Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

golfproffenes enorme rikdom

erik

over 19 år siden

erik

Jeg lurer veldig på jeg hva dere synes om at de beste golfspillerne i verden tjener hundrevis av millioner kroner hvert eneste år.
Fortjener de å tjene så mye fordi de er så dyktige ?
Er det rettferdig ?

Proffen

over 19 år siden

Proffen

Ja, det er det. MArkedet bestemmer.

Husk også at PGA gir store summer til veldedighet hvert år da

anton

over 19 år siden

anton

JA det fortjener de

Tore P.

over 19 år siden

Tore P.

Noen faa tjener over 100 mill., men det gjelder da i mange andre "idretter" ogsaa. For ikke aa snakke om avdanka musikere og skuespillere.
For de storste stjernene er det i hovedsak navnet sitt (sponsor inntekter) de tjener mest paa og da er det selvfolgelig riktig at markedet bestemmer.
Det som er spesielt gunstig for golferne er at karrieren kan bli veeeldig lang..$$$$$$

Mattis

over 19 år siden

Mattis

Inntektene står ikke i stil med innsatsen for de aller fleste.
Men det er reklameslaver som du og jeg som kjøper produkter med produksjonskost 10 kr til en pris av 5000kr som bidrar til at pengegaloppen i golf har blitt som den har blitt.
Jeg synest det her over alle støvleskaft og helt ufortjent at noen skal tjene over 100 millioner på å slå en ball, enten det er fotball, golf, rugby eller basketball.
Det er noe annet i idretter der inngangsbilletten er utstyr til mange millioner kroner (motorsport) eller der utøveren setter livet og helse på spill (motorsport og utfor).
Men, som proffen sier, det er markedet som bestemmer, i idrett som i annet næringsliv.
Den mest lettvinte måten å tjene penger på er vel å være kongelig. De trenger ikke prestere noe engang...

Kattis

over 19 år siden

Kattis

I golf er det veldig veldig få som lykkes, og hvis man ser på hvor mange timer de har lagt ned i trening skulle det vel bare mangle at de får litt igjen for det. Men sjansen for å tjene millioner på lotto er vel større enn på golf...

Tyvens marked

over 19 år siden

Tyvens marked

Dette er nok markedbestemt.

Det er ikke en nemd som sitter og bestemmer hva en god idrettsutøver skal tjene

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

folk som tjener 100 millioner på å slå en ball i fotball burde snart bli avblåst for hands... ;P

drajv

over 19 år siden

drajv

Så mye spenning og fin golf som Henrik kan gi oss i løpet av vinteren nå, så er han verdt hver krone... Ihvertfall når jeg ikke betaler :)

snappy

over 19 år siden

snappy

Helt greit at Tiger og Co tjener så mye penger....

Dere må ikke tro at alt er en dans på roser, dersom vi ser for oss livet til Tiger... Han kan ikke gå i butikken alene, alle følger etter, maser og kjaser... Lifeguards alt på slep osv... Nai..

Dersom Tiger skal ha litt privat liv, fred som på bryllup's reisen sin, leide han alle helikopter på øya, slik at ingen journalister skulle kunne leie et... Dette koster penger..

Dette vil da si at privatliv koster ingen ting for oss, men for Tiger koster det ganske mye...

Tilslutt er det vi som bestemmer, vi er markedet... Jeg godtar det iallefall.. De er underholdere...

Til de som synest lønna er altfor høy, slutt å se på golf på tv da, ikke kjøp baller av kjente merker, spill med TopPoint eller noe, spill med køller som du ha laget selv, kansje du bør avinstallere Windows på pc'en din og installere Linux slik at Bill Gates ikke skal tjene så mye....

Nai, erkjen at dere lar dere underholde, de kan tjene så mye de vil, bare de underholder meg, og jeg bare bataler en liten del av kaka.

Takk

Erik

over 19 år siden

Erik

Dette er noe av det dummeste jeg har hørt.
Disse dyktige golfspillerne har ikke lagt igjen noe mer arbeid enn en vanlig arbeider på rimi med lønn på 210 000 i året.
Golfspillerne har valgt å bli golfspillere selv fordi de har lyst, de hadde hatt muligheten til å tjent penger til livets opphold på en masse områder.
Det er bare tull at de skal fortjene å tjene miliarder av kroner samtidig som folk dør av sult andre plasser i verden.

Jeg kan nesten ikke tro dere kan være så egoistiske og uærlige mot dere selv, og ikke se fakta her.

Disse miliardene som går ut til de rikeste golfspillerne går ut til tull.
De blir brukt til privatfly, luksusvillaer, luksusbåter osv.
Som er helt unyttige ting, og som de neppe blir mer lykkelige av selv heller.

Det som skjer er at de blir mer bortskjemte og til slutt ikke klarer sette like stor pris på hvor godt de har det selv.

All forskning viser at blir man for rik blir man ikke mer lykkelig, snarere tvert imot.

Vi har en kjempejobb og gjøre over hele verden. Miliarder av mennesker er i nød.

DETTE ER HELT UAKSEPTABELT.

DET er også helt uakseptabelt at dere som oppegående mennesker kun skal sitte her å tenke på dere selv.

Det er uærlig og egoistiskt av dere.

Dere skal være klar over ett par ting. Og det er at det er bortimot helt tilfeldig hva man ender opp som her i livet.
Man kan bli massemorder man kan dø av sult eller man kan bli golfmillionær.
Det hele er helt avhengig av hvilken hjerne man er født med, hvor man er født, og hvilke folk man har rundt seg som barn.

Ingen av disse 3 tingene kan noen styre. Med andre ord det meste er tilfeldig.

Og da er det bare rett og rimlig at de som har mer enn de har bruk for skal hjelpe de som lider til å overleve.

MÅ IKKE TRO DET ER EN DANS PÅ ROSER?

Skulle tro at de som dør av sult har det ett lite hakk verre ?

gi bort alt

over 19 år siden

gi bort alt

jeg synes at alle som har lykkes i livet skal gi bort alt til de fattige, så de fattige blir rike, og de rike blir fattige! Så blir de som ikke kan noen ting toppledere sånn at hele samfunnet går dukken. DET ville være smart det...! Eller hva Erik?

ja

over 19 år siden

ja

Jeg vil skylde på de fattige landene som en gang i tiden ble kolonisert av de store koloniherrene. Hvis de hadde vært smarte nok, og bra nok utviklet hadde de ikke vært fattige, og situasjonen i verden hadde vært en annen!

stille på forumet

over 19 år siden

stille på forumet

Erik
Har du det morro??

Dersom dette opptar deg så j... så kom deg ut i kulda og saml inn penger selv. Redder fort noen liv på et par timer!!
Når du har samlet in en promille av det topp spillerne gir/bidrar til i veldedighet kan du fortsette å skrive, fortrinnsvis i Klassekampen

Erik

over 19 år siden

Erik

ER da ikke det jeg sier.
Dersom de rikeste gir bort 99% av formuen sin, vil de fortsatt være steinrike. Og de kan kljøpe seg den ene luksusvillaen etter den andre.
Og ekke snakk om å gjøre de fattige rike.
Er snakk om å gjøre så de fattige kan få ett greit liv. Og her kan vi gjøre mye.
Men ikke med den arrogante innstillinga dere har.
Helt feil å skylde på de fattige landene.
Det er som jeg sier helt tilfeldig hvem som blir rike og fattige.
Kunne liksågodt vært Norge som hadde vært det fattigste landet i verden.

