Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Callaway x18 vs fusion

Callaway yahoo

over 18 år siden

Callaway yahoo

Er så usikker på om jeg skal velge x-18 eller fusion. Prøvde begge, men så fersk som jeg er syns jeg begge var meget god.. Kanskje fusion for å kunne forme slagene etterhvert. Hehe.. Hcp 29 har jeg. Noen forslag? Er de derre x-18 mye mer forgiving? Kanskje wide sole på 3a og 4a?

Passauf

over 18 år siden

Passauf

X18 noe mer letspilt enn Fusion. X18 pro og Fusion er omtrent like i oppsett. Fusion wide sole har jeg ikke testet - men ser ut til å / må være lettspilte. Fusion går litt lenger enn x-18. Dette kun mine personlige betraktninger etter test på rangen høsten 2005. Se forøvrig Callaway sine sider som gir et godt bilde av forskjellene. Detaljdata også tilgjengelige for offset etc.

Duffman

over 18 år siden

Duffman

Lånte et sett med X18 i går, prøvde dem på rangen, men ikke på banen.

En ting å si.....Latterlig enkle å slå med

øj

over 18 år siden

øj

Duffman

øj

over 18 år siden

øj

Duffman; hvilket nivå spiller du på?

Duffman

over 18 år siden

Duffman

Har HCP 21

Callaway Yahoo

over 18 år siden

Callaway Yahoo

Har fått testet et jern av hhv x-18, fusion og fusion wide sole nå. Slo bare noen bøtter på rangen dessverre. Men så langt jeg kunne finne ut er de temmelig like... Fusion vanlig var i alle fall lettspilte de også. Så jeg kjøpte dem. Hehe

øj

over 18 år siden

øj

Callaway yahoo: hvilket nivå spiller du på?

Kølla Bader

over 18 år siden

Kølla Bader

Hcp har blitt forbedret med 2 siden første innlegg. Så 27,x... Føler jeg har mer inne dog. Med litt klaff skal det vel ned litt til i år. Er en ustabil spiller... Går alt fra hullpar til 0 poeng, nesten fra hull til hull. Men har bestemt meg for å legge driveren i bilen, kanskje vi snakker enda litt mer ned på hcp skalaen.

Callaway fusion

over 18 år siden

Callaway fusion

Hcp har blitt forbedret med 2 siden første innlegg. Så 27,x... Føler jeg har mer inne dog. Med litt klaff skal det vel ned litt til i år. Er en ustabil spiller... Går alt fra hullpar til 0 poeng, nesten fra hull til hull. Men har bestemt meg for å legge driveren i bilen, kanskje vi snakker enda litt mer ned på hcp skalaen.

asdfasdfasdf

over 18 år siden

asdfasdfasdf

Har gått ned fra 17 til 6 i hcp i år, etter jeg kjøpte meg x18 ;) ikke pro series

Callaway Fusion

over 18 år siden

Callaway Fusion

Såpass. Har du liggi lenge på 17 før du fikk dem? Eller var du på en bratt kurve? Og hva spilte du med før? Selv spiller jeg med noe rask nå, og tror køllene kan bidra til et par tre fire poeng ekstra per runde... Vi får se... Får gi en rapport etterhvert. hehe

asdfasdfasdf

over 18 år siden

asdfasdfasdf

Fra GK til 21 første året, 21 til 17 andre året og 17 til 6 nå tredje året. Spilte med Cleveland TA5 før. Har også kjøpt meg ny pøtter, wedger og driver :)

Jonssen

over 18 år siden

Jonssen

Spiller jevnt på 10,8 med X18-sett jeg anskaffet i fjor sommer, og er meget godt fornøyd. Køllene føles "myke" ved impact, er relativt lettspilte og jeg foretrakk disse etter å ha testet både Fusion og øvrige Callaway-køller på demodag. Med hcp 29 ville jeg ikke vært i tvil, X18 er mer lettspilt enn Fusion og det er nok det du trenger mest...

Lars

over 18 år siden

Lars

Hva med Big Bertha? De er jo virkelige lettspilte.

Parsten

over 18 år siden

Parsten

Ellr Png G5? noen som har erfaringer med disse køllene?????

petter hognes

over 18 år siden

petter hognes

jeg spiller nå med callaway x18 pro, forlenget og tykkere grep. de køllene har hjulpet meg mye. har gått ned fra 27,3hcp til per i dag 15,6. fra 17,1 til 15,6 har jeg bare brukt jern ikke wood eller driver. så de er gode å spille med.

JOnny

over 18 år siden

JOnny

Forlengede køller og tykkere grep er noe køllemaker lurer ferskinger til å kjøpe. For 99% av alle spillere faller dette dårligere ut enn standardutstyr.

