Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Stableford vs. netto slag

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Solastranddiskusjonen gikk over i et nytt tema som jeg finner ganske interessant. Jeg tar med derfor den frihet å kopiere over noen av de siste kommentarene derfra. Er interessert i å høre andres meninger rundt temaet.

Tankevekker

over 20 år siden

Tankevekker

jeg bodde 2 år i scotland for noen år tilbake, før jeg reiste hadde jeg 3 i hcp og syntes selv jeg var en brukbar golfspiller.
Men etter hvert som jeg spillte med de lokale guttene som hadde hcp mellom 0 og 8 skjønte jeg at jeg ikke var så god, ble rett og slett pissa på hver runde vi var ute..hvorfor ? jo de spiller bare slagspill mot at vi spiller poeng og setter oss ned. Kom dere ned på jorda folkens og kutt ut poeng spill, eneste måten og få riktig hcp på og bli en god golfspiller.
Lykke til.

Brian Philips

over 20 år siden

Brian Philips

Tankevekker,

You are absolutely SPOT ON! A single handicap player in Britain (especially Scotland) would kick 99% of us with an equivalent handicap in Norway.

You are not allowed to write yourself down in Scotland either. Your handicap is adjusted by the club and only after competitions.

Brian

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Personlig, så bruker jeg klubbens medal-turneringer for justering. Da stemples HCP-kortet før vi går ut, og alle skal justeres etter gjennomført spill.

Ikke noe tull!!!

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Swinger:

høres litt sand-baggete ut spør du meg....
når det er lagt opp slik det er i Norge, så er jo regelen enkel.
spiller du med markør og har over 36 poeng, så skal du skrive deg ned.

hvis man skal skrive seg ned kun på turneringer, så er det regelen som må endres. det kan ikke være valgfritt, for da vil problemet med klubbturneringer og andre amatør turneringer fortsette som de er i dag. at de som aldri skriver seg ned vinner på poeng......

vanskelig tema, men det er kanskje på tide med en regel-endring???

/me 0ut

Snart Sandbagger

over 20 år siden

Snart Sandbagger

La oss gjøre som de gjør i Scotland, bare spille match-play på selskapsrunder. Da kan vi aldri skrive oss ned, men blir mye bedre å spille.
Så blir vi alle sandbaggere, akkurat som skottene.
I always wondered why they always beat us with the same handicap.....
Thanks for making me wise, Brian.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

For så vidt litt enig i det du sier om regelendring, Tiger McWould, men jeg ser ikke helt løsningen. Det vil jo ikke fungere at man bare skal skrive seg ned i konkurranser for da ville jo f.eks. jeg fortsatt stått på 36 i HC (har 11 nå) ettersom jeg aldri har stilt i konkurranse. Så hvis jeg da plutselig bestemmer meg for å stille vil jo det være usedvanlig urettferdig mot de som konkurrerer annenhver helg.

Personlig er jeg jo motstander av hele handicapsystemet ettersom jeg mener de beste bør vinne og at det derfor burde spilles vanlig slagkonkurranse uten handicap på alle nivåer. Men jeg har jo innsett at jeg aldri kommer til å bli hørt på det, så da må man vel lete etter andre alternativer. I den sammenheng har jeg tidligere støttet både Asbjørn Ramnefjell og Brian Philips i div. fora i argumentet om å spille netto slag og ikke Stableford. Jeg derfor også at man bør bruke bruttoslagsrunder for å beregne handicap og ikke poeng. På denne måten kan man ikke "flakse" seg til en god runde i ny og né med noen 5-poengere på de korte par 3-hullene...

Fooore

over 20 år siden

Fooore

I mine øyne skal hcp tilsvare spillekompetansen, og da bør det for justeres fortløpende, ikke bare etter de 2 eller 4 turneringer man spiller ila et år.

Hadde jeg ikke justert noe fortløpende og plutselig fått 48p i en turnering hadde jeg fått en særdeles flau smak i munnen. Og sannsynligvis en del skjeve blikk....

Jeg spiller ikke for å få flest mulig poeng, men for å sette birdieputter som kan komme, få flest mulig par og ihvertfall redde bogey.

Å regne ut poeng er ikke all verdens vanskelig etterpå.....
Og så justerer man eventuelt hcp!

