Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Fikse glidelås på golfbag

O

over 18 år siden

O

Hei
Jeg har en Callaway golfbag som er to sesonger gammel, men hvor glidelåsen til den store sidelommen er ødelagt. Dessverre er det ikke en reklamasjonssak, men jeg ønsker å fortsette å bruke bagen, da jeg er veldig fornøyd med den. hvis den skal sendes til Callaway, så kommer det på 800-1000 å få fikset det (har snakket med dem).

Er det noen her som har noen tips om hvor man kan få fikset glidelåsen på en golfbag? Byttes glidelåsen, så er bagen helt strøken igjen...

Marius Dahlen

over 18 år siden

Marius Dahlen

Hei

Om din bag er under 2 år er det en reklamasjonssak.

Ta med bag og kvittering til en Proshop som forhandler Callaway om den er under 2 år så fikser de en ny bag.

Vi har aldri reparert en bag, så hvor du har fått den infoen fra vet jeg ikke.

Dersom baggen er over 2 år, så ville jeg bare gått til en skomaker el lignende så bytter de glidelås.

Mvh

Marius Dahlen
Callaway Golf

forbrukerinspektøren

over 18 år siden

forbrukerinspektøren

Er ikke umulig at du kan kreve at de fikser denne for deg gratis.
Forbrukerkjøpsloven sier at dersom varen er ment til å vare vesentlig lenger enn 2 år så er reklamasjonstiden 5 år. Personlig mener jeg at en golfbagg er ment til å vare vesentlig lenger enn 2 år og det er det som er avgjørende her. Mange tror at dersom butikken sier 2 års garanti så betyr det at du aldri kan klage etter 2 år, men det er alså feil.

Her er loven:

------------
§ 27. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.
---------

Kunne jo være artig å høre hvor lenge Callaway mener at en bagg skal holde....

ManoWar

over 18 år siden

ManoWar

Jeg mener at en golfbag ikke faller innunder 5 års regelen. Det har dessverre nesten blitt en forbruksvare. Etter 2 sesonger er bagen så slitt av vær og vind, og om en glidelås ryker, så mener jeg at enhver nordmann har "råd" til å kjøpe seg ny bag.

Det som har 5-års garantier er kjøleskap, vaskemaskiner o.l

forbrukerinspektøren

over 18 år siden

forbrukerinspektøren

Mulig den ikke går under 5års regelen. Uansett må du ikke blande garanti og reklamasjonsrett. Det er ikke det samme.

Drøssevis av varer er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Eksempler er blant annet mobiltelefoner og TV'r.

Det er golfbaggen som er varen, ikke glidelåsen og saken er om golfbaggen er ment til å være vesentlig lengre enn 2 år eller ikke. ikke om glidelåsen er ment å vare lenger eller ikke.

forbrukerinspektøren

over 18 år siden

forbrukerinspektøren

Hva nordmenn har råd til eller ikke er i allefall helt uinteressant...

ManoWar

over 18 år siden

ManoWar

Jaja.. Men du skjønner poenget mitt..?

O

over 18 år siden

O

Hei. Tusen takk for gode råd! Bagen er nok over 2 år, så den vil ikke være en garantisak dessverre. Tror nok en skomaker er et godt sted å starte, så får vi se hva de sier der.

O

over 18 år siden

O

Jeg glemte forresten å nevne hvor jeg hadde det fra at den kunne sendes til Callaway. Det var gjennom proshopen i klubben jeg er medlem av. De som jobber der sa at bagen kunne sendes inn for å repareres, men da ville det tilkomme en rekke ekstrakostnader til frakt, toll+++

forbrukerinspektøren

over 18 år siden

forbrukerinspektøren

skjønner hva du mener manowar, men virker ikke som O skjønner hva jeg mener ;)

O

over 18 år siden

O

Hei Forbrukerinspektøren. Jeg skjønner veldig godt hva du mener, men er av den oppfatning at en golfbag ikke kan anses som en vare som skal vare vesentlig lengre enn to år. Dette er et produkt som slites mye, og som man tar med seg ut på en golfbane i all slags vær. Hvis du imidlertid har gode og solide argumenter imot den oppfatningen, så er jeg veldig åpen for dine innspill:-)

Hva mener du om denne saken Marius? Jeg oppfatter deg dithen at man kun kan forvente at en golfbag holder i to år...

herognå

over 18 år siden

herognå

Dette med 2 og 5 år har ikke noe med ordet garanti å gjøre, det er REKLAMASJON.

Tror det er det Forbrukerinspektøren snakker om.

O

over 18 år siden

O

Det er jeg forstått, men hva betyr det i denne konkrete saken?

O

over 18 år siden

O

Beklager den dårlige norsken:-) Det har jeg forstått...

forbrukerinspektøren

over 18 år siden

forbrukerinspektøren

Riktig der herognå. Men det virker som de fleste forbrukerene her er på produsentens side og da gidder ikke jeg å mase mer med det ;)

olemartin

over 18 år siden

olemartin

Tipper du kan levere den inn til en skomaker, salmaker eller lignende.
Fikset en sekk på http://kart.gulesider.no/gs/companyDetails.c?q=&bc=1961&lineId=Z0GWCPXN du kan jo sjekke med dem om de fikser glidelåser også..

