Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Er det nokre meter å hente ?

StoneCold

over 19 år siden

StoneCold

For tida spelar eg med en Olyo driver til 1500 KR.
Den er grei nok, men eg slår ikkje meir enn 150 - 200 meter med han, sidan eg har ein heller treg svinghastighet.

Ser at King Cobra nå kjem med ein Senior driver som skal vera tilpassa slike som har treg svinghastighet.
Prisen vert sannsynlegvis omtrent den same som på andre King Cobra driverar, nemleg rundt 3 - 4000 KR.

Kan det vera nokre meter å henta her, om eg kjøper denne ???

Om utslaga mine vil verta 20-30 meter lengre, så er det absolutt noko å vurdera.

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

Jeg antar at du har Olyo regular standard skaft , og da ville det kunne hjelpe deg mye om du heller fikk byttet skaft. Ta deg en tur innom en køllemaker, eventuelt til en pro som kan litt om skaft.

veggiss

over 19 år siden

veggiss

accuflex ep double l flex ville nok gjort susen for deg!! hvis du kan leve med å spille med et rosa skaft da ;)

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

Byttet skaft på en Olyo i går, og vi brukte den på simulator på kvelden. Eieren fikk etter sigende en helt ny driver.
Det er nok ikke nødvendig med noe rosa skaft, alternativene er flere.

Det er foresten litt synd at så mange som har en driver som "ikke virker", heller kjøper en ny, i stedet for å få byttet skaft. Det er større sjangs for å bli lykkelig driverbruker med riktig skaft enn med stadig nye drivere.

PlayBoy

over 19 år siden

PlayBoy

Morro med ny driver også....
Er mer som teller enn bare lengde

Mulig kjøper hos Børje

over 19 år siden

Mulig kjøper hos Børje

Børje, ikke for å være slem:
Om du vet mye om skaft, og å spille golf, hvorfor har du ikke lavere hcp enn 24,9 da? ;)
Jeg er litt usikker, og vet ikke helt om jeg vil stole på kunnskapen din om utstyr, skaft, svingteknikk etc, om den ikke kan omsettes til praksis på banen, men det kan jo være fordi du ikke får tid til å teste utstyret innimellom alle salgene.

Mange proer som jobber med salg og tilpasning av utstyr gjør jo dette fordi de ikke spiller godt nok til å leve av selve spillet,men ofte ligger de rundt 0-5 i hcp likevel.

Jeg vurderer likevel å handle hos deg, service og pris betyr mye!
Fortell meg hvorfor jeg skal handle hos deg!

nettokunde

over 19 år siden

nettokunde

Børje er ikke pro, han er gammel gubbe, håndverker og kommersant.
Han selger kvalitetstutstyr til halv pris av det du må ut med for tilsvarende i pro-shopene. Han har meget gode avtaler og norges beste servicemind.
Kunnskaper om køllebygging får man fra produktbeskrivelser (ikke reklame) og erfaring. Køllemaking er ingen high-tech som man trenger universitetsutdannelse til. Hele utdannelsesstigen fra idiot til master gjør man unna på noen uker hos Golfsmith og Maltby.
Hvor flink køllemakeren selv er til å slå ballen betyr minimalt.

Husa

over 19 år siden

Husa

Til "Mulig kjøper hos Børje "

Innlegget ditt må være en spøk!!

Husa

Mulig kjøper hos Børje

over 19 år siden

Mulig kjøper hos Børje

Spøk nei.
Jeg var bare litt usikker på kredibiliteten hans.
Nettopp fordi jeg har god erfaring med å handle av riktig gode golfspillere.
Da har de etter min mening den best dokumenterte kunnskapen, som f.eks. Asbjørn Ramnefjell

Ikke dermed sagt at jeg ville kjøpt utstyr av ham.
Service, pris og kvalitet er alfa og omega.

1%

over 19 år siden

1%

99% av alle golfspillerne i Norge spiller med utstyr satt sammen i Kina der én kineser bygger de lange jernene dine på mandag og en annen kineser bygger de korte jernene dine på torsdag. Ingen av kinserne har utdannelse som køllemaker eller peiling på golf. Børje bygger hele settet på samme dag etter nøyaktige spesifikasjoner.

