Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Holtsmark- prisgjetninger

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Holtsmark har potensiale til å bli en av de beste, om ikke den beste banen i Norge. Det eneste som kan forhindre dette er spilleflaten,- designet og terrenget ligger der allerede.

Hva kommer dette til å koste?

Noen gjetninger med bakgrunn i hva andre topp-baner koster å drifte:
Vedlikehold og drift av banen vil koste ca 13-15 millioner i året, og spørsmålet er hvor man får pengene fra? Per i dag er det i underkant av 2000 medlemmer som betaler 1500 kroner per stk. Det gir 3 millioner.

Så skal man produsere greenfee-runder, der medlemmer skal ha halv pris. La oss si at ordinær greenfee blir 600 kroner (medlemsgreenfee 300). Jeg vil anta at inntektene i såfall vil komme hovedsaklig fra medlemmer, fordi folk sjelden er interessert i å betale 600 kroner. Hvis de produserer 15000 (noe jeg tror er altfor mye) runder i året så har de ca 5 millioner i greenfee (med noen ikke-medlemmer som gjester).

Nå mangler det 5-7 millioner, og dette er penger som må hentes ved å oppnå en medlemsmasse på 5000 (noe som også er et uttalt mål)

Jeg tror at dette er et optimistisk mål, men at mange som er medlemmer andre steder også melder seg inn i Holtsmark fordi det gir mulig for rimelig spill på en flott bane.

Forutsatt en god og lang sesong så kan dette være mulig. Men, og det er et stort MEN her: Hva skjer hvis de opplever en møkka-sesong som ALLE baner får før eller senere. Med flom, sopp, eller andre "naturkatastrofer". Et av argumentene som medlemmene bruker er at det "er jo bare å melde seg ut fordi man ikke har brukt penger på aksje". Jeg er redd medlemsflukt vil være Holtsmark-prosjektet sin største trussel, og jeg tror derfor ikke de har råd til å ha en dårlig sesong. Jeg håper jeg tar feil, og vurderer fortløpende medlemskap selv (i tillegg Miklagard selvfølgelig :)

Snedd

over 19 år siden

Snedd

I hvilken grad Holtsmark lykkes, avhenger mye av beliggenhet. Avstanden til der de store horder med golfspillere og potensielle spillere bor, er viktig. Har dessverre ikke helt fått klarhet i hvor lang tid det tar å komme seg til banen med bil til banen. For eksempel fra Sandvika eller Skøyen. Noen som vet? 20 minutter? Halvtime? Tre kvarter?

Tiger McWould if he could

over 19 år siden

Tipper de vil få en del sponsorkroner også.

vet ikke hvor mye som er normalt for en bane som Holtsmark, men dette kan, med de rette ansatte, bli en vesentlig del av inntekten til klubben.
Jeg er veldig spent på banen, og kommer garantert til å spille der til neste år.
om jeg melder meg inn, det kommer an på om Sutre McPutte godkjenner det i regnskapet mitt..... :O)
"velferdsmidler", er det det det heter?

Bunnar Gull

over 19 år siden

Bunnar Gull

hahaha, beliggenhet sier du?

unskyld, men jeg fikk bare en morsom assosiasjon.

"Hvor skal vi legge Holtsmark hen?"

lol

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Jeg antar at klubben har en viss oversikt over kronebevegelser inn/ut, så det gidder jeg ikke spekulere i.

Slik jeg ser det må de holde seg på et ok nivå ift greenfee, det er nok av andre ok baner i strøket man kan spille på.

Men jeg skal garantert spille der!

Avstand er vel cirka 20 min fra Sandvika uten kø.

Sol

over 19 år siden

Sol

Ja her var det ikke mange gjetninger,
1. Drift 13-15 mill - kan jo bli 10, men også 16.
2. medlemmer nå 2000. Kan jo bli 1500, men også 5000.
3. Greenfee gjetter 600, men kan jo bli 500 eller 800.

4 Flom og sopp er det satt hvis med, med det kommer jo før eller senere som på alle baner------

Er dette tilstrekkelig til å ta en beslutning - je selvfølgelig eller kanskje ikke.

over 19 år siden

jeg hakke peiling, så derfor gjetter jeg at det kommer til å gå bra til slutt......

