Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

tips til nærspill

Tiger McWould if he

over 20 år siden

Tiger McWould if he

Jeg merket meg i dag, selv om jeg spilte en god runde, at jeg trenger noen skikkelige instruksjoner i chippe teknikker.

Jeg spiller med et hav av køller fra 50 meter og inn.
Alt fra 7er jern til lobwedge og noen ganger rescue 4 dersom det er flatt inn til green. har liksom ikke nok confidence til at jeg vet automatisk hvilken kølle jeg skal bruke, og tenderer til å toppe ballen hvis jeg skal slå et "tøfft" slag.

noen som vet om noe bra lesestoff som man kan ta med på banen med bilder/illustrasjoner og med fokus på nærspill?

/me will be bedre.....

Picard

over 20 år siden

Picard

Dave Pelz - Short Game Bible

Jon Arne

over 20 år siden

Jon Arne

Smak og behag hva man bruker. Pelz er bra, har lest boka, masse tips, egentlig en hel komplett metode som må fungere bra for oss dødelige. Ellers bruker tiger bare en wedge for pitching. Selv synes jeg pitching med den mest loftede kølla helt ned til 15-20 m fungerer bra. Man får en god feeling på kraft og lengde.
Chip er noe annet. Vil man rulle ballen, er vel LW litt vel vanskelig. Synes egentlig at på norske baner ruller ballen relativt dårlig, så det er sikrest å bruke pitch og putter. Da blir det veldig få tilfeller med chip. Dog er det vel kun en måte å fikse chippeproblemet. Smak og behag og masse trening for å få feeling, dessverre... Chippe kan man gjøre med alle køller.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

når jeg vil ha rull, så chipper jeg med 7-8 og rescue 4, men jeg chipper likeledes med 9, pw, sw og lw.
forskjellen på chip og pitch er ikke om den ruller eller flyr, men om du slår en full sving eller chippeslag.

når jeg sier jeg topper ballen, så er det typisk med SW og LW for flopper og høye chipper. dette er en vanlig feil for oss som er medio hcp'ere, og det er her jeg trenger noen pekepinner og tips.
skal sjekke ut boka til Pelz. finnes den hos bokhandlere, eller må jeg i Proshop?

704

over 20 år siden

704

Tom Watson - den heter noe sånt som 'Up and down from 40 yards in'

Jeg har også blitt fortalt mange ganger at man bør bruke forskjellige køller til chipping alt etter hvor og hvordan man ligger. Men for min del funker det best at jeg holder meg til en kølle og bruke denne litt forskjellig ut fra posisjonen, i mitt tilfelle PW'en. Den eneste gangen jeg drar fram SW eller LW er fra bunker eller hvis jeg må slå flop shots for å få ballen til å stoppe. Ellers gjør jeg alt jeg kan for å holde ballen så lavt som mulig ved å tilte køllen og spille fra bak i stancen.

lk

over 20 år siden

lk

Mitt triks for å ungå å toppe slag under korte innspill er å har ballen langt tilbake i oppstillingen (ofte på på høyde med høyrefoten) og dermed treffe ballen på vei ned. Fungerer bra for meg, ungår å toppe slagene, men det med å regulere hvor mye kraft som skal til for å treffe hvor jeg vil derimot.... :)

Ellers så kan også jeg anbefale Short Game Bible, selv om det du har bruk for some amatør sikkert kan summeres opp på under 10 sider. Han snakker om å ha 4 wedger og 3 ulike svinger (kl halv 8, 9 og halv 11) og dermed oppnå 12 forskjellige lengder. Du skal derimot trene lenge for å oppnå å slå like langt hver gang.

Boka finnes i litt større bokhandlere, men kan også bestilles hos feks amazon.

