Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Larvik golf

simen fulland

over 20 år siden

simen fulland

Startet sesongen på Larvik golf forrige mandag. Banen var flott til å være så tidlig. Første besøk for meg der og dette er blitt et flott anlegg. Må nok ta turen en gang til på sommeren å prøve igjen når det har blitt ordentlig grønt. Kan anbefales istedet for å dra til sverige (som var vår opprinnelige plan) Simen Fulland

Johan

over 20 år siden

Johan

Banen gjør seg best i juli/august når fairways er de beste i norge, ruffen vaier i hoftehøyde på alle hull og vinden står på. Hvis du i tilleg spiller banen fra hvit på tørre knallharde greener er det det nærmeste du kommer noen av de beste banene i skottland her hjemme.

simen fulland

over 20 år siden

simen fulland

Takk for tipset..kommer nok til å stikke innom på forsommeren engang også:-) Simen Fulland

Fairway

over 20 år siden

Fairway

Beste fairways i Norge på Larvik.....???? Morsomt å høre hvilke andre av de 'bra' banene Johan har vært på...

simen fulland

over 20 år siden

simen fulland

Jeg registrerer at "kongen på haugen" mentaliteten,lever fremdeles..."Fairways"...Les det Johan skrev en gang til..Han sier ,jeg uthever og skriver med store bokstaver slik at du får det med deg : "Banen gjør seg best i juli/august NÅR FAIRWAYS ER DE BESTE I NORGE" .Johan poengeterer bare at fairways er i best stand i vårt kalde land på denne tiden av året lol. Og anbefaler meg å prøve banen da den er på sitt beste....Jeg er forøvrig helt sikker på at din hjemmebane er fin på denne tiden av året også:-) Simen Fulland

Fairway

over 20 år siden

Fairway

Men hva du vil du, men ser ut som om Johan referer til Larvik da han også snakker om 'ruffen vaier i hoftehøyde'... Men selvfølgelig, han mener sikker en annen/andre baner, not.

Petimeteret

over 20 år siden

Petimeteret

Til Simen. Når Johan skriver "når fairwayene er de beste i Norge", så mener han faktisk det han sier, nemlig slik Fairway tolket det. Hvis din tolkning skulle bli riktig, måtte Johan skrevet "når fairwayene er på sitt beste i Norge".

Teknisk sett en liten gradsforskjell, men to heeelt forskjellige meninger.

For øvrig er jeg litt enig med begge. Det er fint at Johan er glad i banen sin, men det er nok mange år siden Larvik hadde de beste fairwayene i Norge. Etter mitt skjønn.

Hvasonhelst

over 20 år siden

Hvasonhelst

Hvis vi snakker om hjemmebane så er faktisk min hjemmebane bedre enn alle deres - tilsammen og i hvertfall best i Norge

Christian

over 20 år siden

Christian

I fjor sommer/tidlig høst spilte jeg Asker, Bogstad, Borre, Bærum, Larvik, Miklagard, Nes, Norsjø og Vestfold. Av disse var i allefall Larvik best på fairway, synd jeg ikke kan si det samme om greenene. Miklagard var nummer 2. Totalt sett er vel Miklagard strået vassere, men hvis vi gjør som TV2 hjelper deg og tar med greenfeepris i beregningen faller den noe på lista og får bare smilefjes minus ;)

Johan

over 20 år siden

Johan

Jeg spiller alle de gode banene som Christian nevner hvert år og noen til i inn og utland, fairwayene i Larvik er helt i toppklasse. Jeg mener de beste i Norge. !!!! Hvorfor ? Harde, tette og ikke minst de drenerer helt sinsykt bra. Jeg kan spille 5 min etter 2 dagers regnvær. Slike ting må også hensyntas når man vurderer hvor god fairways er .

Enig i at greenene varierer noe, derfor nevnte jeg juli/august er de månendene de er svært svært bra sammenlignet med det meste i norge. F.eks var første årete på Miklagaard fantastisk og greenene mye bedre enn alt annet i norge, i fjor var de svært varierende og i snitt mye dårligere enn i Larvik.

Ruffen er er i knehøyde og er med på å gjøre banen meget bra, den straffer svært skjeve slag enormt hard, mens det belønning for de som klarer å slå rett og langt i vinden som altid påvirker køllevalg mm.

