Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Høyt hcp og tregt spill

Pelle Parafin

over 20 år siden

Pelle Parafin

Det er så kjedelig med disse 5 timers rundene at jeg har følgende forslag:
Alle med hcp over 10 må spille fra rød tee og helst med utslag mellom kl. 10 og 14 (for da går ikke jeg ut)
Et annet godt forslag er simulatorgolf. Da mister dere heller ikke så mange baller og slipper å rope fore

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Pelle P: Et annet alternativ er jo at du kan velge en bane med mindre trafikk!

Pelle Pro

over 20 år siden

Pelle Pro

Alle sytepeisene som gnager over tregt spill i ALLE sammenhenger bør holde seg til simulatorene. Hva pokker er målet? Løpe rundt banen? Det er helt latterlig hvordan noen "voksne" mennesker oppfører seg, og gjør alt for å markere seg. Innlegget til Pelle Parafin er selvsagt for å starte enda en "tregt spill" tråd, men skal vi rett og slett droppe det????

Lei av vinterkrangler med masse fjortiser

Nick

over 20 år siden

Nick

Sakte spill er noe av det mest ødeleggende for golfen.
Problemet er bare at det blir kun med preik.
Klubber og baneeiere tar desverre ikke de grep som trengs.
Jeg mener å ha lest i Svensk Golf at de regner med at så mange som 20000 sluttet med golf i Sverige siste år for de de ikke orket 5 timers runder.
Jeg er redd det etterhvert blir tilfellet her hjemme også.

The law

over 20 år siden

The law

Helt enig Nick, sakte spill er døden for golfen. Men heldigvis vil markedets lover ta seg av problemet på en effektiv måte, spesielt når det gjelder banene rundt Oslo.

For at banen til Pelle Pro, som ligger 30min+ fra Oslo skal overleve trenger de medlemmer fra Oslo. For at folk fra Oslo skal gidde være medlem må de ha mulighet til å spille banen også på hverdager. Med så kort sesong som i Norge (og med så elendige veier ut av hovedstaden) er det helt avgjørende at det er mulig å spille en golfrunde på ca. 4 timer. Hvis det tar 5timer å spille en runde blir sesongen for de som bor inne i Oslo svært kort... og da reduseres selvfølgelig betalingsviljen for golfaksjer og medlemsavgifter etc etc.

Det er synd at holdninger som det Pelle Pro fremviser fortsatt er tilstede... for jeg ønsker virkelig at alle de banene som er bygd rundt Oslo skal overleve. Men det kommer de ikke til å gjøre hvis de ikke sørger for at banen OGSÅ er attraktiv for titusenvis av golfere i hovedstaden.

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Det er tydelig at enkelte sitter inne med en noe merkelig oppfatning om tidsbruk. Når noen klager over 5-timers runder så er det alltid noen som svarer med "hvis du absolutt må løpe rundt osv." Hvis man må LØPE for å klare og komme seg rundt 18 hull på under 5 timer eller de 4 tilmålte timene for den saks skyld, vil jeg påstå at man har enten uhyre korte bein eller et særdeles merkelig ganglag. Hvis man kjører i 60 km/t i 80 sonen så kan man gasse på ganske mye ekstra før det regnes som råkjøring. Jeg har forståelse for at en golfrunde kan ta tid på en full bane, men det bekymrer meg å vite at dette kan skyldes en utbredt oppfatning om at 5 timer er passe fart.

Picard

over 20 år siden

Picard

Begynte selv med golf for 5 år siden. Kan derfor enda huske hvor stressende tempoet var til å begynne med. Følte mang en gang at det stressende tempoet ødela det som ellers kunne blitt en super dag på golfbanen. Men nå som jeg har spilt en stund er jeg selv den som å irriterer meg over at ting går alt for tregt. Vi må bare innse at nybegynnere og litt mer rutinerte golfere spiller i forskjellige tempo. Spørsmålet man må stille seg er hva som kan gjøres. Ideelt sett burde banene vært delt opp i f.eks. 36-23, 22-11 og "10-og-ned" hcps baner. Regner vel med at sjansen for at det skjer er relativt liten ;) Er enig i at høyhcp spillere godt kunne spille fra rød tee. Tror derimot ikke det er en direkte sammenheng mellom høyt hcp og arbeidsløshet, kan derfor bli litt mye å forlange at alle med over 20 i hcp må slå ut før kl. 12.00. Andre med gode forslag??

H

over 20 år siden

H

Har spilt i 5 år selv. Har aldri hatt problemer med å henge med i tempo på tross av en del skogturer de første par årene. Det er bare snakk om å skjønne at man skal plukke opp/slippe gjennom de bak hvis man sinker/ikke har flere slag igjen.
Har gått runder på 2,5 timer og 5 timer på samme bane. Og det er ikke bare nybegynnere som sinker. Det finnes trege spillere i alle hcp-kategorier.
Det er som i trafikken, mange er kløner og lager kø.

The Law

over 20 år siden

The Law

Det er klubbene som må ta affære, med aktiv marshall tjeneste. Som beordrer sene flighter til å hoppe over hull dersom de mister kontakten med ballen foran, eller kaster dem av banen hvis de ikke slipper gjennom. Så enkelt er det!

Foreløpig lever mange klubber under den misforståtte oppfatningen av at det gir økte greenfee inntekter å tillate sakte spill. Det gidder jeg ikke som medlem å betale for, derfor har jeg også meldt meg ut av den banen jeg har vært medlem av i mange år. Nå er jeg på jakt etter en klubb som IKKE tillater 5 timers runder, og som har tenkt å gjøre noe KONKRET med problemstillingen. Forslag mottas med takk.

