Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvilket jernsett og hcp har du?

golferboy

over 20 år siden

golferboy

Sikkert blitt gjor her før, men kult å se hvilke køller de forskjellige spiller med og hvilket hcp man har..

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Cobra SS-i Oversized
Handicap 11.0

Har hatt disse et par sesonger og spilt meg ned fra 25-26 i HC i løpet av den perioden.

Fredde

over 20 år siden

Fredde

Titleist 981 DCI
hcp 18.4

Hatt de 1 og 1/2 sesong. Gått fra 26.5 til 18,4 i den perioden

Padre

over 20 år siden

Padre

Ben Hogan Edge Pro
Hcp 5,8

Tobben

over 20 år siden

Tobben

Taylor Made Rac OS
35,0

SB

over 20 år siden

SB

Dynacraft Progressive Irons
Hcp:16,1 (Deltar sjelden i turneringer og har aldri skrevet meg opp i hcp, så reelt hcp er vel omkring 20)

Har brukt en litt omvendt taktikk når det gjelder valg av jern.
Brukte noen gamle og tungspilte bladkøller (Aristocrat) fra hcp 36-17,3. I 2004 spilte jeg meg endelig litt ned (etter 3 år med hcp 17,3) med Dynacraft Progressive Irons (mix blad/vanlig).
Vurderer nå å ENDELIG kjøpe/lage noen lettspilte køller (Maltby?), for å øke stabiliteten i spillet, slik at reelt hcp blir rundt 15.

Ball

over 20 år siden

Ball

Hcp 13
Wilson med fete skaft

Simen

over 20 år siden

Simen

Titleist 690 CB med S300-skaft.
Hcp 4,5

Nalle

over 20 år siden

Nalle

V-series forged combo
hcp 4,7

GS

over 20 år siden

GS

Wilson Deep Red
HCP 14,2

Ernie

over 20 år siden

Ernie

SB,
Høres ut som vi har litt av samme "taktikk", he he.

Jeg spilte med noen gamle blades som jeg kjøpte billig i Australia. Det gikk sakte til å begynne med, men så med nye og mer tilgivende køller så gikk det plutselig mye fortere nedover...

Planlegger å skifte til forged irons om ikke så lenge for lettere å kunne kontrollere ballen, men blir neppe før til neste år. Har lyst å prøve de nye Cobra Forged CB. har også spilt litt med Titleist-køllene til en kamerat så det er et alternativt merke. Kanskje 690 MB er noe for meg? Må prøves...

Mulligan

over 20 år siden

Mulligan

Callaway x12, en og 1/4 tomme forlengede, og stiff skaft (5.5 Rifle).
Hcp 6.0

Yama-rider

over 20 år siden

Yama-rider

Yamoto
Grønt kort

Bogeyman

over 20 år siden

Bogeyman

Har spilt med Lynx siden jeg kjøpte mitt første brukte sett for 20 år siden i USA. Har nå Black Cat MTW. Går litt ned i hcp hvert år, men spiller lite, så det er allikevel 23,7. Bra køller, men kanskje på tide å prøve et annet merke? Er kjempefornøyd med både Cobra SZ wood og Ben Hogan sandwedge.

Picard

over 20 år siden

Picard

Callaway X-14 Pro, hcp 4,5. Spilt med disse i 3 år nå. Blir garantert 3 nye. Veldig fornøyd. Drømmer derimot om å kjøpe et sett med blades som kun brukes i juli/august/sep når formen er på topp. Økonomien tilsier at det blir med drømmen..

Fast Player

over 20 år siden

Fast Player

Titleist 690.CB, S-300
Hcp: 5,7

KK

over 20 år siden

KK

Callaway X16 Pro Series.Callaway GBB2 Pro Series.Callaway Steelhead III 15 grader.Callaway forged 52 og 56 grader.Odyssey two-ball. Alt til salgs.

Handicap 2.6

PC

over 20 år siden

PC

KZG Forged Cavity II (3-6)/Forged Blade (7-P), TF Rifle 5.5 (siden 2001)
Backup: Titleist DCI 962, DG R300

Hcp 6,6

Eagle

over 20 år siden

Eagle

Callaway x16 PRO/Top Flite X2 driver/Odyssey 2-Ball Putter Hcp 27,1

Nick

over 20 år siden

Nick

Callaway X16 Pro Series
Byttet i fjor etter å ha spilt på Breidgestone J`s forged de siste 7 årene.
Hcp.8,2
Er på vei opp. Begynner å bli en gammel mann

GAD

over 20 år siden

GAD

Callaway x16 Pro series
Hcp.: 9,7

Johnny

over 20 år siden

Johnny

V-series Combo m/Rifle
Suverene jern
Hcp 16.7

Edorf

over 20 år siden

Edorf

Callaway Hawk Eye jern med firm grafit skaft. erc 2 driver og white hot putter. 12,3 hcp(håper single i løpet av året :-)