OG DA SKAL JEG GARANTERE AT DERE HADDE FÅTT EN ANNEN HOLDNING.

DA HADDE DET VÆRT DERE, DE SAMME PERSONENE SOM HADDE KLAGD OVER AT INGEN GA DERE NOE.

Det er noe å tenke over det.

haha

over 19 år siden

haha

Det som Erik sier er vel blant det dummere jeg har hørt... Pga touren har snart gitt bort i milliard dollar til veldedighet, og hvis ikke golfspillerne skulle fått så mye penger hadde det ihvertfall ikke gått til fattige barn i Afrika. Trur Nike heller sponser Tiger Woods enn Achmed Razid i Etiopia...

Erik

over 19 år siden

Erik

Er godt mulig de pengene hadde gått til noe annet dritt.

Er ikke det som er poenget mitt heller.

Poenget mitt er at vi må jobbe for at det skal bli slutt på dette.

Er kun fordi folk flest er så egoistiske at samfunnet ikke fungerer.
Vi kan ikke legge oss ned å gi tapt for egoismen. Det er den største tabben vi kan gjøre.

Og 1 milliard dollar til veldedighet fra pga-touren er littegrann.
Men faktiskt bare 1 dråpe i havet iforhold til de pengene som sirkulerer rundt der ellers.

Til: Erik blodrød

over 19 år siden

Til: Erik blodrød

Du er søt, men innmari naiv. Akkurat som resten av sosialistene her til lands...

Skulle ønske i hvert fall noen av dere kunne ta en seriøs økonomisk utdannelse en gang, så argumentene blir litt mer nyanserte.

Florence

over 19 år siden

Florence

Jeg blir med å jobber jeg Erik.
Hva er det første vi skal gjøre?

Tiger McWould if he could

over 19 år siden

Klarer ikke helt å la være å kommentere deg nå Erik.

Du beskylder alle rundt deg for å være uærlige. hva slags holdning er det da mener du? er du et bedre menneske enn oss fordi du har nedlatende holdning ovenfor folks egne personer?

Ikke er det noen som har sagt noe om en dans på roser heller. Det er du som velter ut av deg hvor grusomme vi er som bare tenker på oss selv.

Kanskje det er du som skal få opp øynene, og slutte å skrive med caps lock at vi er uærlige egoister som ikke forstår hvordan det er å være uten penger og mat og klær, etc.

Selvsagt kan vi gjøre mer og gi mer, men den belærende tonen om at vi ikke har skjønt det du har skjønt, og uten at vi aner hvem du er og hva du står for i virkeligheten, den virker noe selvpålagt spør du meg.

NB! Jeg gir når jeg kan, og gjør det jeg kan for å sikre familien min i tillegg. er jeg da en uærlig egoist?

Erik

over 19 år siden

Erik

Tiger:

Beklager hvis jeg har hatt den holdningen. Det er ikke meningen.

Det jeg mener å si er at jeg synes dere er helt på villspor med meningene deres. Men jeg understreker samtidig at mange av dere kan ikke noe for at dere ikke skjønner.
Det jeg sier er at regjeringen må ta tak i dette.
Vil på ingen måte være nedlatende mot andre meninger, selv om jeg er overbevist om at de er feil.
For det er samfunnet det er noe ivegen med, og jeg forstår godt at folk har feiloppfatninger.

b

over 19 år siden

b

Så du er her også Erik. Det blir ikke mye annet enn dette da. Du kan ikke ta fra de rike og gi til de fattige. Dette er avlegs og fungerer i små og oversiktelige land som de skandinaviske. Det vil aldrig fungere i store folkerike land hvor svingninger i det politiske liv er svært farlig.

Gjeld til verdensbanken må slettes slik at landene får en sjangs. Der tror jeg vi er enige. Deretter må det bli lønnsomt for de rike å hjelpe de fattige. Begge vil da få vinning av det og begge vil ha det samme målet. Den "ta fra de rike og gi til de fattige" politikken, også kalt sosialisme, fungerer bare ikke.

over 19 år siden

Det er nettopp det du sier og ordene du bruker som gjør at jeg reagerer.
Du sier at vi er på villspor, og snakker som om du skulle ha regnet ut dette eller fått et kall.

tenk på følgende motargumenter mot det du sier.

1. Dersom det ikke blir reklamert, så vil all økonomi bremses kraftig ned.
Markedsverdien til en stor idrettsstjerne er enorm. kanskje spesiellt i USA.
Det faktumet at Tiger Woods tjener 250 millioner på et år, gjør at Nike, TV Kanaler, og andre store selskaper tjener 10 ganger så mye(tall tatt ut fra luften) som de ville gjort uten Tiger Woods.

2. Dersom dette hadde vært tilfelle, så ville BNP vært VESENTLIG lavere. OVerskuddet i statskassen, penger til gode formål ville blitt lavere. nødvendige tiltak for riksdekkende problemer ville vært vesentlig mer pengekrevende, og mulighetene verden over for å kunne bidra med det vi gjør i dag, ville vært kraftig innskrenket.

3. resultatet av dette, ville vært at når det ble et utbrudd av Ebola, fugleinfluensa, AIDS, etc, så ville ikke verdenssamfunnet hatt mulighet til å hjelpe akutt, og 10-talls millioner flere ville dødd av sykdom og epidemier i den tredje verden.

Mine påstander her er ikke laget for å forsvare syk misbruk av penger, men for å lage et lite perspektiv til det du påstår.

Det første som må gjøres, spør du meg, er at slike som deg, som kanskje brenner for å hjelpe de som har det grusomt, må slutte å ordlegge dere som om dere var bedre mennesker, og unnskylde "oss uvitende" etterpå med at det er samfunnets skyld.
Ta gjerne tak i problemene, men dersom du ønsker å få befolkningen til å mene det samme som deg, så må du dempe radikal-holdningen mange hakk.
Ellers vil du dessverre bare oppleve å bli hånet og få tilbakemeldinger som gjør at du ikke blir tatt alvorlig.

Jeg vil understreke til slutt at alle tall i mitt innlegg er tatt fra løse luften, og at dette er en mening, på lik linje med din. ingen ultimat sannhet, heller ikke din. tenk over det.

Erik

over 19 år siden

Erik

jeg er ikke nedlatende til dere. Jeg er bare sterkt bekymret over meningene generellt i folket.
Selv om jeg er overbevist om at disse meningene og holdningene er dårlige, betyr ikke det at jeg ser ned på dere.
Som jeg har sagt flere ganger, det er rimlig tilfeldig hvordan vi blir utviklet. Og vi har alle harr forskjellige liv.
Så det er helt naturlig at noen har mye lettere for å forstå enkelte ting enn andre. Så er det selvsagt motsatt også.
Alle er gode på sine områder.
Vi vil komme langt om vi kan prøve å fordele disse egenskapene mellom oss.
Men det er ikke sånn at flertallet nødvendigvis har rett.

