Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Single handicap - definisjon ?

JanB

over 18 år siden

JanB

Lurer på hva som er den egentlige definisjonen på "Single handicap".
er det;
1.) Når man har et HC mindre enn 10
2.) Når man mottar mindre enn 10 mottatte slag

eller noe helt annet?

MC Hammer

over 18 år siden

MC Hammer

Alternativ 1 er korrekt. Og sjansen for at man er blitt single også i privatlivet når man kommer så langt ned i handicap er nok absolutt stor.

JanB

over 18 år siden

JanB

hehe du sier noe der, men her er unntaket. Jeg gifter meg nå 19.august og ble "single handicapper" i dag ;-))

cat scratch fever

over 18 år siden

cat scratch fever

Definisjon på en singelhandicapper: Golfer uten talent, som har trent ig spilt i år etter åt, og frendeles ikke behersker det vidunderfulle spillet...

Nisse

over 18 år siden

Nisse

Det var et veldig bra innlegg cat scratch fever

cat scratch fever

over 18 år siden

cat scratch fever

Men for de fleste er det jo korrekt.....

snappy

over 18 år siden

snappy

Single HCP ligger vel litt i ordet din luring... hcp med et siffer gir single hcp.

9,9 har et siffer og et desimal.

10,0 har to siffer og et desimal.

JanB

over 18 år siden

JanB

Spørsmålet ble stillet fordi det var en som fortalte at i Sverige ble det brukt når man ved tildelte slag fikk mindre enn 9. Altså at man måtte spille banen med single hc.
Takker ellers for oppklaringen.

704

over 18 år siden

704

I så fall er man singelhandicapper fra 17,5 når man spiller Ski golfklubb :o)

704

over 18 år siden

704

(Går ut i fra du mente mindre enn 10 slag utdelt, og ikke mindre enn 9, da 8 slag høres ut som en noe rar definisjon...)

JanB

over 18 år siden

JanB

Du har selvsagt rett. Ren skrivefeil.
Banen på Ski må være utrolig enkel (høy slope og lav CR) om man får færre enn 10 slag tildelt ved et handicap på 17,5. Sammenlikner jeg med min hjemmeklubb gir den meg 14 slag med samme HC.
Så lenge slopen er mindre enn 113 er dette et signal på at banen er lett (som en tommelfingerregel). For å finne fram til tildelte slag følges følgende formel:
SpilleHC = ((Slopeverdi/113)x HC) + Baneverdi - Banens par

704

over 18 år siden

704

Banen på Ski er veldig enkel, men den har også en veldig lav slope sammenlignet med andre "lette" baner. Jeg må gå et par slag under par for å spille til hcp der, og det er ikke hver dag det skjer selv om banen er enkel... :o)

Jeg får i hvert fall flere slag på baner som jeg syns er enda enklere.

Hauger

over 18 år siden

Hauger

Da blir man aldri singelhandicapper på Hauger for der får man 10 slag som scratchspiller

704

over 18 år siden

704

He he, det var vel litt i overkant (hvis man er mann i hvert fall), men ser poenget ditt :o)

Men så er jo Hauger "overslopet", også da...

snappy

over 18 år siden

snappy

Føler at det spørsmålet som utgangspunktet i denne diskusjonen er forferdelig idiotisk. Hven tror man er single hcp på en bane, og ikke på en annen bane. Herregud.

Trodde folk med 9,7 i hcp visst mer en som så...

Hmmm

over 18 år siden

Hmmm

Høres ut som en motsatt sandbagger...

JanB

over 18 år siden

JanB

Til snappy: Når man enderlig oppnår å gå under 10 og en bedreviter fra Sverige sier at en ekte single handicapper er først den som mottar mindre enn 10 slag og må altså spille på et spillehandicap mindre enn 10, ja da må en jo lure. Til forsvar for denne karen er jo at han er svensk og litt misunnelig.
Takker for konstruktive svar.

Forbauset

over 18 år siden

Forbauset

Mange ganger er jeg forbauset over at personer som stiller så utrolig dumme spørsmål er i stand til å finne frem til denne web-siden.

snappy

over 18 år siden

snappy

Du er tilgitt under tvil siden dette var en Svenske...

På den andre siden var det du som ble lurt av en Svenske... Så....

Nai da, skal slutte jeg nå. Gratulerer som single hcp'er.

Marvin

over 18 år siden

Marvin

Jeg mener også at det helt klart at det er er når man har 9,9 eller mindre i hcp at man er single handicapper, men jeg har faktisk hørt noen som mener at man først skal runde av hcp til nærmeste hele tall før man "sjekker". Dvs at 9,5 -> 10 = ikke single handicapper og 9,4 -> 9 = single handicapper.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her