Picard

over 20 år siden

Picard

H. Enig i at dårlige rutiner må ta en stor del av skylden. Men dette er vel også noe som for mange bedrer seg etter hvert som man får spilt mer og kommer ned i hcp. Vil tro rundetidene er noe bedre på baner som setter krav til hcp (gode rundetider på Bogstad/Miklagard?) enn baner hvor en større del av medlemsmassen er høyhcp'ere.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

På Bogstad går det stort sett kjapt. Men der er det vel ikke så lett å komme inn uten en onkel som har stått i kø for deg i noen tiår... :o)

Ellers stemmer det nok at det er folk i alle handicapkategorier som lager kø, men i hovedsak er det nok de i øverste tredjedel av skalaen (23-24 og oppover) som går tregest, og det er jo også her man finner flest golfere i Norge.

For de som har lest mine kommentarer før så har jeg en tendens til å komme tilbake til det rigide systemet som er i Norge (jf. krav om grønt kort, regelryttere som fører til mindre hyggelig stemning o.l.). Jeg har spilt golf i USA og Australia en del år (i tillegg til i Norge) og opplever at det ikke er samme problemet med kø der, til tross for at det kan være mye folk på banen. Dette tror jeg faktisk har mye å gjøre med det faktum at norske nybegynnere blir opplært i alle golfens etiketteregler med hvem som skal slå først, at ALLE regler skal følges til punkt og prikke selv under en selskapsrunde etc. Hadde man slakket litt på dette fokuset og fjernet dette idiotiske kravet om grønt kort (DETTE ER BARE MIN PRIVATE OG MEGET SUBJEKTIVE MENING) så tror jeg det kunne hjelpe på. Man kunne heller hatt krav om at nybegynnere MÅ spille med noen som har erfaring og som kan gi tips om flyt i spillet, regler etc.
Dette fungerer MEGET BRA i USA, Australia og UK.

golf

over 20 år siden

golf

forby alt annet enn proer å spille golf....da blir det ingen trafikk på banen i det hele tatt.....

feil sport

over 20 år siden

feil sport

hvis du tror at du må være pro for å spille en golfrunde på 4 timer kan jeg foreslå søndagsturer i skog og mark som en mer egnet sport for deg..

H

over 20 år siden

H

Profesjonelle på ET og PGA Tour bruker mer enn 4 timer på 18 hull selv om de er 2 i ballen, så hva får deg golf til å tro at det skulle hjelpe?

golf2

over 20 år siden

golf2

Jeg tror poenget til "golf" var at det ikke finnes så mange proer i verden, og da blir det lite trafikk på banen, uansett hvor lang tid de bruker..

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Kanskje vi kan be noen av disse gutta og jentene bytte på å være med i enkelte flighter for å holde tempoet oppe:

"How good are the good ones? At the Taylor Made Speed Golf Championship held last year at Rancho Bernardo in San Diego the world's record was set by Jay Larson. He shot a 72 in 39:55 for a score of 111.55. Jay is number one in the world. He is also 41 years of age. Pacing matters more than sprinting. Dave Azanvorian, a marketing executive with Titleist, has shot a 74 in 38:11 for a 112.11. Debbie Moss, a former LPGA player, posted a 78 in 44:59 in competition against a male field. She finished eighth".

Olle

over 20 år siden

Olle

Tror vel dette med sakte spill er litt som køen på E18, det er ingen som kjører først. Mao det er ingen enkelt flight som skaper køen men det er summen av alle små forsinkelsene som skaper den.

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Jeg har egentlig gitt opp denne diskusjonen, siden det er alt for mange nordmenn som mener at de spiller fort nok og at det å spille fortere enten er stress eller vil medføre kraftig økning av hcp. Det er jo ikke en idrett - det er en tur i skog/mark med golfkøller, for å nyte været, fuglesangen og selskapet.

Hvorfor tror vi nordmenn at skottene - som lett går 18 hull på 4 timer - stresser og ikke nyter naturen og det sosiale for å få det til ?

Eg berre lurar ....

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Det blir feil av H å dra i tour spillere som spiller om heder og ære (og et ikke ubetydelig pengebeløp) inn i en diskusjon om hvor lang tid en runde bør ta.

Jeg har lært mye om å få flyt i spillet ved å gå sammen med erfarne spillere. Ikke noe problem å så 18 hull på under 4 timer inklusive noen turer i skogen.

Ernie har et poeng i sine innlegg her, men krav om grønt kort mener jeg vi bør beholde. Slo mye torv på treningsbanen før jeg var såpass at jeg kunne gå ut på banen. Tenk hvordan banene ville ha sett ut dersom alle kunne bare ha gått ut og slått sine baller og divots uten å legge de tilbake igjen. Kanskje det burde vært krav om at etter fem år så må kortet fornyes gjennom en teoretisk prøve???

Innholdet i opplæringen bør sees på spesielt med tanke på flyt i spillet. Vil tro at det er i klubbenes interesse å få opp tempo på travle dager da de kan få igjennom flere greenfee spillere.

I tillegg så må marshallene på banen for å få opp tempo på travle dager. Men her er det viktig at de ikke er "piskere" men gir tips til folk som går tregt om hvordan de kan gå raskere.

Skilting rundt omkring på banen om at når du har kommet hit bør du ikke ha brukt mer enn feks 1 time. Enkle tiltak som hjelper.

Min erfaring er at jeg spiller best når jeg får fin flyt og passe bra tempo i spillet. rundt 4 timer er bra. 5 timer er alt for lenge.

Men så lenge vi har golfspillere som tror at det blir stress for de å gå på 4 timer så må vi vel leve med 5 timers runder.

