Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kan man si nei?

arro

over 20 år siden

arro

Er det selvsagt at man sier ja når man blir satt opp med/noen spør om å få gå sammen med? Kan man si nei? Det er ikke alltid det er like festlig å gå sammen med feks dame som slår 45 meter eller mann som kakler ustanselig om eget spill. No offence

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

Nope. Det er du som bestiller en starttid, og eventuellt betaler for den, så jeg bestemmer selv hvem jeg vil spille med, hvis jeg vil spille med noen!

mvh,

Wrong mister

over 20 år siden

Wrong mister

Hvis du har bestilt starttid for mindre enn 4 stykker kan du bli "påtvunget" hvemsomhelst fra banens side.
Da kan du ikke si nei, hvis du da ikke vil betale for ledige plasser....

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Kan du ikke bare si til vedkommende at du ønsker å spille alene? Det er vel ingen som tvinger seg sammen med deg med mindre det er fullt på banen. Og som forrige svar sier, nei du kan ikke nekte noen å bli med hvis dem har betalt greenfee. Og hvis folk prater ustanselig så kan du vel på en høflig måte be dem være mer stille før du skal slå.

Har aldri hørt om noen som har betalt for ledige plasser for å slippe andre ;)

Twiggy

over 20 år siden

Twiggy

Ja huff. Det er jo bare alles mareritt å gå i en ball med en dame som slår 45 meter rett frem.Nei, jeg foretrekker heller å spille med to herrer som er suuuupergode... slår langt og skeivt slik at vi bruker 5 minutter på hvert eneste hull for å lete etter ballen de har mista. AArg !

Hvordan hadde det blitt om alle skulle tenkt som deg " kan man si nei", å ikke ville gå sammen med fremmede, eller går du ikke sammen med kompisen din på en selskapsrunde så lenge han har bare grønt kort heller?
Nei kom igjen folkens, hvis litt forståelse for de som ikke er fullt så gode som dere selv. Husk at kua har vært kalv selv .....

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Right on Twiggy!! Enig enig. Jeg spiller på 5 og har mange kompiser med GK. Vi leter og herjer. Slipper gjennom flighter og koser oss. Og bruker 4-5 timer alt ettersom trafikk på banen. Noen dager er vi jo treigere enn andre, men morro læll.

Damer som slår 45 m om gangen spiller ofte ganske effektivt med tanke på tidsforbruk. Som Twiggy sier, de som dundrer avgårde og må i skogen å lete er tyngre å spille med.

Andre

over 20 år siden

Andre

Du KAN si nei..
På samme måte som du KAN la vær å være høflig i alle andre faser av livet ellers...

Men du bør jo si ja da.

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Jeg var ute og spilte sammen med faren min tirsdag formiddag i forrige uke. Det var omtrent ingen andre på banen, og likevel kom det to fjols på første tee og sa at de skulle gå sammen med oss. DA sa vi nei, men måtte slippe dem ut før oss.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

hva er det med dere?

dere kan ikke si nei dersom starter/booking har sagt ja.
det er faktisk ikke opp til dere å bestemme.
er det ballrenne kan saken stille seg annerledes, men med starttid, så er det ikke det.

og med ballrenne på lørdag morgen, tett med folk som vil ut før tidsbookinga starter, så er det direkte egoistisk og latterlig å si nei til å fylle opp en flight bare fordi man vil være i fred.
det gjør at ikke alle får kommet ut før tidsbooking starter, og ødelegger muligheten for noen.

blir annerledes dersom du er medlem et sted og spiller en kveld på hjemme banen uten booking. da er det stort sett lite press og mer valgfrihet.

så, at du KAN si nei, det er kun under visse omstendigheter.

/me 0ut

Picard

over 20 år siden

Picard

Jeg kan godt forstå at noen syter med å plukke opp spillere. Har veldig ymse erfaringer med dette. Går alikevel stort sett greit, og man gjør seg hyggelige bekjentskaper. Selv etter flere kjedelige erfaringer på rad har jeg aldri hatt samvittighet til å si nei.

For et par uker siden sa jeg alikevel i fra til en GK-spiller som ville gå sammen med oss, at det kunne være hyggeligere for ham å vente en flight eller to. Vi var da tre spillere med samlet hcp rett over 10, det kunne blitt veldig tungt både for oss og han. Han sa da at det gikk greit og ville fremdeles spille med oss, han takket så høffelig nei igjen etter å ha sett oss slå ut..

