Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Mongoer på banen

Gjetergutt

over 20 år siden

Gjetergutt

Her i helga kom jeg ut for noe jeg ikke var forberedt på.
En venn og jeg ble satt opp i ball sammen med en psykisk utviklingshemmet gutt og støttekontakten?? hans midt i prime-time.
Saken var at Psyko ikke kunne slå, ikke visste noe om golf, og ikke klarte å gjøre noe som helst på egenhånd.
Han kom sjelden forbi dame-tee på første slaget, nektet å spille fra rød tee, nektet å plukke opp ballen når han ikke kunne få poeng, og surra rundt i sin egen drømmeverden som slike ofte gjør.
Vi hadde ingen sjanse til å følge med ballen foran, og bak trykket det på så vi måtte slippe gjennom en ny ball ca hvert 3dje hull. Likevel ødela vi nok dagen for alle som startet bak oss.
Psyko og vennen hans hadde begge GK (sa de)spilte på greenfee, var medlemmer i "en annen klubb".
Hva fa.. skal man gjøre når man havner med sånne. Og hva fa.. gjør disse på en golfbane.
Hele runden dreide seg etterhvert om å hjelpe Psyko å slå, fortelle hvilket jern han skulle bruke, minne han på at han måtte gå bort til ballen sin, osv. Ofte stod han bare 2m bak ballen og ventet på ..ingenting. Helt til vi fortalte han at han skulle slå.
Unødvendig å si at kompisen min og jeg var mildt sagt forbanna, og ymptet frempå til støttekontakten at det kanskje ikke var så lurt å spille 6 km golf på en søndag rett etter kirketid. Hvorpå mannen svarte at de fuksjonshemmede hadde like stor rett til å bruke golfbanen som andre, og stadig irriterte seg over oss når vi foreslo å slippe flighten bak gjennom. Vi fikk høre at golfbanene burde tilrettelegges mye bedre for handicappede....
Kanskje burde de handicappede da få seg handicap-kort først......

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Morsomste innlegget på lenge!

knut

over 20 år siden

knut

hadde det vært jeg som hadde kommet sammens med de hadde jeg sendt de hjem eller bort til treningsfeltet. de får heller ta en runde på ett tidspunkt hvor banen er tom for spillere

Til gjetergutt

over 20 år siden

Til gjetergutt

Makan til dust - og da er det deg jeg snakker om! Kalle en person "mongo" pga hans funksjonshemning er helt utrolig hårreisende. At du fant det frustrerende å spille med en/to dårlige spillere, ja det forstår en, men å ha en holdning som du legger for dagen ovenfor funksjonshemmede er helt ufattelig!!! Gå hjem til morra di og skaff deg en bedre oppdragelse!

Gjetergutt

over 20 år siden

Gjetergutt

Jeg burde uttrykt meg klarere.
Mongo var han som var "støttekontakt".
Han med funksjonshemming var Psyko.

Essensen i tråden er ikke hva jeg kaller dem, det er hva de gjorde på en golfbane midt på dagen på søndag, og hvordan man bør forholde seg til dem når det ikke finnes marshall-tjensete som kan jage dem vekk.
Mongo hadde en slik karakter at det var helt utelukket å be han ta med seg Psyko og gå av banen.

ole gregert

over 20 år siden

ole gregert

Jeg vil gått i fra de og holdt følge med flighten foran. Det hadde da blitt 2 ganger 2 flighter i steden. Jeg tror jeg det hadde blitt best på den måten. La deres problem bli deres fordi jeg har ingen forutsetninger for å løse det.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Gjetergutt skriver:
" Mongo........Psyko.........surra rundt i sin egen drømmeverden som slike ofte gjør..........sånne........... "

Uten å virke skinnhellig, men fremstillingen din oser av 1930-tallets rådende syn på "sånne". Da ble "sånne" mennesker stengt inne langt fra byer og golfbaner, slik at man slapp å se dem, enda mindre spille golf med dem.

Selvsagt er det ikke smidig for noen av de involverte at de mindre funksjonelle blant oss skal spille i "prime time". Men det er det minste problemet her.

Det er et større problem (for deg) hvordan du betrakter dine medmennesker. Kanskje det er noen her inne som kan gi denne mannen noen råd, før det er for sent.

Genfeil

over 20 år siden

Genfeil

Gjetergutt: Du spilte ikke tilfeldigvis på Kragerø? Der er det i hvertfall noen med ekstra kromosomer som har kjøpt seg c-aksjer.

Regner forøvrig med at innlegget er skrevet på pur F, hvis ikke så tror jeg du selv burde vært gjenstand for en mutasjonsanalyse.

Baccus

over 20 år siden

Baccus

Forst: Til dere "sosionomer" her inne. OK at innlegget var litt sleivete i stilen. Da oppnår man i alle fall engasjement.

