Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

golf =9 hull?

golfaren

over 22 år siden

golfaren

Etter å ha reflektert over golfens (eller golfernes) tre viktigste dilemmaer som etter mitt syn er a) at en runde golf krever mer tid en mange har å avsette, b) tilgangen til baner er for dårlig og c) priser på greenfee er for høye mener jeg at følgende tiltak bør vurderes.

Nemlig å lansere golf som et spill som alternativt kan spilles over 9-hull fremfor over 18 (ikke det at jeg ikke vet at dette er fullt mulig i dag). Jeg skjønner at de golfkonservative kan få hikke av et slikt forslag, men det får så være. Jeg mener heller ikke at det skal legges hindringer i veien for de som fortsatt vil spille over 18 hull, men snarere at vi fører opp 9 hull som et mer likeverdig alternativ.

Konkret kan dette gjøres ved at en tilbyr salg av greenfee for 9-hull (om ikke ved alle så ved de fleste baner), samt sørger for at booking kan gjøres tilsvarende. Det bør også komme anbefalinger fra sentralt hold og klubbene om at dette er "fullverdig" golf, jfr. justering av handicap osv. på selskapsrunder.

Jeg tror dette vil medføre en økt rekruttering fra aldergruppen 25-50 år hvor tidsaspektet for mange er en alvorlig begrensning for anledningen til å spille golf. Ikke så rent få av de jeg kjenner synes også at de etter 9-hull stort sett har fått slått nok.

Hva mener dere?

Hallo.......

over 22 år siden

Hallo.......

Jeg tror bortimot alle baner selger 9-hulls greenfee i dag.

9 hull er imidlertid lite for å justere hcp fordi det ikke er nok til å utjevne at man kan ha flaks / uflaks på et par hull, og dermed vil hcp'et hoppe opp og ned som en jojo.

18 hull er imidlertid et krøkkete tall, og burde ha forsvunnet sammen med fot og tommer og pund og andre imperialistiske måleenheter. Men det er vel for mange golfbaner og for høy gjennomsnittsalder på golferne til at dette lar seg gjøre noe med.

Så dermed er det bare å lære seg 9-tallsystemet og godta at kloden er flat.

Hallo ?

over 22 år siden

Hallo ?

Ja la oss få 20 hull, det er et rundt tall, eller 10, eller 100 kanskje ? 11 spillere på et fotballlag, 10 er et mye bedre tall. Hvor mange er det på et vollyball lag ?, håndball ? bandy ? la oss runde av alt til runde tall.

Nei slutt å tull ! 18 hull er det som "skal" være.

Selger alle bane 9 hulls runde ? javel ? Jeg vet knapt om noen som tilbyr det, hvis de har en 18 hulls bane da.....

Poenget er jo at det ikke er noen fordeler for en klubb å selge en 9 hulls runde ! Du opptar jo en av starttidene, uansett om du skal gå 9 eller 18.

birdie5

over 22 år siden

birdie5

Til Hallo?
Poenget om at klubbene ikke har noen fordel av å selge 9 hulls runder virker sært på meg. Hvis en klubb med greenfee på kr 350 selger greenfee over 9-hull for kr 200 vil det gi en økt inntekt på 14%. I tillegg vil det kanskje kunne selges flere runder siden flere da ville tatt seg tid til å spille. At en opptar en av starttidene er greit, men en kan jo også ha dobbelt så mange starttider ved å starte spill både fra 1 og 10.

Jeg synes forslaget har noe for seg, og spesielt for 9-hullsbaner. At vi vil se dette på de mer kostbare banene er imidlertid lite trolig.

PS: Hauger prøvde siste år å selge 9-hulls greenfee på ettermiddager ved utgang så sent at en ikke klarte å rekke rundt før det ble mørkt. Godt tiltak. Forøvrig er ikke jeg kjent med mange baner som selger greenfee over 9 hull kun.

Tohr

over 22 år siden

Tohr

Tiltaket på Hauger er greit nok, men dette passer ikke for alle baner. Spesiellt ikke for de som ikke har hull 9 ved klubbhuset.

Goffer

over 22 år siden

Goffer

Har noen prøvd å spille Bærum(Lommedalen) på en solfyldt dag. Første 9 hull tar ca.3 timer. Dette pga samtlige seniormedlemer som har klart å pumpe nok piller i seg for å ta "en runde" på 9 hull. Siste 9 hull går unna på 1,5 time.
La 9hulls spillere spille på 9 hulls baner.

DPF

over 22 år siden

DPF

Har noen spilt på Asker i 30 grader i skyggen? Var der i sommer og gikk bak gebisskara...
Det var rart ikke sykebilen kom.

FORE!

Mikael Schuhmacher

over 22 år siden

Mikael Schuhmacher

Ikke nevn Asker da, det må være verdens desidert treigeste bane. Bare det å gå fra greenen på hull 7 opp til utslaget på hull 8 tar en halv time for gamlehjems-gruppa. Og så skal dem videre opp til greenen og til utslaget på hull 9. Men der er det heldigvis "apotek"..............

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her