Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvilke baner er best i landet?

Rocky

over 19 år siden

Rocky

?

Henry

over 19 år siden

Henry

Av de jeg har spilt:

1.Miklagard
2.Bogstad
3.Borre
3.Kongsberg
5.Skoger
6.Kjekstad
7.Grenland
8.Tyrifjorden
9.Hof

Henry

over 19 år siden

Henry

Er selv medlem på Skoger

704

over 19 år siden

704

Ikke i prioritert rekkefølge, for der klarer jeg ikke bestemme meg...

Miklagard
Losby
Bogstad/Oslo
Larvik
Evje

Baner jeg har spilt som IKKE kommer med på topp 5, men som mange andre vil ta med:
Hauger, Tyrifjord, Kjekstad

Har ikke spilt Borre, Meland eller Nøtterøy men tror alle disse ville gjort det bra på listen...

Resten lar jeg ligge som spilt eller uspilt :o)

Henry

over 19 år siden

Henry

Glemte Nøtterøy og Vestfold, de ville vel havnet sammen med Kongsberg og Borre

Gunnar Bull

over 19 år siden

Gunnar Bull

Tja, selv om jeg er medlem på Miklagard, så synes jeg det er tre baner som skiller seg ut med hver sine kvaliteter. Hvem som er best, avhenger også litt av tidspunkt og sinnsstemning. Men topp tre er uansett:

Miklagard (spennende design, flotte greener, litt pregløs)
Kragerø (nydelig bane med flott kvalitet, litt for mye "jernbane")
Nøtterøy (flott bane, god kvalitet, utfordrende og spennende)

Disse synes jeg også er gode, men likevel hakket under:

Evje (vet ikke hvorfor)
Bogstad (nice walk in the park, men livsfarlig trang og kjedelige greener)
Tyrifjorden (veldig fin og koselig å gå, men bare grei kvalitet)

Baner jeg synes er ålreite men ikke mer:

Losby (kanskje fordi enten jeg eller ballene mine blir våte hver gang)
Hauger (utfordrende og tøff, men også litt kårni)
Vestfold (back er bra, front er ikke)
Borre (verken veldig positiv eller veldig negativ = ålreit men ikke mer)
Larvik (synes den blir litt statisk)

Ellers er det en del baner jeg gjerne skulle prøvd som sikkert ville havnet på en av listene over. F.eks. Arendal, Stavanger, Sola, Meland + + +

Robert

over 19 år siden

Robert

Topp 5 (i tilfeldig rekkefølge),

Bogstad
Miklagard
Larvik
Evje
Lofoten

Har ikke spilt banene lengst sør eller lengst vest.

Medlem NesGK

Nick

over 19 år siden

Nick

1 Miklagard
2 Losby
3 Larvik
4 Bogstad
5 Evje
6 Gamle Borre
7 Kongsberg
8 Nøtterøy

Har desverre ikke spilt Stavanger, Meland

pannekake

over 19 år siden

pannekake

Mikklagard best i landet??. Det er jo en gammel kornåker. Ikke mye annet å skryte av en greenene spør du meg. Og det er ikke en bra bane som var spørsmålet her. Sorry, men den kommer ikke på topp 10 engang. Og vær så snill, jeg orker ikke en diskusjon med alle rare meninger.

sr

over 19 år siden

sr

Jeg er selv medlem på Hauger og syns selvfølgelig den er bra. Min liste ser slik ut (tilfeldig rekkefølge).

Losby
Miklagard
Hauger
Larvik
Tyrifjorden

Det er flere av dere som framhever Hauger som en bane dere ikke vil ha på lista. Kan dere utdype hvorfor dere ikke liker den?

Tiger McWould if he could

over 19 år siden

Tja,

jeg er ikke den som har spilt flest baner i Norge, men her er mine topp 5 i tilfeldig rekkefølge.

Larvik, herlig bane å gå på sommeren, med solen, vinden og det vakre gresset i roughen.

Miklagard, Spennende layout, mange valg på hvert hull, fantastiske greener og bunkere, litt lite innbydende estetisk.

Tyrifjord, Alltid morsom, variert og overaskende god i sommer, noen hull som trenger forlenging/forbedring for å løfte den til topps.