Dersom Gjetergutts beskrivelse av situasjonen er korrekt, og det har jeg ingen grunn til å betvile, burde begge vært utvist fra banen. Jeg betviler at den syke har kunnet passere en normal grønt kortprøve både når det gjelder teori og praksis. Hjelperen hadde heller ikke de nødvendige teoretiske kunnskaper.

Kravene til kunnskaper på en golfbane er de samme enten du er funksjonsfrisk eller psykisk utviklingshemmet. Dette på grunn av sikkerheten til såvel den utviklingshemmede som andre på banen.
Like lite som de skal slippes ut i trafikken i egen bil med et symbolsk førerkort, kan de slippes ut på en golfbane med et symbolsk grønt kort.

Arne Johan L

over 20 år siden

Arne Johan L

Alt som har med golf å gjøre oser av 1930-tallet, eller enda lenger tilbake.
I Norge i 2005 må alle ha minst grønt kort for å ha lov til å gå på en golfbane.
Hovedpersonen her høres ikke ut til å ha bestått grønt kort prøven.
Hadde han kommet på min hjemmebane "Miklagard" så hadde han nok raskt blitt sendt av banen. Ansvaret må ligge på den som har tatt han med ut.
Det er fint at funksjonshemmede blir integrert mest mulig i samfunnet, men fordi de er funksjonshemmede så vil det være steder der de aldri vil passe inn og der "prisen blir for høy" til at man kan ta dem inn.
Jeg vil si det slik at de som ikke klarer å spille en runde golf på 3 timer når de går helt alene, de bør ikke få lov å spille på 18-hulls baner.
Hva angår personene det her handler om, så burde i det minste den funksjonshemmede ha med seg en caddie som sørget for at han utnyttet tiden.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Gjetergutt:

Jeg tror ikke på deg.
Det du beskriver er antakelig den situasjonen du så for deg når du oppdaget hvem du skulle gå med.
Jeg tror at virkeligheten ble en helt annen.

Til Baccus

over 20 år siden

Til Baccus

Kall oss gjerne "sosionomer", dersom det er å ha et menneskesyn som ikke er i nærheten av hva Gjetergutt legger for dagen. Lavida ser forøvrig ut til å ha et sammenfallende syn som meg (innlegg 11.30). At du mener det er greit med denslags hets for å oppnå engasjement - vel, deg om det. At du i tillegg betviler at "den syke" har kunnet passere en grønt kortprøve, men har ingen grunn til å betvile Gjetergutts fremstilling - igjen, deg om det.

Aksepterer at man ønsker å fokusere på sakte spill etc, og at det bør stilles krav til alle når det gjelder kunnskaper på en golfbane - men håper at både Baccus og Gjetergutt innser at innlegget viser en holdning som ikke hører hjemme noen steder. Hverken på golfbanen, eller forøvrig i samfunnet.

In the woods...

over 20 år siden

In the woods...

"I Norge i 2005 må alle ha minst grønt kort for å ha lov til å gå på en golfbane."

Nesten riktig..... Finnes som kjent noen baner som ikke har krav til grønt kort.

"Jeg vil si det slik at de som ikke klarer å spille en runde golf på 3 timer når de går helt alene, de bør ikke få lov å spille på 18-hulls baner."

Da vet jeg om mange funksjonsfriske spillere som hadde slitt.....

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Hva med å holde seg til ett Nick, så det blir mulig å følge med hva de forskjellige mener.
I andre forum er folk utrolig mye flinkere enn her.

Se bare i denne diskusjonen:
"Til gjetergutt" regner med at det er samme som "til backus"
"In the woods" dette er vel ikke deg "Lavida" - du holder vel ikke på med sånnt ??

Skilpadda

over 20 år siden

Skilpadda

Den som ikke kan gå en bane på 3 timer alene kan ikke kalles funksjonsfrisk.

Til Swinger

over 20 år siden

Til Swinger

Sorry - stemmer. Skal ikke gjenta seg.... (Trodde ikke denne diskusjonen skulle vare så lenge...)

Baccus

over 20 år siden

Baccus

Det er litt vanskelig å vite hvem som skriver når man bruker nicket: Til Baccus.

Det kan da ikke være så vanskelig å forstå hva jeg mente? Jeg finner ingen grunn til å betvile at Gjetergutt snakker sant. Dersom det han forteller er rett, hadde ikke spilleren tilegnet seg tilstrekkelige ferdigheter til å bestå en grønt kortprøve. Les beskrivelsen av vedkommedes opptreden på banen en gang til.

Mener virkelig noen at det skal stilles lavere krav til funksjonshemmede på en golfbane? Uten å virke sleivete, vil jeg si at et fiktivt tildelt grønt kort til en utviklingshemmet nærmer seg "Licence to kill".

Jeg kjenner mange funksjonshemmede gjennom jobben. Mange av dem er deilige personligheter. På golfbanen må vi tenke sikkerhet framfor likestilling. Sikkerheten ivaretas gjennom regler og etikette. Da må man forvente at alle som ferdes på en golfbane kjenner og forstår disse reglene.

