Runar Nyrud
Jeg er TILHENGER av hcp systemet !! Vi er en kammeratgjeng med 6 spillere fra 20 - 2 (rundt regnet). Hvis vi skal ha konkurranse så kjører vi som regel netto slag. Alle vet jo at det ikke er den beste spilleren som vinner, men poenget er jo å utfordre alle til å konkurrere mot seg selv, og den som er best i forhold til seg selv, han vinner. Ja - dette er unikt for golf, og det er morro.
I en golfklubb på la oss si 1000 medlemmer og man KUN skulle ha slag scratch så ville det vært 970 medlemmer som ikke engang trenger å stille til start da det ikke er sjans i helvete på at de skal kunne hevde seg.
DERFOR HAR MAN KLASSER / FORSKJELLIGE KONKURRANSETYPER slik at alle skal kunne "få sitt". La det være 2 vinnere: en brutto og en netto (eller en slag og en poeng).
Det som er så utrolig merkelig er at folk skal ha et system som er HELT riktig. Det blir det ALDRI.
1) Det er MENNESKER som VURDERER banene når de slopes. Mennesker vurderer aldri 100% riktig, ergo får du forskjeller mellom banene. Det samme gjelder i Skottland, der har man sss hvor du enten mister eller får flere slag ihht. hcp.
2) Folk er forskjellige. Noen er bedre på hjemmebane og i forhold dårlige på bortebane, mens andre er nesten like bra hjemme som borte.
3) Oppskriving av HCP er FRIVILLIG utenom konkurranser, det gir forskjeller.
4) HCP systemet er utgangspunktet et system laget for å utgjevne forskjeller mellom spillere på ulike nivåer I MATCH !! Ikke i slag. Og i MATCH har du mulighet til å bruke 100 slag på et hull og ennå vinne til slutt, på lik linje har du mulighet til å bruke 100 slag på et hull og fortsatt komme inn med bra poengscore.
I et hcp system, uansett hvorden man velger å gjøre det (netto score, poeng) så er det ihvertfall viktig at alle gjør det så likt som mulig, og uansett hvordan du snur og vender på dette: hvis du ikke skriver deg ned pga. at du synes hcp systemet er feil: da må du la være å stille opp i konkurranser som tar utgangspunkt i hcp systemen også, hvis ikke er du en sandbagger.
Systemet i Skottland: jeg skal ikke påstå at jeg kjenner dette HELT bra men uansett: la oss si at vi skulle innføre det systemet her i Norge:
Vi må da ta utgangspunkt i NORGE og NORMENNS spillevaner, noen spiller ekstremt mye, andre veldig lite. Jeg tror at normenns hcp i FORHOLD TIL HVERANDRE ville variere MER med nedskriving i kun konkurranse. Hvorfor: jo la oss si at 2 spillere spiller 50 runder pr. sesong. Den ene spiller 10 konkurranser, den andre 2. De kan i utgangspunktet være like gode, men ettersom den ene synes det ikke er så morsomt å spille klubbkonkurranser så vil hcp være helt forskjellig, mens spillenivå det samme. Ergo: hcp vil ikke reflektere spillerens potensiale, og det er vel det som er poenget ?
Og jeg sier en ting til: la oss for guds skyld beholde hcp systemet med sine feil som det er i dag: da kan vi i mange år fremover ha underholdning i kranglingen om hcp sytemet, klage over at nabo'n har for lavt eller for høyt hcp, at jeg egentlig er mye bedre enn alle andre hvis bare....., at den banen er lett å skrive seg ned på, mens den er det ikke, og dersom idiotene hadde vært like smarte som meg ville alle skjønne at min løsning er den beste osv. Man skulle har 2 hcp !!! Et for å skryte og et for å konkurrere !! ;-) Eller forresten... la oss bytte hcp system... det er sikkert like mange som blir forbanna av det systemet....
Brian: jeg har følelsen at Skottene er litt mer "rolig" når det gjelder dette med hcp i "den daglige matchen" ? At de ikke ser nøyaktig på hcp, men at de er mer "jeg slo deg sist, men jeg gir deg et par ekstra slag i dag så får vi se hvordan det går" type ting ?? Og igjen så er det mer status å ha et lavt hcp for da betyr det at du konkurrerer og er en god en også ?