Jon Arne

over 20 år siden

Jon Arne

Chip og pitch ?
Blir litt forvirret selv av disse ordene om hverandre. Diskuterte heftig med brodern også.
Slik jeg definerer det:
Pitch: høye baller hvor jeg slår rimelig normalt, men med alt imellom halvsving til helsving med forskjellig styrke. Siden jeg foretrekker loftet wedge, stopper de fort siden det er endel backspinn.
Chip: lavere rulleballer hvor jeg vel sjelden tar mer en halvsving og legger ballen langt bak i stance for å få akkurat lavere ballbane.
Er ikke så farlig hva det heter egentlig, men disse laverer rulleballene trenger jeg sjeldnere enn høye pitcher selv ned i 15-20 m lengde.

over 20 år siden

Jon Arne,

forsåvidt enig i din definisjon, for resultatet av en full sving(eller halvsving med normal oppstilling) er at ballen flyr høyere, men et chippeslag er gjerne utført med tettere benstilling, tiltet kølle, og hvor køllens loft velges ut fra leiet til ballen.

vi lærte på grøntkort kurset at nybegynnere "bør" bruke 7'er jern eller lignende, fordi det er enklere å kontrollere retningen med en lav ballbane.
jeg føler fortsatt at dette er sant, men når man har god følelse med wedgene, så er det helt klart en bedre følelse å få backspin med en wedge, enn å få masse rull med en 7'er.

at ordene er forvirrende er jeg også enig i, for det er definert på så mange forskjellige måter.

gode råd i tråden i hvertfall. jeg skal ut og kjøpe bok..... :)

wahtever

over 20 år siden

wahtever

altsaa.. staar dere vanlig naar dere pitcher? aapner dere ikke k0lle bladet? staar dere ikke med beina til venstre? bruker dere ikke overkroppen mere? har jeg misforstaatt noe? :)

veggiss

over 20 år siden

veggiss

selv har jeg en gapwedge jeg bruker overalt fra 90 meter og inn, drar kun frem sandwedgen hvis jeg er i myk sand, eller ballen ligger i et supergodt leie. til å begynne med så gir dette litt ymse resultater, men etterhvert som du lærer å kjenne køllen, og stoler på din egen sving tror jeg dette ikke er så veldig dumt.

Ink Lu Derende

over 20 år siden

Ink Lu Derende

Les mindre og tren mer. Selvtillit til å velge riktig kølle / slag har jeg fått ved å trene slik at situasjonen jeg møter på banen ikke er fremmed. Slå for eksempel 3 x 10 baller fra samme sted mot et mål. Ta med deg de gode resultater / slag mentalt. Glem resten. Flytt til nytt sted på treningsområdet slik at du varierer lengde og eventuell annen variabel. Gjenta prosessen ca tre kvarter eller så lenge du har fokus. Dette virker for meg - kanskje for deg. Lykke til.

ILD

over 20 år siden

Jeg trener en god del ILD, men ønsker noen små retningslinjer i form av lesestoff eller protimer eller noe.
jeg leser lite om golfteknikk ellers, for jeg liker best å trene og evt. filme når jeg trener, men det er sikkert lurt å få noen små teoretiske vekkere innimellom... :)

ernst hogan

over 20 år siden

ernst hogan

For å oppnå god lengdekontroll på nærspillet er det enklest å benytte få køller. Gjør som Jack Niclaus : 60 grd wedge til alle slag rundt green. Da blir man aldri i tvil om hvor hardt slaget skal slås. Selv bruker jeg LW eller jern 8 rundt green. Føler meg mer confident med jern8 da dårlig balltreff gir mindre straff.

Jon Arne

over 20 år siden

Jon Arne

Wahtever:

Jo, jeg står som om jeg skulle slått et fullt slag med samme kølle. Åpner ikke kølla fordi da har jeg ikke kontroll på retning, styrke eller lengde, men det går det helt klart å trene inn, men jeg gjør iallefall ikke det. Åpner man kølla må man sikte venstre.
Tror rådet om en loftet kølle for alle kortere høye ballbaner er et lurt råd som de beste bruker. Feeling er viktig. Sikkert lurt med en chippekølle også for lave rulleballer når man er nære greenen men ikke tør å ta opp putter eller slå en høy kort ball (nedoverbakke, 10m lengde eller andre årsaker, smak og behag)

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Selv åpner jeg køllen og er veldig godt fornøyd med det. Tiger jeg vil tro at sjansen for feiltreff blir betraktelig lavere om du åpner kølla ettersom den da vil "skli" langs bakken.