Mulig jeg er for patriotisk men totalpakka i Larvik slår alt i norge. Vanskelig, strategisk, lang fra hvit, smale innganger til greenene, mange dype greenbunkere på alle hull, ruff som straffer, vind som krever osv osv, meget gode treningsforhold, ikke for stort press på banen, norges klart beste proshop, hyggelig betjening......

Petimeteret

over 20 år siden

Petimeteret

Blir mye smak og behag her. Enig i at den er vanskelig, i hvert fall om høsten. Personlig synes jeg du skal kunne finne igjen ballen din selv om du havner i røffen.

Jeg synes banen er fryktelig kjedelig, flat, ensformig med greenbunkerene som føles likedan på alle hull, de er ikke dype men derimot flate, noe jeg rett og slett ikke liker. Jeg liker heller ikke fordelingen av par 3, 4 og 5, dessuten er par 4-hullene de letteste.

Men dette er igjen min smak. De fleste jeg kjenner liker Larvik godt, så det er vel noe jeg ikke har skjønt, da. Forresten, enig i at proshoppen er veldig god.

Duffer

over 20 år siden

Duffer

Spilte Kragerø i fjor og alle som har vært der kan skrive under på at de fairwayene er fantastiske (resten også!). Det blir sagt at det er sådd med greengress og bygd på samme måte. Det er ihvertfall sant at klippet man fairways med greenklipper er de bedre enn de fleste greener i Norge.

Johan

over 20 år siden

Johan

Respekterer fult ut at dette er smak og behag.

Men det er et faktum at de fleste av verdens beste baner (uten sammenligning forøvrig) ligger i relativt flatt landskap. Beliggenhet i svært kupert tereng blir ikke sett på som en kvaliet ute i verden blant golfekspertisen.

Både på hull 2,,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,15,16,17,18 er det greenbunkere som er dype etter norsk standard.

Par 4 hullene de letteste ??? i motsettning til nesten alle norske baner er vanskelighetene i larvik fordelt jevnt ut over alle hull. Ingen hull er "peanøtt" hull som man leker inn par på. Hull 9 , 420-430 meter fra hvit til en skrånende fairway med bunkere som samler opp alt i nedslaget for de fleste gode spillere. (alle dårlige ligger i ruffen til høyre fordi de ikke klarer å sikte visuelt på hullet). andre slaget på 150-180 meter inn i vind til green beskyttet at svært dyp bunker i bakkant og medium foran.

Har forståelse for at ikke alle ser gledene med Larvik. Det krever en del modenhet i spillet sitt for å glede seg over utfordringene og strategien..

Kragerø

over 20 år siden

Kragerø

Duffer:

Jeg spilte Kragerø et par ganger i fjor og jeg kan ikke skrive under på at verken fairways eller banen generelt er fantastisk. Jevnt over var fairwayene bra, men flere steder var den ikke tilfredsstillende. Den ene runden jeg spilte der var det et relativt beskjedent regnvær og det ble flere steder liggende overvann. Utenfor fairway er kanskje banen dårligst i Norge, umulig å finne ballen om man er 1 m utenfor. Designmessig er banen grei, men ikke mer enn det. Spilte ikke mange baner i Norge i fjor (Miklagard, Larvik, Nøtterøy, Borre, Oslo og Meland i tillegg til kragerø), men blant disse synes jeg Kragerø var den desidert dårligste.

BFH

over 20 år siden

BFH

Att dere hidder å bruke så mye tid på å diskutere noe så idiotisk, alle spiller de banene de liker og ferdig med det,

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Tiger McWould if he could

Finnes ikke idiotiske diskusjoner, bare idioter som diskuterer.

hehe... bra ordtak.....

Jeg er medlem på TYGK, og synes det er en flott bane, men følelsen av litt links og fantastisk design og variasjon er etter min mening nesten uslåelig på Larvik ( I Norge riktignok ).

mest fantastiske runden jeg har gått var klokken 05:13 på morgenen i August i fjor.
var på tee1 og filmet soloppgangen, før en god venn og jeg slo ut i skodde og lett tåke, som ble tryllet bort etter ca. 1 time med sol.
helt trolsk og fantastisk, i tillegg til at banen var meget bra. fairwayene var fantastisk bra, og greenene var helt supre.