Evje, en bane som om noen år kommer til å fremstå som en av de beste i landet blandt "de som har greie på det".... (tror jeg), den har mange flotte hull, spesiellt på backnine. savner flere strategiske bunkere.

Kongsberg, en bane hvor du får oppleve å bruke alle køllene og alle slagene du har i baggen, og som har en flott blanding av natur. Litt lav vanskelighetsgrad når banemannskapet øker fairwaybredden og klipper ned roughen.

Til slutt en kommentar til pannekake:
Dersom du ikke ønsker en diskusjon med rare meninger, så må du først og fremst IKKE starte diskusjonen selv. OG du sier "Det er ikke en bra bane som er spørsmålet her".... hva mener du med det? det er jo det overskriften handler om!!!
God bedring....

Gunnar Bull

over 19 år siden

Gunnar Bull

Nå har jo jeg forsåvidt Hauger på "3.plass", men hva jeg ikke liker med Hauger blir:

1. for harde og oppbulkede greener som gjør det vanskelig å få greentreff selv for relativt gode slag.

2. for mye dyp rough som jeg ikke finner igjen ballen i

3. litt merkelig design på noen hull som forsåvidt er en utfordring, men jeg liker dem ikke lell. Gjelder spesielt hull 4, 9, 13, 15 og 18.

På den annen side er det mye positivt ved Hauger også. Flott anlegg, varierte hull, god kvalitet jevnt over.

Presiserer at dette er min mening, ønsker ikke å forsvare disse fra et profesjonelt synspunkt.

H

over 19 år siden

H

Etter 1 juli neste år: Holtsmark med 18 hull. Imponerende bane med fin layout og hvor banen ligger fint i terrenget med raviner og skog.
Mange av de andre som nevnes er ikke i nærheten av det Holtsmark kommer til å bli.

Pasek

over 19 år siden

Pasek

Føy Bjaavann (Kristainsand) til listen med Holtsmark og Miklagard, og jeg vil tro Robert Trent Jones 3 baner i Norge vil bringe banestandarden i landet opp på et høyt internasjonalt nivå. Det betinger at Holtsmark og Bjaavann klarer å tilnærme seg Miklagards nivå ang. vedlikeholdet.

Haha

over 19 år siden

Haha

Du Tiger'n, hvordan får du brukt alle slagene du har i bagen på Kongsberg. Jeg får "aldri" brukt annet enn driver, hybrid, 6-jern og wedge.

over 19 år siden

jeg bryr meg ikke så mye om hvilke køller du bruker. jeg snakker om meg selv, og jeg prøvde ikke å si hvilke køller du brukte heller.

Mats

over 19 år siden

Mats

Ser ut som de fleste som lister opp baner har holdt seg til et snevert område på østlandet. Flere sier at de ikke har spilt andre baner, da er det greit. Men å ikke ta med Bogstad er som ikke å ta med Meland. Når da Tyrifjord og Nes og andre kommer med, blir det etter min mening halt vilt. Men hver sin smak. Min liste - forøvrig ikke medlem i noen østlandsklubb):
1. Miklagard
2. Meland
3. Bogstad
4. Nøtterøy
5. Kragerø (har potensiale, makan til greener skal du lete lenge etter)

Baner som Larvik, Stavanger, Arendal, Kvinesdal, Onsøy, Vestfold, Tyrifjord er i kategorien topp 20. NB! Har ikke spilt Evje enda og derfor er ikke den på listen. Men etter utsagn fra flere så er vel den faktisk inne på topp 5 lista.

Mats

over 19 år siden

Mats

Uffda, glemte Losby som er en klar nr. 6 på lista. Men topp 5 er topp 5, så derfor inn med de andre innen topp 20 baner.

over 19 år siden

Det er riktig Mats, Hver sin smak, og subjektivt etter hvilke baner man har spilt.
Dersom noen synes Nes er blandt de beste i Norge, så er ikke dette vilt i det hele tatt. det er en mening, som ikke stemmer med din.