Karl in the Garden

over 20 år siden

Karl in the Garden

Stem på SV.
Da blir det slutt på karakterer i skolen, og dermed også slutt på grønt kort prøve.
Og så får alle lov til å spille golf, uansett hvor flinke vi er, eller ikke flinke.
Men det aller beste med SV er at vi får mange flere sosionomer og vi får bygget ut psykisk helsevern til også å omfatte golfspillere.
Når jeg ser på debattene her inne er det ingen tvil om at de fleste lider av en eller annen form for hjernesvinn eller manglende sjelsevner.

Gjetergutt

over 20 år siden

Gjetergutt

jeg skrev ikke innlegget mitt på pur faen.
Og jeg gikk ikke på Kragerø, men på en godt besøkt bane nord for Sinsen-krysset.
Ser noen tenker på sikkerheten. Denne var nok aldri i fare bortsett fra at vi måtte passe på å få objektet og bagen hans med oss langt nok ut til siden når vi skulle slippe flightene bak forbi.
Det verste var irritasjonen til dem som kom bak og ikke kjente tingenes tilstand. Det eneste de så var en helt normalt utseende gutt i slutten av tyveårene som slo ballen 40 meter for hvert salg, og gikk for å slå neste slag før han gikk 40 eller 80 eller 120 meter tilbake og hentet bagen sin og deretter aldri fant ballen sin i semirøffen. Gang på gang. og når det var stor spredning på oss så stod han bare der og ventet selv om det var hans tur og slå.
Han slo også bare med syverjern, og noen ganger når han hadde 20m innspill måkte han ballen 60 meter forbi flagget.
Vi fikk mye plystring og rop bakfra, og slengkommentarer fra spillere som gikk forbi. Til stor irritasjon for kompisen hans som hisset seg opp fordi "alle har det så forbanna travelt"

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Det første jeg ikke skjønner her er hvordan noen kan hisse seg opp over at folk med downs syndrome blir kalt "mongo", dette er et uttrykk som er akseptert og ikke har "stygg" betydning i dagligtalen.

For det andre, dere som ikke forstår Gjetergutts frustrasjon; forsøk i to sekunder og sett dere inn i situasjonen. Man kan ikke med samvittigheten i behold si ifra eller ytre misnøye, mens man egentlig bobler over av sinne og frustrasjon.

For det tredje, jeg synes historien var morsom og godt skrevet.

Til slutt vil jeg bare få understreke at jeg ikke har noe imot hjerneskadede og forstår ønsket om at de skal inkluderes så mye som mulig i samfunnet. Men på en golfbane på en søndag formiddag er etter min mening det akkurat motsatte av dette. Vanskelig å vite hvor mye denne personen (kalt Psyko) registrerer og forstår, er nødvendigvis ikke veldig hyggelig for han å møte eventuell misnøye hos andre og samtidig føle seg uønsket. Og er helt enig med Gjeterergutt at det er støttekontakten som er "mongo".

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Kunnskapsløse:
Downs syndrom er ikke en hjerneskade - hvis det var det i snakket om.
En som er en helt vanlig gutt har ikke Downs syndrom, men er hjerneskadet.
Når dere også snakker om ekstra kromosom, så er dette absolutt Downs syndrom som den vi snakker om her altså ikke har.

Jeg tror fortsatt at Gjetergutt bløffer om en situasjon han trodde skulle oppstå. Jeg tror også at han skriver noen av de støtende innlegene.

b0mb

over 20 år siden

b0mb

Hvor politisk korrekt går det an å bli, mongo&psyko har åpenbart ingenting på en golfbane å gjøre ennå, selv om det sikkert var morsomt å se på. Mongo kan jo trene litt på rangen som andre må gjøre før han prøver seg igjen.

Bror av psyko

over 20 år siden

Bror av psyko

Her gjelder det å sette krav til den som følger opp psykoen (som det er valgt å kalle han?). Og ja, det høres nok noe ufornuftig ut å spille i beste tid. Her burde nok 2-er flight vært prioritert. Synes diskusjonen heller burde vært lagt rundt hvordan flest mulig kunne få muligheten til å spille golf, enn å skjelle ut folk på denne måten. Men vitsen er vel kanskje først og fremst å skremme bort...

Det er vel ikke nytt å sette forskjellige krav til hva som skal til for å få grønt kort? Hvorfor er det lavere krav til at damer skal få grønt kort f.eks??? Eller hvorfor skal spillere under 12 få det lettere bare fordi de er yngre?

Har selv hatt med min bror på korthullsbane. Det gikk veldig greit. Og for han å bare kunne være med på en ordentlig golfbane, ville vært 17. mai+julaften på en gang. Men jeg skjønner jo at vi her først og fremst må tenke på oss som faktisk klarer å spille golf og er i god fysisk form slik at vi klarer å få spillt fortest mulig og bruke minst mulig tid. Psykoene har jo mange andre fordeler, f.eks får de gå foran køen på Tusenfryd.