H

over 20 år siden

H

Lars Arne

Det var vel ikke jeg som dro inn proene vel. Men siden de blir nevnt så slang jeg inn en kommentar, tror kanskje mange mid-handicapere kopierer omstendelige rutiner som de ser proene gjør når de som du riktig sier spiller om store penger
Helt enig i at runder ikke bør ta mer enn max 4 timer

Q

over 20 år siden

Q

etterhvert som handicapen endrer seg, endres rutinene også.
som 30 hcp'er forstod jeg ikke alle disse rare rutinene: hvorfor proene skiftet grep, gikk tilbake etter å ha stilt seg opp osv. Da var det viktig å stille seg opp rett, og ha køllebladet i vinkel.
Idag, 20 hcp lavere, er ballanse og grep viktigere ting å sjekke, og jeg slår ikke før jeg føler at alt stemmer. Innrømmer at det på en dårlig dag kan ta tid å få rette følelsen for hvert slag.

Det viktigste for å få opp farten er å bevege seg effektivt, og slå når du er klar. Gå så langt frem mot ballen din som er forsvarlig ut fra egen sikkerhet og uten å forstyrre stakkaren som slår. Og plasser bagen riktig når du kommer til greenen.

Glem honnøren!
La ham som har kortest utslag slå først, han er førstemann som skal slå fra fairway, og han bør være klar til å gå umiddelbart når sistemann har slått ut.

Når det er stort press på banen kan han som slo ballen i skogen lete selv i ett minutt mens dere andre slår på egene baller, og finner han ikke ballen med en gang får han slippe en ny fra lomma.

Selv kan jeg gå 50 meter foran han som slår dersom jeg er på motsatt side av fairway, og jeg er oppmerksom.
ved å bevege seg effektivt selv sparer man egen tid, men man påvirker også medspillerene til å tenke.

Og ikke spill igjennom eller tillat noen å spille igjennom når det er fult på banen, det skaper bare enda mere kork bakover. Det eneste som hjelper mot kø på en travel dag er å holde tempoet oppe selv.

b

over 20 år siden

b

Kan ikke all dere som ikke aksepterer at det tar lengre tid når det er mange på banen, komme dere opp om morgenen og spille i en av de første ballene så slipper dere både å irriterer dere over sakte spill på banen og fortsette med sytinga på nettet når dere kommer hjem.
Selvfølgelig går det seint når banen er full og tiltak må og bør gjøres, men å legge skylde ensidig på EN gruppe det er og blir feil. Full bane er lik lang tid, nettop, som nevnt over, som det er på E18 i sommerferien og årsakene er sammensatte og alle årsakene må korrigeres.

Fick Naldo

over 20 år siden

Fick Naldo

"Det er bedre med treg golf, enn ingen golf"
- Gammelt jungel ord

PS. Gleder meg til våren!!!

Nick

over 20 år siden

Nick

"Full bane er lik lang tid". Sprøyt! Det er fulle baner i Scotland også, men rundene tar sjeldent mer enn 3,5-4 timer.

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Jeg er i Skottland en gang i året og spiller - det er utrolig deilig sammenlignet med her på berget. Folk vet når og hvordan du skal slippe gjennom, de spiller golf, hygger seg og bruker 3,5 til 4 timer på en stappfull bane.... Og når runden er ferdig havner du rett i et hyggelig klubbhus, med hyggelige mennesker og godt øl..... Når jeg blir gammel - blir jeg skotte...

b

over 20 år siden

b

3,5-4 timer - sprøyt! (bruker ditt vikabular herr nick så forstår du hva jeg mener). Så bli Skotte da - eller gå ut om morgenen. Sure golfspillerere som er "mye bedre enn alle andre" er vel ikke det beste selskapet på banen så still tidlig og bli ferdige fort, så er dere ferdige før vi andre som vil ha det trivelig på banen kommer ----- eller bli Skotte.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

When we play what is called 'on the bounce' which means a friendly round we often play when ready. That means you don't have to wait for whose turn it is. Whoever is ready on the tee just hits off. He who is ready to putt just putts...

This helps a hell of a lot and normally works out well.

Brian

Nick

over 20 år siden

Nick

b. Det er en merkelig oppfatning at man ikke kan ha det hyggelig på banen selv om man ikke bruker 5 timer. Det er bare så utrolig mye hyggeliger å gå en runde med fin flyt, enn å gå og stange og vente på hvert eneste hull. Det er den holdningen med at her gjør jeg som jeg vil og bruker den tiden som passer meg du ikke finner i Scotland. Jo jeg tror jeg slår følge med Smilende Sam og blir Skotte.
Brian. Helt enig. Det ville hjelpe mye

Magne Pettersson

over 20 år siden

Magne Pettersson

Etter å ha vært borte fra diskusjonssidene et år, ser jeg at mange av dere fortsatt er opptatt av å komme dere raskest mulig gjennom 18 hull. Tipper at mange av dere som er opptatt av dette, er de som heller ikke følger reglene. Om ballen går i skogen, dropper dere vel en ny en på fairway osv. Det viktigste er tross alt at en skal følge reglene, samt få bruke litt tid til slaget sitt. Om det tar 4 eller 5 timer er vel ikke vesentlig, men jeg skal jo innrømme at det er helt pyton å gå bak noen som virkelig går sakte. Jeg tror ikke det er om en sikter litt mer før en putt, eller bruker 5 sek. ekstra på en prøvesving at tiden går. Det er mer på rutinene i mellom slagene det er noe å hente. Hvis alle var bevisst på hvor de setter bagen, spiller når de er klar(selv om det er utenfor tur), om du har honnøren på utslag, skriver du selvsagt etter at du har slått, de som har slått på utslag må være klar til å forlate tee med en gang siste mann har slått ut, så får han henge etter litt i starten(det jevner seg ut på runden). Man skal selvsagt ikke løpe rundt, men gå med jevnt tempo, og gjerne snakke litt sammen mens man går. Når man skal spise litt eller drikke, er jo også dette viktig å gjøre mens man allikevel venter, slik at det ikke blir ekstra pause på slikt.
Det viktigste er at man har det gøy og at alle følger reglene, så får det heller noen ganger gå en halv time mer.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

I think the most important thing is not how long you really use to play but how important it is to allow others to play through if they are up your backs.

