Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfskillsmissestatistikk

Snoop

over 20 år siden

Snoop

En nabo spurte meg her en dag om jeg fortsatt var like ivrig på golfen, for han hadde flere venner som hadde tapt interessen for golfen. Jeg sa nå at jeg spilte golf fortsatt, om ikke like ivrig som de første par åra.
Vell hjemme i senga tenkte jeg mer gjennom dette, og begynte å lure på om det faktisk var mulig at jeg en dag skulle skilles fra golfen…det fant jeg VELDIG LITE sannsynlig.
Men hvor sannsynlig er det egentlig?
Vi kjenner statistikken for skillsmisser på ekteskapsfronten som ca 50%, men hvordan er dette tallet for forholdet mellom en golfspiller og sporten golf?
Hvor mange er det som starter et seriøst forhold til golfen, som ebber ut i ingenting og full splittelse?

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Det er mange som skiller seg fra golfen, det er sikkert. Det er bare å se andelen som blir på GK, den ligger vel på en 60 %, arrester meg om jeg ikke er pinlig nøyaktig!

Et annet relevant spørsmål er kanskje:

Hvor mange som skiller seg PÅ GRUNN AV GOLFEN?

Det er mulig at spørsmålet ditt og spørsmålet mitt har en viss sammenheng?
Om ikke samboeren/ektemaken spiller golf ( oftest kvinnen), og den golfspillende parten får lyst til å ta golfen et skritt videre, så kan det bli krasj!

Golfspilleren vil da kanskje få valget mellom golfen og kona?

Om NGF/klubbene ønsker å beholde ferske golfspillere lenger burde de ta dette med i betraktningen.
Ingen lett oppgave, men dog!
Egne jentegrupper for å få opp jenteandelen er en ting.
Hvem har vel ikke forgjeves prøvd å bælere kona å spille golf?

SqUiRt

over 20 år siden

SqUiRt

Problemet med golf er tiden det tar... I norge bruker man vanligvis over 4 timer (mange baner opp mot 4,5 med "normal kø") og av dette spiller du sikkert ikke mer enn 30 minutter...

En golfrunde skulle aldri vært 18 hull... 12 hull hadde vært perfekt og da kunne alle 18-hullsbaner blitt konvertert til 3 6-hulls baner hvor du går 2 av de på en runde...

Det hadde gjort golfen vesetlig mer familie og kvinnevennlig...

Er du ivrig kan du jo heller spille 2*12 hull ;-)

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Wrong, SqUiRt, problemet er ikke tiden det tar, men rammen rundt.
På min hjemmeklubb går de fleste fra bilen rett ut på banen, spiller X-antall hull og går rett tilbake til bilen og kjører hjem.
Finnes ikke miljø, bortsett fra noen klikker som omgås både på golfbanen og privat.
På verandaen i klubbhuset sitter stort sett bare gjestespillere.
Få gidder å spille turneringer, enda færre gidder å vente på premieutdelinga.
Kvinner er generelt mer sosiale enn oss menn, og setter mer pris på livet i klubbhuset, mens vi gutta foretrekker å hakke oss rundt i det grønne i frustrasjon over dårlige slag og tapte poeng.
De årene kjerringa og jeg bodde utenlands og var medlemmer av div golf-KLUBBer var kona en ivrig og god spiller som trente/spilte nesten hver dag. Men når vi flyttet hjem til Norge og ble medlemmer av en usosial golf-BANE forsvant interessa hennes helt, og i år har hun ikke spilt en eneste runde.
Dette medfører selvfølgelig press på meg om å spille mindre, og jeg føler trykket om skilsmisse sterkere og sterkere. Må bare velge om jeg skal skille meg fra golfen eller kjerringa......