Agaton

over 20 år siden

Agaton

Igjen er det noen som absolutt skal hevde at en golfbane er et offentlig sted, hvor alle som vil har RETT til å spille golf. Slik er det ikke. De fleste golfbanene i Norge er privat eid. Medlemmene/aksjonærene eier eller leier grunnen og har betalt for å bygge banen. Og de bestemmer dermed akkurat som de vil hvem som får lov til å gjestespille eller ikke.

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Men helt private blir de aldri om de har avtale med en klubb tilsluttet NGF.

Bror av psyko

over 20 år siden

Bror av psyko

Så da kan man for eksempel nekte folk med mørk hudfarge? Eller hvordan er grensen der? "Dette er min golfbane, jeg vil ikke ha noe av folk som er anderledes". Kan du nekte folk å slippe inn på et utested i byen fordi de er psykisk utviklingshemmede?

SÅ Agaton, konklusjonen er at man ved sin fulle rett kan nekte en psykisk utviklingshemmet adgang til en golfbane?

Bror av psyko

over 20 år siden

Bror av psyko

....fordi de er psykisk utviklingshemmet?

En som ler seg ihjel

over 20 år siden

En som ler seg ihjel

Nå har jeg sett hele den runden i sakte film inne i hode og kan ikke stoppe å le.... Tenk å måke ballen 60 meter over green med et 7 jern fra 20 meter....rusle frem og tilbake som om ingen ting hender... Han har garantert ikke nerver nå han har vann mellom tee og green på par 2 iallefall....Psyko går bare å koser seg :-)

Ler enda!!!!

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Uenigheten - slik jeg ser det - står ikke om å organisere det slik at de som vil spille, bør spille på egnete tider ut fra sine forutsetninger. Det virker jo alle å kunne enes om.

Å bli kalt SV'er eller sosionom fordi man reagerer på den lavpannede måten å omtale andre mennesker på, kan jeg leve fint med.

Dog er det oppsiktsvekkende mange lavpannede brødre som jubler og synes slikt er morsomt og kult, særlig når innskriver ikke har lagt et fnugg av ironi eller parodi bak.

Gamebreaker

over 20 år siden

Gamebreaker

Hei Bror
Grensen er vel om "personen" klarer å spille.
Med det mener jeg grønt kort kurs og test.

Uansett burde han holde seg til Pay & Play baner til han klarer å fungere på en hovedbane.

Jedi

over 20 år siden

Jedi

Frustrasjonen er helt sikkert berettiget. Jeg ville følt det samme. Men normal sosial intelligens burde tillsi at man ikke sprer slik eder og galle og dritt til hele golfnorge. Hadde du vært kar, hadde du sagt ifra i proshoppen og latt det være med det. Skjerpings !!!!!!!!

Baccus

over 20 år siden

Baccus

Bror av psyko:

Det er ikke snakk om å utelukke noen på grunn av hudfarge eller eventuelle lyter. På de fleste baner svært lite flinke til å be om spillerkort. Enhver som forsøker å spille uten å kunne forevise grønt eller hvitt kort, skal avvises. Mange baner krever også at noen med hvitt kort skal ledsage grøntkortspillere.

Dersom det oppdages at noen har fått utstedt kort uten å inneha tilstrekkelige ferdigheter, bør utstederklubben innrapporteres til NGF.

Tomba

over 20 år siden

Tomba

Helt enig med Gjetergutt her.
Men hadde nok heller gått av banen selv...
Og så levert inn en skriftlig klage til klubben.
Dersom jeg i tillegg hadde vært greenfegjest hadde jeg krevd å fått refundert greenfee + gratis nye greenfee biletter pga ødelagt runde og dag.

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Jeg tror faktisk jeg skal foreslå for NGF å legge til rette for mer spill for psykisk utviklingshemmede.
Forbundet har jo heldigvis ofte støttet klubber med prosjekter for funksjonellt utviklingshemmede i mange år. Det er lagt til rette for både lamme, blinde, hjertesyke etc.

Mener faktisk oppriktig at det burde undersøkes muligheter for å legge bedre til rette for psykisk utviklingshemmende også.
Selvfølgelig slik at man unngår mulige situasjoner som beskrevet i hovedinnlegget. Jeg legger lite vekt på om innlegget er riktig eller ikke, men likevel, jeg ser at "uenigheter" kan oppstå.

Om vedkommende som har lyst til å spille, antar at det er en forutsetning, ikke kan klare grønt kort eller andre krav, kan det vurderes f.eks:

Spill på korthullsbaner
Spill med en god mentor, som tar vare på regel og etikettekravene.
Spill fra juniortee/150 meters merke

Dette vil helt sikkert kunne ordnes bare man setter seg ned og er enig om at alle har livets rett.
Og livet, det er jo f.eks. golf eller hur! ?

Bror av psyko

over 20 år siden

Bror av psyko

Joda Gamebreaker, jeg skal i og for seg være enig. Jeg følte bare diskusjonen ble litt for lite fokusert på problemløsning i forhold til hvor ille vi andre golfere må ha det!

