KølleKalle
Snappy, nå fantaserer du så det renner. Du minner om pjokken på 6 år som kommer hjem fra 1ste klasse etter at de har snakket om 911 i geografitimen og forteller at et fly har styrtet på parkeringsplassen på skolen...
Jeg tviler sterkt på at du noen gang har sett gang har sett noen har brukket hodene på noen som helst køller.
Jeg har kun 2 ganger hørt om at noen har brukket et køllehode. I begge tilfellene var det jern av merket Wilson. Nå hører ikke jeg om alle jern som brekker i verden, men jeg vet at materialbrudd er uhyre sjelden, og enda sjeldnere på klonekomponenter som oftest er klumpete og overdimensjonert.
Har også opplevd flere tilfeller av sprukne driverhoder, fra Cobra og Taylormade, så å tro at originalt og dyrt er kvalitet er å tro på julenissen
Hodet til en wood brekker aldri, men de sprekker i sveisene, og i liminga mellom carbon og titanium for drivere av fusion-type.
Når jernkøller brekker er det alltid modeller med stor offset (som er tynne i halsen) og oftest etter at de har vært loft/lie-justert. Bøyer man et støpt hode 2-3 grader reduseres styrken i jernhalsen veldig.
Riktig at de fleste klonekøller ikke er smidd, selv om de er kopier av smidde køller. Men du vet tydeligvis heller ikke at Ping S59 heller ikke er smidde. Ping har så vidt jeg vet aldri produsert et smidd jern. Likevel er de blant de beste jernene som finnes. Støpt kontra smidd er mer en salgsgimmick enn en produksjonsmåte som forbedrer spilleegenskapene. Callaway produserte sin første smidde kølle i fjor, likevel har merket i mange år håvet inn topplasseringer på tourene.
Klone-komponenter har like bra materialkvalitet som originalkomponenter, men som jeg nevner lenger opp er det ikke alle som har like bra spillekvaliteter for de aller beste spillerne. Hvilke skaft etc som brukes avhenger av hva spilleren ønsker, men i de fleste tilfeller brukes det billigere skaft, såkalt "commercial grade". Det som kjennetegner disse skaftene er at de er mer tjukkveggete enn high end skaft som ofte opererer på grensen til hva som er mulig, og dermed skal det MYE mer til for at billige skaft brekker enn dyre. Dette gjelder i særdeleshet grafittskaft.
Artikkelen i Norsk Golf som omhandler en av fabrikkene i Kina som produserer køller nevner ingenting om kloner så vidt jeg husker.
Det finnes 3-4 større fabrikker i Kina og Taiwan som produserer golfkøller. De produserer på ordre for alle som ønsker det. Hvis jeg ønsker å lage mine egne design tar jeg bare kontakt og bestiller. På samme måte og samme fabrikk som Taylor Made, Titleist, Callaway og hvilken som helst andre.
Når det gjelder klonekøller så oppstår de aller fleste på den måten at fabrikken sender ut kataloger med grunndesign fra egne eller innleide kølledesignere. Så kan hvemsomhelst kjøpe et visst antall med egen logo, eller de kan kjøpe alle rettigheter til den spesielle modellen slik at ingen andre kan velge dem. Dette er måten bl.a. Olyo opererer på. De kjøper et ferdig design, og får dem produsert med egen logo. Så går de ut og markedsfører det som egne køller. Og så kjøpes de av tusenvis av nordmenn som aldri kunne tenke seg å spille med klonekøller.
Er det ikke rart ??????