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Proffen,
skiller man seg fra golfen med GK etter forholdsvis kort tid, ser jeg ikke på det som mer enn en småflørt med golfen. Jeg snakker om skillsmisser med golfen der personen er skikkelig bitt av basillen og spiller MASSE de første åra(les: en gjennomsnitts Scangolf-debattant).
Er det noen som kjenner en slik?
Og de som skiller seg fra golfen, kan vi jo spørre:
Hvor mange skiller seg fra golfen PÅ GRUNN AV EKTEFELLEN?

"Hvor mange som skiller seg PÅ GRUNN AV GOLFEN?" , er jo også et interessant tema.
Dette kan jo videre spekuleres i om noen har reddet ekteskap ved å slutte med golf(noe jeg ser er et aktuelt dilemma for Jalla).

SqUiRt

over 20 år siden

SqUiRt

Jalla jalla da....

Det er 2 problemer, 1. dama spiller ikke (av mange ulike grunner), 2 man har ikke tid til å spille (uavhengig av dama).

En 12-hullsrunde vil bøte på problem 2, golf tar ikke lenger hele dagen (30 min kjøring i snitt, 30 min. oppvarming, 4 timer rundt, 30 min prat etterpå og 30 min kjøring hjem...).

Kanskje man avhengig eller uavhengig av om dama spiller eller ei får spilt mer (les: oftere) og til og med tid til å sosialisere med folk på banen (som jeg ikke betviler engasjerer både damer og menn).

Golf er ikke gøy hvis du spiller 4 ganger i året, og mange får ikke tid til mer når mamma og pappa er borte hele den dagen for å spille golf.

Jeg kjenner flere som har gitt seg med golf etter å ha vært hekta, alle har gitt seg av samme grunn - tidsklemma. Enten får man ikke spilt nok til at det blir gøy (minst hver 14 dag?) for di man ikke har tid eller så har man ikke tid til å avsette så mye tid som det tar..

12-hullsbaner (med kun 3'er flights for speed?) vil hjelpe på tidsklemma som jeg vurderer som det største problemet!

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Spill 9 hull da. man MÅ jo ikke spille 18.

Men jeg er enig. La oss foreslå dette til gutta på St Andrews. Dem syns nok dette er et godt forslag.

Jævla engelskmenn

over 20 år siden

Jævla engelskmenn

12 tommer i en fot, 3 fot i en yard, 1760 yards i en mile, videre stones, ounces, pints, pounds, og faens 18 hull i golf med par 72 og fire tommer pegg og krage på skjorta.
Hvorfor kan ikke tullingene holde seg til rene linjer og 10-gangen.
Ingenting som henger sammen jo !!! Akkurat som bilene de produserte en gang i tiden.
Hadde jeg vært rik skulle jeg bygd ei golfbane med 10 eller 20 hull, alle greenene skulle være runde og like store, alle tee-stedene skulle være 4-kanta og alle skulle få gå kledd som de ville.

SqUiRt

over 20 år siden

SqUiRt

Man kan jo spille 3 også men det er jo ikke noe gå når hele HCP-justeringen avhenger av 18 (og det er jo den konkurransen som er intr).

Hele systemet må endres for at 12 hull skal funke, men St. gutta kan godt kjøre 18 de, for kommer jeg meg dit skal jeg nok holde ut med 18-hull ;-)

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Jepp!

Skal se at mange fler hadde fortsatt å spille golf om det var 5, 10 eller 20 hull!

R & A har skylda for at mange slutter å spille golf
R & A har skylda for skilsmisser
R & A har skylda for bråket i Nord-Irland
R & A har skylda for at George W. Bush spiller for mye golf, og ikke får orden på verdensfreden

R & A har skylda for.......