Some people like to play slow while other like to play fast, I have played a few rounds with Jeremy Turner and Tommy Nordstrom and they play unbelievably fast, in my opinon to fast to even see the course!! They can play a golf course in under 3 hours no problem!

I don't mind people playing slowly as long as they are polite enough to allow others through that like to play at another tempo. Golf is for everyone and people are different.

Brian Phillips

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Hvor får man oppfatningen om at:

- de som spiller effektivt - er gode spillere
- det er om å gjøre å spille raskest mulig
- at de som spiller raskt bryter reglene (Magne P)

Dere snur dette på hodet. Poenget er flyt i spillet uten stress og det kan like gjerne være en med 25 som en med 5 i hcp som er gode på dette.

Når b kaller det jeg sier for sprøyt så får det være hans nivå.

Jeg bare gjentar at det ikke er en motsetning mellom hyggelig golf og runder på 4 timer. Tvertimot - det blir mye hyggeligere når det er flyt i spillet - for alle spiller bedre. Og selvsagt trenger man ikke jukse for å spille på 4 timer.

Q

over 20 år siden

Q

Flere snakker om å kose seg på banen, i Norge spiller man SELSKAPSRUNDER. Det er ikke rart det tar tid på banen når man skal bruke golfbanen til å kose seg på. Disse samme menneskene er de som hiver seg inn i bilen etter runden og ikke har tid til å kose seg på hull 19. Det er der man skal kose seg!!!!

Fra spøk til alvor, som Brian sier, det er ikke noe problem med dem som liker å spille 5 timers runder bare dem bruker speilet og ser bakover. Dersom det ikke er kø på banen burde det ikke være noe problem hverken for sneiler eller harer.

b

over 20 år siden

b

Til SS : hvis du leser 6 ord lenger så ser du hvem ordet Sprøyt er myntet på og tok dette ordet i bruk. Det siste avsnittet ditt er jeg fullstendig enig i. Ikke tro at jeg på noen måte mener at 5 timers runder generellt er akseptabelt.

Jeg mener og tror at dersom alle ser på seg selv, hva kan jeg gjøre for å spille effektivt og hva kan jeg gjøre for at MIN fligt (ball) skal gå raskere og ikke studerer hva alle andre gjør galt, irritere seg over disse og derved skape en dårlig stemning i ballen så vil alle være med på å holde tempoet oppe og legge litt press på ballen foran. Jeg mener også at når vi legger ansvaret på en enkelt gruppe som f.eks. GK spillerer eller hvem det nå er så fritar vi de andre gruppene fra ansvar og dette er ikke rett. Alle må gjøre sitt.

Tempoet på banen er også klubbenes ansvar. Dette ansvaret kan de ta ved å holde fokus på hastigheten hele året igjennom ved å gi beskjeder og hint til spillere og ha marsjalltjeneste. I tillegg kan de bygge (om) banene slik at ikke enhver sleiv til høyre eller venstre skaper "leting i 5 min". Jeg tror at det på enhver bane er områder som er verre enn andre til å skape kø. Mindre endringer kan gjøre underverker. Videre kan klubbene klippe ned røff slik at ballene sees enkelt for videre spill uten leting.

Om ikke trivsel har noe å si som Q sier så kan jeg ikke skjønne hva vi holder på med golf for - tjene penger kanskje???? (det siste var jo da en spøk:)

Q

over 20 år siden

Q

Hvem spiller golf og hvorfor?

0,5 % tjener kanskje penger på golfen, i Norge er det vel under 10 som tjener penger på å spille golf. Vi andre har falt for ett eller anned argument om hvor ålreit golf er. Og det er det. Som sport for de gode, mosjon for de øvrige. Noen steder i utlandet er det ett spill. Men ikke i Norge, der er det gravalvor.

10% er gode eller har ambisjoner om å bli "god". Blandt disse finner vi 3 timersgutta.
40% spiller for at golf er fin mosjon, og morsomere enn å gå turmarsj. En god del av disse liker å spille raskt.
Resten har et sett køller i garasjen som de tørker støv av en gang i året eller to.
Det er blandt "resten" vi finner 95% av sinkene.
Sånn er det alle steder i verden.
"Resten" er ikke sinker fordi de er trege, men fordi paragrafrytterne på grøntkortkurset fokuserer på regler og atter regler. Så mye at de stakkars spillerne tror at de er med i VM i golf hver gang de står på første tee. Leter i skogen - i 5 minutter etter hver slice, måler opp to køllelengder før de dropper osv, osv. Blandt mosjonsspillerne finnes det ikke ett eneste argument for å følge regler 100%. Handicap er uten verdi for disse ettersom de ikke spiller turneringer. Iallefall ikke turneringer der desimalet etter handicappet er avgjørende. Det eneste disse spillerne skal lære seg å ha som mål er å slå ballen fremmover. På færrest mulig slag. Uten å sinke spillet. Flytt den gjerne litt når den ligger i divot, ingen grøntkortspillere trener på å slå fra vanskelig underlag. Lag spillet lett for dem til å begynne med. La dem spille sosial golf. Selskapsgolf.