Det vil aldri kunne komme en Objektiv liste over de beste banene i landet, det skjønner du også.

se på www.golferen.no som nå kårer norges beste åpningshull.
Der er Miklagard nevnt av disse kjente bane-ekspertene.
Miklagards hull 1 er vel det absolutt dårligste hullet på hele banen. Det er min mening, og sikkert ikke din, dermed blir det umulig å lage en objektiv måling av det.
Bogstad og Meland havner i samme kategori. noen liker de, andre liker de ikke. det må da kunne aksepteres, selv om din mening er annerledes.

>Rassmuss

over 19 år siden

>Rassmuss

Enig, tiger'n, Åpningshullet på Miklagard er østlandets dårligste golfhull. Må til Bergen og Bjørnefjorden for å finne mer tåpelige hull.
For den som ikke har spilt Miklagard før er hull 1 en snublestreng, for dem som kjenner banen er det et transporthull. Ikke slik golf skal være.

jimenez

over 19 år siden

jimenez

Jeg tror vi må tenke kategori når vi vurderer banene her hjemme. Min vurdering i så henseende er:

Vakreste anlegg: Bogstad, eldst, mest klasse
Tøffeste bane: Meland, en mesterskapsbane av internasjonalt format
Mest komplette bane: Borre, med 27 meget spillbare hull

Andre herlige golfbaner er:

- Stavanger, et anlegg med sjelsro og dannelse
- Hauger, alltid en fryd å spille, utfordrende som få
- Nøtterøy, bare klubbhuset mangler
- Moss Evje, så flott, så raskt, imponerende
- Miklagard, internasjonal klasse
- Larvik, bedre for hvert år
- Sorknes, et stykke unna Oslo, men vel verd turen

9 hullere jeg liker:
- Trondheim, spektakulære blikk fra mange av hullene
- Sveio, links av en annen verden
- Valdres, i ferd med å få et betydelig ry, naturskjønn
- Tjøme, feriegolf med masse "attåt"
- Borregaard, golfens vugge i Norge, sammen med Bogstad

Norge blir neppe en golfdestinasjon med det første, men den dagen folk kommer hit for å spille golf, vil baner som Skjomen, Lofoten og Tromsø stå først i rekken av golfbaner utlendinger vil spille. Det har litt med midnattsol å gjøre, men dreier seg egentlig mest om fantastisk natur og åpne nordlendinger. Og så er det klart at en perle som vestnorske Meland er fullstendig uproblematisk å selge internasjonalt.

over 19 år siden

Glemte å ta med Lillestrøm.

Lillestrøm har den beste banen...... :O)

Lake Placid

over 19 år siden

Lake Placid

Åråsen har vært ganske bra iår, derimot sliter vel både Tullevoll og Alfheim, Tiger!

over 19 år siden

lol.....

JEG HATER FOTBALL

:D

Krutt

over 19 år siden

Krutt

Og sånne som deg skal man liksom spille golf med?? Jeeeez...

Krutt,
Engas tolvte mann.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Av de jeg har spilt:

1. Miklagard
2. Evje
3. Nøtterøy
4. Larvik
5. Sorknes
6. Kongsberg
7. Losby
8. Bogstad (omgivelser)
9. Borre
10. Kragerø
11. Hauger
12. Byneset (Klatrer når det blir fulle 18!!!)
13. Tyrifjorden
14. Stjørdalen
15. Elverum
16. Mjøsen
17. Sommersetra
18. Drøbak

99. Molde
100. Selbu

Men så kommer Holtsmark. Hvis banemannskapet ikke dør av kreft pga høyspentledningen tvers gjennom banen, er det ingen grunn til at denne banen ikke skal nå helt til topps. Men det avhenger av at de får en spilleflate som er banen verdig.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Glemte Norsjø = 11. plass foran Hauger, Nes = 15. foran Stjørdalen og Skoger på 17. plass foran Elverum... (inkludert justeringer av listen)

Ruben

over 19 år siden

Ruben

Kongsberg fortjener et bedre rykte, selv om den er noe bred og greenene ikke akkurat er norges raskeste er banen i utrolig god stand! Kan dere som ikke liker banen begrune det?