Har selv overhørt mang en fersking på Forebu blitt anbefalt dette uten av køllemaker har målt de fysiske mål. Gjorde selv dette når jeg var grønn, brukte flere tusen på tykkere grep og en halv tomme forlenget osv, nå med 2 i hcp kan jeg si at dette var ren bullshitt og kun ment for å lappe en for penger.

At Petter har gått ned fra 27 til 15 er ikke noe bevis på at slikt er lurt, kanskje han hadde hatt 11 med regulert utstyr...

petter hognes

over 18 år siden

petter hognes

hmm. er vel ikke helt naturlig å stå såpass bøyd i kroppen som det jeg gjorde, med vanlige køller. nå ved å forlenge dem har jeg fått en helt annen sving med de korte køllene. mye mere kontrolert.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

JOnny,
er du nødt til å angripe alle som har en mening om noe?
Du fremstiller deg selv som en bedreviter uten sidestykke.
i noen tilfeller så viser du at du faktisk har kompetanse på visse områder innen golf, men så tråkker du til med uttalelser som helt tydelig kun er basert på egne opplevelser.
hvordan i all verden kan du si at det er tull ut fra at du selv ikke fikk noe ut av det?
Representerer du 99% av alle spillere? eller er du som Erik og bare drar frem dine hjemmelagede statistikker for å få frem poenget ditt?

ingen vits i å putte inn sånt tullprat på en tråd hvor noen spør om råd. Alt du oppnår da er å ødelegge tråden og gjøre trådstarter forvirret.

JOnny

over 18 år siden

JOnny

Slik ser jeg på dette. Suzann var tidlig ute i 20 års alder og sa hun skulle bli damenes Tiger og best i verden, nå 6 år senere er hun omtrent på samme nivå og har ikke utviklet seg nevneverdig. Da hadde nok de fleste vært litt oppgitt og sure.

Hennes kommentarer til en tilskuer " ikke stå i puttelinja det er jævlig irriterende assa" som NRK fanget opp, var jo morsom synes jeg. Hvorfor skal hun gå rundt å smile og le som en annen tulling, særlig når ikke spillet gir grunnlag for smil. Ser dere Tiger smile og le mye om dagen, makan til ismann. Reagerer han er det gjerne ved et dårlig slag, men han har så få at det ikke blir merkbart. Når Suzann er nagativ etter de fleste slag sier det også noen om hennes manglende vinnerskalle,...

Etter å ha fulgt jentene i helgen på nært hold må jeg si mine fordommer ble bekreftet. De slår kort og rett og putter meget bra. Resten er temmelig ræva i forhold til gutta. I tillegg har de en caddy som gjør veldig mange valg på banen for jentene, de er lite selvstendige og tar ikke besluttninger.......

Yngve

over 18 år siden

Yngve

eh.....

Callaway Fusion

over 18 år siden

Callaway Fusion

Hmm... Begynner å lure på at x-18 er en del mer lettspilte enn fusion, og ikke bare pitte pitte litt mer lesttspilte. Hmrf. Håper ikke det. Venter enda på de køllene ass. Bestilt forrige tirsdag fra golfbidder, så bør være her snart. Eller tror dere det enda vil gå en stund?

moi

over 18 år siden

moi

Lette å spille med. Ok. Men med så stygge køller som Callaway lager, er det bedre å spille med en bandy kølle.
Lyden på Callaway fusion driveren er jo bare helt tragisk.

duro

over 18 år siden

duro

Ja heller rett i skauen med flott piiing enn snorett nedover fairway.

Callaway Fusion

over 18 år siden

Callaway Fusion

Ok, drister meg da. hehe. Blir vel ca det samme som å spørre om hvor mye mer jeg får for audi a4-en min om jeg vasker og støvsuger den før jeg selger den. Men om jeg har ca 27,x i hcp, og bytter fra et ok? sett med yamoto køller til 4500kr i 1995 med stålskaft osv, til et Callaway fusion. Mye tror dere jeg klarer å spille ned hcp, sett at noe annet ikke blir bedre? Hadde det blitt enda bedre med x-18... Yes yes... Spørsmålet er vel en annen variant av hvor mye utstyret teller.

Moi

over 18 år siden

Moi

Ikke mye. Kanskje 5% p.g.a. ny selvtillit og faktum at det er utrolig gøy med nye køller! :-) Selv om jeg ikke liker designet til Callaway er jo dette meget bra køller som er vanvittig lettspillte.. Ok da kanskje 10%. Lykke til

JOnny

over 18 år siden

JOnny

Til Petter Hognes, du sier du følte du sto for bøyd? sto du for bøyd med driver og 3 wood også? forlenget du disse? Nei selvfølgelig ikke, fordi disse køllene bli uhåndterlige hvis du forlenger. Det samme prinsippet gjelder også nedover i settet, selv om utslagene blir mindre.

