Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Stimpmeter-info

Stimperud

over 20 år siden

Stimperud

Snublet innom hjemmesidene til Kongsberg GK, og så til min store overraskelse at de har lagt ut mer eller mindre oppdaterte stimpmetermålinger.
Dette burde flere baner gjøre, og i forhold til Kongsberg har har vel neppe noen andre baner på østlandet noe å skamme seg over...

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

vet man i det hele tatt hvordan stimpen bør måles i dette landet da?

jeg har spilt et par baner i Norge hvor det har blitt påstått at stimpen var 11. 12 og 13.
når jeg så har spilt utenlandske baner. f.eks. skottland med samme stimpmåling, så var greenene der ufattelig mye raskere....

vet ikke helt om jeg tror på disse målingene...

Strong putter

over 20 år siden

Strong putter

Får indelig håpe de måler på samme måte på kongsberg som de gjør i Skottland da..... Ellers er det ufattelig tregt.

Tomba

over 20 år siden

Tomba

Det er tregt........

Men forhåpentligvis så får vi litt varmere vær snart, da blir det nok bra!

Greener

over 20 år siden

Greener

Du finner nok svært få baner i Norge med over 11 på stimpen. Miklagard har vært godt over 12, men det er ekstremt. Normal hastighet på norske baner er ca 7-8. Normal hastighet på Miklagard er 10,5, men så raske er de ikke enda.

Ved måling av hastighet skal dette gjøres på et område som er så flatt som mulig. Stimpmeteret er standarisert og testes i 4 retninger. Så regnes gjennomsnittet av hastigheten. I en perfekt verden tester man alle greenene, men det blir litt tidkrevende.

På Europatouren ligger hastigheten på ca 10,5 ttil 11 fot, mens på US Touren ligger det noen ganger helt opp mot 12.

Det er max 3 baner i Norge som klarer å komme opp i over 11 på stimpen, og alle er under 5 år gamle. Dessverre er det enkelte baner som ikke har anelse om hva et stimpmeter er for noe, som skriver opp helt feil verdier. I tillegg vil det være umulig å putte på 90% av norske greener med 11 på stimpen pga alle onduleringer og hellinger.

Og jeg nevner en liten til ting som man nesten må ha for å få raske greener: Singleklippere...

Magaplask

over 20 år siden

Magaplask

Det er ikke bare å klippe greenene for å få dem raske.
Altfor mange baner barberer greenene sine til klubbmesterskapet med det til følge at de blir ujevne og uberegnelige å chippe på.

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Dressing, klipping og rulling er vel 3 stikkord.

7,22 på kongsberg i dag, så hvis det "greener" sier er riktig så er jo det i såfall middels.

Greener: mener du at det er baner som oppgir stimp hastighet som ikke vet hvordan man måler det ??

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Greener,
godt innlegg. I øyeblikket vet jeg bare om to baner som har målt over 11 på stimpen. Nøtterøy hadde 11.5 under klubbmesterskapet, i tillegg til Milklagard som du nevnte.

Noen som vet målinger for Evje og Kragerø?

greener

over 20 år siden

greener

Runar:
JA! Når noen baner klarer å oppgi dette til både 12 og 13, da har de faktisk ikke peiling på dette! Og du har helt rett at dressing, klipping og rulling må til. Pluss vertikalskjæring og lufting.

Runar

over 20 år siden

Runar

Jeg liker raske greener. Når jeg blir kjent med farten putter jeg best på raske greener, MEN: det MÅ stå i forhold til greenene !! Dersom man har mange ondulerte greener må farten stå i forhold. Det må ikke bli idiotisk...... Dessuten: jeg synes det er viktig med "ærlige" greener, altså at det er lik rull på alle greener (inkludert puttinggreen).

@lle Fugler

over 20 år siden

@lle Fugler

Vinterstid i Norge kan man ofte ha stimpmeter som varierer fra 0-20...pga av is eller snø ;) ........ hehe Grønn vinyl på greenene hadde skapt god stimpmeter...hehe...e....h... Tester (nesten) alltid puttinggreenen før en golfrunde dersom jeg er usikker på farten.... kommer det ei regnskur...eller tørker det opp iløpet av runden...har jo stimpmeten forandret seg mye.... så .... som ellers må man synse en god del før en slår og ta hurtige avgjørelser.... det er jo det som gjør golf så interesant......

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

The faster greens you have the flatter you will have to build them.

The stimpmeter readings should not be published anywhere for public viewing it put unecesarry pressure on greenkeepers to get their greens faster when it is not needed.