Poenget mitt er at enkelte konstellasjoner kan være uheldige, og at man om ikke annet kan opplyse om dette, om enn på en høfflig måte.

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Ja, som for eksempel en tirsdag formiddag.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Det er jo ingen vits å gå sammen 4 stykker om banen er ledig. Om du og faren din ville gå alene burde fjolsa pent vente til dere har spilt ett eller to hull, for å se om dem spilte kjappere enn dere eller ei. For så å gå gjennom.

Terje

over 20 år siden

Terje

Dersom det er fullbooket og du blir satt opp sammen med flere enn dine venner kan du selvsagt si nei, men da er det DU som må vike og evt la være å spille.

Det samme gjelder etter min mening også dersom det er lite folk på banen. Dersom du står på tee sammen men spillere du ikke ønsker å gå sammen med kan du selvfølgelig velge å vente med å gå ut.

Hva er det som gjør at "du" som lavhandicaper har rett til å si at du ikke ønsker å gå sammen med en med GK? -hvordan ville du reagert dersom en med GK sa at han ikke ønsket å gå sammen med deg fordi du var for god? (er selv "lavhcp" - under 10)

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

@terje Det hadde jeg da fortstått utmerket vel, hvis han ikke ville! Jeg har vært i samme situasjon selv, og slet med svingen(noe jeg fortsatt gjør... :) ), men det jeg minst av alt trengte da, var en lavhcper, som gikk med meg, og gjorde at jeg stresset avgårde, for å prøve å gjøre det like bra. Da er det bedre at han går for seg, og jeg for meg...

Men selvsagt, det kan ofte være like hyggelig å gå sammen også. Det er premissene for runden som bestemmer dét.

saloon

over 20 år siden

saloon

hvis man er lav hcp kan det være greit å spørre hvem man evt blir satt opp sammen med. jeg ligger selv rundt 10 hcp og syntes en golf runde blir en del mer kjedelig når jeg går sammen med en rundt gk. Veldig mye mer morro og gå sammen en som er bedre enn meg.

Hvis en med gk ikke vil gå sammen med en på 3 i hcp er vel dette greit og forståelsesfullt. Og en dame som slår 45 m trenger ikke nødvendigvis og spille effektivt.. Hvem har sagt hun slår rett hver gang?

Twiggy

over 20 år siden

Twiggy

Saloon: Da kan jo vi ta en tur sammen, så skal jeg lære deg noen triks.. :-)

Det kan jo bli llangt mellom golfrundene dine hvis du helst vil spille med de som er bedre enn deg.. Ikke mange prosenter av norges golfere som er på hcp. 10 eller bedre....

Sosio

over 20 år siden

Sosio

Det som også kan hende er at om man er to kompiser som skal ut og spille en runde - og forutsatt at det er bra med plass på banen - så er det ikke sikkert at de synes det er HELT OK å gå og bable 4 timer sammen med en man aldri har sett før. Ikke alle er like hypersosiale. La oss si at du og kameraten din skulle ut med jolla og fiske, hadde det vært helt greit om en vilt fremmedkar på brygga hadde slengt seg med og du måtte si ja av høflighetshensyn? Tror ikke det.

Terje

over 20 år siden

Terje

Sosio: Regner med at du i ditt søkte tilfelle eier jolla?

Hva om jeg kommer en inn på bussen og ber deg gå av fordi jeg ikke liker trynet ditt?

Mitt poeng er at du ikke MÅ si ja, men sier du nei er det du som må vente med å slå ut (med mindre du har betalt fire greenfee, eller eier fire medlemskap og har booket alle plassene)!

Sosio

over 20 år siden

Sosio

Terje: Da måtte det vel holde om du ba meg sette meg et annet sted. Jeg antyder jo ikke at noen skal forlate hele golfbanen

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Håpløse sammenligninger har alltid sin sjarm, men de er likefullt håpløse!