Altså er det ikke lengden på køllene det er noe i veien med, men holdningen din over ballen. Dette er en teknisk ting som må rettes opp og har lite med lengden på kølla å gjøre. Uten forlengning men med rett holdning ville hcp vært lavere enn det er......!

Som sagt har jeg overhørt dette tullet mange ganger hos køllemakere og også blant mange av mine lav hcp venner er det enighet om at det stort sett er tull å endre lengden på kølla. Er du høy har du som regel lengre armer og trenger ikke forlenge, forlengelse ødelegger køllas egenskaper.

Altså er det ikke meg det er noe feil på.....

petter hognes

over 18 år siden

petter hognes

:S tulling

B

over 18 år siden

B

Hvorfor er du alltid så ekstremt bedreviter JOnny? Det at du kjenner noen lavhandicapere som mener forlengede køller har lite for seg, gir ikke deg et godt grunnlag for å si at det er bare noe tull. Det finnes mange eksempler på lavhcpere som har veldig gode erfaringer med å ha forlengede køller også. Poenget er vel heller at man i samråd med pro og køllemaker skal finne hva som er riktig for seg!

Til JOnny

over 18 år siden

Til JOnny

Altså, det er noe feil på deg tror nå jeg....

Dette er svada.

HJM

over 18 år siden

HJM

JOnny

Man kan ikke generalisere som du gjør.

Jeg er 191 og har 1 tomme lenger køller enn normalt.
Har prøvd standardsett og det blir feil.
Jeg må ha tykkere grep, 1 tomme lengre skaft og 3 grader opp.

Har en kamerat som er 185, men som har noe kortere armer enn normalen. Han har 1,5 tommer forlenget og han spiller på 4 i hcp.

JOnny

over 18 år siden

JOnny

Spørsmålet vi må stille oss er hvem som sier hva. Når 15-20-25 hcp forteller om hvor viktig det har vært for dem å forlenge og sette på tykt skaft blir det for dumt. Når svingen er så dårlig at hcp er på dette nivået vil tilpassing av ustyr etter denne dårlige svingen mild sagt være bort i natta.

Jeg har aldri sagt at det ikke kan være spillere som vil nyte godt av tilpassing. Men når ferskinger som ikke er nede på singel og har en svært ustsabil sving, holdning osv tilspasser blir det latterlig. Når jeg kombinerer det med mine observasjoner av køllemakere med svært anstrengt dristsøkonomi som gjerne anbefaler forlengning og fortykkning før du er inne av døra, føler jeg det er riktig å si ifra slik at andre ferskinger kan lære noe. Vent med å bruke penger på tilpassing til du er mer stabil hvis det ikke er åpenbart at du som HJMs kompis er et missfoster og har svært korte armer...

Jeg er selv høyere enn HJM og har prøvd begge deler, standard lengde gir mer stabilitet slik er det. Kanskje jeg må bruke en kølle mer enn om jeg hadde forlenget 1 tomme, men med høyere svingvekt i toppen av kølla enn forskerne har brukt som mal når de tok frem hodet i laben, blir egenskapene endret.

Hvor mange ferskinger er klar over at med 1,5 tommes forlengning vil 5 jernet bli omtrent like vanskelig å slå som 4 jernet osv. ???

Hvor mange ferskinger er klar over at med 3 grader uppright vil ballen starte vesentlig mer venstre enn med standardkølle? (en feil som kanskje ikke er en feil og som de bruker masse tid på å finne ut av.)

Hvor mange ferskinger er klar over at tykkere grep gjør det værre å drawe ballen da hendene blir passifisert?

Trenger ferskinger mer slice i ballen ?????

Dere kan like dette eller ikke, men slik er fakta.....(drit i hva køllemaker sier snakk med en vettug Pro)...

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Jeg falt også for pratet til custom golf på Fornebu. Skulle inn der og titte på en driver og gikk ut med bestilling på 5-LW rescuewood og driver, totalpris, 9000 kroner. På det daværende tidspunkt var jeg GK spiller. Allikevel fikk jeg stiff-skaft på driver og rescue. Jernene mine var stive og tungspillte. Etter denne opplevelsen har jeg nå mistet mye tillitt til både proshopper og køllemakere. Bestiller nå stort sett uprøvd over nett og har vært svært fornøyd med de kjøp jeg har gjort der. Har kommet til at store annerkjente merker lager gode produkter. Hvilke av de du kjøper er nok litt hipp som happ.

duro

over 18 år siden

duro

JOnny har tydligvis ikke forstått veldig mye hvordan det er for en på 1,95 å slå med standard køller. En forlenging av skaft samt endring av lie vinkel gjør at slike personer får en langt mer komfortabel oppstilling og enklere rotasjon under svingen,- spesielt for korte og mellomlange jern.