Det jeg mener er at man kanskje må ha vært i en vanskelig situasjon for å skjønne hvor godt man har det, og hvor ille de som sliter har det.
Og hvor urettferdig dette tross alt er.

1.
Er da 10000 ganger bedre å hjelpe de som sliter enn å rike opp forskjellige tv-selskaper og sponsorer.

2 og 3

Kan jeg aldri tenke meg. Dersom vi starter hjelpen nå, vil vi kunne redusere sykdommer og epidimier osv. Og de rike menneskene og rike landa har så enorme ressurser at de alikevel vil ha mye igjen både til seg selv og eventuelle nødsituasjoner senere.
Jeg snakker ikke om at de vil skal øse ut pengene våre helt vilt, slik at vi blir fattige selv. Må være en grense, men jeg mener vi skal gi atskillig mer enn vi gjør idag.

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Hvorfor skal man rakke ned på andre som faktisk reflekterer over problemstillinger meget relevante for verdensfreden ikke minst.....

Om ikke løsningen alltid faller i smak, vis ihvertfall respekt for de som faktisk bryr seg om andre....

Et lite hjertesukk fra en ikke-sosialist

Erik

over 19 år siden

Erik

Godt sagt Bernt.
Tross alt er jeg ærlig og ser på verden fra ett generellt ståsted, og ikke utfra egen interesser.
De fleste ser på verden ut fra egne interesser.

snappy

over 19 år siden

snappy

Det er åpenbart at Erik ikke har en økonomisk utdannelse... Dersom alle hadde gitt det de kunne til fattige land ville det vært så mye inflasjon at valuaten i de landene ikke ville være verd papiret de er trykket på...

Problemer som dette kan løses på lang sikt, man må bygge infrastruktur, i-land må åpne for import av råvarer, produkter fra U-land osv. På lang sikt kan disse nasjonene være selvforsynt med flere vitale varer, og ikke minst ha en sunn økonomisk vekst osv..

Erik mener kansje at det er bedre at alle mennesker i I-land skal tjene det samme, dette vil føre til en liten økonomisk vekst i I-land, ingen vil bli grundere å starte nye teknologiske bedrifter som fører til økonomisk vekst i nasjonen.. Dette gir da på sikt et I-land som blir et U-land...

Mannesker er bygget slik at de streber for å få mer, "mer er alltid bedre en mindre" som er en viktig preferanse i mikro/makro økonomien. Dersom dette ikke oppfylles vil ingen bli rike, ingen vil gi til de fattige, ingen vil skape verdi skapende muligheter for hverken u-land eller i-land.

Egoistene som du kaller dem, Nike, Callaway, Cleveland, Staten, NBC osv fører alle til en økonomisk vekst i u-land.. Mange produkter blir produsert i u-land, de aller fleste store leveranse rammekontraktene de store kølle produsentene har er nettopp fra fabrikker i u-land... Dette fører tilslutt til vekst..

Jeg klarer ikke å respektere ditt syn før du beviser at du gir minst 10% av din inntekt til vedledigeformål. Dette har mine foreldre gjort siden de giftet seg og gjør det enda.. Jeg gjør det ikke fast, men støtter det jeg føler for.

Jeg tror nok at å slette gjeld i verdensbanken vil være med på å løse problemet, men dette må gjøres forsiktig, og på langsikt av økonomiske årsaker.

Støtter mer til Tiger, slutt å se ned på andre mennesker som kansje ikke har samme syn som deg, dette opplever jeg når det gjelder religion også, og det er ikke noe annet som trekker meg bort fra det. Sosialisme er en god tanke, men det vil aldri fungere...

Åge

over 19 år siden

Åge

Jeg synes Erik har rett i mange av tingene han sier. Se bare på MTV Cribs. Kjendiser som velter seg i kvalme og faenskap. Hva skal en NBA-spiller med en svær stall å ha basketbane i, en kjempevilla med 50 soverom, 16 biler som alle er i millionklassen. Det er greit han har tjent pengene sine pga markedet er slik, men jeg syns det er kvalmende å se på.

Eier man flere hundre millioner, så eier man også mer ansvar enn andre i samfunnet. Med mye penger kommer ansvar. Hadde kjendis-USA vært glupere, kunne mange problemer i verden vært mindre.

Viktig som noen av dere nevner at det finnes noe som heter inflasjon, men penger er penger, og dem kan brukes til noe mer fornuftig enn å kvalme til seg unyttig piss.

hmmm

over 19 år siden

hmmm

at der er nød i verden og mange sulter er tragisk men jorden er overbefolket bekalgeligvis kommer der til å dø mange i fattige strøk slik er det bare . menneske er som lemen blir der for mange så kommer moderejord med en epedemi for å renske opp i systemet slik har det vært og slik kommer det til å være selv om menneske jobber veldig hardt for å ta knekken på moderjord.

forstå meg rett jeg har stor medfølelse for dem som lider i uland , og den vestlig verden burde gjøre mer .

over 19 år siden

Dette handler ikke for min del om hvorvidt jeg respekterer det Erik sier, Bernt. Jeg argumenterer mot hans påstand om hvor enkelt det liksom skal være å snu verdensøkonomien.

Igjen, så føler jeg at han snur dette til en "Jeg har rett, og dere andre tar feil" situasjon.

sitat: "Så det er helt naturlig at noen har mye lettere for å forstå enkelte ting enn andre."
Her sier du jo at du er den som har skjønt dette, og vi er dessverre for dumme til å se det du ser.
Hadde verden vært så enkel som du innbiller deg, så hadde det kanskje vært sånn, men som Snappy sier, du er nok ingen økonom, og tallene du presenterer er like mye ut fra luften som de jeg kom med.

Jeg argumenterte saklig mot det du sier, men du gir ikke noe svar. "Det kan jeg aldri tenke meg" sier du. se hva du selv skriver på Golfsiden. "Jeg vil ha en mer utfyllende argumentasjon for meningen din".
Kom igjen. dersom du har noe belegg og bakgrunn for det du påstår, så kan du gi bedre svar enn det der.

Til slutt.
Jo, jeg mener også at du har rett i at det er grådighet og egoisme som rår hos mange, men at du ikke er enig i at økonomisk verdiskapning bidrar til vekst i u-land, det finner jeg merkelig når du så bombastisk starter tråder på det som finnes av forumer som omhandler nettopp økonomi. Virker ikke som om du har forberedt deg spesiellt godt, men igjen, det er min mening.

Innmari serriøs

over 19 år siden

Innmari serriøs

kynisk? kanskje, men det er som hmmm sier. noen ganger er moder jord kynisk og prøver å rydde litt i rekkene.
Den enorme verdensøkonomien motarbeider denne jobben ved å hjelpe akutt på alle verdens hjørner når det er katastrofer. det er også et regnestykke som Hr. Erik ikke har tatt med. Dersom det hadde blitt underbygget en sterkere økonomisk vekst i U-landene, ville befolkningstallene eksplodert, og forurensningen ville øket tilsvarende. Sjansen for epidemier vil helt klart øke, og veldig veldig mange flere mennesker vil lide av dette. vi vil få en verdensslum, som økonomien ikke vil være i stand til å ta av for, fordi verdiskapningen ved markedsføring stopper opp.

