Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Gressutslag på drivingrange!!!!!!!!!!

Roger

over 20 år siden

Roger

Hvorfor har ikke flere baner gressutslag på drivingrangene sine, vi varmer opp på matter på drivingrangen for å slå ut på gressutslag på banen. Dette er for dårlig tilbud for oss golfspillere i Norge. Utlendingene får det jo til, hvorfor klarer ikke vi nordmenn dette??????

Min mening

over 20 år siden

Min mening

Personlig synes jeg ikke dette er så viktig bare mattene er av god kvalitet, og er store nok til å vinkle slagene til høyre og venstre.

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

På banen i molde har vi begge deler. Det som gir den mest riktige følelsen er jo å slå på gress. Problemet her ligger vel i å ha omårde og kapasitet til å vedlikeholde en gresstee der vi ofte slår mange slag,duffer og herjer.

Jeg bruker nesten uten unntak gressutslag dersom det er åpent. Det gir den mest riktige følelsen.

Nullet

over 20 år siden

Nullet

Årsaken til at svært få baner i Norge har gressutslag på Range er at det koster ganske mye penger både i oppbygging og i vedlikehold. Nå er vel ikke norske golfere kjent for å være villig til å betale hva det egentlig koster for sin golf... Se bare på baner som sliter med underskudd hvert år og når årsmøtet er i gang sitter medlemmer i salen og forlanger lavere kontingent for neste år!
Vi må etterhvert klare å forstå at kvalitet koster penger, om det gjelder bil, hus eller golfbane. Og samtidig, ikke spytte på dem som er villig til å betale litt ekstra for kvalitet...

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Nullet,

That is one of the best posts for a long time on here. That is exactly the problem with grass tees in a driving range. Money..

Brian Phillips M.Sc.
Golf Course Architect
www.niblickgolfdesign.com

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Du får korrigere meg hvis jeg tar feil Brian, men min erfaring med gressutslag er at de har som regel knallhard jord under og kan på ingen måte sammenlignes med en ordinær fairway. De er langt mer krevende mht presist balltreff - det er ikke uten grunn til at du som regel ser mange som sliter på en gressrange.

En "billig" løsning er å ha en gressrange forbehold trening med driver/wood fra peg.

Nullet

over 20 år siden

Nullet

En skikkelig gressrange er bygget opp på samme måte som vanlige utslagsteder. Dvs at den inneholder mye sand og er helt topp å slå ifra. Prøv rangen på Miklagard så skjønner du hva jeg mener.

Ellers ser jeg svært liten vits i å kun bruke peg på en gresstee, da kan du like godt stå på matter.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Bobby,

Nullet has just answered your question. The other thing we have to think about is...who really benefits from having a grass tee range...the low handicap player that wants to hit balls on the range so that it feels like he or she is on the golf course.

The majority of golfers in Norway would not really benefit enough in relation to the actual cost to build and maintain a grass tee range. That money can be used on drainage in my opinion. You cannot put enough drainage in a golf course only too little.

A grass tee in front of a normal driving range that is built at say 15 metres by 70 metres is going to cost around NOK 250 000 - 300 000. That is around 10 normal shares in a golf course. A club or project has to ask themselves is it really worth it or shall we use that money elsewhere first and maybe build that tee later on when the project is going well.

For that money I can put in 75 catch basins in the course instead and help keep the course open when all other courses are shut because of rain!!

Why build fancy grass tee ranges when not enough money is invested in the correct areas in a project in the first place? If you have enough drainage on course then you can start to look at grass tees.

I would build one large grass tee at the corner of the range that only the teaching pro can use for his or her teaching and for the sponsored touring pro that might represent the club but otherwise I would not bother.

Brian Phillips.

Nullet

over 20 år siden

Nullet

Dette må settes opp i forhold til hva slags anlegg det skal være. Et anlegg med høy kvalitet bør absolutt gi spillerne mulighet til trening fra gress. Ikke minst hvis man planlegger å ha større turneringer på anlegget.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Nullet,

Absolutely correct.

Brian

t

over 20 år siden

t

Det jeg synes er den store forskjellen på gress og matte er wedgeslag.

Jeg har senket scoren med et snitt på 2 slag per runde etter jeg meldte meg inn i Nøtterøy Golfklubb og begynte å bruke gress utslag i treningen. Grunnen til dette er forbedret spill fra 120-70 meter (Slag som normalt krever en god del spinn)

Curtis Weird

over 20 år siden

Curtis Weird

Jeg er en av dem som var verdensmester på rangen, for så å begynne å duffe o.l. med en gang jeg kom på bane. Etter at jeg begynte å trene på en d-range i follo, som egentlig kun er en plen med kortklipt gress, har balltreff-følelsen forbedret seg. Vet ikke sikkert, men jeg tror at selv en dårlig vedlikeholdt gressplen gjør at man er mer fokusert på riktig balltreff, og dermed får en god treningseffekt ut av det...

