Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

USA-golf på TV

Gunnar

over 21 år siden

Gunnar

Endelig har vi fått Viasat Sport, og følger ivrig med på golf-sendingene.
Heineken Classic med Ernie Els var kjempespennende, og takk til Asbjørn Ramnefjell for kompetente kommentarer. Veldig bra.
Den store nedturen var å se turneringen fra Pebble Beach. 50 % av tiden sitter man og ser bilder av trær, havet, seilbåter, uendelige repriser av stillingen i turneringen, osv. Alt mens reklamen skal sendes over there.
Er amerikansk TV virkelig så helt på trynet dårlig, eller var dette et engangsfenomen ?
(dette er en golf-prate-gruppe, I know, men synes allikevel innlegget kan sendes her).
Gunnar

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Gunnar,

I have to agree with you. I think Asbjørn did a good job this weekend on Royal Melbourne. What a fantastic course.

I tried to watch the US sending of the golf from Pebble Beach and ended up turning it off!!

I feel sorry for Asbjørn when he getting feeded that sort of poor coverage from America...what is he supposed to do....talk about trees or the sail boats in the harbour...

Brian

Sigurd

over 21 år siden

Sigurd

Hei Gunnar, du snakker om landet som ikke kan sende en naturfilm uten å legge til bakgrunnsmusikk. USA ligger 15 år foran oss i TV-erfaring/utvikling, så da vet vi hva som venter oss. Jeg er enig med deg i at Europa-touren er mer spennende å følge enn USA-touren, ikke minst fordi sendingene ikke er redigert ned til putteshow med banjo-akkompagnement.

BP.

over 21 år siden

BP.

Tror nok grunnen er at de kjører 4-ball med 2 pro + 2 amatører, og siden ingen er særlig interesserte i ukjente amatører sender de heller reklame. Pleier å være mye bedre ifm. ordinære pga-tour sendinger.

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Enig at AT&T-turneringen var veldig kjedelig redigert. Som Brian, slo også jeg av, og det er faktisk svært sjelden!!

Håper på bedring i fortsettelsen.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

....og dette er grunnen til at man ikke har reklametidsfrislipp i Europa. Godt EU kan brukes til noe fornuftig.

Synes også at Ramnfjell gjør en helt grei jobb, i lys av at han sitter alene og ikke er onsite. Noen rare hick ups, men det er ikke nevneverdig verre enn TV2 sporten og han har skjerpet seg sammenlignet med ifjor... Han kan dessuten mye golf. Nesten for mye.

evo narg

over 21 år siden

evo narg

For mye reklame helt klart, naturbilder er ikke så kult.
Men det er litt bedre på ViasatSport DK, de sender noen instruksjoner av Leif Nyholm når det er reklamebrudd i USA.
Men er man Ramnfejell fan så.............

Skarpkniv

over 21 år siden

Skarpkniv

Enig i at det forferdelig kjedelig å se på natur mens USA går til reklame. Viasat har vistnok påpekt problemet men er vel ikke store nok til å få gjennomslag.

Når det gjelder Ramnefjell så må jeg innrømme at jeg ikke er særlig positiv. Han kommenterer som om alle som følger med har grønt kort eller aldri har vært på en golfbane. Han begrenser seg til å snakke om , den slo han til høyre, den slo han til venstre og der er det "utenfor banen" , da må han droppe. Zakke på svensk viasat går videre og foklarer hvorfor spilleren slå ballen til venstre eller høyre, han går inn på tekniske ting som gjør sendigen spennende for oss som er interesert i slikt. I tillegg har ha mange historier og anekdoter om spillere og banearkitekter osv, han kommeneterer layout og course management detaljer som jeg følger gir meg læring. Disse tingene savner jeg helt hos Asbjørn som jeg ikke betviler står på så godt han kan.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Skarpkniv,

I have to agree with you about Asbjorn and the way he delivers his commentary. However, there are only a small percentage of golfers in Norway that have a low handicap so maybe he thinks they wouldn't understand him if he did start getting technical.

You could always e-mail him to let him know and maybe he will change his style?

Brian

5-jern

over 21 år siden

5-jern

Sett i lys av at Ranmefjell er mer golfkyndig enn kommentatorkyndig synes jeg han gjør en god jobb. Han er jo i stand til å analysere en sving langt bedre enn de fleste av seerne, og vi kan således lære av ham. Samtidig får han med seg folk som er uinnvidde i golf. Dessuten demonstrerer han tidvis bred kunnskap om både baner og spillere. Men han kunne godt vært litt skarpere i kantene, det virker som om hans beundring for tourspilerne er nærmest grenseløs.

Fast Player

over 21 år siden

Fast Player

Ikke la dere lure av Ramnefjell. Når han "analyserer" en sving på direkten eller forteller hvordan en putt brekker har de amerikanske kommentatorene på øret.