Det virker fullstendig ubegripelig at noen mener man ikke skal anskaffe utstyr som er mest mulig tilpasset kroppen når man først skal kjøpe nytt utstyr.

Tviler sterkt på at JOnny er høyere enn 191. I så fall har han korte bein og lange armer og av den grunn trives med standardkøller.

Ut i fra resonmentet til JOnny kan man neste tro at den tilfeldige skaftlengdene og lie vinkelene som har blitt tildelt standardkøller skulle passe best for alle mennesker. Dette er egentlig så dumt at man ikke burde kommentere det en gang.

På samme måte er det opplagt at en person med svært store hender neppe er tjent med standard grep tykkelse (om noe slikt finnes). En person med veldig små hender vil også muligens ha godt av et noe tynnere grep.

Om man har 5,10,20 eller GK spiller i så henseende liten rolle.

Derimot mener jeg ikke at kjøp av tilpassede køller bør prioriteres på bekostning av f.eks. pro timer. Jeg mener at når man først har bestemt seg for å investere i nytt utstyr så bør man snakke med sin pro om det er hensiktsmessig at tilpasning skal gjøres. De aller fleste har en kropp som fungerer greit sammen med standard utstyr. Er du en av de som ikke har slik kropp så er det ingen grunn til ikke å tilpasse utstyret.

JOnny

over 18 år siden

JOnny

Så vi er enige da Duro? "De aller fleste har en kropp som fungerer greit sammen med standard utstyr." Nettop mitt poeng også....! Prioriter protimer først og tilpass når svingen er stabil på singel nivå, ......som jeg skulle sagt det selv...

Ditt ekstreme eksempel med en på 1,95 kan ikke brukes til noe annet enn å forvirre, da under 1% av alle menn som prøver golf er så høye.

"den tilfeldige skaftlengdene og lie vinkelene " hallo, det finnes ikke noe tilfeldig med disse standardmålene som er nettop det, utformet for å passe flest mulig i markedssegmentet. De fleste høye menn har lange armer og passer derfor best med normal lengde på skaftet.

Hvorfor er en med store hender tjent med tykkere grep? det finnes ikek holdepunkter for å si dette i noe litteratur, grepet tas ytterst i fingrene hvis det tas riktig...Faktisk spiller mange tourspillere med lady grep nettop for å få maks grep i fingrene. Marius Torp og Tiger er to som gjør dette, selv om du aldri får disse til å innrømme dette, da dette er litt flaut.....(men jeg har sikre kilder)....

Har enda til gode å snakke med en tourspiller som har tykkkere grep...

Lievinkel er viktig å tilpasse selv for ferskinger, har aldri nektet på dette....!

Leif

over 18 år siden

Leif

JOnny. Hvor mange tourspillere er det du har snakket med da?

duro

over 18 år siden

duro

Tiger har små hender og bruker derfor interlock grepet (lillefinger låses i mellom venstre peke og langefinger for høyrehendte). At dette grepet kalles lady grep visste jeg ikke, men det kan godt være slik da damer har mindre hender enn menn. Det vanligste grepet for damer er vel kanskje baseball grepet (uten overlapp) og passer for de som trenger litt ekstra styrke.

De forskjellige grepene har likevel lite med greptykkelse å gjøre.

petter hognes

over 18 år siden

petter hognes

er 1,94 høy JOnny. får jeg da allikavel lov til å ha LENGRE SKAFT????????????????????????????????????????????????????

Moi

over 18 år siden

Moi

En spiller på over 1,90 bør forlenge skaftet.
Alt annet er det bare å se bort fra.

JOnny: Du er så på bærtur at det er helt utrolig.
Jo høyere hcp, jo viktigere er det med tilpassing.
En god spiller klarer å gjøre små tilpasninger i svingen, og kan slå relativt bra uansett hva slags kølle han/hun har i hendene.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Drit i JOnny Petter, du får lov av meg. Er selv 192 og spiller heldigvis får meg med forlengede køller og oppknekking.

Takket være en fornuftig pro da jeg tok grønt kort har jeg spilt med slik tilpassning fra dag en.

Pleier å si at litt over 90% kan spille med standard stivhet,lengde og knekk og grep. For de resterende 10% kan tilpassning absolutt gjøre dette spillet, som fra før er vanskelig nok, litt lettere.

For å sette det på spissen : Jeg treffer ballen med knøtte køllene til nevøen min også ,men det er jammen ikke lett å få ballen til å gå rett med fullsving da gitt.

Til ære for JOnny bør kanskje jeg,Petter og andre lange menn donere bort noen cm slik at vi alle kan spille standard.
Samtidig bør vi alle få målt svinghastigheten slik at vi kan slå like hardt/løst.
Deretter bør vi alle tjene like mye penger,bli kommunister og starte væpna revolusjon......Da blir vel til og med Erik glad:-)

veggiss

over 18 år siden

veggiss

skjønner ikke hva enkelte har i mot tilpasning av køllene, golf er vanskelig nok som det er om ikke du skal spille med utstyr som ikke passer deg engang.