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Tiger McWould if he could:
Hva er det som er sandbaggete med å skrive seg ned i medal-turneringer. Dette foregår fast hver onsdag pluss en lørdag i måneden.
Medal er netto og brutto slag-turnering. Dvs. vi spiller på "årntli"

Truls

over 20 år siden

Truls

Det amerikanske systemet er ganske fornuftig syntes jeg. I prinsippet skal man rapportere scoren til klubben etter hver eneste runde. Handicappet beregnes etter å finne gjennomsnittscore av de beste 10 rundene av de 20 siste spilte. Deretter ganger man dette med 96%. Prøv dette selv og du vil finne ut at handicappet ikke synker så fort som med det systemnet vi bruker i Norge. Man vil også, hele tiden, ha et handicap som står i stil med det man presterer i den perioden man er inne i for øyeblikket.

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Jeg er TILHENGER av hcp systemet !! Vi er en kammeratgjeng med 6 spillere fra 20 - 2 (rundt regnet). Hvis vi skal ha konkurranse så kjører vi som regel netto slag. Alle vet jo at det ikke er den beste spilleren som vinner, men poenget er jo å utfordre alle til å konkurrere mot seg selv, og den som er best i forhold til seg selv, han vinner. Ja - dette er unikt for golf, og det er morro.

I en golfklubb på la oss si 1000 medlemmer og man KUN skulle ha slag scratch så ville det vært 970 medlemmer som ikke engang trenger å stille til start da det ikke er sjans i helvete på at de skal kunne hevde seg.

DERFOR HAR MAN KLASSER / FORSKJELLIGE KONKURRANSETYPER slik at alle skal kunne "få sitt". La det være 2 vinnere: en brutto og en netto (eller en slag og en poeng).

Det som er så utrolig merkelig er at folk skal ha et system som er HELT riktig. Det blir det ALDRI.

1) Det er MENNESKER som VURDERER banene når de slopes. Mennesker vurderer aldri 100% riktig, ergo får du forskjeller mellom banene. Det samme gjelder i Skottland, der har man sss hvor du enten mister eller får flere slag ihht. hcp.

2) Folk er forskjellige. Noen er bedre på hjemmebane og i forhold dårlige på bortebane, mens andre er nesten like bra hjemme som borte.

3) Oppskriving av HCP er FRIVILLIG utenom konkurranser, det gir forskjeller.

4) HCP systemet er utgangspunktet et system laget for å utgjevne forskjeller mellom spillere på ulike nivåer I MATCH !! Ikke i slag. Og i MATCH har du mulighet til å bruke 100 slag på et hull og ennå vinne til slutt, på lik linje har du mulighet til å bruke 100 slag på et hull og fortsatt komme inn med bra poengscore.

I et hcp system, uansett hvorden man velger å gjøre det (netto score, poeng) så er det ihvertfall viktig at alle gjør det så likt som mulig, og uansett hvordan du snur og vender på dette: hvis du ikke skriver deg ned pga. at du synes hcp systemet er feil: da må du la være å stille opp i konkurranser som tar utgangspunkt i hcp systemen også, hvis ikke er du en sandbagger.

Systemet i Skottland: jeg skal ikke påstå at jeg kjenner dette HELT bra men uansett: la oss si at vi skulle innføre det systemet her i Norge:

Vi må da ta utgangspunkt i NORGE og NORMENNS spillevaner, noen spiller ekstremt mye, andre veldig lite. Jeg tror at normenns hcp i FORHOLD TIL HVERANDRE ville variere MER med nedskriving i kun konkurranse. Hvorfor: jo la oss si at 2 spillere spiller 50 runder pr. sesong. Den ene spiller 10 konkurranser, den andre 2. De kan i utgangspunktet være like gode, men ettersom den ene synes det ikke er så morsomt å spille klubbkonkurranser så vil hcp være helt forskjellig, mens spillenivå det samme. Ergo: hcp vil ikke reflektere spillerens potensiale, og det er vel det som er poenget ?

Og jeg sier en ting til: la oss for guds skyld beholde hcp systemet med sine feil som det er i dag: da kan vi i mange år fremover ha underholdning i kranglingen om hcp sytemet, klage over at nabo'n har for lavt eller for høyt hcp, at jeg egentlig er mye bedre enn alle andre hvis bare....., at den banen er lett å skrive seg ned på, mens den er det ikke, og dersom idiotene hadde vært like smarte som meg ville alle skjønne at min løsning er den beste osv. Man skulle har 2 hcp !!! Et for å skryte og et for å konkurrere !! ;-) Eller forresten... la oss bytte hcp system... det er sikkert like mange som blir forbanna av det systemet....