Flyer

over 20 år siden

Flyer

Callaway x16. hcp 15 Suverene jern regner hcp 11-12 i 2005

Mony

over 20 år siden

Mony

Hcp 5.8
Ben Hogan Combo

Hio

over 20 år siden

Hio

Taylor Made LT 1-9 jern, Cleveland Wegder, King Cobra 6,5 grader driver og Taylor Made Hybrid 19 grader. Odeyssey putter.
Spiller kun på Titleist pro v-1x golfballer.
Hcp +0,8.
Personlig mener jeg at det ikke er utstyret det alltid står på. Spilte meg ned til 4,6 i hcp med ett Wilson sett som var ifra 1991. (Jeg begynte med golf i 1998) Tror mere på riktig trening og nærspill enn utstyr.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Hio,
Lager Cobra 6.5 graders driver? Har du fått den endret? Hvorfor så liten loft? Jeg ville trodd at det påvirket nøyaktigheten mer i negativ retning enn behovet er for lengde og rull. I hvert fall på norske baner, som er relativ korte.

Ellers er jeg jo enig i det du sier om at det er spilleren som er viktigst, men personlig har jeg erfaring at utstyret kan ha en del å si. Det første Cobra-settet mitt var fra slutten av 80-tallet. Spilte meg ned til 25 med det, og hadde nok spilt med ned i nærheten av det jeg har nå (11,0) men tror nok det nye settet har hjelpt meg på veien :o)

Tag

over 20 år siden

Tag

Jeg tror HIO kødder med dere, + 0,8

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Det er mulig, men jeg har en kamerat som spilte seg ned til 2,1 på under tre år, så hvorfor ikke...??

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Beklager, det var 4,1 men likevel...

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Infiniti AW-1, 2-pw. 16,9.

Tag

over 20 år siden

Tag

Forskjellen fra 4,1 til + 0,8 er større enn 36 til 4,1

Enig

over 20 år siden

Enig

Hvis han har +0,8, er han i så fall blant de 10 beste golfspillerne i norge! Han er også nødt til å være et relativt kjent navn, med tanke på antall turnerninger han må ha spilt!

Geir

over 20 år siden

Geir

SMT455 driver m/Penley Stealth 60 skaft (longest drive i 4 av 6 turneringer i fjor)
V-series 3-wood
SMT Solitaire 5-wood
Tour plus hybrid 21 grader
V-series forged combo 4-Pw
Tour plus wedger 52 og 60 grader
Maltby Xtreme MOI putter
Hcp 9,1

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Det tar muligens lengere tid å spille seg ned fra 4,1 til +0,8, men det er ikke større forskjell enn fra 36-4,1. En spiller med 4,1 vil kunne spille jevnt med en på +0,8 hvis han har en god dag og +0,8 spilleren har en normal/dårlig dag. Mens en 36 handicapper skal aldri kunne spille jevnt med en 4,1 handicapper. Da har en av dem eller begge fullstendig feil handicap.

Jeg sier heller ikke at denne personen nødvendigvis snakker sant, men jeg ser ingen grunn til at han skal lyve. Kanskje han er blant Norges 10 beste...

Dessuten behøver han vel strengt tatt ikke ha spilt en eneste turnering i Norge!!! Det finnes en del bra norske spillere på skole i utlandet som veldig få har hørt om her hjemme.

Jeg vil bare ikke dra konklusjoner om at folk lyver før man vet at de gjør det :o)

Tom

over 20 år siden

Tom

Cleveland Ta7
Launcher 460 10.5
Launcher 15 og 19 grader.
Og sefølgelig 50, 56 wedger fra Cleveland.
Never Compromise Voodoo putter.
Meg og V. Sing. Gutta boys =;-)
10.3 Hcp

M

over 20 år siden

M

Mizuno MX 23 (kun brukt det i en mnd)
hcp: 15,1

BFH

over 20 år siden

BFH

Callaway Fusion Stålskaft

Hcp 18,5

Alltid kult med siste skrik (billig på nett fra USA)

JP

over 20 år siden

JP

hcp på 7 - men spiller nok rundt 10-12 nå desverre - men det er nok ikke takket være mine Mizuno Pro II - stålskaft - som er bare digge!!

Kenneth Kristiansen

over 20 år siden

Kenneth Kristiansen

Er fersk, med hcp 33,5, og har spilt drøyt ett år. Spiller med noen eldgamle RAM-blades, regular flex og lengde, stålskaft, et par billige no-name woods, og en en Progen Ti380 Driver...

Taktikken, som noen nevner, er ved og spille med vanskelige forged blades, skal jeg tvinge meg til og treffe godt, for at ballen skal gå dit jeg vil... Men, mye frustrasjon over liten fremgang, kan være resultatet.

