Gjetergutt
En venn og jeg ble satt opp i ball sammen med en psykisk utviklingshemmet gutt og støttekontakten?? hans midt i prime-time.
Saken var at Psyko ikke kunne slå, ikke visste noe om golf, og ikke klarte å gjøre noe som helst på egenhånd.
Han kom sjelden forbi dame-tee på første slaget, nektet å spille fra rød tee, nektet å plukke opp ballen når han ikke kunne få poeng, og surra rundt i sin egen drømmeverden som slike ofte gjør.
Vi hadde ingen sjanse til å følge med ballen foran, og bak trykket det på så vi måtte slippe gjennom en ny ball ca hvert 3dje hull. Likevel ødela vi nok dagen for alle som startet bak oss.
Psyko og vennen hans hadde begge GK (sa de)spilte på greenfee, var medlemmer i "en annen klubb".
Hva fa.. skal man gjøre når man havner med sånne. Og hva fa.. gjør disse på en golfbane.
Hele runden dreide seg etterhvert om å hjelpe Psyko å slå, fortelle hvilket jern han skulle bruke, minne han på at han måtte gå bort til ballen sin, osv. Ofte stod han bare 2m bak ballen og ventet på ..ingenting. Helt til vi fortalte han at han skulle slå.
Unødvendig å si at kompisen min og jeg var mildt sagt forbanna, og ymptet frempå til støttekontakten at det kanskje ikke var så lurt å spille 6 km golf på en søndag rett etter kirketid. Hvorpå mannen svarte at de fuksjonshemmede hadde like stor rett til å bruke golfbanen som andre, og stadig irriterte seg over oss når vi foreslo å slippe flighten bak gjennom. Vi fikk høre at golfbanene burde tilrettelegges mye bedre for handicappede....
Kanskje burde de handicappede da få seg handicap-kort først......