Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

hvorfår ikke driver?

spørrende

over 19 år siden

spørrende

hvorfår rådes mann til ikke å bruke driver i starten??? jeg er 13 år og har spilt golf ca 5 år. i mitt første sett lå det en driver.... jeg har brukt den flittig og fått nye og fått nye sett og alltid brukt driver..... nå bruker jeg herre sett med en ganske dyr driver. jeg har hcp 20.4 jeg synes selv jeg slår bra med driver jeg slår normalt rett og ca 200 meter.... så da spør jeg hvorfår ikke bare bruke driver`??

Snedd

over 19 år siden

Snedd

Uten at jeg er ekspert på juniorgolf, vil jeg tro at det er lurere for de som begynner å spille i voksen alder å drøye driveren litt i starten. Selv begynte jeg da jeg var 25, og drivet over 200 meter i starten, og det var sjelden fairwayen var i nærheten av der jeg landet.
Begynner man som 8-åring, er ikke slagene over 200 meter særlig aktuelt i starten, altså er det mindre risiko med driver. Å rusle rundt skog og myrlendt terreng når man egentlig har betalt for å spille på kortklipt gress, er ikke bare moro.
Altså, jeg vil tro det er viktigst for voksne å bli trygg på jernslag i starten. Ellers går det mye baller og blir mye leting!
Men hvis en 8- eller 13-åring blir rådet til å la driveren ligge, skjønner jeg ikke helt poenget med det.

H

over 19 år siden

H

Tror dette med å råde nybegynnere til ikke å bruke driver var mer relevant for 15 20 år siden da driverne var små og med lav loft.
Nå med de store driverhodene og nye lette skaft er det ingen vits i å ikke bruke driver for alle.
Er nok bare konservatismen som henger i. Driverne er oppgradert kraftig og dermed lettere å slå, men enkelte fastner i gamle råd.

Drive on.

Bare prøv

over 19 år siden

Bare prøv

Det viktigste er at man som nybeynner prøver driveren litt på rangen.

Selv lot jeg den ligge de 2 første månedene jeg spilte, nettopp på grunn av slike "idiotiske" råd.
Men så lånte jeg King Cobra på rangen av en kamerat. Det kunne da ikke skade å slå ut en bøtte baller der med den.
Og ballene gikk stort sett rett frem, med rundt 170-180 meters lengde.
Da var det bare å ta turen opp i Pro-shopen og handle en selv.

Så prøv først selv. Funker det, så drit i de "velmente rådene" fra erfarne spillere.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

ja, det var et godt velmenende råd "bare prøv".......
jeg ville nok sikkert også prøve litt på rangen, men dersom dere ser på halvsettene som selges i da, så kommer de med 3 wood eller 5 wood. ikke driver.

driverne har blitt lettere å slå med, men spørsmålet er ; hvor vil du med golfen? hvis du vil bli bedre relativt raskt, så ville jeg fortsatt ha lagt igjen driveren i starten og fokusert på stabilitet.

hvor mange ganger spiller jeg med nybegynnere som greier å slå driveren rett frem? ikke mange, og det er uavhengig av hvilken driver de slår med.

Jeg har tro på at stabilitet og fokus på jern, som du tross alt slår mest med uansett, er viktigere enn macho faktoren med en driver.
men, det er jo bare min mening og erfaring.....

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Driveren er ved siden av putteren den viktigste kølla i bagen. Dessuten er drive det desidert morsomste slaget. Begynn med driver så tidlig som mulig, men lær deg at du ikke trenger å bruke den HELE tida ute på bane.

Golf uten å drive er en fattigere opplevelse synes jeg.

hmm

over 19 år siden

hmm

Tror dette dreier seg mye om smak og behag. Har selv etter 5 års golfing ikke driver i baggen, men klarer meg godt med en Callaway 3+. Mener selv jeg er mer stabil med den enn en av disse vanvittig klompete driverne. Lengden på slagene er også bra nok.

Spørsmålet om driver eller ikke burde heller erstattes med spørsmålet om når bør drivern benyttes. Selv Tigern fisker opp 3wooden en gang i blant, det burde mange ta lærdom av :)

Nick

over 19 år siden

Nick

Nå er det vel ikke helt riktig som H skriver. De nye driverene går lenger og blitt mere tilgivende, men du må fortsatt komme riktig inn i ballen.
Dersom man feks. kommer utenfra og inn med enten med åpent eller lukket køllehode, som mange nybegynnere gjør, blir resultatet det samme som før, bortsett at man havner enda lenger ut i skogen.
Så bruk driveren der du føler deg trygg og la den ligge der du er usikker.
Da skal du se at det hjelper på scoren

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Bruk driveren til du ikke orker å stå oppreist lenger gutten min.

Du har jo 20 i hcp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

Det er kun gamle sullikker og sullikkinner som bør la driveren ligge til de får litt orden på ting.

Nick

over 19 år siden

Nick

Elendig råd til en ung spiller Haugerfantomet.
Etter 15 år med juniorgolf er det i allefall en erfaring jeg har gjort.
Det er de intelligente spillerene som kommer lengst.
Men for all del. Dra frem slegga og reis til skogs.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Jeg er av den oppfatning av at i steden for å unngå det man umiddelbart ikke fikser, så bør man trene på det. Klarer man ikke å drive, så skyldes det at golfsvingen har tekniske mangler som må forbedres. Det gjelder da helt sikkert også for jernslagene, selv om det ikke blir så tydelig der. Utenfra og inn-sving er som regel grunnen til at folk ikke fikser driving. Kommer du rett gjennom ballen, så hjelper det deg også med jernene.

