Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Å slippe gjennom...

Looney

over 20 år siden

Looney

Det heter seg jo at vi skal slippe gjennom raskere spillere, men er det virkelig slik at de som kommer bak har krav på dette uansett forutsetningene som ligger til grunn?

Bakgrunnen for spørsmålet er en episode nå i helgen der de bak oss ble forbannet på oss fordi vi ikke slapp dem igjennom. Vi var to stykker (erfarne spillere) som skulle ut i beste tid søndag ettermiddag. Banen har ingen tidsbestilling, så ballrenne er i bruk som køsystem. På første tee slo vi oss sammen med de to som lå foran oss i køen (ferske spillere), slik av vi ble en firerball. Det viste seg imidlertid at de som lå bak oss i ballrenna overhodet ikke hadde slike planer og gikk etterhvert ut to og to og to. Foran oss var det en toerball, som vi fire naturlig nok ikke klarte å holde følge med og etter vi hadde spilt 6 hull var det 1 helt tomt hull foran oss, selv om vi holdt OK tempo for en firerball. Det blir naturlig nok noe venting for de som går bak oss og de presser oss endel ved å slå ut så snart de kan og gå opp så nær de kan hele tiden,og jeg merker at de to ferske spillerne vi har slått oss sammen med blir stresset av dette. Jeg registrerer at når vi er på greenen til det andre par 3 hullet så står begge de to toerballene på teestedet til samme hull og venter. Da tenker jeg: Så flott - da slår de seg sammen og slipper å presse oss så mye. Men nei da, de slår ut som separarte toerballer denne gangen også og fortsetter å presse oss.

Og her er jeg ved poenget: Når de bak oppfører seg slik så mener jeg at de har null rett til å spille gjennom, uansett hvor sakte vi hadde spilt (ikke at vi gjorde det heller, men vi var tross alt fire). Hadde de slått seg sammen til en firerball og fortsatt vært i ryggen på oss og presset oss: null problem, vi ville sluppet dem gjennom umiddelbart, men slik det ble nå mener jeg vi gjorde rett. Hva mener dere andre? (Og hvor i *¤#%#? er marshallene når en virkelig trenger dem?)

Looney

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Looney: Helt enig.

Jeg har inntrykk av at enkelte går ut i 2'er baller kun for å irritere de foran.

Picard

over 20 år siden

Picard

Jeg er uenig. Om jeg forstår deg rett gikk alle i toerballer utenom dere. Hva var da grunnen til at dere skulle slå dere sammen? Hadde også dere gått to og to ville samtlige spillere kommet gjennom runden en halvtime kjappere, samt ingen hadde trengt å stresse..

Jeg er imidlertidig enig i at om banen var fylt opp, og det stort sett gikk firerballer, så er det lite vits å slippe gjennom da de antageligvis ikke kommer noen vei alikevel. I dette tilfellet synes nå jeg at dere kunne sluppet gjennom da resterende spillere på banen gikk i toerballer.

Truls

over 20 år siden

Truls

Jeg er ikke enig. Jeg mener dere burde slippe igjennom toer-ballen. Det var sikkert en grunn til at de spilte to og to. Grunnen kan være at de ville spille raskere igjennom.

Det er forferdelig irriterende og gå to stykker bak en firer-ball som ikke slipper igjennom. Slipp de igjennom så snart anledningen byr seg så slipper dere å irritere dere eller stresse dere opp pga de som går bak. Ingen har noe å tape på dette!

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Det er mulig at jeg hadde for stor tro på at alle skulle forstå ironien min. Selvsagt skal du slippe 2'erne forbi.

Og jeg er helt enig med Picard. Hvorfor i all verden skal dere slå dere sammen når det er 2'ere foran - det må jo kun være for å oppdra de andre på banen.

er det mulig??

over 20 år siden

er det mulig??

håper virkelig dette var en spøk fra looneys side!

Looney

over 20 år siden

Looney

Picard, Truls,

Vi var slett ikke den eneste firerballen på banen, det er faktisk vanlig å fylle opp til firerballer der jeg spiller (det blir også oppforderet til å gjøre det de gangene det er marshall til stede), så da gjør vi det så sant vi kan. At de bak oss ikke gjorde dette kunne vi ikke vite når vi gikk ut, og jeg mener ikke at vi da skal lide for deres egoisme. De hadde massevis av sjanser til å slå seg sammen med de bak ettersom runden skred frem, men valgte å ikke gjøre det. Da er det passelig frekt og egoistisk å bli forbannet på oss.

Looney

Swinger,

over 20 år siden

Swinger,

I ditt svar nr. 2 har vi vel et kroneksempel på det å snu kappen etter vinden?

Looney

Looney

over 20 år siden

Looney

Sorry, det skulle vært "Swinger," nede i innlegget....

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Kjære Lonely !!

Jeg har liten tro på at noen er så avansert at de går ut i 2'er baller kun for å irritere andre??

Hvis det var flere 4'er baller på banen, så burde dere holdt følge med de foran - eller sluppet igjennom - basta.

Picard

over 20 år siden

Picard

Looney, poenget mitt er at du skriver dere ikke klarte å følge toerballen forran dere. Dette tyder jo enten på at det var mest toer eller treerballer forran dere, eller at dere gikk seint. Om dere ikke klarer å følge ballen forran dere, og de bak venter, skal dere slippe gjennom.

Fast Player

over 20 år siden

Fast Player

Hvis ikke dette er en spøk burde Looney bli fratatt hcp-kortet sitt. Årsakene til at toere ikke slår seg sammen kan være mange og det kan være gode grunner til at man ikke gjør det. Men å ikke slippe igjennom når man åpenbart ikke klarer å holde tempoet på banen helt på trynet! Håper jeg aldri møter Looney på en golfbane.

