Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Rangering av baner i Norge

Stutum

over 19 år siden

Stutum

Her er lista over de beste banene i Norge
1. Miklagard
2. Larvik
3. Borre
4. Losby
5. Meland
6. Stavanger
7. Arendal
8. Oslo
9. Sorknes
10. Tyrifjord

For ordens skyld, dette er ikke noe jeg har tatt ut av eget hode, men fra Peugeot Golf Guide, Europe's top 1000 golf courses. Så er vel den diskusjonen i boks håper jeg. De som tror de har bedre kunnskap enn de som klassifiserer for denne oversikten, god bedring!

Pooh

over 19 år siden

Pooh

Trodde Peugeot drev med biler (og pepperkverner).
Bogstad er eneste norske bane topp 100 i fastlandseuropa, ref Golf World.

Håp igjen Stutum, du lever opp til navnet ditt!!

Stutum

over 19 år siden

Stutum

Kjenner du virkelig ikke til Peugeot golf guide?

Utrolig. Undersøk litt da. Så kommer du på rett spor.

Bruno

over 19 år siden

Bruno

Er dette siste utgaven av Peugotguiden?
Jeg trodde Nøtterøy og Evje kom foran Larvik, men bak Miklagard. I listen til Stutum er de ikke nevnt engang.
Jeg må få kjøpt meg den boken...

Stutum

over 19 år siden

Stutum

Min utgave er 2004-2005

Mulig det er rangert annerledes i den som kommer for 2006

Bruno

over 19 år siden

Bruno

Utgave 2004-2005??? Det har kommet til nye baner siden den gang.
Nå foreligger jo utgave 2006-2007 for salg, den rangering du viser til har gått ut på dato for noen baner siden!!!
Hjelper ikke å kjenne til Peugotguiden hvis du ikke følger med i timen...

Stutum

over 19 år siden

Stutum

Ja så kom med en oppdatering da isteden for å klage

teddy

over 19 år siden

teddy

Stutum - du lever opp til navnet ditt! Å liste opp Norges beste baner for 3 år siden, hva er dette?

Blir jo som å diskutere hvilken TV som er best i 4:3 formatet det...

Er overbevist om at listen er ganske anderledes den dag i dag!

Evje og Nøtterøy (med nytt klubbhus til 15.mill) kommer nok fort til å bli toneangivende.

Rep

over 19 år siden

Rep

I den nyseste utgaven av boken er Miklagard fortsatt på topp.

Stutum

over 19 år siden

Stutum

Jaja men hvorfor er det ingen som kommer med den riktige lista fra Peugeot guiden da?

Er det forandringer vil jeg gjerne vite om de.

Noen må da ha den siste versonen 2006-2007?

Truls

over 19 år siden

Truls

Nå må dere slutte å henge dere opp i denne Peugeot-guiden!
Det er vel faen ingen fasit for hva man skal syntes!

Det finnes flere forskjellige rangeringslister over baner, men ingen av de følger samme kriterier for å bedømme baner.

En kan gi en bane en god karakter fordi han fikk god kaffe i klubbhuset. En annen har spilt banen 50 ganger. Andre har ikke spilt den i det hele tatt!

Stutum

over 19 år siden

Stutum

God kaffe?
Høres ut som et dårlig rangeringssystem synes nå jeg.

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Vel, jeg er i hvert fall enig med Truls. Det er greit med rangeringer, men de representerer kun noens meninger.

Ang den i Golf World som satte Bogstad som beste i Norge, har jeg hørt at de tok en telefon til en de kjente i NGF og det var det. Gjett hvor han var medlem? Hehe.

Nå ja, bare rykter. Men likevel. Som Truls sier - det finnes ingen fasit.

Bruno

over 19 år siden

Bruno

Det er vel ikke opp til deg å avgjøre om det er av interesse for en del golfspillende mennesker hvilken rangering Peugotguiden legger til grunn?
Litt sår pga dårlig rangering av hjemmeklubb kanskje?

Truls

over 19 år siden

Truls

I denne diskusjonen står det mye interessant om P-guiden:

http://www.scangolf.no/forum/forum.asp?mode=disk&inid=4872

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Det er kanskje noen som husker at i fjor kåret Svensk Golf Nordens beste baner. Da var rekkefølgen for de norske som følger:

4. Miklagard
8. Losby
10. Meland
17. Oslo
21. Larvik

Litt artig å se på kommentarene også:

Miklagard: En fräck, norsk utmanare är de svenska banornas största konkurrent. Miklagard strävar efter att ha Europas bästa greener och faktum är att det inte bara är en drömsk utopi – för puttytorna är vassa.
Layouten är typiskt amerikansk med stora vattenhinder och väl tilltagna bunkrar. Anledningen till att banan ännu inte riktigt når upp till de svenska toppbanorna är att den kan upplevas lite karaktärslös på grund av det o-charmiga landskap den ligger i.

Losby: Svenske Peter Nordwall har försett klubben med Norges största greener. Men det är inte bara därför vi gillar Losby, strax utanför Oslo. Det gör vi tack vare den habila håldesignen, den härliga aturupplevelsen längs med Losbyälven och den fi na standarden på både greener och fairways. Allra mest spännande blir det vid 12:an, 13:e och 14:e – Losbys eget Amen Corner, där vattnet kommer i spel på ett intressant sätt. Banan är dock lite för kort för de bättre spelarna.

Meland: Monsterbana utanför Bergen, designad av Bob Hunt. Extremt naturskönt placerad, precis vid Herdlafjordens inlopp mot staden. Den härliga layouten hyllas också av väldigt många, men i vissa fall känns det som att banan faktiskt blivit lite för tuff – åtminstone för medelgolfaren. Ligger lite avsides, men förtjänar defi nitivt ett besök för den som söker en ny golfupplevelse.

Oslo GK: Norges äldsta bana. Vilket emellanåt märks, framförallt på de korta hålen. Men det är lätt att tycka om banan ändå. En varierad och stundtals krävande layout gör att du får användning för de flesta klubborna i bagen. Närheten till Bogstadvattnet och ett helt knippe
sköna hål förhöjer givetvis också upplevelsen.

Larvik: Somliga kallar den för en inlandslinks, andra för en naturskön promenad bland ek- och bokskog. Oavsett vilket är Larvik en riktigt bra golfbana, ritad av svenske Jan Sederholm. Ett roligt inslag är bland annat den jämna – och ovanliga – fördelningen av par 3, par 4 och par 5-hål (6+6+6). Har dock haft lite problem med greenerna. Förbättringar på den punkten kommer garanterat ge banan en högre placering.

Truls

over 19 år siden

Truls

Hehe, Bruno. Jeg er ikke sur. Regner ikke med at min hjemmebane kommer på noen rangeringslister noen gang.
Akkurat DET gir jeg blanke i! ;-)

Operafantomet

over 19 år siden

Operafantomet

Det gir simpelthen ingen mening å rangere Miklagard eller Losby foran Meland. Derimot gir det mening å rangere Miklagard flere plasser foran Losby. Men begge de banene må se seg slått av Nøtterøy og Evje ved Moss. Bogstad og Borre kommer foran, Stavanger likeså. Og Larvik. Best i Norge blir følgelig:
1) Meland
2) Bogstad
3) Stavanger
4) Borre
5) Nøtterøy
6) Moss Evje
7) Miklagard
8) Hauger
9) Larvik
10)Sola
Svensk Golf har rett i at Meland er ekstremt naturskjønn, og at banen har en herlig lay-out. Men bladet er ikke helt oppdatert når man skriver at banen er en monsterbane. Årene har gått, man har fått ryddet mer og mer i roughen. Og fra og med i år koster det altså ikke ekstra å dra til Meland for å spille; Nordhordlandsbroen er gratis nå. Det er da også noe...

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Det gir simpelthen ingen mening å rangere Meland eller Losby foran Tyrifjord. Derimot gir det mening å rangere Miklagard flere plasser foran Losby. Men den banene må se seg slått av Nøtterøy og Evje ved Moss. Bogstad og Borre kommer foran, Stavanger likeså. Og Larvik. Best i Norge blir følgelig:
1) Tyrifjord
2) Miklagard
3) Moss & Rygge
4) Borre
5) Nøtterøy
6) Larvik
7) Oslo GK
8) Losby
9) Sola
10)Meland
Svensk Golf har rett i at Tyrifjord er ekstremt naturskjønn, og at banen har en herlig lay-out. Men bladet er ikke helt oppdatert når man skriver at banen er en for lett bane. Årene har gått, man har fått ryddet mer og mer i roughen. Og fra og med i år koster det altså ikke ekstra å dra til Tyrifjord for å spille; Sollihøgda er gratis nå. Det er da også noe...

bjørnar

over 19 år siden

bjørnar

hahahhaa, hehe med fare for å pådra meg masse hat nå så må jeg fortelle at når jeg leste tråden så jeg:

- Yngve klubb: tyrifjord
- 1. plass på bane listen tyrifjord.

også argumenterer han for det også..
Jeg tipper du bor i nærheten og er medlem på tyrifjord av den grunn. Slik som alle andre er medlem på banen de bor i nærheten av. Jeg tviler på at du kjører 20 mil for å nå den "Ekstremt Naturskjønne banen din.

