Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvor lang slår dere?

KJK

over 19 år siden

KJK

Hvor langt slår dere?
Jeg er en fersk golfspiller, jeg begynte å spille i fjor. Jeg har nå kommet med ned til 20,8 i HC. Det jeg lurer på er hvor langt dere slår med de forskjellige køllene?
Mine lengder er som følger:
LW - 40 m (veldig ustabil)
SW - 70 m
PW - 100 - 110
9 - 115 - 120
8 - 125 - 130
7- 135 - 140
6 - 145
5 - 155
4 Hybrid 165
3 Hybrid 175
Driver ca 210 - 220

Med Farway Woods treffer jeg ballen annenhver gang!!!

Er dette normalt for mitt HC?

Takker for tilbakemelding!

Kock

over 19 år siden

Kock

Dette høres jo bra ut det, er vel rimelig ok for en som har 20 i hcp, som bare har spilt et år!!

Leseku

over 19 år siden

Leseku

Høres helt normalt ut. Med det hcp'et har du hvertfall ikke for lite lengde. Men man bør egentlig ikke fokusere på lengden i seg selv. Med en bra sving vil du slå både langt OG rett! :)

PlayBoy

over 19 år siden

PlayBoy

Driver: 230 carry, 240-260 totalt
3w: - 215
2hy - 200
3 - 190
4 - 180
5 - 170
6 - 160
7 - 150
8 - 140
9 - 130
P - 120
G - 110
S - 95 +bruker til chip
L - 80 +bruker i bunker

PlayBoy

over 19 år siden

PlayBoy

Og jeg treffer ballen hver gang men den går dit jeg vil bare på hvert 4de slag. Likevel spiller jeg stabilt på 80-85 slag.
Mao, det betaler seg å ha trent MYE på nærspill og putting.

wahwah

over 19 år siden

wahwah

LW - 60
SW - 80
AW - 95
PW - 105
9 - 115
8 - 130
7 - 140
6 - 150
5 - 160
4 - 170
5w - 190
3w - 220
1w - 240

Drivern går 240 når jeg treffer riktig, halvparten av slagene mine så går den istedetfor høyt og lander rundt 200 meter, de andre woodene går så og si alltid 190 og 220...

Jeg spiller alltid med min far, han slår ca like langt, noe som må bety at jeg har mye potensiale til å slå lengere ettersom jeg er yngre og sprekere :)

Jørgen slice

over 19 år siden

Jørgen slice

Listen nedenfor er slik jeg slår mine gode slag, tallet i parantes angir anslagsvis hvor mange prosent med aktuell kølle som får akseptabelt resultat:

D 250 (20%)
3W 230 (80%)
U1 225m (80%) (utility 16grd)
5w 215 (80%)
2I 210 (25%)
3I 195 (30%)
4I 185 (35%)
5I 175 (70%)
6I 165 (75%)
7I 155 (80%
8I 145 (85 %)
9I 135 (85%)
PW 125 (85%)
GW 105 (70%)
SW 90 (80%)
LW 70 (80%)

Jeg skrev i innledningen "akseptabelt resutat". Dette blir veldig individuelt, men jeg er litt romslig. Innspill i nærheten av green er ok, utslag i nærheten av FW er ok. Lengdemessig har jeg vel toleranse på +- et jern eller noe sånt.

tassen

over 19 år siden

tassen

jørgen slice: du må da ha alt for mange køller i bagen.. Du har fått med deg at du kun kan ha 14? hehe
Du også playboy.. blir 15 med puttern..

Cirka

over 19 år siden

Cirka

D 250,35
3W 233,78
2I 208,58
3I 194,36
4I 188,00
5I 175,12
6I 164,07
7I 154,22
8I 140,08
9I 130,99
PW 122,01
SW 103,55
LW 86,51

Dette er kun ca lengder

wahwah

over 19 år siden

wahwah

haha cirka :)

704

over 19 år siden

704

Basert på hvilken kølle jeg bruker når det er flatt og vindstille (altså med rull):

D 230-250 (dog ikke fra fairway :o)
3W 200-230
3j 190-200
4j 180-190
5j 170-180
6j 160-170
7j 150-160
8j 140-150
9j 130-140
PW 120-130
GW 105-120
56 85-105
60 <90

Det hender selvsagt at det overlap'er litt her og der alt etter dagsform, temperatur, risiko etc.