Og Jedi: Helt enig!!!! Jeg har opplevd å gå runder sammen med både halvblinde og sosialt særdeles uintelligente folk, men stort sett er folk hyggelige - da klarer jeg å leve med alternativet en gang i blant.

Bror av Psyko

over 20 år siden

Bror av Psyko

Meget godt innlegg Proffen. Kunne ikke vært mer enig.

Skjult kamera?

over 20 år siden

Skjult kamera?

Gjetergutt:
Sikker på at dere ikke har vært utsatt for MTVs "Boiling point"?
Da bestod dere jo med glans;-D 6 timers frustrasjon uten å drepe noen er imponerende.

Så er det en ting jeg lurer på: takket dere hverandre for runden til slutt?

Genfeil

over 20 år siden

Genfeil

Jeg foretrekker en livsglad "mongo" foran enhver gjøk som preker om aksjekurser og smutthull i aksjeloven en hel runde. Har spilt med nok av folk som tar det like mye for gitt at folk som spiller golf er politisk godt til høyre og rasistiske homofober, som at prester er religiøse. Personer som skriker og baser og eier hele verden, som ikke klarer å rake bunkere, legge tilbake divot eller reparere nedslagsmerker fordi de normalt har polakker til slikt.(Til sådanne presenterer jeg meg som RV-sympatisør med en mannlig afrikansk kommunist- kjæreste, for så å spille skjorta av dem) Mangel på sosial intelligens og "lett koffert" kommer i mange fasonger, også noen med golfkølle i hånda...

H

over 20 år siden

H

Kan skjønne at det er slitsomt og håpløst å måtte gå en slik runde, men det er usmakelig å omtale psykisk utviklingshemmede på denne måten.

Heller 6 timer sammen med noen som kanskje behøver en oppmuntring enn 4 timer med en utspjåka soss som ikke kan spille.

Hank

over 20 år siden

Hank

Støtter gjetergutt, ikke nok med at vi som behersker spillet en smule må spille sammen med feite kvapsete grønt kort spillere, nå skal til og med psykisk utviklingshemmede få slippe til ! Hvor skal dette ende ? Har i alle år så vidt klart å holde kjeft når kjærringene slår 10 og 10 meter og hindrer meg i å ha det morro på banen. Fnis, fnis å der bommet jeg gitt , fnis !! Åhhhh fy fa........n.....

I det siste har jeg også merket med et par homoer som har tillatt seg å prøve og sjefe på banen. Selvfølgelig i rosa skjorte og med en eim av parfyme i kjølvannet. I garderoben etter runden står de påfallende lenge i dusjen og jeg tror de bruker bastuen mer enn vanlig. Fy faaaa.....nnnn ...

Og er det ikke mulig å sette en aldersgrense for dette spillelt ? Gamle sekker på over 50 som drasser rundt med trallene sine og noen til og med med eletrisk tralle ! fy faa..en kan de ikke klare å bære utstyret får de holde seg til hælv..........e hjemme. Tanter med lilla hår som sier " åhhhh så lang du slår , du er kjempeflinkt altså når du akkurat har slått ballen 300 meter inn i granskuen" , fa.....n

Og hva med disse ungdommene som ikke klarer å skifte fra olabukse og t-skjorte uten krave ? I kke har de respekt for oss som kan spille og de prater og ler over det hele mens de gir blaffen i konsetrasjonen til andre på banen. Flere av dem har jo bukseræva langt ned på knea og det ser ut som om de må drite hele tiden, må vi ha slikt på golfbanen ?

For ikke å snakke om de forbanna greenfee spillerne, ikke kan de spillle og de vaser rundt og tar opp plassen for oss som har betalt for alt sammen. " jeg er medlem i indre Sulldal GK jeg , det tror jeg kanskje er norges fineste bane ". , ja morra di ! Kom deg for fa.....n hjem igjen ditt naut....

Nei, spillet burde vært forbeholdt oss mannlige (ikke homo) singel handikappere mellom 20 og 40 år med det råeste utstyret og skikkelig konkuranseinstinkt ! Da ville det blitt en ordning på dette !!

Støtte til Hank

over 20 år siden

Støtte til Hank

Meget godt innlegg. Håper de idiotene ovenfor (som burde skjønne hvem de er etter å ha lest hva Hank hadde å si) snart innser at golf IKKE er forbeholdt de beste spillerne som kan rase rundt på banen så fort at de rekker hjem for å se homsepatruljen... (for jeg sitter med en følelse at det er det de ser på sånn litt i skjul!!)

Bygg deres egen bane og hold den stengt for alle som ikke klarer holde tempoet da vel. Dere kommer garantert til å slippe sånne som meg også, selv om jeg nok skulle klart kravene dere stiller uten spesielle problemer. Dere høres rett og slett så dritkjipe ut som henger ut folk på denne måten at jeg skulle gitt dere støtte for slippe å spille med dere!!

