Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvordan nå single-drømmen?

Teldar

over 19 år siden

Teldar

Har etter et par års golfspill kommet ned på rundt 21 i hcp. Har prioritert jern, jern og atter jern - også fra tee. Slår ikke langt, men begynner å bli relativt stabil på disse jernslagene.

Drømmen er altså å komme under 10 i hcp. Spørsmålet er hva en skal prioritere for å komme nærmere målet? Satse på en lang drive, chip/innspill eller putting? Eller spesialtipassa køller??? Ønsker å utvikle deler av spillet, og ikke "litt av alt" - det har jeg ikke mulighet til.

Noen tips fra dere? Er det realistisk i det hele tatt???

Thanks!

Chipput

over 19 år siden

Chipput

Svaret er, etter mitt syn, veldig enkelt: nærspill. Du må bruke tiden din på chip og putt. Bruk 50% av tiden på hver av dem. Chip er ikke så lett.

Singel-hcp er fullt mulig for alle med noenlunde normale fysiske ferdigheter og motivasjon for å trene litt. Tror nå jeg da.

lk

over 19 år siden

lk

Mitt råd vil være å trene på nærspillet, alt fra 120 meter og inn. Leste selv Peltz sin 'Short game bible' sist vinter og gikk ned fra 25 i hcp til 15 i løpet av noen få måneder når sesongen startet igjen. Vil ikke si at det var boka alene som hjalp med meg dette, men den fikk meg til å trene mer på nærspillet.

lk

HH

over 19 år siden

HH

Mit råd er at du må finne ut hvor DU taper slagene dine, og trene mest på det du kan minst. Ikke på det andre kan minst.
Tilpassede køller hjelper svært lite hvis du ikke har avvikende kroppsfasong.
Når du er kommet ned på 21 i hcp er du på det stadiet du bør begynne å bruke hodet. Dvs på et trangt 290m par 4 slå 5-jern + 7-jern i stedet for driver + wedge.

Punktum

Teldar

over 19 år siden

Teldar

Den boka skal jeg plukke opp. Nærspill er jo fantastisk artig da. Også er det jo 100 ganger mer interessant enn å dunke bøtte etter bøtte på rangen.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Snakk med en pro. Få vedkommende til å sette opp et opplegg for DEG ut i fra dine forutsetninger.........

Det er ingen hemmelighet at nærspill er en nøkkel til lav score.......

Men, hvis lost balls forekommer ofte hjelper det ikke SÅ mye med bra nærspill!

Golf er kompleks! De er flere deler i spillet som må være bra for å gå stabile runder på 70-tallet.....

Torgeir Huuse

over 19 år siden

Torgeir Huuse

morsomt å se en høyhandicapper fortelle hva som skal til for å gå en stabil runde på 70 tallet.......

Det er et godt tips, det du sier om Pro og tilpasset trening, men dersom man har ofte lost balls, så har han heller ikke 21 i handicap med stabile jernslag.

ofte lostballs blandt mellomhandicappere kommer mer eller mindre alltid(etter min oppfattning) av at folk med 12-25 i hcp på død og liv skal ha samme driver som Tiger Woods eller en av de andre langtslående proene.
disse driverne, som ofte har stiff skaft, og gjerne reguleringsskruer som ikke betyr en dritt for en som slår 95% ustabilt, er laget for scratchspillere, og er beregnet for en stabil sving med høy hastighet.

det medfører svært ofte lost balls, siden man gjerne da stiller inn driveren til Draw, og slår en snap-hook uten like.

dersom denne driveren hadde blitt byttet ut med en enkel 2500 kroners sak, som er tilgivende og som har et skaft som er bygget for ustabil sving, så ville gjennomsnittsscoren vært lavere, og lost balls færre.

Jeg tror at når du har kommet til 21 med ok jernspill, så er det på tide med litt videre instruksjon, og øverlser som gir driver-confidence.
nærspill boka til Peltz er fantastisk, og dersom du tar for deg alle de gode tipsene der inne, samtidig som du trener på å slå med woods og driver, så vil du lett kunne vippe under 9 i løpet av kommende sesong.

lykke til.