Jørgen Slice

over 19 år siden

Jørgen Slice

Du skjønner det "Tassen", det er mulig å endre innholdet i baggen avhebgig av dagsform, bane og spilleforhold. Som du ser er jeg god(?) med 3w, 5w og dårlig med driver. Driveren ligger i bilen dersom det er risky å slå skjevt. GW erstattes ofte av PW med redusrt swing og holde litt lavt. 2I er kun for spesielle dager med mye vind, den er lett å slå lavt.

Jeg har bare 14 køller i bagen og 3 i bilen eller i skapet (alltid)!

Leseku

over 19 år siden

Leseku

1/3 SW - 50m
2/3 SW - 70m
SW - 80m
1/3 GW - 60m
2/3 GW - 90m
GW - 100m
1/3 PW - 70m
2/3 PW - 100m
PW - 110m
9 jern - 120m
8 jern - 135m
7 jern - 145m
6 jern - 155m
5 jern - 165m
4 jern - 175m
3 jern - 185m
2 jern - 190m
3 wood - 210m
Driver - 250m

Har også et 1'er jern liggende i bilen som Jørgen. Spiller en sjelden gang dette istede for 2'er jernet..

Ha ha

over 19 år siden

Ha ha

Je dere kan jo drømme.

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

jeg slår LANGT jeg!!!

caddy

over 19 år siden

caddy

ser at ingen her opplyser om hvilke grader de ulike køllene har, så KJK
kan vel egentlig ikke sammenligne så veldig mye her. 6 jernet til callaway bør nødvendigvis ikke være likt med f.eks. 6 til Taylor Made.

Snappy

over 19 år siden

Snappy

For meg blir det bare å kopiere Leseku.. Stemmer på en prikk på mine slag.

snappy

over 19 år siden

snappy

Til caddy:

Skal man begynne å opplyse hvor mange tommer hvert skaft er også da eller... Håper du tuller!!!

Feinsmecker

over 19 år siden

Feinsmecker

Jepp, skaftlengde og ikke minst flex og skaftfabrikant er viktig, må også ta med hvilken ball man bruker og om man spiller i T-skjorte eller vindjakke. Om man bruker stålspikes eller metallspikes har også en viss betydning.

Huff

over 19 år siden

Huff

Men det er da det samme for deg hvor langt jeg slår med hvilken kølle, med mindre du er caddien min! Skjønner ikke at folk er så opphengt i disse lengdene, hjelper ikke at du slår 260m langt inni skogen, eller slår 7er jernet 160 meter 1 av 10 ganger...

wahwah

over 19 år siden

wahwah

så hold det for deg selv da huff, noen liker å snakke om lengder, de som ikke synes noe om det kan jo enkelt å greit la være å svare..

det hjelper ikke å slå 100 meter med 8'ern å lande i skogen heller...

virker uansett ikke som om folk har skrevet de lengdene de slår når de drar maks til her, altså går i skogen på halvparten av slagene ;)

Erik

over 19 år siden

Erik

For ikke å snakke om luftemperaturen.
Den er meget viktig, og itillegg høyde over havet.

Erik

over 19 år siden

Erik

Når vi legger sammen alle disse faktorene, så tror jeg det blir helt umulig å sammenligne disse lengdene.

wahwah

over 19 år siden

wahwah

Erik, om man skal ta hensyn til alle utenforliggende forhold er det veldig lite i verden som går å sammenlikne.. Men for all del, takk for en brilliant analyse..

Bjørnulf

over 19 år siden

Bjørnulf

Erik:

Hvor mye lengre går 8 jernet ditt i 32 grader med høy luftfuktighet enn i 14 grader og lav luftfuktighet?

Erik

over 19 år siden

Erik

Vet ikke Bjørnulf, men ifølge en person, så slo man hele 7% lengre fra 10-20 grader.
Isåfall blir vel forskjellen
drøyt 12% fra 14 -32 grader.
Luftfuktigheten har vel neppe noen betydning.

Erik

over 19 år siden

Erik

Jeg synes det hørtes mye ut disse forskjellene, så er itvil om det stemmer.

Høyde

over 19 år siden

Høyde

over havet spiller mye inn på lengde.
Lufttrykk spiller også mye inn.

Men enig med Huff. Bedre å være stabil med lengde på de ulike jern enn hvor langt man slår/tyner hver kølle.

Mye skryt på lengder her inne ja.

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Til "høyde" .Tror ingen her skryter på lengde men har som Jørgen skriver nevnt hvor langt de slår når de treffer ballen godt. Dvs når de har gjennomført et teknisk godt slag.

Jeg kjenner en god del som slår like langt eller lenger en de som har skrevet her. Vel og merke ikke snitt lengder men når gode slag er utført.