Draw

over 18 år siden

Draw

Her var det, som vanlig, mange meninger :-)
Mye sant i begge leire, men JOnny, det å si at man ikke har nytte av det før man er singel hcp'er er selvfølgelig bare tøys og fanteri! Man skal da etter din mening krumme ryggen og spille som ringeren fra Notre Dame helt til man begynner å få taket på det, og så skal man ødelegge alt man har lært ved å forandre svingen fordi denne har kommet skeivt ut fra starten...??? Hva er poenget med det? Det sier seg vel selv at det da er bedre å få rettet på dette helt fra starten av -slik at svingen har de beste forutsetninger for å bli bra fra starten??

Men, som du sier, så er det nok mange som ikke er klar over hvordan forlengelse av en kølle vil forandre egenskapene, og det er alt for enkelt å si at dersom man er over så og så høy så må man ha forlengede køller -det som teller er avstanden fra hendene til bakken, og selvfølgelig oppstilling i svingen!!!
Dette vil det alltid være tusen meninger om, og uansett så vil det være noen som har mye å tjene på å anbefale det ene eller det andre; køllemakeren skal selvfølgelig selge produktet sitt, men det skal også pro'en, så hvem man vil stole på blir opp til en selv.....
Det er jo ikke veldig vanskelig å få prøve forlengede køller nå for tiden, så det er bare å prøve seg fram.

Daniel

over 18 år siden

Daniel

Jeg er 193cm men har lange armer (205cm mellom fingerspissene). Derfor bruker jeg normal lengde ettersom jeg har hendene i en ganske normal høyde når jeg tar min stance...

Faren min er 176cm men har korte armer så vi har omtrent samme høyde på hendene våre når vi adresserer ballen...

Dessuten har jeg 49 i skostørrelse men relativt normallange fingrer men ganske stor håndflate... For å slå hull på myten at det er en så sterk korrelasjon mellom fotstørrelse og håndstørrelse..

Poenget er vi er alle ikke bare forkjellige, men VELDIG forskjellige... men selvfølgelig så kan jo Robert de Niro och Shaquille O'Neal bruke nøyaktig samme utstyr uten å merke noen forkjell så lenge de ikke har kommet ned til singelhandicp... eller? ;)

Men vent litt jeg har jo 10,9 i handicap så jeg får da ikke tilpasse mine køller ifølge JOnny ettersom handicap er eneveldigende indikator for hvor mye golf en kan (hehe... aldri hørt om de som IKKE stresser med handicap og bare spiller golf og ALDRI spiller konkurranser... finnes drøssevis av oss (men ikke så mange i Norge enda))... Spiller jo ingen rolle at jeg begynte å spille golf i 1989 men sluttet å bry meg om handicap år 1998... nei nei, det er mitt ofisielle handicap alene som bestemmer hvorvidt jeg har bruk for å tilpasse køllene mine.

OK, skal ikke skrive mer, men kjære JOnny, skjønner du hvor domt det du sier er??? Det som er så beklagelig er nok at en del lesere faktiskt velger å tro på deg ettersom du er så sta i din fantasiverden...

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Alle har rett. Det er naturligvis mulig å tilnærme seg et standard sett for alle kroppsfasonger. Det er også mulig å tilpasse køller til en måte å svinge på. Hvilken vei som er riktig å gå blir opp til den enkelte. Hvor lang tid det skal ta blir et oppgjør mellom den enkeltes samvittighet og amisjonsnivå. Det er allikvel åpenbart at tilpassing av ustyr (ikke bare køller) er en søken etter å ta ut maks potensial av spillestyrken til enhver tid. Det blir et kostnadsspørsmål for de fleste av oss når alt kommer til alt. Hvor ofte har vi råd til å tilpasse utsyret til hvor vi er i utviklingen av spille vårt og hvor mye vil det gi oss i form av færre slag på scorekortet.

JOnny

over 18 år siden

JOnny

Sier vel det meste om Petter at han enda ikke har forstått at høyden hans ikke har noen ting med om han trenger tilpassing å gjøre.

Størrelsen på håndflatene har ingen ting med hvor tykt grep du trenger, da grepet tas i fingrene.

Til de som ikke forsto at lady grep i denne diksusjonen betyr et mindre grep (tynnere) en normal herre grep(grip), lykke til ....

Hvis du med lærebok stands og holdning ikke når bakken med køllen skal du sef. tilpasse. , de fleste ferske står bøyd fordi de ikke har riktig holdning....

Jeg sier som Daniel at om du er 176 eller 193 så kan man som regel bruke samme standard utstyr, men det finnes sef. unntak........hvordan han kan kalle meg dom !, når vi mener det samme for stå for han...