@lle Fugler

over 19 år siden

@lle Fugler

Viste ikke at Kongsberg hadde et dårlig rykte, men jeg synes banen er åpen og innbydene for gjestespillere. Det er mye smak og behag i en bedømmelse av en bane. jeg har den såvidt inne blandt topp 15 av de banene jeg har spilt. Jeg spilte ikke Kongsberg denne sommeren, men har spilt den en 5-6 ganger før som 18 hullsbane og 5-6 ganger når det var 6 hulls :)

over 19 år siden

Jeg synes Kongsberg er kjempefin, men jeg kan vel tippe at dyktige lavhandicappere ikke liker den sååå godt nettopp fordi den mangler strategiske hindre når den blir så bred til tider. Når man kan sikte 50 meter til venstre for et fairway hinder og fortsatt ligge i fairway, så kan det kanskje oppleves som lite urfordrende for de som har retningen inne...

NB! Det er bare en synsing, og jeg har ikke det ovennevnte retningsproblemet.... ;)

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Kongsberg er en fin bane, men den er en av de få banene jeg har en følelse av at "var bedre før". Mens andre baner setter seg og stort sett blir bedre og bedre, så opplevde jeg Kongsberg som dårligere i fjor enn i 2001-sesongen (eller når den var på topp). Det er en trivelig bane, men en del hindere er på halvdistanse og banen hadde blitt mye bedre med en backtee som kunne forlenget den totalt med en halv kilometer eller noe.

Også er det vedlikeholdet da! (Mulig den var bedre i år enn i fjor).

Sondre (medlem av Kongsberg)

over 19 år siden

Sondre (medlem av Kongsberg)

Kongsberg er norges lengste fra gul, så den er lang nok synes jeg. Den er nok ikke akkurat norges vanskligste men lengden er jo det som gjør den litt vanskelig i allefall. Men i år var den bedre enn noen sinne, det stemmer at den hadde store problemer i fjor.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Sondre: Fint at banen er tilbake i god stand. Det jeg tror man ville oppnå med en backtee på Kongsberg var å få hinderene litt mer i spill.

SÅ fantastisk

over 19 år siden

SÅ fantastisk

"Kongsberg er norges lengste fra gul"
"lengden er jo det som gjør den litt vanskelig i allefall"
hallo !!!!!!!!!! Har du brukket driveren din, Sondre ???

En bane er så lang som den er. Samma f... hvilken farge man velger å sette på klossene. En bane som ikke har hvite utslagssteder og nærmer seg 6500m er ikke noe tess for gode spillere.
Kongsberg var "passelig" lang den gang den ble tegnet og det ikke var en eneste singlehandicapper der.
Nå er det andre tider, og kanskje dags for å slutte med å markedsføre seg med at den ble valgt til norges beste bane for en halv generasjon siden.
Dersom det er status å skryte av at banen er så og så lang fra gul, er det mange baner som kan plassere de gule klossene slik at de blir lengere enn Kongsberg, og likevel ha plass til hvite klosser.
Kongsberg har blitt en bane for høyhandicappere som skal skrive seg ned. De som blir gode nok til å ville konkurrere finner seg andre klubber.
Etter at jeg ble singelhcp har jeg sluttet kaste bort greenfee på denne treningsbanen.
Men det blir vel neppe noe særlig trykk fra medlemmene deres. Ser av resultatene på klubbmesterskapet der at det neppe er så mange som trenger større utfordringer. Så fin bane og så dårlig nivå, forstå det den som kan.

TAH

over 19 år siden

TAH

Hvite teesteder er høyt på ønskelisten til Kongsberg. Og det kommer helt sikkert med tiden. Banen har faktisk veldig mange bunkre, men fairway bunkrene er sansynligvis plassert for nærme teestedene for de beste spillerene. Om nye teesteder bygges vil disse bunkrene i høyeste grad være i spill og banen vil bli vesentlig vanskeligere.

Da kan proffene som "så fantastisk" og andre igjen få noe å bryne seg på.