Megaslice

over 18 år siden

Megaslice

Dersom bagen er under 2 år gjør du som Marius Dahlen sier, og du får ny bag. For eget vedkommende ødela jeg glidelåsen på coveret (over køllehodene) min TaylorMade bag, og fikk det reparert på en "systue" på Bekkestua. De hadde ikke erfaring fra tidligere, men glidelåsen funker fortsatt. Muligens kan de også fikse glidelåser som sitter litt mer kinkig til.

Sala Mander

over 18 år siden

Sala Mander

Jeg fikk for en tid tilbake fikset tilsvarende hos en skomaker i Josefinesgate (rett før rundkjøringen på Bislett).....Callaway bag det og.

Jostein

over 18 år siden

Jostein

Dine Penger har en masse forbrukerrelaterte artikler. Med jevne mellomrom skriver de om det som nevnes her. F.eks. i nr. 3/2006 skriver de:

5 års klagefrist: De fleste varer har du fem års klagefrist på. Dette gjelder varer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år

2 års klagefrist: Dette gjelder noen få produkter som har levetid på to år. Lær, sko, billige leker, hårtørrere.

Min personlige mening, er at man må kunne regne med at en golfbag som kanskje koster langt over tusen kroner skal vare vesentlig mer enn to år. Det bør kunne sammenlignes med andre typer bagger og ryggsekker til daglig bruk som det er fem års klagefrist på (med mindre det er et utpreget billigprodukt fra Nille e.l.).

Ved feil på vare kan du kreve gratis reparasjon eller ny tilsvarende vare (unntatt hvis butikkens innkjøpspris er mer enn 2-3 ganger reparasjonskostnadene). Dersom det tar mer enn en uke å reparere, kan man kreve låneprodukt i reparasjonstiden.

Dersom butikken skylder på feil bruk av varen, er det i tilfelle butikken som må bevise den påståtte feilbruken. Dersom butikken skylder på at garantien har gått ut, kan du egentlig bare le dem rett opp i ansiktet og spørre om de tror du er dum. Bedre er det nok å saklig opplyse om at kjøpsloven gir deg fem års klagefrist. Skylder butikken på at feilen er på en slitasjedel som du må betale for selv, kan du opplyse om at de færreste mekaniske komponenter kan ses på som en slitedel. Det skal veldig mye til (f.eks. kommer du ikke særlig langt ved å klage på at bildekkene dine har blitt slitt, en glidelås derimot....).

Btw: selv en mobiltelefon er ifølge kjøpsloven ment å vare i minst fem år. Noen som har hatt telefonen sin så lenge? I teorien ville vel de fleste av oss kunne gå og kreve ny telefon når den gamle konker ut.

b

over 18 år siden

b

Jostein sier
5 års klagefris er der hvor varen skal vare vesentlig mer enn 5 år.
2 års fris er der hvor varen skal vare mer enn 2 år (uten vesentlig)

så kommer vel mixen og svikten i argumentasjon for de kobler begge en golfbag skal holde vesentlig mere enn to år.

Regner med at en ryggsekk som brukes like aktivt og røfft som en golfbag vil bli utslitt og skiftet ut i løpet av en to - treårs periode uansett - selv om 2 år er i minste laget og hvor Callaway "over bordet" lenger oppe i tråden kom med tilbud om ny bag uten videre. 5 år er maks og vesentlig mer enn 5 år er ikke aktuellt uansett.

Ryggsekk

over 18 år siden

Ryggsekk

Jeg har hatt min Bergans ryggsekk siden midt på 70-tallet. Den har vært med på interrail, elg og rypejakt, maaaaange overnattingsturer i fjellet, flyreiser, campingturer, dagsturer, festivaler og enda mer jeg ikke kommer på. Den er litt falmet i fargen (var gul engang), og lakken på meisen har mange skraper, men glidelåser, remmer og sømmer er fortsatt like hele.
Ingen grunn til at en golfbag skal vare noe kortere. Min nåverende Wilson trallebag har jeg hatt siden 2001, også den har blitt sendt flere ganger på fly uten trekk, et overslag viser at den har ca 250 runder bak seg pluss en masse turer på rangen. Er litt frynsete i kølle-divideren, men ellers ok.
Den som sier en golfbag er forbruksvare bør skjerpe seg stort. Tror neppe noen vil kjøpe en golfbag hvis selgeren sier den bare har 2 års levetid.
I disse tider vi blir oversvømmet av overpriset kinesisk skrot som gir distributør og selger feite påslag er det flott at de som har mulighet til å reklamere gjør det.

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

Kan ikke være tvilsomt at en golfbag i utgangspunktet nyter 5 års beskyttelse. Men det dere kanskje glemmer er at den beskyttelsen kun gjelder mangler - ikke slitasje fra brukeren som er utover det man kan forvente som produsent.

forbrukerinspektøren

over 18 år siden

forbrukerinspektøren

Smilendesam: tror ikke du vet hva du prater om.....

Ryggsekk og Jostein derimot....

Som jeg skrev tidligere: Jeg kan dette reglemanget og jeg hadde ikke gitt meg på dette. Kanskje et tegn at callaway ikke svarer også...De svarte ila. en halvtime fra det første innlegget ble skrevet...så er det stopp...

forbrukerinspektøren

over 18 år siden

forbrukerinspektøren

slitasje fra bruker er jo det produktet skal tåle!!! En mangel er ikke noe som var feil når du kjøpte produktet.