Men jeg er enig, siden sollihøgda er gratis så bør tyrifjord være Norges beste bane..... hahahhaha

Yngve

over 19 år siden

Yngve

godt å se at det fortsatt er noen som ikke forstår ironi her inne bjørnar.

Jeg føler at jeg nå må forklare...

dersom du ser godt etter, så vil du se at mitt innlegg er en kopi av innlegget til Operafantomet, bare modifisert....

humor heter det, og det fåes også kjøpt i bladhyllene på Narvesen, men hat, det får du ikke..... bare hånlatter..... :O)

NB! Svensk golf har aldri hatt review av Tyrifjord....

nn

over 19 år siden

nn

Smaken er som baken, har kun sett Miklagard nedsnødd, men stod det ikke et par gamle rønner der?

Yngve

over 19 år siden

Yngve

rønner? hva mener du?

Pottis

over 19 år siden

Pottis

nn: er det den verna loven du fabler om? Hvorfor heter du ikke Lili lenger?

Lili har spilt 1 bane i Norge, men hun har kjørt forbi ettpar andre. God peil på banebedømming ja. God påske!

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Vedr rankingen til Svensk Golf.

Tyrifjord var nok i utvalget som ble vurdert, men nådde ikke opp. Til det byr den nok på litt for mange rare hull. Og det er jo tross alt et stykke opp til Solihøgda, da.

Her er hva de sa i artikkelen:
Att plocka ut de 25 bästa golfbanorna från ett urval på nästan 1 000 och dessutom rangordna dem inbördes är givetvis inget enkelt uppdrag.
Vi har använt oss av fyra kriterier (se faktarutan nedenfor), redaktionens samlade erfarenheter, ett antal nordiska kollegor samt många andra referenspersoner med stort kunnande om nordiska golfbanor.

Följande kriterier användes:
1) Banans layout och uppbyggnad. Hur spännande och intressant är banan att spela?
2) Banans kondition. Vilken standard håller greener, fairways, bunkrar, dränering med mera?
3) Naturupplevelse. Hur är miljön och omgivningen? Landskapsanpassningen?
4) Golfupplevelse. Hur minnesvärd är en rond på banan? Kommer du ihåg hålen? Längtar du efter att återvända?

Olaf E. Roalkvam

over 19 år siden

Olaf E. Roalkvam

Herlig Yngve!!

Bjørnar dreit i skuffen!!

Lake Placid

Yngve

over 19 år siden

Yngve

ja, er det ikke deilig med sånne :D

nn

over 19 år siden

nn

hvem er lili, pottis og hvordan kan du følge med hva folk spiller og hva de ikke spiller??

nn

over 19 år siden

nn

Lille alvitende pottis, ring den lili du mener, hvis du ikke tør svare her.

OG om du imot alle odds tør, hva vet du om f.eks pay and play baner?

pottis passer deg kanskje, du gjemmer deg jo. LOL, nei mye...

nn

over 19 år siden

nn

ble mye nn her, men hvorfor slettet webmaster spm. om baner i utlandet, pluss miklagard?

gal psykologistudent

over 19 år siden

gal psykologistudent

en viss webmaster bør revurdere sin stilling (miklagardsymptisør?)

ellers må ingen tvile på at pottis noterer bilnummer på alle biler som kjører forbi miklagard, og ellers stopper motor(sykler) eller de som gidder å gå,for å sjekke ID...det er neppe morrosoppene!

Pottis

over 19 år siden

Pottis

Sukk. Kan du leke på et annet forum lili?

pottis

over 19 år siden

pottis

vil du leke med lili?

gal psykologistudent

over 19 år siden

gal psykologistudent

Jeg noterte også bilnummer som barn, pottis - spesielt EN bil mente alle barna hadde ett helt spesielt nummer. he-he, vi kunne vente i timevis for å få DET nummeret.

Ikke noe å være flau over pottis, LOL

Pottis

over 19 år siden

Pottis

;) Men siden du ikke er lili så beklager jeg mitt utspill. Du snakker bare like usammenhengende så jeg antok det. Sorry dude/dudette!

jimenez

over 19 år siden

jimenez

Det er på tide å erkjenne fakta: Den suverent beste banen i Norge heter Meland og ligger på Vestlandet. Nestbest er Oslo GK. Deretter følger Stavanger, Borre, Nøtterøy, Moss. Debatten om Miklagard har ingen interesse. Banen er riktignok bedre enn Losby, men ikke så bra som f eks Hauger. Arendal, Larvik, Tyrifjorden og Sola er flotte baner, og 9 hullerne i Trondheim, Valdres og på Sveio har voldsomt med sjarm. Mange andre klubber tilbyr det som er viktigst for golferne, nemlig et sted der man kan utfolde sin spilleglede. Onsøy, Sorknes, Nes er blant disse klubbene. Byneset kan bli topp tre i Norge, men da må de ferdigstille de siste 9 hullene på hovedbanen. Narvik snakker alle pent om, mange hevder også at Tromsø er storartet. Jeg har ikke vært der. Meland kjenner jeg derimot ut og inn. Det er en fantastisk golfbane. Like god som Norra Banan på Tylösand. Den er ranket som Europas tredje beste........

Kritikeren

over 19 år siden

Kritikeren

Hei Jimenez. Tusen takk for at du endelig fikk klarlagt hva som er Norges desidert beste bane. Meland er jo i særklasse best, og knuser jo for eksempel både Miklagard og Barseback. Det fremkommer tydelig at du er helt nøytral i denne saken, og har en kompetanse på dette området som overgår de aller fleste. Du er vel ikke tilfeldigvis medlem på Meland selv? Å komme som utsagn om at "debatten om Miklagard har ingen interesse", og så å rangere på den måten du gjorde imponerte iallefall ikke meg. Evje er betydelig bedre enn Meland på mange måter, og både Losby og Miklagard har en totalpakke som overgår de fleste...
I likhet med ditt forbilde (?) bør du derfor senke sigaren, og ta innover deg at det er andre som har bedre greie på dette enn deg.Jimenez er en svært god spiller, men han er på ingen måte noen Tiger, Vijay eller Ernie. På lignende måte er Meland er flott bane, men best i Norge og på høyde med nummer tre i Europa, er vel for å si det mildt, en meget stor overdrivelse

elbow

over 19 år siden

elbow

Oi, nå var det bra det kom et svar på jimenez sitt innlegg. Jeg begynte virkelig å bli bekymret da det passerte en hel time uten at noen hadde kommet med innvendinger.

Pepper

over 19 år siden

Pepper

Hehe, hvis jeg har rett er jimenez bergenser med bart, medlem på meland (selvfølgelig) og glad i å informere og prate. Med andre ord, helt nøytral, uhildet og objektiv i denne saken. Ta derfor hans mening til etterretning og bare innfinn dere med at Meland er Norges beste bane, en av Skandinavias aller beste og den rangeres sikkert også høyt utenom Norden.

Niels

over 19 år siden

Niels

Jimenez the fake: Så nå ble Hauger bedre enn Miklagard ja. Jeg må le. Har du spilt Hauger? Eller er det Miklagard du ikke har spilt?

Hva er det med bergensere og Meland? Sitter sigaren fast i taket?

Oter

over 19 år siden

Oter

jeg digger nøtterøy, evje, miklagard, oslo, borre, losby, men ikke meland. for den har jeg ikke spilt. er for mange bergensere der.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Jeg foreslår at vi ender denne diskusjonen med at alle sin hjemmebane er best! Ikke din, men min. Hvis alle sier dette samtidig vil alle vinne diskusjonen - som virker meget viktig for noen her inne ;)

Nå er jeg lei av snø. Noen som kan lage sommer her?

elbow

over 19 år siden

elbow

Jeg har ikke spilt hjemmebanen min :(

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Hehe. Da tapte du !!! hah! Da blir jeg førstevelger! For alltid!