Selv er jeg like blid, men skal hcp gå fortere ned, må jeg nok skaffe meg noen cavity back....

-k-

Picard

over 20 år siden

Picard

Personlig klarer jeg ikke se noe poeng i å spille med bladkøller som nybegynner. Treffene kommer med teknikken, og jeg tror ikke den blir bedre om du spiller med blades.

Om du har råd Kenneth, ville jeg tatt turen innom en rutinert, dyktig pro og hørt hva han anbefaler. Jeg er rimelig sikker på at han ville sagt det var bedre for deg å spille med standard køller alla x-14 eller lignende. Tror alle over 2-3 i hcp får mer ut av golfen uten blades..

Uansett hva du velger å spiller med, lykke til videre! :)

Gjermund

over 20 år siden

Gjermund

MacGregor V-Foil 1025C. R-fleks stålskaft.
Hcp 24.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Tror nok kanskje kommentaren min rundt å spille med blades først og så gå over til cavity-backs ble litt misforstått. Det var en spøk angående "taktikken" min. (Derfor gåseøyne rundt taktikk).

Jeg er helt enig med deg Picard sier. Jeg tror ikke det er noe poeng å spille med vanskelige køller som nybegynner for så å gå over på mer lettspilte køller. Jeg gjorde det fordi jeg fikk køllene billig i Australia mens jeg bodde der og fordi jeg hadde et annet sett i USA som var mer lettspilt.

Palle

over 20 år siden

Palle

Hcp 3,8. Ping ISI BeCu. Fantastiske jern! Men ikke lett å få tak i...

Unge og lovende

over 20 år siden

Unge og lovende

Hei1
Spiller med Ben hogan blad kooller,
Mitt hcp er +2.9

M

over 20 år siden

M

Unge og lovende - du skal få oss til å tro at du ha et slikt HCP når du ikke klarer å skrive 9 ord uten 5 skrivefeil! Må nok lenger ut på landet med den tror jeg!

mr tee

over 20 år siden

mr tee

Titleist 670 blades
Handicap 0,1

Dego

over 20 år siden

Dego

Hcp 3
Cleveland ta7 tour

Fick Naldo

over 20 år siden

Fick Naldo

Callaway x-14 Pro
Hcp 14,1

til M

over 20 år siden

til M

Hei , akkurta naa sitter jeg i spania. har vert her naa i 4 maaneder , tastaturet er litt annerledes her nede, skjoonneer du.
Saa jeg reiser til soo afrika for og prove og kvale til sunshinetour
saa du maa ikke tro du er noe da.

Meridian

over 20 år siden

Meridian

Byttet fra Taylor Made 320 til smidde V-series combo i fjor, hcp 7,6.
Har prøvd mange jernsett, men 3 og 4 jernet i dette settet er lettere å slå med og går lenger enn alle andre jernsett jeg har prøvd. På de korte jernene merker jeg ingen forskjell uansett hva merke jeg bruker, bortsett fra at f.eks Callaway X-16 og Wilson og Cobra ser helt for j...lig klumpete ut.

Halvdan

over 20 år siden

Halvdan

Ping Zing 2. Hcp 5,1.

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Taylor Made LT. Hcp 4,8. TM er fint.

Høy HCP

over 20 år siden

Høy HCP

Overaskende mange lavhandicapere her. Det sies at det er under 10% singel Hcp i dette land. (Norsk Golf) i fjord. Ser ut til at de fleste er her. :)))))

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Det er vel bare at lavhandicappere ofte er golf-fanatikere og bruker all tid og tanke-essens i skallen på å tenke golf. Så hva gjør man når man kjeder seg foran datamaskinen? jo man oppsøker alle mulige golforumer på nettet. Det er godt å være golftulling :)

Voit

over 20 år siden

Voit

Har et Voit jernsett. Aner ikke om det er bra eller dårlig, da det er det eneste settet jeg har spilt med.

Tok GK i juli 04, har 32 i hcp, og er nok rett og slett en lite begavet golfspiller.

oys

over 20 år siden

oys

Srixon I-201, herlige køller!
hcp 15,7

Ivrig

over 20 år siden

Ivrig

ping s59
hcp 2,7

Wilson

over 20 år siden

Wilson

Singlehcp'ere utgjør rundt 3 % av norske golfere

ivrig

over 20 år siden

ivrig

Tar en runde når som helst om noen betviler handicappet!

