Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Rescue Wood/hybrid køller..

Happy Golfer

over 20 år siden

Happy Golfer

Vurderer å anskaffe meg en slik kølle, men jeg har aldri testet en "rescue wood". Er det noen som har har testet disse og kan fortelle litt hvilke fordeler/bakdeler disse har? Hva burde jeg velge 3 eller 5 wood?

Fuck4forest

over 20 år siden

Fuck4forest

I am very happy to see that you want to rescue the woods in the rainforests. If it was up to me, my choice would be to save 5 woods instead of 3 woods.
You can buy your part of the rainforest and help to save our planet at http://fuck4forest.com

Regards
Teiler Meid

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Nesten som om dette begynner å ligne på Børsforum på hegnar.no, drittunger som prøver å ødelegge.

Har kjøpt en TaylorMade 3 Rescue, veldig fornøyd!
Enkel å slå med ift jern, kan brukes i mange situasjoner, jeg vil nok benytte den på utslag og andreslag på lange hull!

Ellers anbefaler jeg å teste utstyret først, det skal være en viss forskjell på wood'er, rescuekøller og utility-køller.
Ha en fin sesong!

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Utility/Rescue-køller gir mer backspin til ballen enn woods, og er mye mer tilgivelige enn jern.
Proene bruker hybrider fordi mye backspin lettere får ballen til å stoppe på lange inspill.
For oss som ikke er så flinke er hybriden en lettere kølle å få ballen opp i lufta med enn jern som (med et god treff) går like langt.
Antall prosent vellykkede balltreff øker med hybrider kontra jern.
Men det er en misforståelse at hybrider skal brukes til å slå maksimalt lange slag med. En 19 graders hybrid vil ikke gå like langt som en 19 graders 5-wood. En hybrid er også mer ustabil å slå med en en 5 eller 7 wood, fordi tyngdepunktet er lenger frem og den vrir seg lettere, særlig i røffen.
TaylorMade sine Rescu-køller er etter min mening altfor flate under. De er bra fra fairway, men ikke så bra fra røffen. Dessuten har de vekta konsentrert på midten som er en fordel for svært gode spillere, men en ulempe for de fleste.
Jeg liker mye bedre de nye Heavenwoodene til Callaway og hybridene til Nike, men aller best liker jeg Golfsmith sine Snake Eyes hybrider. Disse har vekt på tå og hæl, er avrundet under, og glir meget godt under ballen.
I løpet av sommeren tipper jeg alle kølleprodusentene (minus Mgolf) har hybrider på markedet.
Selv bruker jeg som oftest 2 hybrider som erstatter 2- og 3-jernene. Det har jeg aldri angret på.

Happy Golfer

over 20 år siden

Happy Golfer

Takk for svar..Da har jeg bestilt meg en Taylor Made rescue fairwaywood til 99,88 Dollars....Utrolig billig. Blir artig å teste.

Har ikke tenkt å bruke denne til utslag, der fungerer mine vanlige wooder veldig bra. Men det er fra fairway jeg har problemer med å få lengde på slagene mine.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Mht spill fra rough med (TM) rescue køller er vi nok uenige KølleKalle, og såvidt meg bekjent er tilbakemeldingen fra de fleste tester og anmeldelser av rescue køller at de fungerer særdeles bra fra rough. Derav navnet rescue ;-)

Happy Golfer; du spør om rescue wood. Mener du da de nye TM rescue wood (som er en mellomting mellom en vanlig wood og en rescue)? Har ikke prøvd disse, men de skal være lette å ballen i luften. Konstruksjonsmessig nærmere heavenwood'ene KølleKalle har god erfaring med.

Mizu

over 20 år siden

Mizu

Noen av dere som har erfaring med Mizunos FliHi utility kølle? For de av dere som ikke kjenner til den ligner den mer på disse såkalte "driving-irons" (et vanlig jern, men køllehodet er en stor "klump").

Testet en slik flere ganger i fjor (på range og på noen runder) og har nå gått til anskaffelse av egen. Det er en 21gr som jeg ønsker å bruke som en erstating for 3 jern. For meg funker denne mye bedre enn en TM Rescue Mid Wood 22gr. Jeg vil anbefale en test av denne, og hører gjerne om andre med erfaring...