Yngve

over 19 år siden

Yngve

hmm, mener å huske å ha diskutert Meland med denne fake-Jimenez karen en gang tidligere også.

blir som å diskutere fattigdom/rikdom med erik.....

elbow

over 19 år siden

elbow

Stemmer nok det Yngve:

http://www.scangolf.no/forum/forum.asp?mode=disk&inid=25943

jimenez

over 19 år siden

jimenez

Hvorfor er Meland best? Her er en forklaring: En golfer opplever magiske øyeblikk på banen med jevne mellomrom. Disse øyeblikk kjennetegnes ofte av at spillet sitter, været er bra, og du befinner deg i en hyggelig "flight" på en stor golfbane. Dere er gjerne på ett av banens beste hull. På Bogstad vil det innebære f eks hull nr 13 eller 16. På Hauger er hull nr 5, hull nr 7 og hull nr 16 utfordrende og gode, slik jeg ser det.
På Miklagard vil jeg mene at hullene 13 og 16 kommer høyt opp på listen over banens beste. På Borre snakker vi om hull nr 5, samt 11, 12 og ikke minst 13. På Nøtterøy er hull 4, hull 6, hull 7 og på back-nine hullene 13, 14 og 15 i tilnærmet "norsk" verdensklasse. Moss Evje er en annen av disse banene som tilbyr hull der du føler at du befinner deg i en verden for deg selv. Slikt gir ro og sjelefred.
På Meland starter den gode følelsen før runden. Den varer hele runden. Du bærer den livgivende, gode følelsen med deg i sjelen lenge etter at du har spilt ferdig og er tilbake i virkeligheten. Du husker hvert hull etter en gangs spill på banen. Du er garantert godt selskap. For striler og bergensere har det til felles at de ikke tar seg selv grenseløst høytidelig. Striler og bergensere er bra på ironi, og verdensmestre i selvironi.

Bruno

over 19 år siden

Bruno

Har nå fått kloa i Peugotguiden for 2006-2007, og der er topp tre henholdsvis Miklagard med 18/20, Evje med 17/20 og Larvik med 17/20.
Jeg tok feil tidligere i denne tråden med at Nøtterøy kom høyt opp, den banen er ikke med engang i årets utgave - synd for dem.
Meland er en fin bane, men for reisende golfspillere som benytter Peugotguiden så vil de legge til grunn at Meland ikke er å anse for å være topp tre i Norge.
Synes rangering er fornuftig, foruten at Nøtterøy burde vært med siden den er like bra som Meland, så er topp tre velfortjent.
Evje er uten tvil nykommeren i Norge som vil være i stand på sikt til å true Miklagards førsteplass.

jimenez

over 19 år siden

jimenez

Bergen er en storby hva cruise angår. Bergen er også gateway to the fiords of Norway. Hvert år bøtter det inn utlendinger. Turister. Alle som forhører seg om golf, blir fortalt at Meland er en bane i verdensklasse. Alle som kommer ut til Meland for å spille, blir tatt godt imot.
I fjor møtte jeg svensker, skotter, amerikanere, japanere, tyskere, sveitsere og dansker på Meland. Felles for dem alle - uansett vær og vind - var at de falt pladask for banen. Og ga uttrykk for det.
De falt for stillheten, for hullenes kvalitet, for naturnærheten. For raske greener og tette fairways, for rettferdig design midt oppe i alt det knalltøffe og utfordrende man møter som golfer på Meland. De syntes heller ikke det var feil med god, hjemmelaget og ikke minst rimelig mat i restauranten etterpå.
Alle medlemmer av Meland GK vet at gjester skal tas imot på skikkelig vennlig vis. Alle som betaler greenfee på en golfbane, har kjøpt seg et midlertidig medlemskap for en runde eller en dag.
Selv bor jeg ikke i Bergen, men i Oslo. Besøkene på Meland blir av den grunn ikke så mange som jeg kunne ønske. Heldigvis er det også her østpå strålende golfbaner å spille. Bogstad, Borre, Moss, Tyrifjorden, Hauger, Miklagard, Nøtterøy. Og tusen takk for Hagas praktfulle tilgjengelighet. Men, som nevnt i et tidligere innlegg: En ekte Meland-elsker må til Halmstad og Tylösand for å finne en bane som matcher juvelen ute på Holsenøy.

elbow

over 19 år siden

elbow

Bruno: Kunne du ha gjengitt hele listen fra årets Peugeotguide? På forhånd takk.

Kimmi

over 19 år siden

Kimmi

Jimenez,

du glemmer hull 8 på Nøtterøy som er Norges beste strategiske hull.

Kamma

over 19 år siden

Kamma

Jimenez glemmer det meste. Men så lenge han husker sitt opphav så er det jo greit :-)

Ellers er jeg enig med Gunder: Alle kan stemme på sin hjemmeklubb, så blir alle fornøyde.

Buckeye

over 19 år siden

Buckeye

Jimenez virker kanskje som noe av det mest bortkomne menneskeheten har klart å produsere (eller typisk bergenser om du vil ;). De fleste vil ikke være uenige i at Meland er en grei bane som kan forsvare en plass blant de ti beste i Norge, men å plassere den i Europatoppen er direkte skivebom. Det er flere fundamentale ting som mangler, først og fremst er layouten ikke en mesterskapsbane verdig og det er altfor varierende forhold.

Jimenez Senior

over 19 år siden

Jimenez Senior

Jeg har med stor interesse gjentatte ganger lest Jimenez' himmelstormende jubel over banen på Meland. Jeg vet også at det er så godt som umulig å vinne en diskusjon med Jimenez, og at å stoppe kjeften hans er nesten like vanskelig.

Likevel er det par ting å tilføye til debatten, og som han kanskje (smått om senn) vil ta inn over seg.

For det første evner ikke Jimenez å se forskjellen på golfopplevelse og golfkvalitet. Meland er en stor opplevelse, ingen tvil om det. Men en golfbane i europatoppen? Nei, det er den - med all respekt - ikke.

Det er flere ting som trekker ned. En bane som lider under slike værforhold som Meland, som ingen kan gjøre noe med, tilsier at skulle banen vært i toppen, måtte drenering ha blitt prioritert langt høyere i anleggsfasen. Når ballen plugger i fairway omtrent halvparten av gangene man spiller der; vel - så er det ganske enkelt ikke en bra golfbane.

Dernest finnes det en del svake hull på Meland. Ikke nødvendigvis dårlige hull, men ikke gode nok for at banen fortjener å bli satt i samme bås som Tylösand.

De svake hullene? Åpningshullet er direkte dårlig. Et par fem hull som ikke gir noen valgmuligheter fra tee - det er langjern eller fairwaywood på utslaget. To av par tre hullene er blinde, hadde vært aksepetabelt med ett, men ikke to. Hull fem har noe av det samme problemet som åpningshullet; mellomlangt jern fra tee, eller satse på å gå over skogen og i så fall treffe et landingsområde som er feildosert og straffer gode slag. Hull 12 (om jeg husker riktig) er en katstrofe av et golfhull. En bunker tvers over landingsområdet for driven, etterfulgt av et totalt blindt innspill... altså to Mikke Mus-løsninger på samme hull.

Men bevares, banen har nok av fantastisk gode hull - både hull to og tre er storveis, og sekvensen 14-15-16 er kanskje noe av det beste man kan spille på noen golfbane. Bare så synd da at 17 verken er fugl eller fisk, men bare et litt uinteressant par fire. Heller ikke avslutningshullet er så mye å snakke om - lang par tre, greit nok det, men ikke akkurat et hull man reiser milevis for å oppleve.

Men igjen, Meland er helt super, og klart topp-10 i Norge. Banen lider av kombinajsonen tiden den ble bygget i og valg av designer: Bob Hunt var fanget i 90-årenes fascinasjon over å bygge monsterbaner. Og det ble det på Meland: Et monster. Ikke helt uten ynde, men heller ikke perfekt.

Men Jimenez, du er vel helt uenig i min analyse? Eller ser du noen av poengene?

Bruno

over 19 år siden

Bruno

De beste banene i Norge ifølge Peugotguiden 2006-2000:
1. Miklagard 18/20
2. Moss og Rygge ( Evje ) 17/20
2. Larvik 17/20
4. Stavanger 16/20
4. Meland 16/20
6. Losby 15/20
6. Arendal 15/20
6. Oslo 15/20
6. Sorknes 15/20
6. Borre 15/20

Påstanden om at Meland er i verdensklasse er så latterlig, men fremført av Jimenez med en slik seriøsitet at den mannen bør få hjelp av helsepersonell. Og Jimenez påstand om at Hauger er bedre enn Miklagard...gi meg styrke.
Legger forøvrig merke til at Tyrifjorden har falt ut av listen, en liten nesestyver til de som tidligere har skrevet opp og ned om den banen i dette forumet. Tydelig at Peugotguiden synes at en helt fersk bane som Evje er plassen mer verdig.....

Yngve

over 19 år siden

Yngve

jeg er medlem på Tyrifjord, og elsker den banen, men har ingen problemer med at Moss og Rygge har en bedre plassering.