Under grøntkortkurs fokuseres alt for mye på regler og handicap. Dette kommer de som trenger det til å lære the hard way senere. De som ikke spiller turneringer trenger det ikke. Det eneste de trenger å lære er å slå ballen fremver. Uten å somle. Og å ha det gøy mens de gjør det. Sammen med gruppa som spiller sammen.

Det nytter ikke å drive forebyggende i klubbene. Det er nok at en eneste spiller er treg. Han (eller hun) er kanskje medlem av en klubb uten bane. Marshalltjeneste er det eneste som nytter. Med myndige, hyggelige og uprovoserende Marshaller.

Men igjen, dette gjelder når det er fullt på banen.

Gary Hogan

over 20 år siden

Gary Hogan

Til ettertanke:

UANSETT hvor raskt spillet går så er det noen som ønsker å spille fortere.
UANSETT hvor treigt spillet går så er det noen som lager luke foran.

Hvor kommer denne 4-timers fasiten fra ???
Er banen fullbooket så VIL DET ALDRI LA SEG GJØRE at alle spiller på 4 timer, selv ikke på baner under 5000m.

JEG har spilt flere runder på Bærum, Asker, Haga, Miklagard og Skoger på mellom 2 og 2,5 timer når jeg har gått ut i 21- tiden midt på sommeren når det er lyst hele natta.

Men bestemmer jeg meg for å ta en runde på formiddagen i helga, så vet jeg at det kommer til å ta minst 5 timer, og tar med noe godt å knaske på mens jeg sitter på benken og venter til ballen foran er utenfor skuddhold.

Dette er ingenting å hisse seg opp over. I Norge er fartsgrensa i boligfelt 30km/t og en runde golf tar 5 timer. Punktum.

Noen har dradd fram at det går raskere i andre land. Sprøyt. Overalt finnes det nybegynnere og gamlinger, vimsete fjortiser, forvirrede kjærringer og ukonsentrete 25-åringer.

Sånn er det bare.........

Nick

over 20 år siden

Nick

I Norge tar en runde golf 5 timer. Punktum. Sånn er det bare.
Skrekk og gru. Atter igjen. Reis en tur til Scotland og bruk 5 timer på en runde. Mest sansynlig ville du ikke fått fullført runden.

golf

over 20 år siden

golf

Må innrømme at jeg aldri har spilt golf i Skottland, men derimot har jeg spilt mye i England og har flere ganger opplevd at runden har tatt bortimot fem timer. Muligens er de mye raskere i Skottland, men jeg tviler egentlig på det.
NB! Mener bestemt at det ikke er min skyld at rundene har tatt så lang tid......morsomt har det vært uansett :-)

Gary Hogan

over 20 år siden

Gary Hogan

I forbindelse med installasjon av en gassrørledning bodde jeg fra 1997 til 1998 et halvt år i Aberdeen, 4 mnd i Newcastle, 3 mnd i Lancaster og nesten et år i Glasgow.
Siden Ryanair begynte å fly direkte til Prestwick drar jeg over 8-10 ggr i året og spiller. Har fortsatt et køllesett stående hos en venn/kollega der borte så jeg slipper alt tullet med insjekk og ekstrabetaling av golfbagen som er ei rein kattepine hos Ryanair, særlig når man skal hjemover.

Jeg spilte golf (nesten) hver eneste dag den tiden jeg bodde der borte, fordelt på rundt 30 forskjellige baner, og vet derfor tilstrekkelig om golf og rundetider i Scotland til å ha en mening på dette forumet.

Det at noen (sannsynligvis samme mann under flere nick) stadig drar frem at det går så mye raskere i Scotland er bare halve sannheten.
Joda, jeg gikk nok flere runder under enn over 4 timer mens jeg bodde der, men da var det vanlig med 12 og 15 min mellom hver ball, og det var flere 2-er og 3-er baller enn 4-er baller, og i tillegg stadig tomme flighter som virket som buffere.
Dessuten spilte vi ofte match, bestball eller foursome. Det glemmer de fleste å ta med i betraktningen når de trekker frem at det går så mye raskere der borte.
Her i Norge skal alle på død og liv spille stableford, for ikke å si strokeplay på søndagsrunden med tanke på å justere hcp. Dette tar mye mer tid.

På en fullbooket bane er det vanligvis et sted mellom 100 og 130 spillere ute samtidig som går i en evig sirkel. Det er alltid noen få av disse spillerne som enten er uerfarne, har en dårlig dag, eller bruker 4-5 min på å lete etter en ball 3-4 ganger med kort tid mellom Det medfører et sjokk bakover i sirkelen som raskt legger på en time i "rundetid". Uansett om man slipper forbi flighten bak eller ikke, så blir det sånn.

Fullbookede baner finner man flest av i Norge og USA. Og på fullbookede amerikanske par 72 baner bruker man sjelden under 6 timer.....

En måte å tvinge opp farten på er å ha marshaller som observerer spillet over hele banen og tvinger flighter som lager luke til å plukke opp ballen og tette igjen luka uten å spille.
Men det har ingen baner kapasitet til, og langt ferre ville tørre å gjøre det dersom det var mulig.

Jeg må bare understreke at jeg hater sakte spill like mye som hvemsomhelst andre her, men har godtatt at det er sånn og legger opp dagen deretter. Jeg er på banen for å kose meg, ikke for å hisse meg opp over noe jeg ikke kan gjøre noe med.

