Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Tull og Toll igjen......

Chris

over 20 år siden

Chris

Leste i ett eller annet forum at det ikke var moms på brukte golfkøller, kilden var en som kjente systemet godt. Kjøpte for ett par uker siden noen brukte hybrider fra statene. Trodde at det i seg selv (brukt) skulle ekskudere en evt moms ved stopp i tollen. I tillegg var reel verdi på køllene også under 1 000,- kr. Når jeg hentet køllene, de ble levert posten da det var en lørdag, shippet med US postal og skulle vært levert på døren. Jeg dro til postkontoret, kvitterte de ut og betalte ingen ting. Men klistret på pakken lå en toll deklarasjon og beskrivelse, samt en faktura. Da var totalbeløpet pakken var merket med og frakt kostnaden lagt sammen (de passerte 1 000,. kr, dog og so nevnt var de jo ikke merket som gave, og da er det vel sånn at alt over 200,- kr skal moms belastes) og det var beregnet moms av dette. Ikke at det er snakk om mer enn ca 300,- kr, men hvis det er som du sier så kan jeg jo se hva jeg gjør med saken. Har fortsatt ikke betalt. Forøvrig stod det i de samme papirene at varene måtte betales for å bli utlevert, men som nevnt sa de ingen ting om det hos posten. Pakken var ikke åpnet, køllene var pakket i en orginaleske fra Callaway (jernesett eske) Men den inneholdt jo ikke det nevnt tidligere. Regner med at disse tollerne ikke bare kan anta at du scamer de og slenge med en faktura fordi de tror at du lurer staten? Noen synspunkter?

704

over 20 år siden

704

US postal leverer vel ikke på døren eller? UPS gjør det, men ikke US postal...

At du kjøper noe brukt pleier ikke ha så mye å si. Det går på verdien. Men det høres jo unektelig veldig feil ut å legge frakten på toppen av verdien av køllene. Det var jo en tjeneste du betalte for i USA og er uavhengig av hvilken verdi køllene har.

Frode

over 20 år siden

Frode

Det spiller ingen rolle at det er brukt, kun verdien teller.

Det er også riktig at du betaler moms på frakten. Dersom det hadde vært toll på golfutstyr hadde du betalt moms på tollen også..

Mor Norge vet å ta seg betalt.

704

over 20 år siden

704

Når jeg får sakene mine gjennom UPS (som fortoller på Gardermoen og leverer på døren) så tar de aldri moms på frakten. Jeg mener det er feil å ta moms på en tjeneste som ble kjøpt i utlandet. Her tror (håper?) jeg de bommer på posten.

Chris

over 20 år siden

Chris

jeg var også i den oppfatning at de ikke skulle ta moms av frakt, men jeg hører av enkelte at de gjør det. Men gjør man en analyse så er det toppen av frekhet spør du meg.....! US Postal leverer på døra bare du betaler nok, men US postal kjeøper tjenesten av Posten (EMS) som leverer det ut, men jobber de på lørdag i Norge, neidaa!

mva

over 20 år siden

mva

Det er ikke moms på frakt, untatt den delen som eventuelt tilskrives frakt i Norge. Jobber som skatterådgiver og har rimelig god kontroll på dette. Har du blitt fakturert moms på frakt, kan du kreve det endret.

Even

over 20 år siden

Even

Ring tollvesenet da vel..... Du må betale mva. på den totale summen (inkludert frakt). Dersom ikke frakt er i fakturasummen skal du faktisk legge den på selv (da må du være passe dum da men... )

Se feks. her: http://www.toll.no/veileder/inn/tollverdi.html

Jeg siterer "Når de innførte varene er kjøpt i fast regning og det foreligger en endelig handel, vil fakturaens nettopris i de fleste tilfeller være den pris som faktisk er betalt eller skal betales for varene. Fakturaprisen skal da være grunnlaget for beregning av transaksjonsverdien.

Omfatter ikke prisen kostnader som inngår i transaksjonsverdien, må prisen justeres med følgende kostnader når kjøper skal betale for dem:
"

Og under er frakt listet opp.

tore hansen

over 20 år siden

tore hansen

Jeg har nå sjekket dette opp med både revisor og advokat. Og det er krystalklart, du skal IKKE betale moms på frakt fra utlandet. Det er også helt naturlig, hvor denne varen er fraktet i utlandet, og hvor mye det kostet er helt irrelevant for norske forhold.

Even har tydeligvis ingen kunnskaper om disse forholdene.

Til Even

over 20 år siden

Til Even

Hold kjeft når du ikke vet hva du prater om. Det blir bare dumt....

