Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

noen som har prøvd denne?

ønskerråd

over 19 år siden

ønskerråd

http://www.irishgolffitting.com/
Noen som har handlet fra dette nettstedet?

I så fall, var det bra service, kvalitet og rask leveranse?

Trond:-)

Snappy

over 19 år siden

Snappy

Var dette et forsøk på å være morsom... Alle ser at man ikke skal kjøpe køller fra dette stedet. Er jo bare replica køller.

Service er sikkert bra, sikkert rask levering også, men kvaliteten kan du lete lenge etter.

Gå inn på irons:

Da ser man replica køller av:

- Ping S59
- King Cobra
- Callaway X-Tour
- Nike
- Mizuno???
- Videre følger Callaway X14, X16 og Fusion

Dette er ikke stedet å handle golf utstyr. Ingen ting ser dummere ut en replica køller.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

joda, skrytepave-hackere med blades ser enda dummere ut..... hihihi

Golfy

over 19 år siden

Golfy

Hva er feil med replica køller da?? Jeg er såkallt lav Hcp'er (6.2) og har alltid spillt på type replica køller. Jeg sparer masse penger hver gang og har tilgode å oppleve at replica køller hemmer spillet mitt på noen måte, heller tvert om. I de fleste tilfeller kommer replica køller fra samme produsent som kjente merkenavn, de svinger bare en annen rettning på samlebåndet for justeringer (til det bedre!) og for å få litt andre farger..

Jeg blir såoppgitt av disse selvpålagte perfeksjonistene, forståsegpåere og merkesnobber på de fleste forum. Kom dere ut og spill golf folkens!!
La ikke merket på køllen være det som styrer golf hverdagen din, prøv nye spennende ting, spar masse penger, bli overrasket og imponert!!

o0

over 19 år siden

o0

Ingenting er noe morsommere enn når folk kommer bort til deg på rangen for å spørre om de kan få prøve/ se på køllene dine, for så å fortelle dem at de kosta i underkant av 2.000

Wake up and smell the fresh air.. kjøper du replica og setter dem sammen selv er du garantert et topp produkt.. ferdig ferdig, kjøper du fra en stor nettbutikk er det helt sikkert ikke noe problem der i gården heller, ref. golf.se sin test for noen år tilbake.

KølleKalle

over 19 år siden

KølleKalle

Det finnes mange replice/kloner som er like bra som originalkøller for de fleste av oss.
For eksempel er de fleste replicakøller av Ping S59 betydelig lettere å slå med enn originalene fordi de er oversized og har bredere såle. Men for en god spiller (singel hcp) gir originalen en mer stabil ballflukt.

Men noen replicakøller er også håpløst dårlige. De har ujevn avstand mellom de forskjellige jernene, og har rart plasserte tyngdepunkt. Den store bakdelen er at man sjelden får mulighet til å prøve disse klonekøllene (bortsett fra kanskje Olyo og Yamoto som det finnes et visst utvalg av rundt om i proshopene), og dermed er det lett å kjøpe katta i sekken.

Min erfaring tilsier at wedger, høyt loftede fairwaywoods (>20 grader) og drivere kan man trygt kjøpe i replica-utgave, men lange jern og 3/5 woods er de som oftest kommer dårlig ut. Det finnes også en del puttere som er meget bra i replica.

Av de som finnes på nevnte web (http://www.irishgolffitting.com/) har jeg god erfaring med utstyr fra "Synchron". Det meste fra "Acer" er også bra (ikke fairwaywoods). I tillegg finnes utstyr fra "Integra", "Turbo Power" og "Grand Hawk" som holder like bra standard som f.eks KZG, Golfsmith, og Maltby. Hovedproblemet er at navnene høres litt corny ut for de som er kjent i utstyrsjungelen, og designet ser i noen tilfeller billig ut. Kvaliteten er avhengig av den som setter sammen utstyret, men de som driver pro-shop vet at det også er mange reklamasjoner på særlig Callaway og Taylor Made (sprukne driverhoder, løse ferrules og skaftbrudd).