ærlig talt, det er jo vilt forskjellige baner, og Tyrifjord er ingen typisk mesterskapsbane, selv om mange gode turneringer har blitt gjennomført her.

for kort er den også i ferd med å bli, siden den ikke har skikkelige hvite teesteder.

nei, det er ingen nesetyver Bruno. det gjenstår da å se om Tyri har mulighet til å utvide lengden, slik at vi kan få en bane med mer mesterskapspreg enn den har vært til nå. for kvaliteten er god nok.

bruno

over 19 år siden

bruno

Jeg synes Tyrifjorden er en fin bane jeg, så det er sagt.
Jeg synes det er bra at man har sine egne favoritter, flokkmentalitet er ellers vel utbredt. Ettersom man kommer seg ned i HCP vil man ofte revurdere hva man synes er bra eller ikke så bra. Det er forhåpentlig plass for alle typer baner, trass i dårlig økonomi om dagen i golfklubbene.

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Uansett - jeg savner to baner her, nemlig Nøtterøy og den banen til Haugsrud, hva heter den nå igjen? Uff jernteppe, men begge disse banene burde være blant topp ti. Spør du meg, så burde de være foran de fleste på listen, men ingen spør meg.

Som vanlig :-)

Yngve

over 19 år siden

Yngve

hva mener du Bruno?

206

over 19 år siden

206

Du mener Kragerø, Bruno.
Jeg lurte også på hvorfor ikke Nøtterøy og Kragerø var på listen. Jeg snakket med en som har noen kontakter med Peugeot-guiden, og han lovte å sjekke. Svaret han hadde fått var at begge banene var vurdert for å komme med, men (etter en viss overveielse tror jeg) hadde de ansvarlige for guiden bestemt at de ikke ville vurdere dem før de hadde fått klubbhus og fremstod som komplette. Det er vel et par år til neste utgave, så vi som liker Nøtterøy (og Kragerø, for all del) får bare krysse fingre. Jeg gjetter på at Nøtterøy kommer topp-3, og Kragerø sjette-sjuende et sted.

Ace

over 19 år siden

Ace

Var i Tønsberg i forrige uke og benyttet anledningen til å ta en tur ut til Nøtterøy Golfbane og kan meddele at klubbhuset er på plass og ser riktig så fint ut. Tipper at medlemene (og gjester) ser frem til det etter et par sesonger med brakke.

Forstår godt at Peugeot-guiden venter med å ranke en bane til klubbhus er på plass. Nøtterøy kan ha potensiale til å snike seg til en 18 poenger, selv om 17 kanskje er mer sannsynlig (anser dog Nøtterøy for å være et hakk over Larvik og Evje pga banedesign).

Kragerø tror jeg kommer til å slite mer med å komme med. For all del kvaliteten på banen (greenene spesielt) er helt ypperlig, men den lider dessverre av en del dårlige og et par veldige dårlige hull.

Må også få støtte opp synet de aller fleste ytrer om Meland. Dette er ikke en toppbane. En del gode hull, men ikke spektakulært som Jimenez hevder så hardnakket. For å fremstå som en topp fem bane trengs det nok investeringer i drenering på et par titalls millioner.

eplebonde

over 19 år siden

eplebonde

Litt tidlig å bedømme, men..
Spilte de 6 første på Holtsmark i fjor siden jeg hadde klubbene liggende bak i traktoren på vei til Felleskjøpet i Drammen. Bli resten like bra så er det vel ikke tvil om at denne banen vil overgå alt annet her i landet. Så kan dere jo kjøpe epler av meg på veien opp..

eplebonden igjen

over 19 år siden

eplebonden igjen

Og det var j**lig langt over dumpa på par 3 hullet fra hvit tee. Og enda så var det noe svart litt lenger bak.

Oops så seint allerede.. Nei, nå tar jeg indre fyllekjørervei hjem med John Deer'n

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Jimenez: Jeg har ikke spilt Meland, men jeg vet ikke om man alltid skal ta utenlandske gjestespilleres ros av banen for god fisk. De fleste er som regel veldig høflig, og beviset på det var når en amerikaner (oppvokst på Pinehurst) etter en runde på Molde GK roste banen overfor daglig leder...
Da hadde han nettopp overtalt oss andre om at hvis han slapp å gå en runde til så skulle han spandere lunsj på oss...

Beklager Gunnar, men sånn er det bare.

John A. Carlsen

over 19 år siden

John A. Carlsen

MOLDE. Daglig leder??

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Hehe, joda Fjosok. Sånn er det bare.

Men det er en fin by, og tatt i betraktning hvor lite midler de har til rådighet, så er resultatet faktisk veldig bra.

Forøvrig tror jeg ikke det finnes noen daglig leder der oppe. Tror de heller bruker titler som Primus Motor :-)

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Når jeg valgte å titulere ham som "daglig leder" så var det fordi det hørtes høfligere ut enn "sjefsbonde" (selv om det siste nok er mer riktig).

Gunnar: visste ikke at du var så opptatt av omgivelsene??? Byen er helt grei, men når man vet hva den har fostret så burde den kanskje vært nedlagt...

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Den skjønte jeg ikke Fjosok. Tenker du på Kjell Magne, Kjell Inge eller Kjell Bjarne (altså i)?

jimenez

over 19 år siden

jimenez

Til Jimenez Sr og en rekke andre skribenter:
Meland er i en klasse for seg, fordi helhetspakken er uslåelig. Det er en sammenhengende nytelse å spille banen. Fra det forholdsvis enkle førstehullet til det tøffe attende, som genialt nok er et langt par 3 hull med vann på tre sider av en green som er omkranset av glupske bunkere.
Stillheten på Meland er i verdensklasse. Selv med fullt av bergensere og striler på banen, føles det som om du er i en verden for deg selv på hvert eneste hull.
Naturopplevelsen er intens og stadig med deg; det vestnorske kystlandskapet banen ligger i, må være av det vakreste som finnes. Og det er ok å tenke på at rett vest i havet ligger det et land som heter Skottland, der det også finnes noen bra baner.
Så er det noen som mener at været er ille iBergen. Selvsagt er det det! Innimellom er det knapt til å holde ut å spille golf der borte. Og heller ikke Meland "går fri". Men det er et faktum at det årlig er 40 flere soldager på Meland enn inne i byen. Det er et faktum at man kan spille i sol der ute, mens regnbygene går svarte over Byfjorden, noen få kilometer lenger inn i landet.
Og det var altså ikke Meland som måtte så om hele banen her for et par år siden. Det var ikke Meland som måtte holde stengt en hel måned for at det skulle bli greener på banen igjen. All ære til Miklagards ledelse og greenkeeper som tok den tøffe beslutningen. Poenget er at det blir litt tøvete når østlendinger besværer seg over klimaet i Bergen, samtidig som glasshuset de sitter i er smadret av egen steinkasting. I dag var det minus 7,5 i Oslo, det skulle vært spillbart både her og der snart. Poenget er at klimaet i denne delen av Norge gjør golf i beste fall til en halvårssport.
Hvor stor er uenigheten oss imellom egentlig? Ikke veldig stor, viser det seg. Jeg konstaterer at vi har noen virkelig gode baner i Norge. Jeg konstaterer at alle som har skrevet om de gode banene, har Meland på fremskutt plass. Forskjellen på meg og dere andre er at jeg har den på førsteplass.
Men så mener jeg jo også at Brann - tidvis - er et fotballag i europeisk toppklasse....

Yngve

over 19 år siden

Yngve

jeg tror at den største forskjellen på deg og oss andre her inne, er at vi skriver som om det er vår mening det handler om, mens du forkynner at du har rett, og at vi andre er uvitende.

Sitat Jimenez:
"Det er på tide å erkjenne fakta: Den suverent beste banen i Norge heter Meland og ligger på Vestlandet. Nestbest er Oslo GK. Deretter følger Stavanger, Borre, Nøtterøy, Moss. Debatten om Miklagard har ingen interesse. "

så, så veldig enige er vi vel da heller ikke. du "mener" ikke at Meland er best! Du instruerer oss andre i at vi tar feil, og du har rett. ser du ikke det?
Du disser Miklagard fra hele debatten, og tar opp at MG stengte banen fordi de hadde problemer med greenene!!!! har du gått tom for argumenter?

Meland er sikkert fin, og jeg skal love deg at jeg kommer til å spille den dersom jeg besøker Bergen i perioden hvor banen er åpen.
Skal til og med i så fall gi en nøytral vurdering ut fra mitt ståsted, selv om mange her inne sikkert kommer til å mene at jeg ikke er erfaren nok til å vurdere det med mitt hcp.

Pepper

over 19 år siden

Pepper

Hehe, Jimenes, du er ihvertfall iherdig og standhaftig, det skal du ha.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Jimenez: At du mener at Brann er et fotballag i europeisk toppklasse sier vel mer om din patriotisme enn laget ;)

I like cherry, u like apples. Lurer på hvor lenge dere klarer å krangle om hvem som har størst bil.

Fan

over 19 år siden

Fan

Kongsberg er best uansett!!

Kongsberg?

over 19 år siden

Kongsberg?

Å nei, den er ikke best uansett hva de gjør! Beliggenheten er ikke bra nok

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Neh Harstad har best bane!