Har bestillt 30-40 ganger fra USA og frakten blir det aldri betalt moms av så lenge jeg har fått noe med UPS. Moms betales dersom man frakter i Norge...

Det at det du kjøper er second hand/brukt gir ikke fritak for mva, men det gir deg en gyllen mulighet til å få verdien under 1000,- kr....

SJ

over 20 år siden

SJ

Hvis varene innføres under gave-fritaket skal det ikke betales moms av frakt. Dvs dersom varens verdi er under 1000 kr.

Hvis varene koster over 1000 kr, eller at det generelt ikke går under gave-fritaket, skal man betale moms av transaksjonsverdien, og der inngår frakt (men ikke frakt i Norge dersom dette kan adskilles i forhold til dokumentasjonen).

Så Tore Hansen og "Til Even" (idiotisk nick, forresten) er dermed altfor unyanserte i sine innlegg, og har tydeligvis ikke uttømmende kunnskaper om disse forholdene, de heller....

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

SJ;
hvor har du det fra? PÅ toll.no står det bl.a. "I alle tilfeller skal det betales merverdiavgift som beregnes etter 25% av verdien på varene. "

Jeg har samme erfaring som flere adnre her: har kjøpt en god del fra utlandet og *aldri* betalt mva på frakt, kun varens verdi.

Til SJ

over 20 år siden

Til SJ

SJ wrote:
"Så Tore Hansen og "Til Even" (idiotisk nick, forresten) er...."

Ja for SJ er jo et supert nick....

SJ

over 20 år siden

SJ

Bobby Peru:
Tollverdiforskriftenes §2 slår fast at tollverdien skal være transaksjonsverdien. Det vil si den pris som faktisk er betalt eller skal betales for varene, eventuelt justert med kostnader som i følge bestemmelsene skal tas med i verdien.

Til SJ:
Poenget er at "Til et eller annet nick" ikke er noe nick, dermed er det vanskelig å vite hvem man forholder seg til. Og anonymt eller ikke, så forteller ofte nicket litt om graden av seriøsitet man kan forvente seg i innlegget. I "Til Even" sitt tilfellet visste jo det seg ganske raskt at det ikke var et særlig saklig innlegg.

Om SJ er et bra nick eller ikke kan nok diskuteres ja, men det er i det minste initalene mine, som jeg bruker hver gang jeg skriver et innlegg.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Dette var interessant.
Jeg har mottatt varer via DHL, FedEx og UPS i mange år, og har ALLTID blitt avkrevd moms på hele beløpet fra alle sammen.
Kanskje har jeg mange tusen til gode......

Men slik jeg leser tollbestemmelsene så heller jeg til at Even har rett.

KH

over 20 år siden

KH

Køllekalle, da har du blitt lurt....

Frode

over 20 år siden

Frode

Jeg har også alltid betalt mva på frakt. Kunne vært greit å fått en skikkelig avklaring på dette.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Har bestilt mange ganger fra USA og fått både gjennom UPS og posten. Har ALDRI betalt moms på frakt. Ikke én eneste gang!!!

eh

over 19 år siden

eh

jeg har heller aldri betalt moms på frakt. Har benyttet UPS flere ganger.

VissVas

over 19 år siden

VissVas

Jeg sitter her og ser på de 3 siste fakturaene jeg har fra UPS.
Det er krevd toll av hele beløpet på pris og frakt.
Jeg kan aldri tenke meg at UPS gjør forskjell fra den ene til den andre.
Ergo så konkluderer jeg med at det er en paranoid tulling her inne som opptrer under flere nick og bare skal ha debatt.
Ringte nettopp UPS og fikk bekreftet at toll blir beregnet av totalbeløpet inkl frakt.
Noen idioter her farer med løgn.

Hør nå her...

over 19 år siden

Hør nå her...

Det kommer helt an på senderen. Dersom senderen oppgir et totalbeløp inkludert frakt så får man MVA også på frakten. Det man må få senderen til å gjøre er å sette kun kostnaden på varen og ikke frakten på fakturaen da slipper man det.... Alle de største som Tincup, Teeitup etc. på Ebay praktiserer dette. Så det handler bare om å fortelle avsender at man kun ønsker prisen på varen på faktura.

SJ

over 19 år siden

SJ

Tror du virkelig norske importregler varierer med tanke på avsender?? Å ikke oppgi frakt er det samme som å oppgi en lavere verdi av en vare for å komme under tollgrensen. Det er juks, eller smugling om du vil.