Hvis snitt lengden skulle nevnes ville nok listen sett anderledes ut. Trådstarter har aldri spørt om gjennomsnitt, bare hvor langt folk slår med køllene sine.

Husk det er alltid noen som er høyere, sterkere ,slår lenger enn deg osv. osv.

Det viktigste i golf er nok alle enige om , det er å få en sving som er gjentagbar og stabil. Da er det ikke lurt å kline til hver gang (de som kjenner meg ler nok rått av at jeg sa dette) ...men det er nå litt gøyalt å leke Herkules da..:-)

Høyde

over 19 år siden

Høyde

Delvis enig Simen

Jeg har vært oppe i sikkert 130m med PW men det blir litt søkt å sette det opp som normal lengde. Har også gått 6 over én gang men har 11 i HCP og går ofte på 12-15 over par. Skal jeg da si at jeg er 7 hcper?

Ikke viktig, men det er mye skryt på lengder

hp

over 19 år siden

hp

Alle mannfolk veit jo det att det er lengden som teller.

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Morn igjen "høyde". Igjen jeg tror de som har skrevet her mener hvor langt de slår når de slår gode slag. Ikke når de knaser til hva de er gode for og i tillegg har vinden i ryggen.

Til eksemplet ditt. Skjønner hva du mener. Men synes ikke tankegangen passer helt her. Når jeg skal slå et slag mot en green velger jeg kølle etter lengden som er riktig utifra "god treffet" ,dvs et godt teknisk utført slag med min sving, ikke mitt gjennomsnitt med den aktuelle køllen.

Gjennomsnittet er ofte en god del mindre da jeg ikke er flink nok til å gjenskape god treff gang etter gang. Skulle jeg valgt etter gjennomsnittelig lengde med den aktuelle køllen ville jeg litt vel ofte flakse langt bak greenen når jeg gjør ting helt riktig. Bak greenen er det stort sett bare trøbbel.

Derfor er det bedre å beregne lengde utifra de gode treffene slik at du er i nærheten av pinnen når du gjør det riktig og har litt distanse igjen til flagget ved duffer,manglende sweetspot treff og andre feil treff.

Til slutt hvis folk sier de slår 250 + med driver i snitt skryter nok de fleste golfere i Norge, hvis de derimot sier de slår 250+ når de får til teknikken sin, er ikke det skryt. Det finnes plenty av folk som slår såpass eller lengre....bare ikke hver gang:-)

704

over 19 år siden

704

Mulig det finnes mange som skryter av lengder her inne, men det betyr ikke at alle gjør det.

Jeg er en av dem som har skrevet 120-130 med PW. Hadde det vært for et par år siden hadde jeg skrevet 125-135, og det er ikke fordi det var skryt på den tiden, men fordi jeg slo lenger før, men har endret svingen.

Det har jo liten betydning hvor langt man slår så lenge man er komfortabel med svingen og presisjonen. Hvorfor skal man lyve om noe sånt under et anonymt nick?

Golf.se

over 19 år siden

Golf.se

Vil bare opplyse om at dette er langt over gjennomsnittet på PGA-Touren i lengde.

Viktig at man tenkter lengde i carry for å bestemme hvilken kølle man skal slå og hvilken ballbane..

Selv kan jeg ta 6-jernet som eksempel: Dersom jeg slår den med riktig tempo i en høy ballbane (som de fleste vil ha med mid-jernene) slår jeg det 155-160 meter. Dersom jeg legger på forwardpress og mer vekt på venstre fot gjennom impact kan jeg presse det opp i 175 meter. Men hva er vitsen i det? Slik som 125 meter liker jeg å slå 8-jern i stedenfor et fult 9-jern.

Se på Tiger og Mickelson . Hvor ofte slår de fulle slag med jernene sine? Det er ikke ofte. 3/4 svingen er brukt på 90 % av jern-slagene til Tiger og 95 % av Phil sine (henhold til hjemmesidene deres). Derfor slår ofte disse 8 jern fra 135 meter som et eksempel.

Lær å slå 3/4 slag og skru, ballbane og lengde vil bli mer stabilt....

704

over 19 år siden

704

Det er jo akkurat det jeg sier. Lengden har veldig liten betydning så lenge man er komfortabel og presis med hver enkelt kølle. Personlig såt jeg mindre presiste med en roligere sving, som gir ca 110 meter med en PW og spiller derfor full sving.

Jeg kan jo også slå 140 meter med en PW ved å legge den bak i stancen, men det har jo ikke noen hensikt.