Men som Jon Arne sier, feeling er viktig. Lek deg med ei kølle og et flagg, hold på så lenge du har det morsomt, finn på små konkurranser, sett deg mål, bestem deg for hvor ballen skal lande. Hvor den skal sprette første gangen osv.

over 20 år siden

Jepp..... begynner i dag, og lover å bli singlehandicapper innen mandag........ den 17. Juli.... 2006.... :O)

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Tiger Mcgjesp etterlyser tips til nærspillstrening. I sine egne svarinnlegg kommer han med skråsikre beskrivelser som mildt sagt er helt på jordet.

"forskjellen på chip og pitch er ikke om den ruller eller flyr, men om du slår en full sving eller chippeslag." , "for resultatet av en full sving(eller halvsving med normal oppstilling) er at ballen flyr høyere, men et chippeslag er gjerne utført med tettere benstilling, tiltet kølle, og hvor køllens loft velges ut fra leiet til ballen."

Greit at Tiger innrømmer han er en middels golfspiller. Dere andre må da være klar over at halvparten av alt han sier i denne tråden er direkte feil. Golfkompetansen er like middelmådig som golfspillet hans.

Hvis noen her ønsker å forbedre spillet sitt kontakt en pro for tips eller til nød be om hjelp fra en av oss gode spillere som spiller ned mot banens par.

Innleggene i denne tråden vil gjøre deg mer forvirret og til en dårligere spiller en uten disse såkalte tipsene.

wahtever ! "jeg vil tro at sjansen for feiltreff blir betraktelig lavere om du åpner kølla ettersom den da vil "skli" langs bakken."

Dette er helt feil. Alle gode spillere tar på nesten alle typer slag ball først og så gress. dette er mye mye mye sikrere enn å la kølla "skli lang bakken " som du sier. Det å "skli kølla under ballen" brukes noen ganger i type flop/lob slag, men da med betydelig større risiko for feilslag enn ved å ta ball først. Jeg ser ofte juniorer stå å trene slik flop/pitcher og det er greit. Det er mosomme slag å trene på. På banen ser jeg svært ofte gode spillere enten toppe eller duffe slike slag.

Derfor, mitt beste nærspillstips -ta ball først og så gress. Nesten uansett hvilken kølle du velger, lie du har osv er dette sikrere enn flop type slag...

Mitt nest beste tips. Nærspill er 80 % mengdetrening. Jo mer du trener jo bedre blir du til å vurdere hvilken kølle du skal bruke, hvor lang carry ulike teknikker har med ulike køller og hvor mye rull du får....osv osv

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Jeg har et tips som har gjort meg til den utrolig gode golfspilleren jeg er i dag. Slå ballen i hullet, det lønner seg skikkelig mye!

over 20 år siden

åååå, så overasket jeg ble av å bli angripet av JOnny.

dersom du mener det er noe skråsikkert i det jeg skriver her, så tipper jeg det kommer av at du er dritsur for at jeg er uenig med deg i stort sett alt.

jeg har startet denne tråden for å utveksle erfaringer og få noen gode råd selv for å komme meg ytterligere nærmere et stabilt nærspill.

mitt innspill om chipping og pitch og forskjell på dette er nesten ordrett skrevet fra boka til Stephen Newey, som er forklart og illustrert omtrent slik jeg skrev det.

vennligst ikke ødelegg en nyttig tråd med å sparke dritt i ansiktet vårt bare fordi du er sur. lag heller en ny tråd hvor du kan hetse Tiger Mchvasomhelst så mye du vil. jeg tipper den vil bli lang.

din troverdighet er ca like mye verdt som ditt hcp, altså 0, siden du er så god. årsak? ikke fordi du ikke kan noe om golf, men fordi du kaster bort din egen nytteverdi med nytteløse påstander og edder+galle.

gå og kutt noen doglegger, og lag en ny tråd tilegnet meg i stedet.