Tarzan

over 18 år siden

Tarzan

Callaway sine bager er laget av ogio så det er helt klart kvalitet.
Hvor lenge er bag skal holde kommer helt an på bruken som alt annet.
En glidelås? Jeg har flere ganger i året satt fast noe i den og riv og dratt masse. Kan ikke forlange at den skal tåle alt men på min holder den fortsatt. Jeg vil si at en glidelås er en slitedel men at bagen skal tåle mer en glidelås. Har reparert en glidelås for mange år siden hos en sadelmaker. Han fiksa den for 100.-

hm

over 18 år siden

hm

skal du reklamere må feilen spores tilbake til produksjonsdato.. er det ikke noe som heter det? samt at leve tiden på en bag ikke kan forventes å være mer enn 2 år. spiller du en del så er bagen så å si utslitt etter 1 år!!

O

over 18 år siden

O

Hei
Takk for en interessant debatt, og noen gode råd. Jeg skal ta meg en tur innom en skomaker i morgen, og så får vi se hva vedkommende sier:-)

forbrukerinspektøren

over 18 år siden

forbrukerinspektøren

Jeg er oppgitt over hvor mye idioter det finnes innen norsk golf.
Dere er jo faen ikke sanne. Betal hva faen dere vill for ødelagt utstyr...

forbrukerinspektøren

over 18 år siden

forbrukerinspektøren

O, du som fortsatt maser om den skomakeren er den strte taperen...

Sutre

over 18 år siden

Sutre

Den største taperen må vel være forbrukerinspektøren, som innbiller seg at han vet hva han snakker om. Sannsynligvis er du en jusstudent med skyhøyt handikapp og har akkurat penset innom kjøpslov m.v. i studiet. Tror du må ta deg sammen om du ikke skal stryke! Slitasje er like mangel... hmm, genialt, men dog skivebom.

hm

over 18 år siden

hm

sutre: støtter deg i den der. tror ikke han er en habil golf spiller men en med høyt hcp. som tror han er konge fordi han har titta innom lovverket.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Nå er det mange som blander epler og mercedeser. Det er greit at det i utgangspunktet kan være en reklamasjonsrett på 5 år. Dette er imidlertid ganske uinteressant. Jeg vil i utgangspunktet si at en golfbag har en levetid på vesentlig mer enn 5 år, og det er produktet som helhet, ikke enkeltkomponentene som er sentralt, les dommen som er refert under. Man kan derfor i UTGANSPUNKTET reklamere på varen. Men hva skal man reklamere på?

Jo, spørsmålet er om det forelå en MANGEL på kjøpstidspunktet, altså at glidelåsen hadde en defekt allerede fra starten av som gjorde at den nå gikk i stykker. Mange som blander dette, også TV2 hjelper deg o.l. For de av dere som er interessert kan dere lese Salora/Videospillerdommen fra høyesterett, den belyser problemstillingen godt. Denne dommen sier at feil som skyldes "mandagseksemplarer" altså der hvor man for eksempel vet at det statistisk er en feil på 1 av 100 komponenter som produseres, skal dekkes av produsent/selger, da disse enkelt kan pulverisere utgiften ved å ta en litt høyere pris på samtlige varer.

Konklusjonen blir derfor at du må se på om glidelåsen din hadde en innebygget svakhet allerede fra begynnelsen av. Dersom den ikke hadde dette så har du ingenting å reklamere på. Når en skomaker sikkert kan reparere bagen for en hundrelapp eller to hadde jeg forøvrig ikke giddet å bruke masse tid og krefter på å undersøke dette.

Forøvrig så er jeg jusstudent og høyhandicapper... :)

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Skulle selvfølgelig være vesentlig mer enn 2 år, men det spiller jo ingen rolle :)

Kai Arne

over 18 år siden

Kai Arne

Ja, ja, da får jeg være glad til at min eldgamle bag kun har borrelåser.

Du får kjøpe noen glidelåser og teste dine syegenskaper :-(

Ellers dårlig Callaway"reklame".

Jostein

over 18 år siden

Jostein

Skjønner at mange kvier seg for å gå og kreve sin rett i butikken. Butikkene er nok ganske klar over hva som står i kjøpsloven, men prøver å vri seg unna så godt som mulig. Det er jo mye penger å tjene på å selge billig dritt til en høy pris, men dersom man hele tiden må forsyne kundene sine med nye produkter fordi ting går i stykker, blir det ikke så lukrativt. Jeg har sans for Ryggsekks argumentasjon for å protestere mot elendige billigvarer. Å klage på en vare på bakgrunn av kjøpsloven, blir i de fleste tilfeller bare å minne butikkeieren om noe han er smertelig klar over fra før. Det er ikke frekt, og det er ikke noe man skal skamme seg over.

Synes forøvrig Solskinnsgolferen har et stort hull i sin argumentasjon over. Dersom en vare har en feil ved kjøpstidspunktet, kan man jo oppdage det allerede i butikken. Så kjøper man ikke akkurat den. Problemet er jo at en vare kan fungere greit en tid på tross av at den har en mangel. Men det er jo fremdeles en mangel, eller kall det en svakhet om du vil. Og de har vi klagerett på i 2 eller 5 år.

Mr. Bing

over 18 år siden

Mr. Bing

Det spiller ingen rolle for butikkene som tar imot disse varene som er reklamert på. De har leverandørene å forholde seg til, og har klare rutiner på hvordan de skal forholde seg til ulike reklamasjoner.

