Jimenez Senior
Jeg har med stor interesse gjentatte ganger lest Jimenez' himmelstormende jubel over banen på Meland. Jeg vet også at det er så godt som umulig å vinne en diskusjon med Jimenez, og at å stoppe kjeften hans er nesten like vanskelig.
Likevel er det par ting å tilføye til debatten, og som han kanskje (smått om senn) vil ta inn over seg.
For det første evner ikke Jimenez å se forskjellen på golfopplevelse og golfkvalitet. Meland er en stor opplevelse, ingen tvil om det. Men en golfbane i europatoppen? Nei, det er den - med all respekt - ikke.
Det er flere ting som trekker ned. En bane som lider under slike værforhold som Meland, som ingen kan gjøre noe med, tilsier at skulle banen vært i toppen, måtte drenering ha blitt prioritert langt høyere i anleggsfasen. Når ballen plugger i fairway omtrent halvparten av gangene man spiller der; vel - så er det ganske enkelt ikke en bra golfbane.
Dernest finnes det en del svake hull på Meland. Ikke nødvendigvis dårlige hull, men ikke gode nok for at banen fortjener å bli satt i samme bås som Tylösand.
De svake hullene? Åpningshullet er direkte dårlig. Et par fem hull som ikke gir noen valgmuligheter fra tee - det er langjern eller fairwaywood på utslaget. To av par tre hullene er blinde, hadde vært aksepetabelt med ett, men ikke to. Hull fem har noe av det samme problemet som åpningshullet; mellomlangt jern fra tee, eller satse på å gå over skogen og i så fall treffe et landingsområde som er feildosert og straffer gode slag. Hull 12 (om jeg husker riktig) er en katstrofe av et golfhull. En bunker tvers over landingsområdet for driven, etterfulgt av et totalt blindt innspill... altså to Mikke Mus-løsninger på samme hull.
Men bevares, banen har nok av fantastisk gode hull - både hull to og tre er storveis, og sekvensen 14-15-16 er kanskje noe av det beste man kan spille på noen golfbane. Bare så synd da at 17 verken er fugl eller fisk, men bare et litt uinteressant par fire. Heller ikke avslutningshullet er så mye å snakke om - lang par tre, greit nok det, men ikke akkurat et hull man reiser milevis for å oppleve.
Men igjen, Meland er helt super, og klart topp-10 i Norge. Banen lider av kombinajsonen tiden den ble bygget i og valg av designer: Bob Hunt var fanget i 90-årenes fascinasjon over å bygge monsterbaner. Og det ble det på Meland: Et monster. Ikke helt uten ynde, men heller ikke perfekt.
Men Jimenez, du er vel helt uenig i min analyse? Eller ser du noen av poengene?