Nei, Erik. dette er en naiv og blåøyd ovenfra og ned fremstilling som ikke gavner noen. Den som ikke forstår her inne, er ikke bare oss, men deg også, som ikke forstår hvor utrolig komplisert økonomi er. Vi bytter ikke griser mot kameler tross alt.

elbow

over 19 år siden

elbow

Jeg sier som Anders Givær (som selv er sosialist):

Et problem for sosialistene er at de tenderer til å se på seg selv som moralsk overlegen.

Tror Erik faller godt ned i den båsen....

Til Erik

over 19 år siden

Til Erik

Jeg synes innlegget til elbow tar saken på kornet. Hvilken rett har Erik til å se ned på alle andre som ikke har samme syn som han?

Det er helt opplagt at han ikke har noen forståelse av markedsmekanismene, som tross alt er det som avgjør hvilke lønninger og avtaler de beste golfspillerne får. Det har allerede vært kommentert flere ganger at de beste spillerne er under et stort press for å prestere gang på gang. Dette gjelder også for andre toppidrettsutøvere, eller for den vanlige mannen i gata som har ansvar på jobben. MEN du får ikke meg til å tro at en industriarbeider på noen som helst måte har et like stort press som disse gutta har.
For øvrig ligger gjennomsnittlig industriarbeiderlønningene rundt 250.000 nå, og ikke på 210.000. Dette er vel nok et uttrykk for Erik sin totale mangel på kunnskap om det han prater om. Janteloven er fin den Erik, men du er langt unna realitetene hvis du tror at vi noengang kommer til å se det sosialistiske samfunnet du drømmer om!

Åge

over 19 år siden

Åge

Det som kjennetegner sosialister er at de sjelden har penger selv, men de mener at alle skal dele med det de har. Ganske lett å ville dele når man ikke har noe selv. Hvor er moralen i slikt? Heia de røde!

Fooore

over 19 år siden

Fooore

For å ta det opprinnelige først, at de beste golfproffene tjener mye er i mine øyne helt greit ift hvem som betaler gildet(sponsorer, tv, annet).
Ikke minst sett ift at pga gir myyyyyye til veldedighet, vet ikke om europatour har samme forhold til veldedighet?

Og så gidder jeg ikke kommenter resten.....

Albatrost

over 19 år siden

Albatrost

Iteressant diskusjon.
Jeg vil si det slik: De beste av de beste av profesjonelle idrettsmenn har lagt ned MYE mer arbeid i idretten sin enn ei kassadame på Rimi har lagt ned i jobb og utdannelse.
Men på den andre siden har det helt sikkert vært lystbetont (kanskje med unntak amerikanske og østeuropeiske tennis-, turn- og kunstløps-broilere).
Skal du bli god må du enten like veldig godt det du driver med, eller så må du tvangstrenes av overambisiøse foreldre og trenere.

Bytter man ut RIMI-dama med en professor som underviser på universitetet for 450 000 kr i året er saken en helt annen. Professoren har nok studert og jobbet mye mer enn de fleste idrettsstjerner har trent på idretten sin.

Personlig synest jeg det er greit at de som er smarte, jobber hardt og lykkes skal ha mye bedre betalt enn en gjennomsnitts arbeidstaker med 8-16 jobb.
Men inntektene til de best betalte i golf, fotball, basketball, boksing, hockey, amerikansk fotball m.m. henger ikke på greip.
Disse utøverne høster i et marked som er skapt av agenter og tunge økonomiske aktører.
For å sette det på spissen så får noen av dem betalt astronomiske beløp for bare å leke.
Når alkoholiserte vrak som ikke kommer seg gjennom grunnskolen engang skal tjene 100-talls millioner kroner på å sparke fotball er det noe som er skeivt. Se på sånne som Mike Tyson, Paul Gascogne, Diego Maradona, Matti Nykänen, George Best og mange mange flere. De er vel knapt i stand til å lese kontraktene sine, og så tjener de mange ganger mer enn direktører i store multinasjonale selskaper som har ansvaret for tusenvis av arbeidstakere og store prosjekter.
Det ER faktisk fristende å ta barna ut fra skolen og bare trene dem i en eller annen pengeidrett.......

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Det som er urettferdig er at de som snakker på vegne av verden, med et uegoistisk syn, ofte faller i kategorien overlegen..... pga. at de ser på verden fra et generelt ståsted...

Men faktum er at de som faktisk har peil på økonomi, sjeldent er røde, hvilket vår snodige finansminister er et eksempel på.... idealisme er vakkert det, men de har sjeldent annet enn visjoner som ikke lar seg markedsøkonomisk realisere....men det er lov å drømme...

Og en femmil begynner alltid med ett stavtak osv osv osv...

Men ære til de som tenker uten egeninteresse.....Synd de ikke skjønner mekanismene som faktisk gjelder, og ofte bare ser et lite glimt av helheten ;)

b

over 19 år siden

b

Det er vel egentlig ingen ting som er enklere enn å stikke handa ned i naboens lomme og gi til de man synes selv bør få det bedre enn de har det pr i dag.

Det gjøres i stort monn i dag og noen er verre enn andre. Det er jo ikke til "egen vinning" heller så det må jo være lovlig. Det er vel det som er sosialisme. En annen sak er det at det er jo til egen vinning, bare kanskje ikke økonomisk - i første omgang.

guana

over 19 år siden

guana

Trur jeg heller hadde satsa på Lotto enn å prøve å bli mangemillionær gjennom fotball eller golf... Hvis det er urettferdig at noen tjener mye penger på idrett, er det vel ihvertfall urettferdig at noen tjener masse penger på Lotto?

Frittjåff

over 19 år siden

Frittjåff

Erik: velkommen tilbake Leif. Det kan ikke gå to personer rundt som er så dum som deg.

Birger

over 19 år siden

Birger

lol

hmmm

over 19 år siden

hmmm

mye feil i denne verden blir kanskje bedre en dag , men sikkert ikke med det første .

sier så mormor " roten til alt vondt er religion "

Children of the corn

over 19 år siden

Children of the corn

Er det snålt at jeg spurte hva slage livssyn rasen golfspillere har?

Urettferdighet, misunnelse, politikk og alt det derre dere jo vet!