Brian: jeg har følelsen at Skottene er litt mer "rolig" når det gjelder dette med hcp i "den daglige matchen" ? At de ikke ser nøyaktig på hcp, men at de er mer "jeg slo deg sist, men jeg gir deg et par ekstra slag i dag så får vi se hvordan det går" type ting ?? Og igjen så er det mer status å ha et lavt hcp for da betyr det at du konkurrerer og er en god en også ?

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Et eksempel på hvordan noen skotter/engelskmenn spiller kan jeg jo komme med fra den forrige jobben min. Der spilte jeg en del runder med noen britiske karer som jobber i Norge. Alle er habile golfere, men ingen vet hvilket handicap de har. Han ene vet riktignok at han VAR nede på ca. 3 for ganske mange år siden, da han konkurrerte en del i sine yngre dager, men nå har han ikke peiling. Det som kanskje er enda mer opsiktsvekkende er at INGEN av dem vet hvordan men regner ut sitt handicap, så det har jeg måttet gjøre for dem når de har meldt seg inn i norske klubber.

Det samme erfarte jeg også da jeg begynte å spille golf mens jeg bodde i USA og Australia. Omtrent ingen jeg spilte med visste hvilket handicap de hadde, og ikke brydde de seg heller. Det eneste som var viktig var å bryte 100-grensen, bryte 90-grensen etc. Personlig visste jeg heller ikke hvilket handicap jeg hadde før jeg kom hjem til Norge og MÅTTE skaffe meg det fordømte kortet. Jeg har fulgt reglene og skrevet meg ned som disse tilsier, men golfen er ikke noe mer morsom av den grunn. Det største kicket kommer fortsatt av å sette ny personlig banerekord eller å sette den altfor sjeldne birdiesjansen som dukker opp. Derfor står jeg fortsatt og klør meg i hodet hver gang en spiller plukker opp ballen fordi man ikke får poeng. Da vet man jo ikke hvor godt man scorer på runden...

Jeg vet at innleggene mine preges av at jeg ikke konkurrerer, men da skal det også sies at majoriteten av norske golfspillere konkurrerer veldig lite eller ingenting, så hvorfor er det da så jævlig viktig å plukke poeng på et hull og plukke opp ballen på det neste?

Jeg kommer aldri, ALDRI hører dere, til å gi meg på at handicap burde beregnes ut fra bruttoscore og ikke poeng!! Da slipper jeg nemlig å bruke så mye tid på å lure på hva som er morsomt med å plukke opp ballen etter det 4 slaget på et par 3-hull... For det er jo morsomt å SPILLE golf, er det ikke?? :o)

Christin

over 20 år siden

Christin

Og så tar vi samtidig bort karakterene fra skolen.
Da får alle like mye uten å trenge å prestere en dritt.

Ingenting galt med hcp-systemet, men for å få bedre nivå på toppen må vi ha flere scratch-turneringer.

Fersking

over 20 år siden

Fersking

Det er jo ikke så rart at vi har dette Stableford fokuset her i landet. Jeg tok GK ifjor, og vi ble mer eller mindre pålagt å "plukke opp" hvis det var klart at jeg ikke ville få poeng på hullet.
Det burde være mulig å leve med begge løsninger. Jeg jakter på 100, men synes likefullt det er morro å kunne konkurrere mot nabo'n, som er en mye bedre golfspiller.

relativ fersking

over 20 år siden

relativ fersking

Å jage poeng (under runden) sluttet jeg med etter 2 år. Jeg personlig finner det mer givende å skrive ned antall slag, samt sette sine mål etter slag og ikke hcp. Så får jeg justere mitt hcp når jeg spiller jevnt på et nytt nivå. Jeg har selv brent meg på å skive meg ned etter en knallrunde for deretter å slite med å nå buffersonen på det nye hcp. Poengene tar jeg meg tid til å sjekke etter runden, men det er ikke lenger det viktigste med golfen. Men alle kan vel gjøre det som passer dem, ikke sant?

ole gregert terjesen

over 20 år siden

ole gregert terjesen

Jeg har stor sans for det amerikanske systemet og har først mål om klare 100 og deretter vil jeg jobbe med 90 og så gå for 80.