Torgeir,

hcp 2,4

704

over 19 år siden

704

Nå ser jeg ikke noe spesielt poeng med å ha som mål å komme under 10 i hcp i seg selv. Ettersom du ikke har mulighet (jeg leser dette som tid) til å forbedre alle delene av spillet vil du mest sannsynlig bli skadelidende på enkelte elementer av spillet alt etter hvilken bane du tusler rundt på. Og da mener jeg man kanskje ikke kan forsvare å ha et slikt hcp selv om det står på kortet (dette er en generel betraktning og gjelder ikke nødvendigvis deg, Teldar). Det er f.eks. stor forskjell på å spille Kjekstad og Evje i forhold til hva du er god på.

Men siden du spør...:

Dette er jo helt individuelt alt etter hvilke grunnkunnskaper man har og til dels fysiske forutsetninger. For min del spilte jeg bare mye (ca. 50 runder i året) i to somre og trente på den måten + pluss litt innendørs range om vinteren for å holde svingen ved like. Det må vel regnes som å trene litt på alt... Da havnet jeg i overkant av 10 i hcp. (Hadde spilt litt før og lå litt under 30 da jeg begynte med dette). Etter det har jeg fokusert på driver og nærspill for å komme lenger og lenger ned på singelhcp.

Tipset mitt er altså å spille mye. Da vil man automatisk trene mest på nærspill også, som etter min mening er det viktigste...

Og hvis man har en noen lunde forståelse for hva som bør skje når man skal slå en golfball og ikke har en "helt på trynet" sving så er det ikke nødvendigvis et must å dra til pro. Med den målsetningen du har, Teldar, så er det fullt mulig å klare dette på egen hånd i løpet av relativt kort tid.

Chipput

over 19 år siden

Chipput

Teldar, når du sier nærspill er fantastisk artig, og du skal skaffe deg Peltz, så er du allerede godt igang. Helt enig, det er veldig moro!

Synes nå det var litt unødvendig av Torgeir å rakke ned på King Ben. Trenger ikke å ha 2,4 for foreslå at man må forsøke å analysere hvor man selv taper flest slag.

Trenger vel heller ikke 2,4 for å råde Teldar til å trene på allt. Han sa jo spesifikt at han ikke ville drive med "litt av alt". Det støtter jeg i hovedsak. Ballesteros angrer i dag på at han ikke tok en ting av gangen da han begynte å få problemer. En ting av gangen er lurt, men samtidig det går jo an å prøve seg litt frem med driveren av og til da.

Hilsen 10,2 hcp'er som begynner på tredje sesong, og som har superstivdrawinnstilt turbodriver som går som bare det. Tar deg snart igjen Torgeir. Så det så. :)

Teldar

over 19 år siden

Teldar

Det er klart at tid er en viktig faktor, og av den grunn så liker jeg å trene på få ting av gangen.

Forrige gang jeg snakket med pro fikk jeg nærmest 100 ting å tenke på. Da ble alt bare tull, og jeg fikk ikke til noen ting lengre.

Min strategi har vært å spille boogiegolf - men med to putter som målsetting. Det hjelper meg til å legge opp hullet.

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Hvis du har vanskeligheter med å prioritere, er det kanskje lurt å gå en evalueringsrunde (9 hull) med en pro. Gode proer har gjerne et tilbud om dette og det vil nok være til god hjelp for å finne ut hva man bør prioritere i treningen.

Ellers kan relativt utførlig statistikk også være til hjelp. Her kan for eksempel registreringssystemet til Scangolf være til nytte.

??

over 19 år siden

??

teldar eksakt hvor lenge har du spilt?

Niels

over 19 år siden

Niels

Lets go boogie boogie! hva er boogiegolf? doble bakhjul på golfcarten?

boggi-boogie-bogey

over 19 år siden

boggi-boogie-bogey

Denne var helt Niels

Teldar

over 19 år siden

Teldar

he he. Her gikk det fort i svingene :-) Skjønte sikkert at det var bogey jeg mente. Finnes det egentlig en norsk ord?

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Du Torgeir Huuse!
Det er fult mulig å ligge på 21 hcp. med 6-8 lost balls på en runde.
Dette fordi man ofte får 2-3 poeng på +1 og 3-4 poeng på par.....
Ingen problem og da gå runder over 36....