I Zanzibar hører man ofte poli, poli som betyr ta det rolig - og fy faen som de sniker tar seg overbetalt og stjeler om de får sjansen (ikke alle?)

arbeidsdagen er å få sparket ned en kokosnøtt og fedrene nistirrer på jentebarna (får de noe av europeere mon tro, mens de klasker den ene ballen mot den andre i pungen) Et paradis JA men ikke vær kvinne i det samfunnet uten penger. MED penger JAAAA!!

hmmm

over 19 år siden

hmmm

det er jo alttid greit å penger der ingen har det .

anng. meninger så fines det en tulling på hvert gatehjøre å noen av de må jo selvsagt spille golf også :)

kanskje en grunn for de stjeler , hvis jeg ikke hadde penger ingen jobb og trengt mat til familien så hadde nok jeg også gjort det ...

men det stjeles jo her til lands også sikkert det mangedobbelete av summen som det er i zanzibar . forskjellen er vel bare at her er det mer å stjele .

jobben er høres utsom min bare det går i eikenøtter ( stiringen på jentebarn står jeg over , og det er et paradis i norge også hvis du er stinn av gryn. samme hvilket kjønn du er ...

hmmm bør ta seg et norskkurs

over 19 år siden

hmmm bør ta seg et norskkurs

Leserinnlegget ovenfor er en imponerende fremvisning av hvor mange skrivefeil man kan klare å skvise inn på minst mulig plass. "alttid", "anng.", "fines" +++

Hva med denne gromsetningen:
"kanskje en grunn for de stjeler , hvis jeg ikke hadde penger ingen jobb og trengt mat til familien så hadde nok jeg også gjort det ... "

og videre:
"jobben er høres utsom min bare det går i eikenøtter"

God jul!

hmmm

over 19 år siden

hmmm

ril læreren
ja mangelfull norsk kunskaper har jeg , og mange skrive feil blir der også . var skole flink men var mesten aldri på skolen så slik gikk det,
men tusen takk for du minner meg på det .

tipper du er en av tullingene som finnes på hvert gatehjøren.

PS . to ting jeg finner talentløst de som ler av nybegynnere i golf og de som hacker på andres skrivefeil . for alt du vet så kan jeg lese å skrive vansker å vært mobbet helt fra barneskolen , men igjen takk for du påpekte dette og

god jul til også :)

hmmm

over 19 år siden

hmmm

var noen feil der også , du må gjerne komme med kommen ta på de og

Erik

over 19 år siden

Erik

Jeg tror folk må ha hatt det ille selv, for å forstå dette.
Alle de konsekvensene dere nevner om at alt vil gå til helvete om vi hjelper de fattige for mye, det er det kun egoismen og uærligheten i folket som gjør.

Det jeg sier er at vi må øke moralen, ærligheten og medmenneskeligheten i befolkningen, da vil ting fungere så mye mye bedre.

Det er jo hele grunnen det. Så lenge det er egoistsike folk som kun tenker på egen interresser så funker ikke tankegangen min.

Men det er jo nettopp dette vi må jobbe for, å endre moralen til folk.

Dette er jo en kjempejobb. Og her har ikke jeg alle svarene på hvordan vi skal få til det.

Jeg har ikke orket å lese gjennom alle innleggene, jeg får svare dere grundigere senere.

Erik

over 19 år siden

Erik

Åge:
Utrolig dum utalelse.
Går jo ikke an for de som ikke har noe å dele så enkelt er det.
Og de som ikke har noe kan ha jobbet steinhardt, og kan ikke klandres.

Erik

over 19 år siden

Erik

Jeg registrerer at folk latterliggjør meg.
Ett tegn på dårlig samvittighet kanskje ??
Jeg treffer tydelig ett ømt punkt hos mange her.
Men folk flest vil ikke innrømme at jeg har rett, rett og slett fordi da må de ofre litt av seg selv. Noe mange ikke er villige til.

Erik

over 19 år siden

Erik

hmm:
Jeg synes du har ett godt poeng her. Mennesker som mangler innsyn i hvordan andre mennesker håndterer ting på tydeligvis.
De menneskene som dømmer folk for å være dårlige til å skrive og til å være dårlige til å spille golf, de har vel heller ikke så mye fornuftig de skulle sagt når det gjelder økonomi.

Erik

over 19 år siden

Erik

Jeg skal inrømme at jeg har ikke så mye erfaringer innen økonomi.
Men føler derimot jeg er på rett spor når det gjelder verdispørsmål og samfunnsspørsmål.
Jeg tror nok dere har rett i en del dere sier om økonomien, men de tingene skyldes egoisme og uærlighet som regel.
Så det holder rett og slett ikke mål.
Er menneskene ærlige og uegoistiske og medmenneskelige kan vi nå nesten så langt vi vil i å bekjempe urettferdighet.

Til Erik

over 19 år siden

Til Erik

Nei, alle kan jo ikke være så gode mennesker som deg Erik. Det er synd at ikke alle har de samme analytiske evnene, og evnen til å gjøre samfunnsanalyser som deg. Hvor har du det fra at du har noen rett til å heve deg over alle? Tror du at ditt syn får noe mer sympati ved at du fremstår som arrogant og uten evne til å forstå økonomiske analyser? Og enda mer interessant; tror du virkelig at du kan få til endring gjennom å starte en debatt på Scangolf:-)

Til hmmm

over 19 år siden

Til hmmm

Når var du skoleflink? I 2.klasse på grunnskolen? Er du norsk egentlig?

Gamle Erik

over 19 år siden

Gamle Erik

Jeg ønsker deg lykke til av hele mitt hjerte med ditt arbeid for å gjøre menneskene ærlige, uegoistiske og medmenneskelige.

Forresten... Hvor langt har du kommet? Eller har du akkurat startet...?

Navnebror Erik

over 19 år siden

Navnebror Erik

En liten stund tenkte jeg det var din navnebror Erik Solheim som hadde startet en debatt som kunne vært interessant. Det viste seg imidlertid raskt at det kunne det ikke være, da hans skarpe analytiske evner, og ikke minst evnen tilå være litt realistisk ser ut til å være en mangelvare hos deg. Jeg synes engasjementet ditt er veldig bra, og er sikker på at du starter denne debatten med de edleste motiver. Spørsmålet er imidlertid om det i det hele tatt er noen vits å diskutere det. Pengepremiene og sponsorinntektene til de profesjonelle golferne er enorme, og de kommer bare til å fortsette. Spørsmålet er da om dette er et område vi i det hele tatt skal bruke vår tid og våre krefter på å kritisere, eller om vi isteden bør støtte om litt mer slagkraftige forsøk på endring. Hva synes du om Bono sin One-kampansje?

Og hvis du først skal begynne å snakke om rettferdighet; hvor er logikken i at en professor som har arbeidet svært hardt i mange år, og som har hatt store kostnader til sin utdannelse skal tjene vesentlig dårligere enn individer som har null skolegang? Jeg vil gjerne høre hvilke tanker du gjør deg om det.

over 19 år siden

Erik,

det er tydelig at du misser poenget til de av oss som svarer seriøst til deg her.

du skylder på egoisme og uærlighet og bruker de to ordene til det kjedsommelige.
Du svarer derimot ikke på et eneste motargument, men henviser til denne egoismen og uærligheten.
jeg har kommet med en rekke påstander mot det du sier, og du svarer som en predikant fra en sekt. samme svaret på alle spørsmål

Hvor enkelt blir det å ta deg seriøst da tror du?

når du i tillegg fortsetter og turer frem med at vi ikke forstår, men at du har forstått, så fordummer du dine medmennesker, og opphøyer deg selv som person.
Dette er ikke spesiellt gode medmennesklige karaktertrekk, og er mye roten til at du får latterliggjørende svar, noe jeg ikke føler at jeg gir deg.
Jeg ønsker å holde meg saklig i forhold til det du sier, men da må du begynne å svare på motargumenter, og ikke bare pøse ut med dine predikner.