Jeg har for øvrig også understreket at tallene mine er med rull i tilfelle du ikke har fått med deg det. Jeg får lite bite på norske greener og spiller derfor med en del rull. Når jeg spiller f.eks. i Spania eller Portugal der ballen biter bedre så må jeg av og til gå opp en kølle, men til gjengjeld slår jeg litt lengere der nede pga varmen.

Og hvorfor i all verden sammenligner du med pga-spillere? Det er jo fullstendig irrelevant. De slår jo bare den lengden der de er mest presise. Og for dem er jo det ofte en 3/4 sving med en wedge, mens jeg er mest presis med nesten full sving. Nettopp fordi jeg er langt fra det nivået der jeg kan redusere svingen min i forhold til lengder annet enn med de aller korteste køllene og fortsatt være presis. Jeg har kommet meg godt ned på singel hcp med en standard sving, hvilket ikke er spesielt vanskelig, mens det er nå jeg må begynne å virkelig terpe på det du sier. For øvrig bruker de ofte PW på over 120 meter til tross for at de ikke slår full sving.

Uansett, så er poenget mitt at det er jo ikke noe poeng å lyve på lengder her inne, og å sammenligne med pga-spillere er jo bare dumt. Du snakker tross alt med amatører.

very bad golfer

over 19 år siden

very bad golfer

Driver - 150m
3-wood - 150m
5-wood - 150m
5 hybrid - 140 m
3 jern - 80m
4 jern - 100m
5 jern - 135 m
6 jern - 130 m
7 jern - 120m
8 jern - 110m
9 jern - 105m
PW - 95m
GW - 85m
SW - 55m
LW - 55m
putter - 70m - pegget
mageputter - 35m (alt for tung)

Hvorfor har jeg tre woods i bagen?

Grønt Kort Hacker

over 19 år siden

Grønt Kort Hacker

Carry lengder
Driver 180
21 grader hybrid 160
4 jern - gitt opp foreløpig
5 jern 150 rett i skogen
6 jern 140
7 jern 130
8 jern 120
9 jern 110
PW 100
52 grader 85
56 grader 65
60 grader 100 (treffer med sålen)

Caddy

over 19 år siden

Caddy

til snappy.
jeg tuller ikke.... Håper du skjønner at en kølle med 28 graders vinkel går lengre enn en med 31. men begge kan kan være 5 j.
Trodde det hadde noe å si jeg, beklager hvis ikke.

eliespiller

over 19 år siden

eliespiller

Dealen med lengder er at man skal kunne slå langt når det trengs..
For spillere med hcp 1 og bedre er det essensielt å kunne slå langt. Dette er så man skal kunne spille aggresivt inn på pinner som står gjemt bak bunkere osv.. Det andre er at man kan slå wedgene rolig å ta spinnen ut av ballen

Men for den "vanlige golferen" er det mye viktigere å slå rett da det blir lettere å treffe greene på riktig antall slag--

gamebreaker

over 19 år siden

gamebreaker

Sam sneed sa:"klarer du og slå 100 meter med hver eneste kølle i baggen......er du god"

Leseku

over 19 år siden

Leseku

Hørt om han som puttet opp hele bakken på hull 18 stavanger? Er en 150 meter vil jeg tro.. Klarer man 150 med putteren må det vel gå med resten av køllene også, hehe :)

mr. birdie

over 19 år siden

mr. birdie

Lengde er ikke viktig,man kan vel si at det å slå rett er viktigere!

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Hei Mr Birdie. Enig i at rett er viktigst ,men langt......og rett er morsomst. Desverre er det siste relativt vanskelig å kombinere.

Må nok intensivere treningen ytterligere:-)

Var oppi dalen i dag, banen begynner å se fin ut. Hvis varmen kommer slik metrologene tror, er det nok ikke lenge til vi kan slå både rett og langt over åsdammen igjen:-)

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

tenker vi sier at en kombinasjon er viktig jeg...

mr. birdie

over 19 år siden

mr. birdie

Har sett att det ikke er lett å kombinere for deg simen ref. klubbmesterskap 05 hehe.

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

AUCH!! :-) Men på den annen side er oddsen for bedre resultat i 06 skyhøy....05 mesterskapet var selvfølgelig bare taktikk for å gi meg et mentalt overtak til 06 mesterskapet...

mr. birdie

over 19 år siden

mr. birdie

Hørte noen rykter om korte driver på evje forrige uke!!

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Dette er selfølgelig også bare taktikk..... Jeg kan jo ikke bruke opp de lange allerede nå:-)

Spillet mitt på Evje var lettere tragisk etter hull 2 ,massiv rusk i sving maskineriet, eneste som var bra var nærspillet...minus putter..