Kopite

over 20 år siden

Kopite

Jeg er vel nærmere å bli skilt p.g.a. golfen enn jeg er å blir skilt fra golfen :-)

kongen

over 20 år siden

kongen

Jeg ble separet i fjor. Ikke bare pga golfen men litt. Vi har funnet sammen igjen(heldigvis) men jeg har fått gjennomslag for en runde i uka !! Tror det kan være vanskelig med en ektefelle som overhodet ikke er inntressert i golf eller sport forøvrig. Det viktigste er nok kompromiss ! Du har golfen og den andre har sitt. Sundt å ha hver sin hobby også. :-)

Bare en liten kommentar

over 20 år siden

Bare en liten kommentar

til den jævla engelskmannen der oppe - trodde kanskje at golfen var fra Scottland om jeg ikke har tatt helt feil

til kongen

over 20 år siden

til kongen

Jeg kjenner ikke deg, men å legge skylden på at golfen nesten kostet deg ekteskapet ditt blir vel litt drøyt.
Du forteller endel når du kaller deg for "kongen"

kvinne

over 20 år siden

kvinne

Jeg ble nesten skilt fordi min mann hater golf like intens som jeg hater fotball.
Full kræsj men vi klarte å finne en middelvei.
Ingen som behøver å skilles fra golfen eller mannen sin vel ???

Mats

over 19 år siden

Mats

Ekteskap/samboerforhold består jo i å gi og ta. Hvis du ikke kan ha en hobby og fortviler over dette, blir jo ikke livet heller så veldig morro. Dette går ut over hverdagens ve og vel og problemer tårner seg lett opp. Hvis du bare får en runde pr. uke så er det bedre enn ingenting. Men hvis kjerringa helst hadde sett at du ikke spilte i det hele tatt, har du virkelig et problem. Still krav, få aksept for dine behov. Itrsdag er min dag onsdag er din dag osv. Klubben til kjerringa er akkurat lik som golfrunden din. Obligatorisk oppmøte på søndagsmiddagen hos svigers må ikke ødelegge en ellers perfekt golfdag, det går jo an å legge middagen til ettermiddagen? Golgturnering på lørdagen og tur med familien på søndagen. Mulighetene er mange, men planlegg for guds skyld i god tid. Når alle får sitt, blir også alle fornøyde. Går det ikke som dere vil, vil det tilslutt gnage seg innpå og vips så krangles det over hver minste lille ting. Det er heller ikke heldig bra å se FOR MYE til hverandre. Sørg heller for å ha kvalitet på tida enn har sammen. Sørg også for å ha en tur til utlandet med golfgutta hvert år, og selvfølgelig en med familien. Igjen blir alle fornøyde. Med er du kylling og tøffel - så går alt galt uansett, også på golfbanen.

jimenez

over 19 år siden

jimenez

De fleste kvinner har et annet forhold til golf enn menn. De fleste kvinner spiller mindre enn menn. Men unntak finnes: Jeg kjenner damer som er minst like store entusiaster som menn i tilsvarende alder, (mellom 40 og 60 år).
Problemet er at svært mange ektepar ikke begynner samtidig. Et typisk eksempel er mannen som via jobben eller kamerater introduseres til golf, og deretter går bananas; spiller mental eller praktisk golf døgnet rundt, bruker hele fritiden på golf, tenker golf, lever golf.
Mange av oss har, eller har hatt det slik. Mange av oss vil mene at det er en menneskerettighet å spille så mye som mulig. Dersom fruen ikke ser verden slik, kan vi si som PG Woodhouse: A woman will always be only a woman, but a good drive is something to dream about.
Men så, en dag, mange år og 200 baner senere, innser man betydningen av å gjøre noen ting sammen. Da blir det grønt kort på mor.
Det er til å leve med, det også.

Lucky Man

over 19 år siden

Lucky Man

He he

Kjøpte sett til min samboer 2 mnd etter at jeg hadde tatt GK. Skjønte at jeg var hekta og at dette ville jeg bruke mye tid på. Hun var nede i 24 i hcp etter 3 år og nå er hun minst like ivrig. Og jeg får spille så mye jeg vil.
Jeg er heldig jeg.