Fan

over 19 år siden

Fan

Kongsberg har perfekt beliggenhet, perfekt lengde og perfekt å gå - ingen killerbakker å slite seg helt ut i, dermed full kons om golfen!

Klaus

over 19 år siden

Klaus

Når skal du spille i Harstad i sommer gunder???

@lle Fugler

over 19 år siden

@lle Fugler

Den beste banen er jo den banen som gir meg den største golfopplevelsen..... Har man formen inne.... og sjelelivet på plass.... og været er sånn at man trives...og får ballen til å lande slik at selvfølelsen blir mmm....god...... går i en ball som vet å gjøre det til en god golfopplevelse..... går i en flyt av panorama utsikter.... får oppleve andre baller som viser "genetelmans takter".... Da får man også en følelse av å spille på en god bane.... det er klart at slike ting virker inn på "min" bedømming av en golfbane...uansett hvor objektiv min subjektivitet forsøker å være... jeg lar meg lett rive med av posetive opplevelser...på samme måte som motsatte opplevelser kan dra andre veien.... tenk å oppleve en elgefamile ligge i ro bak en green i skogen...tidlig en søndag morgen... kontra å nesten tråkke på en hoggorm.... For mange har vel nettopp hjemmebanen sin fulle av posetive opplevelser.... det er jo nettopp derfor vi spiller golf... det gir en god følelse i sjelen..... Hvis man lever i "nuet" er man jo alltid på den beste banen...eller hva?
Så kan man i slike tider...hvor gresset er under et lag av krystalisert vann.... veie en og annen opplevelse opp mot hverandre..... hvilke gode opplevelser... velger vi å fremheve... Alle har jo sine minner og alle har rett i sin vurdering....... likesom Peugoet Guiden har ....
Nei.... så lenge golf ikke skal spilles på en fotballbane...så får vi spille ballen der den havner...å ta resten som en gledelig utfordring..... vi er priviligerte vi som golfer.... "jeg lenges mot vår nå....."

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Oi....... Her var........ det mange........ punktum gitt.........

Amatøren

over 19 år siden

Amatøren

Jimenez. Det er mulig at du har rett med hensyn til banen, men når du skriver" Selv med fullt av bergensere og striler på banen, føles det som om du er i en verden for deg selv på hvert eneste hull." da mister du all troverdighet. Det kan umulig la seg gjøre.

jimenez

over 19 år siden

jimenez

Golf er herlig, golfdebatt er ikke det verste. Meninger er bra, meninger som lar seg forsvare er bedre. Min hyllest til Meland er det ikke alle som liker. Det er greitt. Jeg har spilt golf i 15 år. Jeg har spilt ca 250 golfbaner verden over. Jeg har spilt mange av Europas beste baner. Jo bedre baner jeg spiller, jo mer slår det meg hvor god Meland er. Kan det ha noe med hvor jeg er født å gjøre? Sikkert. Kan det ha noe med følelser å gjøre? Utvilsomt. Kan det ha noe med banens kvaliteter å gjøre? Jeg vil ikke se bort fra det heller. I et slikt perspektiv blir det verdensklasse over Meland. Med et mulig unntak for El Saler i spanske Valencia, er det ingen andre steder jeg heller vil spille golf.
Så var det Brann. På sitt beste kan Brann rundspille Barcelona, på sitt dårligste slår de ikke damelaget til Byåsen, hverken i håndball eller fotball. Brann er ikke et fotballag eller en klubb i tradisjonell forstand, Brann er en mental tilstand av det lettere sykelige slaget. Brann kan kun forstås i en kontekst der fotball forutsetter begeistring uten fnugg av realisme som basis for følelsene. Brann har ikke vunnet den norske toppserien siden 1963. De som opplevde Kniksen og Pesen og Jollen og Trygven er i dag i 50 år eller mer. Joda, noen cupmesterskap har det blitt. Det siste - i 2004 - var aldeles magisk.
Men det var jo i praksis walk over i finalen, ettersom Lyn var motstander.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

vel, det er fint å se at du innrømmer din begrensede makt over rangeringen til slutt da.

Bergen rules

over 19 år siden

Bergen rules

Endelig en fornuftig sammenligning fra Jimenez. Både Brann og Meland er middelmådigheter.

John A. Carlsen

over 19 år siden

John A. Carlsen

MELAND. Hvor mange av dere som IKKE har med Meland, har spilt den?
Til Amatøren: Har du aldri spilt en skogs/parkbane hvor du knapt ser andre hull enn det du er på? Vel, sånn er Meland, og derfor har faktisk Juminez rett, selv om han er aldri så mye bergenser.
Jeg kan godt styre meg for "blærete bergensere", men det kan jeg da også for tilsvarende østlendinger, som tydeligvis er i flertall også på dette debattforum.
Hilsen østlending med Meland som favorittbane, og som har spilt nesten alle banene som kvalifiserer til en plass øverst på lista.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Carlsen er på plass........

Hva mener du med "rett"?
det er ingen som har rett i denne saken. det må da være ganske innlysende. dette er en individuell sak, som umulig kan bli objektiv.

Meland er sikkert fin, og jeg gleder meg over at jeg kanskje får en tur til Bergen til sommeren for å spille der. jeg mener det faktisk, for jeg har hørt så mye flott om banen at jeg virkelig har lyst til å prøve.

nå skal det understrekes at alt det jeg har hørt om Meland som er positivt, og som jeg tar til meg, er fra folk som ikke skriver her inne, for de argumentene som kommer her er flåsete og helt uinteressante.

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Disse diskusjoene har tendens til å gå en vei. Alle synes sin hjemmebane er den beste. Så da kan jo alle bare si hvilken bane som er hjemmebanen. Ikke å morsom diskusjon kanskje, men det ender jo alltid opp med det allikevel.

Da starter jeg:
Arendal er MIN hjemmebane, og derfor synes JEG at det er MIN favorittbane.

elbow

over 19 år siden

elbow

Hvis du ikke får med deg interessante argumenter som taler for Meland her inne må jeg si at filteret ditt fungerer heller dårlig, Yngve. De er klart i flertall spør du meg. Da må du rett og slett lære deg hvordan bergensere diskuterer. Når de mener bra sier de best, og når de mener middelmådig sier de elendig. Bergensere er superpatrioter på godt og vondt, sånn er det bare.

Så når jimenez skriver: "Det er på tide å erkjenne fakta", så er det ikke bokstavelig ment, så dumme er de ikke selv om de bor et sted med under 30 godværsdager i året. Les innleggene hans med litt velvilje, så ser du at det kun er en fortelling om en god bane, fortalt av patriot.

Som Lavida så treffende sa i en tilsvarende tråd i fjor:
Å sammenligne Meland med Pebble Beach eller andre baner i verdensklasse er like relevant som det er uskyldig å si at man heller ville valgt sin egen kone foran Angelina Jolie.

John A. Carlsen

over 19 år siden

John A. Carlsen

Yngve: Jiminez skriver: Selv med fullt av bergensere og striler på banen, føles det som om du er i en verden for deg selv på hvert eneste hull. Han har rett, tenk det! Kanskje en ide å lese hva han skriver før du må slå fast at "ingen har rett i denne saken"?

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Mye klokskap her inne nå. Jeg er helt enig med Yngve og Jørgen. Det finnes ingen sannhet.

Jeg er også enig med elbow i at jimenez er bergenser, og med velvilje så er fortellingen god.

Personlig prøver jeg så ofte som mulig å FREMHEVE at jeg kun representerer en mening, ingen sannhet. Sånn sett krasjer det litt med jimenez' ytringsform.

Jeg har ingen problemer med å forstå at jimenez overdriver med vilje, men jeg er ikke sikker på om det likevel er smart, hvis hans intensjoner er å drive god PR for Meland.

Hvis det i det hele tatt trengs...

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Vel. Elbow. da må du ikke ta mine for bokstavelig heller da. kanskje vi skal slutte å ta noe bokstavelig i det hele tatt og bare tenke at "Nei, når han sier en ting, så mener han selvsagt noe annet".
Når det gjelder argumenter for å spille Meland, så siktet jeg konkret til det Jimenez sier, ikke noe annet. det kom ikke frem godt nok, og er selvsagt min skyld.

Carlsen:
det sto ikke i innlegget ditt at det var den uttalelsen du siktet til, så det er ikke bare å velge hvilket man tror du mener, og i følge Elbow, så mener han ikke det han sier, men kanskje noe annet som ikke er så bokstavelig.

herregud for ei smørje......

jeg sier igjen. jeg skal besøke meland, for det tror jeg er en knallbane. og det er min mening, og ikke noe annet.
jeg mener også det samme som Gunnar, nemlig at man bør vise bittelitt moderasjon når man påstår ting her inne, for det bør ikke være meningen at alle må tenke slik som Elbow uttrykker for å forstå hva folk mener.

jimenez

over 19 år siden

jimenez

Trenger man flere argumenter for å spille Meland enn at det er landets beste golfbane?

