Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ebay

perry

over 20 år siden

perry

Er det noen som har erfaring med å handle på ebay?

704

over 20 år siden

704

Hvis du leter litt så finner du mange tråder som omhandler kjøp av ting i utlandet, deriblant eBay.

Kortversjonen er, Ja, mange har erfaring med det. Stort sett bare positive. Sjekk de aktørene som har bra 'rating'. Be dem sette lave verdier når sakene skal sendes til Norge og markere det som gave, så slipper du betale mva.

Løp og kjøp :o)

golf

over 20 år siden

golf

Ebay er helt topp det, men å be de seriøse butikkene der om å bløffe om verdien er bare dumt. Resultatet kan være at de ikke gidder å selge til deg. Det er selvopplevd......rødme :-)

seb

over 20 år siden

seb

har bare gode erfaringer fra ebay.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Kun privatpersoner vil gjøre dette. Ingen butikker gjør dette!

Dessuten om det skulle vise seg du kjøper av en "ny" selger med lite feedback, og han ikke sender varen du betaler for, så er VISA ansvarlig om du skulle bruke det.....slik jeg har forstått det???

Godkjent transaksjon og samarbeid, jeg vet ikke, -skulle gjerne fått dette bekreftet av noen som VET....

perry

over 20 år siden

perry

Hva må du betale i tillegg etter at frakt og varen er betalt?

704

over 20 år siden

704

Mva på 25 % pluss et adm.gebyr til de som regner det ut her i Norge. Sistnevnte kommer ofte på en 100-150 kr.

perry

over 20 år siden

perry

Jeg bestilte meg en spesiell ballmarkør til 5 pund, må jeg også betale over 100 kr til den norske stat for den?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

under 200 kroner er tollfritt/momsfritt, det er snakk om å øke denn til 1000 kr, men det har de snakket om i mange år nå, pga at den har vært uendret så lenge...og ikke fulgt prisstigningen...

Det som er tragisk er at Norge legger sammen både kjøpspris og frakten fØR de legger på 25%moms, men sånn er det her i landet, lettere for dem å beskatte hele totalsummen..... :( og da kan du komme over 200kronersbeløpet for selv små beløp. Det var snakk omdette en tid tilbake, at det ble urimelig å kjøpe CD per post, og skulle batale over 250 kroner totalt, derfor ble de litt slakkere med slikt. Jeg har opplevd at de ikke fortoller beløp under 500kroner!!! MEN bruker du UPS, FedEx etc, kjører de full pakke uansett, til info

704

over 20 år siden

704

bortsett fra ups der de aldri har tatt mva for frakt på det jeg har kjøpt. har brukt dem kanskje 5-6 ganger.

perry

over 20 år siden

perry

Tusen takk for mange flotte svar.

Bernie

over 20 år siden

Bernie

Diskusjonen om moms på frakt har vi hatt her tidligere, og jeg har sjekket opp dette med tollmyndighetene. De kunne fortelle at det ikke er moms på frakt som skjer utenfor norge (naturlig nok da det ikke har noe å gjøre med selve produktet og er en tjeneste som ikke har noen forankring i Norge). Så her du (som så mye annet) på jordet Bernt.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Gud, jeg holder på å bytte land på ebay/ paypal kontoen min.. Utrolig mye styr. Det går ikke an å bytte land på paypal, så man må opprette en ny konto, men det går ikke an å benytte seg av samme epostadresse som på den forrige kontoen, så man må opprette seg en ny, i tillegg bruker ebay adresssen fra den primære paypal kontoen som shipping adress.. gaaaah.. *FRUUUUSTRERT*
(veldig uinteressant for dere men jeg måtte bare få utløp en plass, ellers hadde skjermen "ramlet" i bakken)

Konklusjon: ebay og paypal, hipp hurra (så lenge man slipper å bytte adresse)

veggiss

over 20 år siden

veggiss

Bernie: du må ikke kaste egg i hønsehus vettu...er du som er på jordet her. hvis du leser §9 2. ledd 1. avsnitt i "Forskrift om fastsettelse av varers tollverdi." tror jeg du får deg en overraskelse. jeg siterer:

2. Tollverdien skal også omfatte:
a) transportkostnaden for de innførte varer til innførselsstedet. Som innførselssted anses det tollsted eller den tollstasjon hvor varen er utlosset eller avlastet eller eventuelt det første tollsted eller den første tollstasjon hvor varen tidligere faktisk kunne ha vært utlosset eller avlastet;

SITAT SLUTT

hvis varens verdi er over 200 NOK, skal det altså betales mva av varens kjøpesum, pluss frakten.

hvis du mener dette er feil må du gjerne begrunne dette med noe skriftlig, ikke bare dine egne verdiløse erfaringer.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Jeg kan også bekrefte det du sier veggiss.
jeg bestiller ofte varer fra utlandet i jobbsammenheng, og m.v.a beregnes på totalsummen for innført vare.