Truls

over 19 år siden

Truls

Ikke tro at man må ha lavt hcp for å kunne mye om golf, utstyr etc. Jeg kjenner en som sikkert kan mer om golf enn alle dere tilsammen! Han har hcp 36... Han spiller bare sjelden og dårlig ;-(

KølleKalle

over 19 år siden

KølleKalle

Truls, Hvem er det for en ????
En slik ressurs må vi ta vare på.

Birger

over 19 år siden

Birger

han heter Leif Osvold

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

Blir fort ganske personlig om jeg skal svare "mulig kunde", men gjør det enkelt. Nedsatt helse etter flere år med cellegift og stråling gir få og korte runder. Tre hele runder i fjor.

StoneCold

over 19 år siden

StoneCold

Til Børje Pedersen

Her eg bur fins det ingen køllemakerar, så vidt eg veit.

Eg brukar grafittskaft no og det er godt mogeleg at det er eit Olyo regular standard skaft. Eg skal sjekka det opp.

Men finnes det fleire ulike grafittskaft ?, og kva heiter det som du vil anbefala for treg svinghastighet ?

Mulig kjøper

over 19 år siden

Mulig kjøper

Leit å høre Børje, ante ikke det. Håper det er muligheter for bedring!

Men, dette er bare et eksempel på at man ikke vet alt om alle her inne, Derfor spørsmålet, det ble personlig, men det var ikke utenkt sånn i utgangspunktet.
Ikke så lett å vite hvem den enkelte er.

At du nevner slike personlige ting som helsetrøbbel tror jeg er noe som vil slå porstivt ut i neste instans.

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

StoneCold> Ikke lett å svare deg her, det er så mange faktorer som spiller inn, det finnes ett utall av varianter som kan passe. Hvilket merke det er spiller ikke så veldig stor rolle, det viktigste er at flex og de øvrige egenskaper passer til deg.
Vet ikke om vi har noen forhandler der du bor, vet jo ikke hvor du bor, men om du tar en telefon skal jeg forsøke å hjelpe deg.

snappy

over 19 år siden

snappy

Til StoneCold:

Av srivingen din virker det som su er fra vestlandel eller noe slikt.

Dersom dette er tilfellet vil Matz Modeer være den nærmeste kølle makeren din... Han holder til på Huglo, en liten øy utenfor Stord. Han innehar egen driving range, simulator og alt som er nødvendig for å sette sammen en kølle nettopp for deg.

Matz er nok den i Norge som har mest kunnskap om golfkøller.

Jeg har ingen køller som er spesiall lagd til meg, er hverken spesielt høy eller lav, så std lie, s-flex passer meg fint.

Børje Pedersen som sier at et nytt skaft i driveren er bedre en å skifte hele driveren er OB.. Iallefall dersom det gjelder en Olyo driver. Man ender da ofte opp med et dyrt skaft, ofte opp mot $300. Det er formye for en Olyo driver.. Skaftet til $300 kan man få ferdig i en ny driver av et godt merke til rundt $400-500.

jeg hadde aldri investert mye i en gammel Olyo driver, ikke en ny heller.

Lykke til

veggiss

over 19 år siden

veggiss

snappy: du er hvertfall ob så det holder. du får et skaft som er mer enn bra nok til $70, er vel ingen som setter et diamana i noe annet enn overpriset tm kølle, helst tour ;)

snappy

over 19 år siden

snappy

Bra nok for deg kansje

veggiss

over 19 år siden

veggiss

så du mener at et accuflex icon v2 er et dårlig skaft?

snappy

over 19 år siden

snappy

Jeg ville ikke brukt det, men det er sikkert et godt skaft til de det passer for...