Niels

over 19 år siden

Niels

Trenger man flere arguenter for å la være å spille Meland enn at det kun er en ok bane?

Innmari Seriøs

over 19 år siden

Innmari Seriøs

trenger man IQ for å forstå at nok er nok, Jimenez?

Niels

over 19 år siden

Niels

Er derfor han fortsetter.

Anne Kari

over 19 år siden

Anne Kari

Jimenez har jo et helt gratismagasin han kan bruke til å trykke tankene sine i. Men det hadde vel ikke gått så bra hvis det bare var bergensere som gadd å lese blekka.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Klaus: kommer nok nordover til Amatouren i Narvik/Skjomen den 7. juli. Så blir det nok litt spill i Harstad de neste ukene. Hvem er du? Popp meg en email om jeg kjenner deg vettu!

Bantoni

over 19 år siden

Bantoni

Jeg er bergenser, bor i Oslo. Medlem på Borre, leier i tillegg spillerett på Hauger for andre året på rad. Har i tillegg spilt: Kragerø, Stavanger, Sola, Larvik, Nøtterøy, Evje, Krokhol, Arendal. Mi rangering (utelukkende bane, ikke nivået på kaffe og service i kubbhuset)

Borre (har alt - design, layout, fairways, greener og vakrest)
Kragerø (bra design, fine greener, utrolig flott plassering)
Evje (høy standard på fairways og greener - spennende design)
Sola (internasjonalt snitt, spennende design, bra greener og fairways)
Nøtterøy (kvalitetsbane, store greener, litt for stor forskjell mellom første og siste ni - to forskjellige baner på en måte)
Stavanger (utrolig intim bane med sjel)
Larvik (kjedelig layout og hulldesign, men bra fairwyas og greener)
Arendal (fin bane, men med noen mikke mus hull)
Krokhol: for spesielt interesserte

bantoni

Bantoni

over 19 år siden

Bantoni

Beklager stavefeil - sent på kvelden.....

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Jeg må få spilt Borre i år! Hørt mye bra om den. Yngve og Gunnar klar?
Er enig i det du sier om de andre banene ja. Larvik vil jeg ikke si er kjedelig, men mindre interessant :) Er veldig glad i Arendal som bane siden jeg spilte den mye ettpar år jeg bodde der. Men dessverre noen rare hull ja. Dog det har alle baner.
Mine 5 favoritter i Norge er Narvik/Skjomen, Nøtterøy, Evje, Miklagard og Tyrifjorden. Også trives jeg godt på Kongsberg. Trær er bra!

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Jeg er klar som et egg!!!

Sannsynligvis akkurat som resten av dette vinterlandet...

Bantoni

over 19 år siden

Bantoni

Hei Gunder. Må gjerne plinge meg eller sende sms når du/dere får anledning til å dra til Borre. Som mine gjester får dere 100 kroner i rabatt :-). Hadde vært hyggelig! Mobil: 95450575.

Ellers glemte jeg Hauger i min lille oversikt. Hauger rangerer jeg rett under Nøtterøy. Meget bra golfbane. Høy kvalitet på fairway og greener. Mange fine hull. Det som trekker litt ned hos meg er at mange greener er litt vel ondulerte. Sliter også med noe av det samme som Larvik. Monotont landskap gjør banen litt "kjedelig" estetisk.

Bantoni

Yngve

over 19 år siden

Yngve

jeg er med......

hvor er Borre?

Bantoni

over 19 år siden

Bantoni

Hei Yngve! Rett utenfor Horten. I bil fra Oslo én time og ti minutter (motorvei helt til avkjøringen til Horten).
Søk på Borrevannet på Google Earth for eksempel (eller Borre).

Ellers er det stor reportasje om Borre i nest siste utgave av Norsk Golf. Hadde Birdie vært enig med Bogey, hadde Borre nådd helt til topps i rangeringen tror jeg.....

Også stor reportasje i Svensk Golf høsten 2005. :-)

Bantoni

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Hei Bantoni.

Her på forumet er det fullt av både Birdier og Bogeyer. Tro meg - de blir aldri enige :-)

Er vel fortsatt snø der nede...?

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Just for the record: Jeg synes dere har norges beste åpningshull! (smiske smiske)

Bantoni

over 19 år siden

Bantoni

:-)!
Toppen Bech burde lage reportasje fra Borre i Herskapelig-serien. Alléen inn til området, herskapshuset til Nagell-Erichsen, engelske fullblodshester, stutteriet, lyshuset, Borrevannet....

hehe, nå må jeg beherske meg.

Har foreslått førdugnad overfor administrasjonen - alle møter opp til helgen og måker snø av banen ... hehe ;-)

Bantoni

Yngve

over 19 år siden

Yngve

hehe, ok.
jeg har landsted i Stavern (også kalt campingvogn, men det høres ikke så råflott ut) og en tur til Horten er da ikke å forakte...

Hva med en liten turnering kanskje? 1 runde på Borre, og så Larvik på ettermiddagen... :O)

så rekker vi akkurat grillen som frua har fyrt opp til vi når luksusboligen på campingplassen i Stavern!

Bantoni

over 19 år siden

Bantoni

Høres helt glimrende ut. En kompis av meg har akkurat kjøpt hus i Stavern (Han driver Peppes Pizza på Fritzøe Brygge i Larvik). Kanskje vi rekker en pils på uteserveringen der etter spill på Larvik - hvis vi har sjåfør da?

count me in Yngve :-)

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

UÆÆÆH! JEG VIL SPILLE GOLF!!!!!!!!

Mats

over 19 år siden

Mats

Blir nok en rimelig sen åpning i år på østlandet er jeg redd. Men mulighetene er tilstede for de som skal på ferieturer eller langhelger til Dannmark. Blir for lenge for de fleste å vente til langt ut i mai måned er jeg redd. Håper at all snøen har pleiet underlaget glimrende. Blir ikke det samme når mai og juni er preget av issbrannskader og dårlig kvalitet generellt sett. Kanksje også melkeveien nedover kystripen fra Drammen kan lokke med sine kvalitetsbaner, helt ned til Kristiansand. Det blir ganske mange baner, og gode er de også, uten å rangere. Noen mener til og med at etpar nesten er på høyde med Miklagard, som er en anerkjenelse i seg selv.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Gunnar: Du må jo invitere dem med deg til Molde! Det bygges jo nytt klubbhus der oppe også nå.

Bamse

over 19 år siden

Bamse

Fjosok, hva med å erte på seg Herr Bull med å si at det er varmegrader i nærheten av Barcelona....???

;o)

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Haha, når dere endelig kommer dere nedover så kommer vårregnet. Og bare for at det skal være klart: Det er forskjell på vårregn og våryr :-)

Misunnelig jeg? Njaa, ok kanskje litt da...

Peder

over 19 år siden

Peder

Så feil junne vel ikke jimenez ta? Meland med 16 poeng og Miklagard med 18?

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/golf/article1259913.ece

Lenge leve Peugeot-guiden 06-07!

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Og Arendal med 15 poeng, likt med bl.a. Bogstad!

Om bare den h..... snøen kunne forsvinne.

Peder

over 19 år siden

Peder

Ja snøen. Æsj. Nå er vi rimelig klar for våren. KOM VÅR KOM!!!

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

VÅREN KOMMER NÅ!!!!! I hvert fall ser værmeldingen rimelig fin ut fremover. Her på Jessheim (norges navle:-) melder de varmegrader i morgen, enda varmere på onsdag og 8 grader på torsdag. Deretter ser det litt kaldere ut, men likevel...

Kommer nå våren, kommer våren
Kommer nå nå våren, kommer nå
Snart står Hestehov og blåveis
langs den veien du skal gå
Kommer nå nå våren, kommer nå

;-)

Nordmannen Kalle

over 19 år siden

Nordmannen Kalle

Men i dag snøøøøøør det, julestemning og ca 5 cm på biltaket allerede.
Vet ikke om jeg skal glede meg over skiføret eller gremmes over snedybden på golfbanen.
Trener på ski hver dag om vinteren og spiller golf hver dag om sommeren. Bare det ikke tar så lang tid fra siste skitur til første golfrunde blir jeg fornøyd.

jimenez

over 19 år siden

jimenez

Jeg tar selvsagt ikke feil når det gjelder vurderingen av Meland kontra andre gode golfbaner her til lands. Hva er det som tilsier at Peugeot-guiden blir en bibel for enkelte? Selvsagt det at ens hjemmeklubb får god score i den ene eller den andre guiden. Men bruk ikke denslags for mer enn det faktisk er verdt. Når britiske golfblader skal melde til sine lesere hvilke baner som er bra i obskure land som Sverige, Danmark, Norge og Finland, tar de vanligvis en telefon til redaktøren i det golftidsskrift de vet navnet på i respektive land.
Hva de ansvarlige i Peugeot-guiden gjør, vet jeg ikke, det er kanskje noe mer seriøst enn den telefonen britene tar. Men det kan ikke bli slik at en tilfeldig utenlandsk publikasjon blir en slags "bibel" for norske golfere i forhold til hva vi skal mene om de banene vi spiller. Det kan heller ikke være slik at Norsk Golfs avstemning om Norges beste åpningshull skal bli retningsgivende for oss. Vi liker noen baner, vi misliker andre. Det er den enkeltes privilegium og grunnfestede rett å velge selv.
Av gode norske golfbaner - som det heldigvis finnes et stort og økende antall av - foretrekker jeg Meland. Jeg forventer ikke at en eneste en av dette forums lesere skal la seg overbevise av mine argumenter for hvorfor. Jeg har ingen illusjoner om å "frelse" noen. ikke engang et ønske om det. Men meningsytringer har faktisk en egenverdi. Også for mennesker som spiller golf. Mener jeg.