Uansett deilig vær og godt selskap og etter 250 baller på rangen i dalen i dag er det verste rusket ute.....tror jeg

vv

over 19 år siden

vv

SW- 80
PW- 110
9 - 120
8 - 130 (ca )
7- 140
6 - 150
5 - 160
5 wood 180
3 wood 200
Driver 230-250
hilsen en oppgitt 14 åring. jeg har spilt i 5 år og har 25 i hcp hvorfor går hcp mitt MYE saktere ned en andre sitt:( jeg spiller 3 ganger i uken.....!

PøttFøkker

over 19 år siden

PøttFøkker

det første du må gjøre er å komme ned på jorda og si sannheten til deg selv om lengdene dine.
så snart du innser at det du skriver her er bullshit, så vil det hjelpe masse.
dersom du normalt driver 230-250 meter, og har 25 i handicap, så er du en snik, ellers har du aldri trent putting og chipping.

jeg virker kanskje negativ, men jeg rett og slett nekter å tro at en 14 åring med 25 i hcp har en normaldrive på 230-250 meter.

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

"Pøttføkker", han driver 230-250 når han slår et godt slag. Det har aldri vært snakk om snitt i denne tråden.

At en 14 åring slår 230-250 med driver når han gjør gode slag er da ikke noe uvanlig.

For noen år siden spillte jeg på Kongsberg med et brødre par på 11 og 13. 11 åringen drivet godt over 200 og 13 åringen hadde ingen problemer med å nå 250.

Husk at 14 åringer kan være over 180 høye , de er meget myke og ikke redde for å rappe til ballen.

Merkelig hvor aggresive enkelte blir om noen slår lenger enn en selv med mellom til høyt handicap.

Jeg slår selv lenger enn de aller fleste selv om jeg har middels handicap (20,8) ,slagmessig derimot får jeg bank av veldig mange.

Lengde er gøy og fasinerende men det er nå en gang scoren som teller.

I stedet for å hakke på en 14 åring kan du jo heller hakke på meg som er gammel nok til å ikke bry meg. Har vært mange ganger godt over 250m med et 3'er jern.

Kom igjen og kall meg en løgner....jeg vet du har lyst:-)

wahwah

over 19 år siden

wahwah

vv, trener du mye nærspill og putting? trener du mye på rangen eller går du bare tre runder i uka?

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Jeg slår noenlunde samme lengde som den omtalte junior, manglende stabilitet og svakheter fra 30m(og mindre) til hull er den eneste årsak til at hcp er over 10.

trening, trening, trening....

PøttFøkker

over 19 år siden

PøttFøkker

Simen,

ikke kom å si at det ikke er noe uvanlig at en 14 år gammel 25 handicapper slår 250 meter drives. da vet du ikke hva du snakker om.

ikke sa jeg at jeg ikke trodde han kunne slå det heller, men at han ikke kunne ha en normaldrive med de lengdene.
når han skriver 230-250, så anser i hvertfall jeg det som noe han mener er normalt. dersom han hadde skrevet "maks 250", så ville saken vært noe annerledes, om enn fortsatt noe tvilsom.

du kan virkelig ikke mene at du tror på alle som skryter av lengdene sine her inne. I så fall skulle jeg likt å vite hvor jeg finner disse longhitterne på banen, for det er utrolig sjeldent at jeg møter noen som helst som har lengder i nærheten av skrytepavene her inne.

hvor interessant er det å vite hva som er det maksimale en person kan klare? realismen er jo da helt borte, og helt ubrukelig i all sammenheng.

du må gjerne si at du har slått mange slag over 250m med 3'er jern. det sier du jo nå bare for å provosere meg uansett.
den går jeg ikke på..... :)

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Morn igjen "pøttføkker", igjen hvis 14 åringen slår 230-250 meter drives 9 av 10 ganger er jeg helt enig i at det er uvanlig og at gutten i så fall bør bli proff når han blir stor.

Det du ikke helt får med deg er at folk her skriver hvor langt de slår med køllene sine når de gjør gode golf slag med sin teknikk. Ikke gjennomsnittet. Gjennomsnittet er lavere og lavere jo høyere handicap en har. Duffer ,topper, slicer ,feiltreff m.m sørger for det.

Jeg ser intet unormalt med lengdene som er beskrevet her, flere av de jeg spiller med til vanlig har lignende lengder. De er rett nok stort sett menn på min egen alder dvs slutten av 20'årene til noen og 30.