Man sier selvsagt "ja", men trenger ikke holde lanke med "inntrengeren" av den grunn!

enøyd

over 20 år siden

enøyd

Synes mange av svarene her bommer på poenget med det opprinnelige innlegget, og viser den sedvanlige trangen til å nevne sin spillestyrke og personlige positive egenskaper. Spørsmålet er enkelt og greit om man kan si nei til å ta med enkelte personer i ballen. Personlig synes jeg at dette bør være akseptabelt dersom det ikke er noe press på banen, uavhengig av hvilken grunn den avvisende part måtte ha. Dersom man er først på tee, ser jeg heller ingen grunn til å la avvist part gå foran. Er det imidlertid press på banen/tidsbooking er det naturlig å gå sammen med de man er satt opp med (det bestemmer vel egentlig banen/klubben).
Hvorfor må golf være så veldig sosialt? Hvis hovedformålet med golfrunden er å treffe nye mennesker og ha det sosialt, så er det som regel nok av mennesker på øvingsfeltet. Evt. så finnes det sikkert tur-grupper i lokalsammfunnet som arrangerer turer i skogen.

Olle

over 20 år siden

Olle

Hadde en kompis og jeg blitt satt opp sammen med to andre, og de ikke ville spille sammen med oss. Så ser jeg på det som deres problem, jeg ville ha slått ut til booket tid, og så fikk de andre gjøre som de ville. Ikke mitt problem hva de gjør.

Derimot hvis de er lite press og ballrenne, så ville jeg aldri ha tvunget meg på. Ville heller ikke ha satt pris på at andre gjorde det mot meg.

Sol

over 20 år siden

Sol

Hvis, hvis, hvis. for noe tull. Når du betaler GREENFEE så betaler du for å få lov til å spille en runde med golf - PUNKTUM, ingenting annet.. Om du har rett til "gratis spill" eller hvasomhelt annet gjelder dette KUN til en runde.

DERSOM du blir spurt av dama eller mannen bak disken så har du i visse tilfeller ett valg, men det spørs jo om det har hensikt for du blir neppe spurt før banen begynner å bli full og du ikke slipper gjennom likevel og da er det jo som regel bare hyggelig med selskap. Det er ikke sikkert du blir spurt flere ganger om du sier nei bare av "vrang" vilje..

Niels

over 20 år siden

Niels

Til enøyd: ja du treffer like godt på diskusjonen som flere av oss har gjort over ;) nesten alt du sier er jo sagt allerede

Koko

over 20 år siden

Koko

Da er det værre med meg. Jeg sier lite eller ingenting på banen så jeg er sikkert ikke mye hyggelig å gå sammen med, men jeg sier aldri nei hvis noen kommer og spør. Skrvling under runden ødelegger konsentrasjonen synes jeg. Så det spiller ingen rolle om jeg går alene eller med flere.

over 20 år siden

jeg er sinnhellig og sier ja til alt og alle bestandig... ikke bare på banen, men også andre spill hvor det er baller, køller og hull involvert.....

/me 0ut

ole

over 20 år siden

ole

Det hele er ganske enkelt spør du meg:

Hvis noen spør om å få være med, så sier man ja. Hvis noen står alene i kø bak første tee, spør man om denne vil være med.

Alle andre er asosiale golfnerder, som trenger å lære litt folkeskikk.

Koko

over 20 år siden

Koko

Ole!
Jeg sier aldri nei hvis noen spør. Hvis det er kø ved tee er det jo startboden som skal organisere dette. Spillerne skal ikke blande seg opp i organiseringen av flightene. Det er starteren som skal fylle opp flightene slik at alt går glatt på banen, og hvis det blir kø og rot gjør han/henne ikke jobben sin. Likevel forstår jeg hva du mener. Står det en rett ved tee og spør så klart man sier ja.

Koko

over 20 år siden

Koko

Til arro.
At noen slår 45 meter kan man ikke gjøre noe med. Ikke om de slår i skogen her og der heller. Det må vi leve med, så lenge det ikke er hcp begrensning på banen. Der de har det er det jo et slags minste krav til ferdigheter, hva nå mange mener om akkurat det. Men det andre du referer til kakling i når man spiller er til å bli sprø av. Selv om man liker personen så er det nesten uholdbart men en som kakler hele tiden. Og særlig de som sier flott slag til alt selv om det er et ræva slag. Da kjenner jeg det koker. For da er det bare noe personen sier automatisk og mener ingenting med det. Jaja, det var nå det. Mye morsom og interssant lesning her inne. Min første gang i går og i dag...

Nei

over 20 år siden

Nei

Nei

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her