Loddis

over 19 år siden

Loddis

Det var jo bare morsomt å se at banen du mener er så mye bedre enn miklagard fikk 2 poeng mindre - av seriøse baneanmeldere :) Meland er slettes ikke noe dårlig bane, men nå må du få inn i hodet ditt at det finnes like bra, og bedre baner som Meland i Norge.

jimenez

over 19 år siden

jimenez

Til Loddis: Les mitt innlegg en gang til, og fortell meg deretter hva det er du ikke har skjønt:
1) At jeg ikke legger overdreven vekt på baneanmelderes tester
2) At jeg forbeholder meg retten til å ha egne meninger
3) At du gjerne må ha en annen mening enn meg, men:
4) At det blir feil om din mening er basert på såkalte baneanmelderes tester.
Miklagard er et flott golfanlegg. Bogstad er etter min mening fantastisk. Jeg trives svært godt på Borre, på Nøtterøy, på Moss Evje og Hauger og Tyrifjorden og Stavanger og et knippe andre baner.
Men det er altså slik at Meland - for meg - er Norges beste golfbane.

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Og det har du all rett til å mene, Jimenez. Jo flere som liker sin egen hjemmebane, jo flere har det godt med sin golf.

Og de som etter hvert kjenner deg, vet vel også at du skriver med et glimt i øyet. Mye morsommere det, enn at alt skal være korrekt og ansvarlig til enhver tid.

Men jeg tror også du skrev det første innlegget ditt vel vitende om at du provoserte. Og da må du selvfølgelig også regne med reaksjoner. Men det var vel som sagt hele poenget...

Michelin

over 19 år siden

Michelin

Til Jimenez:
Bare et par ting som jeg synes er litt merkelig, men du vet kanskje mer enn vi andre gjør.... I innlegget ditt 15:21 i dag skriver du at Peugoet-guiden "er kanskje noe mer seriøst enn den telefonen britene tar." Så, i det neste innlegget kl 15:52 skriver du "blir feil om din mening er basert på såkalte baneanmelderes tester".

De du kaller "såkalte baneanmeldere", er de de samme som driver "mer seriøst"? Hvordan henger de to uttalelsene sammen, egentlig?

For oss som ikke er så vel bevandret i baneanmelder-sirkler som du tydelig er, blir det litt vanskelig å henge med. Så spørsmålet blir ganske enkelt: Mener du at Peugeot-guiden er seriøs? Og i fall ja, hvem er da de "såkalte baneanmelderne"? Og til slutt, hvem andre enn Meland-medlemmer mener DU ville være kompetente til å gjøre en vurdering av Meland?

jimenez

over 19 år siden

jimenez

Stor anerkjennelse til Nye Gunnar Bull, som ser at det er et snev av ironi i det jeg skriver, innimellom. Michelin spør hvem andre enn medlemmer som kan gjøre en vurdering av Meland. Svaret er: alle som har spilt banen. Regelen er at Meland vinner nye tilhengere av det begeistrede slaget hver eneste gang en spiller kommer inn etter 18 hull. Det ville vært feil av meg å underslå en slik kjensgjerning. Ergo gjør jeg det ikke.
Michelin er opptatt av hvem som er seriøse baneanmeldere. Mitt svar er: Knapt noen. Mitt råd ville være å stole på egne vurderinger. Der du liker deg, er det bra for deg å spille golf. Hvis du kommer til en bane som er skrytt opp i skyene av f. eks. Peugeot-guiden, og du selv ikke trives der, ja da er sjansen stor for at de tar feil og du har rett. I den golfverden du har skapt for deg selv, vel og merke.
Jeg er blant de golfere som setter pris på vakre omgivelser, på ro og harmoni, på stillhet. Som supplement til en virkelig god golfbane, selvsagt. Meland får nødvendigvis plusspoeng i min bok av den grunn. Bogstad også, Løvenskiold-verket og skytebanen til tross. Hullene 12 og 13 på Oslo GK er så fenomenalt bra at man glemmer alt av lyd annetstedsfra.
Glem Peugeot-guiden, glem britiske golftidsskrifter, glem Norsk Golf sine banetestere. Dra ut og spill nye baner selv, og gjør deg opp en mening. Sannheten finnes i din opplevelse av banene!

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Prøv å stå på 16. tee på Bogstad og opplev fred og ro lenger enn 20 minutter. Jeg har aldri vært så redd på en golfbane jeg, det haglet med baller fra folka på 15. Det suste baller rundt øra på oss. Bogstad har en nydelig beliggenhet, den er altfor trang og altfor mange dårlige hull.

Jeg har hørt mye bra om Meland fra folk jeg stoler på, samtidig har jeg hørt dårlige ting om Meland, også fra folk jeg stoler på.

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Enig med du der Jimenez.
Hvordan vet man at anmelderene har samme preferanser som deg selv.

Så oppfordringen er: Reis rundt i Norge og spill mange baner. Både de med god og de med dårlig ranking. Parker bilen med åpent sinn, og glad deg til en fin golfrunde.

Ha en god golfsesong Norge rundt!
Om bare snøen kan forsvinne da.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

jeg er enig med Gunnar i at det er fint å skrive med glimt i øyet, og gjør det også selv mye, men det som blir litt merkelig etter min oppfatning er at en person som sier han ikke er interessert i å overbevise folk om at hans mening er den rette må gjenta sin mening såååååå mange ganger!!!!

Jimenes, jeg tipper du har rett i at Meland er en flott bane å spille, og jeg gleder meg som et barn til å teste den, men det er vanskelig for meg, og tydeligvis for mange andre som har deltatt, å finne hva som er din egentlige personlighet i forhold til det du skriver!
det blir så mye frem og tilbake før du til slutt konkluderer med at du tuller og tøyser og overdriver litt, og så plutselig etter noen måneder, så er det i gang igjen, og hva skjer da? jo, da er det full offensiv for å markedsføre Meland som verdens beste golfbane igjen, og vi hiver oss på og rister på hodet i ukesvis, før det igjen avsluttes med at, joda... litt overdrevet var det nok, men sånn er det nå bare...

jeg blir i hvertfall forvirret....

;O)

Anal Ysator

over 19 år siden

Anal Ysator

Bra skrevet, Jimenez.
Preferansene til folka bak gulfguidene uansett hvor og hvordan de publiseres kan ha en helt annen preferanse for baner enn du sjøl.

Husker tilbake til min tidlige golfkarriere for 10-12 år siden, surra rundt i Skottland i månedsvis og lette etter billige baner. 6-hulls, 9-hulls, 18-hulls, grønne eller gule, spilte ingen rolle så lenge man fikk løpe rundt og slå på den lille hvite. Puttinga var heller ikke så viktig, den store utfordringen besto i å treffe ballen, hvor den gikk var heller ikke så veldig viktig bare den gikk langt og vi fant den igjen.
Nå er selvfølgelig preferansene helt annerledes, har blitt så flink til å spille at man har tid til å kikke seg litt rundt, og dermed blir banens layout og omgivelser mye viktigere. Pris spiller selvfølgelig fortsatt en stor rolle for en som reiser hele tiden i jobben og spiller mellom 50 og 100 greenfeerunder i året. 100 greenfee til 300 kr i snitt er 30 000 kr, så dere som påstår postkassemedlemmer legger for lite penger igjen på golfbanene kan dra til he... for min del.'
Men tilbake til banerangering. Det jeg mener er at hvilken bane hver og en synest er bra eller dårlig avhenger av hvor lenge man har spilt golf, hvor god man er, hvor god fysisk form man er i (jeg elsker bakkene i Drammen), hvordan man spiller, hvor man bor og hva man liker.
Noen liker spillet, andre liker klubbhuset.
Så enkelt og så vanskelig.
Hadde det vært en fasit på hva som er en god og hva som er en dårlig bane ville alle baner blitt tilnærmet like fordi alle ville følge malen.