@lle Fugler

over 20 år siden

@lle Fugler

Livet er herlig...for oss som er så heldige å få spille golf uten å ta helt av når noen ikke spiller helt likt det en selv gjør.... Mangfold er noe som gjør debatter og livet på og utenfor golfbanen spennende.... så...masjerende tinnsoldater.... hold takten og sving..... hehe..... koser meg ...egentlig......forskjellige situasjoner har mulighet for flere valg til løsninger...."er sjelden jeg kun er på fairway".....

Gjetergutt

over 20 år siden

Gjetergutt

Har tenkt litt over ting etter søndagen, og diskusjonen her.
Virket på meg som Psyko ikke akkurat er av den typen som jobber mest overtid på en hektisk arbeidsplass.
Ergo så har han helt sikkert tid til å spille på hverdager når andre "normale" golfspillere er et annet sted og skaffer penger i statskassa..
Skulle ikke forundre meg om Mongo også er en slik som jobber med syndromer og dermed har tid til å ta Psyko ut på banen når det er tomt. På skattebetalernes regning.
Helt fint at også psykisk funksjonshemmede får tilgang til banen, men da bør det være til bestemte tider.
Er jo ikke uvanlig at andre funksjonshemmede (damer, seniorer) har egne starttider der de er alene om å disponere banen noen timer.
Synest heller ikke at det i slike tilfeller skal kreves grønt kort.
men minimum er at HVER psyko får med seg hver sin mongo, som kan dytte på og forklare, slik at det finnes en viss fremdrift, og at de lærer seg spillet.
Til tross for at søndagens Psyko hadde med seg et hode som var helt bortreist, så tror jeg nok at han med lang trening og god oppfølging kan komme seg rundt på en helt grei måte.
Han var hyggelig på alle måter, bare helt molefonken. Han hadde ingen reaksjonsforskjell mellom dårlige og gode slag, surra bare i vei som en bil som stadig hoppet ut av gir.
Dessuten må Psyko ha spilt mye minigolf for han slo Mongo ned i støvlene på når han først kom seg på greenen, og senket flere 2-3 m lange putter på direkten uten engang å ha adressert ballen.

Forslag til gjetergutt

over 20 år siden

Forslag til gjetergutt

Kanskje du burde få med deg en mongo til å passe på deg?

rampen

over 20 år siden

rampen

er det noen der ute som fortsatt som ikke vet hvorfor det blir krig?

SutreMcPutte

over 20 år siden

SutreMcPutte

Er man mongo så er man mongo og får forholde seg til det. Det finnes jo egne idrettslag, fotballag for slike som er så uheldig å være mongo. Disse lagene spiller vel ikke akkurat i det vanlige seriesystemet, men har egne stevner hvor jevnbyrdige møtes. Det samme bør man kunne forholde seg til på en golfbane. Alternativt kan de de få lov til å spille med støttekontakter som kan gi både mongo og resten i ballen en fornuftig opplevelse. Alternativet er å lage egne klubber og baner for disse? Mongo Golf & Country Club......
Men i Norge skal vi selvsagt ha så jævlig mange rettigheter. Er man handikappet så skal man selvsagt kunne trumfe igjennom at man skal ha rett til ditt og rett til datt fordi man er handikappet og skal kunne gjøre normale ting for å bli integrert og ikke bli satt utenfor. At man ødelegger dagen til x antall mennesker en lørdag eller søndag, det har selvsagt ingen betydning, fordi mongo har rett til å gjøre normale ting...... Herlig!

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Japp, det samme gjelder kvinner i bedriftsstyrer.. Der sitter de og ser tomt ut i lufta, kvoterte som de er, klør seg bak ørene og smiler et naivt smil mens de forsøker å forstå den mekanismen som så plutselig slengte dem inn i den stolen de sitter..
Det er akkurat som om vi har en lei tendens til å presse individer ut av sitt vante element bare for syns skyld slik at den kvasisosialistiske regjeringen vår kan fryde seg av den søppelsekken de kaller likestilling... ;)

PATTON

over 20 år siden

PATTON

Støtter både Gjetergutten, Hank og whatever. Mulig de to siste var ironiske. Jeg er det IKKE.

Slå langt, slå rett, frykt intet - gung ho!

PATTON

over 20 år siden

PATTON

...og selvfølgelig SutreMcPutte, som forfremmes og dekoreres!

..aint no mountain we can climp...

Er det mulig!!?

over 20 år siden

Er det mulig!!?

Alle som er imot Gjetergutt her må enten være blodkristne eller kanskje en som bruker altfor lang tid sjøl på banen.

De har absolutt ingenting på en golfbane å gjørë på golfbanen i "beste sendetid" på en søndag! Det er da det er flest greenfeespillere og medlemmer ute på banen.

La dem heller stå på rangen eller putting greenen der de ikke kan gjøre noe som andre blir provosert av..

Dr. Patron & Ms. Hyde

over 20 år siden

Dr. Patron & Ms. Hyde

Patton: Jeg tror du skal ha en bra spaltet personlighet for å støtte BÅDE Gjetergutt og Hank, men du om det.