Jeg skal spille mange runder på Larvik i sommer, for når jeg ikke er 10 minutter fra Tyrifjord, så bor jeg på Karoli-hytte 10 minutter fra Larvik... :)

/Tiggr 0ut

Spilte Kragerø

over 20 år siden

Spilte Kragerø

i helgen. Allerede fantastiske greener og fairways. Noen som vet når Miklagard åpner i år, kan jo ikke være lenge til?

kanskje

over 20 år siden

kanskje

blir det dugnadsspill allerede til helgen, lørdag. Slik som værmeling ser ut fremover åpner de helt sikkert i løpet av en ukes tid. Greenene er forøvrig grønne å fine, men resten selvfølgelig gult enda. Det kan se ut som investeringen de gjorde ifjor skal betale seg

@lle Fugler

over 20 år siden

@lle Fugler

På Larvik ble greenene klippet for 2. gang iår, fairways ble klippet på fredag... nå nærmer det seg fullverdig golfopplevelse....bare høy roughen mangler, men den kommmer......

freki

over 20 år siden

freki

På Nøtterøy er greener klippet for 1 uke siden, og det flotte sjakkmønsteret er allerede på plass!

Hører dere elsker Larvik, og Larvik er en fin bane. Likevel syntes jeg den er lite variert og noe flat. Føler at jeg er ute på tur på et stort jorde, noe som i realiteten også er sant.

Hyggelig at Kragerø får god pr. har lyst til å prøve den banen i år. Likevel må jeg si at Miklagard og Nøtterøy uten tvil vil seile opp som Norgesledere i særklasse. Nydelige kjappe greener, ondulerte og godt holdte fourgreener og fairwayer som virkelig begynner å bli tykke og gode.

Kan bare si, det er deilig å være Tønsberggutt!

God sommer!

THM

over 20 år siden

THM

Miklagard åpner 1. mai-helgen. Greenene ble klippet f.gang for 1 uke siden og er knallgrønne uten vinterskader. Tilbake til god 'gammel' standard!

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Larvik kritiserers for å være som et åpent jorde ,,,! og så i samme settning fremheves Miklagaard som en kjempebane. Er det noen bane i norge som er å betrakte som en tur på et jorde så er det Miklagaard. Finnes jo ikke et tre eller ruff på hele banen. Kun potejorder som er tilsådd.

Jeg liker også Nøtterøy men noen møkkahull inne i skogen trekker inntrykket vesentlig ned for meg. Banen har også 4-5 hull som alle uansett hcp får par på omtrendt for å overdive litt, da hjelper det ikke med noen særs tøffe hull. Standarden er for ujevn. Omtrendt halvparten av hullen ligger også på et flatt jorde hull 3 , 4 osv (er en stund siden jeg var der...)

Er vel kun i norge det blir sett på som en kvalitet ved en golfbanen at terenget er svært kupert og at det er mange trange hull i skogen. I resten av verden blir det sett på som dårlige kvaliteter ved en golfbane av så å si alle eksperter og banearkitekter.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

De lærde strides, og det gjør vi og. Jeg tror ikke det finnes mange fasit-svar her i verden. I hvert fall ikke når det gjelder golfbaner, selv om veeeeldig mange prøver å lage dem. (fasit-svarene altså)

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

For øvrig er det vel litt drastisk å kalle både Nøtterøy og Miklagard for "svært kupert"..?

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

Gode spillere liker varierte baner, trange fairwayer i skogen, vann, bunkere, lange utfordringer, osv.
Dårlige spillere liker flate åpne jorder.
Det er vanskelig å designe en bane som faller i smak hos alle.
Noe kan gjøres ved å lage flere utslagssteder (svart hvit gul blå rød)
Den som hevder at Miklagard og Larvik er dårlige baner avslører hvor mye han kan om golf. Nøtterøy har jeg ikke spilt enda, men mange av mine venner har spilt der og jeg har bare hørt skryt.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Og her fikk vi et godt eksempel på fasit-svar...:-)

Rob

over 20 år siden

Rob

Har spilt mye på både Larvik og Nøtterøy - begge er i mine øyne helt utmerkede baner. Er selv medlem på Miklagard. Ser at enkelt her synes alle disse er dårlige baner. Håper det betyr at dere holder dere til deres egen hjemmebane i år - slik at det blir mindre press på de 3 banene jeg liker å spille.