Men det skal svært mye til å bli tatt for denne typen juks, så jeg skjønner godt at folk ofte gjøre det (har gjort det mange ganger selv også). Men denne diskusjonen dreier seg om norske importregler, og de er krystallklare: Frakt er momspliktig.

Til alle dem som tviler: Er det noen som har giddet å klikke seg inn på linken Even oppga i sitt innlegg?

Bobby Peru

over 19 år siden

Bobby Peru

Har benyttet meg av fedex, ups og usps - har aldri betalt mva på frakt.

Dette er helt kørka

over 19 år siden

Dette er helt kørka

Noen har ALDRI betalt og noen har ALLTID betalt....
Vet ikke helt om jeg skal ta ALDRI-gjengen på ordet.
Selv har jeg ALLTID betalt moms på frakt

En til

over 19 år siden

En til

Jeg har også måttet betale moms på hele beløpet, og hele det oppgitte beløpet inkuderer jo frakt. Jeg tror det er her misforståelsen ligger. Det er jo avsenderen som forskuderer frakten og den bli da lagt til på fakturaen. Dermed legges frakten til varens kostnad og totalen legger grunnlaget for moms.

Chris

over 19 år siden

Chris

Takk for mange gode og tildelses morsomme svar. Etter å ha lest igjenom tråden her nå, så ser det ganske klart ut. Setter avsender inn totalbeløpet (varekost og frakt) som verdi så blir det moms på frakten. Men det vi som "alltid" har betalt moms av frakten har lært, er vel ved betaling av varene, og slenge på en liten linje om at avsender ikke slenger på fraktkosten i totalbeløpet.....dog ikke helt lov, men f....á? Jeg skulle vel klare og sove godt av den grunn!

PwC

over 19 år siden

PwC

Det skal ikke ha noen ting med avsender å gjøre i utgangspunktet (er ikke frakten spesifisert blir det jo selvfølgelig vanskelig å skille den). Overraskende at det er såpass få her som er oppegående på momsreglene.

DET ER IKKE MVA PÅ FRAKT FRA UTLANDET

understrek IKKE!!!

Har selv opplevd å blitt belastet mva på frakt, men har ringt tollvesenet og dette har enkelt blitt ordnet opp i.

Det virker som noen tror her at det vil være juks å spesifisere fraktbeløpet. Det er det IKKE. Fordi det ikke skal betales moms på frakt i utlandet. Det er IKKE en norsk merverdi. (Vet ikke hvor mange ganger jeg skal skrive dette i samme innlegg ;)).

Det som er synd er at mange debatterer og skaper uklarheter basert på egne erfaringer og opphøyer dette til gjeldene lovverk. Her er det tydeligvis mange som kunne spart noen kroner, selv om det for privatpersoner som regel dreier seg om beskjedne summer (25% av fraktbeløpet).

For å avslutte: Det er IKKE mva på frakt som foregår i utlandet på varer som sendes til Norge. (Dette er ikke noe jeg tror eller påstår, men noe jeg VET).

Christian

over 19 år siden

Christian

Har bestillt varer fra Tyskland med DHL og fra Storbritannia. Så sant verdien av varen er under 200 kroner (eller 1000 for gaver) er det likegyldig hva frakten er på. Med en gang man bikker over denne grensen, må man betale moms av HELE transaksjonen (som noen allerede har skrevet). Hvis du får en "gave" fra utlandet er det jo avsender som står for/spanderer forsendelsen, ergo er ikke dette med i verdien på varen. I disse tilfellene hvor noen har betalt moms av frakt og noen ikke, vil jeg tro det er dette som skiller. Alle de heldige "gavemottakerene". Man legger vel ikke med noen faktura ved en gave, gjør man?

Christian

over 19 år siden

Christian

En litt kortere forklaring av reglene:
http://www.toll.no/index_emne2.htm

"Verdigrensen på 200 kroner gjelder varens verdi uten fraktomkostninger (porto). Dersom varens verdi er over 200 kroner er det tollverdien (varens verdi med tillegg av fraktomkostninger) som skal legges til grunn ved beregning av toll og avgifter."

...og så kan alle være venner igjen...

Ernie

over 19 år siden

Ernie

I så fall har jeg vært heldig. Jeg har aldri betalt moms på frakt. Jeg har for øvrig også ringt tollvesenet og der sa de at man ikke skal betale mva av frakten, så jeg vet ikke helt hvor kompetente de er.

Tro meg hvis dere vil, eller kall meg en løgner hvis det fører til at dere føler dere skikkelig kule. Faktum er at det er helt uten betydning for meg. Penger har jeg i alle fall spart i forhold til mange av dere :o)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her