Det er kun putteren du bruker oftere enn de 10-14 gangene du bruker en driver på en runde. Er du ung og bevegelig er det ingen grunn til at du med litt hjelp ikke skal klare å drive. Gamle kroker med stive rygger kan gjerne la driveren ligge, men vil du noe med golfen din så drive, drive, drive.

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Nick.
Gutten har jo 20 i hcp. Og jeg tar det forgitt at han har junior utstyr. Klart gutten kan bruke driveren. Skulle han vente til han ble single hcp?

Nick

over 19 år siden

Nick

Selvfølgelig skal han bruke drivern.
Men ikke der det ikke har noen hensikt.
Det er mange tilfeller risikoen er for stor.
Skal du bli god må du ta de rette valgene og det innebærer at noen ganger bør du la drivern ligge.
Jeg har sett gjentatte ganger at de som spiller med hodet er de som gjør det best.
Derfor blir din oppfordring om å bruke drivern så lenge han kan stå oppreist litt feil.
Det som vi i klubben vår i alle år har jobbet med, er å få ned macho-faktorn og heller få de til å spille fornuftig.
Det er anntall slag som teller.
Jeg tror faktisk det er lettere å få juniorer til å forstå dette enn de som har begynt å spille i voksen alder

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Helt enig Nick
Og for å summere alt det du skrev.
Spill med innsiden av hodet.

Tenk strategi og planlegg hullet du skal spille.
Bruk riktig kølle til enhver tid. Ikke gå for greenen i alle tilfeller, men legg deg opp kort der det er for stor risiko ved langt innspill, osv osv.

spørrende

over 19 år siden

spørrende

mange blandede råd her ja... foresten: Haugerfantomet hvorfår tar du den forgitt at jeg bruker junior utstyr i en høyde av nesten 180 bruker jeg herre sett... skjønte ikke helt tanke-gangen din der

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

13 år og 180cm?
Du sa ingenting om at du var mye høyere enn vanlig så derfor antok jeg du brukte junior sett. Men fremdeles synes jeg du kan bruke driver. Har du 20 i hcp så er du gjennom oppstartsfasen i golf og burde kunne bruke alle køllene i bagen.
Lykke til.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

enig med siste konklusjon.
Men jeg er også tilhenger av å begrense antallet køller i starten.
3 wood, SW, 9,7,5 og putter er fint å starte med for de fleste(tror jeg)

når man begynner å savne mer presise lengder enn det et halvsett kan gi, ja da er det på tide å utvide til fullt sett, og da kommer gjerne driveren inn også.

Hard to Hit

over 19 år siden

Hard to Hit

3 wood er de enormt mye vanskeligere å treffe enn en moderne driver. Ligg unna 3 wood i starten. Begynn heller med en 5 wood og gå deretter til driver. Spoon til slutt.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Driver bør ikke være noe problem så lenge du legger en del trening med den i starten, for eksempel med tips fra en pro.

Har spilt i 5år og 2006 er første sesong med driver. Har slått 180-200m med 3j og 4j, men nå blir det alvor. Med litt trening og tålmodighet kommer stabiliteten og plutselig har man 30-50m ekstra.

Men course management tilsier ellers at jeg kun vil bruek driver på 3-6hull pr runde, med noen baneunntak.

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Minnes en gang vi slapp gjennom en gruppe på 3 på hull 17 i Arendal. Førstemann dro opp en monsterdriver, og slo 45 grader til venstre rett ut i vannet. Andremann tok en driver av normal størrelse, og slo 50 meter fremover før ballen dro ut til venstre i vannet. Tredjemann dro opp et jern, og slo snorrett 150 meter fremover, og landet midt i fairway.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Med alt som skrives om kø på banen er jo slike opplevelser tross alt relativt artige! Ihvertfall på hul 17, kan hende ikke på hull 3....

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

Vel, jeg har i hvertfall brukt 3wood veldig mye, og synes ikke den er vanskelig å treffe godt med.
en driver har kjempetrefflate, men er til gjengjeld mye mer utsatt for svingvariasjoner.
enig at 5 wood er enklere enn 3 wood.

jeg slår 220 meter med 3wood, og litt lengre med driver, så det skal ganske mye til før jeg drar frem steikepanna når jeg stoler såpass på spoonen som jeg gjør.

andre har sikkert annen erfaring, så man må nesten føle seg frem.

seb

over 19 år siden

seb

driver er jo kjekt det , men ser litt for mange som kanskje burde brukt wooder eller aller helst en hybrid... men dette er jo fra person til person ... men på min hjemmebane som er en ny bane med ekstremt mange fra grenncard til 30 hcp . så er det et stort problem .

den ene grunnen er jo sakte spill . og den andre er en del fairwayer ligger litt tett , så i rushtiden så kan det være ganske farlig å ferdes på banen . tror mange på dette forumet ville fått bakover sveis etter en runde med all galskapen som skjer der.

Mats

over 19 år siden

Mats

Ballesteros hadde kun et treerjern som han lærte å spille golf med. Fra rough, rundt greenene, fra bunker osv. Hvis en vil mestre spillet så må en også mestre de forskjellige køllene. Idag får alle alt servert på sølvfat - utstyrsmessig. Slå med driveren, selvfølgelig skal man det. Men husk at den også har størst feilprosent. Spill med hodet ditt og legg opp strategien underveis, som tidligere nevnt kan det ofte lønne seg å dele opp med tanke på å spille hullet som det bør spilles utifra handicap, og la driveren ligge. Men kjedelig, ja noen mener det.

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Jeg tror ballprodusenter elsker drivere.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her