Uansett får de varen kreditert slik at reklamasjonene ikke er en kostnad for butikken.

Børje Pedersen

over 18 år siden

Børje Pedersen

Mr. Bing tar nok litt feil her. Butikkene vil ofte svare kunden med at de skal ta problemet opp med leverandøren. om leverandøren sier ja eller nei, blir dette svaret fra butikken. Dette blir bare helt feil for forbrukeren. Forbrukeren har kjøpt en vare i butikken, og kun butikken står ansvarlig ovenfor kunden. Hva butikken oppnår av reklamasjon fra sin leverandør er kunden likegyldig.
Velger alikevel å tro at seriøse leverandører aksepterer sine forhandleres godtatte reklamasjoner. Det gjør i alle fall jeg.

Tarzan skriver at Callaway produseres av Ogio, dette er feil. Ogio har ingen egen fabrikk. De fleste av Callaways modeller produseres av samme fabrikk som våre SilverFox bager. Har selv besøkt fabrikken flere ganger, og uansett merke på bagene er kvalitetskontrollen på topp. Har også besøkt Chinafabrikker som produserer andre merker, hvor kvalitetskontrollen er helt borte.

Essensen av dette er at det tross alt er forskjell på de forskjellige merkenes kvalitet, alt etter produksjonskostnader. Når vi betaler over det dobbelte for en bag i Singapore, enn Olyo betaler i China, forventer jeg en vesentlig høyere kvalitet. Derfor er det ikke vanskelig å gi utvidet garanti.

Uansett, butikken har ansvaret for din reklamasjon, importøren for butikkens reklamasjon, helt uavhengig av hverandre.

gultee

over 18 år siden

gultee

Dersom kunden i stedet for å krangle med butikken ønsker å gå på ledd lengre bakover i kjeden, har han full anledning til det. Ikke la deg avspise med en vrang / lite kompetent butikk dersom du har et forbrukerrettslig krav grunnet mangel på en vare!

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Nå skal jeg vedde på at O allerede har vært fornuftig og gått til en skomaker og fått fikset glidelåsen sin.

Til dere andre som skal smelle forbrukerkjøpsloven i bordet: En ødelagt glidelås på en golfbag som har vært i hyppig bruk i over 2 år er ingen mangel, sånn er det bare, med mindre dere kan påvise at det var en innebygget svakhet i glidelåsen på kjøpstidspunktet, noe det neppe var. Dette har ikke noe med min argumentasjon å gjøre, det er faktisk sånn loven er. Igjen, dersom dere interesserer dere for dette, les Salora/Videospillerdommen i Rettstidende 1998, s. 774.

MCS

over 18 år siden

MCS

Ingen som ser at han får svar fra Callaway allerede 40 minutter etter han opprinnelig skrev innlegget?

Yngve

over 18 år siden

Yngve

jeg tenkte også det samme....
her sier Callaway at de antakelig tar tak i det, men alikevel så argumenteres det i mente om hvorfor og hvorfor ikke...

mosh0mt....

Jostein

over 18 år siden

Jostein

Artig at Solskinnsgolferen argumenterer med Salora/Videospillerdommen, siden den faktisk taler midt imot det han/hun synes å mene.

Høyesterett slo i denne dommen fast at viktige tekniske komponenter i en videospiller skal vare i fem år, og at forbruker har krav på gratis reparasjon dersom deler går i stykker før den tid. Produsenten ble dømt til å betale for reparasjon av en over tre år gammel videospiller. Fram til denne dommen hadde det vært et problem at det var forbrukeren som måtte bevise at det forelå en mangel på en teknisk komponent. Med andre ord en prinsipiellt viktig dom som medfører at vi som forbrukere IKKE må bevise at det forelå noen svakhet ved kjøpstidspunktet, slik Solskinnsgolferen hevder. Varer komponenten i mindre en fem år er det i henhold til denne dommen en komponent med mangel.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Jostein: Jeg har ikke dommen foran meg nå, står i domssamlingen på lesesalen, men du går glipp av en del detaljer her som gjør at resultatet i denne bag-historien vil bli annerledes enn i videospillerdommen. Dommen kommer med en del prinsipielle uttalelser. Fortsettelse følger imorgen... (Blir ikke det spennede? :))

Jostein

over 18 år siden

Jostein

Æ glær mæ stort! Skal på jobbreise et par dager nå, men venter meg en lengre avhandling når jeg kommer tilbake.

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

Jussen har nådd Scangolf. Jeg og rekrutteringskomiteen i firmaet vårt venter i spenning på Solskinnsgolferens epos....

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Her følger avhandlingen Jostein, håper du har hatt en fin reise. :)

Kort om bakgrunnen for dommen for dere andre. Det som skjedde i Salora dommen var at Førelands videospillers fjernkontroll sluttet å fungere tre og et halvt år etter han haddde tatt spilleren i bruk. Dette gjorde at han bl.a. ikke kunne forhåndsprogrammere opptak. Det blir i dommen konkludert med at dette skyldes at en av de elektroniske komponentene i IR mottakeren (en IR mottaker inneholder et sted mellom 100 og 150 slike) var et mandagseksemplar, og således hadde en defekt på overtakelsestidspunktet. Høyesterett kom etter en drøftelse om hva man kan forvente av en videospiller til at dette utgjorde en mangel og at Føreland hadde krav på retting.