The stimpmeter was not invented to increase the speed of greens or for members to use it as some sort of boasting advertising. It was invented to allow the greenkeeper to try to achieve consistent greens throughout the whole course.

Brian

greenkeeper

over 20 år siden

greenkeeper

It's funny that most of the people that ask me what my greens are stimping are actually middle to high handicappers. Their game is usually negativly affected by fast greens. So is this a bragging issue? What does a stimp reading really mean as long as all 18 greens roll consistently?

It's important to realize that it is possible to get green speeds up in the 10's and 11's here in Norway by rolling, dressing, cutting below 3 mm and turning the watering down, but is this best for the average golfer?

I don't know all the percentages but isn't the average handicap in Norway in the high 20's? Greens that are too fast will only slow play and frustrate the majority!

Lastly; the method of measuring green speeds can be very inconsistent. Green speed is measured by placing a ball on the stimp meter and lifting the tool until the ball rolls off. This is repeated 3 times in each of 4 directions with the average distance being the stimp reading. Human error can play a huge part in these readings by the measurer lifting the tool to fast and high, making the ball roll off faster than intended, resulting in a stimp reading that is too high.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Greenkeeper,

I agree with you.

I think the average handicap in Norway is even higher than that.

Pinehurst that are holding the US Open in two weeks time will have the greens at approx. 11.5. This is a major, why would any club in Norway want to take theirs over 10?

The most important thing about greens is a true roll and the health of the grass.

Brian

ole gregert terjesen

over 20 år siden

ole gregert terjesen

Brian this is absurd discussion and all of us need 18 greens that are at the same level regarding speed. When you play golf in spring time in Norway the major problem are greens on the course that are consistent regarding speed.

J hope these golf freaks can focus on playing golf and develop that for the future and let this one go....

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Ole,

I agree.

Here is a link for anyone wanting to really learn about fast greens and the consequences of them.

http://www.usga.org/turf/green_section_record/2005/may_jun/where.html

Brian

over 20 år siden

Det er ingenting absurd med denne diskusjonen, annet enn at du som ikke vil diskutere det kaster deg inn i diskusjonen. DET er absurd.

For oss som er interesserte i dette, så kan vi vel få diskutere det uten å få beskjed om å fokusere på noe annet vel? eller plager det deg at vi diskuterer det?

Jeg synes det er svært interessant å se hva folk mener om stimpen, siden jeg ikke har forstått hvordan dette måles selv, og spesiellt siden det tydeligvis kan måles feil også.

/me 0ut

Picard

over 20 år siden

Picard

Bra artikkel. Etter å ha lest den er jeg enig i at det overordnede målet bør være like greener på hele banen, ikke økt fart. Greenen må alikevel for all del klippes ofte slik at en hvis fart opprettholdes. Men alt bør ikke ofres for å holde farten over 10 på stimpen..

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Enig. Meget bra artikkel, får meg til å tenke at folk burde heller konsentrere seg om å reparere egne - og andres - nedslagsmerker ;-)

over 20 år siden

enig i det gitt.... nedslagsmerker er utrolig mye mer irriterende enn den generelle hastigheten.

men det er alikevel interessant å se hva folk mener om dette med speed....

Sol

over 20 år siden

Sol

Når det gjelder toppmåling på stimpmeteret på 12 og over så er det vel ingen baner i norge som kan holde dette i snitt over tid.
At Mik. og andre kan toppe opp til sånne målinger mot ett mesterskap er en ting men å holde dette nivået gjennom en sesong er vel bortimot en umulighet uten en grennkeeper på hvert hull med spesialansvar for greenene.
Kan man holde ett snitt på 9 - 10 så bør de fleste være svært godt fornøyd. Det viktigste er vel som mange sier at det er ett jevnt godt nivå som medlemmene kan forholde seg til og trives med og ha muligheter til å forholde seg til.

Aktuell Lag-NM-spiller

over 20 år siden

Aktuell Lag-NM-spiller

Har hørt at Miklagard vil ha ca 12-12,5 på stimpen på Lag-NM....det er heavy!!nice

Bamse

over 20 år siden

Bamse

Hva de VIL ha og hva de kommer til å få vil jo være avhengig av forskjellige ting, men om været tillater det, så bør det være mulig!

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

...and what does it achieve putting the greens under that amount of stress when the design of the greens already are superb...without the need of extreme speed.

Even

over 20 år siden

Even

Hvorfor skal banen settes opp med 12-12,5 til halvdårlige norske spillere når europatour standar er rundt 11 ?

Typisk norsk: tror de er mye bedre enn de er, og samme faan hvordan det funker med raske greener, bare de er raske.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her