Jerker Selte

over 20 år siden

Jerker Selte

til Mizu: Forskjellen mellom driving irons og resuce woods har med formen på bladet/slagflaten å gjøre. På et driving iron er det helt flatt (som på et jern), på en rescue wood er det buet (som på en wood). Hva man foretrekker er helt individuelt, men de fleste vil synes det er lettere å slå med køllen med den buede slagflaten.

Til KølleKalle: Jeg har hatt 3 og 4 MidRescue fra TM i bagen i over et år, og har aldri opplevd at de vrir seg i roughen. Heller tvert i mot, det er i roughen de virkelig får vist seg fram.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Generelt er rescuekøller bedre fra røffen fordi de er lettere å slå ned på ballen med, dvs det er ikke så mange kvadratcentimeter som må presse ned gresset.
Et riktig røff-slag slåes ved at køllen kommer ovenfra og ned under ballen. Jeg har sett svært få, om noen i det hele tatt som gjør dette riktig utenom når jeg har vært tilskuer på EPGA-turneringer.
De fleste bedre klubb-spillere puncher ballen, mer uerfarne spillere prøver å slå samme type slag som fra fairway.
Jeg kjenner mange som er kjempefornøyde med rescue-køllene til Taylor-Made. Av disse er det knapt noen som har prøvd rescue-køller av andre merker, ganske enkelt fordi de ikke er tilgjengelige.
Mulig Jerker Selte er en meget god spiller, som alltid slår ballen i riktig retning ut av røffen...???? Ingenting er bedre enn at man er fornøyd med utstyret sitt.
Dessuten er køller en personlig ting. Det som ikke funker for meg funker kanskje for deg.
Jeg har ihvertfall prøvd et 15-talls forskjellige rescue-køller, og det er klare forskjeller. En er god fra røffen, en helt annen er bedre fra fairway, og en 3dje er best fra pegg.
Taylor Made er suveren markedsleder på Rescue, så det er ingen katastrofe å kjøpe deres modeller.
Men det blir kanskje annerledes nå når Sonartec, Callaway, og ikke minst Titleist har kommet med sine modeller.
På PGA-touren har Titleist overtatt som markedsleder på hybridsiden, men deres hybrid minner mye om Mizuno's Fli-Hi, altså mer et driving-iron.
Og en annen ting, personlig så foretrekker jeg stålskaft på Rescue-køllene mine. Det gir mer tyngde og bedre kontroll. Ikke lett å finne rescue-køller med stålskaft i butikken, gitt......

PC

over 20 år siden

PC

Til Mizu:
Jeg har en Fli-Hi 21 (av den gamle typen) som jeg er veldig fornøyd med. Den er mer som et lettspilt 2er jern og jeg bruker den mest på utslag. Gir mye bedre kontroll enn en wood. Fra fairway fungerer den greit hvis man svinger litt rolig. På hull 14 på Skoger fungerer den bra til å slå rett i koppen...

Originalskaftet var et Dynamic Gold R300 (0.355 taper), som ble veldig mykt og det var litt langt. Jeg har byttet skaft til Dynamic Gold S300 og bøyd den opp et par grader.

Den nyere Fli-Hi II har jeg ikke prøvd, men det ser ut som den har mer offset.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Iflg golfdigest er det Taylor Made som er markedsleder blant hybrid-køllene, både på PGA-touren og blant oss vanlige dødelige. Titleist er nr 3 - med Sonartec på andreplass - på touren.

http://www.golfdigest.com/equipment/index.ssf?/equipment/gd200502hotlisthybrid2.html

Forøvrig er det Titleist og TM som blir kåret som vinnere i hver sin kategori (iron-like hybrid / wood-like hybrid).

http://www.golfdigest.com/equipment/index.ssf?/equipment/gd200502hotlisthybrid1.html
http://www.golfdigest.com/equipment/index.ssf?/equipment/gd200502hotlisthybrid4.html

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Fordelingsfiguren du viser til hos golf-digest gir et bilde på hvor mange spillere som har brukt en hybrid av nevnte merke over hele året.
Der vinner Tylor M fordi de har vært med hele veien, mens Titleist kom på banen utover høsten.
I en artikkel fra the Darrel Survey jeg kom over på internett rett før jul var det i november og desember talt flere Titleist 503.H enn TM Rescue på PGA-touren, mens på Champions Tour og LPGA ledet fortsatt TM.
Og i år tipper jeg at Callaway og Sonartec kommer til å erstatte flere TaylorMade Rescue enn Titleist 503, så jeg tror at i kategorien "mellom jern og wood" kommer Titleist bedre ut.
Mulig jeg tar feil, og det er heller ikke så interessant.
Alle spiller med det de liker best, men de fleste har ikke hørt om andre hybrider enn Taylor Made, og det er litt synd......