Poeng teller jeg knapt nok. Fokus er arbeidsoppgaver og klare utfordringene underveis og de kan være mange av underveis.

Jeg har til gode å møte hcp spillere som klarer nivået sitt og de ligger fra (10 til 25). For meg blir det beviset for at systemet er utilstrekkelig over tid.

Todd H.

over 20 år siden

Todd H.

Gå igjennom spillerne som har registrert seg her. Sjekk hcp mot gj.snittlig bruttoscore. Det fleste har et snitt langt høyere enn hcp. Da kan man begynne å diskutere om hcp reflekterer spillestyrke. Hvilken spillestyrke? Kun spillestyrken på det aller aller beste, som man klarer i max 10 % av rundene.

Gj.snitt bruttoscore gjennom en periode burde være hcp.

Ellers synes jeg Ernie sitt innlegg var godt.

... spør en spiller om hvordan runden idag gikk. Jo den gikk bra, jeg fikk 35 poeng. Hva sier det? Ingenting om scoren. Svarer han derimot, jo det gikk bra, jeg gikk på 80 slag vet ihvertfall at han har spilt grei golf.

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Påstander fra Runar om at "alle vet at det ikke er den beste som vinner i en hcp turnering" er rett og slett ikke riktig. Halvparten av alle som spiller golf i norge tror at golf går ut på å få flest mulig poeng.

95% av alle spillere deltar kun i konkurranser der det måles på hcp eller nettoslag. Ikke rart de glemmer hva golf virkelig går ut på eller vi har et system i norge der de fleste aldri får høre hva spillets ide er.

Dette er vel også en av forklaringene til at vi ikke produserer flere aktive gode spillere...

Runar

over 20 år siden

Runar

Jonny: "Vi er en kammeratgjeng med 6 spillere fra 20 - 2 (rundt regnet). Hvis vi skal ha konkurranse så kjører vi som regel netto slag. Alle vet jo at det ikke er den beste spilleren som vinner, men poenget er jo å utfordre alle til å konkurrere mot seg selv, og den som er best i forhold til seg selv, han vinner. Ja - dette er unikt for golf, og det er morro."

Beklager hvis dette kunne misforstås: INTERNT i kammeratgjengen spiller vi netto slag, og alle (INTERNT i kammeratgjengen) vet at det ikke er den beste spilleren som vinner..... osv.

Mr Simple

over 20 år siden

Mr Simple

Helt enig i at hcp bør beregnes av brutto score.
Og derfor gjør jeg det selv også.
Jeg gidder ikke å drasse på et scorekort når jeg bare skal rusle en runde på banen alene eller sammen med andre. Synest det ser helt idiotisk ut når Ola Dunk drar fram scorekortet på en selskapsrunde og noterer ned scoren sin og spør om han skal notere for meg også...
Jeg teller slag over par inni meg for hvert hull, når jeg er ferdig med runden trekker jeg fra antall mottatte slag og ser differansen over/under 72 (eller banens par) som jeg bruker til å justere hcp med.
Nå skal det sies at jeg uhyre sjelden (les aldri) spiller dårligere enn dobeltbogey, så metoden gir riktig hcp også etter stablefordmodellen.
men jeg gjorde det samme når jeg var høyhandicapper, og da kunne det bli noen avvik.
95% av alle turneringer jeg spiller er slag-turneringer, og da gir et stableford-basert spillehandicap feil indikasjon på spillestyrke.
Når så handicap-systemene er forskjellige i flere land blir kaoset komplett.
Og ifølge det norske handicapsystemet er det bare lov å ha ett handicapkort, mens det svenske tillater flere...
I Østerrike justeres hcp av klubben basert på turneringsresultater.
Jeg er medlem i Asker, Dynekilen og Salzburg.
Det norske og svenske handicapet justerer jeg parallelt, men i Østerrike har jeg et helt annet hcp som jeg ikke får gjort noe med.
Så er 1000-kr spørsmålet Hvilket hcp skal jeg bruke når jeg spiller i Danmark, Tyskland eller Italia...
Konklusjon: Golf er organisert av idioter

Runar

over 20 år siden

Runar

Ernie: "Derfor står jeg fortsatt og klør meg i hodet hver gang en spiller plukker opp ballen fordi man ikke får poeng. Da vet man jo ikke hvor godt man scorer på runden... "

Todd H.: jeg spør en av mine kollegaer: hvordan gikk det på banen i dag: han svarer 107 slag. I min bok er det fullstendig katastrofe, og sannsynligvis ville da settet mitt ligget på bunn av Numedalslågen hvis det hadde vært meg. Hvis han derimot sier at jeg fikk 38 poeng så vet jeg at han har hatt en av sine beste runder ever......

