Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Driver tips?

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Jeg vet jo at det er en uendelig mengde eksperter som mener noe her på forumet - derfor - er det noen som har gode tips til en stakkar som skal kjøpe seg driver ? 1.89 høy, litt for hard sving, hooker lite, slicer litt....) Hyggelig om noen har seriøse tips.....

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Det der blir litt som å spørre hva du burde spise til middag idag;)

Ping og Cleveland er et tips fra meg. Skaft må du teste ut., men ser ikke bort ifra at du trenger litt stivere skaft.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Er klar over at spørsmålet er litt av den sorten Bernt (hadde jeg spurt om putter hadde du kanskje ment noe annet). Samtidig så må det vel være noen objektive kvalitetsparametere også på drivere - ikke bare subjektivitet.....

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Det er klart SS, men først må du bestemme parametrene du søker. Er det tilgivenhet eller feel (oftest lyden som er feel'en)

Derfor gav jeg mitt tips, PING kommer alltid meget høyt på tester i alle magasiner. Samme med Cleveland launcher (ikke den med grafittopp).

Det er skaftene som avgjør det meste faktisk!

Lykke til.
Try before you buy;)

Bernt

over 19 år siden

Bernt

TM er også bra, men prisen er stygg. Hvis du ikke kjøper fra edwinwatts.com da....

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

I siste nummer av Norsk Golf er det en stor drivertest. Finner sikkert noe vettugt der.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Takk Bernt - nyttig nok det der. Er nok ute etter litt tilgivenhet denne gangen. Kjøper aldri golfkøller uten å teste dem først..... aldri. Har ganske stive skaft på øvrige køller så jeg er obs på det.

Jeg antar at du med Ping mener G5, men har du no' peiling på hva en vanlig duffer bør kjøpe fra TM - R7 eller R5. Prisen er ikke så nøye - noen gir den vekk til meg :-)

Når blir putteren din å få kjøpt forresten ?

Takk til deg også Jørgen - jeg så den men ble ikke så sykt mye klokere.... og det er kanskje noe av grunnen til at jeg stiller det litt dumme spørsmålet - har spilt lenge men har aldri vært særlig utstyrsfokusert :-) så jeg har aldri lært meg de finere detaljene på slikt.

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Til SS. Ping'en leveres med to forskjellige skaft, et "originalt" ping og et grønt Aldila-skaft. Jeg har HØRT at Aldila-skaftet er lettere å slice med, uten at jeg kan verifisere det her. Tenkte bare å nevne at du burde prøve driveren med begge skaftene.

Personlig har jeg en G2 med Aldilaskaft. Synes ikke jeg slicer mer med den enn med de andre køllene, men det er nå meg da.

Mr 100

over 19 år siden

Mr 100

Smilende Sam!

Hvis du ønsker mer kontroll på drivene, så er mitt tips at du vurderer å skaffe deg et skaft med høy vridingsstivhet (torque).

Jeg har i perioder (!) vært kjent for å ha en urytmisk sving, noe som særlig straffer meg fra ved bruk av driver. For å få mer kontroll gikk jeg over til å bruke et kortere driverskaft (43 tommer) med torque 1,9) (Harrison Titanium Pro 1,9).

Et stivere og kortere skaft gir mer kontroll, og du blir mindre straffet ved mis-hits. Men et kortere og stivere skaft fører også til en noe kortere lengde og en lavere ballbane. Et kortere og stivere skaft er gir også langt mindre respons, og det kan virke "dødt" å slå.

Mer kontroll fra tee samt hard jobbing med å forbedre svingen førte til forbedring fra 8 til 4-tallet i hcp. Jeg har nå en bedre sving, og har gått over til å bruke skaft med litt mindre vridningsstivhet og med høyere kick-punkt. Dette for å få en høyere ballbane og mer carry samt mer følelse i driveren.

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Mr 100. Fører ikke høyere kickpunkt til lavere ballbane da?
Trodde det var motasatt av det du sier.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Takk NG Bull - slike tips er veldig ok

Mr 100

over 19 år siden

Mr 100

Haugerfantomet,

Et høyt kick-punkt skal sett isolert sett gi en høyere ball-bane.

Jeg spiller nå med Graphite Design YS-6+. Det skaftet er mid flex, medium tip og har soft/medium butt stiffness. Skaftet gir meg høyere ballball enn tidligere skaft, og særlig en høyere lauch angle.

olemartin

over 19 år siden

olemartin

Ser du nevner R5. Har en slik liggende i baggen og er veldig fornøyd med den. Ofte sikrere med den enn med 3w min (Sier kanskje mer om min 3w da..)
Jeg ungikk R7 fordi jeg ikke ville ha skruer. Sikker på at jeg vill skrudd meg bort ofte.

God pris på den på www.tgw.com om dagen.

Mr. 70

over 19 år siden

Mr. 70

Helt feil, Mr. 100, høyt kick-punkt gir lavere ballbane.

yngve

over 19 år siden

yngve

hvorfor er TM så dyrt i Norge?

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Fordi det er bare kule folk som har det... ;-))

Lucky Fluke

over 19 år siden

Lucky Fluke

Jeg sverger til TM r7 (r5 om du har høyere hcp enn 10) og Titleist. Har aldri likt Ping, Cleveland og Cobra. Er noe med feelen på de. G2'en er ikke så ille da, og har ikke testa G5.