En gjøk ved navn Suppe

over 20 år siden

En gjøk ved navn Suppe

Jeg leser innlegget til Jonny over her, hihi, det er ikke særlig bra, men ganske morsomt. Det er så bra når man overdriver seg helt ut av diskusjonen på den måten.

"I resten av verden blir det sett på som dårlige kvaliteter ved en golfbane av så å si alle eksperter og banearkitekter". Hvem er denne mannen som vet hva så å si alle eksperter og banearkitekter i hele verden mener om golfbaner? Hehe. Noen bør holde seg til å lage ballongdyr og bærte med nesa....

Det er en ganske drøy og selvsentrert konklusjon å trekke at fordi man selv ikke liker en bane så må den være dårlig. Personlig liker jeg ikke Jaguar, jeg syns det er en gubbete bil med et utseende jeg ikke har sansen for. Kan vel likevel ikke påstå at bilen er dårlig. Jeg liker ikke Vijayh Singh heller, men han er heller ikke dårlig til å spille golf. På samme måte som det er en del golfspillere jeg liker, som jeg ikke kan påstå er gode.... (nevner ikke navn)

Jonny

over 20 år siden

Jonny

"Dårlige spillere liker flate åpne jorder.", så Kongen av bygdenorge mener alle de fantastiske linksbanen som er overrepresentert på alle kåringer av verdens baner og som arkitektene i USA bruker en skog med penger på å etterlikne er for de dårlige spillerne ?? Linksbaner er ræva ?? er det det du mener ? Til de som ikke har spilt ekte links som Old prestwick, St adrews Old osv osv så minner de til forveksling om åpne jorder ute ved kysten.

Ser at jeg morer andre og det er jo altid hyggelig. Min påstand om at relativt flate baner blir foretrukket av de fleste eksperter og arkiterkter kan underbygges ved å se på kåringer over de 100 beste banene i verden eller de 1000 beste. Hvis man ser på hva som bygges nytt av mesterskapsbaner så er det ofte (ikke altid) "gently roling landskape" som er et annerkjent begrep for å få til en god bane.

Ser at suppegjøk etc kommer med nedlatende bemerkninger mot meg uten å argumentere for sitt syn. En vanlig taktikk når du er kunnskapsløs.

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Suppegjøk får svare for sin egen kunnskapsløshet, han/hun virker i såfall ikke å være alene i dette fora. Jeg er også en av de kunnskapsløse ettersom jeg hele tiden har trodd at tykt gress over ankelhøyde kalles rough (eller ruff som noen velger å skrive). I Norge er vel dette kanskje den vanlige klippehøyden på fairway (?). Dette har jeg havnet i opptil flere steder på Miklagard, men nå slår ikke jeg ballen alltid dit jeg sikter heller da selvfølgelig.

Og hva er disse tykke kompakte dingsene som gjerne blir 10-20 meter høye og som har grønne spisse nålaktige litt mindre dingser over alt? Hele tiden trodd at det var trær??? Stemmer ikke det?

Hvis man velger å tufte sin argumentasjon og hevde kunnskapsrikdom på bakgrunn av banekåringer så er jeg redd Jonny kommer til å slite med ganglaget i sommer. Miklagard rangeres høyest av de norske banene (topp 20 i Europa) i Peugot Guiden, og det kan ikke være lett å gå når man har skutt seg selv i foten.

Larvik er også en flott bane forøvrig, men å si at det ikke finnes hverken rough eller trær på Miklagard virker mer kunnskapsløst enn en antydning om at sådanne påstander er en klovn verdig.