Hcp skal ikke reflektere gjennomsnittlig spillestyrke, det har vel aldri vært meningen, den er vel nærmere en "pers" enn det......

Spørsmål til dere begge: hvordan skulle man klart å gjennomføre et hcp system på bruttoscore i praksis ?

Picard

over 20 år siden

Picard

Stableford er bra når man skal komme igang. Slagspill er bra når man har ambisjoner. Om alle skulle spilt slagspill kunne vi forventet oss runder opp mot 5-6 timer tenker jeg.. Det geniale med stableford er at en 30 hcp'er kan plukke opp ballen og ikke sinke spillet mer enn nødvendig.

Jeg og mine pushet på hcp for å måle framgang ned til rundt 10 i hcp. Etter det har vi bare spilt slag, og skrevet hcp ned som en følge av slagspillet.

Ranger

over 20 år siden

Ranger

Spill såkalt slaggolf uten handicap. PLukk opp på fire-fem over. Det er verre med en firpel enn to tapte poeng, og således ligger dette nærmere ordentlig golf. Jeg vil for øvrig heller tape mot en som er bedre enn meg framfor å vinne pga handicapen.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Runar,

Sett nå at denne personen har 25 i HC og spiller på en bane med par 72 der han får 25 slag utdelt. I så fall har han tydeligvis spilt noen veldig dårlige hull og ganske mange bra hull til han å være. Og det er jo nettopp det jeg mener med at man må bruke bruttoscore. En golfrunde består av 18 hull med golf og ikke 15-16 utvalgte av 18!

Sett at denne personen hadde spilt med en 30 handicapper med 30 slag utdelt og som fikk 36 poeng uten å stryke noen hull (Dvs. han kan godt stryke så lenge han ikke går noen slag over "akkurat stryk" på noen hull). Sistnevnte ville her gått på 102 slag. Med andre ord ville han slått den andre spilleren med 5 slag i en slagkonkurranse, og hvis det her var brukt nettoslag så ville 30-handicapperen slått 25-handicapperen med 10 slag!! Likevel er det den ustabile 25-handicapperen som vinner runden fordi han kan stryke noen hull. Det er jo i min mening et usannsynlig dårlig system som tar seieren i fra den stakkars 30-handicapperen som klarer å karre seg rundt en runde på en noen lunde stabil måte.

Når man kommer nedover i HC slik som Picard nevner så er ikke systemet lenger så avgjørende, da man sjelden stryker med "mange slag" på noen hull. Dette gjør jo at Stableford og nettoslag ofte gir det samme resultatet.

For øvrig kjøper jeg ikke argumentet til Picard om at det nødvendigvis tar så mye lenger tid å slå seg rundt selv om det er 36 handicappere som gjør det. Den ekstra tiden man bruker på noen flere slag kan man lett spare inn andre steder, f.eks. ikke lete så lenge etter baller, gå rett frem til ballen i stedet for å vente til alle har slått, ikke stå og fjase ved greenen, gå litt fortere mellom slagene etc. etc. Å gjøre dette litt raskere MÅ da være verdt å få spille litt ekstra golf??? Men igjen, nå skjønner jo ikke jeg hva som er morsomt med å plukke opp ballen. Jeg er jo ute for å SPILLE golf :o)

Picard

over 20 år siden

Picard

Ernie, teori og praksis er to forskjellige ting. 36 hcp'ere med gode rutiner er ikke-eksisterende. Det tar tid å innarbeide seg gode rutiner, og mens man lærer disse er stableford systemet det beste.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Picard,
du har muligens rett i det, selv om jeg ikke oppfatter det slik. Jeg mener personlig jeg ser like mange middelhavsfarere som bruker like lang tid som høyandicappere. Det jeg opplever er nemlig at det ikke er SPILLINGEN som tar tid, men alt "det andre", og det blir ikke automatisk bedre ved lavere handicap (jeg ser vekk fra lavhandicappere, som deg selv, som spiller mye golf og tar det mer seriøst enn 95% av norske "golfere").