:O)

Snedd

over 19 år siden

Snedd

Bunnar Gull, hva var det i frokosten din?!

Ellers, jeg ser også frem til å prøve denne banen som det går så mye gjetord om på forhånd.

Proffen

over 19 år siden

Proffen

Her er veibeskrivelsen fra Gule sider(Sandvika-Holtsmark):
Anslag, 35,1 km og 31 minutter.

http://www.gulesider.no/gsi/route.do?mode=R&startId=aid_10000421726&finishId=aid_10000576346

Brilla

over 19 år siden

Brilla

greenfee estimatet på 5 mill er helt bak mål. Holtsmark bør være meget fornøyd om de klarer 2 mill.

Som med alle andre golfbaner er det medlemmene som må betale gildet. Sponsing og greenfee er kun tilleggsinntekter. Medlemsinntektene må dekke driftsutgiftene. Mao så er driftsutgifter over 7-8 mill bare å glemme med den beliggenheten Holtsmark har. Dette betyr at det ikke blir noe kvalitetsanlegg men i beste fall en klubbane...

Info

over 19 år siden

Info

To andre faktorer:

1. Leie til grunneier hvis de da ikke eier grunnen. Vanligvis rundt 1 mill i året.

2. Anlegget har kostet 60 mill - jeg regner med at enten banken eller investorer vil ha tilbake pengene en eller annen gang. 60 mill på 25 år er 3,6 mill i året med 2,9% rente

birdie

over 19 år siden

birdie

Holtsmark blir en fantastisk bane, det er det ingen tvil om. Men det er jo et STORT men mht økonomi. Banen ligger altfor langt unna Oslo og du kjører på "småveier" de siste 15 minutter. Banen må også få seg et skikkelig klubbhus før de kan kalle seg golfklubb. Slik det er nå er banen fin, mens resten av omtrådet er leire og IKKE MINST enorme strømkabler i luften rett over parkeringsplass etc. Tror kanskje dette blir et stort problem, og virker kraftig undervurdert fra klubben. Medlemsmasse på 5000 tror jeg de kan glemme. Store sponsoravtaler også. Til det er banen for usentral

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Pyttsann, dersom banen er kanonbra og greenfee overkommelig spiller ihvertfall jeg der.

45min i bil fra Oslo må man nesten regne med uansett.

birdie

over 19 år siden

birdie

I utgangspunktet enig med deg Foooore. Men dog ikke hyggelig å passer strømledninger i hytt og pine. Selv på en bane som åpenbart blir fantastisk. Men 45 minutter fra Oslo uansett !!!!! Da når du jo mye utover Holtsmark. Et pre forbanen er pro`n Per. Får håpe de klarer å beholde han.

Gunnar Bull

over 19 år siden

Gunnar Bull

Vil bare presisere at "Bunnar Gull" ikke er samme person som "Gunnar Bull". Forskjellen kan eksemplifiseres slik:

Alt som glimrer, er ikke Gull. Men alt som lukter dritt, er Bull.

Hehe.

Ellers vil jeg ile til og si at jeg også er spent på både banen og konseptet. Den ligger alt for kronglete til for min sarte Volvo, men uansett tror jeg banens design blir dritbra.

Er veeeldig skeptisk til konseptet, derimot. Selv om eierne har en del gryn, så blir det spennende å se om / hvor lenge de vil pumpe inn penger for å holde skikkelig standard. Betviler at de får inn nok penger på "vanlig" måte.

På den annen side så er det jo forholdsvis risikofritt for "medlemmene", da. Men er det noen som vet hvor mye halv greenfee faktisk er? Jeg har en følelse av at full pris vil ligge rundt 1000 kroner. Så kan man jo vurdere hvorvidt det er et tilbud eller ei.

På den tredje side så er jo 500 spenn i GF billig, hvis banen blir i toppstand.