Hoveårsaken min til at jeg har dratt opp denne diskusjonene er at mange tror det blir lettere å spille hvis man forlenger og fortykker, når det faktisk for de aller fleste virker motsatt. Det blir værre å treffe ballen rent med lengre køller slik er det enten dere liker det eller ikke. Det blir værre å "squere" opp køllehodet med tykkere grep, slik er det.

Så er det en liten prosent missfoster der hendene henger mye høyere enn normalområdet og noen som har veldig lange fingre, disse skal sef. tilpasse uansett nivå. Men for guds skyld slutt å kjøp tull fra køllemakere som bare vil pengene deres.....!

duro

over 18 år siden

duro

JOnny blir bare mer og mer patetisk.

Hvem har snakket om køllemakere ? En ren tilpassning til kroppesmål (skaftlengde, lie og greptykkelse) kan de fleste proer hjelpe deg med og koster normalt ingen ting når du bestiller nytt køllesett. De fleste utstyrsleverandører tar heller ingen verdens ting ekstra for å produsere tilpassede køller ved kjøp av nytt sett.

At de fleste på 193 er mest tjent med ikke å tilpasse køllene sine skulle jeg likt å se dokumentert. Men JOnny snakker jo med så mange tour spillere så han vet nok best.

Benny

over 18 år siden

Benny

Hei. Jeg er helt enig med Duro og de andre som har stilt seg kritiske til JOnny sine bombastiske utalelser. Jeg er selv 1.94 høy, singelhandicaper og har hatt stor nytte av å spille med forlengede køller. Det er helt på jordet å si at man på ingen måte en tjent med å spesialtilpasse køllene dersom man ikke er singelhandicaper. Som Duro sier, så får man tilpasset køllene sine gratis mange steder, så hele det argumentet faller bort. Bye. bye JOnny, bye, bye sa vel Return for noen år siden

H

over 18 år siden

H

Til JOnny
Så er det en liten prosent missfoster der hendene henger mye høyere enn normalområdet og noen som har veldig lange fingre, disse skal sef. tilpasse uansett nivå. Men for guds skyld slutt å kjøp tull fra køllemakere som bare vil pengene deres.....!

Jeg er en av disse misfostrene du sikter til.
Jeg har midsize-grep med 4 lag tape, 1 tomme lenger og 3 grader opp.
Dette etter råd fra flere proer og fra køllemakere. Jeg ba om råd i forbindelse med anskaffelse. Kostnad for custom vs std var 0 kr så jeg tror ikke noen av dem var ute etter bare pengene, de forsøkte vel å gi et korrekt råd.
På tross av mine kroppslige skavanker (iflg deg) så fungerer hodet såpass at jeg skjønner at jeg skal ta i mot råd fra mennesker som kan gi meg gode råd.

Jeg tror ikke du faller inn i den kategorien jeg skal ta imot råd fra, du er jo en Maverick uansett hva emnet dreier seg om.

drit lei

over 18 år siden

drit lei

Hvorfor ikke opprette en egen nettside for selvopptatte personer som nyter å fortelle andre om hva de skal gjøre, hvorfor de er best og hvordan de kom dit. Kjedelig å lese at samtlige tråder ødelegges av pjatt.

"de som svarer på dette innlegget er selvopptatte søppelfolk"

Mats Ø.

over 18 år siden

Mats Ø.

Uffameg... jeg føler mye aggresjon i innleggene her.

Til JOnny: jeg har spilt med Petter Hognes i snart to år. Vi har spilt veldig mye sammen og kjenner hverandres spill veldig bra. Jeg er vitne på at Petter i fjor har stått utrolig mye bøyd over ballen når han skal slå pågrunn av altfor små jern. Petter har lange armer, men også en utrolig lang kropp stakkars, og jeg vil påstå uten å overdrive at fjorårets sesong var den svakeste for Petter. Etter han i år fikk forlenget skaft og tykkere grep, har han spilt utrolig mer stabilt. Ingen kompansering med ryggen, ingen ekkel draw, ingen topping av ballen og heller ingen unødvendig hoftevridning. Alt pågrunn av at han nettopp har forlenget køllene sine og tjent veldig mye på det. Han raste også fort ned i handicap etter endringen, og endte på en veldig bra og vel fortjent 7. plass i vårt klubbmesterskap, og det med bare jern fra hvitt! Slå den du.

Så, dine bombarderinger og akkuseringer om at forlenging av køller bare er forbeholdt singelhandicapper kan man vel bare putte i en pose, tråkke litt hardt på, og slengkaste ut av vinduet. Yep.

Vennlig hilsen Mats Øksne.

Og som gangsterne sier når de vet de har servert retten... BOYA!