Baltusrol

over 20 år siden

Baltusrol

Jonny, nå fikk vi beviset på hvor lite du kan om golf.
En Links-bane er en flat bane oftest ved kysten med høy røff som er vanskelig å spille for høyhandicappere som Johnny fordi de stadig mister baller.
En golfbane på et flatt åpent jorde er noe slik som Nes GK på Romerrike eller Uddeholm i Sverige. Der ingenting kan gå galt og ballen kan spilles videre uansett hvordan utfallet av forrige slag ble. Lett for GK-spillere som Johnny som ikke kan bæret om golf og golfbaner.
Håper du forstår hvorfor du får denne nedlatende kommentaren Jonny, hvis ikke så kan jeg forklare deg den med teskje eller sugerør

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Jeg vil beklage min kunnskapsløshet angående entall og flertallsform i latin. Det heter selvfølgelig "dette forum" og ikke "dette fora" da fora er flertall.

th

over 20 år siden

th

Jonny:
"Jeg liker også Nøtterøy men noen møkkahull inne i skogen trekker inntrykket vesentlig ned for meg. Banen har også 4-5 hull som alle uansett hcp får par på omtrendt for å overdive litt, da hjelper det ikke med noen særs tøffe hull. Standarden er for ujevn. Omtrendt halvparten av hullen ligger også på et flatt jorde hull 3 , 4 osv (er en stund siden jeg var der...)"

Kunne vært interessant å høre hvilke hull som skal være så enkle på nøtterøy. Har spilt der noen ganger uten å oppdage det dessverre. Hadde trengt noen par eller birdier til!! Hull 4 opplevde jeg som Norges beste par 3 med carry over vann hele veien med fire relativt dype bunkere i bakkant. Hull 5 kan kanskje være et eksempel på et enkelt hull, men det er fra gul tee. Fra hvit eller sort må du lande ballen mellom to bunkere på høyre side og vann på venstre, men fra gul slår man enkelt over disse. Et annet hull jeg synes har vært "enkelt" er hull 18, men det er også fra gul tee. Samtidig har hullet en 10-12 bunkere og man kan fort komme i trøbbel. Hoverformålet med hullet er vel å holde turneringer i livet helt til slutten, med et risk&reward hull.

Ellers så vil jeg ikke si at standarden virker ujevn på meg, jeg ville valgt å kalle det variert (Ikke standarden, men banen). Som du skriver er mange av hullene flate, mens noen ligger i et mer kupert terreng. Personlig liker jeg heller ikke hullene som ligger i skogen like godt som de som er mest åpne. Men har spilt banen med et par gode golfspillere (challenge og p4-tour) og det er nettopp disse hullene de berømmer.

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Har ikke behov for å prøve å hevde meg ved å dumpe dritt på andre mennesker, så jeg holder meg til å argumentere for mitt syn. Så klarer jeg å leve med at en del selvutnevnte besservissere kaller meg det ene og det andre, og tillegger meg egenskaper jeg ikke har (i golf og på andre måter).

Ruffen på Miklagaard sammenlignet med de fleste andre baner er ikke eksisterende, (ruffen er faktisk værre på Nes som er en lett bane). Hvis dere nekter på det så ta en rundtur på andre baner. Bortsett fra trær på hull 1, 9 og 18 (som er de dårligste hullene på Miklagaard) spiller man rundt ute på et stort jorde. Kommer ikke på et tre som er i spill på andre hull, men det er mulig jeg glemmer et par.

Linksbaner med høy ruff ved kysten ??? De aller fleste linksbaner ligger så værhard til at ruffen aldri blir høy. Derimot blir banene knallhard av vinden som altid blåser. Hindringene på klassiske link er oftest busker (tornebusker) kratt og lavtkrypende lyng.

Fjosok har blitt lurt av noen som har behov for å markedsføre Miklagaard. Som vi som har spilt golf på et brukbart nivå en stund vet så fikk Miklagaard bra poengsum i Micheling guidens ranking i liket med mange mange baner. Det var noen baner som fikk maks poeng. Guiden rangerer ikke de som fikk samme poengsum. utalelsen om at Miklagaard er topp 20 i europa er derfor det reneste sprøyt.