If you drink, don't drive - don't even put!

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Skal tro jeg hvis alle her har møttes en kveld på hull 19 et sted og tatt noen øl.... Etter en fem-sju øl tror jeg vi skulle ha løst alle problemer i golfens verden samt resten av verden.

Artig diskusjon, men jeg støtter de som sier at klubbene må legge tilrette for handicappede spillere. De har ofte nedsatt livskvalitet som følge av at de har et handicap. Golf er for oss friske en rus av en annen verden. Og jeg kan tenke meg at de vil få økt livsglede av å få mulighet til å spille golf under tilrettelagte forhold.

Men å slippe til sånne spillere på banen i prime time på en søndag hører ikke hjemme noe sted.

Som jeg har nevnt før her er det ofte lett og skrive litt mer enn det en mener når en skjuler seg bak et nick. Men det overrasker meg hvilke holdninger enkelte funksjonsfriske golfspillere har.

Spillere med jålehandicap som helst skal eie banen og som mener at alle som er dårligere enn dem ikke har noe på en golfbane å gjøre,,,, Ja det er akkurat sånne spillere som burde ha seg vekk fra banen, slik at vi som ønsker å kose oss på banen med en 4 timers runde i grilldress og støvler får plass. Om ikke annet kan dere holde kjeft med den sutringen og prøve og huske at kua har en gang vært kalv....

uffdettebleenlangsetning

QA

over 20 år siden

QA

Økt livskvalitet kan diskuteres.
I yngre dager vare jeg gjennom speideren, idrettslag og røde kors med på diverse arrangementer for psykisk utviklingshemmede.
Må si mange av dem fikk alt annet enn økt livskvalitet. De visste ikke hvorfor de var der eller hva de skulle gjøre, og mange var livredde og forskrekka når de skulle sykle på tandem, svømme, balansere på stokker, osv. Disse var lykkeligst når de slapp å gjøre noe som helst utover å leke hjemme på institusjonen. Likevel ble det bevilget enorme summer fra det offentlige nærmest bare for å lære dem å kle seg selv og klare å krysse en vei uten å bli overkjørt
På jobben var jeg noen få år seinere med på et prosjekt som hadde som formål å "rette opp" normale ungommer som hadde kommet skeivt ut oftest pga foreldre "med lite ressurser". Dette var et lavbudsjettprosjekt utelukkende med politiske motiver.
Hadde man byttet om budsjettene for disse to prosjektene så hadde man "reddet" mange, og mongoene hadde levd like lykkelig.
Skal vi nå skremme dem ut på golfbanene også ? Bruke et par år til å lære dem å treffe ballen, og de vil aldri forstå hva par eller stableford er ??? Kjøss katta i ræva.
Er helt for å bruke tid og penger på golf for fysisk utviklingshemmde, men psykisk utviklingshemmde har ingenting på en golfbane å gjøre. De kan heller gå i parken og trille ball.
Disse venstrevridde sosionomene som med sine femi-verdier skal bryte ned samfunnet og stikke kjepper i alle hjul som går rundt skulle vært pint i hjel og deretter stoppet ut til skrekk og advarsel.
På golfbanene over hele verden skal golf spilles som golf alltid har vært spilt. La oss slippe å bli fortrengt av institusjonskasus og fordervete lokalpolitikere. Disse kan bygge seg et golfhull i hagen.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

hehe.. du sa pint i hjel og stoppet ut til skrekk og advarsel.. hehe.. herlig.. jeg ler..

Bror av psyko

over 20 år siden

Bror av psyko

Skulle gjerne visst hva slags arrangementer du var med på QA. Hvis dette er tilfelle blir jeg utrolig overrasket. Har du noen gang tenkt på at psykisk utviklingshemmede er forskjellige? Visste du at det faktisk er flere med "diagnosen" psykisk utviklingshemmet" som har klart å ta førerkort for bil? (sparer kommentaren : ja det kan man se...)

Hvis du vil se hva ekte idrettsglede er QA, så anbefaler jeg deg å ta en tur til Nadderud stadion i helgen for å se på ViVil-lekene. Hvis du påstår at deltakerne der heller ville sitti "hjemme på institusjonen" enn å drive idrett (på høyst varierende nivå :) ) etter å ha vært der, blir jeg i beste fall overrasket.

ole gregert

over 20 år siden

ole gregert

Denne tråden bør vel være ute nå. Med over 50 innlegg så kan da det ikke være mer å si om dette. Sakligheten er vel over for en rekke av disse innleggene.