Nøkkelen til raskere spill ligger hos banestyret. Gjør man i Norge som i Sverige, installerer Grønt-Kort utslag på fairway slik at alle baner bare blir par-3 baner for spillere uten registrert hcp, så ville ting ha blitt mye bedre.
Banekomiteen burde også sterkt oppfordre spillere med over f.eks 30 i hcp å spille fra rød tee.

Franskmennene har et meget bra system. Alle baner har hvite, gule, blå og røde utslagssteder. Nybegynnere starter med et hcp på 54 og utslag fra rød tee. Når de kommer ned på 36 kan de spille fra gult, og under 15 i hcp så spiller de fra hvit. Dette er opplest og vedtatt, og spillet flyter mange hakk lettere en her hjemme.

Jeg foreslo dette for min egen hjemmeklubb her i Norge, men formannen i banestyret (med ferskt hvitt kort og 36 i hcp) forklarte meg hvor dumt dette var så lenge banen var avhengig av mest mulig greenfeespillere.

Imidlertid en honnør til Marshall (sorry, spillerassistent heter det visst der) på Miklagard. Jeg havnet en gang i en flight der med to utrolig treige spillere. Marshall hang på oss, og ga klar melding allerede på hull 5 til de to at de fikk to hull på seg til å tette igjen luka, ellers mått de plukke opp ballen. Alle andre Marshaller ville ha straffet hele ballen, men på Miklagard var Marshal dyktig nok til å ta spilleren som "syndet".

Nick

over 20 år siden

Nick

Beklager at jeg stresser sakte spill. Skal ikke skje mer. Skal godta det heretter. En runde bør ta minimum 5 timer. For ordens skyld nevner jeg at jeg i de 15 siste årene har 60,70 runder på Skotske baner. Men jeg har sikkert tatt feil med hensyn til rundetid. Kanskje det rett og slett er klokka mi det er noe galt med. En ting er imidlertid tilfelle , etter Ryan Air begynte flygninger til Prestwick, er desverre rundetidene i ferd med å øke også der. Kanskje vi snart er oppe i 5 timer der også, jeg tror desverre at skottene ikke tillater det, så vi må nok fortsette å stresse rundt på under 4 timer.

Til Nick

over 20 år siden

Til Nick

Kanskje du burde lese innlegget til Gary Hogan en gang til. Han er jo faktisk enig med deg.

Tror nok vi hadde fått ned "rundetiden" her hjemme også hvis vi hadde halvert antall fligther per dag, men da hadde det vel blitt helt andre debatter her.

Magnus Egedius

over 20 år siden

Magnus Egedius

Slike kronisk misfornøyde sjeler som Nick kan golfen greie seg uten.
Han/Hun har kanskje vært i Skottland en gang eller to, men har ikke kunnskaper nok om golf til å skjønne forskjellen mellom en halvfull skotsk og en stappfull norsk bane.

De fleste municipal courses rundt de større byene i Storbritannia sliter med samme problemet som i Norge. Det er faktisk verre i der borte på godværsdager i helgene når banene en sjelden gang er fulle. Har opplevd mange 5-timersrunder i Skottland også. Man må ikke glemme at mange baner britiske baner er uten krav til spillerferdighet, man møter både hummer og kanari, og da går det ikke så veldig raskt fremover....

Brian Phillips, vi etterlyser din mening om dette.

Skal garantere at Nick ikke har peiling på skotsk golf, og han har ihvertfall ikke spilt golf i 15 år, da ville han ikke ha skrevet så dumme innlegg.

Kenneth Kristiansen

over 20 år siden

Kenneth Kristiansen

Heisan,

Selv har jeg spilt et drøyt år, jeg spiller til 33,5 i hcp, og har spilt en del runder. Og jeg deler allerede frustrasjonen til de som klager over sakte spill...

Det jeg ikke forstår, er hvorfor det stadig er folk som mener at de har RETT til og bruke mer enn 4 timer... Det er tross alt en REGEL som sier at det er slik det skal være. Alle vet at man skal holde tempo oppe, følge på, slippe igjennom, plukke opp ballen, ikke lete mer enn 5 minutter, gjøre seg klar mens de andre slår etc... Det er ikke flaut og plukke opp ballen når du har mistet 2 allerede, og har brukt 9 slag og ennå ikke er på green :-)

Ei heller er det spesielt gunstig for tempoet at man bruker to minutter for og sikte inn putt nummer 4 på et par 3 hull... Herregud, såååå viktig kan ikke den halvliter'n dere kjemper om være?

Sist, men ikke minst... Det og småtusle bortetter fairway, mens man småprater med kameraten, vel vitende om at det allerede er kø bak, og at man må lete etter ballen i skogkanten, er bare dårlig folkeskikk. Ser altfor mange "gode" spillere som tar seg slike friheter. Ja, de har lav score, men de tar ikke mye hensyn til andre gjester på banen. Står gjerne og ser kameraten slå FØR de går sammen med kompisen bort til egen ball, slik at han kan se deres slag på nært hold. Kosleig.. ja, sikkert, men utrooolig irrriterende for andre som venter. OG, vi som venter får kjeft av de bak fordi VI liksom sinker... Fæle greier:-)

Det er jo ikke noe og bli irritert for, tidsaspektet er en del av spillet ferdig med det! Dette lærte man på kurset og man må jo forholde seg til det, liksom man forholder seg til de andre reglene??

Man skulle tro at det var et meget godt marked for egne baner hvor man setter spilletiden til 5-6 timer. Mange som hadde likt det skjønner jeg...

Men, jeg har heller ingen forståelse for de masekoppene som skal dytte på og presse på flighten foran for enhver pris... De 4 timene er ikke bare en maksverdi, det er også en pekepinn på et minimums tempo. I reglene står det ikke max 4 timer, det står at det beregnes og ta 4 timer ( ikke ordrett )... 3 timer er for raskt om man er en 4'er...