(artig at Miklagaarderne bruker dette argumentet, for et år siden når Larvik lå foran på denne listen var det ikke måte på hvor uinteressant guiden var)

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Takk for oppvekkingen Jonny, her har jeg gått rundt og trodd at jeg har spilt på en god bane, og så viser det seg at jeg er blitt lurt av noen som har behov for å markedsføre Miklagard??? Dette er jo en skandale, for èn ting er at jeg er blitt lurt, værre er det kanskje at NGF er blitt lurt som vil inngå avtale med Miklagard om nasjonalanlegg. For ikke å snakke om de inkompetente folka i PGA European Tour Courses som har blitt lurt til å tro at Miklagard er en god golfbane. Tenk så pinlig det er for finske Peltionemi som er storaksjoner, hvor mye vil ikke folk le av ham som sitter i et knippe prestisjetunge forbundstyrer innen golf i Europa. Så viser det seg at han bare har kjøpt seg inn i et resådd potetjorde med hverken rough eller trær...

Jeg forstår at du ikke er en selvutnevnt besserwisser Jonny, men jeg skulle gjerne visst hvem som har utnevnt deg da? Lurer jo litt på hvem du er egentlig, det at du har spilt golf på et brukbart nivå en stund utelukker at du er nordmann ihvertfall ;)

Personlig har jeg ikke spilt Kvitfjell, har hørt mye skryt om den banen men er litt for allergisk mot mygg til at jeg tar sjansen (helt sant). Alpinbakken er flott ihvertfall og i den sesongen er myggproblemet minimalt. Selv om jeg nå selvfølgelig betviler min egen dømmekraft hva kvalitet angår. (Tar man livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske osv.)

med vennlig hilsen
en oppvekket Fjosok

Joje

over 20 år siden

Joje

Et par korreksjoner til Jonny.

1. Det er mulig du selv synes du virker veldig smart når du uttaler deg med skråsikre kommentarer. Eksperter på selvfølelse og slike ting mener sjelden at det er en kvalitet.

2. Miklagard var ennå ikke kommet med i rangeringen i den utgaven hvor Larvik var på topp. Men det visste du kanskje ikke?

3. Du har tydeligvis spilt Miklagard om våren, da er jeg enig i at ruffen er ikke-eksisterende. Det er den for øvrig på Larvik også. På høsten har gresset vokst her oppe også, faktisk omtrent like høyt som de fleste andre steder i landet.

Just for the record...

Pasek

over 20 år siden

Pasek

Til Jonny:
At alle golfeksperter og eksperter foretrekker flate arealer faller på sin egen urimelighet og er direkte feil nå i etterkant av Masters på Augusta National, som er rangert blandt de beste 5 i verden med med en høydeforskjell på 45 meter fra 11. green til klubbhuset. Det er maks. for en mesterskapsbane på PGA Tour fordi den den ellers blir for tøff å gå for proene. Synd at ikke TV klarer å vise de store høydeforskjeller det er på de fleste hullene på Augusta.
Verdens best rangerte bane er PineValley i USA, som ikke har et flatt område, men fullt av skråning of onduleringer, tøffe bunkere og buskas og trær slik at du nesten ikke ser grøntarealene enklete steder.
Du sier du har spilt Old Prestwick, vel... det "pottitjordet" der er vel heller ikke så flatt med sin oppblåste sandduner og totalt blinde hull?

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Registerer at vi ikke klarer å bli enige om fakta.

Det at enkelt eksempler eller baner blir tatt ut av sammenheng og presentert som en universiell sannhet er også en kjent dårlig argumentasjonsteknikk. Min påstand er at flate baner er overerpresentert blant de 100 eller 1000 beste banenene i verden. Selvfølgelig finnes det også eksempler på fantastiske baner som er svært kuperte. (for hver av dine eksempler Pasek kan jeg dra frem 10 flate gode baner )

Joje

over 20 år siden

Joje

Hei Jonny. Noen liker mora, andre liker dattera, noen liker begge og noen liker broren. Fakta?

Det viktigste er tross alt at vi liker hjemmebanen vår, enten den heter Byneset, Meland, Sola, Molde, Miklagard, Hauger, Bogstad eller Ballerud for den saks skyld.

En glad golfer er en som er glad i hjemmebanen sin, en sur golfer ser ikke greenen for bare trær :-)

Undrende

over 20 år siden

Undrende

Prøvd å finne ut hvor Jonny skrev at Miklagard er en dårlig bane, men fant det ikke. Jonny skryter av flate baner/potetjorder og skriver samtidig at Miklagard er det... Da har han vel heller skrytt av Miklagard også? Og det ER faktisk lite skog på Miklagard, samtidig som det er lite skog på Larvik. Er det ikke dette som kalles en parkbane?