Etter mitt syn så er poengsystemet helt feil og burde vært fornyet for lenge siden.

PS. Man trenger heller ikke være spaniol for å fortelle noen hva som skal til for å lære spansk......

Even Steven

over 19 år siden

Even Steven

Haha, dritbra poeng, King Ben!

Men hva er poenget med et nytt poengsystem?

Pro

over 19 år siden

Pro

Teldar. Jeg regner med at du har blitt veeeeldig mye klokere nå.
Bruk en god klubbpro, og la hobbyproene her være

Teldar

over 19 år siden

Teldar

Blir jo alltid litt sjov på sånne debatter, men det kommer jo frem en del innspill som en kan ta med seg videre. Golf sitter jo mye i hue også - og her er det nok mye å hente for min del...

Men å mestre nærspill er jo en kunst da, og langt mer elegant enn å dælje løs med driveren.

704

over 19 år siden

704

Hva er det som er så utrolig fantastisk med disse proene her i Norge...?? Det går da vel an å få tips fra andre en pro'er/trenere i golf også, slik som for alle andre ting?

Kanskje dere har rottet dere sammen og sitter og skriver under forskjellige nicks??? ;o)

Nei, spill golf, Teldar!! Hører du?? Spill, spill, min venn!!

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Til Teldar. Gjør som HH sier - finn ut hvor DU trenger å skjerpe spillet ditt. Det lureste du kan gjøre da er å føre statistikk. Fairwaytreff, greentreff, ant putter, up&downs, gjerne lengde på køllene. Du vil etter relativt få runder få en pekepinn på hva du må skjerpe deg på.

Jeg tror du trenger 3 ingredienser av disse 4 for å kommer under 10
- en ok lang drive/3-wood
- presise 7-PW jern
- god lengdekontroll på pitcher fra 30-70 (+ nærspill. putt og chip)
- glup strategi

Men gjør som HH sier. Konsentrer deg om å identifisere problemet med spillet ditt. Bare ikke glem å tren videre på det du er god på :)

Som de andre her har sagt er Peltz Short Game Bible et MUST HAVE!!

Ps! Poeng-spill er for vaffeltanter. Slagspill er for de kule! OB er for King Ben ;)

Lykke til!

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

For noe tull, Gunder. Golf er en kraftsport, og ikke noe for skrinne menn. Teknikk suger, rå kraft ruler!

Kom igjen, alle rettroende driverkonger:

Vi brenner Peltz Short Game Bible utenfor Fornebu i helgen!!!

Vh Nye Gunnar Bull version 2006

Undres

over 19 år siden

Undres

på hvordan den tynne spjælingen med skjørt Hawai klarer å komme så langt av sted...

Psyko

over 19 år siden

Psyko

Fant et innlegg over

"Leste selv Peltz sin 'Short game bible' sist vinter og gikk ned fra 25 i hcp til 15 i løpet av noen få måneder når sesongen startet igjen"

Har selv lest litt om golf... Trolig lærte jeg ikke alt for mye nytt, men det er fantastisk hvordan forholdene oppe "i pappen" endrer seg..

Man kan trene og trene så mye man vil, men jeg tror at psyken er det største hinderet for de fleste.. Du har sikkert merket at når det flyter... så flyter det bigtime!

Leste bl.a et utdrag om putteteknikker.. putteren var vel ikke så mye hetere, men driven satt som et skudd..

It's all about confidence.... Ask bjørnstad..

Pro som ikke er pro

over 19 år siden

Pro som ikke er pro

Det hjelper ikke med confidence hvis man ikke har grunnleggende teknikk.
Problemet med alle "proene" her på forumet er at en stakkar blir kun forvirret av alle gode råd

Torgeir Huuse

over 19 år siden

Torgeir Huuse

var ikke meningen å rakke ned på King Ben. beklager dersom det ble oppfattet slik.
jeg mente rett og slett bare at det er gøy å se forskjellen på hvordan en høy og mellom handicapper tenker i forhold til en lavhandicapper med lang erfaring.

og King Ben:
det jeg kommenterte for, var at med innlegget til Teldar, så må vi ta utgangspunkt i det han skriver. at han er stabil med jernene.
stabil med jernene betyr garantert at han ikke får over 36 poeng med 6-8 lost balls.
det er slik du spiller som nybegynner med over 30 i hcp, og det kreves noe mer stabilitet enn det for å komme ned mot 10. det kan jeg love.
Dersom du klarer ofte over 36 poeng med 6-8 lost balls, så antar jeg at du er:
a) en long hitter
b) en racer på nærspill

ellers er jeg enig med Gunder, og regner med at Gunnar Bull er en hyggelig person med god humor og stor overkropp.... :O)

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Til Even Steven!!