Dessuten er det interessant å vite hvor ens maksimale ligger. Søken etter det maksimale er jo det vi prøver på når vi spiller golf. Vi prøver å finne den teknikken som går lengst, rettest og mest presist alle sammen.

Å vite hvor langt du slår maksimalt er derfor nyttig informasjon og ikke ubrukelig.

Jeg synes at folk, deg selv inkludert , bør holde seg for gode til å kalle andres lengder skryt. Det er plenty av norske golfere som slår langt langt og lenger en langt. Det er derimot ikke så veldig mange norske golfere som slår langt og presist slag etter slag etter slag. Det siste er det som er så forbasket vanskelig.

Til sist det er helt sant at jeg har slått godt over 250m mange ganger med et 3'er jern ,og det i vitners nærvær.

Huff da, der gjentok jeg visst den "provoserende" påstanden min, men du tror jo ikke på den alikevel så hva gjør vel det:-)

PøttFøkker

over 19 år siden

PøttFøkker

det er nok du som ikke får med deg noe her i dag "Simen".

jeg sier ikke at jeg ikke tror på deg heller, men at du bare skriver det for å få meg til å si at jeg ikke tror på deg.

jeg blåser i at du har klart å slå 250 meter med 3er jernet.

jeg har også fått med meg at DU sier det er makslengder folk beskriver her.

det eneste interessante med makslengder, er ens eget potensiale. ikke en sammenlikning verdt som denne tråden handler om.

Jeg har selv slått en drive på over 300 meter en gang, og den landet i fairway til og med så den kunne lett måles.
problemet er at det var den ene gangen, og ikke et slag som viste noe bilde av hverken mitt potensiale eller andre nyttige ting.
det var et lykketreff, og jeg skal trene langt og lenge for å kunne gjenta et slikt slag som et bevisst slag.

jeg velger å kalle en del av de anonyme skribentenes lengder for skryt så lenge ingen av dem klarer å vise at de greier disse slagene i virkeligheten.
det er ikke spesiellt interessant å vite hvem som er best på driving rangen.......

se på longest drive hullet på Scangolf invitational i fjor, Simen. så skjønner du kanskje hva jeg mener.

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Men så til saken da gutter. Jeg har også opplevd å spille sammen med 25-handikappere som har slått langt som f... Så jeg er enig med Simen Fulland i at det er mulig.

Men hvis vv da - i hvert fall i teorien - har oppgitt riktige lengder her, så er det jo åpenbart hva problemet er: han har komplett feil fokus!

Med vv's (ikke VVS:-) hcp er 25, så må mer eller mindre 90% av alle drivene havne utenfor fairway, innspillene likeså og gjennomsnittet på antall putter være godt over 40.

Så her har jo Pøttføkker rett da... Tren nærspill og glem de lengdene. Golf handler ikke om å slå lengst mulig, men om å få ballen i hullet på færrest mulig slag. Kort sagt (hehe): På de lange slagene er RETNING VIKTIGST, på de korte slagene er LENGDE VIKTIGST.

Jeg er så smart.... Kanskje jeg skal begynne med golf...?

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Var det noe galt på det hullet i fjor da PøttFøkker?

PøttFøkker

over 19 år siden

PøttFøkker

hehe, aldri feil med longest drive, KB.
men det var ikke så fryktelig mange som hadde godtreffet som gikk scangolfmeter der!

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Denne diskusjonen har vi hatt en del ganger før... Og det er svært beklagelig at enkelte fremdeles ikke forstår at det ikke er sammenheng mellom hcp. og lengde......
Jeg kan repetere for dere......
HCP er en pekepin på hvor mange slag man i snitt bruker på en 18-hulls runde!!!!!
Hvis man ser på slope-tabeller så er det mottate SLAG man får om man har høyt hcp ikke meter.....
Jeg sto på rangen forrige dagen ved siden av en kar som akkurat hadde kjøpt seg køller og meldt seg på grønt-kort kurs.
Han hadde en utrolig merkelig sving, men jeg hadde ingen muligheter til å følge ham på lengder med jern.....
Når vi begynte å sikte på flagg var det motsatt!!!!!!!

