Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

viktigheten av lie på golfkøller?

ønskerråd

over 19 år siden

ønskerråd

Jeg var nettopp hos en pro som så litt på svingen, målte litt høyde og kom frem til at jeg burde justere lie med minus 1 grad når jeg skulle kjøpe nye køller. (skal kjøpe nytt sett nå)

Er dette VELDIG viktig? Har grøntkort, og er ny med alle disse begrepene, og litt overrasket over hvor viktig han fikk det til å høres ut... (Men er vel kanskje det da:-) )

håper på seriøse svar.

mvh Anonym

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Hvis lie-vinkelen er feil, vil du begynne å kompensere for dette ved å legge deg til uvaner. I ditt tilfelle vil en vanlig lie-vinkel føre til at slagene går til venstre for der du sikter/har stilt deg opp.

H

over 19 år siden

H

Følg rådet.
Han vet nok hva du skal ha.
Hvid du feks er lav skal du nok med std-lengde på skaft sannsynligvis ha flatere lie

ønskerråd

over 19 år siden

ønskerråd

Ok.
Takk skal dere ha:-)
Var bare at jeg tenkte at 1 grad var såpass lite, men er vel kanskje ikke det når det gjelder golfutstyr:-)

wahwah

over 19 år siden

wahwah

er det bare jeg som synes det høres litt dust ut?

gunnar

over 19 år siden

gunnar

nei, svingen er svært ustabil som grønt kort spiller, så jeg ville ventet noe år med å gjøre noe slikt . når hcp nærmer seg 10

Yngve

over 19 år siden

Yngve

utrolig hvor mange forskjellige råd jeg også har fått om akkurat den saken der.

konklusjonen kan kanskje være at det er smart å tilpasse køllene, men ikke helt nødvendig....

vil det hjelpe en nybegynner, eller vil det ikke???

Tarzan

over 19 år siden

Tarzan

Grønt kort og justere lie-vinkel 1 grad?????. Jeg synes også det høres dustete ut.

Pippi

over 19 år siden

Pippi

Ei krone her og ei krone der vet dere.

Erik Damman

over 19 år siden

Erik Damman

og jeg tar imot...

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

Det du må tenke på, er at om du skal kjøpe ett sett ferdig justert for lie i proshop, da snakker vi om de dyreste settene i shopen. Om du tar dette i betraktning, og setter dette opp mot at du vil kunne få ett sett til under det halve hos en køllemaker, ja da har du mitt svar.
Om du vil kjøpe sett i proshop, velg deg ett sett til en hyggeligere pris, og få eventuelt en køllemaker til å justere lie senere om det blir ett problem. Det vil koste deg noen hundringser bare.

704

over 19 år siden

704

Enig med Børje. Men jeg syns nå også det høres litt rart ut å begynne med tilpasninger på en grønt kort spiller. Hvis man har en så ustabil sving at man ikke har etablert hcp så syns jeg det virker som et litt tynt grunnlag, men nå er jo ikke jeg golf pro da...

H

over 19 år siden

H

Stabil sving eller ikke.
Jeg måtte ha upright fra jeg begynte pga min høyde og sving. Man ser dette veldig lett ved spill på en plastmatte. Det "grønne" sverter enten på tå; bør ha upright, på hæl; flat eller noenlunde jevnt fordelt så er det std lie. Er nok andre ting som varierer mer i sving enn lie-vinkel.
Og endring av lievinkel på et nytt sett koster ingenting når du får det gjort der du bestiller det, så proen er neppe ute etter mer penger som en antyder

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

Til H
Jeg vil påstå at om en pro mener du bør forandre lie på førstegangsutstyr, på grunn av din høyde og sving, da bør du vurdere en ny pro. Svingen lærer du av proen, og den greier en god pro å tilpasse din høyde. Ser bort fra de tilfellene hvor det er snakk om store variabler, det finnes altid unntak. At du ser det godt på en plastmatte, det forstår jeg godt, det er der vi som selger utstyr selger mest.

At det ikke koster noe ekstra å forandre lie vinkel på ett nytt sett, stemmer også. Problemet er bare at det som oftest er de dyreste settene proen kan levere justert for loft og lie.
Det hjelper ikke lommeboken din mye, om du alikevell må ut med 8 - 10 store lapper.

Kjøper du ett sett til under 5000, koster det deg 4-500 kr å justere dem, da har du råd til mange protimer i tillegg.

Passauf

over 19 år siden

Passauf

Forsøk å få tak på et sett brukt med anbefalte spesifikasjoner. Hvis utolmodigheten blir stor gjør som Børje anbefaler. Second opinion fra en annen pro kan også være smart hvis du har muligheten.

H

over 19 år siden

H

Børje

Nei, jeg burde ha skrevet annerledes. Jeg kjøpte et sett da jeg begynte som var en halv tomme lengre enn std. Settet kostet 5 lapper. Dette settet var med støpt hode , std lie og tykk hosel som ikke kunne justeres og min sving (med sikkert mange feil) gjorde at tåen kom noe ned.
Ingen mulighet til å endre lie så jeg hakket videre på samme sett siden jeg hadde betalt 5 lapper for. Etter nok ett år til bestilte jeg et nytt som var justert for lie og med lengre skaft. Mye bedre og dette settet kunne justeres. Det kostet meg 8 lapper. Det gamle ble solgt for 2500.
Hadde jeg kjøpt et sett fra første stund som kunne justeres så hadde jeg sannsynligvis vært mer fornøyd og spart penger. Jeg har samme erfaring fra alt jeg har drevet med. Kjøp kvalitet med en gang og man blir fornøyd og slipper å bytte så mye.

noen, gjerne børje, svar ;)

over 19 år siden

noen, gjerne børje, svar ;)

jeg er 190 høy har standard køller og standard lie, mitt normale slag går til høyre/fade, vil 1-2 grader upright være normalt når man skal få bort faden?

Åsmund

over 19 år siden

Åsmund

Det stemmer nok at du normalt bør ha køller som er 1-2 grader upright, samt et sted mellom 0,5 og 1 tomme lenger skaft. Men forholdet mellom total høyde og lengde fra håndleddet til bakken har også betydning.

Det beste er å finne riktig lie (og lengde) på driving rangen, men følgende kan gi en god indikasjon: Mål avstanden fra håndleddet til bakken når du står rett opp og ned med vanlige sko på. Ut ifra det (og høyden din) kan jeg evt foreslå hvordan lien (og lengden) bør justeres. Du kan gjerne sende en e-post.

At du normalt slår høyre/fade kan ha å gjøre med at køllene har for flat lie, ettersom det fører til at køllehodet åpner seg litt ved balltreff.

Åsmund

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Børje:

Man kan godt få bøyd køllene selv om man er helt nybegynner. Det er klart det er små marginer for en ferskas så jeg skjønner hva du mener. Det er aldri lurt å tilpasse en sving til utstyr som ikke passer proporsjonene til en spiller, men er det 1-2 grader på loft det er snakk om, og at man er fersk, så er jeg enig med deg.

b

over 19 år siden

b

1 grad unna det optimale kan vel kanskje gjøre at i stedet for 4 av 10 slag blir bra i stedet for kanskje 5 av 10 blir bra ---- er det verd det??? Oh yes!!

Oppenheimer

over 19 år siden

Oppenheimer

Da er man veeeeeeeldig stabil i svingen, har har rimelig rent balltreff. Høyhandicappere merker neppe sånt.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her