@lle Fugler

over 19 år siden

@lle Fugler

Snakker vi om 9 hullsbanen? Hm.... er det veldig mange av dere som reiser for å spille greenfee på 9 hullsbaner?

birdie

over 19 år siden

birdie

Tror neppe noen er interesserte i å kaste penger ut av vindu uansett hvor mye man har !!!! Benen ligger helt klart "helt håpløst" til med utgangspunkt i Oslo. Men lite å gjøre med dette. Igjen har jeg ingen tro på 5000 medlemmer eller mange sponsorer. Til det er totalkonseptet altfor uferdig. Mao så må green fee bli høy. Alternativet som jeg også tror blir høyaktuelt = medlemsprisen dobles kjapt !! Synd, for banen blir nok fantastisk. Men dessverre så vil "mye ha mer"

over 19 år siden

Morsomt å se at så mange engasjerer seg i Holtsmark.
Det kan faktisk bety at det er mange som ønsker at det skal gå bra, og kanskje det til og med kommer til å gjøre det, hvem vet?

ikke jeg i hvertfall, og jeg kommer nok ikke til å være noen stor bidragsyter der heller, selv om jeg GARANTERT vil spille der hver gang sjansen byr seg og jeg kjører forbi.

birdie

over 19 år siden

birdie

Ikke så rart vi engasjerer oss. De kjører jo høy profil på hva de skal bygge på HM. Om de lykkes vet jo ingen, men rike blir de uansett ikke.
Tipper at noen sitter igjen neste år og føler seg lurt......

ballemono

over 19 år siden

ballemono

Hadde vi satt sammen noen av synserne i dette fora på et fotballlag hadde de vel hatt problemer med å forsvare en plass på Tufte. Makan til mye svada skal du lete lenge etter. Jeg vurderer selv å melde meg inn etter å ha spilt de første 6 hull når de åpnet, Fantastisk banelayaut !
Strømkabler på hele banen skriver birdie, vås ! strømkablene passerer ikke banen på et eneste sted ! men går over parkeringsplassen. Ta deg en tur ut du birdie og ikke vær så kjapp på avtrekkeren. Begynner egentlig å bli leie all den "driten" du alltid sprer på enkelte diskusjoner. Tipper at du har kjøpt en dyr aksje på enneeller annen dårlig bane som du hele tiden må forsvare.
Jeg skal helt sikkert melde meg inn på Holtsmark hvis resten av banen blir like bra det jeg prøvde i sommer.
Grattis til Norge som har fått en ny toppbane !

birdie

over 19 år siden

birdie

Gratulerer til ballemono som åpenbart sitter med fasit. Hvis du hadde lest hva jeg skriver så skryter jeg alle steder av banen. Det er alt rundt jeg er skeptisk til. Prøv selv å regne hjem økonomien i prosjektet så skjønner vel du og hvem som til slutt må betale. Jeg må få lov til å men hva jeg vil uten at du skal gjøre deg til dommer over andre. Du må få mene det du vil men fasit har heller ikke du. Du gir uttrykk for at du følge rmed på all driten jeg sprer. Hadde du fulgt med, og igjen ikke bare gitt deg ut for å vite så ville du også sett at jeg ble medlem her igår og ikke har skrevet mange innlegg. NEI strømledningene går ikke over banen, men mellom bane og range/park plass og trolig meget nærme der et klubbhus eventuel kommer til å ligge. Derfor kaller jeg det banen. Ditt tips om at jeg sitter på en dyr aksje på en dårlig bane
er også (igjen) helt feil. Dette blir like urimelig som om jeg skulle påstå at du var involvert i HM og at du derfor trenger god omtale. Noen må betale for all moro, og det blir kanskje deg om du melder deg inn. (om du kan regne)

Pedro Dimas

over 19 år siden

Pedro Dimas

latterlig diskusjon folkens.............ta dere en tur ut til Holtsmark før dere begynner å diskutere denne klubben!

De har meget dyktige ledere der ute som helt sikkert har full kontroll på det meste....

Ingen tvil om at dette blir en bane vi nordmenn kan være stolte av;)

birdie

over 19 år siden

birdie

Pedro, banen blir fantastisk. Det tror jeg alle er enige i. Men det kreves mer enn 18 praktfulle og fairweays for at det skal kalles en golfklubb. Nå er det bane !!!! Og de er sikkert dyktige der ute, for det kreves skal det gå rundt. Og stolte det blir vi når alt blir som det sikkert er planlagt. Og da kommer det kanskje en større golfturnering dit også. Akkurat det tror jeg banene vil passe til. Om totaløkonomien holder.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her