KølleKalle
Generelt er rescuekøller bedre fra røffen fordi de er lettere å slå ned på ballen med, dvs det er ikke så mange kvadratcentimeter som må presse ned gresset.
Et riktig røff-slag slåes ved at køllen kommer ovenfra og ned under ballen. Jeg har sett svært få, om noen i det hele tatt som gjør dette riktig utenom når jeg har vært tilskuer på EPGA-turneringer.
De fleste bedre klubb-spillere puncher ballen, mer uerfarne spillere prøver å slå samme type slag som fra fairway.
Jeg kjenner mange som er kjempefornøyde med rescue-køllene til Taylor-Made. Av disse er det knapt noen som har prøvd rescue-køller av andre merker, ganske enkelt fordi de ikke er tilgjengelige.
Mulig Jerker Selte er en meget god spiller, som alltid slår ballen i riktig retning ut av røffen...???? Ingenting er bedre enn at man er fornøyd med utstyret sitt.
Dessuten er køller en personlig ting. Det som ikke funker for meg funker kanskje for deg.
Jeg har ihvertfall prøvd et 15-talls forskjellige rescue-køller, og det er klare forskjeller. En er god fra røffen, en helt annen er bedre fra fairway, og en 3dje er best fra pegg.
Taylor Made er suveren markedsleder på Rescue, så det er ingen katastrofe å kjøpe deres modeller.
Men det blir kanskje annerledes nå når Sonartec, Callaway, og ikke minst Titleist har kommet med sine modeller.
På PGA-touren har Titleist overtatt som markedsleder på hybridsiden, men deres hybrid minner mye om Mizuno's Fli-Hi, altså mer et driving-iron.
Og en annen ting, personlig så foretrekker jeg stålskaft på Rescue-køllene mine. Det gir mer tyngde og bedre kontroll. Ikke lett å finne rescue-køller med stålskaft i butikken, gitt......