Runar Nyrud
København får mye skryt, det mine kompiser sa var at den var mer spesiell enn bra, men absolutt verd et besøk.
Helsingør har en flott bane. Gammel flott parkbane.
Rungsted: får masse skryt, jeg ble skuffet i forhold til "vi er en av de beste i Danmark", men absolutt en bra bane.
Asserbo: kupert, utfordrende, utypisk dansk. Elendige matter på range, men det kan jo ha blitt rettet opp siden sist jeg var der for snart 5 år siden.
Gilleleje: bra bane, har hatt chalengetour der.
Kokkedal: kanskje ikke noen storbane, men jeg likte den godt. Park.
Furesø: 3x9 hull. Parkvej, greit nok, noe "anonym" ? Hestekøbgård spilte vi ikke, men den så bra ut, var under ombygging. Farum, bra, mange flotte golfhull. Range: 300 m, men dårlige baller (pr. mai 2001), men du kunne sortere selv fra en stor kasse så.... Flott klubbhus, herregård, bra restaurant (vi spiste lunch...). Baneguid er et must.
Frederikssund: Grei bane, ganske flat, var mye ombygging med klubbhus osv. når jeg var der. Fin tur rundt med hyggelige medlemmer.
Fredensborg: Likte banen godt, parkbane.
Du kan lese mer om noen av disse banene, se på bilder, + se på kart osv. her: http://www.golfomania.com/reisebrev/Danmark/SjaellandNordNy.htm
Dragør: lenge siden jeg spilte her, helt kurrant, men MYE flystøy. Ligger i enden av rullebanen på Kastrup.
Simon's: Et must. Absolutt bra bane. Flott range, klubbhuset må være et av de beste jeg har besøkt.
Hørsholm: flott 27 hulls anlegg. bra range, 38 plasser med tak.
Nivå: ikke til min smak, for trangt mellom hull og OB over alt. Mulig jeg hadde en dårlig dag men..... det er ihvertfall mitt inntrykk.
Passebækgård: 9 hull pay&play..... beregn hele dagen, får søndagsrunder på norske baner til å virke stressende.... ;-) Ikke pent sagt: glimrende at spillere som aldri har tatt i en golfkølle kan få prøve seg på en "full size" bane. Gressrange er bestandig morsomt.
Helsinge: Spilte bare de 9 første pga. SKIKKELIG møkkavær, de var varierende fra smale hull til brede hull, fra kurrante hull til etter min smak elendige hull. Uten baneguide var det som å være en fisk på land. Men jeg skal besøke banen igjen..... For det ser ut som siste 9 åpner seg litt mer...
Vallensbæk: flat parkbane... likte banen, men kanskje ikke alle som gjør det ? Litt Larvik preg kanskje ?
Sydsjælland:
Sydsjælland: bra bane, endel morsome hull.
Korsør: kupert, noe blindt, dårlig klippet når vi var der. Flott utsikt rundt fjorden.
Skjoldnæsholm: bra anlegg. Fikk ikke så godt inntrykk av banen egentlig, da det var så dårlig vær at jeg nesten ikke så lengere enn til ballen.....
Næstved: forholdsvis ny bane, likte den godt. Varierende. Meget hyggelige folk.
Håper dette ga litt tips ihvertfall.... hvis spørsmål: www.golfomania.com