Fjosok
Hva kommer dette til å koste?
Noen gjetninger med bakgrunn i hva andre topp-baner koster å drifte:
Vedlikehold og drift av banen vil koste ca 13-15 millioner i året, og spørsmålet er hvor man får pengene fra? Per i dag er det i underkant av 2000 medlemmer som betaler 1500 kroner per stk. Det gir 3 millioner.
Så skal man produsere greenfee-runder, der medlemmer skal ha halv pris. La oss si at ordinær greenfee blir 600 kroner (medlemsgreenfee 300). Jeg vil anta at inntektene i såfall vil komme hovedsaklig fra medlemmer, fordi folk sjelden er interessert i å betale 600 kroner. Hvis de produserer 15000 (noe jeg tror er altfor mye) runder i året så har de ca 5 millioner i greenfee (med noen ikke-medlemmer som gjester).
Nå mangler det 5-7 millioner, og dette er penger som må hentes ved å oppnå en medlemsmasse på 5000 (noe som også er et uttalt mål)
Jeg tror at dette er et optimistisk mål, men at mange som er medlemmer andre steder også melder seg inn i Holtsmark fordi det gir mulig for rimelig spill på en flott bane.
Forutsatt en god og lang sesong så kan dette være mulig. Men, og det er et stort MEN her: Hva skjer hvis de opplever en møkka-sesong som ALLE baner får før eller senere. Med flom, sopp, eller andre "naturkatastrofer". Et av argumentene som medlemmene bruker er at det "er jo bare å melde seg ut fordi man ikke har brukt penger på aksje". Jeg er redd medlemsflukt vil være Holtsmark-prosjektet sin største trussel, og jeg tror derfor ikke de har råd til å ha en dårlig sesong. Jeg håper jeg tar feil, og vurderer fortløpende medlemskap selv (i tillegg Miklagard selvfølgelig :)