Enig

over 20 år siden

Enig

Dette er helt utrolig... Finnes ikke noe bedre eksempel på en situasjon
der en bør slippe igjennom, enn dette!

hyl

over 20 år siden

hyl

nei men hør nå her, selvfølgelig skal man ikke slippe gjennom, jeg gikk engang i en toerball og firerballen bak dreiv å pressa som bare det, men selv om de var den siste flighten ut denne dagen så delte de seg ikke opp til to toerballer, så vi lot bare være å slippe forbi.

Looney

over 20 år siden

Looney

OK, jeg ser av svarene at egoismen er større enn smidigheten i tankegangen til de fleste her inne. Bare JEG kommer meg fram så driter jeg vel i alle andre...

La oss ta et tankeeksperiment: På en golfbane med ballrenne er det 8 baller i renna. Hver enkelt ball tilhører en gruppe på kun 2 spillere. På teestedet blir alle disse enige om å gå ut i toerballer, slik at spillet (visstnok) skal gli lettere. Det vil da ta ca. 70 minutter fra første ball slår ut til siste ball slår ut (i motsetning til kun. 30 min. ved firerballer). Greit nok om alle er enige i dette, men hva sier man da til folk som kommer i mellomtida og også vil gå ut for å spille? Nei, vi har bestemt oss for å kjøre toballer i dag, så dere må nok pent vente en times tid. Og dere forventer at disse finner seg stille og rolig i dette??? Beklager folkens, slik vil det ikke fungere ute i det virkelige liv. Det hadde blitt et rabalder uten like, og det med rette. Målet må jo være at flest mulig får anledning til å spille hver gang, og da er firerballer nødvendig i tiden med press på banen. Så min klare oppfordring er å fylle opp til dere er 4 så sant det lar seg gjøre.

Looney

Rob

over 20 år siden

Rob

Looney; Hvorvidt folk skal dele seg opp i 2/3 eller 4'er baller i ei ballrenne er en annen diskusjon. Poenget er at du ALLTID skal slippe gjennom raskere flighter hvis du har mistet kontakt med flighten foran. End of discussion.

Hyl; håper du var ironisk..

Sol

over 20 år siden

Sol

Helt enig, Looney

Sett fra banens og klubbens side er det en stor fordel om alle spiller med minst 3 eller (selvfølgelig) maks 4 i hver ball. Å slippe igjennom toerballer tar tid og hjelper lite på tempoet på banen dersom det er flere toerballer etter hverandre. De bør da slå seg sammen og bli firerball og tilpasse seg tempoet på banen.

Dager med bare toerballer og med en 4ball innimellom som brems blir så søkt att det ikke er verd å diskutere. Selvfølgelig skal alle disse slå seg sammen slik at det blir firerballer. Tog med toerballer som skal slå seg igjenom ville jo medføre at firerballen bare kan gå hjem.

Putte

over 20 år siden

Putte

Vel... Jeg får opptre som kong Salomo igjen, vis som jeg er...
Løsningen er selvsagt likeså enkel som den er genial:
Somlepavene i firerballen får se å få opp farta!

H

over 20 år siden

H

Looney
I ditt første innlegg sier du at det var en toerball foran som dere 4 ikke klarte å følge. Da sier det seg selv at dere skal slippe gjennom toer-ballene bak, for de klarte jo å holde et høyere tempo enn deg. Virker som du som sier du er en erfaren spiller valgte helt feil. Du bidro til at de bak fikk en tregere runde enn de ville ha fått om dere hadde gått toerball eller sluppet gjennom. Håper du er smidigere i trafikken.

Sol

over 20 år siden

Sol

Selvfølgelig skal firerballen holde ett vanlig godt tempo og skal også slippe igjennom dersom det passer (de har for eks dobbelt så stor sjanse for at en ball går til skogs og bruker kanskje da muligheten til å slippe igjennom - ingentig er sort / hvitt som enkelte kanskje diskuterer ut fra.

Looney

over 20 år siden

Looney

H,

Poenget var at alle toerballene bak oss selvfølgelig burde slått seg sammen på første tee, og når de ikke vil dette så får de ta følgene selv, uten å bli sure på oss.

Hadde det vært en enslig toerball som gikk mellom oss oge en annen firerball så hadde vi selvfølgelig sluppet dem gjennom om vi ikke klarte å følge de foran oss.

Looney

Looney

over 20 år siden

Looney

Rob,

Prøv nå å lese hva jeg skriver før du går til angrep.

Looney

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Looney, nå er jo saken at de faktisk ikke slo seg sammen på første tee, og når de møter dere på banen og dere har et tomt hull foran dere så bør dere slippe dem forbi. Hvor mange hull måtte stakkarene gå bak dere?

Looney

over 20 år siden

Looney

Wathever,

18 hull.

Og jeg er helt uenig med konklusjonen din, så lenge de hadde sjansen (både på første tee og på par 3 hullene) burde de slått seg sammen, og om de ikke gjorde det får de faktisk takke seg selv.

Nytt tankeesperiment: Hva om noen gikk ut som en firerball og som siste gruppe i en lang rekke av firerballer. Etter et par hull ser de at gruppen foran sliter med å holde følge med gruppen foran der igjen, SAMTIDIG som de selv som firerball ikke helt klarer å komme opp i ryggen på gruppen foran. Da får en av spillerne i siste gruppe den brilliante ideen om å splitte seg opp i to toerballer, og tar dermed lett igjen den (nå) bakerste firergruppen. Vil det da også være riktig av firerballen å slippe gjennom disse to toerballene, eller er det noen andre enn meg som faktisk klarer å se urimeligheten at de skal ha lov til dette?

Og til slutt en kommentar til deg som har lagt inn problemstillingen på Ramnefjells debattside, prøv nå å få beskrivelsen av saken rett da om du absolutt må plagiere andres debattemaer.