JOnny

over 18 år siden

JOnny

Må være veldig høyt nivå i deres klubb og en svært vanskelig bane, når en 15 hcp kan bli nr 7 i KM bare med jern. ....! I følge deg kan en lang smørbrødliste med fremgang tilskrives forlengning av jern for en mann på 1.93 med lange armer....Må si jeg fikk veldig mye tillit til deres innlegg nå...! Men det er klart når målet er å få bort en "ekkel draw" så støtter jeg forlengning for dere...!!! herreguddd...

Nå er ikke alle innlegg så lavpanne som dette fra Øksne, men generelt viser alle disse påhoppene hvor landet ligger i golf norge.

Til alle dere ferskinger som tror dere kan kjøpe bedre hcp ved å redusere playabillityen på køllene, lykke til.

Til slutt, hvorfor er det ingen korte menn med små hender som blir tilbudt forkortning av køllene og et tynnere lady grep??? Svaret er at i det sylferske norske golfmiljøet er det ikke mulig å selge, machofaktor er det som teller og selger. Normalfordelingskurven gjelder for norske menns størrelse og det skulle derfor være omtrent like mange som trenger forkortning. hva kan vi lære av dette ????

Er klar over at jeg provoserer mange med min stil, men noen ganger er det faktisk slik at andre sitter på mer og bedre kunnskap.....Dette er sef.vanskelig å svelge når man er konge i hjemmeklubben med 15 i hcp og en 7 plass i KM............................

Yngve

over 18 år siden

Yngve

det er ikke lengre snakk om at du provoserer, JOnny.
du opptrer bare usmaklig og nedlatende.

det er for all del bare å fortsette, for dette er et åpent forum, men dersom dine "råd" er ment til å gi inspirasjon, så bør du endre stil.

dersom du blåser i om folk følger "rådene" dine, så bør du slutte å skrive de, for da har de uansett ingen betydning.

du rakker ned på folk som har høyere handicap enn deg selv, og dette er jo en kjent JOnny stil fra lang tid tilbake. hvis du tror folk hører på deg fordi du skryter på deg kompetanse og blander dette med den ekle holdningen din, så tror jeg faktisk du tar feil.

men, for å sitere deg. det er jo bare min mening.

Niels

over 18 år siden

Niels

Jeg vil fjerne se JOnny kutte 800 m fra svart tee på Miklagard. Hvor intelligent syns du dette utsagnet var da JOnny? Du som har så stor golfforståelse?

Mats Ø.

over 18 år siden

Mats Ø.

Så unnskyld oss da... nei uffameg.. for banen og klubben vår er tohundreogfemti år gammel, så vi har jo bare verdenseliten på klubbmesterskapet...

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

JOnny er så langt ute på feil jorde at han har mistet sin injurerende effekt for flere poster siden......

Mats, la JOnny være i fred med sine "sympatiske" holdninger. Petter sin prestasjon på regntung uklippet bane var stor. Det var mange med lavere handicap enn han som fikk litt juling den dagen.

Egentlig bør JOnny legges i strekkbenk til han blir godt over 190. Deretter burde han få standard køller slik at han kan få oppleve dette selv.

Er man høy ,og ikke har veldig lange armer i forhold til kroppslengden, er det lettere å spille med forlengning/oppknekking PUNKTUM.

Eller "ferdigsnackat" som de sier i Sverige
Eller "I rest my case" som de sier i USA

H

over 18 år siden

H

JOnny
Jeg kjenner de som har kortere køller en std, eller som bare har flatere lie, eller har senior-flex pga lav svinghastighet, men poenget er at de fleste menn på 170 cm passer bedre med std-køller enn de fleste menn på +190cm. Hva er macho med å spille med forlengede køller? Tykkere grep? Hva er problemet med å ha mykere flex hvis det er bedre. Kanskje noen få er mer opptatt av x-stiff enn korrekt flex i skaftene, men de er det få av. De fleste prøver vel å få utstyr som passer dem.

Niels

over 18 år siden

Niels

H: du burde prøve å diskutere med brødboksen framfor JOnny. Dem er på samme nivå.

jahoo

over 18 år siden

jahoo

hehe må sitte her å le litt av jonny.... vil bare si en ting, for alle dere andre.

Jeg er pro, har 0 i hcp. og har forlenget køller.

er 1,93 høy.

Det med at Jonny sitter på "mye" kunnskap er helt vekk, han har null peil på det han sier.

Og skal vi diskutere golf Jonny?? Så lag en egen tråd, så skal vi se hvor mye kunnskap du har........

Fortsett det gode spill mine herrer!!!!!!

JOnny

over 18 år siden

JOnny

Nok av 14 åringer som Jahoo her som påstår de er proffer, men som ikke har et argument eller en dråpe kunnskap i innleggene sine. Start en tråd du Jahoo der du har en golffaglig mening om noe, så skal jeg og resten av "ekspertene" her inne avsløre at du bare er en blank 14 åring.