Snedd

over 19 år siden

Snedd

Det snakkes stadig om at Kongsberg er landets lengste bane fra gul. Det må være en stund siden. Ser på nettsiden til Kongsberg at den er 6019 meter. Jeg er medlem på Evje, som er 6071 meter fra gul. Kanskje er det andre baner også som er lenger enn Kongsberg, ikke vet jeg, men Kongsberg er i hvert fall ikke lengst.
Dessuten fins det ikke hvit tee på Kongsberg. På Evje kan du også gå en runde fra hvit, som er 6437 meter, og det er nok for de fleste.
Men for all del. Har spilt mye på Kongsberg, og jeg trives godt der. Men lengst fra gul, det er den ikke! Selv om det ikke er noe mål i seg selv.

Kongsberg

over 19 år siden

Kongsberg

Må ikke glemme at Kongsberg er en fortidsby. På Kongsberg er de veldig stolt over den gang sølvgruvedrifta var på sitt sterkeste, og Kongsberg var med i diskusjonen om å bli Norges hovedstad.
De er også veldig stolt over den gang KV var på sitt største.
De feirer gruvetiden og skåler og synger om kong Christian IV som om han fortsatt lever.
Og styret i golfbanen er stolte over den gang banen ble kåret til norges beste.
Kanskje de en dag oppdager at verden har gått fremover.
Som TAH sier står hvite tees høyt på ønskelista, men på forrige årsmøte når det ble tatt opp ble det bare blåst av i styret. Viktigere med tullipaner på driving-range.

Ikke medlem på Kongsberg

over 19 år siden

Ikke medlem på Kongsberg

SÅ fantastisk skrev
"Etter at jeg ble singelhcp har jeg sluttet kaste bort greenfee på denne treningsbanen."

Hør her kamerat. Det å være singelhcp gjør ikke at du kan kalle Kongsberg for en treningsbane. Hvis du har +-0,5 så kan du breie deg litt, men hadde du hatt det hadde du nok neppe kjørt den stilen du gjør.
Enhver spiller fra 36 ned til 4 har nok av utfordringer på Kongsberg. Glem poeng, som singelhcp skal du konse på slag. Går du banen på scratch så kan du jo gå videre til vanskeligere baner, men inntil da; ta det litt med ro, du har mange nok utfordringer på Kongsberg.

perry

over 19 år siden

perry

Var ikke dette en diskusjon om norges beste bane? Men som vanlig ender det i en diskusjon om Kongsberg. Skal vi ikke prøve å diskutere norges beste bane i denne tråden.

Bobby Peru

over 19 år siden

Bobby Peru

min topp 5:

Bogstad
Losby
Larvik
Miklagard
Tyrifjorden

(har ikke spilt Meland)

Dougy McDougleg

over 19 år siden

Dougy McDougleg

Jeg føler at de beste bananene jeg har spilt er Kristiansand og Krokhol.

Karst

over 19 år siden

Karst

1: Miklagard
2: Hauger
3: Losby
4: Larvik
5: Stavanger

children of the corn

over 19 år siden

children of the corn

jeg staser meg opp og syntes jeg er den berta som spiller på en gammel kornåker :(

children of the corn

over 19 år siden

children of the corn

konrnåkeren= miklagaard

Eirik

over 19 år siden

Eirik

Det var kansje litt å ta i?

Steffen

over 19 år siden

Steffen

Enig med Eirik, men er det verd 900 kr for å få spille på Miklagard? Spilte amatour der og syntes det var en fin bane men det 900 kr er litt drøyt.

Losby

over 19 år siden

Losby

Mikklagard er vel en gammel kornåker??. Er ikke sikker på hva de dyrket der men en åker var det enten dere liker det eller ikke. Fått opp noen trær og mere planter på banen så blir den bra. Hvor lang tid tar det før trærne har vokst opp?. Lang tid. Som Mikklagard er i dag så er det kun green områdene som er bra. Resten er som alle andere baner.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Hehe, det er vel på tide å lære seg forskjellen på nåtid og fortid. Kanskje Miklagard ligger på et område som VAR en kornåker, men det er ikke dermed sagt at det ER en kornåker. På samme måte som Losby VAR et myr-høl så er det ikke dermed sagt at... eh forresten det var etdårlig eksempel ;)

Til opplysning så ligger vel de fleste anlegg på en eller form for noe som VAR et eller annet annet enn det det er i dag.

over 19 år siden

ganske patetisk å kategorisere baner etter hva det er bygget på.