Nybegynnere og helgegolfere kan trygt kjøpe replicautstyr dersom de ikke vil betale 4-dobbelt pris for originalutstyr.

.

over 19 år siden

.

syntes synd på deg som har 6 i hcp og spiller med klonekøller, tenk hvor mye du kunne fått ut av et tilpasset orginalt sett...
Har en i klubben vår som spillte med klonekøller HCP 9, han gikk til køllemaker, gidder ikke nevne navn, det blir bare bråk her inne da. Han gikk til 4 i hcp på en sesong...

..

over 19 år siden

..

Hva fikk han av køllemakeren da, nye klonekøller ?????

BogeyEkspressen

over 19 år siden

BogeyEkspressen

Synest synd på deg som bare er en anonym liten prikk og kommer med så teit innlegg.
Vil du ha oss til å tro at han med 9 i hcp gikk skiftet køller og plutselig gikk ned 5 hcp-poeng over natta bare pga køllene. Hvor dum tror du leserne av debattforumet er ?
Kom med navnet, din bløffmaker, så kan vi sjekke om det du sier er sant. Jeg ringer tvert og spør.

.

over 19 år siden

.

jeg skal gi deg telefonnummer til nevnte om det er ok for han.

Snappy

over 19 år siden

Snappy

Til: BogeyEkspressen

Du er tøffere en toget. Nick som en prikk eller BogeyEkspressen er det samme, begge er anonyme. Var vel aldri snakk om at dette hendte over natten, men på en sesong.

Til Golfy:

Hvor har du fått det du sier fra, at køller blir produsert av samme fabrikk, på samme samlebånd osv. Viser du til artikel i Norsk Golf??

Mener du at det er samme stål kvalitet også, replica køller av X-tour, S59 tviler jeg på er smidde, eller????

Samme skaft, grip.. Jeg har opplevd at folk ved siden av meg på rangen som har kjøpt replica køller, slår av hodene på køllene. De knekker rett og slett. Ser nesten ut som støpejern eller noe slikt. Er enig at det finnes mye bra i KZG, golfsmith og Maltby. Men dette er ikke rene Replica er det vel?. Jeg har alltid trodd de hadde eget design, ialle fall en del.

Anonym

over 19 år siden

Anonym

Jeg har besøkt fabrikkene som støper køller til ihvertfall ett av de store merkene, og der støpte de også kopier med andree navn på.

Grunnen til at disse fabrikken ikke vil at dette skal komme ut, og selvsagt ikke disse kjente merkene, er at man ikke vil kundene skal vite at det er samme stål, samme grunnkvalitet. Mulig finsish og etterarbeid er mer påkostet på disse kjente merkene, men det blir gjort ved separate fabrikker . MEN i disse store støperiene støpes alle kvaliteter på samme metode.

..

over 19 år siden

..

Jaha, hvilke kjente merker snakker du om, hva heter kopikøllene de lager? Eller er dette en stor hemmelighet du ikke tør fortelle om her pga fare reprisalier?