Gamle Erik

over 19 år siden

Gamle Erik

Eller si det på en annen måte. Det du forutsetter for å "lykkes", er rett og slett å forandre mennesket. Hallo?!? Hadde det bare vært så lett, så hadde kommunismen slått gjennom for lenge siden.

Jeg tror rett og slett ikke at det finnes grenser for hvor naiv du gir inntrykk av å være.

På den annen side: Hvis du er fjorten år, så er du unnskyldt.

cash

over 19 år siden

cash

cash is king Erik..eller frelseren

til til hmmm

over 19 år siden

til til hmmm

går ann å være skole flink i mange fag uten om norsk f.eks.

rett skrivning og iq går ikke alltid hånd i hånd hvis det er det området du tenker på . ja jeg er norsk , men elendig i rett skrivning og formulering av settninger . høres greit ut i hode mitt , men resultatet blir ikke alltid så bra .

men vi kan starte en tråd på dette temaet så kan jeg skrive og dere rette :)

Florence

over 19 år siden

Florence

Erik. Jeg har sett lyset.
Jeg blir med på ditt korstog mot egoisme og uærlighet.
Si meg hva jeg skal gjøre

Bobla

over 19 år siden

Bobla

Jeg synest det er uriktig med så mye penger i idrett. Hvem skal vi hevne oss på fordi noen tjener så urettferdig vanvittig mye ?? Jeg blir med og tar dem.....

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Slike mekanismer kan ikke gjøres noe med, annet enn å preke videre i uendelighet.

Høye lønninger vil fortsette til evt. korthuset og den totale økonomien innen idretten kolapser.....

Sålenge alle nivåer tjener penger vil det fortsette...

Se til USA, der har spillerlønninger inne baseball vært astronomiske, samme innen ishockey, men der har det vært flere kriser, pga. at totaløkonomien ikke henger sammen lenger.... men sålenge fans og publikum via tilskuere og Tv-tittere betaler vil slike ting fortsette til de øverst ikke tjener penger lenger...

Så blir det justert.

Men man kan ikke justere nedenfra, så det er ikke Tigers feil at Nike og andre slenger en milliard i fleisen på han....

Eneste makten man har er å boikotte, til de på toppen ikke tjener godt lenger, da vil det nedjusteres over tid.....

Så igjen er de store pengepremiene innen golf et bilde på hvor stor idretten er på verdensbasis.........Og det tatt i betraktning at det ikke akkurat er den beste TV-underholdningen, spesielt ikke for de som ikke er golffrelst.......

Det finnes verre eksempler på urettferdighet innen idretten, og det er de som tjener hundrevis av millioner for å spille slåball, eller baseball som de kaller det over there (har sett masse kamper der borte, og makan til kjedelig sport skal en lete lenge etter).....De gjør knapt noe på banen, masse pauser, ikke no action, forferdelige greier, og så tjener de beste sinnsykt mye.......fordi sporten ligger i sjela til amerikanere.....og kubanere, for det er de som tjener mest i USA...

Vantage

over 19 år siden

Vantage

Amerikanerene har ikke kondis, derfor har de bare pauseidretter.
En amerikaner kan ikke anstrenge seg mer enn 40 sekunder om gangen. OG så passer pausesport ypperlig sammen med reklame, og da blir det ekstra mye penger i potten.

Men jeg er enig med Bernt i at vi bør boikotte. Ikke kjøp utstyr fre de store (Callaway, Titleist, Nike, Cleveland og Ping). Boikott merkevarer som dere ser reklame for på golfbanene, i golfsendingene, på golfklærne, osv.

Tore P.

over 19 år siden

Tore P.

Ogsaa er amerikanerne daarligere enn oss i kondisjons-idretter som sykling, triathlon e.t.c...
Og la oss alle boykotte fremskritt innenfor golfteknologi og tro at nedgangen i golfutstyr-omsetningen vil mirakuloest vil komme fattige til gode!

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Jeg gjør oppmerksom på at jeg aldri har sagt boikott er effektivt eller hensiktsmessig. Jeg sier bare hvor makta ligger, hos den som tilslutt betaler for gildet :)

Viper

over 19 år siden

Viper

Dere må aldri bli misunnelige på de som tjener mye penger.
Slik vil det alltid være, de fleste fortjener det.

Erik

over 19 år siden

Erik

La meg konstatere en ting. JEG TROR IKKE GODT OM MEG SELV.
Er det helt motsatte veldig selvkritisk.
Men for det må det være lov å mene at man har rett i en diskusjon.

Erik

over 19 år siden

Erik

Jeg har akkurat startet her på scangolf med å få folk til å tenke seg om litt.
Men det virker ikke akkurat lett.

F

over 19 år siden

F

Erik. Ikke når du tar feil

Erik

over 19 år siden

Erik

Til navnebror erik:

Ja det er ikke rettferdig, at en professor som har brukt store deler av livet sitt på å få stor komepanse uten å tjene penger.
De fortjener selvsagt å tjene mer enn de som ikke har tatt noen utdannelse.
Ikke minst fordi de har brukt opp en del år i livet på å studere uten lønn.
Men jeg synes ikke noe om astronomiske lønninger likevel.
De kan få tjene en god del mer, men innen rimlighetens grenser.
Tross alt så må vi huske at det er ikke alle som har muligheten til å studere også. Fordi de ikke er smarte nok.
Og jeg synes ikke noe om at man skal bli straffet for det.
Men er enig i at de som har valgt å studere seg til ett høyt nivå fortjener endel høyere lønn.

over 19 år siden

Jaja, Erik. du kommer nok fort til å brenne opp så lenge du ikke er interessert i innspillene fra de du diskuterer med.

Om du får folk til å tenke, er en sak, men tenke selv først, er kanskje det første bud.
Det er flere her inne som stiller motspørsmål til deg, som du ikke gidder å besvare, og jeg begynner å tippe at du bare er her for å lage lange tråder og piske opp stemningen.

Lykke til med det, det er lett her inne, så noen utfordring er det ikke.

Erik

over 19 år siden

Erik

Tiger:

Du har forsåvidt rett i det.
Meningen min er ikke å håne dere, det har jeg sagt mange ganger nå.
Dere kan helt sikkert mye mer enn meg i de fleste ting.
Men akkurat dette med rettferdighet og ærlighet og medmenneskelighet, det er jeg ikke det minste itvil om lønner seg.
Dersom vi hadde fått til det.