Losby mener visst at en bane skal rangeres etter hvor mange trær og planter det er på den.
Stikk innom Blomsterfinn, så får du planter der. på golfbanen Miklagard vil du ikke finne det uansett.

resten er som alle andre baner sier du...... lol.....

ja, nesten alle baner i landet er like bra som Miklagard........ doh

Gunnar Bull

over 19 år siden

Gunnar Bull

Noen liker mora, andre liker dattera. Så er det noen som tar hva som helst, og slikt kan det fort bli innavl av.

(Generell betraktning)

Losby

over 19 år siden

Losby

Eller like dålig. Eller hva Tiger??. Enig med Bull. Det er vel derfor det ikke er kø på Mikklagard når jeg vil ut der. Litt hinder fra naturens side hadde ikke gjort banen dåligere. Snarere tvert i mot. "By the way". Jeg tar dattera Bull.

Gunnar Bull

over 19 år siden

Gunnar Bull

Du, Losby...

... får dessverre ikke dattera :-)

Bare en ting: Det SKAL ikke være kø på Miklagard...

over 19 år siden

selvsagt har man subjektive betraktninger som er forskjellige fra person til person, men det er jo typisk at man nå på kanten av sesongen finner tilbake til de gamle temaene å hetse Miklagard for da.
At man ikke liker den fordi det er for få trær der er en ting, men at den er like dårlig som Grorud og Krokhol p.g.a denne manglende floraen, det blir bare for dumt å påstå..... ;O)

Det blir ikke kø på Miklagard nettopp fordi den er forbeholdt medlemmer. det er ikke krig om greenfee spillere der oppe. tror nok ikke det er fordi det er lite trær der i hvertfall.....

Sikkert fint med vegetasjon, og kanskje det kommer, men gå i dvale nå, så kanskje du våkner litt mer positiv til våren....

Ja til treløse baner... hehehe

Losby

over 19 år siden

Losby

Sammenligner Mikklagard med Nes. Det er bare å kline til. Er ikke mange hull det kan gå galt. Litt kunstige vann er det jo men om man ikke treffer dem så bør man finne ballen. Har faktisk hat bedere posisjon fra annen fearway der også. Slapp av banene er bedere en Groerud =;-). Men jeg synes heller ikke den er best i Norge.

Losby

over 19 år siden

Losby

Før noen norsklærere kommer så vet jeg at det skrives Grorud. Savner en stavekontroll her.

Krutt

over 19 år siden

Krutt

Da kan jeg i samme slengen fortelle deg at det heter Miklagard, med én k. Mye annet å ta tak i også, men jeg lar det være.

Onkel

over 19 år siden

Onkel

Golf er en tante-sport for relativt gamle tanter.
For å bli kvitt dette imaget må det stilles visse krav for at spillerne skal kunne oppnå en god score.
Halvlange baner med brede fine fairwayer der alle og enhver kan få gir på alle hull er negativt.
Miklagard fra svart er eneste bane i landet som skiller ut puslingene med muskelsvinn. Plukk med singlehandicapperne fra Ballerud og se hvor mange par eller birdies de klarer der.
Den som påstår Miklagard er lett fra svart har ikke prøvd. Å spille Mikla fra gul og så poppe innpå her og fortelle hvor lett banen er holder ikke.

over 19 år siden

lol.... ja, du har nok litt rett.

Det er ikke rare fysiske kravene som skal oppfylles før du kan få lov å spille golf på en bane som Miklagard.

Jeg har ikke spilt den fra svart selv, og det er heller ingen vits på mitt nivå.
Når jeg kommer under 80 slag fra gult, da skal jeg vurdere en runde fra svart.... :)

Å sammenlikne med Nes er vel sikkert greit for tantene som spiller fra rød.

Lostby

over 19 år siden

Lostby

Losby har i hvert fall de beste golfsimulatorene! Så det så!!!

over 19 år siden

mulig det.

jeg har ikke spilt på de :)

Tull Ball

over 19 år siden

Tull Ball

Hvor mange runder blir spilt fra svart og hvor mange fra gult?. Er banen laget med tanke på spill fra svart, gult eller begge deler?. Det er ikke kun lengde som skal til for å skape en bra/krevende bane. Jeg har ingen intresse av å spille fra svart forde jeg vil score bra og kose meg. Jeg synes også at det beste med Miklagard er green områdene og at de må jobbe med resten. Det hender jo det kommer noen "skrik" som gjør at man kaster seg ned. Eller??.