Looney

Picard

over 20 år siden

Picard

Jeg er enig i at man som regel bør spille tre, helst fire på en presset bane. Du skrev derimot i ditt første innlegg at det var toerballer forran og bak dere. Da ville jeg antatt at det var lite spillere på banen, og at det var derfor de fleste gikk i toerballer. Du skrev så at det var flere firerballer på banen. Det siste betyr jo at toerballen forran dere også gikk å stanget på firerballer forran dem igjen. Dere klarte alikevel ikke å holde følge. Uansett hvordan du snur og vender på ditt eksempel mener jeg dere burde sluppet gjennom. Men jeg er som sagt enig i at på dager der banen er presset er det best å gå 3 eller 4 sammen.

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Oppgave 1 i en golfrunde er å holde ryggen til de foran, oppgave 2 er å slippe raskere baller i gjennom. Holder man ryggen til ballen foran er det ingen vits å slippe gjennom fordi det ikke vil øke spillehastigheten da det allerede er kø. Looney klarte ikke oppgave 1 og må da slippe raskere ball i gjennom. Når toerballen har passert prøver man å holde ryggen på denne (oppgave 1), klarer man ikke det så må man igjen utføre oppgave 2.

Er det kø over hele banen skal toerballer slå seg sammen til firerballer.

Dette burde være lite å diskutere over, men det overrasker meg ikke at det finnes folk med slike oppfatninger. Har selv jobbet som "Player Assistance" og den første instruksen man gir til en ball med tomrom foran er at de må øke farten. Hvis dette ikke gjøres må de slippe ballen bak igjennom (såfremt de presser på), gjøres ikke dette heller så er det bare å be dem forlate banen. Enkelt og greit.

Picard

over 20 år siden

Picard

Amen! :)

H

over 20 år siden

H

Looney
Skjønner du ikke at din 4-ball satte farten for de bak når du ikke klarte å holde farten til de foran?
Hvorfor skal de bak slå seg sammen og gå på 4 timer hvis dere alle kunne gå toer-ball og gå på 3,5 timer?

wahtever

over 20 år siden

wahtever

looney, men dere har jo et gap foran dere som dere ikke klarer å lukke, skal dette da bare bli større å større mens folk driver å slår seg sammen bak? er det riktig?

Rob

over 20 år siden

Rob

Looney;

jeg leser deg dithen at din frustrasjon rettes mot ufornuftig organisering i en ballrenne. Og der har du selvfølgelig noen poenger i det du skriver. Men når så du ender opp med 2'er-baller bak deg har du/dere ingen autoritet til å "straffe" folkene bak ved å ikke la dem slippe gjennom.

Looney

over 20 år siden

Looney

Picard,

Toerballen foran oss hadde akkurat startet da vi og de vi slo oss sammen med kom frem til første tee. Det var da et godt stykke fra dem og fram til neste gruppe som så ut til å være en firerball. Akkurat da vi skulle til å gå ut kom det tre nye baller i renna i rask rekkefølge.

Looney

over 20 år siden

Looney

Toughloose, hvordan ville du som "Player assistant" tacklet denne da:

Nytt tankeesperiment: Hva om noen gikk ut som en firerball og som siste gruppe i en lang rekke av firerballer. Etter et par hull ser de at gruppen foran sliter med å holde følge med gruppen foran der igjen, SAMTIDIG som de selv som firerball ikke helt klarer å komme opp i ryggen på gruppen foran. Da får en av spillerne i siste gruppe den brilliante ideen om å splitte seg opp i to toerballer, og tar dermed lett igjen den (nå) bakerste firergruppen. Vil det da også være riktig av firerballen å slippe gjennom disse to toerballene, eller er det noen andre enn meg som faktisk klarer å se urimeligheten at de skal ha lov til dette?

Fast Player

over 20 år siden

Fast Player

Looney er jo helt ute å kjøre. Det ene tankeeksperimentet etter det andre. Er det så forbanna vanskelig å skjønne at man skal slippe i gjennom raskere flighter når man ikke klarer å holde tempoet?!

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Endelig en diskusjon hvor vi stort sett er enige alle sammen (unntatt Looney selvfølgelig). Merker jeg blir provosert bare av å lese dette. Fortsetter du slik Looney kan jeg nesten love deg at det er noen som ikke gidder 18 hulls provokasjon og bare begynner å slå ut uavhengig av hvor dere er!

Joje

over 20 år siden

Joje

Til Looney. Det virker som du oppfatter å måtte slippe igjennom som en straff. Det er det ikke, verken på golfbanen eller på veien.

Espen Ødegaard

over 20 år siden

Espen Ødegaard

Looney,

Jeg ser problemstillingen med på en presset bane å slå sammen toer-grupper. Men dette er en annen problemstilling enn den du tar opp (- og ut fra din beskrivelse kan det synes tvilsomt om banen virkelig var presset i den aktuelle situasjonen).

Etiketten er helt klar på dette. Se på side 14 i regelboken: "Det er en gruppes ansvar å holde følge med gruppen foran. Hvis den ligger et helt hull etter og den sinker gruppen bak, bør den invitere gruppen bak til å gå igjennom uten hensyn til hvor mange spillere som er i den gruppen."

Dette punktet i etiketten ble endret i fjor, slik at man ikke lenger ga grupper med færre enn 4 spiller noen lavere prioritet. Det er nok en rekke dårlige erfaringer a la den spillerne bak dere opplevde, som er grunn til endringen.

Du omtaler gjennomspill som "urimelig" og som en straff. Hvis begge parter utviser litt smidighet og praktisk sans, tar det da ikke lange tiden for en raskere gruppe å spille igjennom - i særdeleshet hvis den raskere gruppen bare består av to spillere. Effektive gjennomspill kan både gjøres ute på fairway (i særdeles hvis man må lete litt etter en ball), men også på green ved felles innspill - for ikke å snakke om på par3-hull.