Skaft er det viktigste du kan fokusere på. Kjøp deg en driver du digger utseendet på ;) Den nye KZG Gemini har scoret veldig bra på tester.

olemartin: skruer er bare tull ja. Jeg skrur ikke på mine. Men r5'en har da vitterlig 2 skruer ;)

Lucky Fluke

over 19 år siden

Lucky Fluke

King Ben: Men hvorfor har du TM da? :D

Nicky Butt

over 19 år siden

Nicky Butt

Jeg vet heller ikke om noen kule som har TM. Ikke en eneste en faktisk...

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Lucky Fluke - Poenget ditt med at man bør ha under 10 i hcp for å spille R7 gjelder det R7 tour "edition" eller også den "vanlige" og - gjelder det både 460 og 425 og i så fall hvorfor ?

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Hmmm.
Tenkte mest på Gunder jeg da! og Henrik, og Sergio..... osv.osv.osv. ;-)))))

yngve

over 19 år siden

yngve

KB, har du konvertert?

jeg tror du må kjøpe Callaway nå.....

Nicky Butt

over 19 år siden

Nicky Butt

King Ben. Alle de du nevner er kjøpt og betalt, utenom Gunder som bare fulgte røkla og trodde det skulle være slik.

Lucky Fluke

over 19 år siden

Lucky Fluke

Smilende Sam:
jeg er nok ikke rett mann å spørre så konkrete spørsmål om driverne. Men etter en diskusjon med en pro på Fornebu konkluderte han med r5 for for de med 10 og oppover i hcp. r7 tour edition for de lave stabile singlehandicapperne. Men dette var bare en gylden regel pga tilgivelighet i køllen, og også med hvor mye spinn køllen gir ballen. Du kan absolutt ha en r7 om du har høyere enn 10. Det kommer an på hvor ofte du treffer kula midt på drivern :) Sjekk med noen proer du for bedre råd. har du hy svinghastighet og bruker en 460 får du ofte ballooning ballbane, som går noe kortere. Dette kan ikke jeg spesielt mye om, hører bare på disse som kan ;)

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Jeg hermer etter Sergio fordi han svinger så kult :-)

Men jeg var TM-fan når Sergio spilte med titleist også da. Kanskje jeg ble lurt av Ernie Els i den tiden. Enda lengre bak i tiden ble jeg lurt av Callaway. Og helt enda lengre bak der, ble jeg lurt av et billigsett.

Designet på r7'en liker jeg, og kun derfor har jeg drivern. Gundern er lur. Hør på Gunder.

Har sansen for Srixon, KZG og Titleist også. Jahapp! Nøyaktig SÅ kul er jeg.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Skal ALDRI ha Callaway!!!!!
Hva mener du med konvertert....????? ;-)))

olemartin

over 19 år siden

olemartin

Lucky Fluke, det er skruer på r5-en ja, men de sitter fast.. :P

-olemartin - som kjenner en dritkul fyr som har TM

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Gunder:
Det er ikke fordi SG bruker TM han svinger så kult!!!!
Tipper han svinger like kult med oljo.... ;-))))

Sorry hvis du ble skuffa nå......

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Gunder bruker R7 fordi han liker designet. Ubevisst fordi den likner på noe kjent, nemlig ham selv. Skruene er tilleggsutstyr. Moahahaha.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

King Ben: Jeg vrir sannheten til å passe de som svinger kult !!! Det må du sa skjønne. hehe.

Japp. Designet er tøft. Jeg liker også profilen og logoen til TM. Derfor bruker jeg køllene. Jeg er lett å lure på identitetsdesign. DET er sikkert. Branding is king!

Gunnar: Jeg har jo skruer i huet mitt også. Sikkert derfor jeg slår deg hver eneste gang vi spiller match :D Ok bortsett fra den ene gangen da. Men da spiste jeg for mye vafler før vi begynte.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Okej....
Er det derfor han vil ha ekstra stiff skaft....Han tror det er tykkere enn vanlig, for å se ut som han har muskler......;-)))

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Vafler? Høh, du spiste ikke en eneste vaffel. Du spiste riktignok speilegg og brød til frokost. Mulig at dette kan ha blitt til en vaffel eller to i det intrikate tarmsystemet ditt. Det vil jeg i så fall helst ikke vite noe mer om. Uansett vant jeg DEN VIKTIGE matchen. De andre var bare oppvarming og nedkjøling.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Vet du. Nå husker jeg. Den midterste matchen som du mener var den viktigste, der triksa du til deg et ekstra slag på meg. JEPP! Du måtte ha et ekstra slag siden jeg hadde vært på golftur rett før dette. Latterlig. Du stod sikkert å trente på Fornebu hele uken jeg var borte.

King Ben: Blah! Jeg tar aldri tungt det som sandbaggere sier til meg.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Takk lucky fluke - jeg er bare ute etter mest mulig info FØR jeg snakker med proen og tester køller....

Gunder - jeg er med deg her.... man skal aldri utelukke kulhetsfaktor - ihvertfall ikke når man er en så dårlig spiller som meg. På den andre siden - jeg har vel brent meg på å kjøpe kule køller som var for dyre for meg før...

King Ben

over 19 år siden

King Ben

He-he....
Men du har rett i noe!! Jeg så ham på Fornebu mens du var på Salobre!!!! Det er helt korrekt..

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Takk til alle for rådene over - det ble R7-460 med regular shaft etter en hel time med testing sammen med DWC på Miklagard. Fantastisk service til et ikke-medlem som kom vassende i T-skjorte og utvaska piratbukser. Ikke bare fikk jeg testet køller, jeg fikk også med meg noen a-ha opplevelser hva angikk sving etc. og en hyggelig golfprat.

I det hele tatt var Miklagards folk utrolig service minded, både ift. meg og ift. min sønn som var med opp. Jeg tror kanskje noen skal revurdere den sure kritikken.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her