QA

over 20 år siden

QA

Jeg var med på fotballturneringer, friidrettstevner, kanopadling, rideturer, "turn"stevne, 17-mai feiring, utflukter med buss og båt, sledeturer etter hest og snøscooter og litt til.
Er enig i at psykisk utviklingshemmde er forskjellig, og at noen har stor glede og nytte av det. Men jeg har sett at det brukes mest ressureser der det hjelper minst. Hvis en psykisk utviklingshemmet skal spille golf så er det en forutsetning at han klarer spillet like bra som en funksjonsfrisk, og at det ikke er til forstyrrelse for de andre som spiller.
Jeg har vært med på Vivil-lekene flere ganger, og da har de et ubrukt stadium til rådighet. Ingen blir fortrengt.
Og det stemmer at mange utviser ekte idrettsglede, og noen holder faktisk også imponerende høyt nivå. Men mange er også helt på feil plass og synest det er 100 ganger morsommere å kaste stein i vannet enn å hakke på en golfball

Mikkel

over 20 år siden

Mikkel

ole-gregert. Enhver tråd dør av seg selv når ingen er interessert i den lenger. Hvis det sjenerer deg at noen fortsatt skriver innlegg så kan du slå av PC'en din.
Dust !

Bror av psyko

over 20 år siden

Bror av psyko

Da har vi forskjellige oppfatninger QA. Uansett har det vel aldri vært snakk om å tvinge psykisk utviklingshemmede ut på banen. Det de fleste vel har konkludert med er at det hadde vært bra å kunne tilrettelegge for at de som hadde lyst og var noenlunde skikket til det burde få muligheten til det. Ikke nødvendigvis klokka 12.00 en lørdag.

Her behøver da ikke staten eller regjeringen eller noensomhelst politiker bruke ett eneste minutt. Dette går det da ann å få til uten noen stortingsvedtak! Jeg har forøvrig ingen formening om hvor mye penger staten bruker på vanskeligstilte ellers. Men å si at det ikke "hjelper" å bruke penger på psykisk utviklingshemmede? Mener du at det er på grunn av at de ikke kan bli funksjonsfriske, eller er det rett og slett slik at de ikke fortjener annet enn å sitte på institusjoner? De er vel like uskyldige som unger med foreldre med lite ressurser, eller som gir f.?

Forøvrig har vel golfdelen av diskusjonen såpass sklidd ut at jeg velger å følge ole-gregerts saklige innlegg om å avslutte min del.

Aller sist, Gjetergutt: synes det siste innlegget ditt var bra og ga et mer nyansert bilde.

Trass

over 20 år siden

Trass

Hank, du skal ha bank.
Du får inderlig håpe du ikke møter meg på golfbanen.
Da kan det godt hende du selv stiller i klassen for hjerneskadede etterpå.

Og ja, du får lov til å spille med din nyerhvervede skade!

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Nicket mitt passer vel godt inn her nå...... Would if he could....

dere er alle sammen en blanding av hyklere og rasister......

enten så skal dere være skinnhellige og tilrettelegge for alle og tilpasse golfen til funksjonshemmede og utviklingshemmede, eller så skal dere være nedlatende og usaklige og rakke ned på både folkeslag, syndromer og andre problemer.

hva med å vise en liten dråpe empati og blande den dråpen med en dråpe fornuft, en dråpe realisme og et glass med saklige uttalelser....

da ender vi kanskje med at det ikke er trivelig å spille med personer som sinker spillet, uavhengig av hva som måtte være årsaken, og lar det være med det...

jeg blir helt skamfull av å lese en del av innleggene, samtidig som jeg ikke
er bedre enn at jeg ler meg skakk av noen av poengene også....

gyldne middelvei er en gate som ikke mange her inne har hørt om...

ligger et sted mellom her og der.... prøv den, og se om det blir bedre da.

/Tiggr 0ut

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Du er alltid saa diplomatisk Tiger.. Saann helt innerst inne saa er jeg overbevist om at 99% av de som har skrevet her egentlig er helt enige med deg.. Paa et internettforum maa det vaere lov aa ikke vaere helt 100% korrekt hele tiden, spesiellt naar vi skriver under nicknames og slipper aa staa ansvarlig :)

In the woods

over 20 år siden

In the woods

Enig med Bror av psyko; Siste innlegg til Gjetergutt var bra, og mer nyansert.

Og til QA; Bare det at du mener at det er snakk om å fortrenge oss andre viser at du ikke har forstått en dritt.

over 20 år siden

Hehehehe.... Whatever:

nei, jeg er ikke alltid diplomatisk, bare litt opptatt av at ting skal være litt rettferdig.

det er ikke spesiellt lett å ha en diskusjon på et minimum av saklig grunn når hovedinnlegget kommer fra en sympatiløs tosk med sterke rasistiske og diskriminerende holdninger, og ikke klarer å se at han er det selv.

Nei, det er ikke pent å kalle en debattant for tosk heller, men i denne linjen så er visst alt lov, så da føyer jeg meg til mengden, og ler litt til...

Mjau

Hank

over 20 år siden

Hank

Trass ! hadde du vært litt større hadde jeg kanskje tatt trusselen din alvorlig, nå bare ler jeg av deg.

Særlig når du som den eneste hittil ikke klarte å forstå at innlegget mitt var åpenbart ironisk.

Tulling...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her