Fornuftige mennesker som går igjennom, vil gjerne øke gangfarten ytterligere i passeringen, slik at det ikke tar rare tiden å vente før egen gruppe er klar til å spille videre.

Prøv litt på dette neste gang en liknende situasjon oppstår.

Smidighet, smidighet, smidighet.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Enig med deg Espen.

det er såpass enkelt at det er regelrytterne, og ikke den enkelte golfspillers jobb å sette reglene.
regelen er enkel. du skal slippe gjennom raskere flighter. det står ikke noe om at de bak må forklare noen ting. de skal bare slippes gjennom.

Blir samme som om jeg skulle brukt dette som eksempel:
Min flight hadde minst en ball forsvunnet på hvert hull.
vi har rett på 5 minutter leting etter en forsvunnet ball.
dermed trenger jeg ikke slippe gjennom, fordi vi har krav på de 5 minuttene.

det er ikke slik det skal være. man skal ta hensyn til sine medspillere, og det gjelder også ovenfor de som ikke selv tar dette hensynet. dette vil kanskje medføre at de hensynsløse blir litt mindre hensynsløse neste gang.

/Tiggr 0ut

Tull

over 20 år siden

Tull

Du har rett til å lete etter en ball i maks 5 minutter, men det btyr selvsagt ikke at du ikke skal slippe gjennom fordet.
Hvor i alle dager har du det fra??

over 20 år siden

hallo....... les hva jeg skriver da.... det er jo akkurat det jeg prøver å si.

eksemplet til Looney blir det samme som om man skal tviholde på retten til å lete, uten å slippe gjennom flighten bak.....

les før du svarer neste gang...

Horn

over 20 år siden

Horn

Ta fra denne Looney kortet. Selvsagt skal du slippe raskere grupper forbi. Hvor mange de er eller om de kunne gått sammmen er helt uinteressant.

I tillegg til at golfen klart sier hva du skal gjøre er det normalt å vise et snev av folkeskikk. På grunn en din egenrådighet stjal du en halvtime av alle de bak deg sin tid.

Hårreisende oppførsel.

Hooker

over 20 år siden

Hooker

Desverre møter man flere og flere som Loony, De som har sin egen oppfatning om hvordan man bør oppføre seg på en golfbane, De har antakelig spillt et par års tid, og har skjønt noe som ingen andre har.

eh

over 20 år siden

eh

Horn skriver det bra : TA FRA DENNE LOONEY KORTET. NÅ!!

over 20 år siden

vel, det er ingen vits i å rakke ned på Looney på den måten heller. han stiller tross alt spørsmålet her, og ønsket tilbakemeldinger på det.

skal vedde på at Hooker aldri bryter en etikette regel....

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Enig med TmcW, det er typisk at folk blir skremt fra å poste liknende innlegg i framtida.. helt unødvendig.

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Looney: Du stilte meg et spørsmål om oppsplitting av en firerball til to toerballer lenger opp. Jeg har opplevd noen få ganger at en firerball har splittet opp. I de tilfeller er det som regel personer som har problemer med å gå sammen (type to raske spillere som er lei av å vente på to trege spillere). At en firerball splitter opp med den hensikt at begge skal slippe gjennom er relativt hypotetisk.

Vanlig avstand mellom to baller er 8-10 minutter, er det press bak den oppsplittede firerballen vil oppsplitting forsinke alle ballene bak med ti minutter. En oppsplitting ville derfor ikke blitt godtatt.

Er det ikke press bak slik at oppsplitting ikke medfører forsinkelser bakover, ville jeg la oppsplittet toerball slippe i gjennom. MEN og det er et stort MEN her, det er først etter at jeg har pushet på firerballen foran om en økning i tempo. Hvis dette ikke ble etterlevd så må de slippe ballen bak gjennom. Dette skjer da ved at første toerball går gjennom, firerballen anmodes om å holde ryggen på den, hvis det ikke etterleves og neste toerball presser bak, slippes denne også gjennom.( Tar som regel noen hull, man slipper ikke gjennom begge toerballene samtidig).

Dette blir jo en del konstruerte situasjoner, men jeg kan jo si deg litt om hvordan man som banekontrollør prøver å holde flyten. For det første så har man mye bedre oversikt over banen enn noen av spillerne, så unnskyldninger av alle slag er ikke nødvendig: "de bak har ikke ventet", "vi måtte vente på forrige hull", "vi har ikke brukt mer enn så og så lang tid" osv. Som "PA" har man oversikt over alle spilleres navn, handicap og starttid. Så har man et tidskjema for hvor lang tid en ball har til rådighet ved passering av gitte hull. Hvis dette ikke etterfølges blir de høflig anmodet om å øke tempoet. Det er da ingen vits i å argumentere med at de bak ikke presser, fordi disse vil også få samme anmodning og skal en kø gå raskere må første ledd øke fart for at de bak skal kunne gjøre det samme.

Hvis anmodning ikke etterleves og ballen bak presser på iverksettes et gjennomslipp av ballen bak. Ballen som slipper annen ball gjennom anmodes om å holde ryggen til de foran hvis de ikke klarer det må de slippe neste ball gjennom også. PA hjelper gjerne til med at gjennomslipp skjer smidig og på egnete steder. En god PA er alltid ute på banen og er godt synlig (ofte er det nok for en PA å vise seg for at tempoet økes), PA hjelper også til med å lete etter baller, og annet som kan holde farten og god stemning oppe. (Samt sjekke greengafler, greenfee og raking av bunkere).