Da jeg lærte å spille golf i USA og Australia så jeg ingen som plukket opp ballen (bortsett fra norske studenter) mens de spilte, og jeg merket ingen forskjell fra norske baner når det gjelder tidsbruk. Nå hevder jo jeg at det går like tregt i utlandet som i Norge, men jeg vet det er mange her inne som er uenige i det. De mener det går raskere i utlandet og der spiller de LITE stableford, selv blant høyhandicappere!!

Picard

over 20 år siden

Picard

Man kan jo godt si det hadde vært det beste om alle spilte slag og hadde gode rutiner. Men slik ståa er i norsk golf i dag, tror jeg det er best at høy-hcp'ere plukker opp ballen når de ikke har mulighet for å få poeng. Jeg er selvfølgelig enig i at det er slagspill som er ekte golf :)

over 20 år siden

jeg tror de fleste her inne har urealistisk forhold til tid og til forholdet mellom høy og lavhandicappere.

man må jo innse at gode rutiner kommer med erfaring, som picard sier, samt at alle er forskjellige.

Swinger: det var ikke min hensikt å kalle deg sandbagger, bare min uvitenhet som ikke kjente til begrepet ditt..... :)

jeg tror hcp systemet kommer til å bestå, så den diskusjonen kan vi vel kanskje legge død....

derimot tror jeg at friske meninger om små endringer kan være på sin plass..

lr hur?

Runar

over 20 år siden

Runar

Ernie: jeg har ingen problemer med å forstå hva svakhetene i hcp systemet er, men det er heller ingen annen måte å gjøre det på for å kunne konkurrere mot hverandre med meget forskjellig nivå.

Poenget mitt er: hcp systemet er slik det er. Dersom alle følger det etter boka, så er det likt for alle.

At man ikke kan sammenligne seg med en Skotte som har et helt annet hcp system får man bare leve med.

Jeg garanterer en ting. Hvis man skal ha et hcp system som i dag, men bare at man kutter ut stableford og kjører netto score istenden: da vil du få en megakø på banen, vi er som golfnasjon ikke gode nok. Men det er bare min mening..... Jeg har gått med HELT ferske golfspilllere og hvis ikke de skulle plukke opp..... hjelpe trøste meg....

Det er vel ingen her inne som er uenig i at det er SLAG som ER golf ?

Når man har vedtatt et system i Norge så må man følge det. Jeg har mang en gang IKKE hatt lyst til å skrive meg ned på Kongsberg da jeg mener at man får 2-3 slag for mye. MEN systemet er slik, og da følger jeg det. Dersom man lager sine egne løsninger slik at man får et mer likt hcp som feks. Skottland, da er man en sandbagger dersom man stiller opp i hcp turneringern, hvis ikke kan man ha hvilket hcp man vil for min del....

Noen få endringer hadde dog vært på sin plass, sett fra mitt "behov":
Det bør IKKE være nødvendig å stemple kortet før runden. Jeg skriver meg OPP og NED etter hver runde, nå har jeg gått glipp av 0,6 opp pga. at jeg har spillt i utlandet (6 runder), og ettersom vårformen mildt sagt var elendig så skulle jeg vært 0,6 opp.

Kanskje man skulle vært PLIKTIG til å skrive seg opp etter hver runde dårligere enn buffer ??

Ny grense for når man bare kan skrive seg ned i konkurranser ? Jeg synes kanskje at de som er singelhcp kun burde skrive seg vidre ned i konkkurranser slik at hcp blir mer "vanskelig" å få skrevet ned, + mer riktig. Da ville man kanskje få et LITT mer rettferdig system inn på amatour også ? (Jeg sier LITT....)

Uansett hvilket system man har så kommer man ikke utenom de som vil jukse seg utenom systemet (skriver seg opp / ned uten "grunn", klubber som "gir" spillere hcp osv.). De fanger ingen systemer opp.......

Enstøing

over 20 år siden

Enstøing

Golf er et spill som appelerer til folks ærlighet.
Man passer selv på at man følger reglene
Man passer i praksis selv på scoren sin.