Hilsen Osama Mcwood

Ole i hole

over 20 år siden

Ole i hole

hahaha....... ser ut som om JOnny er på krigsstien.

selv er jeg nybegynner, og tar i mot tipsene med glede.
ser ut som om de med middel handicap har bedre innsikt enn de med lavt handicap..... kanskje fordi de ikke tror de er så mye bedre enn de er.

morsomt er det i hvertfall

Enig med Tiger. kutt ut drittslengingen på denne tråden i hvertfall.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Om du husker på 2 ting ved oppstilling til nærspill, både på chip & run og på pitch(korte innspill hvor man ønsker ballen relativt høyt opp i luften) vil duffing, tykke og tynne/topping slag være historie:

1) Sørg for at ledende/fremre arm henger naturlig ned, slik at skulderen er avslappet. Poenget er at armen da ikke blir "lengre" når du svinger køllen i fart, og har på denne måten kontroll på køllehodets "dybde" i bevegelsen. Å la fremre arm henge fritt og avslappet i skulderleddet er lettere om man korrekt holder ryggraden rett (man står fremoverbøyd, men rett linje på ryggraden, dette forbedrer samtidig balansen ved at man får vekten lengre bak på føttene. Har man vekten på tåballene blir hele systemet ustabilt!)

2) Husk at den imaginære linjen mellom skulderleddene (skulderleddlinjen) har samme vinkel som bakken (parallell med bakken) ballen ligger i. Legg en kølle horisontalt over brystet mellom skulderleddene og sjekk at skaftet på køllen er parallell med underlaget der ballen ligger og der du står. Husker man denne er duffing historie, for poenget er at man gjennom impact da vil være parallell med bakken istedet for den vanlige tabben at skulderleddlinjen peker inn i motbakken, med duff som resultat.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Bonusen du får med slik tanke om fremre arm er i tillegg god avstandskontroll, for den er avslappet, og du kan øve inne en følelse for avstand som ved putting....

over 20 år siden

Deilig å komme tilbake på sporet igjen....... det skal jeg teste Bernt... :)

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Tiger, kanskje på tide at du slutter å forveksle ord og uttrykk. Når jeg påpeker klare feil og mangler i dine innlegg så er ikke det drittslenging.

Troverdigheten din Tiger har du selv ødelagt når du bekreftet at du gikk Milagaard fra gul på 88 slag. Greit nok at du prøver å fremstå som verdensmester i synsing, men hadde det ikke vært greit å modere innleggene dine med "jeg tror" eller "for meg virker det som", når du er ute på tynn is i dine utleggninger. Husk at mange nybegynnere ikke så lett gjennomskuer at du bare synser......

Drittslenging er når du kaller meg sur og grinete og ber meg pelle meg vekk fra tråden.

Ole i Hole, hvis du er nybegynner har du vel ingen forutsettninger for å vurdere hvilke tips er er gode og hvilke som er direkte villledende ?

Hvis du vil ha økonomiske råd går du til banksjefen eller til en som går første året på BI ???

Hvis du skal farge håret ditt går du til en autorisert frisør eller til nabokona som vistnok har kjøpt fargemiddel på internett fra Somalia ???

Hvis du vil ha gode råd om golf går du til Tiger som har spilt Miklagaard fra gult på 88 slag eller til Henrik Bjørnstad som har spilt banen på 69 fra svart ??

Poenget er , vær litt kritisk til tips.

Hold deg til din pro og ikke hør på alt tullet på disse sidene.

Jon Arne

over 20 år siden

Jon Arne

Hmm

Jeg er rimelig nybegynner, men sluker alt jeg kommer over av bøker og tips.
Men jeg ser at tipsene varierer over samme sak uansett hvor gode folk er. Jeg er faktisk ganske lunken til proene, men også alle andre...
Saken er vel at jo mere småtips en får jo værre er det. Jo mer helhetlig jo bedre er det.
Noen ting er absolutt, f.eks hvordan køllehodet bør treffe ballen. Det er fysikk. Det må man forstå for å ta imot rett tips. Når det gjelder hvordan få køllehodet til å gjøre akkurat det er det gjengse metoder som stort sett funker på alle, men der ingen gjør helt likt. Og da ble dette vanskelig. Dog er det slik golf er.
Jeg velger å ta inn over meg rådene jeg tror på og gi dem videre intill jeg har lært mer eller funnet ut at jeg tar feil eller noe slikt. Om man slår 88 eller 72 på Miklagaard er fortsatt forferdelig langt bak Tiger Woods snitt på 62 på hjemmebanen sin. Og de gutta har også svingfeil.

Skal man gi opp ? Nei man skal hjelpe hverandre så godt det går. Noen ganger gjør man feil og andre ganger ikke. Det er mange med 0 i hcp og de gjør også feil. Statistisk mange mange færre enn en med 36. Likevel kan en med hcp 22 putte vel så bra som en med 0, så ydmykhet er vel noe å ta med seg.