Så en litt mer detaljert redegjørelse for hvorfor en defekt glidelås ikke nødvendigvis er det samme som en defekt IR mottaker.

Først til den faktiske siden av saken, hvor spørsmålet er om det i det hele tatt foreligger en feil ved produktet.

I videspillersaken var det altså en IR mottaker som var defekt. Videospilleren hadde stått under Førelands tv, ute av sollys og godt ventilert. Den var ikke flyttet rundt på og Føreland hadde vært påpasselig med å trekke ut kontakten til spilleren når han var bortreist. Det er helt på det rene at komponentene i en IR mottaker ikke slites ved vanlig bruk, iallefall ikke innenfor et tidsrom på tre og et halvt år, som det var tale om i saken. En elektronisk komponent har vanligvis en svært mye lenger levetid enn dette. Det virker med andre ord ganske åpenbart at IR mottakeren var beheftet med en latent feil i en av de elektroniske komponentene. Allikevel anser HR det nødvendige å høre på flere vitner, og føler også behov for å presisere at det at leverandøren ikke har villet undersøke IR mottakeren nærmere fordi det er for kostbart, gjør at tvil om årsaken til svikten vil gå utover selger/leverandør.

Videre går HR inn på om det skal gjelde en særlig bevisbyrderegel til fordel for forbrukeren dersom en ting som skal vare vesentlig lenger enn 2 år går i stykker før det har gått 5 år. Forarbeidene til fbkjl. sier at "Hvis mangelen viser seg mens gjenstanden har vært i normal bruk, er det altså en sterk presumsjon for at mangel forelå ved risikoens overgang." Til dette sier HR at den ikke uttrykker en særlig bevisbyrderegel for selger, men at den "uttrykker en alminnelig erfaringssetning om faktiske forhold som må tilegges betydning ved bevisbedømmelsen". Det er altså IKKE slik at selger må bevise at det ikke forelå en mangel ved overtakelsestidspunktet, det kreves ikke "utenfor en vær rimelig tvil" som i strafferetten, det er kun i de tilfellene hvor det er en 50/50 mulighet for at det var en mangel ved produktet at selger får svi for at han eventuelt ikke klarer å påvise en at han solgte en mangelfri vare. Dersom det er 51 % sannsynlig at varen var mangelfri, så er den pr. definisjon etter gjeldende bevisregler mangelfri.

Det må etter min mening være ganske klart at det er vesentlige forskjeller mellom slitasjeutsettelsen av en IR mottaker og en glidelås på en golfbag. IR mottakeren er i utgangspunktet ikke utsatt for fysiske påkjenninger i det hele tatt, og når en slik plutselig ikke fungerer lenger, så er det et relativt sikkert tegn på at noe var i veien fra begynnelsen av. En glidelås på en golfbag er imidlertid en svært slitasjeutsatt del. Den brukes utendørs tildels i regnvær, det kan foreligge press på den ved fulle lommer støt og andre slag får den vel også hyppig. Nå vet jeg ikke på hvilken måte glidelåsen til O var ødelagt, men jeg anser det som atskillig mer sannsynlig at dette skyldtes et uhell ved støtskader eller ting som satt seg fast i glidelåsen og på den måten førte til større slitasje enn at det skyldtes en latent feil i konstruksjonen av selve glidelåsen.

Den faktiske siden av golfbagsaken er således slik at det sannsynligvis ikke forelå feil ved produktet på kjøpstidspunktet og at det derfor ikke kan påberopes noen feil.

Men forutsatt at det var en feil på glidelåsen som gjorde at den gikk i stykker. Nå sier ikke O nøyaktig hvor lenge han har hatt bagen, men det er iallefall lenger enn to år, så la oss si at han har hatt den i 2,5 år da. Er da den feilen ved glidelåsen som gjør at den går i stykker etter 2,5 år en feil som kan gjøres gjeldende som en kjøpsrettslig mangel?

HR uttrykker spørsmålet slik, "Spørsmålet er derfor om kravet til alminnelig god vare innebærer at" glidelåsen "skulle være funksjonsdyktig vel" to og et halvt år "etter leveringen av" bagen. "Avgjørende for så vidt er hvilken holdbarhet" O "hadde grunn til å forvente".

Det kan synes som om forumet her er ganske samstemte i at de mener at en glidelås på en golfbag bør vare atskillig lenger enn to og et halvt år, således er dette et tegn på at en normalforventning til kvaliteten på en glidelås tilsier at en latent feil i en glidelås som gjør at den går i stykker etter to og et halvt år er å regne som en kjøpsrettslig mangel.

Konklusjonen blir derfor følgende: Dersom man kan påvise at den ødelagte glidelåsen sluttet å funksjonere på grunn av en latent feil som forelå allerede på overtakelsestidspunktet, så er dette en mangel som kan kreves rettet av selger. Jeg er imidlertid av den oppfatning at det er mest sannsynlig at den ødelagte glidelåsen skyldtes uheldig slitasje, og dette er ingen mangel som kan gjøres gjeldende mot selger.

Håper dette var klargjørende, dersom folk på et rettslig grunnlag mener å være uenig med meg i dette, så diskutere jeg det gjerne da kontraktsrett er pensum for meg på 3. avdeling og man lærer mye av å diskutere med folk. :)

Ha en fortsatt fin dag alle sammen!