haha, løgner

KølleKalle

over 19 år siden

KølleKalle

Snappy, nå fantaserer du så det renner. Du minner om pjokken på 6 år som kommer hjem fra 1ste klasse etter at de har snakket om 911 i geografitimen og forteller at et fly har styrtet på parkeringsplassen på skolen...
Jeg tviler sterkt på at du noen gang har sett gang har sett noen har brukket hodene på noen som helst køller.
Jeg har kun 2 ganger hørt om at noen har brukket et køllehode. I begge tilfellene var det jern av merket Wilson. Nå hører ikke jeg om alle jern som brekker i verden, men jeg vet at materialbrudd er uhyre sjelden, og enda sjeldnere på klonekomponenter som oftest er klumpete og overdimensjonert.
Har også opplevd flere tilfeller av sprukne driverhoder, fra Cobra og Taylormade, så å tro at originalt og dyrt er kvalitet er å tro på julenissen
Hodet til en wood brekker aldri, men de sprekker i sveisene, og i liminga mellom carbon og titanium for drivere av fusion-type.
Når jernkøller brekker er det alltid modeller med stor offset (som er tynne i halsen) og oftest etter at de har vært loft/lie-justert. Bøyer man et støpt hode 2-3 grader reduseres styrken i jernhalsen veldig.
Riktig at de fleste klonekøller ikke er smidd, selv om de er kopier av smidde køller. Men du vet tydeligvis heller ikke at Ping S59 heller ikke er smidde. Ping har så vidt jeg vet aldri produsert et smidd jern. Likevel er de blant de beste jernene som finnes. Støpt kontra smidd er mer en salgsgimmick enn en produksjonsmåte som forbedrer spilleegenskapene. Callaway produserte sin første smidde kølle i fjor, likevel har merket i mange år håvet inn topplasseringer på tourene.
Klone-komponenter har like bra materialkvalitet som originalkomponenter, men som jeg nevner lenger opp er det ikke alle som har like bra spillekvaliteter for de aller beste spillerne. Hvilke skaft etc som brukes avhenger av hva spilleren ønsker, men i de fleste tilfeller brukes det billigere skaft, såkalt "commercial grade". Det som kjennetegner disse skaftene er at de er mer tjukkveggete enn high end skaft som ofte opererer på grensen til hva som er mulig, og dermed skal det MYE mer til for at billige skaft brekker enn dyre. Dette gjelder i særdeleshet grafittskaft.
Artikkelen i Norsk Golf som omhandler en av fabrikkene i Kina som produserer køller nevner ingenting om kloner så vidt jeg husker.
Det finnes 3-4 større fabrikker i Kina og Taiwan som produserer golfkøller. De produserer på ordre for alle som ønsker det. Hvis jeg ønsker å lage mine egne design tar jeg bare kontakt og bestiller. På samme måte og samme fabrikk som Taylor Made, Titleist, Callaway og hvilken som helst andre.
Når det gjelder klonekøller så oppstår de aller fleste på den måten at fabrikken sender ut kataloger med grunndesign fra egne eller innleide kølledesignere. Så kan hvemsomhelst kjøpe et visst antall med egen logo, eller de kan kjøpe alle rettigheter til den spesielle modellen slik at ingen andre kan velge dem. Dette er måten bl.a. Olyo opererer på. De kjøper et ferdig design, og får dem produsert med egen logo. Så går de ut og markedsfører det som egne køller. Og så kjøpes de av tusenvis av nordmenn som aldri kunne tenke seg å spille med klonekøller.
Er det ikke rart ??????

Golfy

over 19 år siden

Golfy

KølleKalle; Meget bra og vell resonert innlegg! Nettstedet jeg stort sett handler fra i Norge gjør akkurat slik du beskriver. De har et eget navn, men produktene produseres fra samme fabrikk som de kjente merkevarene. Har også besøkt lageret til den norske importøren og ser at orginal embalasjen som de forskjellige produktene sendes til Norge i, kommer fra MEGET kjente merkenavn. Til og med adressen til fabrikken er påtrykket. Som andre her nevner så er det selvsagt forskjell på replica produktene også, men her handler det om erfaring/kunnskap til å skille "klinten fra hveten". Jeg kjøper noen produkter for å teste, og fordi det er såpass rimelige produkter, og er som nevnt kun blitt positivt overrasket hittil. Dette har også med kvaliteten både på grep og skaft og gjøre også som nevnes lenger oppe i tråden.

Personlig føles det bedre for meg å kjøpe en wedge til 500-600,- og kanskje bli skuffet, enn å betale 1500-2500,- for tilsvarende produkt og bli skuffet...

snappy

over 19 år siden

snappy

Føler jeg blir ganske provosert på måten du skriver til meg på. Hvorfor tror du at du er den eneste som har hørt om køller som brekker.

Bare for å få alt klart kan jeg si at jeg har jobbet i proshop i 3 år, så jeg har sett mange kølle hoder som er knukket, også wooder (Olyo).

Sist jeg så en som knakk et av sine ny innkjøpte jern køller var i slutten av Januar på rangen til Stavanger GK. Dette var av kølle merke Vantage og ble kjøpt sammen med meg på GolfSmith i USA. Dette var en PW.

