Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Scratch-player

Pedant

over 14 år siden

Pedant

Må du ha 0 blank (evnt +) i hcp for å ha denne betegnelsen?

Lawinth

over 14 år siden

Lawinth

Når jeg hadde etablert hvit kort i sin tid (35,5) og for første gang gikk med helt ukjente i en flight spurte de hva jeg spilte på.
Jeg sa at dere får starte dere, jeg er nesten på scratch.

Nei, nei sa de, da skal du slå ut først... He he :)
Det var med den ene gangen, først....

Pepper

over 14 år siden

Pepper

Hehe, minner meg om et klubbmesterskap for mange år siden. Tidligere hadde KM vært basert på stableford poeng, men det året var det brutto slag uten at jeg hadde fått det med meg. Og med mine rundt 30 i hcp stilte jeg til start. Hull 1 er et greit par 4 hull, men slo ballen ca 30 meter og skrått til høyre. Da kom det fra en annen i flighten: "Dette kommer til å bli en lang runde!" Neste slag var veldig bra, jeg spilte bra og skrev meg ned, men har aldri senere spilt sammen med han som kom med kommentaren.

Og så får noen klokere hoder enn mitt svare på Pedantens spørsmål.

Apropos pedant, Lawinth, "den gang da" og "hver gang når"? :-)

Yngve Johannessen

over 14 år siden

Yngve Johannessen

Når vi snakker om pedant, Pepper.
Stablefordpoeng er ETT ord (akkurat som "rimeligfantastisk")......

:D

Pepper

over 14 år siden

Pepper

:-)

golf-freak

over 14 år siden

golf-freak

du skal få lov til å kalle deg scratch-spiller av meg hvis du har 0,1 i hcp...;-).

Lawinth

over 14 år siden

Lawinth

Er det ikke så at 0,5 rundes til 1,0 og 0,4 ned?
For meg er de Skratch godt nok i området der ned uansett. Det var nok litt verre med mine nære 36 :) Ikke helt skratch liksom

Gg

over 14 år siden

Gg

Har du spilt en runde på par, er du scratch spiller, i min verden.

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

I dag hadde jeg 9 par, da er vel jeg halvveis scratchspiller...?

Gg

over 14 år siden

Gg

Var kanskje litt enkelt sagt av meg, men jeg leste en engelske artikkel for en stund siden om en kar som skulle satse alt på å klare å spille en runde på par i løpet av en periode, husker ikke om det var et halvt år eller et år, men han ble ihvertfall kalt scratchspiller av magasinet som hadde lagd saken. Nå vet jeg hva du ( og jeg) stort sett mener om Media, så det kan godt hende det finnes en bedre definisjon. Kanskje en som spiller på par oftere? Hcp behøver ikke være null, ihvertfall ikke i norge...kan Jo hende han aldri spiller konkurranser...

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Jeg synes ikke en runde på par er nok til å kalle noen scratchspiller. Det kan til og med hende med spillere på mitt hcp. (Ikke meg da, selvfølgelig :-)

Tenke tenke... Jo, bør nok spille til scratch noen ganger per sesong ja.

Å være scratchspiller er en æresbenevnelse.

veggiss

over 14 år siden

veggiss

hvis du i snitt spiller runder på par, så er du scratch-spiller.

ko

over 14 år siden

ko

Det var John Richardson som gjorde dette for et par aar siden:
http://imkurs.de/projekte/scratch2scratch/

Slappy

over 14 år siden

Slappy

Har to runder på par og bedre i karrieren, og er definitivt IKKE scratchspiller... Sol, varmt og stille kan ikke sammenlignes med gode spilleres runder rundt par med lett regn og moderat rull...

ScanDigger

over 14 år siden

ScanDigger

Kona tok GK for noen år siden. Første gang hun var med meg på banen traff vi en kar da vi gikk til rangen. Jeg sa til henne, at han var scratchspiller. Jeg gikk fra rangen tidligere enn henne og vi møttes ved resturanten senere. Da hadde hun åpenbart sett fyr'n igjen og sa til meg: "han fyr'n som spiller scratch ser ut til å være ganske god til å spille golf også" :-)

Xo

over 14 år siden

Xo

NGF sin definisjon:
Scratch = Handicap 0, eller spill uten handicap.

NGFs handicapbestemmelser
Pkt. 2.29 Scratchspiller
Spiller med eksakt handicap 0,0.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her