Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nedslagsmerker....

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Hvorfor i h@lv#te er det så j@vl# vanskelig å reparere nedslagsmerker?

Er dere fullstendig blinde? Ignorante? Mangler greengaffel? Skjelver på hånden? Bare en greenfeespiller?

Eller kanskje du ikke finner det? MEN DU KAN VEL FINNE ET ANNET NEDSLAGSMERKE Å REPARERE DA DIN IDI*T!!!!!

Neste gang jeg ser en j@v#l som ikke gidder å reparere nedslagsmerket sitt (eller et annet) skal jeg personlig plugge han godt nedi bakken!

Og jeg oppfordrer alle andre til å gjøre det samme!!!!

----

Ha forøvrig en god dag allesammen!

gamebreaker

over 19 år siden

gamebreaker

Føler med deg!!

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Helt enig Aix3!
Hvis alle tar 2 nedslagsmerker, skulle det ikke ta lang tid før de er utryddet.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Dette er til tider et kjempeproblem.

jeg synes det værste er at jeg reparerer flest nedlsagsmerker etter å ha gått bak "elitespillere".....
De bruker ofte lang tid, og er ikke flinke nok til å reparere.

jeg skjærer ikke alle over en kam nå, men det er opplevelsen min.
selv prøver jeg så godt jeg kan å reparere merkene, men jeg må samtidig si at det er skremmende mange som reparerer feil også.

veldig mange løfter kun "bulken" opp, og tråkker på den etterpå. da får du bare tomt rom under det ødelagte gresset, og gressroten kan dø.
du skal jo flytte friskt gress inn i bulken.....

sikkert mange som nå vil si at jeg er på jordet, men dette har i hvertfall jeg alltid gjort, og lært det av både proer og greenkeepere. (m.a.o så har jeg fått pepper for å gjøre det feil i starten... :O) )

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Superenig! gikk en runde på Miklagard her om dagen og fy feite så mange nedslagsmerker det var. Har aldri sett så mange der før. Var det en spesiell dag kanskje? turnering for svaksynte?

Utrolig irriterende at greenene skal bli enda mer ødelagt for at folk er late.

Calavera

over 19 år siden

Calavera

Enig med de to sistnevnte - også min erfaring tilsier at det er de erfarne spillerne som er værst på dette.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Det er også min erfaring Calavera. Jeg har og lavt handicap og spiller ofte med andre med lavt, men jeg mener vi er flinke. Man kan jo glemme av og til, men stort sett reparerer jeg 2-3 når jeg går rundt på greenene. Her om dagen tror jeg vi tok 5 på hver green. Det var helt sykt altså. Aldri sett så sløve forhold.

Sutre

over 19 år siden

Sutre

Nei gi dere a! Det er da plenty med mannskap på banen som kan fikse dette! Tenk så mye langsommere man spiller om hver spiller skal lete opp og reparere to merker på hver green. 2merkerx18hullx4spillerex20sekunder=??? Da klarer vi iallefall ikke å løpe runden på max 4 timer. Langsomt spill er tross alt viktigere å unngå! La oss gjøre det vi kan, spille golf, så kan de som har peiling på banestell ta seg av greener og merker osv.

Byman

over 19 år siden

Byman

Sutre: Du har mer enn god nok tid til å reparere nedslagsmerker mens de andre putter. Alle kan ikke putte samtidig... Greenene er viktigere enn å løpe rundt banen!!

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

aiaiaiaiaiaiai!!!!!!
Pass på at du plugger ham ned utenfor greenen da, ellers får et stort merke å reparere :-)

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Hvis man kommer til en green med en tilfeldig mann plugget i greenen, har man da lov å ta fri drop for hindringen, eller kan man fjerne personen? Hvis man i så fall får lov å fjerne personen, kan man markere ballen sin med personen? Man kan jo ha glemt markøren sin.

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Jeg LOVER å ikke plugge noen i greenen...

Det hadde forresten være gøy å spille en runde med deg, mr. Sutre. Helst i august, for da er bakken så hard og fin.

:-)

God pinse!

Pinseeker

over 19 år siden

Pinseeker

Hvis vi tar med alle divot terrorister, dvs de som ikke gidder å legge tilbake torva og plugger de ned sammen med de som ikke tar nedslagsmerker, da blir det trangt rundt green.
Seriøst: Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette.
At medlemmer betaler titusner for spillerettigheter, lar banen forfalle og kostnadene til vedlikehold gå opp er uforståelig for meg.
Årets første runder det det kun var medlemmer som hadde adgang til banen var værst, det lå torv overalt og nedslagsmerkene lyste mot en fra green.
Forslag til tiltak?

tak, oslo

over 19 år siden

tak, oslo

Til Pinseeker
Du etterlyser forslag til tiltak.

Det kjører da rundt noen såkalte "Marshals" på div baner. De er til for å holde bla tempoet oppe. Synes de mislykkes med dette, for de savnes alltid når man føler at noen burde "kjefte" litt på ballen foran.

Ideelt sett burde mann satt seg opp ved en green og påpekt mangel på reparering hvis noen glemte dette. Det er rett og slett sløvhet som er årsaken tror jeg. Eller kanskje man glemmer det i forfjamselsen av å ha fått et greentreff.

