Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Wedge

Stian

over 19 år siden

Stian

Har planer om å kjøpe meg en ordentlig wedge som jeg i utgangspunktet tenkte å bruke som sandwedge (har hørt av flere at en wedge ofte er mye bedre til dette en SW som følger med i et sett, Olyo for mitt vedkommende).
Men i og med at man i utgangspunktet ikke ønsker å havne i bunkeren så hadde det jo vært fint å kunne bruke den til andre slag rundt greenen også.

Jeg har vært innom en proshop 2 ganger (med 2 forskjellige i betjeningen) og fikk litt forskjellige råd.
Men jeg ble blant annet tipset om Ping Tour wedge. Hvis jeg bare skulle ha 1 til å begynne med så anbefalte han 56 grader, og en bounce på rundt 10 grader.

Det jeg lurer på er om det å kjøpe en wedge er såpass komplisert at man bør kontakte en pro (slik som ved kjøp av driver), eller er det litt mer som en putter, gå for det man liker?

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Wedger er også som alt annet utstyr - smak og behag. Spørs om du liker tunge eller lette wedger. Spørs hvor mye bounce du vil ha med tanke på spillestyrken din med korte køller. Er du flink å slå ned på ballen er en SW med litt mindre bounce å foretrekke. Men da blir den vanskeligere å bruke i bunker.

Vet ikke om du skal ha en eller to wedger, men å ha en SW med mye bounce, og en LW med mindre bounce er en vanlig kombinasjon. Sjekk om du kan få prøve noen forskjellige wedger fra venner, eller folk på rangen.

Jeg anbeafler å teste Titleist, Cleveland, Ping og Callaway-wedger.

Stian

over 19 år siden

Stian

Trenger litt opprydning i terminologien min her ser jeg :)

Ofte er wedger oppgitt i antall grader loft.
Stemmer det at dette ofte angis på følgende måte:
SW=56 grader
LW = >58 grader

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Du har rett i antagelsene dine. Alle disse er pluss/minus noen grader. Det mest vanlige i proshoppen er: 52, 54, 56, 60.

Pitch rundt 48
Gap rundt 52
SW rundt 56
LW rundt 60

Du får også LW opp i 64 grader :) men det er for gale mennesker

seb

over 19 år siden

seb

selvsagt anbefaler de ping wedge . de er vel blant de dyreste wedgene de har og. på min hjemmebane sin prohsop anbefaler de meg også i hytt og pine . men heldig vis så har jeg nettet og flysst med golf magasin og forholde meg til . finnes mye rimelig som er bra og det viktigste er å teste får man kjøper . ikke alt passer for alle , kan være små detaljer som utforming på hode osv. som faller i smak hos noen og ikke hos andre . er viktig å like det ser når du ser ned på hode . at du har troren på kølla for å si det litt på kanten :)

Yngve

over 19 år siden

Yngve

å? har Einar 64 graders lob?

:O)

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Einar hadde det ihvertfal i fjor....

olemartin

over 19 år siden

olemartin

Kjøpte meg noen brukte Titleist vokey wedger tidligere i vår og er veldig fornøyd med dem..

Har følgende fordeling:

EW - 46
GW - 52
SW - 56
LW - 60

Det kommer litt an på nivået ditt om det ikke er bedre å investere i en 60-graders wedge og så beholde din olyo SW. Du kan gjerne bruke LW i bunker også.

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Seb,
ikke nødvendigvis det dyreste utstyret man har høyest avanse på. Feks Olyo, som regnes som billig, gir proshopene god avanse.
Ping M/B tour er en meget bra wedge, uavhengig av avanse.

Ping

over 19 år siden

Ping

Som Maverick sier. Olyo er det som gir best avanse. det er vel derfor de finnes i de fleste sportsbutikker også.
Ole Martin!. Hva står EW for??

704

over 19 år siden

704

Ping, det står for equalizer wedge. Ikke så godt kjent betegnelse. Er vel mye det samme som pitching wedge.

En annen relativt ukjent betegnelse er F wedge (fairway). En litt mer kjent igjen er A wedge (approach). Begge disse er andre betegnelser for GW.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her