Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Wood vs. hybrid

Bananskru

over 20 år siden

Bananskru

Er det noe poeng i å ha både en 3 wood og en 3 hybrid i baggen? Går ikke disse omtrent like langt? Noen som har erfaringer å dele?

veggiss

over 20 år siden

veggiss

kommer an på hvor mange grader de er det, 3 wood og 3 hybrid sier ikke meg så mye hvertfall.

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Tror jo at de aller fleste som bruker 3W slår en del lenger med den enn med en 3 hybrid. Spredningen er noe annet. Det står en interessant artikkel i det siste norsk golf om dette, da er hybriden sammenlinket med 5W og 3J, 4J, 5J.

Ser ut til at de fleste har større spredning med wood.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Jeg bruker en 2'er hybrid (16 gr) istedet for en 5'er wood.

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Hva er erfaringen din da, Bobby?

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Fungerer veldig bra for meg - er spesielt bra hvis du liker å slå ned på ballen (jernslag). Går langt og rett, merkbart bedre enn 5 wood for min del.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Det er ikke noe standard tall-system for hybrider. For woods er vi vant til at 3-wood er fra 13-16 grader, 4-wood 16-18 osv. Noen hybrider har tall for hvilket jern de skal erstatte, andre produsenter har laget 5 hybrider i intervallet 13-30 grader, og tilsynelatende nummerert dem fra lavest loft (1) og oppover.

Så spørsmålet er like lett å svare på som om hvor langt et tau er. Sjekk loft og hodevekt (les: anbefalt skaftlengde), så vet man mer. Men generelt sett er det få om noen hybrider som er laget for å spille like langt eller lenger enn en spoon.

Oraklet

over 20 år siden

Oraklet

Et tau er dobbelt så langt som fra midten og ut til den ene enden..

wahtever

over 20 år siden

wahtever

huff, beklager det siste innlegget, jeg må komme meg ut å spille golf snart :

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Oraklet:
Et tau er dobbelt så langt som fra midten og ut til den ene enden..

Nettopp! Så kloke svar er det nærmeste man kommer å besvare innledningsspørsmålet i denne tråden.

bransjemann

over 20 år siden

bransjemann

Tanken bak da TaylorMade revitaliserte denne typen køller med sin MidRescue for et par år tilbake, var at hybridene skulle erstatte tilsvarende jern. Altså trerjern mot treerhybrid, firer mot firer osv. Meg bekjent følger alle de kjente kølleprodusentene det samme prinsippet. En treerhybrid har derfor samme skaftlenge og loft som et treerjern - normalt 21 til 22 grader. Mens treerwood normalt ligger mellom 13 og 15 grader. Dessuten er skaftet lenger. Den interessante testen i Norsk Golf sammenlignet hybridene med wooder med samme gradetall som hybridene, og jeg tror treerhybriden omtrent tilsvarer en sjuerwood i loft. Men sjuerwooden har altså et noe lengre skaft, kanskje en tomme eller noe sånt.

Hans

over 20 år siden

Hans

jeg er helt enig med bransjemann

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Hybridene flyter fortsatt litt når det gjelder å finne sin endelige form.
Noen har vekta på køllehodet midt mellom jern og wood, og dermed også skaftlengde midt mellom jern og wood for å få riktig svingvekt.
Andre produsenter, og disse blir det flere av, har samme vekt på køllehode som tilsvarende loftet jern, og dermed like lange skaft som jernet det erstatter.
Det er vanskelig å spå, men for de fleste (meg selv inkludert) tror jeg det er mest å vinne på å felge tunge hoder med kortere skaft, og at dette etterhvert blir standarden.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her