Jeg tok opp mitt syn på køllemakere og deres useriøse behandling av ferskinger. Kun min mening og jeg har sagt hva jeg har å si om forlengning og tykkere grep som for de aller fleste bare gjør spillet vanskeligere, men der det er noen få som har behov for dette som jeg har sagt hele tiden. Desverre er det bare noen titalls personer som har nok dybdekunnskap i norge til å si hva som er rett i denne tråden, og da blir det litt meningsløst å snakke med brorparten av dere som ikke tilhører disse og som kun bidrar med " du er blank" eller "brødboks" eller lignende. Som med unger er dere snare med å bruke skjellsord når dere ikke har argumenter eller kunnskap, fortsett med det og fortsett med å fylle lommene på grådige køllemakere som driter i om de gjør spillet litt vanskeligere for dere....

Regner med at de fleste av dere spiller med for stive skaft, som de samme køllemakerne har anbefalt etter en totalt verdiløs test innendørs der dere så vidt kom opp i "stiff" i hastighet? Ser gang på gang på gang at skjer. Når dere omsider legger vekk macho tankene og prøver mykere skaft, blir stabiliteten mye bedre og dere får et løft videre. Synd mange av dere bruker år på år på år før dere hører på oss som har gjort de samme feilene selv..............stå på...

Kruttt

over 18 år siden

Kruttt

JOnny,
det går fint an å høre på de som har lang erfaring. men å høre på deg, som bare er stygg i kjeften og ikke på noe som helst nivå viser deg bedre enn de du kaller 14 åringer selv, ser jeg ikke poenget med altså!

Gazza

over 18 år siden

Gazza

Det er vel også slik at eitt standardsett ikkje blir laga for ein gjennomsnittlig høg nordmann, men kanskje oftare for ein gjennomsnittlig høg sør-europar, asiat eller amerikanar.

Og Jonny, du seier sjølv at forholdet mellom kroppslengde og armlengde som regel er lik. Det vil ikkje seie at armane er like nær bakken for ein som er høg, som for ein som er lav. Det trur eg du skjønar dersom du tenke deg litt om....? Kan gjerne forklare med eksempel dersom du ikkje forstår dette.

mvh
Gazza

Megaslice

over 18 år siden

Megaslice

Callaway Fusion; Har du fått jernene nå? Forsøkte begge på rangen her om dagen, og som nevnt av andre her så er begge lettspilte jern. For meg fikk de en noe for høy flight, og forklaring er visstnok at de skal hjelpe spillere som har problemer med å få den opp ;-) Selv har jeg vanligvis ikke det problemet... Fusion skulle også gi litt bedre lengde på slagene, uten at jeg så den helt store forskjellen.

Personlig liker jeg utseende på X-18 litt bedre enn Fusion, men innrømmer at ingen av dem er spesielt lekre å se på. Men lettspilte, det er de begge! Så dersom du spiller på et "jalla-sett" i dag tror jeg du med enkelthet kan spille deg betydelig ned i hcp.

Avventer rapport!

Callaway fusion

over 18 år siden

Callaway fusion

Hmrf. har fått dem. Og har ikke gått ned i hcp. Har dog bare gått en runde på 18 hull og 2x9. Men har lagt til meg en uvane på svingen, som jeg tror jeg fant ut av på de siste slagene forrige gang. Skal gå et par runder til på 18 i løpet av uka, så kanskje det blir pers. Jernene virker meget bra når klarer svingen. Som sagt, skal prøve å gi mer rapport når jeg har fått testa de bedre osv...

Megaslice

over 18 år siden

Megaslice

Hmmm, så du har kommet til den erkjennelsen at det er vel så mye "mannen oppå skia" - som det heter på ski-språket - som køllene som betyr noe. Velkommen i klubben ;-)

Som en kompis av meg sier; "... men det er jo moro med no' nytt!" :-)

Uansett tror jeg køllene kommer til å hjelpe deg til å få hcp ditt ned. Stå på!

Rykte

over 18 år siden

Rykte

Har hørt noen si at Fusion går langt dersom du har bra treff. MEN - forskjellen på lengden av et bra treff, og et ikke fullt så bra, er større med Fusion enn med X-18.

Kan det stemme? I så fall ville jeg heller hatt køller som går kortere - men like kort alltid.....

duro

over 18 år siden

duro

Med bakgrunn i at Fusion bruker en del fancy metallegeringer for å flytte vekt ut i kantene av bladet så vil jeg heller tro at fusion kølla gir litt lengre og litt rettere ballbane ved off sweetspot treff enn f,eks, X-18.

Men som sagt. Dette er bare noe jeg tror. Noe må vel de ekstra kronene Fusion køllene koster sammenlignet med X-18 være godt for.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her