Blir bare litt irritert av alle som tror de kan så mye om club fitting.. Man må jo være stokk dum i hode dersom man ikke klarer å sette sammen en kølle selv.. Men dette gir deg ingen rett i å si du kan det... Er mange grunner til det... Jeg har bygget flere køller til meg selv fra Maltby osv, men kan ikke si jeg er flink, holder til mitt bruk, men å selge ville nok være å gå litt langt..

veggiss

over 19 år siden

veggiss

hvis vi dobler prisen på skaftet, og sier icon lite, så tipper jeg vi har en vinner for han. ligger fremdeles en del tusen spenn under en ny overpriset driver.

snappy: at du ikke får til å lage køller som du kan selge, det får være ditt problem. er ikke dermed sagt at alle er like dårlige køllemakere som deg. som du sier selv, enhver idiot kan sette sammen en golfkølle... ;)

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

Om Snappy ikke ville bruke ett Icon V2 skaft, sier det mere om ham enn om skaftet. Siden han heller ikke vil bruke skaft som ikke koster opp mot 300$ er han nok ingen vanlig golfspiller.
Om Snappy ser på starten av denne tråden, så ser han at det her er en person med sakte sving, som vil slå litt lenger enn 150 m. Jeg vil påstå at det ikke finnes ett eneste skaft til denne personen som koster 2 eller 300 $ Når det snakkes om skaft til denne prisen, er de beregnet på helt andre spillere. Denne personen vil i alle proshoper, eller hos en køllemaker, kunne få ett passende skaft for under 1000 kr. Det vil jeg si er en god investering. I alle fall i stedet for å satse 4 - 5000 kr på en ny toppmodell.
Har foresten ikke sakt at det er bedre med skaftbytte enn med ny driver, jeg fokuserte på riktig skaft. Dette er like viktig på gamle og nye køller.

Cobra

over 19 år siden

Cobra

Jeg gikk fra TM540 med Fujikuraskaft Stiff til Cobra 460 med Aldila Regular 65 grams tror jeg det er.
Det var som natt og dag. Både vekt og flex passer meg mye bedre med mykere flex og lettere skaft. Jeg slår ca 120 m med 9 jern og 150 med 6-jern. Vet ikke svinghastighet.
Den nye Cobra 460 har vel ennå lettere skaft

snappy

over 19 år siden

snappy

Helt enig at skaft har mye å si... Men å invistere så mer en nytt grep i en Olyo driver føler jeg er bortkastet. Da er det bedre å selge driveren, kjøpe et nytt hode og passende skaft, eks Malby... Da kan man få en driver som er bra..

En Olyo driver er av dårlig kvalitet...

Det jeg vil frem til er at man kan godt investere i et nytt skaft, men da må kølle hode også være bra....

KølleKalle

over 19 år siden

KølleKalle

Hvorfor ikke gjøre det enkelt, Dra i en proshop og be om å få prøve noen drivere som er beregnet på lavere svinghastighet.
Dersom du finner en driver som slår lenger enn din egen så kan du kjøpe den, eller evt prøve å bytte til samme skaft i den gamle Olyo-driveren. Men det er likevel ikke sikkert du får samme resultat med Olyo'en.
Når du sier du slår 150-200m med sakte sving så er det egentlig ikke sikkert du har så mye å hente. Long hitters som tror og sier de slår 300m slår i realiteten ikke mer enn 240-260m, og slår du 200m med lav svinghastighet tror jeg ærlig talt det ikke er så mye å hente på utstyr.
Dessuten betyr skaftet mindre og mindre til lavere svinghastighet du har. Å snakke om skaft opp mot 100 dollar er helt idioti. Du får et optimalt skaft til mellom 15 og 25 dollar i USA, eller 4-600 kr her i Norge, f.eks et A-flex Rapport SL Ultralite.
For å optimalisere lengdene bør du også satse på et driverhode med litt høyere backspin-tall enn de som er beregnet for tour-spillere. Dermed må du holde deg unna de dyre driverne fra f.esk Callaway, Taylor-Made, Titleist og Nike. Vil tro at av hylle-drivere kommer du best ut med Ben Hogan eller Cobra. Dette er to merker som henvender seg til kunder som ønsker lange slag med litt mindre svinghastighet.
Det er også fullt mulig å trene opp svinghastigheten. Man trenger ikke være stor bamse på 25 år med steroid-kropp for å få køllehodet til å gå over 100 mph.

evo

over 19 år siden

evo

Ben Hogan driver med Aldila NV til en med lav svinghastighet,hmmm...

KølleKalle

over 19 år siden

KølleKalle

Stemmer, dra og prøv før du blir sarkastisk.

StoneCold

over 19 år siden

StoneCold

KølleKalle:

Takk for svar.
200 meter har eg kun greidd nokre få gonger, og då har eg gjerne stått høgt på utslaget.