Pinseeker

over 19 år siden

Pinseeker

Til tak.
Ikke lett med tiltak når det er folks holdninger vi snakker om.
Tror hvis alle som tar denne sporten litt seriøst er litt marshal hver, så kansje vi kan se bedring om en stund.

Leif

over 19 år siden

Leif

Sutre skrev:

Nei gi dere a! Det er da plenty med mannskap på banen som kan fikse dette! Tenk så mye langsommere man spiller om hver spiller skal lete opp og reparere to merker på hver green. 2merkerx18hullx4spillerex20sekunder=??? Da klarer vi iallefall ikke å løpe runden på max 4 timer. Langsomt spill er tross alt viktigere å unngå! La oss gjøre det vi kan, spille golf, så kan de som har peiling på banestell ta seg av greener og merker osv.

Til Sutre=>
Ditt regnestykke stemmer om:
4 spillere alltid reparerer 2 nedslagsmerken hver på hvert hull.... men ikke nok med det, de må gjøre det ALLTID ved å sinke spillet (ikke når noen annen putter). Dessuten så må de gjøre det hver for seg uten at noen annen gjør noe... Alltså først leter person A etter 2 nedslagsmerker samtidig som person B,C og D står og ser på når A leter. Deretter leter B og A,C og D ser på når B leter...

Men slik ser det jo aldrig ut i virkeligheten.

Din matematikk er feil på veldig mange måter...?

En får kun nedslagsmerke på noen få greener når en spiller og poenget med å reparere to er kun hvis du treffer greenen, ellers er det bare tullete...

På sommeren er det la oss si 150 personer som spiller 18 hull (teller de som spiller 9 hull som en halv person) på en relativt traffikert norsk bane...

La oss si at de i snitt gir 6 nedslagsmerker per runde... Dette blir 900 nedslagsmerker per dag, 50 nedslagsmerker per green per dag!!!!!

Skjønner du hvordan det kommer se ut etter bare noen timer/dager...?

Det går mye raskere å reparere nedslagsmerkene selv ettersom en vet noelunde selv hvor en skal lete etter merket samtidig som det IKKE sinker spillet ettersom en alltid bør passe på a fikse nedslagsmerket når noen andre putter. Med andre ord tilnærmet 0 i forsinkelse (og om du ikke finner ditt nedslagsmerke før de andre begynner å forlate greenen, ja men fiks ett eller to ekstra på neste green istedet).

Hvis en skulle ha banemannskap til å reparere nedslagsmerker hadde de trengt omtrent:

30 minutter for hver green (hvis de da ska vise noelunde hensyn till golfspillere). Det vil si 9 arbeidstimer hver dag i sesongen
(6 måneder)... Ja golfbanen får alltså ansette en til i banemanskapet som kun fikser nedslagsmerker... Det vil med alle avgifter for å ha en ansatt osv... sikkert resultere i omtrent 250.000 NOK ekstra for å ha han der et halvt år...

La oss si at det er 1000 medlemmer i klubben. Da må de alltså punge ut med 250 NOK ekstra i året bare for å ikke gidde å fikse det de selv forårsaker av skade på banen på greenen...

Vips

over 19 år siden

Vips

Fine beregninger det der Leif. Det er forferdelig å se hvordan enkelte gir blanke F.... i å reparere etter seg. Og samme spillere er ofte de som klager på dårlige greener.

Pegg opp en ball bak de som ikke reparerer og dra til med driveren slik at ballen går inn bak der lyset ikke kommer så ofte til og ut der maten går ned. Det kan gi en fin birdieputt på et kort par tre hull.

Slappe holdninger kan veldig ofte komme av dårlig kunnskap om hvordan gresset dør i et nedslagsmerke. Når jeg gikk GK- kurs for noen år siden fikk vi en grundig innføring i hvordan gresset oppfører seg når en ball lander litt hardt på en green. Vi fikk også se hvordan det er på greener som ikke har fått reparert sine nedslagsmerker.

Klubbene har et stort ansvar her med å informere sine medlemmer, både nye og allerede godt etablerte spillere.

nei nå skal jeg ut og spille golf i finværet.

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Vil bare minne om det Yngve skrev tidligere i denne tråden - for til nå i år har jeg sett MANGE som ikke reparerer nedslagsmerkene - men tror de gjør det...

"jeg skjærer ikke alle over en kam nå, men det er opplevelsen min.
selv prøver jeg så godt jeg kan å reparere merkene, men jeg må samtidig si at det er skremmende mange som reparerer feil også.

veldig mange løfter kun "bulken" opp, og tråkker på den etterpå. da får du bare tomt rom under det ødelagte gresset, og gressroten kan dø.
du skal jo flytte friskt gress inn i bulken..... "

Og da blir det "døde" flekker. Og det er også irriterende......

M04

over 19 år siden

M04

Jeg spillte Grini for en tid tilbake (velger å ikke kommentere banen).

Men - på toalettet hang det en glimrende plakat om hvordan en bør reparere nedslagsmerker (og hvorfor den andre måten å gjøre det på ikke fungerer).

Det var faktisk vanskelig å ikke lese det - kanskje en ide for andre klubber også....

Øyvind

over 19 år siden

Øyvind

Ble selv minnet på hvordan nedslagsmerker skulle repareres på toalettet på Grini.

Bra tiltak!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her