Tom

over 20 år siden

Tom

Så for en måned tid siden en test av Hybbrider.
De testet over ca 15 forskellige merker og 80% fikk en 5.
6 var beste karakter. Det eneste som var forskjellige var prisen.
Da med Taylor Made på en klar topp. Så til de som vil kjøpe sjekk priser på konkurenter og prøv en slik. Det var veldig store forskjeller i pris selv om de fikk lik karakter på testen. Bare til info

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Det kan sikkert stemme, men siden det sto "The first illustrates tour use during the latter part of 2004" i artikkelen så antok jeg de var ferske ;-)

Uansett, PGA-spillere spiller som regel ikke med det de liker best, men med merkene som betaler mest - det innebærer at store merker som TM, titleist og callaway vil lede slike statistikker. Av og til dukker det opp unntak som f.eks. sonartec, *men* det er viktig å merke seg for den vanlige golfer at dette er køller som er beregnet for folk som lever av golfen sin ;-)

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Er nok redd du tar litt feil her, Bobby.
I progolf er marginene utrolig små, og spillerne velger nok det som passer dem best.
Ingen vil spille med køller som ikke passer dem perfekt.
Feil valg av utstyr og de kan si bye-bye til tour-kortet.
En tour-pro ser nok på hvor mye han får betalt for å bruke utstyret, men ikke hvis han må gå på akkord med kvaliteten.
Unntak finnes selvfølgelig, som David Duval og Tiger Woods som brukte lang tid å tilpasse seg Nike sine køller, eller Colin Montgomrie som aldri ble venn med sine Ben Hogan jern, men de fleste spiller med sine førstevalg.
Jeg er ihvertfall overbevist om at dersom en kølle ligger i bagen til en som klarer cut'en på PGA-touren så er det ingenting å utsette på kvalitet og performance.
Jeg og mange lurer også på hvordan det vil gå med Phil Michelson nå når han skiftet fra sine egendesignede progressive Titleist-jern til blekk-brettene fra Callaway. Skal bli spennende å se hvordan det tar i vei for Phil fremover.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Jo, det er nok riktig, men f.eks. TM utstyret proene spiller med er langt fra det samme som man får kjøpt i butikken. Og det gjelder også TP serien som mange * tror* proene bruker...

Det jeg prøver å si ;-) er at proene får laget akkurat det de vil av customshop avdelingene hos merkevarene de er tilknyttet - f.eks. spilte Phil Mickelson på en 14 graders TM rescue ifjor som nå er "gjenskapt" i TP serien. Jeg antar prototypen har en helt annen fremstillingsmetode enn samlebåndsvariantene og at tilpasningsmulighetene er i så måte så og si ubegrensede.

Tiger Woods eksempelet er jo interessant fordi der skortet det jo ikke på hverken ressurser eller ekspertise i jobben å utvikle bladkøllene hans. Nike hadde jo engasjert et av de store navnene innen kølledesign (som visst flere pga spillere bruker), men allikevel fungerte det dårlig? Det virker som det tar tid for spillere å venne seg til noe nytt uavhengig av kvaliteten på produktet (men at kvaliteten *bør* vise seg etter noen måneder ellers havner køllene i garasjen ;-)

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Noen få proer har helt egne design.
Andre plukker køllene rett fra samlebåndet.
Flertallet bruker standard komponenter der tilpasningen ganske enkelt består i å finne riktig skaft og lie.

Det er forøvrig ikke noe poeng i å selge det samme utstyret til Tiger Woods & John Daly til en 25 handicapper. Men reklameverdien er enorm.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

PGA spillerne er jo de første til å prøve ut prototypene, og det ligger jo i navnet at det er ikke er snakk om standard komponenter. Første gangen jeg så både Aldilas NV skaft var på Barsebäck (ET) og der var det *mange* av proene som prøvde ut dette skaftet. Det samme gjelder køllehodene: rescue køllen Phil Mickelson spilte med i starten var jo også en prototype.

Vellykkede prototyper blir til standardkomponenter for den vanlige golfer.

Et lite apropos: Madshus lager spesialtilpassede ski til Bjørndalen, og kan etter sigende produsere et nytt par etter hans spesif. på under 24 t.
Tviler på at det er på det vanlige samlebåndet de gjør dette ;-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her