Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Driving range

Ernie Pels

over 21 år siden

Ernie Pels

Nå som banene er stengte er det vel kvaliteten på driving rangen som er viktig. Hva skal til for at en range er bra ? Bred? Flat? Billig? Gressutslag? Lang? Og hvem er den beste?

Sandnes og Sola GK

over 21 år siden

Sandnes og Sola GK

Sandnes og Sola GK sin range er blitt veldig bra. Den er bred, har godt plasserte lengdemarkeringer og en fin spredning av hull/flagg man kan sikte seg inn på. I tillegg har ca. 10 av utslagspunktene fått overbygg og rangen har selvbetjent flomlyskastere - to ting som gjør det mer sannsynlig at man tar en tur ut på rangen en kald og mørk vintersdag.
Det eneste negative punktet er lengden på rangen (205-210m), som gjør at ballene som brukes er av den minst sprettne typen, som igjen gjør at man ikke kan bruke rangetrening som lengdereferanse.
Man burde derfor lagd en alternativ lengdemarkering som er normalisert til normale golfballers lengde...

Ranger

over 21 år siden

Ranger

Den skal helst være slik at man slår mot nord og skråne svakt oppover. Da unngår man sol i øynene og man ser alltid hvor ballen lander. Den bør også være lang nok. I hvertfall 220 meter med et nett eller gjerde i enden (med tanke på de som eier ballene).

Jølla

over 21 år siden

Jølla

Den nye rangen på Haga er i sæklasse størst og best av de ca 30 banene jeg har vært på i norge. Alt er bygd i betong med tak over i to etager, nye baller,nye matter, nok av lengdemarkeringer.

Skulle man ønske seg noe mer måtte det være flomlys og at rangen hadde vært noe lengre.

Personlig mener jeg at det viktigste med rangen er et godt område for nærspillstrening og en god puttinggreen med samme hastighet som på banen.

BP.

over 21 år siden

BP.

Enig med Jølla. Haga har en fantastisk DR:

> flott bygg
> 100 meters flagget er plassert på en green-etterligning (nesten tilsv. på 150 og 200 m flaggene)
> du SER at ballen din får backspinn, og til de grader!!

jeg gleder meg hver gang jeg tar turen dit!

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Det viktigste for meg er at range'n har gresstee, det gir den
mest realistiske slag-opplevelsen. Det er "dessverre" sjelden
at ballen blir liggende på matte ute på banen.

Miklagard har en god gressutslag som monner.

Ranger

over 21 år siden

Ranger

Ja, gressutslag på rangen er en stor fordel. Allikevel må også jeg påstå at Haga har en meget fin DR. Tak over alle utslagene gjør at man kan stå og trene i regn og surt vær i "komfortable" omgivelser.
Den har allikevel sine negative sider;
- Ligger langt fra klubbhuset.

- For kort. Det ingen problem (ihvertfall for meg) å slå over nettet på andre siden. Hvis noen kommer bort til meg og forteller at jeg ikke får slå med driver der blir jeg meget skuffet. 8 millioners range og forbudt med driver... det rimer ikke.

- Savner en liten kiosk ved rangen hvor man kan få kjøpt kaffe, vaffel eller lignende.

Selv om jeg drar frem negative sider her mener jeg at rangen er 98% bra og 2% dårlig...

Terje

over 21 år siden

Terje

Jeg liker også Haga's range godt. Nye fine baller av god kvalitet uten at jeg egentlig synes det er viktig. En annen positiv ting er at prisen for en bøtte ikke er vesentlig dyrere enn andre steder med mer moderat range (hadde forventet noe annet).

Enig med Ranger i at den er litt kort, men det har ikke noen stor betydning for meg. Det å se omtrentlig lengde på slagene har etter min mening størst betydning på kortere slag.

Også enig i at rangen ligger for langt unna klubbhus og første tee.

En annen innvendig er at rangen ligger i nedoverbakke. Dette gjør at man ikke har så stor nytte av å se hvor langt ballene går. Etter min mening er en helt flat / svak oppover det beste.