Erik

over 19 år siden

Erik

Jeg ser at dere skriver om disse konsekvensene hele tiden.
Men vi kan ikke sette oss ned å gi tapt for dette her, bare fordi at det ser håpløst ut.
Vi kan ikke sitte her og la de rike få all makta. Samfunnet vårt blir bare verre og verre.
Og selvsagt kan vi gjøre noe mot dette her. Det er jeg overbevist om.
Så lenge Hitler klarte å lure folket sitt til å stemme for nazismen, da er det veldig mye annet "umulig" som er mulig også.
Bare man har kollosale lederskikkelser med ekstreme evner til å overbevise folk, da kan man få folk til å endre meninger.

Det blir for dumt å godta alt dette som skjer nå, bare fordi det er for vanskelig å gjøre noe med det.
Det hjelper ikke det. Det holder ikke mål.
Så lenge 100 talls millioner dør, så må vi vertfall prøve.
Er det ett lite håp om at vi vil lykkes, så er det verdt å prøve.
For ett menneskeliv er uendelige mye verdt.

nico

over 19 år siden

nico

Den var drøy.............

Mener du Hitler's metoder er veien å gå?? Han var sikkert og vist god til å overbevise (lede) sitt "Volk" og hadde ekstreme evner til å overbevise folk.
Jeg skjønner forsåvidt at du tenker i de baner. Det er nokk eneste måten du får andre med på dine teorier.

Erik

over 19 år siden

Erik

Du kan godt si det er drøyt nico. Men så lenge det kan redde 10 talls millioner menneskeliv så er det forsvarlig.

over 19 år siden

Du sier til stadighet at du ikke mener å håne, men alikevel så ignorerer du de som prøver å diskutere seriøst med deg, og fortsetter å håne på den måten.

litt vanskelig å føle seg som en del av diskusjonen da.

forstår du ikke det?

Erik

over 19 år siden

Erik

Jeg prøver å svare dere hele tiden.
Men jeg får så mange svar her at jeg har vel ikke fått med meg alt.
Hva var det du tenkte på ?

nico

over 19 år siden

nico

du mener, redder eller dreper milioner spiller ingen rolle. Du kan bruke Hitler's metoder og overbevise folk under falske/feilagtige forutsetninger og forventer at du får en varig løsning på den måten??

Keep on dreaming

Erik

over 19 år siden

Erik

Ikke falske metoder. Men metoder som kan få folk til å våkne opp.
Dersom man begynner forsiktig å endre samfunnet, vil også folkets oppfatninger endres.

Erik

over 19 år siden

Erik

Jeg synes det er 100 ganger mer forkastelig at 100 talls milioner dør helt unødvendig.
Det er ett mye mer beklagelig samfunnsproblem.

over 19 år siden

1.
Er da 10000 ganger bedre å hjelpe de som sliter enn å rike opp forskjellige tv-selskaper og sponsorer.

2 og 3

Kan jeg aldri tenke meg.

Dette var svarene dine.......... kan jeg aldri tenke meg...

erik

over 19 år siden

erik

Nei
dette var svaret mitt :

2 og 3

Kan jeg aldri tenke meg. Dersom vi starter hjelpen nå, vil vi kunne redusere sykdommer og epidimier osv. Og de rike menneskene og rike landa har så enorme ressurser at de alikevel vil ha mye igjen både til seg selv og eventuelle nødsituasjoner senere.
Jeg snakker ikke om at de vil skal øse ut pengene våre helt vilt, slik at vi blir fattige selv. Må være en grense, men jeg mener vi skal gi atskillig mer enn vi gjør idag.

over 19 år siden

hah, du svarer at det kan du aldri tenke deg.

hvor har du teoriene dine fra, er et av spørsmålene jeg stilte til svarene dine.

så, hvor har du den teorien fra, at når rikdommen i verden skrumper inn, fordi man ikke lengre skal markedsføre egoisme, så vil det bli færre epidemier og mindre sykdommer?

du er på jordet, og forstår rett og slett ingenting om hvordan samfunnet er bygget opp. Jeg håner deg ikke, du bare forstår ikke, som du ville sagt det selv.

nico

over 19 år siden

nico

Egentlig menigsløst å diskutere med deg, men det er ikke noe på TV, så....

Utgangspunktet ditt er helt på trynet. Se på Tiger Woods. Han tjener mega bucks, og bruker betydelige summer på veldedighet. Samme med Bill Gates, og en haug med andre med tilsvarende inntekter. Hvorfor gjør de det? De får skattefordeler. Hadde desse personene tjent det samme som meg og deg hadde de ikke gitt en dritt, eller så lite at det ikke monner. Du mener sikkert at de skulle gitt enda mer. OK, det har du all rett til å mene men jeg er redd for du må bruke komunistiske eller nazistiske metoder for å sørge for at alle gir så mye at de kommer ned på et verdens gjennomsnitt i lønn. Det virker vanskelig å forklare deg at samfunnet vi i dag lever i er ikke modent for det.

Erik

over 19 år siden

Erik

Nei og det er jo det jeg sier hele tiden. Det er ikke modent fordi samfunnet og folket er egoistiske og uærlige. Og det synes vertfall jeg er flaut.

Tiger:

Det sier seg jo selv at når de 1000 rikeste i verden har like mye som 250 norske statsbudsjett, så må det være mange som er ekstremt fattige også.

Ja selvsagt blir det mindre sykdommer av mindre egoisme.
Men aller mest blir det mindre fattigdom.

Hvis de enkelte nasjonene begynner å tenke på hele verdensom en helhet. Så vil de jo begynne å gi atskillig mer til de fattige.
De som ikke har mat, slik at de kan overleve.
Da vil de også selvsagt bli mindre syke.
Og sykdomsepidemier blir det mindre av dersom man gir penger til vaksiner og lignendes ting.

Erik

over 19 år siden

Erik

Så vil jeg si enting til tiger og bernt.
Dere ekke de som har kommet med de dummeste uttalelsene.
Dere har jo endel fornuftige ting å si.
Men er også mange andre her jeg har svart, som har kommet med helt håpløse meninger.
Men ser selvsagt ikke ned på dem for det. Og respekterer de fortsatt.

nico

over 19 år siden

nico

Hvor har du det fra at folk er uærlige og egoistiske?
Du må bruke riktig betegnelse her. Du mener folk ikke er gavmilde nok.

Erik

over 19 år siden

Erik

Uærlighet går jo igjen i hele samfunnet vårt.
Er jo en masse folk som snyter på skatten, som jukser i golf.
Som utnytter seg av andre for å komme høyt selv, osv osv.

Nico

over 19 år siden

Nico

Du startet med å kritisere Idretts stjerner. Du mener de snyter på skatten, jukser i golf og utnytter andre??

Erik

over 19 år siden

Erik

Nico:
Nei det har jeg aldri sagt.
Kritiserer egentlig ikke idrettsstjernene.
De kan ikke noe for at de får så mye penger.
Det jeg gjør er å kritisere hele samfunnet for å legge opp til disse enorme beløpene som idrettsstjerneene tjener.

Også skulle jeg gjerne villet tatt med meg verdens 10 000 rikeste mennesker rundt omkring på reise i verdens fattigste land.
Og la de få se alle lidelsene og all elendigheten

Da blir gavmildheten 10 dobla etterpå.

snappy

over 19 år siden

snappy

Til erik:

Du prater om penger hele tiden, hvorfor... Det funker ikke å gi penger ubegrenset, jeg håper du forstår det...