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Smilende Sam: Send meg gjerne en mail hvis dere har ledige praksisplasser på nyåret ;)

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

Når du siterer HR bør det være feilfritt. De gutta skrev aldri: "utenfor en vær rimelig tvil"

Forøvrig så glemmer du i din iver at en glidelås på en golfbag må forventes å tåle en del av de belastninger du peker på som slitasje. Det er ikke noe poeng å sette inn i en golfbag en glidelås som ikke tåler utendørsbruk, støt og slag. Det ligger innenfor normalforventningen til bruker at en gjenstand kan brukes til sitt formål. Nettopp det same er HR inne på siden de peker på at videospilleren ikke hadde vært flyttet, stått i solen etc etc. - dvs. normal bruk. Hvis golfbag'en min ikke tåler regn, så kan ikke Callaway komme unna med at det er mitt problem som var så dum å ta bag'en ut i regnet. Det er her presumsjonen HR legger til grunn blir viktig.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Sam: "Utenfor en hver rimelig tvil" var ikke et HR sitat men et sitat som ofte er brukt i media i forhold til strafferetten, som en illustrasjon.

Når det gjelder glidelåsen og slitasjeskader så er det klart at en glidelås skal tåle normalt utendørsbruk. Poenget er bare at sannsynligheten for unormale slitasjeskader ved uhell er atskillig høyere ved utendørsbruk enn for en videospiller som ikke rører på seg i det hele tatt. Presumsjonen for at det er en latent feil ved glidelåsen blir derfor atskillig svakere i glidelåsens tilfelle fordi det er så utrolig mange andre uhell som kan ha skadet glidelåsen slik at defekten ikke skyldtes en latent feil. Hadde vært morsomt om O kunne fortelle på hvilken måte glidelåsen er/var ødelagt. Det blir som sagt et bevisspørsmål, men jeg kan vanskelig se at O skulle vinne frem i en slik sak.

Teknisk delegert

over 18 år siden

Teknisk delegert

en glidelås er ikke bare en glidelås.
Det finnes glidelåser av nylon som er slik konstruert at de kan rives opp med makt et utall av ganger uten at noen av tennene løsner og likevel fungere perfekt neste gang man drar låsen over. De tåler også at to tenner på den ene siden klemmes sammen inntil hverandre mellom to tenner på andre siden uten at glidelåsen hverken går opp eller skades.

På den andre siden finnes glidelåser basert på bomulsstoff med tenner av metall (oftest messinglegeringer) som nesten ikke tåler noe som helst. Messingetennene er skarpe i kantene og skader lett stoffet de er limt fast i slik at de løsner etter kort levetid.

I golfbager, telt, ryggsekker, kofferter, etc. forventes at man bruker den nærmest uslitelige nylonversjonen. Hvis en glidelåstype med for kort levetid er valgt er dette en klar defekt på golfbagen, og reklamasjon er på sin plass. Hvis glidelåsen til O ikke viser tegn på ytre skader blir det vanskelig for Callaway å argumentere seg bort fra erstatning.

Ethvert produkt skal være tilpasset sitt bruksområde og skal tåle sine normale bruksomgivelser (atmosfære temperatur sol regn frost osv). Man forventer at en golfbag skal holde ihvertfall 10 år, så hvis en glidelås ryker sånn uten videre allerede etter 2 år er det god grunn til reklamasjon.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Som HR også legger vekt på i Salora dommen, så er det der et moment, om ikke tungtveiende at produsenten har gitt en ett års garanti. HR mener at det vil være å legge for mye i garantien om dette skulle tilsi at forbrukeren måtte forvente feil på varen når det var gått mer enn ett år, men at en bag som er gitt en garanti på to år skal forventes å vare i ti år vil etter min mening være en kunstig opptimistisk forventning. Dersom man mener at to år er alt for lite så får man finne en annen produsent da. Dersom Callaway har sett seg mest tjent med å bruke billigere materialer med kortere holdbarhetstid og informerer kunden om dette, indirekte ved å si at de garanterer for bagen i 2 år, så kan man ikke ha en normalforventning om ti års levetid for alle komponentene på bagen.

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

...pussig bruk av anførselstegn og kildebruken er litt sloppy...

Du konkluderer med at:

"Jeg er imidlertid av den oppfatning at det er mest sannsynlig at den ødelagte glidelåsen skyldtes uheldig slitasje, og dette er ingen mangel som kan gjøres gjeldende mot selger."

...uten å vite hva slags skade det er tale om. Det er en rå spekulasjon i faktum og jeg håper noen på UiO forklarer deg at det er det verste du kan gjøre på en praktikumseksamen.

Du kan jo håpe at du ikke havner i min sensurbunke på eksamen :-)

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Dette blir forøvrig en liten digresjon siden vi i utgangspunktet diskuterer den teoretiske jussen i dette, men man må også husker på at det er forskjell på teoretisk jus og praktisk jus.