-Kenneth-

Kenneth Kristiansen

over 20 år siden

Kenneth Kristiansen

Må bare nevne at jeg har konsekvent spilt fra gul tee, uten at det har gjort spillet tregere. GK spillere trenger ikke egne utslag... Om man har bestått kurset, med de krav som settes ( ja, det er mye lettvint utstedelse her ) skulle man meget godt kunne spille fra rød. Om man allikevel trenger kortere hull, er man selv ansvarlig for og ta hensyn til dette... Ikke noe problem og tusle utover fairway, etter de andre har slått ut, droppe etter 150 meter og kose seg derfra. Om man tar hensyn til tiden, burde man gjøre det slik om man ikke klarer fra vanlig tee...

-Kenneth-

Guy Snead

over 20 år siden

Guy Snead

Spiller dere aldri på Bogstad? Alltid full bane og alltid fire timer. Det går altså an!
Til og med på Haga (!) har man jo nærmet seg fire timers runder i år - dette er altså ikke noe problem hvis man vil. Forutsetningen er minst 10 min intervaller mellom gruppene.

Gary Hogan

over 20 år siden

Gary Hogan

Halloo!!!!!!
Det "fine" med Bogstad er at det er ei forholdsvis kort bane, og det er 30 års ventetid eller noe sånt for å bli medlem der, ergo så blir det svært få nybegynnere.
I tillegg har de en hcp-grense på 20 for gjestespillere.
Med slike kriterier burde det ikke være noe problem å holde farten oppe.

For å sitere Guy Snead: "dette er altså ikke noe problem hvis man vil"..
Jaja, da får vi belage oss på at ingen spillere slipper utpå før de har kommet ned på 20 i hcp.....

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Holde farten oppe ???

Jeg har også spilt på Bogstad. Brukte ca 5 timer den ene gangen - utslag ca kl. 1400 en hverdag. Den andre gangen brukte vi ca 3,5 timer - utspill kl. 0900 på lørdag.

Generelt, ser jeg at hvis jeg går med noen som begynner å mase om tiden og de som spiller foran oss - da går runden utrolig tregt, selv om vi bruker under 4 timer.
Andre ganger går det raskt selv om vi har brukt 5 timer. Da har jeg gått med noen som har roen og vet hvordan de skal kose seg på banen.

Den enkelte må jo spørre seg selv:
Hva kan jeg gjøre for at denne dagen skal bli hyggelig for meg og de jeg spiller med?

Hvordan er det med deg Nick??

Nick

over 20 år siden

Nick

Jeg innrømmer at jeg er dum, men jeg nekter å godta at en runde må ta 5 timer. Magnus jeg har faktisk spillt golf i snart 30 år, de første 15 rent sporadisk de siste forholdsvis aktivt bla.a med årlige turer til Scotland. Jeg er så utrolig glad i spillet, at jeg hater å se at det blir ødelagt . Jeg har det utrolig moro når jeg spiller, og jeg også tror at de jeg går sammen med også har.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Spillet blir vel for guds skyld ikke ødelagt selv om man bruker litt lenger tid??

Det er relativt sjelden jeg bruker 5 timer i Norge, men 4,5 er ganske normalt. Med lite folk på banen går en runde glatt under 4 timer. Dette er som tidligere nevnte en del av spillet.

Kan ikke folk slutte å irritere seg over at alle andre er "idioter" (vet at ingen har sagt det, men man klarer lese mellom linjene)? Jeg fatter bare ikke at man i det hele tatt kan påstå at dette fantastiske spillet blir ødelagt fordi man "må" være litt lenger ute på en nydelig bane med vennene sine, mens man driver med en aktivitet som man elsker.

Guy Snead

over 20 år siden

Guy Snead

Gary. Riktig at det er strenge krav til greenfee spillere på Bogstad- faktisk så strenge at de knapt finnes , men du kan være med som gjest og med maks 36 i hcp. Medlemmene holder høy alder og varierende kvalitet.... Dessuten, vi snakker Oslo Vest - ikke akkurat de raskeste/mest ydmyke menneskene i verden .
Selvfølgelig kan det gå seint også på Bogstad, men regelen er fire timer.

Måten de har fått til dette på er å ansette en energisk (scotsk) marshall som har mast i tide og (noen ganger) utide gjennom flere år.

Picard

over 20 år siden

Picard

Ernie: Om man spiller kun for å være sosial og få frisk luft ser heller ikke jeg de store problemene med 5 timer+. Problemet oppstår (hvertfall for meg) ide man blander disse som bare skal ut å lufte seg og de som spiller for et resultat. Å vente 5-10 min på å få slå ut før hvert hull ødelegger veldig mye av rytmen og gjør det vanskelig å konsentrere seg. Personlig har jeg også en tendens til å bli trøtt og lei når jeg må vente lenge.

Jeg ser for all del begge sider av saken og jeg har forståelse for at mange synes det går fort nok. Jeg vil med dette innlegget bare prøve å forklare hvorfor det for noen er kjedelig med lange runder.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg ser at de som "spiller for resultat" ofte går kun 2/3 stykker sammen. De som går for å kose seg går 4 sammen.
Hva kommer det av?

Picard:
Betyr det at hvis jeg skal slå deg må vi gå ut i den travleste tiden, for da tar jeg deg på konsentrasjonen. Greit å vite. (En flaske vin??)