Onkel

over 19 år siden

Onkel

Svat eller gult ??
Dumt spørsmål.
Spill fra det du vil.
Sliter du med lengden så spill fra gul.
Sliter du med at banen er for lett, spill fra svart.
I mange nasjoner der golf er bedre etablert og organisert enn her hjemme er valget relatert til hcp. Alle baner med et minimum av respekt for seg selv og medlemsmassen har minst 4 teesteder, svart-gult-blått-rødt. Fargeavvik forekommer i østen (f.eks Kina) men tanken er den samme. Vanligst er at man spiller fra gul til man er nede i 15,4 i hcp, deretter slår man fra hvit.
Dessvere er man på baner som bl.a. Kongsberg tvunget til å spille fra kun ett teested (jada, kan spille fra rødt også..) og da blir banen tannløs, kjedelig og lite utfordrende for bedre spillere.
Miklagard har innført en standard de andre banene bør etterleve.

Mick

over 19 år siden

Mick

Det er jo ikke vanelig å ha fire teesteder selv om jeg kunne ønske de hadde på min hjemmebane.

Men når det er flere her som mener at baner som Kongsberg for eksempel er lett og lite utfordrene, spiller dere alle da rundene der ca. 18 under par da. Det er kansje ikke verdens vanskligste bane men det er da alltid mulig og forbedre scoren sin? Noen som er enig eller uenig??

Enig...

over 19 år siden

Enig...

i at det blir for dumt at man sier en bane er for lett!

Espen

over 19 år siden

Espen

Tok GK i Juni, så har ikke spilt så mange baner i Norge ennå. Fikk tatt en runde på Kragerø GK i sommer og må si meg enig i at de greenene der var helt fantastiske. Blir nok mye golf neste sesong, og gleder meg til å prøve ut endel av banene folk lister opp her. I min korte golfkarriere har jeg likevel fått spilt på et par baner i Spania og noen i USA. Blir derfor spennende og se hvordan norske baner generellt er i forhold, får håpe jeg ikke har blitt bortskjemt av å begynne med fine baner i utlandet. Hehe...

Er delvis enig i at det blir for dumt å si at en bane blir for lett. Men det mange kanskje mener med dette er at de heller ønsker en bane der man ikke har brede fairways og har vann, bunkere osv. Likevel kan man alltid forbedre score som noen har påpekt her.

Mack

over 19 år siden

Mack

Stemmer Mick, det er alltid mulig å forbedre scoren sin på Kongsberg.
At en bane er for lett har mer med antall tildelte slag i forhold til banens vanskelighetsgrad.
På Kongsberg er et eller annet feil med slopinga. Alle jeg kjenner sier det samme. Men har intrykk av at de fleste banene blir mer rettferdige jo lavere hcp man har. Har vel noe med at bedre spillere unngår trøbbel uansett hvordan banen er.
Det som kjennetegner Kongsberg er vel først og fremst at man kan spille helt idiot der uten at det straffer seg. BLir andre boller hvis man er like optimistisk på Asker eller Kjekstad.

Mick

over 19 år siden

Mick

Er enig i at man har for mange slag utdelt på Kongsberg, men nå som jeg har et hcp på 6,3 tenker jeg ikke noe særlig på poeng og hcp lengre. Og selv om jeg bruker litt fler slag på vansklige baner enn på enkle ser jeg likevel en stor utfordring i hvert golfslag.

over 19 år siden

er nok litt enig med deg der Mick.
selv om jeg har vesentlig høyere hcp enn deg, så tenker jeg lite på poeng for tiden, og tenker på hvert slag som en ny utfordring.
I tillegg, så setter jeg pris på nesten alle baner jeg får spilt, nettopp fordi den gir meg mulighet til nye golfslag.

Er ikke dermed sagt jeg liker alle banene, men jeg liker stort sett å spille på alle banene.....