Jeg mener poengsystemet er feil fordi det gir en veldig liten pekepin på en spiller sin styrke.
Man kan gå snitt 15-20 slag forskjell og ha samme hcp.

Hcp. skal jo stå i forhold til en spiller sin styrke.

Personlig mener jeg en spiller som i snitt bruker 85 slag er mye bedre enn en som bruker 100!!
Men som sagt disse to kan teoretisk sett ha samme hcp.

Hadde vært mer riktig mener jeg å spille nettosystem på poeng.

Altså. Banens par- netto score=0=36poeng

Dvs. Bruker man 92 slag på en par 72 bane og har 20 motatte så er det lik 36 poeng. Bruker man 90 slag er det 34 poeng, 88 slag 38 poeng osv.....

Da blir hcp. mer riktig (dette er etter MITT syn)

704

over 19 år siden

704

Og mitt!!

For øvrig er Gunder en person med peiling! Slag er greia og poeng burde vært avskaffet ved norsk og internasjonal lov!!

Dette er jo til dels utenfor temaet i tråden. Men f.eks. kan det jo være at enkelte spillere misforstår alt og og hjem for å trene på å slå lengst mulig på driven for å få kortest mulig innspill. Dette vil ofte føre til mange stryk som følge av triple og kvadruple bogier (spesielt for høyhandicappere som kanskje ikke er like god til å redde seg ut av situasjoner), men også en hel del 3- og 4-poengere som følge av lange og "heldige" driver. Da blir det fort fryktelig mange slag, men også en del poeng og lavere hcp, hvilket jeg ser på som helt meningsløst.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Gunder er Homo!!! ;-))))

Teldar

over 19 år siden

Teldar

Personlig så har nå dette poengsystemet gitt meg utrolig mange artige "fighter" på golfbanen - både mot langt bedre- og dårligere spillere. Også gir det en fin motivasjon i starten når det virker helt håpløst å telle slag.

Men intet system er perfekt, og hvis en går inn for det så er det jo enkelt å jukse med sitt hcp i golf. Men det er jo litt pinlig da, å bli slått gjentatte ganger på slag for en som har det dobbelte i handicap.

Men det er en annen diskusjon...

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Som Gunder sier!
"poeng-spill er for vaffeltanter"

Hcp. burde justeres i forhold til antall SLAG og ikke POENG

Shorty

over 19 år siden

Shorty

Gunder: Hvor lang er en ok drive??

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Hvor bred er en ok fisk?

Tja 220-240 er vel nok?

Tiger McWould if he could

over 19 år siden

Tiger McWould if he could

Nei, er den ikke 260 så er den ikke verdt å snakke om.......

NB! Jeg snakker aldri om drivene mine.... gudene vet hvorfor...

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

En OK drive er litt aldersbasert, min far på 62 kan i heldig øyeblikk klare opp til 200 meter med trill med den lettere stive ryggen sin. Har man normal fysikk (ingen skavanker) og er mellom 15 og 50 er jeg enig med gunder i at 220 -240 er en ok drive og langt nok for de fleste. 240- 270 bør regnes som bra, 270 - 300 meget bra og over 300 eksepsjonelt....

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Det er ikke lengden det kommer an på. Høhøhøhøhøhø.

Lange driver=Langt inn i skogen

Lengden teller ikke alt

over 19 år siden

Lengden teller ikke alt

Snakk for deg selv Jørgen.
Det er selvfølgelig et poeng å kunne ha en rimelig god lengde på drivene, men man trenger ikke slå over 230-240 for å kunne spille til singelhcp gitt at nærspillet er bra.