Oljeselskaper som er den næringen jeg kjenner best etablerer seg i fattige land, prøver de etter beste evne å skape verdiskapning på stedet.. Dette fører til en økonomisk vekst i landet, og ikke minst en teknologisk fremgang i samfunnet der.

Men det er så mye mye mer.. som du ikke forstår...

Tror egentlig ikke du er en så ihuga hjelper eller samaritan, men tror du sover bedre om natten etter du har skrytt på deg masse fine ting.. Dersom du hadde brent for dette tema ville du nok visst bedre hvordan slike ting kan løse, og etter det jeg kan se fra dette forum kan du absolutt ingen ting. Prroblemet Norge har i dag, er nettopp at en katastrofe skjedde i høst, da kom slike som deg til makten i Norge... Dere tror dere kan alt, men kan ikke annet en å prate høyt om hvordan verden skulle vært, alt er galt, dette må ordnes osv, men en løsning som henger på en greip, nei det har dere ikke anlegg til å resornere dere til...

Det eneste som kan få meg over til deres tanke er at det legges frem en rapport (invisteringsanalyse e.l) der risiko for løsningen, hva som hadde skjedd med verdens økonomien, olje priser osv.. dersom denne planen dere hadde utviklet ville blitt gjennomført. Hadde det vært bra prognoser på disse investeringene ville jeg blitt overbevist. Men efordelene måtte vært større en bakdelene.

Du snakker om sykdommer, epedemier osv.. Blir det ikke gjort noe her da?? Joda, det brukes milliarder av USD på forskning på eks HIV hvert år...

Forventer at du prater med folk, setter deg inn i informasjon som ligger på nett om dette tema før du slenger ut om hvor feige, tåplige vi er som ikke vil forstå det du har forstått... Du er sikkert en grepa kar erik, men dette kan du overhode ingen ting om...

Nico

over 19 år siden

Nico

Erik

Her er et av dine statement. I say no more:

"Dette er noe av det dummeste jeg har hørt.
Disse dyktige golfspillerne har ikke lagt igjen noe mer arbeid enn en vanlig arbeider på rimi med lønn på 210 000 i året.
Golfspillerne har valgt å bli golfspillere selv fordi de har lyst, de hadde hatt muligheten til å tjent penger til livets opphold på en masse områder.
Det er bare tull at de skal fortjene å tjene miliarder av kroner samtidig som folk dør av sult andre plasser i verden.

Jeg kan nesten ikke tro dere kan være så egoistiske og uærlige mot dere selv, og ikke se fakta her.

Disse miliardene som går ut til de rikeste golfspillerne går ut til tull.
De blir brukt til privatfly, luksusvillaer, luksusbåter osv.
Som er helt unyttige ting, og som de neppe blir mer lykkelige av selv heller."

Erik

over 19 år siden

Erik

snappy:

Ikke kom her å fortell at verden blir bedre av at de 1000 rikeste i verden har mer penger til sammen en det hele kontinentet afrika har tilsammen. For det tror jeg overhodet ingenting på.
Uansett hvor lite jeg skulle kunne om økonomi.

Erik

over 19 år siden

Erik

Nico:

Ja, men jeg kritiserer de ikke for det.
Jeg kritiserer samfunnet for disse tingene.
Jeg overdrev kanskje bittelitt når jeg sa de ikke har lagt igjen mer arbeid enn en på rimi.
Jeg satte det litt på spissen.
Men det er faktiskt sant i endel tilfeller. Dersom de som jobber på rimi har hatt ett dårlig miljø rundt seg som barn.
Så har de ikke hatt sjans til å utvikle seg til noe bedre.

Nico

over 19 år siden

Nico

Snappy

Jeg jobber også i olje industrien. Det er noe av det dårligste eksempelet jeg kunne tenke meg. Er det noen industri som har historisk utnyttet fattige land til de grader, i tillegg til forurensing, så er det oljeindustrien.

Erik
Her er noen du kan angripe lettere og som skylder de fattige landene noe. Glem golf stjerner

over 19 år siden

Det skinner gjennom at det ikke bare er økonomi det skorter på, for du sier ting som om de skulle vært selvfølgelig.
Det er ingenting som er selvfølgelig.

blandt annet, så er det ikke selvfølgelig at noen er fattige, fordi noen er rike!!!!!!
Dette må du begrunne.
Er det The Butterfly Effect du snakker om?
Det er ikke så enkelt at all symbiose går på vektbalanse.
Det produseres og utvinnes verdier hele tiden, og disse verdiene øker samfunnsverdien i alle land hvor dette skjer.
Dermed er det ikke slik at for hver krone en rik mann får, så får en fattig mann en krone mindre.

Du må som sagt begrunne påstandene dine, men jeg orker ikke mase mer om det nå, så dersom du ikke svarer noe mer fornuftig etter dette, så er i hvertfall jeg ferdig med denne diskusjonen. Det er dødfødt når du ikke tar hensyn til motargumenter og besvarer de utfyllende.

Erik

over 19 år siden

Erik

Nico:

Jeg er enig i det. Nevnte egentlig golfstjernene fordi dette er ett golfforum.
Men jeg er opptatt av helheten her. Og ikke minst alle de rike.

Erik

over 19 år siden

Erik

Nei er selvsagt ikke så enkelt at dette gjelder krone for krone.

Men når de 1000 rikeste har like mye som la oss si som de 3 milliarder fattigste i verden, for det tror jeg faktiskt de har.
Og da overdriver jeg ikke.
Da synes jeg virkelig ting er katastrofalt ille.
Og det sier seg vel da, at da må det være fattige i verden.

Åge

over 19 år siden

Åge

Da spør jeg Erik:

Hva har du tenkt å gjøre med dette? Hvorfor sløser du bort tiden din på å pjatte med de "håpløse" på Scangolf når du kan bruke tiden på å hjelpe de trengende? Skal du ikke gjøre dette snart istedenfor å proklamere saken din her?

Erik

over 19 år siden

Erik

God ide Åge

snappy

over 19 år siden

snappy

Til Nico:

Hahahaha...

Var nok slik du beskriver før, men nå er det ikke slik... Iallefall ikke i de største oljeselskapene... Hvilket jobber du for???

Til Erik:

Dersom de 100 rikeste har mer penger en hele afrika til sammen... Da skaper disse 100 mer en hele afrika til sammen... Man får ikke penger fra ingen ting... Kansje de skaper verdi skapning i u-land, de gjør nok det...

Nico

over 19 år siden

Nico

Har jobbet for flere selskap. Mitt nåværende selskap søker nok på nettet for å finne dårlig omtale, så jeg bør nok være forsiktig her. Sjekk hvor mye folk flest har fått ut av olje industrien i landene i Afrika. Ikke noe å være stolt av. Verdiskapningen er veldig lokal, og i stor grad relatert til selskapene selv og korrupte politikere. Noen selskaper er veldig flinke til å forfine realitetene her, ikke minst de norske.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her