Uansett om det finnes en PA eller Marshall eller ei på banen, så har man et ansvar i å holde ryggen til ballen foran. Gjør du det kan ingen forlange at du går noe fortere, eller slipper baller gjennom. Går man tidlig på dagen har man et enda større ansvar om å holde bra tempo fordi forsinkelser forplanter seg utover dagen. Det burde ikke komme som sjokk på noen at Looney tenker som han gjør, veldig mange har tilsvarende oppfatninger omkring flyt på en bane. Noen synes det er flaut å slippe gjennom, på samme måte som enkelte synes det er flaut å rope "FORE" eller nedverdigende å rake bunkeren.

Bård

over 20 år siden

Bård

Hei

Jeg er litt overrasket over at Looney får såpass mye pepper for sitt syn. Slik han beskriver situasjonen, så var de en firerflight som holdt fint firerflighttempo. Det vil si at de ville fullført runden på normert tid for en firerflight. Da syns jeg at det er litt drøyt at man skal nødvendigvis kontinuerlig skal slippe gjennom folk som ikke gidder å gå i firerflighter. Man sammenligner med å slippe gjennom i trafikken. Er det slik at en bil som holder fartsgrensen alltid skal kjøre av veien for å slippe forbi biler som forlanger å kjøre over fartsgrensen?

Jeg mener at å fylle opp i firerflighter er første bud.

Det finnes selvfølgelig mange nyanser i slike tilfeller som man diskuterer her, men slik jeg forstår Looney her, så hadde alle som var på banen blitt ferdig på normert tid dersom folk var villige til å gå i firerflighter, som jo er normen på golfbaner.

Ville bare støtte deg litt Looney, for jeg syns som sagt at du får i overkant mye tyn .

Picard

over 20 år siden

Picard

På dager med stort press vil starter eller spillere med en smule praktisk sans selv dele opp i firerballer. På dager med mindre press kan det for mange være behagelig å gå i toer eller treerballer. Hva er så vondt å forstå med det?? Folk er forskjellige. Noen skal rundt for å sosialisere og prate skjit. Andre skal rundt for å forbrede seg til helgens P4 Tour. At spillere med så forskjellige forutsetninger skal tvinges til å spille sammen en dag det ikke er nødvendig forstår jeg ikke. Når da en langsom firerball nekter å slippe oss gjennom fordi vi ikke slo oss sammen blir jeg forbanna.

Bård

over 20 år siden

Bård

Hei igjen

Picard, jeg syns overhode ikke det er vanskelig å forstå ditt synspunkt. Jeg er på mange måter mye enig i det du sier. Det som jeg syns var så rart var at det tydeligvis var vanskelig for folk å forstå Looney sitt synspunkt.
Jeg reagerer litt på at folk sier at man ALLTID skal slippe flighter gjennom dersom man ikke holder ryggen på flighten foran, UANSETT. Jeg mener at det finns tilfeller der gjennomslipp ikke er alltid den beste løsningen. Har vært borti mange tilfeller både som "gjennomspiller" og "gjennomspillet", der "gjennomspillingen" ikke var beste løsning.

Tror nok at de fleste er enige om at smidighet fra alle parter gjør at det meste ordner seg.

Christian

over 20 år siden

Christian

Hvis vi trekker denne diskusjonen ennå lengre kan det være fristende å se litt på hvor egoistiske folk kan være... Har opplevd folk som har booket dobbelt i hjemklubben sin for å slippe å gå sammen med andre...

Skjønner godt frustrasjonen til Looney når han er grei nok/dum nok til å gå i en firerball fordi det faktisk er slik det er ment man skal gå på en golfbane. Forbanna irriterende da å måtte bruke 1 time ekstra på runden for å slippe forbi folk hele tiden. Har opplevd lignende og sluppet gjennom folk med det resultatet at runden har blitt fryyyktelig lang.

2'er baller utnytter i allefall banekapasiteten mye dårliger enn 3 og 4! Køene blir dobbelt så lange ved første tee.

Rob

over 20 år siden

Rob

Bård; jeg har heller ikke problemer med å forstå Looneys synspunkter. Men jeg vil for enhver pris unngå at enkelte setter seg til dommer over hvem som skal få slippe gjennom. Det er noen svært enkle regler å forholde seg til, som Toughloose så mesterlig beskrev lenger opp.

Horn

over 20 år siden

Horn

Jeg holder på mitt, ta kortet. Og Bård, ligger du i 80 på motorveien i venstrefelt, fløtt deg.

Nysjerrig

over 20 år siden

Nysjerrig

Hva er egentlig poenget med å gå en runde så fort som mulig?
Golf er en sport som tar tid og det visste dere alle sammen da dere tok Grønt Kort...

Picard

over 20 år siden

Picard

Vi har svært mange andre ting vi har lyst å bruke tiden på fremfor å stå å vente på trege spillere med dårlige rutiner. Når du allerede er generelt frustrert over at du bare har et liv og at døgnet inneholder bare en brødel av de timene du trenger for å dyrke alle dine interesser blir det fort svært irriterende at runden tok 4,5 og ikke 3,5 time.. ;)

Nysjerrig

over 20 år siden

Nysjerrig

OK, greit
MEN; dere vet før dere går ut at runden KAN ta 4,5-5timer. Ergo burde dere beregne at runden tar 4,5t, og heller se på det som en bonus om det går fortere. Dessuten er idealtiden på de fleste 18-hullsbaner mellom 4 og 4,5 timer.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Nysjerrig: nei det er den ikke, 3.5 timer er idealtiden, og slutt å tenk at golf er en tur i skogen, for turer i skogen har du faktisk skogen til å ikke golfbaner.. Om jeg spiller hver dag (heldig og student som jeg er) så vil forskjellen på 3.5 og 4.5 timer utgjøre 15 døgn av livet mitt på et år.. Altså 45.5 arbeidsdager (8 timer) der jeg kunne ha tjent ~ 43.000 med min usle lønn. Men det er greit, kompenserer du meg skal jeg ikke klage :)

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Er det noe man gjør nok av på en golfrunde så er det å IKKE spille golf. Stort sett så går man eller venter man. Selve slagene tar ikke mange minuttene til sammen. Det er derfor ikke nødvendig å tøye tiden med IKKE-golf enda mer enn det det er i en 4 timers runde.