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Spiller gjerne med en 2,7 handicapper.. mye å lære uansett hva scoren blir. Er så jævlig lei av at folk gnåler om handicap til andre. Spilte i australia og der var det faktisk INGEN som spurte hva handicappet var på første tee. I Norge er det et sinnsykt hcp fokus som jeg syns er kvalmende. Spiller på 5 selv og irriterer meg om noen kommenterer: "duh får du en dobbel nå? er ikke det dårlig for en 5 handicapper?". Spiller runder på alt mellom par og 10 over stort sett. Kan ikke folk godta snart at golf har mye med dagsform å gjøre?

Ivrig: ingen har grunn til å betvile ditt hcp.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Jeg er helt enig med deg Bjarne, og jeg har nevnte det i flere tråder tidligere. HC-fokuset i Norge er ekstremt og det tar til tider vekk litt av moroa for min del. Det er faktisk litt kjipt å spille med folk som plukker opp ballen med en gang de ikke får poeng selv om vi er de eneste på banen og kø ikke er et issue. Hvor er gleden av å spille hvis poeng og nedskriving er det eneste som teller?? Er det rart det er mange sure spiller ute og går?? Personlig syns jeg det er morsomst når alle huller ut og har det hyggelig i stedet for at jeg er den eneste på greenen mens de andre står og venter ved neste tee!

Jeg tror for øvrig også du har rett i at grunnen til det lave snittet her inne er at det nettopp er golfidiotene som sitter her og skribler... :D

Hicco Ry

over 20 år siden

Hicco Ry

Apropos jernkøller.
Jeg prøvde et urgammelt 8-jern med hickoryskaft i sommer.
Jernet var uten noe slags navn eller logo.
Skjønner ikke at noen gadd å spille golf den gang slike jern var vanlig.
Jernet manglet både sweetspot og bounce. Ikke var det riller heller.
Gjorde bare dritvondt i fingrene hver gang jeg slo....
Hcp 12.....

KZ-fan

over 20 år siden

KZ-fan

Spiller med KZ-Golf (KZG) sine Evolution-køller; forged blended med Rifle 6.5 skaft. Helt supre, utrolig at disse skaftene føles mykere enn alt annet jeg har hatt mellom hendene. ...og hvilken følelse når man slår!

HCP 10.0

General

over 20 år siden

General

Ingen andre her som spiller Maxfli?

Spiller med Maxfli Revolution jern (rød type)
Hcp 8,9

Magga

over 20 år siden

Magga

G-Sport Køller (Tror det er Dynatour)
Hcp 36 (Hvitt)
Noen forslag til nyinnkjøp av køller Eget innlegg ?

Hio

over 20 år siden

Hio

Hei Magga.
Mitt forslag til deg er at du tar deg til en proshop og spør om å få testet ut endel køller.
Nå vet jeg at pris er avgjørende for mange, men se det som en investering. Har du først kjøpt deg ett merkesett er dette enklere å selge enn ett G-sport sett.
Merker du bør legge merke til er Callaway, Taylor Made, Titleist og ikke minst de nye køllene fra Cobra som skal være kjempebra. Disse vil ha en utsalgspris i Norge på ca 5500,-. I sverige vil disse køllene ligge på rundt 5000 nkr. På Edwinwatts og tgw ligger disse på rundt 600 dollar.

Tom

over 20 år siden

Tom

Har nylig vert i Helsingborg og var innom Edvins utenfor Angelholm. (Stor golfshopp). La merke til at mitt Cleveland sett ikke var billigere heller dyrere en hva jeg ga for det på Asker. (Pruta) litt men like vel.
Så også på de nye Cleveland wedgene (CG10) og de var noen hundere lapper dyrere en her hjemme. G-sport/sportshuset er nok billigere men kunskapen er kansje ikke den beste. Mitt forslag. Gå til proshoppen på din bane, spør om å teste og når du prøver noe du liker prut å se hvilken pris du får. Sjekk gjerne prisen i Sverige men jeg tror ikke det er vert turen. + du får go service så lenge du har jerna du har kjøpt i proshopp på hjemmebanen. (Vet det er billigere på nette) (Ebay).

Anders

over 20 år siden

Anders

Er det noen som vet om noen bra sider vor man kan kjøpe billig golfutstyr?
Nytt eller Brukt

TM

over 20 år siden

TM

Taylor Made 320
Hcp.: 9,2

Jatta

over 20 år siden

Jatta

Billig golfustyr? Prøv golfbørsen på golf.no
Der omsettes det mye brukt.

Malis

over 20 år siden

Malis

Taylor Made OS2
Hcp: 34,5

H

over 20 år siden

H

Billig golfustyr?
Hva med bruktmarkedet under Scangolf?

Nils

over 20 år siden

Nils

Alt ping
Ping karstein jern, ping tisi driver 8,5grader, ping ny 3 fairway wood, ping craze putter,
Rundt 30, men har ikke fått spillt meg ned på mange år, fordi vi ikke har slopet bane. Får ikke så mye tid til å spille på andre baner heller.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her