Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Gode baner-> gode spillere?

Trallala

over 19 år siden

Trallala

Etter å ha lest flere tråder om baner og medlemmer, problemer med aksjer osv., spør jeg meg. Er det sånn at de gode banene har de beste spillerne og alle de billige banene hvor mange av medlemmene åpenbart flykter fra, har spillere med høyt hcp?

Er det derfor folk flytter fra en klubb til en annen? Eller fordi de vil ha større utfordringer på en bedre bane? Og er problemet at man ikke får solgt aksjer lenger, at tilstrømmingen av nye spillere ikke er som den var, og de ville jo vanligvis kjøpt en billig aksje på en middels/enkel bane?
Har f eks Miklagard et høyere hcp gjennomsnitt enn f eks Askim? Har Hauger et lavere gjennomsnittlig hcp enn Østmarka?
Og et annet interessant aspekt er, er de spillerne som vil selge sin aksje de som har gått raskt ned en del i hcp, og som har et vist potensial til å bli bra spillere, flytte til en bane med bedre spillere og større utfordringer?

Må vi finne et annet system for å skape balanse i markedet slik at man kan variere sitt medlemskap mellom baner fra år til år uten at markedet skal kollapse? Kanskje vi kan ha et system som gir mulighet for medlemskap uten aksje, men ved en høyere årskontingent? Siden mange er usikre på å kjøpe aksje, men gjerne vil spille kan det være på tide å tenke ut et system som gjør at flest mulig spiller.

En gevinst av dette vil i hvert fall være at banene vil anstrenge seg mer for å gjøre banen mer attraktiv. Kanskje det vil heve de mindre bra banene opp mot de beste også?

Niels

over 19 år siden

Niels

Vel du må forstå at folk er medlem i en klubb. De er ikke medlem et sted pga det er så mange lav/høy-handicappere rundt seg. Hvis man bytter klubb kan det jo være så enkelt som at man ønsker å prøve en annen bane. Har man spilt Askim i 4 år kan jeg forstå at man ønsker noe annet :)

Det kan så vel være at mange flykter fra en klubb som blir driftet dårlig. Eller som har dårlig kvalitet på fairway/green. Det er jo klart at bedre spillere søker til bedre baner.

Wiger TcCould if he Would

over 19 år siden

Wiger TcCould if he Would

Det er så enkelt som å bare bli medlem på Tyrifjorden og bare kutte ut å vurdere de andre banene. SÅ enkelt er det.

Erik Gundersen

over 19 år siden

Erik Gundersen

Vel, spør du meg så er det bare Miklagard som er bra nok for lavhandicappere i dette landet.

Tom Adolfsen

over 19 år siden

Tom Adolfsen

faen, enda en Miklagard diskusjon.... Erik. jeg kjenner deg. skjerp deg. du er jo ikke medlem der engang.

Loddvart

over 19 år siden

Loddvart

Skal dere vri dette også til en Miklagardtråd?

Til Trallala

over 19 år siden

Til Trallala

Hei.
Jeg kan garantere deg at handicapnivået i Miklagard er betydelig lavere enn i Askim. Du sier "høyere", men jeg antar at du mener det motsatte. I Askim er gjennomsnittspilleren på grønt kort nivå, og man har nok under 20 medlemmer der som har under 10 i hcp. På Miklagard har man en rekke singelhcpere. De to banene kan for øvrig ikke sammenlignes, eller rettere sagt; de kan godt sammenlignes, men da taper Askim noe helt vanvittig på alle punkter. Men, så over til de andre forholdene du tar opp i innlegget.

Jeg tror ofte det er slik at etterhvert som man blir en bedre spiller, så ønsker man baner som er mer krevende, og man ønsker også å kunne bruke treninganlegg som har en høyere kvalitet. Dette betyr at baner som Askim på sikt vil miste sine gode spillere (med noen svært få unntak), mens de gode banene vil bli mer populære. Når prisene i tillegg har sunket så mye de senere årene, så er det jo idioti å ikke bli medlem i klubber med bedre fasiliteter, med mindre kort reisevei er det eneste som betyr noe.

Når det er vanskelig å selge aksjene, så kan det være en rekke variabler som avgjør det... Ingen enkel løsning her

Jeg er skeptisk til en løsning hvor man ikke er medlem et sted. Det viktige for klubbene er å ha gode totaltilbud, slik at det blir attraktivt for medlemmene å fortsette å være der. Klubbene må også gjør valg i forhold til om de er først og fremst for medlemmene, eller for greenfeespillere. Balansen i markedet kommer nok av seg selv over tid (se hva som skjedde i Sverige).

Trallala

over 19 år siden

Trallala

Dette er ikke ment som en Miklagard tråd i det hele tatt. Kunne like gjerne skrevet Tyrifjorden eller Arendal eller noe.. Det er ikke ment å gjelde en enkelt klubb i det hele tatt. Og alle vet at Miklagard er Norges beste bane, er ikke medlem der men den har fått best score i Peugeot guiden. La oss ikke diskutere det der, her......

Antons Port

over 19 år siden

Antons Port

Jeg er medlem på Oustøen jeg.
jeg er i hvertfall glad for at ingen av dere subber er medlem der.

Pinseeker

over 19 år siden

Pinseeker

Det viktigste med banen, er beliggenhet, miljø, tilgjenglighet osv. Hva andre har av hcp har ingen betydning for meg sålenge de er trivlige mennesker. Penger har ingen betydning sålenge man har muliget for å spille mye golf med trivlige golfere.

Passauf

over 19 år siden

Passauf

Jeg kan ikke se at det er en utfordring slik du leter etter Trallala. Hvorfor må vi finne et system som skaper balanse i markedet. Systemet er der allerede. Du og jeg bestemmer hva vi legger til grunn for hvor vi ønsker vår tilhørighet i et fritt marked. De fleste klubber har en form for spørreundersøkelse for å kartlegge ønsker blant medlemmer. Det som er viktig for meg er 1) gode treningsmulgiheter og 2) tilgjengelighet på banen.

trallala

over 19 år siden

trallala

Problemet er jo at en som har en aksje i f eks Østmarka da og vil spille på en bedre bane ikke kan det for man får ikke solgt sin aksje. Altså er man tvunget til å være i Østmarka entan man vil eller ikke.

For min del så vil jeg ikke være medlem der mer, men sitter i saksa. Eneste løsning er å melde seg ut levere inn aksjen og tape alt man har investert. Hvis dette er systemet i golfbransjen som vi allerede har så er det ikke mye å juble for..

En ting til, hvis mange gjør dette blir det vakling i mange klubber fremover...

Derfor tanken om å kunne være medlem i en klubb uten å eie aksje, med full rett til å spille da selvfølgelig.

Passauf

over 19 år siden

Passauf

Jeg tror jrg forstår hva du mener. Du kan aldri gardere deg mot en dårlig investering i livet. Du kan velge medlemsform med mindre risiko men med kansje færre fordeler. Alternativt kan du skaffe deg en rik onkel ;)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her