Sol

over 20 år siden

Sol

Picard: Er ikke livet for kort til å irritere seg over slike bagateller som litt sakte golf, sånn sett i relasjon av de store tingene her i verden.
Som regel er vi ute i frisk luft, ofte med fint vær, sammen med gode venner, fuglene kvitrer - og vi gjør det vi har lyst til å gjøre.

De andre stakkarene som er årsaken til det dårlige tempoet, har sikkert hatt en dårlig dag og prøver å komme seg litt opp - la oss hjelpe ham litt i stedet for å lage den verre.

Sol

over 20 år siden

Sol

Wahtever bør gå ett annet sted å finne lønn enn på golfbanen - tenk deg alt det du kunne tjent om du hadde latt vær å spille golf da kan du jo ta dine 43000 og gange med 3,5 som blir ca 150.000 pluss de du allerede har lagt ut 43.000 og du er fort oppe i 200.000 - 250.000 med kjøring og andre utgifter - nei du får tenke deg om enten den ene eller andre veien.

Tougloose bør lage sin egen bane og kun stille til rådighet for var det ikke speedgolf de hadde i fjord vet ikke hvor.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Sol, golfspillet når jeg spiller har en verdi for meg som overgår den lønnen jeg ville fått ved å jobbe, det er ventingen som ikke har det.. Og sånn som det er nå vet jeg jo at det blir venting og alikevel velger jeg å spille, så jeg finner det jo ennå verdt det.

Men det betyr ikke at jeg synes 4+ runder er ok, og unnskyldninger som å stoppe opp for å lukte på naturen, og kose seg er latterlige. Er det ok at jeg kjører i tredve på motorveien fordi det er så koselig med en tur ute i bilen min? Problemet er jo at folk som ikke bryr seg om andre på en golfbane ikke får noen straff. Om ikke de kan få opp farta så vil jeg ha penger, haha :)

Er forsåvidt enig i at når man først er på golfbanen, så er det beste å gjøre å nyte livet :)

Picard

over 20 år siden

Picard

Hehe, var satt veldig på spissen. Jeg ser poenget ditt Sol :) Jeg for min del tar naturen, fuglene og den friske luften som en stor bonus til at jeg driver med en sport jeg har visse ambisjoner med. Jeg kan da ha lyst til å gjøre andre ting etter runden selv om jeg som oftest nyter hvert sekund på banen.

Sol

over 20 år siden

Sol

Kjører du 30 på motorveien kjører alle forbi deg - lager du lange køer på motorveien så risikerer du faktisk påtale ja og det bør du risikere på Golfbanen også - ønsker du å kjøre 130 på E18 inn til Oslo 2. pinsedag tror jeg likevel du vil få problemer selv om det går å kjøre 130 inn til Oslo på samme veien en mandags ettermiddag.

Sol

over 20 år siden

Sol

Hastighetene på motorveien var nå til wahtever, det som er betegnende er at når vi kommer ut på banen så er denne diskusjonen (nesten) helt glemt og de aller fleste trives og har det greit på banen - de få gangene det er virkelig tregt må vi da lare å leve med. Det er vel heller fustrasjon over at vi ikke kommer ut at det flyter litt over :)

Picard

over 20 år siden

Picard

Det er vel det vi også har prøvd å få fram litt lenger oppe. De dagene det er stort press på banen og det går mye firerballer og bare unntaksvis toer og treerballer, er det ingen vits å slippe gjennom. Men om man mister ballen forran skal man slippe gjennom UANSETT. Altså, man skal ikke slippe gjennom uansett, man skal slippe gjennom uansett når man mister ballen forran :)

TAH (off topic)

over 20 år siden

TAH (off topic)

Sol:

Som student kan ikke whatever tjene mer enn ca 100 000kr i året før stipendet blir lån.

wahtever(way off topic)

over 20 år siden

wahtever(way off topic)

hehe, nei det kan jeg ikke :'( men jeg er verdensmester i å ligge akkurat på grensa.
Noen som vet begrunnelsen til at studenter ikke får tjene mer enn 100k? Jeg har fundert litt over det, men kommer ikke på noen gode grunner, er nesten sånn at jeg vurderer å starte med politikk bare for å få endra på det, men når jeg er gammel nok til å gjøre noe med det bryr jeg meg sikkert ikke lengere :)

TAH (a long drive off topic)

over 20 år siden

TAH (a long drive off topic)

Er selv student og helt enig med deg. Enda latteligere synes jeg det er at vi ikke får lån/stipend i juni. Jeg er ferdig ca 20. juni og fordi jeg vi ikke får lån/stipend blir man tvunget til å jobbe ekstra mye akkurat i eksamensperioden....Idioti!

Sol

over 20 år siden

Sol

Se så så var nesten alle enige da bortsett fra at Wathever ikke kan bli ferdig med studiene og komme seg i jobb så han slipper å arbeide om sommeren og kan tjene så mye han vil (TAH også så det er sagt). Det rare er at så lenge de går på skolen kan man ikke komme i jobb fort nok, når man endelig kommer på jobb og begynner å tjene noen kroner så drømmer man tilbake til den "bekymringsløse" skoletilværelsen. 100.000 får holde - noen fordeler må vi ha som er kommet ut i arbeide!

over 20 år siden

dette ble en lang diskusjon gitt......

skal vi konkludere med følgende?:

Dersom en flight forsinker spillere i flighten bak, og mister kontakt med flighten foran, så skal det slippes gjennom. uansett hva som er årsaken til at fligthen bak er raskere, og uansett om det er 1,2,3,4,5,6,7,8 eller 9 i flighten.