Verre med en svensk kollega som måtte ha sjefen til å lyve om at han jobbet overtid og var umulig å nå på tlf den ene gangen i året de skulle ha sponsorturnering. Kjerringa hater golf og stakkaren som hadde 4-5 i hcp før han møtte henne og giftet seg har et helvete. Da skulle kjerring-helvetet være rimelig attraktiv for at det skulle bli godtatt.

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Jalla.
Ikke rart kjærringa di ikke har spilt iår, med den ballongen på magen;)

Lykke til med fødselen :)

Lena

over 19 år siden

Lena

Hmm..kanksje dere menn burde være litt mer diplomatiske når dere skal spille golf. Ta med kona på golfbanen innimellom litt på hennes premisser. Støtte og oppmuntre henne så gidder´a kanskje bli med oftere. Det verste jeg hører er mannfolk som kjefter på kona "ikke gjør sånn", "se hvor du sikter" blablablabla. Da blir vi nemlig sure. Godt tips er også å kjøpe no kult utstyr til oss. Da blir vi ivrige!

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Lena.
Duster som behandler kona si slik på golfbanen gjør det også utenfor!

Bobby Peru

over 19 år siden

Bobby Peru

Harvey Penick har noen velvalgte ord om akkurat dette emnet:

The Sexes

No pretty woman can miss a single shot without a man giving her some poor advice.
A husband should never try to teach his wife to play golf or drive a car. A wife should never try to teach her husband to play bridge.

Fra "Harvey Penick's Little Red Book"

Lucky Man

over 19 år siden

Lucky Man

Lena

Du har rett i mye der.
Jeg har klart å drite på draget noen ganger ved å gi dumme råd til feil tid. Ikke vondt ment, men forbasket dårlig timing og selvfølgelig helt feil.
Har dog tatt igjen på at hun fikk nytt flott utstyr i sommer.

Herre

over 19 år siden

Herre

DU Lena, hvem skal lære kjærringene å spille golf da da ?? Andre kjærringer ??? Glem det.
Har lagt merke til at alle gode kjærringer her en mann som er bedre til å spille golf. Lær av han, men spill med andre kjærringer når du skal ha det hyggelig.
Alle råd fra mennene er godt ment, og når andre menn får råd takker de for det. Men kjærringer har vrengt hjerne, så de blir sinte når noen prøver å hjelpe dem, og sure hvis de ikke får hjelp.

Lucky Man

over 19 år siden

Lucky Man

Herre

Du kan ikke omtale deg som Herre og damene som kjærringer. Alt tyder på at du er en litt sur Gubbe og ikke en Herre med den måten du omtaler damene på.
Og, vi gubbene bør innse at vi ikke skal påtale andres feil på banen. Dette er dårlig etikette uansett om det er til damer eller til andre menn.
Det som blir så feil er at man kun påpeker feil, men man er ikke i stand til å lære bort hvordan det skal gjøres korrekt. Hvis noen spør hva de gjør galt kan man til nød gi et råd.
La proene ta opplæringen

@lle Fugler

over 19 år siden

@lle Fugler

Så sant så sant..... jeg har aldri forsøkt å få "kjær"inga mi til å ta etter min sving..... eneste muligheten var å sende henne på grønt kort kurs hos pro.... for siden å følge det opp med nye protimer... Så etter noen år begynner hun å slå meg på poeng og slag fra rød tee...så nå har vi konkuranser på slag og alt som det går å knives om...herlig Hvis hun slår meg nå...så sender jeg henne til pro...da tar det ofte en mnd. før hun slår meg igjen....men hcp...kryper stadig innpå...og mitt er oppadgående...så..... en dag sitter jeg der og blir knust på hver golfrunde.... godt at golf er så givende i seg selv...at det går ann der også å innse at "kjær"inga er bedre til så mangt ;)