Gary Hogan

over 20 år siden

Gary Hogan

Guy, jeg vet nå ikke om de på Oslo Vest er så mye treigere på golfbanen enn andre, snarer tvert imot. De gangene jeg har vært på Bogstad så har jeg observert at spillerne rundt meg har vært svært så effektive og raske, de kjenner banen godt, spiller bra, beveger seg raskt og setter bagen på riktig side av greenen før de putter.
Spillet flyter effektivt der, men man vil neppe oppnå en slik medlemsmasse på noen annen norsk klubb.
Ergo så er det utopi å tro at man skal klare å gå under 4 timer med fullbooket bane.

Guy

over 20 år siden

Guy

Mye under fire timer går ikke, men jeg gikk faktisk under fire timer på Haga i år på fullbooket bane (tro det eller ei) og ofte gått på drøye 4 timer på både Miklagard og Hauger på "fulle " dager - så det går an.
Ellers, så er det riktig det du sier om Bogstad (det er derfor det går fort), men det er også mange (eldre) høyhcp'ere der. Dette skyldes altså deres dyktige marshall som har "lært opp" klubben gjennom flere år.

Gary Hogan

over 20 år siden

Gary Hogan

Jeg trodde ikke det vantes noe som hette fulle dager på Miklagard.
Men de har Norges desidert beste marshal-tjeneste, så det er ikke morro å være treig spiller der. Dessuten mister man sjelden ballen på Miklagard, så man sparer leting.

Hauger har jeg dårlig erfaring med uansett om det er fullbooket eller ikke.

Norges treigeste bane må likevel være Asker.

Picard

over 20 år siden

Picard

Swinger: Spiller nok mine beste runder når det flyter sånn halveis jah. Spiller gjerne om en flaske vin jeg :)

LADA

over 20 år siden

LADA

Pelle hadde eg vert deg hadde eg funnet meg en ny idret. Hva med Ludo.

Frode

over 20 år siden

Frode

Noen som veit at 80% av alle som begynner med golf, aldri kommer under 18 i hcp?
Hadde nok blitt både dyrt og mange konkurser hvis sytpeisene fikk det som de ville..........

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Picard, jeg ser poenget ditt. Personlig har jeg ikke noe problem med dette med konsentrasjonen når rundene tar lengere tid så lenge jeg har med meg nok mat og drikke, så derfor oppfatter jeg det nok ikke på samme måten. Men jeg vil jo uansett si at hvis man er ute etter et resultat, (les: spille kun for treningens skyld og for å prøve å slå sin egen rekord etc.) så er det vel ikke særlig smart å reise mens det er smekkfullt på banen. Det blir vel det samme som å prøve å sette ny fartsrekord fra Totten (i skitrekket i Hemsedal) og ned til bånn 1. påskedag?? Noen vil alltid svinge i litt andre retninger enn du har tenkt deg...

Jeg tror jo også dette har mye med irritasjon å gjøre. Hvis man faktisk godtar at en runde tar lengere tid når banene er fulle så blir man ikke så irritert over de andre "idiotene" og kan konsentrere seg om sitt eget spill.

Når det gjelder Bogstad så skjønner jeg ikke kommentaren til Guy Snead. Jeg spilte på Bogstad som greenfeespiller noen ganger i sommer/høst og det var ingen problemer verken å få tee time eller med HC. Ble ikke spurt en gang! (nå spiller jeg på 11,0 så det hade gått greitt, men kameraten min hadde over 20) Jeg spilte ikke med medlemmer men med andre greenfeespillere og alt fløyt fint av gårde. Brukte vel rundt 4 timer på alle rundene med varierende antall folk på banen.

Guy Snead

over 20 år siden

Guy Snead

Min kommentar gikk på at man slipper ut greenfeespillere kun før kl. 14 på hverdager og etter kl. 14 i helgen . I tillegg kan bare bestille maks en dag før. Altså temmelig begrenset og definitivt utenom peak.
Ellers så var visst enige om "rundetiden"...

Perry

over 20 år siden

Perry

Jeg har ikke så mye peiling, men er det ikke en økonomisk fordel for klubben at det kommer flest mulig greenfeespillere på banen og minst mulig medlemmer? Medlemmen har jo allerede betalt så en greenfee spiller betyr ekstra penger i kassa?

Guy Snead

over 20 år siden

Guy Snead

Vel, i de fleste klubbene eier jo medlemmene aksjene og makten ,da.
Dessuten kan det være gunstig for klubben å redusere greenfeespill for å motivere spillere til å bli medlemmer.
I de tilfeller hvor det er en annen eier av banen enn medlemmene (f.eks Borre og Larvik) må graden av greenfeespill reguleres av langsiktige avtaler som er satt opp før medlemsklubben ble etablert. Her kan det bli diskusjoner når avtalene går ut ref Onsøy i vinter.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Guy Snead, jeg tror ikke de er så fryktelig strenge på det hele tiden... Jeg spilte etter jobb de gangene jeg spilte der, og det er etter klokken 14... Hadde som sagt ingen problemer med å komme på. Det har vært mye vanskeligere på f.eks. Asker eller Oppegård på grunn av at banene blir fulle fortere...

Dette kan jo selvsagt variere på alle baner, men det er i alle fall min erfaring.

Boo King

over 20 år siden

Boo King

Tilgjengelighet på banen for medlemmer styres som regel med mekanismer for booking. Medlemmer uten aksje kan booke to dager i forveien. Medlem med aksje tre dager. Greenfeespiller dagen før eller samme dag. Det finnes et utall av varianter. Hvilke tidspunkt og hvilke dager du som greenfeespiller slipper til benyttes på noen anlegg. De senere år har jeg lagt merke til at flere anlegg lemper på begrensninger i ferietider og utover høsten hvor presset på anlegget avtar.

BK

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her