Synes Ballerud har en god range selv om den ikke er like flott som på Haga. Det negative med Ballerud er at de har svært dårlig tilbud til de som ønsker å trene nærspill - ok ikke minst at de krever betaling av de som ikke er medlemmer og som ønsker å trene putting.
(på den annen side har jeg en viss forståelse for det siste - tror ikke det hadde vært spesielt god gresskvalitet på treningsgreenen dersom alle som stod på rangen skulle slå noen putter før/etter besøket på rangen)

Ernie Pels

over 21 år siden

Ernie Pels

Synes det er helt utrolig at ikke flere tilbyr gressutslag! Vi ble lovet det på Grønmo, men det ble forkastet fordi noen mente at det ville kreve 50 meter d-range og rullere på!!!

Personlig drar jeg heller til Kråkstad d-range og slår fra siden (gress) enn å stå på matte...

Ranger

over 21 år siden

Ranger

Når det gjelder Ballerud, liker jeg ikke den rangen fordi den er helt flat. Det er vanskelig å se hvor ballen lander. Den peker også mot vest. Dette betyr at du får solen i øynene sent på ettermiddagen. DET er ugunstig.

Jepp

over 21 år siden

Jepp

Miklagard har 4000m2 gressutslag på rangen, masse lengdemarkeringer, skikkelige baller, pitching green med bunker. Perfekte treningsforhold for alle. I tillegg er det en 6-hullsbane med god kvalitet.

Drivern

over 21 år siden

Drivern

Hvor mange driving ranger uten bane er det på østlandet ?
Er Ekeberg operativ?

Arne Karlsen

over 21 år siden

Arne Karlsen

Ballerud og Grorud (de har treningsbane)

Joker

over 21 år siden

Joker

Arne Karlsen:
Jeg tror ikke folka på Grorud GK blir særlig glade når du kaller banen deres for treningsbane. Den er slopet og man må grøntkort som andre baner.

Knekt

over 21 år siden

Knekt

Du skjønner det, Joker, at alle baner som ikke har par 4 eller par 5 hull er treningsbaner...

Det betyr at hver gang du spiller en vanlig golfbane, er det bare trening hver gang du kommer til et par 3 hull ;-).

Hvis Groruddalen er en treningsbane, er det ihvertfall en veldig bra en!

Hilsen
Ikke-medlem-men-har-spilt-der-5-eller-6-ganger.

Golferen

over 21 år siden

Golferen

Grorud er mer en pitch and put. Reiser du til f.eks. Irland, så vil du se at alle "slike" baner er omtalt som pitch and put. De kan gjerne også være 18 hull, og du trenger ikke grønt kort for å gå der.

Golferen

over 21 år siden

Golferen

Altså, det jeg mente å si var; Grorud er en fin "pitch and put" bane, eller treningsbane.

Arne Karlsen

over 21 år siden

Arne Karlsen

He he - det var bevisst at jeg provoserte litt. Jeg har spilt Ballerud en gang (og det blir neppe fler) og Grorud 2-3 ganger i min 7 år lange golfkarriere. Jeg synes Grorud er en meget god par-3 hulls bane, MEN jeg drar aldri dit for å "spille golf" jeg drar dit for å trene. Å kalle banen en treningsbane var litt på kanten, enig i det.

Sola i trynet

over 21 år siden

Sola i trynet

Mange baner har klart det mesterstykket å legge drivingrangene sine mot vest. Ballerud er nevnt lenger opp. Men også Kongsberg er et mareritt for øynene når det er pent vær.
Det forteller ganske enkelt at de som drar i gnag baneprosjekter ikke har peiling, og da blir neste spørsmål: Hvorfor er de i det hele tatt involvert. ??

Terje

over 21 år siden

Terje

Hvis området man har til rådighet for bygging av bane / range er begrenset er det selvfølgelig rangen som må lide ved f.eks å bli lagt øst-vest.

Tøff i trynet

over 21 år siden

Tøff i trynet

Hadde ikke de som drar i gang baneprosjekter vært involvetert, hadde det neppe eksistert mange golfbaner. I svært mange av diiskusjonene blir styret og ledelsen angrepet tilsynelatende uten grunn. Når det gjelder retningen på drivingrangen kan det vel hende at man må gjøre et kompromiss i forhold til f eks det areal man har til rådighet.

Samtidig med at noen er tøffe med sola i trynet på drivingrangen, legger andre ned arbeid for å få forholdene best mulig ut fra de rammer som gjelder - det mest positive å si om tøffingene er vel at innleggene på Scangolf har en viss underholdningsverdi..

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her