Det er som sagt mulig at O kunne hatt rett til å få fikset glidelåsen sin gratis. Selger har såvidt jeg har forstått nektet dette. For at O skulle kunne fått reparert glidelåsen sin gratis måtte han da hentet inn advokathjelp. Skal du ha en advokat i Oslo idag så vil det koste deg fra knappe 1000 kroner pr. time i de mer annerkjente firmaene. Deretter ville man sannynligvis måtte møte opp i forliksrådet og deretter en runde i tingretten. I tingretten blir det gjort mye rart, selv om man derfor i utgangspunktet har rett etter loven så kan det være man taper for det. (Jeg har vært med på å tape en sak om noen hyttemøbler som ikke var i henhold til målene på tegningene, og som attpåtil var levert i feil farge. Dommeren mente at dette ikke var noen rettslig mangel, og at litt forskjell på det som var bestillt måtte man kunne regne med...). Dersom man taper i tingretten så blir det gjerne et par tusen i saksomkostninger for motparten i tillegg til egne saksomkostninger på et par tusen. Man har heller ikke mulighet til å anke da det som regel vil være et for lite beløp, og at saken ikke har nok prinsipiell interesse for at det skal gjøre unntak for den.

Den reelle situasjon når selger nekter blir derfor om man er villig til å risikere mange tusen kroner i saksomkostninger samt masse tid og krefter for å få dekket en reparasjon til et par hundrelapper. Dette er selvfølgelig en lite ønskelig situasjon for en forbruker, men det er dessverre slik verden fungerer. Til illustrasjon kan man jo se på "støvlettdommen" fra iår. Tror hun angrer på at hun ikke fant seg selgers tilbud om retting...

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Sam: Nå er det heldigvis forskjell på å skrive en eksamensbesvarelse og et innlegg på et debattforum. Eksamensoppgavene er jo som regel fri for bevisvurderinger, og det er jo det som blir det avgjørende her: latent feil - mangel, unormal slitasje - ikke mangel.

Skal love deg at jeg holder meg langt unna spekulering i faktum på eksamen og at jeg er atskillig grundigere på kildebruk. Tror vel lovens ordlyd hadde fått en noe større plass på eksamen ;)

Men dette er en morsom og, for meg, lærerik debatt, så jeg fortsetter gjerne diskusjonen.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

" For at O skulle kunne fått reparert glidelåsen sin gratis måtte han da hentet inn advokathjelp"

Solskinnsgolferen,
forskjellen på en advokat og en ikke advokat er at vi som ikke er det, ser at det finnes flere enn ETT alternativ til alle løsninger.
dersom selger nekter, noe ikke jeg har klart å lese noe sted her, så har allerede Callaway sagt at han får ny bag om den er under 2 år, og bedt ham gå til skomaker dersom baggen er eldre enn 2 år.

disse avhandlingene deres om Salora saken blir litt merkelige som grunnlag for å lage forhåndsdom. dersom du blar i 100 forbrukersaker, så vil du se 100 forskjellige utfall. du kan ikke bruke en spesifikk sak, som er så totalt forskjellig fra dette tilfellet for å lage grunnlag for ny sak.

en annen ting, er at det ofte hjelper å ta med produktet, oppsøke selger og være litt ekstra verbal. Dette er både rimeligere og mindre komplisert enn å tråle gule sider etter billige advokater, noe jeg forøvrig tviler på at finnes.... hehehe...

Hva kaller du forresten 500 advokater på bunnen av en innsjø?

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

1. Du finner neppe advokatfirmaer med timepriser på knappe 1000. Yngste fullmektig koster fort 1100-1300. Full behandling i tingretten kan fort koste 30.000 + 30.000 for motpartens advokat.

2. Feil farge og feil mål er aldri en rettslig mangel. En rettslig mangel er f.eks. vanhjemmel og tilsvarende. Jeg antar at du mente "en mangel i (kjøps)rettslig forstand"?

3. Det finnes noe som heter Forbrukerrådet. Å gå i forliksrådet alene er heller ikke skremmende.

Men vi kan nok være enige om at en 200 kr. reparasjon lettest ordnes ved den lokale skomaker.... ta kostnaden, ferdig med det.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Sam:

1: Det er godt mulig du har rett når det gjelder timespriser. Firmaene som er medlemmer av advokatforeningen har imidlertid en fast førstekonsultasjonspris på 650,- så det blir jo minimumsutgiften. Videre vil vel en slik sak neppe gjennomgå ordinær rettergang i tingretten, men vil gå etter reglene om forenklet rettergang, som er atskillig mindre tidkrevende og derfor også mindre kostbart.

2: Du har helt rett, jeg var språklig unøyaktig og det kan straffes hardt, særlig på eksamen. Det går ofte litt for fort i svingene på forumet.

3: Forbrukerrådet er et godt alternativ, husker ikke i farten om en avgjørelse derfra har rettskraft dersom den ikke ankes av selger, eller om det fortsatt er kjøper som må gå til domstolene for å få et eventuelt tvangsgrunnlag. Til informasjon for andre kunne det vært fint om du ga et svar på om dette er tilfellet? Å gå i forliksrådet alene er ikke særlig skummelt, men det er vel sjelden at man kommer noen særlig vei der.

Du har selvfølgelig tonnevis av mer erfaring enn meg i disse spørsmålene, og sånn sett så er det jo ganske åpenbart hvem man bør høre på, men jeg synes det har vært morsomt å diskutere litt juss med kyndig motpart. Kan man forresten spørre hvilket firma du jobber i?

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Til informasjon så tar forøvrig Brækhus Dege kun 900,- timen for arbeid utført av fullmektig, og jeg tviler på om de er det billigste kontoret i byen, så det er ikke helt umulig å finne juridisk hjelp til under 1000 kroner timen.