Av det du skriver over virker det som du har litt peiling.. Men har du aldri hvert borti, eller sett en støpejern kølle som knekker. Og aldri sett en wood som har knukket i halsen??

Med Replica køller mener jeg køller som er ulovlige kopier av andre køller. Jeg mener ikke KZG, Malby osv.

Til Golfy:

Hvilke wedger koster fra 1500 til 2500, du presisere jo at det er pr.stk.

Jeg spiller med Cleveland Wedger, disse wedgene er de beste for meg. Har tre Titleist SM wedger som jeg fikk gratis. Prøvde meg med disse, men fant ut at det ble for mye trening. Da jeg gikk over fra vanlige wedger til Cleveland Wedgene brukte jeg iallefall 1000 balle for å få følelsen og spotten inn. Føler at Cleveland og Titleist wedgene er noe tyngre en andre wedger.

Det skal sies at jeg selv har aldri knukket en eneste kølle, heller ikke noen skaft. Men jeg har hele min karriere spilt med kvalitetskøller.

Et siste spørsmål. Hva er Olyo Replica av? Vett når Olyo kom var det kopi av Taylor Made, men dette måtte det slutte med. Etter hva jeg hørte.

Olyo er faktisk ganske bra..

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Har hørt om flere merker som brekker ved halsen jeg også, så Snappy er nok ikke alene om det. Jeg knakk selv en Omega Golf 5 wood noen år tilbake. Billigkølle, men den var ganske kos å slå med. Faren min knakk en Adams driver ved hodet i konkurranse. Kompis knakk Adams 7 jern ved halsen på range. Og to bekjente har knukket Vantage og Callaway drivere.

Av wedger sverger jeg også til Titleist Vokey og Cleveland. Som snappy sier er dem litt tyngre og det finner jeg lettere å kontrollere enn andre. Hadde en veldig lett Wilson LW en gang, håpløs kølle. For meg passer det best å ikke bli skuffet, så derfor holder jeg meg til de jeg liker :) jeg teste også endel forskjellig, men aldri likt de billige versjonene. Synd for lommeboken min.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

hvorfor hører jeg aldri om de som skryter av TaylorMade RAC wedgene?
jeg har de selv, men har lite å sammenlikne med, så jeg vet ikke hvorvidt de er gode i forhold, og evt. hva som er eller ikke er bra med de.

anyone?

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Jeg spiller med RAC LR veit du, og hadde wedgene før. Syns de var for lette, og jeg ble aldri noe venn med dem. Spørs hva du liker ja, men du kan jo teste titleistene mine en runde.

Anonym

over 19 år siden

Anonym

Det er nok flere fabrikker. KølleKalle snakker alltid i selvfølgelige termer, men har neppe vært der nede slik jeg har i mange år, men i forbindelse med annen bransje.

Til deg prikk prikk.
Det er hemmelig ja. Jeg vil ikke avsløre hvem som gjør hva. Men et faktum er at mange fabrikker leverer og lager køller av samme stålet, samme støpemetode, alt er likt, bortsett fra finish og kvalitetskrav/etterkontroll.

Et eksempel: Slike billykter lages ofte i samme fabrikk til Kia som til Porsche, slik er verden blitt, og golfkøller kommer ikke utenom. Mange kloner er laget i samme fabrikk som lager køller som koster det tidobbelte, men sånn er det. Merkevaren og garantier som koster, ikke utstyret!

Golfy

over 19 år siden

Golfy

Til snappy;

tok kanskje litt hardt i med 2500,- :-) Poenget mitt var(er) alikevell at det finnes meget gode alternativer til langt under "merkevare" priser. Men jeg vil også tilføye a jeg er meget enig med deg vedrørende kopier! Direkte kopiering og/eller bruk av andres merkenavn er jeg overhodet ikke tilhenger av. Jeg snakker om replica med egne merkenavn..

Yngve

over 19 år siden

Yngve

jaaa, det hadde vært kult å teste noe annet...

kanskje det er vekten som gjør at jeg topper ballen så mye med wedgene?

det kan i hvertfall ikke være spilleren sin skyld.... hihihihi

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her