Man kan lære av alle, man kan velge å ta imot råd og og å overse.

Skjerp dere gutta, jeg liker å diskutere sak og ikke person...

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Støtter deg JOn Arne, virker som du har rett tilnærming.

Tiger McWork

over 20 år siden

Tiger McWork

Men kjære deg JOnny, dersom du hadde kommet med konstruktiv kritikk i stedet for direkte hetsing, så hadde ikke blitt sånn.

du sier at jeg sier masse direkte feil. FINT! jeg prøver ikke å komme med tips her jeg! jeg BER om å få tips.
da skal vel ikke du bry deg om dersom noen vil gi meg det? eller har du tenkt å komme hjem til meg å passe på meg der også? i tilfelle noen gir meg tips til hvordan jeg klipper gresset mitt, og det er feil.....

Så, kom med dine ekspert tips i stedet for å hetse de som prøver det. jeg prøver ikke å si et jeg er god til noen ting, og jeg understreker for andre gang, at jeg bare MENER det jeg sier selv her inne, og BER om tips og råd.
fortell meg hva som er direkte feil, så skal jeg ta det til meg som bare det, men kom ikke her og bare kast skitt og påstå ditt og datt uten å fortelle hva du snakker om.....

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Noen tips funker bra for noen, som kjenner igjen "språket" og har følt det den som prøver lære bort prøver å beskrive. ikke alle mentale bilder passer eller faller i smak for alle.

Derfor må man være litt åpen for hva de forskjellige proene og gjerne vanlige spillere sier, for enkelte ganger kan det enkleste og gjerne uvanlige bilde/visualiseringen være akkurat perfekt i den situasjonen.

så vurder og tenk på tipsene, men hold deg til de du FØLER virker kjente og kan gi deg retiningslinjer man kan prøve på uten proen tilstede.

Så om du skulle trigge på et godt råd, så er det fordi du har erfart og tenkt tanker hvor rådet faller naturlig, og man kjenner "språket".
Hjelper ikke hvor mange fine ord man bruker eller refererer til Hogans fundamentals, de beste trenerne lager sine egne bilder for å tilpasse til nivået spilleren er på...

Derfor alle disse "bildene" som de beste trenerne visualiserer i magasinene, de prøver treffe deg som trenger et godt råd og kan få en åpenbaring gjennom dette "språket".

bernt

over 20 år siden

bernt

jonny.
Ikke vær så streng...dette er et forum for at vi skal kunne dele kunnskap og hjelpe hverandre..

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Tiger.
Gjør det, og så tenker du at du kaster ballen til der du vil den skal lande, med høyre hånd.

over 20 år siden

Gode positive tanker Bernt, og jeg tror at mye av spiller ligger mellom ørene. og dersom man da klarer å tenke positivt og har tro på seg selv, så blir alt mye enklere. jeg merker at det er der jeg har mye å hente.
drivene mine, innspillene og puttene er helt klart mentalt beliggende.
har man en grei sving, noe jeg mener jeg har, så er det resterende trening og mentalt....

eller hva Bernt?

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Tiger Mc.....etterlyser at jeg er konkret. OK dine utalelser "forskjellen på chip og pitch er ikke om den ruller eller flyr, men om du slår en full sving eller chippeslag" er direkte feil.

Full sving er full sving. Pitch er en type halvsving. (det er flere måter å pitche på men ingen innebærer full sving).

Dine uttalelser "for resultatet av en full sving(eller halvsving med normal oppstilling) er at ballen flyr høyere, men et chippeslag er gjerne utført med tettere benstilling, tiltet kølle, og hvor køllens loft velges ut fra leiet til ballen

Her er det flere ting, tiltet kølle har man i de fleste type slag fordi køllen er designet slik. Køllens loft velger du primært ut fra hvor lang carry du ønsker på slaget. Lie påvirker loft i den grad at en god spiller vil velge en kølle med mindre bounce fra et bart/hardt leie, mer bounce fra et fluffy leie.

Dette er bare noen få ting jeg orker ikke gå igjennom alt tullet på nytt......

bernt

over 20 år siden

bernt

Her er Mikke Mus versjonen:

Chip (&run) er hvor ballen skal akkurat inn på greenen og rulle mest mulig mot hullet.