Hvorfor kan man da ikke selv passe på hcp også ?

Jeg jobber stort sett til kl 7-8 om kvelden.
Etterpå går jeg på golfbanen og jager gjennom en runde.
Går ofte på samme tidspunkt i helgene også.
95% av rundene mine spillere jeg alene.
Gidder aldri å spille i kø i prime time.

Jeg fører to hcp-regnskap
Ett på hcp-kortet etter NGF's regler,
og ett utenom som teller ALLE runder.
Hadde jeg kunnet attestert hcp selv ville jeg hatt 5,7. Nå har jeg i stedet 12,2.
Vinner jeg mange konkurranser i sommer tro ????

Terje

over 20 år siden

Terje

Til Enstøing: Ta kontakt med hcp-kommiteen eller klubbsekretæren i din hjemmeklubb og be om å få justert ned ditt hcp!

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Runar sier: "Poenget mitt er: hcp systemet er slik det er. Dersom alle følger det etter boka, så er det likt for alle."

Så leser man innlegget til Enstøing, som tydeligvis har fulgt boka.

På meg virker det ikke som "boka" har helt taket på det. Kan du forklare dette, Runar.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Nei, jeg har innsett at jeg ikke blir kvitt handicapsystemet, så det går helt greitt, men jeg mener fortsatt at stableford er et system som er mye mer urettferdig enn netto slag, og at handicap burde justeres etter bruttorunder og ikke poeng. Stableford og spilling etter poeng fører også til at vi nordmenn er utrolig mye mer opptatt av handicap enn hva man ser i utlandet og mer etablerte golfnasjoner.

Jeg skjønner jo heller ikke hvorfor vi er så oppsatt av å konkurrere med folk på andre nivåer og jeg skjønner i hvert fall ikke gleden av å vinne over en bedre spiller på grunn av flere tildelte slag som du og jeg får som en kompensasjon for vår udyktighet. Her er jeg nok bare litt treg, men konkurranseinnstinktet må jo få seg en real trøkk av en sånn seier. Vinne med hjelp? Uff da.... ;o)

Når det gjelder køer pga. nybegynnere så viser det jo bare at hele den forbaska grønt kort greia ikke fungerer, hvis det faktisk er slik (jeg mener jo fortsatt det motsatte, men ser jo at andre opplever det annerledes). Er ikke litt av poenget med dette kurset at det skal folk skal være klare til å gå ut på banen og spille sammen med rutinerte golfere? For øvrig må jeg jo igjen vise til alle som hevder alt går så mye fortere i utlandet. Der er de VIRKELIG nybegynnere når de tar sin første tur på banen.

Tostøing

over 20 år siden

Tostøing

Enstøing, sånn som du driver på, er du langt fra ærlig! Det der er rett og slett juks. Gjør som Terje foreslår, og få justert ned handicap'et ditt.

Todd H.

over 20 år siden

Todd H.

Turneringskomiteene rundt omkring må bli flinkere til dele startfeltet i grupper så lenge det finnes hcp-konkurranser. Slik at det jevne spillerne kan kokurrere mot hverandre.

Både i forhold til både justering av hcp og i konkuranser bør det være en maksimumgrense for antall stryk. Teoretisk kan en med 36 i hcp slå en scratchspiller i en konkuranse til tross for at 36 hcp'ern har 8 stryk og en dobl.bo. (og resten par) og scratchspilleren spiller på par.

Hm...

hmmmm

over 20 år siden

hmmmm

Vilse den spilleren som har 36 i hcp. og spiller 9 hull til parpå en runde.

Runar

over 20 år siden

Runar

Joda, enstøing følger boka. Han spiller mye alene, og har derfor ikke anledning til å justere hcp på de rundene....

Men det er helt riktig: snakk med hcp komiteen i klubben din. De kan fastsette et hcp som er riktig for deg selvom dette ikke er ihht. de rundene. Legg fram statestikken din så burde det ikke være noe problem å få skrevet deg ned endel.

Hvordan tostøing kan påstå at han jukser er jo bare tull.... han kan jo ikke noe for at reglene er slik de er.....

Klasser er det jo i de fleste turneringer ? Dessuten kan man jo også ha både brutto og netto vinner.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her