Runar

over 20 år siden

Runar

"En Links-bane er en flat bane oftest ved kysten med høy røff som er vanskelig å spille for høyhandicappere som Johnny fordi de stadig mister baller."

Altså: feks. Crail er en linksbane, men den er ikke flat. Alle linksbaner ligger v/ kysten, eller så er det ikke no linksbane.

Les selv:

The British Golf Museum says that "links" are coastal strips of land between the beaches and the inland agricultural areas where crops are grown. This term, in its purest sense, applies specifically to seaside areas in Scotland.

So "links land" is land where seaside transitions into farmland. Links land has sandy soil, so crops can't be grown. The land, in fact, was thought to be worthless because it was not arable for crops.

But back in the mists of Scotland, someone got the bright idea to put a golf course on that land. What else where they going to do with it? And links golf courses emerged.

Because they were close to the beach, lots of sand traps were a natural (the soil was very sandy, after all). But the traps had to be deeply recessed to prevent sand from being blown away by the constant wind. Because the soil was of a poor quality and constantly buffeted by the seaside winds, not much would grow on it - mostly just tall, reedy grasses, and certainly no trees.

So a true links course is not any course that is treeless. The term "links" historically applies specifically to strips of land in seaside areas that feature sandy soil, dunes and undulating topography, and where the land is not conducive to cultivated vegetation or trees.

Because they were built on narrow strips of land, links courses often followed an "out and back" routing. The front nine went out from the clubhouse, one hole stringed after another, until reaching the 9th green, which was the point on the golf course farthest from the clubhouse. The golfers would then turn around on the 10th tee, with the back nine holes leading straight back to the clubhouse.

In modern terms, a "links course" is more broadly defined by Ron Whitten, the great writer on golf course architecture for Golf Digest, to include golf courses build on sandy soil (whether seaside or not) and that are buffeted by winds. Whitten says a links course must play firm and fast, with sometimes crusty fairways and greens that feature many knolls and knobs to create odd bounces and angles. And, of course, a links course, in Whitten's definition, needs to be relatively treeless with a native rough that is tall and thick.

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Undrende: Det er ikke så nøye heller =). Jeg kommenterte Jonny sin versjon av "fakta om Miklagard" at det ikke finnes trær eller rough der, og at det var som å gå en tur på et jorde. I tillegg var poenggivingen til Miklagard i Peugot Guiden sprøyt, og undertegnede var blitt lurt av markedsføring av banen. Hvis dette var ment positivt gikk det over hodet mitt, men nå er ikke jeg så lang heller.

Alle har rett til å mene hva de vil, men man kan ikke mene noe om fakta. Jeg kan mene at jeg ikke liker Jaguar, men jeg kan ikke mene at den har bare 3 hjul. Selv om jeg hevder å ha kjørt formel 1 på et brukbart nivå i 20 år så er det fremdeles feil at en Jaguar har bare 3 hjul. Derimot kan man mene at det burde vært mer rough, flere trær, enda flatere og flere poteter på Miklagard og det kan jeg forstå (så fremt man er glad i poteter).

Bantoni

over 20 år siden

Bantoni

Hvorfor er det ingen som tar med Borre i denne hete diskusjonen om baner (positivt eller negativt)?

Håper dere veteraner på forumet prøver nye Borre og så deler erfaringen med oss andre.

mvh
Bantoni

Tønsbergs Blad om nye Borre 18 april:

http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050418/SPORT/104180113/1003

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Borre er en fin bane det, og hvis noen spanderer en greenfee skal jeg nok prøve de nye ni også

Bantoni

over 20 år siden

Bantoni

hehe. Bra forsøk Fjosok :-)!

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Bantoni: går det noe AmaTour på Borre i år?

Bantoni

over 20 år siden

Bantoni

Fjosok: Ja. Callaway Borre Open - AmaTour *

Nasjonal turnering 36 hull, kvalifisering til P4 Tour.

Start kl. 08:00 begge dager. Lørdag og søndag 27. og 28 august.

Stiller du Fjosok?

mvh
Bantoni

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Det kan nok hende, om da ikke golfformen er helt bærtur. Må vel prøvespille en runde også i så fall.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her