Til Looney:
Ikke bry deg om de som dømmer dustete i diskusjonen. du la frem en helt relevant situasjon, der en del av oss er uenige i konklusjonen din. dette betyr ganske enkelt at du kanskje bør revurdere neste gang det evt. skjer.

Til dere som kritiserer hardt:
ta en runde golf og tell antallet etikette regler du bryter når runden er ferdig....

Nick

over 20 år siden

Nick

Man bør ha stor respekt for etikette regler. De er bygd på erfaring gjennom årtier. Selv om noen opplever de som gammeldagse og håpløse, er de til for at mange mennesker skal kunne fungere sammen på et begrenset areal. Dersom alle tar de med seg på en runde golf, vil alt bli mye mindre problematisk.

Til Tiger

over 20 år siden

Til Tiger

Det heter ball, ikke flight!

Schumacher

over 20 år siden

Schumacher

Så våkner idiotene igjen:
Sitat: "Når de bak oppfører seg slik så mener jeg at de har null rett til å spille gjennom, uansett hvor sakte vi hadde spilt "
Har Looney tenkt gjennopm at det kanskje er en grunn til at de bak oppfører seg som de gjør ?
Tenker Looney og de andre beitesauene at det jkanskje er andre som har lyst å gå fortere ?
Hvor mye koster det å slipp de bak forbi ??
For en 4erball som vil slipe forbi en 2erball koster det maks 3-4 minutter.
MEN, noen liker oppmerksomhet og det får de til gangs når de sperrer golfspillere bak.
DERSOM DET ER PLASS OG DET ER TYDELIG AT SPILLERNE BAK GÅR FORTERE SÅ SSKKAALL DE SLIPPES FORBI.
ALLTID
ALLTID
ALLTID.
Jeg skjønner ærlig talt ikke vitsen med å sperre hastigheten for andre hverken i golf eller i trafikken.
Men noen må bare gjør det.
Når jeg spiller alene og kommer ut for sånne spillere hender det jeg lar bagen stå ved greenen før jeg spiller ferdig hullet og går høflig frem og spør om de kan slippe meg forbi etter neste hull. Så spiller jeg ferdig og legger meg helt i ryggen på dem.
Har ennå ikke møtt noen som har sagt nei.
Men de burde likevel ha vett nok til å gjøre det uoppfordret
Av en eller annen grunn samler GOLF sammen flere IDIOTER enn alle andre idretter tilsammen.

Ivar Åsen

over 20 år siden

Ivar Åsen

Å slippe igjennom raskere basller er ikke bare etikette.
Det er folkeskikk. Noe mange golfere mangler.

Var ute for en tulling på Kongsberg i fjor som tilogmed kom kjørende tilbake fra 11te green til tee i golfbilen sin og truet med juling fordi jeg sto på tee med hendene i siden og "demonstrerte" at jeg ville forbi. og som han sa "siden du tydeligvis har bestemt deg for å gå forbi oss skal du faen ikke få lov". Og så kjørte han bort igjen......
Jaja, det var Kongsberg, håper det ikke er for mange slike der....

Looney

over 20 år siden

Looney

Schumacher,

Etter å ha lest ditt innlegg og de flestes innlegg (et par hederlige unntak er det dog) i denne tråden er det svært vanskelig å motsi din avslutningsgreplikk.....

Jeg konstaterer videre at SAMTLIGE av de verste hissigproppene her utelukkende identifiserer seg selv med de raskere spillerne som går bak og forlanger at de uansett skal slippes igjennom. Mon tro om det virkelig er slik i det virkelige liv, at de selv spiller raskt og feilfritt, eller kanskje det er slik de ønsker at det var?

For øvrig kan jeg opplyse om at jeg har spilt golf i over 10 år, har erfaring og hcp. som gjør at jeg spiller steady på 80-tallet (og jevnt og trutt lavere og lavere på 80-tallet). Og jeg spiller selv raskt og uten å forsinke noen som helst ute på banen (men hvordan folk du slår deg sammen med er har man sjelden kontroll på). Jeg har likevel forståelse for at andre bruker lengre tid enn meg selv, og jeg blir sjelden irritert over det - har jeg først tatt en tur på golfbanen er jeg forberedt på at det kan ta alt mellom 3 og 5 timer.

Og selv om det tydeligvis fins noen som har evnen til saklig debatt her inne på dette forumet, finner jeg visse personers personangrep og aggresjonsnivå såpass usmaklige at jeg lar mitt bidrag opphøre med dette innlegget. Takk for oppmerksomheten.

Looney

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Schmacher, når du spiller alene så kan du ikke forlange å gå forbi noen som helst...

H

over 20 år siden

H

Til wahtever

Der er du nok ikke oppdatert. Dette var nytt fra 2004 og gir 1 spiller samme rett som grupper. Det hele går på spillehastighet.

Sol

over 20 år siden

Sol

I golf gjelder ikke den sterkestes rett - men den raskestes rett - 130 å motorveien i rushet er ikkeno problem. Råkjøring gjennom "ballene" (det blir liksom litt bedre med flightene) er tillatt ved lov - også ensomme spillere.
Etikette går kun ut på å slippe igjennom de som sier de vil fort hjem og tjene penger (at vi treffer dem på terrassen på klubbhuset er en annen ting). Du glemte noe H Det hele går på spillehastigheten til de som klarer å lure seg ut alene eller som toerball.

Har en god dag og god golf til helga.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg synes det snakkes litt for mye om rettigheter, etikette og forlange - hva med vanlig god folkeskikk.