SJ

over 19 år siden

SJ

Yngve; Man må minst ha mellomfag i ironi for å forstå jimenez' mange velskrevne innlegg. Du har nok dessverre bare grunnfag. Men ta deg en tur til Bergen og Meland. En slik tur tilsvarer mange tidsenheter innen livets skole, og vil gjøre deg godt.

;-)

Anne Kari

over 19 år siden

Anne Kari

Det holder ikke med mellomfag hvis man faktisk må kjenne personen for å skjønne ironien. Da er det ikke lenger ironi men tullprat.

Dessverre.

Niels

over 19 år siden

Niels

Dette blir for dumt. Er det ikke forbaska åpenbart at man har rett til sin egen mening, at man burde spille banene selv, at det som teller er om man selv liker banen, og alt det der. Er det ikke litt vel opplagt da Jimenez?

En person som reiser jorden rundt og tester baner lærer seg endel om design etterhvert. Det er et forbanna fett for meg om jeg digger en bane, og en anmelder sier at den er dårlig. Hvis jeg liker den, så liker jeg den jo. Er jo ikke det som er interessant å debattere. Casen er at anmelderne bedømmer baner opp mot masse andre baner de har spilt, og de prøver å lage en guide som guider folk til de bra banene. Jeg har selvsagt respekt for en person som jobber med å bedømme baner, han kan da vitterlig mye mer banedesign enn jeg gjør. I tillegg lærer jeg design av å høre hva som er BRA design.

Dette er meningen med en guide, som du åpenbart ikke forstår.

Mats

over 19 år siden

Mats

Selvfølgelig vil golfspillere som har en av de beste banene i norge som hjmmebane fronte denne. Meland er en veldig bra bane, men i mine øyne når den desverre ikke helt opp til Miklagard.
Min rangering:
1. Miklagard
2. Meland
3. Bogstad
4. Kragerø

Siden jeg ikke har spilte Evje banen enda kan jeg ikke uttale meg, men ifølge tilbakemeldinger kan den blande seg inn i topp 4. Nøtterøy ligger også helt opp i toppen. Fra 5. til 10. plass er det flere gode kvalitetsbaner eks. Stavanger, Losby. Tyrifjord er en god bane, men må ikke blandes inn i de beste. Banene nedover Vestfold, Agder begynner også å få frem flere gode baner og iløpet av 2 år tror jeg en topp 5 liste vil inneholde flere derfra.

jimenez

over 19 år siden

jimenez

Hvis det er nok for eksempel for Golf World med en eneste telefon til en eneste norsk golfredaktør, og vips, så er de tre beste banene i Norge på plass i en liste som offentliggjøres i et av verdens ledende golfmagasiner, ja, da er det i mine øyne alle fall ikke nøktern testing som foregår.
Det er videre helt nødvendig å ha et kritisk blikk på reisereportasjer i ulike tidsskrifter/magasiner. Påfallende mange heller elskverdige banebeskrivelser er ledsaget av prangende annonser om akkurat den banen som omtales. Slike koblinger mellom redaksjonelt stoff og annonsering er ikke nødvendigvis alltid kritikkverdig, men leseren bør opplyses om sammenhengen.
Det jeg prøver å si, er at det i en del sammenhenger kan være en dobbel agenda ute og går. Det er mye penger i golf, det er mye penger i golfreiser. Slikt frister. Peugeot Guide er sikkert en fremragende publikasjon, drevet etter de strengeste kriterier. Men en tilsvarende høyt priset publikasjon, Michelin Guiden, opplevde en skandale for noen år siden. Deres testere hadde anmeldt restauranter de aldri hadde sat sine føtter i etc.
Derfor, test selv, og vær sikker på at du liker deg der du skal. I alle fall neste gang du besøker stedet.

Fan

over 19 år siden

Fan

Kongsberg er best uansett hva dere sier!

Tolle

over 19 år siden

Tolle

På hvilket grunnlag uttales det her at rangeringene blir gjort ved en enkelt telefonsamtale med en golfredaktør?
Dette er vel nok et utsagn tatt ut av løse lufta..

jimenez

over 19 år siden

jimenez

Tolle tar feil. Intet av det jeg har skrevet er tatt ut av løse luften. Dessverre.

Niels

over 19 år siden

Niels

Hvem ble ringt opp? Hvilke baner ble nevnt?

jimenez

over 19 år siden

jimenez

Jeg ønsker ikke å trekke frem den historien. Dette ligger noen år tilbake i tid. Derfor skriver jeg: - Hvis det for eksempel er nok for Golf World osv.....
Hele poenget er: Det er all mulig grunn til å være skeptisk til lister over beste baner og baneanmeldelser i ulike tidsskrifter. Du vet selv best hva du liker.
Gary Player er en av golfens største gjennom alle tider. Når han ble bedt om å si noe om baner han spilte, sa han ofte: Of it's kind, one of the best.
Da sa han altså ikke at angjeldende bane var blant de beste i verden. Men for den ureflekterte lytter, hørtes det kanskje slik ut.
Eller som min "navnebror" Miguel Angel Jimenez pleier å si under pro-ams: - Med en sving som din, var det et fabelaktig resultat.

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Jeg er enig med jimenez i at man alltid skal ta slike anmeldelser og tester med en klype salt. Noen er riktignok langt mer seriøs enn andre, men uansett er og blir det et spørsmål om smak og behag til slutt.

Ellers er det jo fint å se hvordan jimenez' forbilder utnytter språkets muligheter til å si noe positivt når grunnlaget kan være litt sviktende. Det setter jo hans uttalelser om Meland i et litt annet perspektiv. Sagt på hans eget språk kan vi altså tolke hans positive utsagn om Meland omtrent slik:

Til å ligge i Bergen, er Meland rett og slett fabelaktig!

(Sorry jimenez, klarte ikke å dy meg :-)

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Jimenez: Jeg går da ut i fra at du vil at vi skal være like kritisk til det du sier om Meland...

jimenez

over 19 år siden

jimenez

Praktfullt formulert, Nye Gunnar Bull! Det er ingen tvil om at golfperlen Meland ville vært enda mer attraktiv dersom banen hadde ligget et sted med klima som Southern California, med prisnivå som Polen og veier som i Tyskland. Da kunne de av oss som bor i Oslo kjørt dit på 3 timer, uten å tenke på annet enn å huske solkremen.
Det har hendt at jeg på regnfylte dager på Meland har tenkt at solen kunne ha vist seg. Det har hendt at jeg på kalde og regnfylte dager på Meland har tenkt at temperaturen godt kunne vært over ti grader. Ikke minst fordi det er juli og angivelig sommer i landet.
På den annen side: Livet er for kort til å klage. Det finnes bare dårlige klær, ikke dårlig vær. Og Meland er altså det beste vi har, hva golf angår, her til lands.

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Haha, jimenez. Du er morsom. Synd jeg ikke har fått spilt Meland ennå.

Eller sagt med andre ord: Synd du ikke driver reisebyrå med fornøyd-garanti...

Bantoni

over 19 år siden

Bantoni

Hva med Scangolf Guide til landets golfbaner? En egen seksjon med baneanmeldelser. Så kan scangolfere legge inn anmeldelser etterhvert som de spiller de ulike banene i Norge. Vi kan for eksempel sette opp 10 kriterier med poengskala 0-10 for hvert kriterium.

Debattanter på Scangolf.no virker som meget oppegående golfere. Kanskje en eventuell Scangolf guide til norske baner kan bli en hit?

Bantoni

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Godt forslag Bantoni, men det krever nok en god del forberedelser og omtanke i planleggingen. Med et unyansert system, ville den uenigheten som preger dette forumet fort gjøre at en rating ville bli meningslløs.

Det hadde nok derfor vært bedre med en mer nyansert vurdering. Dette er noe man finner på nettsider i utlandet, f.eks. thaigolfer.com, og forsåvidt også i Norsk Golf for den slags skyld. Her er et ratingsystem som bruker kategorier og en 1-5 skala, pluss skriftlige kommentarer. Her er et eksempel fra vurderingen av en bane:

Comments 23 comment(s) / Post new comment
Overall Rating 3.69 of 5.00
Fairways 4.00 of 5.00
Greens 4.00 of 5.00
Level of Difficulty 3.63 of 5.00
Speed of Play 3.88 of 5.00
Caddies 3.50 of 5.00
Clubhouse Facilities 3.44 of 5.00
Food 3.07 of 5.00
Value for Money 3.63 of 5.00

Ratingen kan lett fremstilles grafisk, og det er selvfølgelig også mulig å legge inn vektinger på de forskjellige kategoriene, som i seg selv også ville være grunnlag for diskusjon.

Uansett hvordan det gjøres, så hadde det jo vært et spennende tillegg til 'Community' delen her, og behøver ikke være begrenset til norske baner.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her