Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Vedlikehold av sko

Ole Petter

over 22 år siden

Ole Petter

Jeg er ikke verdensmester i generell skopussing.
Jeg har 2 par Nike, et par joggeskoaktige og et par sorte pene, begge med Goretex.

Joggesko går i vaskemaskinen i ny ogh ne, men tror ikke det er så lurt med med disse pga Goretex.

Hvordan skal jeg behandle parene for best mulig vannbeskyttelse og generelt vedlikehold?

Terje

over 22 år siden

Terje

Puss skinnskoene før HVER runde (bruk en impregnerende skokrem/fett)
Ta ut sålene etter bruk slik at skoene tørker bedre
Tørk skoene i romtemperatur
Ha to par slik at skoene får tørke mellom hver gang du bruker de

Ville ikke vasket sko i vaskemaskinen - impregneringen i stoffet forsvinner, og etterhvert går det hull på GoreTex'en. GoreTex i sko går uansett i stykker etter en tids bruk. Membranen knekker der skoen bøyes mye (fremme ved tærne). Etter min mening er ikke GoreTex i sko verd pengene. Skinnsko uten GT er neste like vanntette dersom de behandles riktig.

Ole Petter

over 22 år siden

Ole Petter

Takk for svar.

Så i skobutikken sier jeg at jeg skal ha impregnerende skokrem/fett da.
Stoler ikke på at småjentene i skobutikken kjenner golfsko så godt..

Men hva med joggeskoene da? Det er de Nikene med glidelås? Hvordan pusse de, med hva?

Nei, enig, derfor har jeg ikke puttet de i vaskemaskinen.
Det er ingen såle som kan tas ut i disse parene. Men de ligger på badet mellom hver gang, tror ikke varmekablene blir for varme for skoene.

Jeg er svært, svært fornøyd med vannbeskyttelse så langt, hatt de et år. Men de var vonde å gå inn, spesielt de pene som også farger føttene noe forferdelig brune etter skinnet.

Terje

over 22 år siden

Terje

Har selv ikke hatt golfsko av "jogge-sko" typen, men skulle tro at man rengjør de med tørr børste / fuktig klut og impregnerer dem med spray e.l.

Thomas

over 21 år siden

Thomas

Hei!

Er det noen som har peiling på hvor lenge softspikes bør holde? Har et par FootJoy Greenjoys og her er flere spikes halveis ødelagt etter ca 5mnd. Har brukt dem nesten hver dag.

Ole Petter

over 21 år siden

Ole Petter

Synes da 5 mnd med spilling nesten hver dag er bra. Jeg skiftet på mine joggesko igår etter kanskje 40 runder, de var helt nedslitte. Håper de nye Q-lockene jeg satte på nå holder lengre..

Boromir

over 21 år siden

Boromir

Et tips: bruk Minkolje som du får kjøpt i skobutikker på skinnsko. Tøysko er det ikke farlig å putte i vaskemaskinen selv om det er Gore Tex. Dette membranet ligger ikke utenpå, så det skal være null problem.

Har et par Reebok-skinnsko som jeg har hatt i 10 år, de er like fine ennå. Pluss et par sko som ikke er skinn, disse putter jeg i vaskemaskinen med jevne mellomrom og det går helt fint.

Ole Petter

over 21 år siden

Ole Petter

Fikk følgende tips på golf.no, legger det her også.

Fra: Hilde Liland
Subject: Re: Vedlikehold av sko
Dato: 08.07.2003 13:24

Heisan,
Sko med Gore-Tex materialer skal skylles i rennende vann for å fjerne smuss og sandpartikler. Slike partikler kan trenge gjennom yttermaterialet og legge seg på Gore-Tex membranen, slik at disse egenskapene reduseres.
Når skoene er skylt av, lar du dem tørke av seg selv. Etterpå, når de er helt tørre, benytter du Boston RainGard Allover. Dette er en super impregnering som både beskytter skoene mot smuss og flekker, og hjelper Gore-Tex materialet å beholde sine vannavvisende og pustende egenskaper.
Håper du blir fornøyd med tipset.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her