firkanten de har laget var veldig ujevn, og siktet langt ut i roughen til venstre... spektakulært ja, men ikke nødvendig synes jeg! Hadde heller sett at de bygget en ny tee....

Pepper

over 14 år siden

Pepper

Veldig bra å få dradd tråden tilbake på rett spor igjen. Om vinneren av dameklassen bruker en norsk putter eller ikke er nokså uinteressant. Jeg skulle tro Marita selv ikke synes noe særlig om en del av innleggene her.

Vinnerne har fått mye oppmerksomhet, både på grunn av lave scorer og stor avstand til de neste spillerne. Og all ære til de for det!

Den nye banerekorden til Anders Engell har imidlertid så vidt blitt nevnt i media, også nettsider for golf. Riktignok kunne spillerne drive noen av par 4 hullene, og par 5 hullene kunne nås på 2 slag for de fleste av herrene, men allikevel, en runde på 63 er en glimrende golfprestasjon.

All mulig honnør til Anders Engell for en glimrende prestasjon!

Ggggggggg

over 14 år siden

Ggggggggg

Teestedet på terrassen var kult. Vanlig gress oppi en ramme. Ikkeno problem å få satt ballen ordentlig. Pekte litt skeivt, men man må vel kunne sikte såpass...
Litt ekstra spenning med tilskuere rett i ryggen. :)
Som sagt, så var ikke alle greenene helt Augusta, men å si st de var dritdårlige er tull.

Pepper

over 14 år siden

Pepper

Et poeng med golf NM som jeg har lyst til å trekke frem: Maksimalt startfelt ifølge reglementet er 30 damer. Av 26 damer som startet var det 12 juniorer, 8 som spilte collegegolf siste år, og 6 damer som bruker mesteparten av tiden sin på studier og arbeid. Av de som klarte cuten var det alle 8 collegespillerne, 7 juniorer og bare 2 av de øvrige damene. Det er veldig hyggelig at så mange juniorjenter spiller NM og tydeligvis har ambisjoner, og mange av de har allerede collegeplanene klare eller arbeider med saken. Systematisk trening gjennom hele året, og tøffe arbeidsforhold på universitetene med krav til kvalifisering til laget osv. gir et veldig godt grunnlag for spillerne til å bli både bedre og mer stabile. Derimot er det veldig synd at det deltar så få damer som ikke spiller collegegolf, startfeltet i NM er ikke en gang fylt opp. Forklaringene er mange og gode nok, til dels vanskelige treningsforhold om vinteren, studier, arbeid og andre forpliktelser tar mye tid og krefter. Jeg har ingen gode forslag til hvordan dette skal bedres, men det er synd at bredden er så liten og at startfeltet ikke er fylt opp en gang.

Foooore

over 14 år siden

Foooore

For de som ikke skal til USA gjelder det vel at det ikke er lett å beholde spillerne i klubbens faste aktiviteter når de er ferdige med junior-tida, dette gjelder både på gutte&jente-sida.

Og når det er få jenter/damer som spiller bra, så faller nok mange bort fra turneringene.

I min hjemmeklubb er det 3 NM-aktuelle jenter rent spillemessig, ei jente deltok, ei er skada og ei har vel i praksis fått golfen i vrangstrupen.

Å beholde de gode etter junior er en utfordring. Folk flytter jo også på seg.

Gjør en god jobb i klubbene, det kan hjelpe, det er en viktig utfordring.

Moderator

over 14 år siden

Moderator

Jeg ryddet opp og fjernet spammigen som har kommet det siste døgnet.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her