Kassamann

over 18 år siden

Kassamann

Advokathjelp for en golfbag i timen for å reparere en glidelås på en gammel golfbag ?? Er det så lurt da ?

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Kassamann: Hvis man vinner med saksomkostninger så er det lurt, hvis man ikke gjør det så er det ikke fullt så lurt. Det eneste som er litt dumt er at man ikke vet om man vinner eller ikke på forhånd, tenk så mye enklere verden hadde blitt da :)

OleM

over 18 år siden

OleM

Får håpe glidelåsen ryker om høsten da, for det ser ut som det kan ta en del tid å få den reparert hvis en skal bruke advokater for å få det gjordt.

Ser liksom for meg denne bagen vandrer fra rettsal til rettsal, mens advokatene skriver regninger.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

OleM: Ta en titt på forsiden til sivilprosessboken til Hov. Der står kona og drar i hodet på en ku, mannen står og drar i halen, mens advokaten, for anledningen en ulv, sitter i advokatkappe og melker kua mens han gliser. :D

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

Anbefaler INGEN å bruke advokat på glidelåsen. Skomaker eller flink syerske er eneste løsning.

Dilter

over 18 år siden

Dilter

Lurer litt på dette med en forventet levetid på 10 år for en golfbag. Vil ikke dette avhenge av hvor ofte den brukes? Stor forskjell på 'golfår' mht antall runder. Kanskje man burde ta noe fra bilindustrien, f.eks. '10 år eller 1000 runder avhengig av hva som kommer først'. Skulle tro at slike betraktninger også ville være relevant i en evt. rettslig prosess.

På en golfbag ville vel dessuten forventningene til levetid være forskjellige for forskjellige deler. Jeg ville for eksempel at 'stå-mekanismen' på en stand-bag ville ryke før noen glidelåser.

Jostein

over 18 år siden

Jostein

Takker Solskinnsgolferen for en fyldig utredning. Du har derimot ikke greid å overbevise i din argumentasjon. Smilende Sam (19.09.06 kl. 10:47) og Tenisk Delegert peker på hvorfor. Det virker på meg som at du har inntatt rollen som selgers forsvarer, og at du derfor ikke greier å se mer enn en side av saken (for min del er det sikkert motsatt).

Vil påpeke for Solskinnsgolferen at det ikke er noen sammenheng mellom garantien som selger gir og forventet levetid på et produkt. I følge kjøpsloven har man klagerett i fem år på de aller fleste produkter, helt uavhengig om selger gir deg garanti eller ikke. Således er garantier null verd, med mindre de gir deg rettigheter som går ut over det som allerede ligger i kjøpsloven (f.eks. at de sender en nerd hjem til deg for å fikse pcen din el.).

Til Yngve som er skeptisk til å dra inn denne dommen som argumentasjon, vil jeg gjenta fra tidligere at det store ved denne dommen fra forbrukerens synspunkt er at forbrukere ikke lenger må bevise at det forelå noen svakhet ved produktet ved kjøpstidspunktet for å ha klagerett, men at dette avgjøres ut fra varens/komponentens forventede levetid ved normal bruk.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Jeg ser det poenget Jostein, men vi må også huske at det er flere saker å se på hvor utfallet er annerledes, og vi kan ikke lage en dom ut fra en tidligere dom, så lenge dommen ikke har endret prinsippene i lovgivningen.
hvis jeg har forstått det riktig, noe jeg kanskje ikke har, så har ikke denne dommen medført noen endring i lovgivning, og ergo, så kan neste dom helle andre veien, bare ved hjelp av andre dommere, og andre advokater, samt andre argumenter, og andre produkter.

Hvis det derimot har gått meg hus forbi at denne dommen har endret lovgivningen, ja da skal jeg dra inn årene og si meg enig... :O)

forbrukerinspektøren

over 18 år siden

forbrukerinspektøren

dra inn årene du yngve.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Du har helt rett Jostein, garantien til produsenten sier ikke noe om hvor lang reklamasjonsrett man har, men den gir en pekepinn på hvor lenge produktet er ment å vare. Dersom en produsent ikke ønsker å garantere for produktet sitt for mer enn ett år, så kan ikke en forbruker forvente at produktet skal vare i 10 år. Dersom forbrukeren mener at garantien er for kort og at forventet levetid er for dårlig så får han kjøpe et annet produkt. Man kan ikke tvinge produsentene til å lage bedre produkter når de klart sier ifra om forventet levetid. At man skulle ønske at levetiden eventuelt var lenger er en annen sak.

Når det gjelder golfbagger så kan jeg informere om at f.eks. Burton har livstidsgaranti på sine bagger, hvis noen er interesert i å kjøpe en bag med lang levetid.

Tjomsland

over 18 år siden

Tjomsland

Her er du på bærtur Yngve

At en dom ikke foreløpig har endret lovgivningen nedsetter ikke dens viktighet som rettskilde. Endring av lovgivning kan være en langstrakt affære og er ikke i alle tilfeller en nødvendighet heller.

Og vi KAN faktisk danne en ny dom ut fra en tidligere dom.
Høyesteretts-avgjørelser er ment til å være behjelpelige ved saker som kan være ubesvarte i lovgivningen.

Inntil det kommer en annen avgjørelse som stiller den til side, vil gjeldende dom på området ofte være med på å legge til grunn den nye avgjørelsen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her