Jeg ser det overalt.
Når jeg er på langtur med bilen, er det noen som synes jeg kjører for fort og legger seg inn mot midten så jeg ikke kommer forbi.
På golfbanen ser de på klokka og sier at dette går da ganske fort - selv om det er åpent foran.

Hva er grunnen til at alle er så oppattt av å passe på alle andre?

Folkeskikk

over 20 år siden

Folkeskikk

Er ikke det det norskeste av alt da - å passe på naboen og alle andre. Feien foran min dør kan andre gjøre

Joje

over 20 år siden

Joje

Det er vel et spørsmål som til og med blir besvart i selveste Bøkenes Bok, altså Bibelen.

"Det er lettere å se splinten i en annens øye, enn bjelken i sitt eget" - eller noe sånt.

Men om golf står det fint lite...

Bård F. (en annen Bård)

over 20 år siden

Bård F. (en annen Bård)

Man kan dessverre aldri forlange å gå igjennom ,men må bli tilbudt. God etikette tilsier at man blir tilbudt dette raskt.
whatever: Etter endringen i 2004 så har ener-baller samme rettigheter som andre.

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Kommer det raskere baller bak og du har ledig plass foran = SLIPP GJENNOM. Lager du nedslagsmerke på greenen = REPARER DET. Har du vært i bunkeren = RAK ETTER DEG. Slår du opp divot = LEGG DEN PÅ PLASS. Slår du i nærheten av andre = ROP FOOOORE. Er du i nærheten av noen som slår = VÆR STILLE.

Dette er så elementært at det burde ikke være mulig å diskutere en gang.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Takk Bård F, og H dette har gått meg hus forbi.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Tenk - noe så idiotisk at god etikette må utgis i et eget skriv.

Eksempel:
Før: Iflg. god etikette skal ikke ener-ball få gå igjennom
Nå: Ener-ball skal få gå igjennom

Hva er endret?

Hva var det i normal høflighet som ikke tilsa en rask og grei gjennomgang for en enslig person. Det har vel aldri sinket spillet.

Så Wahtever: Hva er det som har gått deg hus forbi??

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Japp, det er fantastisk er det ikke :)
(at god etikette må utgis i eget skriv).
Personlig er jeg forundret over om noen faktisk har brukt å nekte enkeltspillere å spille seg igjennom om de ikke vil bli med i flighten, det har ikke gått meg hus forbi at det er høflig å slippe enkeltspillere forbi når det er mulighet til å gjøre det, men regelendringen har jeg ikke fått med meg..

over 20 år siden

sukk.....

hvor langt skal en diskusjon måtte gå før noen sjikanerer folk vekk fra forumet....

knuber

over 20 år siden

knuber

Jeg har lest igjennom de innleggene som har kommet til nå, mye interesant. Jeg er selv en spiller som har et grønt kort som er så ferskt at det ennå "ryker" av det. Var ute å gikk 9 hull i går, og det gikk som det går for mange ferskinger...i hytt og pine. Vi valgte å slippe igjennom de som stod å stanget bak oss. Men en ting børe dere som tror dere er så veldig "proffe" tenke på. Ikke gjør situasjonen for den stakkars nervøse spilleren som er helt fersk i dette gamet, værre en den allerede er. Man er mere en nok nærvøs når man er ute på banen for første gang

knuber

over 20 år siden

å der ble det liv i diskusjonen igjen...

Knuber:
tror du har misforstått liiiiittegrann.

det med å slippe igjennom er uten tvil en plikt man har i gitte situasjoner.

poenget må være at alle må være smidige med gjennomføringen av det, så slipper vi krig og sure golfere.

knuber

over 20 år siden

knuber

Jeg forstår at man skal slippe igjennom, men man må jo først få gjøre seg ferdig med hullet før man slipper igjennom. Om jeg ikke har misforstått helt

Bamse

over 20 år siden

Bamse

Stå på, og kos deg med golfen. Slipp gjennom når dere føler for det, om det er på tee, etter utslaget, dere går til siden midt på fairway, etter innspill til green eller hva som helst. Bare senk skuldrene, vink frem de bak og slapp av. Det er de som går gjennom som fort stresser litt ekstra, ikke dere som bare ser på :o)

Å slippe gjennom er en hyggelig gest som man skal gjøre med et smil!

Kommentator

over 20 år siden

Kommentator

Ikke riktig, Knuber.
Den smidigste måten å slippe gjennom på er å gå til siden midt på hullet og la de andre spille forbi. Gjerne mens man leter etter ball i skogen....

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Sant sant... Opplever ofte at de som faktisk er flinkest til å slippe gjennom er de som har tatt grønt kort for ikke alt for lenge siden. De har som oftest lærdommen friskt i minne.

Men har flere ganger gått bak spillere med hcp på 10 og nedover der noen eller alle spiller skogsgolf og må finne ballen sin. De bruker sine påkrevde 5 minutter og gjerne mer til før de finner den og slår den enda lenger ut i skauen for så å bruke nye fem minutter. Men å tenke på å snu seg rundt og se at det står en firerball bak de?? Nei det kan de ikke gjøre.

Ingen regel uten unntak selvfølgelig. Men dette er mine opplevelser. Håper at folk går i seg selv litt når det gjelder dette temaet og at jeg ikke opplever å stange igjen.

Er sikkert ikke verdens flinkeste jeg heller, men prøver så godt jeg kan å utvise god etikette på banen. Det er hyggelig å se at spillere som jeg slipper forbi blir glade for at det er noen som tenker på at det er forskjelling tempo på spillerene.

Det som også er morsomt er å se hvor engasjerende temaet med tempo på banen er. Tror jeg skal starte en ny tråd for å se hvor lenge det varer før det ligger 50 svar. Tror ikke det tar så alt for lang tid.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her