Nuet

over 19 år siden

Nuet

På dette nivået reduserer du ditt hc mest effektivt ved å redusere antall dårlige slag, som vi alle har, pr runde.
Før opp på sc.kortet antall fw, gr treff, samt antall ch bu putter pr hull på alle dine runder, dette er enkelt og bør ikke sinke spillet hvis du forbereder sc kortet ditt.
Ta gjerne et notat om runden generellt, 2-3 min i bilen før du reiser hjem, selv om middagen kan stå kald i kjølern nok en gang.
Det er utrolig hvor fort man glemmer..Gå tilbake og les din golfdagbok, den vil gi deg svar på dine gode og dårlige egenskaper, og ikke minst hvordan de utvikler seg. Du vil utvikle et trygghet, ved at du kjenner dine sterke og svake sider, som neppe vil føre til dårligere hc. i seg selv. Bruk notatene sammen med din pro når du tar en time. Fortell samtidig hva målsettingen er for sesongen. Du og din pro vil ha et godt underlag for å legge opp antall timer m oppfølgig og gjennomføring av egne øvelser. Lykke til.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Scangolf har jo et uhyggelig bra system hvor man kan loggføre sine golfrunder. Check it out dudes and dudettes!

Teldar

over 19 år siden

Teldar

bruker mscorecard på mobilen. Koster ikke mer enn 20 dollar for evig lisens. Der kan en logge "alt".

tiggern

over 19 år siden

tiggern

jeg gikk fra GK til 24 første året. (kun egen trening)
2. året brukte jeg jevnlig pro (1 gang pr mnd) og gikk ned til 18
3. året brukte jeg pro 1 gang i uken, og gikk ned til 8,2 (trente aldri putt eller innspill)
nå trener jeg putt og nærspill 80% av tiden samtidig som jeg tar en pro time hver uke på jern teknikk, og venter spent på hva vinterens trening vil gi meg på den 4. sesongen.
(trener nesten ikke teknikk om sommeren, vinteren er ideel for dette og det er da jeg tar pro timene mine)
Målet for 2006 er 4,4 i hcp, og skal begynne å spille turneringer slik at jeg en dag kan bli scrach spiller.

tiggern

over 19 år siden

tiggern

scrach spiller?
er de gode eller?

Nuet

over 19 år siden

Nuet

Hei tiggern, godt spørsmål. Hva mener du?

Nuet

over 19 år siden

Nuet

Trener du nesten ikke teknikk på sommeren? Merkelig.

tiggern

over 19 år siden

tiggern

jeg vedlikeholder det jeg har forandret i løpet av vinteren, men prøver å ikke gjøre noen nye sving forandringer. For meg krever en svingforandring 1000 vis av slag før den sitter så bra at jeg ikke trenger å tenke på den. Jeg trener heller på å forme slag (draw,fade,høy,lav osv). Jeg tror at vinter pausen er perfekt til å trene teknikk, uten den ville det ha vært vanskligere å prioritere denne typen trening.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Tror du har mye rett i det Tiggern. Greit med en pause der man kan trene på forskjellige slag som du sier. Er sjelden jeg står å koser meg på rangen med sånne slag. Men er ofte jeg gjør det på Fornebu.

swing

over 19 år siden

swing

Er den der Peltz-bibelen utgitt på norsk?

jonag

over 19 år siden

jonag

Det feltet det er enklest å bli god er putting. Det kreves ikke en komplisert sving, men en myk pendelbevegelse med full fokus på hvor man skal putte ballen og på hvilken linje den skal gå.
Å trene på nærspill gjør masse godt for å spare slag, men dersom man treffer greenen med innspillet fra lenger avstand vil man ikke måtte stole like mye på denne ferdigheten. Likevel er det mulig å ganske raskt trene seg opp til å bli ganske OK på dette, noe som er bra å ta med seg.
Skal man bli single hcp må man ha en god nok sving. Dette gjør at alle lange slag (over ca 100m) blir mer nøyaktige og da vil man drastisk spare slag.
Det går ann å nærme seg 10 i hcp med en dårlig sving og godt nærspill og putting, men man er nødt til å jobbe med svingen for å kunne bli bedre enn så.
Og for å nå ned til single hcp er man nødt til å trene relativt seriøst.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her