Pitch er hvor ballen skal løftes inn på greenen fra litt lengre hold og rulle (kortere) til hullet..

Tiger.
Har du en grei sving og selvtillit, er det kun snakk om touch og feeling på nærspillet som skiller deg fra scratch......

Bernt

over 20 år siden

Bernt

rart at litt skurring på nærspillet kan gi deg litt dårlig følelse på de andre slagene, men alt henger sammen når det gjelder den mentale biten. Litt synd om det er det som hindrer deg fra å ha selvtillitt på svingen din...

Ikke for å være kjip, men dette er et syptom på feil prioritering i treningen din (som de fleste andre), og det er å stå på range med lange køller....nærspill bør stå i stil til antall slag....og da bør nærspillet være minst 60% av treningen, mener jeg.

Så du får jobbe med nærspillet, så kanskje den totale gode tryggheten på ditt spill finner veien hjem, og da finner du vel lykken óg tenker jeg, ihvertfall på banen... ;)

ole

over 20 år siden

ole

HAHAHA, hver eneste tråd ender jo i krangler mellom Tiger og JOnny nå for tiden! Kan dere ikke bare ignorer hverandre??

Jeg synes begge to kommer med mye interessant. Tiger, en litt pompøs middel-hcp og JOnny, en temmelig arrogant lav-hcp. Jeg leser innholdet utfra disse forutsetningene og bryr meg ikke så mye om formen.

over 20 år siden

Det er nok noe rett i det du observerer ole..

det er ikke min mening å være pompøs overhode. jeg ønsker bare å tilføre det jeg kan, og ber om tilbakemeldinger på det jeg trenger.

JOnny klarer fortsatt ikke å være konkret, og det han påpeker som feil hos meg, det står 99% likt beskrevet i boken jeg har tatt det ut fra.

Bernt,

jeg trener ca. 80% nærspill, men jeg spiller litt for lite for tiden, og får da ikke den siste "confidence" for å stole på meg selv.

JOnny, desom du ser på teksten, så skriver jeg at med pitch så mener jeg samme posisjon som når du tar full sving, men du leter jo etter ting å hakke på, så hakk i vei. du mener jo at jeg bare skriver tull, så da foreslår jeg at du leser noe annet. jeg har ikke tenkt å slutte å skrive.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Tiger.
Bra det, 80 %! Men som du sier, tid og ikke minst kontinuitet er absolutt viktig i slik teknisk sport som golf...

max mekker

over 20 år siden

max mekker

Begynner å bli litt lei av Mcwould her, som skal belære alt og alle i dette deilig spillet.

Er ening med jOnny, vær litt mer kritiske år dere leser innleggene her, det er få/ingen som vet hva de snakker om.

Pass dere for Pelz-boken, den er farlig!

HP

over 20 år siden

HP

Max M: Jeg er litt nysgjerring på hva du mener er farlig med Pelz-boken. Den virker da ganske fornuftig?

Ink Lu Derende

over 20 år siden

Ink Lu Derende

Tiger - jeg forutsetter at grunnteknikken er på plass. Hvis ikke, ta en pro time eller to for å få dette på plass. Som du helt sikkert har oppdaget er det ingen snarvei til suksess i vår lidenskap. Selvtillit bygger du gjennom trening og atter trening. Å lese teori kan være artig for å få input om hvordan andre trener eller løser utfordringer. Teknikk utvikles kun igjennom praktisk trening. For meg er det viktig å velge det enkleste slaget som kan ta meg til målet. Det slaget jeg føler meg tryggest på i en gitt situasjon. når utfordringen er stor forsøker jeg å tenke tilbake til treningsfeltet for å finne et slag jeg har slått før mange ganger. Da forsvinner usikkerheten og selvtilliten stiger. Selvfølgelig varierer resultatet. Jeg forsøker å analyserere kort etter slaget om det var riktig løsning og om jeg kunne ha valgt en enklerer løsning som vil gitt bedre resultat med mindre feilmargin.

Virker for meg kanskje for deg. ILD

over 20 år siden

ILD,

joda jeg har greie grunnteknikker. det er liksom de små marginene som må på plass.... tar noen protimer innimellom også for å pirke bort litt uvaner.