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Det er akkurat det jeg prøver å fortelle PøttFøkker!
På longest drive i fjor var det en med godt over 20 i hcp som var lengst i fairway!! Mens flere på hcp helt ned i under 4 var sjanseløse......
Ergo. Hcp og lengder henger IKKE sammen

PøttFøkker

over 19 år siden

PøttFøkker

ingen fare KB. alle her har fått med seg hva golf handler om.
problemet er jo at det alltid er en haug med folk som sier de slår så sykt langt, men man møter de aldri på banen.

er det ikke rart?

longest drive på SG turneringen var vel rundt 230 meter inkl. rull, og flere her inne snakket om at de hadde carry på 250-280.
merkelig at ingen klarte å treffe ballen på det hullet.
hjelper det å ha 250-280 i carry på driving rangen?

jadajada, jeg vet at det ikke skrives om snittlengder her tydeligvis, men ærlig talt. den som liksom slo lengst av de som var med i turneringen snakket om 330 meter på en god treff, og så var lengste drive 230 meter......

er det rart vi stiller spørsmålet til troverdigheten til folk da?

en annen ting er at det er helt klart en sammenheng mellom lengder og hcp også, men ikke nødvendigvis mellom personer.
derimot, så vil de fleste slå lengre når de får lavere hcp enn når de er nybegynnere. selv om de slår lengre enn deg som nybegynnere.

Hcp

over 19 år siden

Hcp

"HCP er en pekepin på hvor mange slag man i snitt bruker på en 18-hulls runde!!!!!"

Det er jo så feil som det kunne forblitt. I Norge regnes handicap ut fra stableford-poeng. Hvor mange slag man bruker i snitt er derfor noe helt annet. I tillegg er det opp mot ditt beste potensiale som er hcp'et her til lands. Hvis man spiller 10 runder på 20 poeng går man ikke opp i hcp, med mindre man spiller turnering. Da kan man skrive seg opp 2.0 pr sesong. Stor forskjell på 36 poeng og 20 poeng - ofte mye mer enn 16 slag.

Jeg foreslår til dere lengdefreaker: Regn ut snittlengden på drivene deres på en HEL 18-hulls runde med golf. Ta med alle drivene og regn ut snitt. Da vil nok ikke så mange komme over 200 meter :D

Host

over 19 år siden

Host

King Ben! sjanseløs? jeg lå i roughen til høyre, samme lengde som lengste drive. At du flaksa driven din midt i fairway akkurat på det hullet var jo gøy for deg. Det var gøy for oss andre å se hva du gjorde på de resterende hullene.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Lurer fryktelig på hvem som kan bekrefte de 230 du snakker om!!! Ble den driven i det hele tatt målt? Men, det er riktig som du sier ingen hadde godtreff på det hullet. Selv ikke han som var lengst......

Lengste drive

over 19 år siden

Lengste drive

http://www.miklagardgolf.no/bane.asp?page=pres&h=15

KB: course marshallen hentet den og sa den var 230. Se på banekartet så husker du nok :)

King Ben

over 19 år siden

King Ben

hehe
Nope! Husker ikke! Slike runder fortrenges fortest mulig. Det samme gjelder dårlig slag....

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Jeg er imponert over din visdom "nye Gunnar Bull",tror nesten du spiller golf allerede jeg:-).

Husk at på handicap på 20 tallet kommer også en god del topper,duffer ,slicer,hooker, feiltreff og en og annen bom inn som kan mishandle et scorekort på det groveste. Et eneste dårlig slag på et hull kan være nok til at det blir stryk og 0 poeng.

Dere med handicap 10 (pøttføkker 11) eller bedre opplever dette sjeldnere da ferdihetsnivået er høyere. Dermed stemmer gjennomsnittslengdene bedre med de optimale lengdene for dere enn for oss med over 20 i handicap.

Med optimale lengder mener jeg de lengdene du ønsker og oppnå, ikke maks lengdene. "Jørgen slice" har til og med oppgitt prosentvis utelling. F.eks "3I 195 (30%) og 4I 185 (35%) Dvs at når han får til 3'er jernet sitt skikkelig går det 195 meter dit han vil. Med andre ord 3 av 10 ganger.

Til "Pøttføkker", jeg har ikke sagt at det er maks lengdene folk beskriver her, men lengdene de har når de slår godt teknisk. Mistenker at lengdene ville vært enda lengre hvis folk skrev hvor langt det går med bånn gass og maks utelling på teknikken.

Du skriver videre at ingen av dem greier å vise de lengdene de beskriver på banen. Mitt spørsmål er da ; har du spillt sammen med de som har skrevet i denne tråden?
Hvis ikke hvordan kan du kalle det skryt?