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg er veldig enig, og det er da ikke noe annet hokus pokus i det enn at du skal trene på det du skal forbedre.

Ute på banen skal det slås baller fra fairway eller peg på teested. Eneste måten å trene dette på er på gresset.

Jeg spiller på en bane som har fint treningsområde opp til 110 meter. Jeg ser det helt tydelig at medlemmene våre er gode på disse slagene, men de lange jernslagene er dårlige. For å endre på dette går jeg fast to dager i uken tidlig på morgenen og trener slag ute på banen.
Jeg har målt opp avstander fra 120 til 200 meter fra ett av hullene, og trener til de første medlemmene kommer og forstyrrer.

Dette gir utrolig gode resultater. Fra matten på rangen trener jeg kun utslag fra peg.

NB1!
Jeg er ekstremt nøye på å legge tilbake torv og reparere nedslagene på geen.

NB2!
For de som lurer, så gjør jeg dette også på vinteren når det ikke er frost. Da sikter jeg forøvrig ikke på greenen.

Til Swinger

over 20 år siden

Til Swinger

Sikkert greit at et par stykker gjør dette, men hvis alle medlemmene gjør det samme så vil vel banen være utslitt får du rekker å si gressutslag. Hvis du slår 50 baller fra A til B på et hull, så sliter vel det mer enn en hel dags spill på det hullet, samme hvor flink du er til å reparere.

Nullet

over 20 år siden

Nullet

Husk at når dere står på en gressrange, så skal ikke "divot-feltet" være større enn 20 x 20 cm etter ca 50 slåtte baller.
Når noske hackere står på gressrange ser det stort sett ut som en bombe har eksplodert når de er ferdige! Da holder selvfølgelig ikke en gressrange lenge..
Sjekk hvordan proene gjør dette og lær av dem!

Jens-Pøttrus

over 20 år siden

Jens-Pøttrus

Ikke så dumt poeng det der! Irriterer meg masse over hvordan folk slår grop på grop for hvert slag uten at de "binder" disse sammen til en liten sammenhengende flekk!!!!
Om denne flekken blir 20x20 cm er jeg vel tvilende til. Men det kommer jo an på køllevalg i tillegg til sving. Jesper Parnevik slår divoter på 20x40 cm per slag...

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Nullet,

er 111% enig med deg der ... og derfor er jeg skeptisk til gressutslag på norske baner. Har ikke vært på Miklagard så mange ggr at jeg husker hvordan gressutslaget så ut, men på Larvik ser det som oftest ut som et bombeutslag. Synes det er dumt og unødvendig at klubber bruker midler på gressrange som blir pløyd opp i løpet av kort tid og krever *mye* ressurser for å opprettholde en minimumsstd. - untatt de klubbene som har god økonomi eller høye sportslige ambisjoner.

Nullet

over 20 år siden

Nullet

Miklagard har 4000 m2, så de klarer seg ganske bra. Men uansett er det irriterende å se "jordfresere" som ikke har peiling...

Terje

over 20 år siden

Terje

Når det i Norge bare er en håndfull anlegg som har gresstee kan man ikke forvente at uerfarne gjester plasserer ballen der det er godt med gress både foran og bak.

Er selv medlem på Nøtterøy, og der informerte starter om hvordan dette skulle gjøres et par dager i løpet av sommeren. - Hva med å sette opp et skilt som med tegning og forklaring?

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg er selvsagt enig i at det bli slitasje på banen hvis alle skulle ut og slå treningsballer på banen.
Men, som jeg sa - jeg må slutte når spillerne kommer. Det er ganske begrensende. Jeg er simpelthen helt alene så tidlig.

Vedr. divots, så kan jeg garantere at ingen ser hva jeg har holdt på med.
Når jeg sammenligner med det som foregår på treningsfeltet vårt, så ser jeg jo at de som holder på der burde undervises i trening på gress. Det er akkurat som det sies her. Det ser ut som en åker. De slår ballen der den tilfeldigvis ligger.

Jeg tror at alle baner kunne ha gressutslag hvis de som bruker rangen fikk litt undervisning. Jeg har aldri hørt eller sett noen som har undervist i slikt. Er det noen som har det da???

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her