Om eg slår ut på flat mark utan medvind, så går drivane mine som regel kun 150 - 160 meter.
Det vert nok til at eg kjøper den Cobra-drivaren, men kjem då til å vera bevisst på at han har eit korrekt skaft.

KølleKalle

over 19 år siden

KølleKalle

Eg kunne ha lyst å anbefale denne i 14 eller 16 grader:
http://www.diamondtour.com/grand-hawk-iii-456-rh-assembled-p-731.html
Den får du levert på døra for rundt 1000-1100kr med FGS U/L senior flex skaft.

Men ikkje kjøp noko du ikkje har prøvd.
Dersom du ikkje klarar meir en 150m på flata har du truleg mest å hente på å velja ein høgt lofta driver, minimum 13, helst 15 grader.
Veit ikkje om Cobra sel så høgt lofta drivarar.

Cobra

over 19 år siden

Cobra

Se på denne:
http://www.tgw.com/customer/category/product.jsp?SUBCATEGORY_ID=6776

12 graders loft, offset, 50 grams skaft

StoneCold

over 19 år siden

StoneCold

KølleKalle:

Såvidt eg har forstått, så vil høgare loft føra til ein høgare ballbane.
Eg har ikkje akkurat problem med det.

Den drivaren eg no nyttar har 12 gradars loft og eg har ein akkurat passe høg ballbane med han.
Problemet er bare at ballen fell ned så altfor fort.

Den drivaren som Cobra linkar til nedanunder, er akkurat den eg har tenkt på.
Eg må berre finna ut kva slags skaft som eventuelt kan passa til han.

Cobra

over 19 år siden

Cobra

Hvis du kjøper det 50 grams skaftet fra Aldila som sitter på den så har du et kanonskaft. Men du må ha Regular eller Senior Flex.

Vips

over 19 år siden

Vips

Hei folkens.

Jeg har en titleist 975 J med standard skaft og grep. Den er noen år gammel nå så jeg skal hvertfall bytte grep til våren.

Har dere noen anbefalinger til skaft som kan passe denne driveren??

StoneCold

over 19 år siden

StoneCold

Cobra:
Kva er skilnaden på Regular og Senior Flex skaft ??

Grautmål?

over 19 år siden

Grautmål?

Skilnaden?

Forskjellen, mener du vel.

Cobra

over 19 år siden

Cobra

Senior er mykere enn herre regular. Men hvis du får et 50 grams regular tror jeg ikke det skal være noe problem. Lett vekt er veldig viktig.

StoneCold

over 19 år siden

StoneCold

Cobra:

Etter det eg kan sjå, så må det vera ei av desse to utgåvene som er aktuelle for meg. Begge er M/Speed, men den nederste er i tillegg merka Senior.

HEAD LENGTH LIE SWING SHAFT STOCK SWEET ZONE
SIZE WEIGHT WEIGHT FLEX SIZE

460cc 45.00'' 59.0° D2 50g Reg 54.5cm2

460cc 45.00'' 59.0° D0 45g Lite 54.5cm2

Kan den nederste verta for lett og mjuk ??
Eg er tross alt 187 cm høg og rimeleg kraftig bygd

Cobra

over 19 år siden

Cobra

Jeg tror du må prøve for å være sikker. Jeg hadde veldig bra resultat med å gå til lettere skaft. Det som også er viktig er om du har en jevn sving. Hvis du rykker for mye så kan et for mykt skaft bli vanskelig å kontrollere. Jeg tipper at du uansett vil få 20-30 eter mer med en King Cobra med Aldila enn med en Olyo. Jeg prøvde Olyo og de er "daue" i forhold. Men, test hvis du har mulighet.

StoneCold

over 19 år siden

StoneCold

Ja, eg lyt testa dei begge to.
Bur nord i Rogaland og skal forhøyra meg hjå den lokale pro-shopen om han har dei inne for sal.
Men det skal vel godt gjerast at han har inne begge to, så det kan hende eg må ta meg ein tur ned til Stavanger, sidan det der finnes 5 banar med pro-shopar rundt byen.
Du får ha takk for hjelpa så langt, så skal eg la høyra frå meg etter testing.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her