Den eneste som er på jordet her er Bernie. Tipper du sjekket dette på en lørdagskveld hos en kompis etter en sixpack..... ;)

Dtown

over 20 år siden

Dtown

Etter bernies innlegg bestemte jeg meg for å sjekke mine egne kvitteringer fra vårens innkjøp. Har handlet et jernsett fra ebay og et fra tgw.com. I tillegg har jeg tre andre innkjøp av diverse golfutstyr fra forskjellige aktører i USA. Ikke en eneste gang har jeg betalt moms på frakt, og det er fraktet med UPS, DHL og FedEx (Så det burde ikke avhenge av transportør heller).

Forvirret som jeg var bestemte jeg meg for å kontakte tollvesenet som ga denne forklaringen:

"Det er ikke moms på frakten som skjer i utlandet, men det skal i teorien være det på frakt som skjer innenlands. Dette er vanskelig å separere i praksis og derfor vil det som oftest ikke påløpe mva på noe av frakten."

704

over 20 år siden

704

Det som Dtown sier er samme erfaring som jeg har.

Kjetil

over 20 år siden

Kjetil

Jeg kjøpte flere par ski fra Frankrike en gang. Disse fikk jeg sendt fraktfritt siden det var en såpass stor ordre. Tror dere ikke at myndighetene beregnet en mva på hva frakt burde ha vært! Jeg ordnet det hele med å få butikken til å dele opp beløpet i varer og frakt. Da ga tollmyndighetene seg.

Ellers er min erfaring at alt jeg har bestilt fra utlandet har jeg betalt moms på frakten.

Kjetil

over 20 år siden

Kjetil

I og med at jeg en gang i tiden tok noen vektall i eksport og import så synes jeg deres historier hørtes rare ut.

Nå har jeg gravd frem i lovdata og der står det i Lov om merverdiavgift kap V Grunnlaget for beregning av avgiften (utgående avgift). , §18, 1. linje "I beregningsgrunnlaget medregnes:

1. Alle omkostninger ved oppfyllelsen av avtalen, herunder omkostninger til emballasje, forsendelse, forsikring o.l. som går inn i vederlaget eller som det kreves særskilt betaling for. "

Dette betyr at det skal betales MVA av CIF. De som kan incotermer vet at det står for Cost, Insurance, Freight. Altså den totale prisen man har betalt for varen når den kommer til grensa.

Angående de tollbetjentene som har svart dere noe annet så bare beviser det nok en gang at norske funksjonærer som oftest ikke kan regelverket de er ansatt til å håndheve, jf mine uttalige diskusjoner med verdiløse ligningsfunksjonærer.

Sånn, da fikk jeg sagt det :)

704

over 20 år siden

704

Det du ser på er utgående mva. Med andre ord er dette omsetning I eller FRA Norge som er mva-pliktig. Dette er beløpet som kommer til fratrekk for inngående mva som er vår problematikk.

Det du må se på er verdifastsettelsen ved innførsel av varer. Dette forandrer imidlertid ikke poenget ditt. Der heter det nemlig at "Grunnlaget for avgiftens beregning fastsettes i samsvar med reglene for fastsettelse av varers tollverdi ved verdifortolling."

I følge tollverdiforskriftens paragraf 9 skal fraktkostnader inkluderes i transaksjonsverdien (som er den mest vanlige verdifastsettelsen for 'tollverdi') og dermed mva-belastes.

Men dette endrer fortsatt ikke det faktum at jeg ALDRI har betalt mva på frakt ;o)

over 20 år siden

konklusjonen må være at det SKAL belastes moms på frakt, men ofte blir dette ikke gjort.

enige?

veggiss

over 20 år siden

veggiss

det skal jeg være enig i, er sjelden jeg har opplevd å måtte betale mva på frakt, men lovverket er der, så blir du belastet så har du liten mulighet for å klage på det. er like greit å beregne mva på frakten når du renger ut hvor mye du må betale, og heller da få litt penger til overs når du finner ut at du slapp unna ;)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her