Henry

over 19 år siden

Henry

Hva synes dere om Bogstad da?

over 19 år siden

Jeg har spilt Bogstad noen ganger, og jeg liker banen, men jeg synes vel den er litt oppskrytt.
mange rare plasser der til å være en bane av den kaliberen.

På den annen side, så er fairwayene og greenene der av veldig god kvalitet, og det er jo gøy å spille der.

oppsummering:
Jeg liker banen, men vet om baner jeg synes er mye bedre.

Yick

over 19 år siden

Yick

Hvem baner er fortsatt oppe egentlig, de siste dagene med frost har jo gjort at baner som Miklagard, Vesfold og Nøtterøy har måtte stenge.

Åpne baner

over 19 år siden

Åpne baner

Sjekk "banetilstander" her på siden. Virker som om Kjekstad er den eneste åpne banen i disse tider, men den stenger vel snart den som alle andre.

Nei, er vel bare å innse at golfsesongen i Norge er over snart. Da får man søke innendørs til drivingranger og simulatorer.

Solum og Larvik

over 19 år siden

Solum og Larvik

Spilte de respektive banene i går og i dag. Hvite greener og tele. Var igjen om å gjøre å ikke treffe greenen, da ballen ville sprette 30 m avgårde. Spillestil som ble valgt var "Skotsk motvindsgolf". Ellers så var det perfekte forhold med lite vind og kjempevær.

håper det blir mildvær igjen og ser frem til nok en november/desember med vestfold-golf

H

over 19 år siden

H

Var det harde greener på Larvik i dag? På Solum var det rimelig hardt og hvitt på mange greener i dag. Må nok bli en del døgn med endel plussgrader for å få telen ut av bakken. Spørs om det ikke kommer snø før det kommer såpass varme, men vi kan jo håpe at mildværet kommer.

Yick

over 19 år siden

Yick

bANER SOM SOLUM STÅR JO IKKE HER SÅ DEN ER VEL IKKE HELT "GOD"

H

over 19 år siden

H

Skjønner ikke helt hva du mener Yick.
Ser du ikke at innlegget jeg kommenterte var lagt inn av Solum og Larvik? Da var det nok de to banene som ble kommentert 20/11 19:18

Og når du skal kverulere. "Baner som solum". Solum er én bane, hvorfor skriver du baner? Og så var det dette med å ha så store fingre at Caps Lock blir satt på.

Fornøyd nå? -;)

De Lutte

over 19 år siden

De Lutte

Til nå i min korte golfkarriere, har jeg kun rukket å spille 9 baner.
Rangerer dem slik:

1) Kvinesdal
2) Jæren
3) Preikestolen
4) Randaberg
5) Ogna
6) Solastranden
7) Sola
8) Stavanger
9) Bærheim

Rankingen er foretatt utelukkende på grunnlag av hvordan jeg liker banene.
Har dermed ikke tatt hensyn til hvor flotte, lange og dyre anleggene er, men derimot hvordan de passer til meg og mine ferdigheter.

De Lutte

children of the corn

over 19 år siden

children of the corn

Hei De Lutte!

Syntes rangeringen er fin jeg, men en god spiller ønsker nok en vanskelig bane for å prestere max.

Høyhandicappere foretrekker kanskje litt lettere baner for å føle " dette gikk bra".

Kvinesdal er utrolig vakker, nesten en drøm, men ikke så veldig vanskelig.

Jeg tror mange vil "stemme" på sin hjembane som de kjenner inn og ut, og det kan bli feil???

Jæren er koselig men er litt for preget av jærlandskap, men jeg spiller en del der også for jeg har en del kjente der - og det betyr en del sosialt.

Nå får vi kose oss i jula og vente på våren, så vi får spille på så mange baner som mulig for å sammenlikne etter trivsel og ferdighetsnivå.

God jul allesammen !!

teddy

over 19 år siden

teddy

1. Hauger
2. Sorknes
3. Larvik
4. Miklagard
5. Byneset
6. Randsfjorden
7. Nes
8. Stjørdal
9. Valdres
10. Oppegård
11. Bærum

Desember

over 19 år siden

Desember

Hvilken norsk bane er vanligvis best i ROMJULA???

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her