Som "Nye Gunnar Bull" sier : "Golf handler ikke om å slå lengst mulig, men om å få ballen i hullet på færrest mulig slag." Dette tror jeg vi alle er enige om :-)

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Mer interessant er køllevalget til hver enkelt...
Har man eks. 165 meter til pinnen. Hvilet jern tar man frem da???
Gitt at det er vindstille og flatt og greenen er mottakelig....
Personlig bruker jeg eks 7-jern intill 155 (maks-lengde til pinnen) selv om dette "kan" slåes mye lengre...... Driver bruker jeg kun når jeg har minimum 260 meter rett frem....

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Pussig at disse lengde-greiene skal skape så mye debatt.

Poenget ift lengder er å vite hvor langt man slår selv, ikke hva den fyren som står der borte på rangen sier at han kan.

Og så velger man køller utfra de avstander man har ute på banen.

Om jeg tar en kølle ekstra ettersom jeg er ustabil, nei er du gal, her beregnes det optimale treffet hver gang!

PøttFøkker

over 19 år siden

PøttFøkker

jeg gir opp....... problemet er at vi antakelig er enige men det formuleres for dårlig....

never mind..... jeg tror dere alle sammen...... skal aldri stille tvilsspørsmål til hverken lengder eller presisjonen til noen igjen.... hehehe

Samuel

over 19 år siden

Samuel

Er dette seriøst? King Ben har 16 i handicap og driver minimum 260? Har han mindre enn 260 slår han 3 wood? Han kan slå 7 jernet mye lengre enn 155 meter?

Mens Leseku som er en flink singlehandicapper slår 145 med 7 jernet sitt. Og slår 3 wooden 210. Dette blir for dumt King Ben. Enten har du null selvinnsikt, eller treffer du 1 av 10 baller med disse lengdene. Ikke rart du har høyt handicap med disse lengdene da.

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Før KB kommer illende til med flammende gunnere og lynende blikk... Så skal jeg faktisk si som sant er... At KING BEN har TRØKK i kula!

Og ja, jeg tror faktisk han slår over 260 med driver(og lengre) og at han dundrer 7 jernet godt over 160, hvis han vil.

Noe helt annet, er jo at det ikke ALLTID går like rett da... ;)

mvh

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Må bare svelge noen valium før jeg svarer......

Yngve

over 19 år siden

Yngve

hihihihihi............

her er det jammen noen hissigpropper som ikke har fått spilt førsterunden sin enda......

skal vi ikke heller arrangere årets turnering i stedet for å krangle om disse bagatellene....

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Her tar det jammen av !! Jeg kan også bekrefte at Bennern har usannsynlig trøkk i poteten sin sammenlignet med handicap. Han er den jeg har sett med 15 i handicap som absolutt slår lengst. Og jeg har sett mye rart og mye bra :D Har til og med sett Ernie Els, men Bennern slår ikke så bra som han. Det kan jeg altså bekrefte.

Men japp. Han slår 7'ern sin over 160 om han vil, men det er klart det ikke er full kontroll. Skulle ønske jeg kunne dra på sånn å få ut litt ekstra lengder når man trenger det. Blir spenennde å se hvordan den nye driven hans går ute på bane. Jeg får bare nøye meg med å slå kort jeg. Snufs.

Toughloose

over 19 år siden

Toughloose

Lengde-debattene vekker ur-instinktet i mannen. Noen har tungt for å svelge at det finnes folk som slår lengre enn seg. Spesielt hvis de er unge OG har høyt hcp. Det er mye viktigere å slå den korteste kølla enn det er å komme nærmest hullet.

Et eksempel var når jeg satte min fantastiske HiO på Miklagard hull 10 fra svart (196 meter) under fjorårets AmaTour. (Ja jeg liker å nevne den i alle mulige sammenhenger). Poenget var at jeg ble spurt hva jeg slo etter turneringen, og svarte 4-er jern. Jeg ble da møtt med et "ååååå da så...." i betydningen "da er det jo ikke noe problem" for vedkommende hadde nemlig gått med 6-er jern...

Jeg slår ikke spesielt langt kanskje 230-240 med driven, og jeg har spilt med folk som slår 30-40 meter kortere enn meg som sier de driver 250. Og folk som driver 30-40 meter lengre enn meg som også sier de driver 250, så et sted er det noe feil. Det viktigste er vel at man slår ballen dit man ønsker å slå den, og så bruker den kølla man klarer nettopp det.

Evt. kjøp dere en penispumpe!

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Gunder, du slår da ikke kort!!!

Du slår jo like langt som meg :-)

Yngve

over 19 år siden

Yngve

oi, Gunnar.... over 160 meter med andre ord!!!

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Jopp, med 7-jernet. Hvis jeg vil.

Korreksjon: Hvis Gud vil.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her