Max:
jeg belærer ingen, jeg ber om tips. er det belærende? godt du sier vi skal være kritiske, for jeg ser jo at jeg ikke skal ta ditt innlegg alvorlig i hvertfall.

Bernt og Ink er inne på noe tror jeg. jeg skal ut og trene etterpå..... :)

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Kan bekrefte Oles beskrivelse av meg som en arrogant lav hcp og jeg prøver i tillegg å provosere en del. Hvorfor ? Fordi jeg er lut lei av å lese svada skrevet av folk som har minimum av ballast. Noen ganger kommer det gullkorn her inne og det er derfor jeg fortsatt leser dette.

Jeg mener også at skal norge komme videre med idretten golf må vi begynne på grunnplanet å fortelle alle hva golf egentlig går ut. GK kursene og kulturen i klubbene er slik at hcp blir det eneste som teller og det er helt på trynet på alle måter og bidrar til at vi ikke får frem gode nok talenter.

Enig med Max Mekker i at dere skal lese Peltz og alle andre teoretiske bøker om golf med en smule skepsis. Alle prøver å selge sitt eget konsept ved å vri litt på ting. det mest givende i Peltz er hans statistikk over hvilke deler av spillet som teller mest i golf. Så vidt jeg husker beviser han at 80 % av alle slag slås inennfor 100 yards. Brorparten av alle golfspillere i norge trener 90 % av tiden på slagene over 100 yards. Logisk ?

Peltz er egnet for spillere med litt modenhet i spillet sitt.

Antitrost

over 20 år siden

Antitrost

JOnny,

Jeg tror ikke det er noen her inne som har problemer med at du vil provosere.
jeg selv har spilt golf i 12 år, og mener jeg har god greie på golf.
det første jeg reagerer på, er ikke at du provoserer, men at du angriper personer og innholdet i innlegget.
at du ikke er enig og har sterke meninger er greit, men det blir over the top når diskusjonene sklir helt ut til hvorvidt det er du eller Tiger, som du tydeligvis har lagt ditt hat på, som kan mest om golf.

Slik jeg leser det, så er det ikke provosering, men bevisst handling for å få diskusjonen ut på jordet.

Nå sier jeg ikke at Tiger er noen smørbukk han heller, men han forsvarer mer enn han angriper, og det samme ville jeg gjort om noen hadde diskvalifisert meg slik han har blitt gjort her inne.

Hvis du er så lei av å lese svada, så kommenter heller de innleggene du har sansen for. er vel ingen vits i å bli så upopulær som mulig?
ref. OAR og Børje i fjor....... ;)

NB! Jeg prøver ikke å forsvare noen her, bare en nøytral synsing fra en som vanligvis ikke deltat i dette forumet i det hele tatt...

hcp 2,1

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Jeg bruker den samme kølla på alle slag fra 90 og inn, PW, med unntak av relativt korte(5-30m) slag som skal over bunker/vann og stoppe umiddelbart(nesten), da bruker jeg en 60grader.

Det funker for meg ift stabilitet og sikkerhet.

Dog er det mye "feeling" på alt som har med ikke-full sving å gjøre, sitter mye mellom ørene!

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Fooore
Det er ikke dumt det, for du vil opparbeide deg en god følelse for avstand og kraft du trenger, pga du vil bruke mindre kraft og få mere kontant balltreff med en PW enn med LW.

Til Info så brukte Moe Norman alltid en GW rundt greenene, men endret bare ballplasseringen i forhold til stancen for å velge ballbanen. Men dette gav han sinnsyk selvtillitt, fordi han brukte kun denne køllen, og som han sier selv, trengte ikke slå så hardt til ballen for å overføre nok energi til å få ballen dit han ville....

Prøvde nettopp dette på treningsfeltet, og det var merkelig å se at selv man skulle tro at man kommer nærmere pinnen med LW fordi den stopper nærmere landingspunktet, så kom flere baller nærmere flagget med PW fra 70 meter fra pinnen enn med LW som jeg forøvrig er meget trygg på!...(selvsagt avhengig av pinneplassering og hinder)

Skal klemme inn en GW og prøve bli trygg på denne, tro det kan gi meg et par slag per runde det....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her