Mats

over 19 år siden

Mats

Problemet ligger jo ikke på om kjerringa spiller golf eller ei. Er dere så heldige at dere har barn som klarer seg selv, så kan dere jo være på golfbanen nesten hver dag. Men når du har små barn kommer jo det inn med at noen må være hjemme med barna, til de evt. kan bli med selv. Hvis både jeg og kjerringa skal spille golf samtidig, går dette overhodet ikke. Når jeg spiller golf er hun hjemme og når hun er på sin trening er jeg hjemme med barna. Når barna er på rangen/banen er det dem som er på trening og jeg har ikke med utstyret, forløpig. Når de blir større kan vi enten gå sammen å spille eller de kan spille med organisert junior trening og egen trener. Viktigste er at alle kan få kose seg med sitt. Hvis alternativet er å sitte hjemme i sofaen foran Hotell Cæsar og du føler at du må være hjemme, bare fordi kjerringa ikke liker at du er på golf, ja da har dere virkelig dårlig kjemi og forholdet har liten fremtid. Tenk hvis du hadde spilt fotball på 3. divisjonsnivå (virkelig dårlig) og trent 4 ganger i uka. Men det er liksom akseptert fordi du spiller jo fotball. 3. divisjon i fotball regner jeg som 5-6 i handicap. Fotballtreningen tar vel etpar timer. Hvis du fikk trene golf 2 timer 4 ganger i uka så blir du en rimelig bra spiller. Putting og nærspill den ene dagen, langspillet den andre og bane spill de to siste. I fotball spilles det også kamper i helgene, du spiller lokal golfturnering enten lørdag eller søndag. Hva er Big deal med det? Men ikke tenkt på at du skal gå 18 hull hver gang du er på golfbanen, da tar ting tid og du blir ikke en bedre spiller, og forresten du glemmer jo å trene golf, og gjør de samme feilene gang på gang ute på banen.

Banger

over 19 år siden

Banger

Jeg fikk kona med ut på golf etter at jeg ble singlehandicapper.
Og har følgende erfaring:
Situasjon1: Kona slår et dårlig slag, hvorpå jeg direkte forklarer henne hva hun gjorde feil: Resultatet er at hun blir sur og glefser.
Situasjon2: Kona slår et dårlig slag, og jeg spør om hun vil vite hvorfor. Resultatet er at hun blir sur og glefser.
Situasjon3: Kona slår et dårlig slag og jeg holder kjeft og later som ingenting. Resultatet blir at hun blir sur og spør hvorfor faen jeg ikke forteller henne hva hun gjør galt.
Situasjon4: Kona går en runde med andre damer, kommer hjem med dårlig score, er sur og spør hvorfor hun ikke kan spille med meg så jeg kan lære henne det hun ikke får til.
Dessuten, kona hater å trene. Går til nød med en bøtte på rangen, men aldri snakk om å trene putting, chipping, eller i bunker. Skal bare spille.

Konklusjon: Ikke ta med kona på golfbanen.

Dessuten

Banger

over 19 år siden

Banger

... blir det styggdyrt med 2 greenfee hver gang vi er ute på tur....

b

over 19 år siden

b

Har Banger tatt kona med til psykolog for en felles time tro, ser ut som om dere trenger litt hjelp (med golfen)

b

over 19 år siden

b

Den sister er jo helt sant - her ligger det noe under - Banger ønsker ike at kona skal bli bitt av golfbasillen for da kan han ikke reise ut med gutta på tur - ha.

Lena

over 19 år siden

Lena

Til Lucky Man: Du er en bra mann!! Vi damer liker sånne som deg.

Tror de fleste damer liker å få tips av mannen sin, men ute på banen blir det travelt med undervisning og dem blir stressa. På driving range og korthullsbaner er best. Lurt tips for å få kona til å trene er å lage småkonkurranser med premier. Senker´a hcp i løpet av noen måneder så vanker det premie (type:mann lager middag (les: steker frossen pizza)) Men skal innrømme at mange damer er treige og spiller golf bare for å glede mannen sin. De er ikke dedikert til sporten, surrer på banen og blir irriterte. Dem kan godt bli hjemme.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her