Ramnefjell vs Zachr. blir som å sammenligne Lersveen vs. Scheie.

Forøvrig enig i at sendingen i helgen var helt elendig.

5-jern

over 21 år siden

5-jern

Ramnefjell kan vel litt om golf, selv om han får hjelp av amerikanerne i visse tilfeller? At Zachrisson er bedre og morsommere å høre på er jeg helt enig i, men Ramnefjell er også langt bedre enn en hvilken som helst skolert, norsk sportskommentator uten spesiell kunnskap om golf. At helgens sending var elendig, var ikke Ramnefjells feil.

Golferne

over 21 år siden

Golferne

Synes det var morsomt da han her en kveld sa;

På et par tre hull sier han;
Sjansen for å få "hole in one" er ikke stor.

Jassågitt, sier jeg da...

En annen ting; Finnes det et annet ord for oppover/nedover- bakke når man snakker om putting? Jeg får assosiasjoner med skitur og appelsin.

Ellers vil jeg oppforde alle til å komme med kommentarer og råd til Ramnefjell så han kan forbedre seg. Jeg vet han er en ydmyk person, og hører på hva lytterne sier.

Ole-gutt

over 21 år siden

Ole-gutt

Alle kommentatorer har sitt særpreg. Slutt å sammenligne Zachrisson med andre. Vedkommende er unik i sitt slag og har greie på det han snakker om, men jeg må allikevel innrømme at, selv med min genuine interesse for golf, har det skjedd ved flere anledninger at jeg sovner foran TV'n når Zachrisson kommenterer... zzzz

I Norge er det Asbjørn R. som kommenterer. Han må ha i tankene at det er NORDMENN som ser på sendingen. Derfor må han også tenke på at han skal henvende seg til en gruppe mennesker hvor over halvparten kan kalle seg nybegynnere og ikke til en liten gruppe med singelhandicap'ere som tror at de er allverdens erfarne innen denne sporten. Det er da logisk at han må forklare tilsynelatende enkle ting inne i mellom...

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Jeg synes Ramnefjell har blitt en bedre kommentator det siste året. Jeg mislikte faktisk tidligere å høre på ham, men nå bytter jeg sjelden til svensk tale. (GZ synes jeg har fått det livsfarlige "Knut Bjørnsen-syndromet"...)

Ramnefjell kan, som også andre nevner her, med fordel bli mer spisset i sine kommentarer. Mer faguttrykk og snakke til sitt publikum som om de hadde, si, rundt 18-20 i hcp. Denne gruppen forstår mye golf, og setter pris på ekspertkommentarer. De som sitter til kl. 24 på en søndag er uansett over-gjennomsnittet-interessert.

Stå på, Asbjørn, og litt mer spisset, pls.

Ole-gutt

over 21 år siden

Ole-gutt

Er ikke helt enig med deg, "Golfentusiast", mht publikum med hcp 18-20. Jeg var egentlig mye mer nysgjerrig/interessert når det gjelder golf som nybegynner enn det jeg er nå (etter 14 år med golf og hcp 4)). Som nybegynner var jeg såkalt "bitt av basillen" og så alt som var av golf på TV og kjøpte alle blader. I dag har jeg et litt mer avslappende forhold til sporten. Tror ikke at jeg er alene om dette...
PS: Gjennomsnittshandicap'et i Norge idag er 27,5...

Positivt Utvikling

over 21 år siden

Positivt Utvikling

Jeg syntes også Ramnefjell har forbedret seg betydelig i forhold til i fjor. Han har tydelig tatt tak i noen av de kommentatortekniske unotene fra i fjor og blitt en bedre kommentator. Keep up the training!
Men jeg syntes fortsatt Danmark har de beste sendingene av de tre skandinaviske. Dette er dels pga. kommenteringen og dels pga. pausetipsene, som faktisk gjorde at jeg så gjennom hele reklamepausen for å få med meg andre del av tipset.(Før reklamepausen presenteres hva det skal gi tips om, rett etter reklamepausen kommer selve tipset.) Det burde gjør det mer attraktivt for annonsører også, at man klarer å benke golffolket foran TV også i reklamepausene.
Så dette er noe Ramnefjell/ViasatNO burde tenke på å lage, for;
det vil gi flere seere totalt og under reklamen,
som gir flere/bedre annonsører,
som gir mer penger som Ramnefjell kan reise for og gi onsite- kommentering,
som gir bedre programmer,
som gir flere seere…

Der har dere oppskriften.

Gunnar

over 21 år siden

Gunnar

Jeg har ikke hørt mange andre golfkommentatorer, men har alltid vært
tennisinteressert, og husker med gru Finn Søhol, som måtte forklare
reglene hver bidige gang noen skulle serve. Det var så plagsomt at jeg
måtte slå av lyden.
Sammenlignet med mange andre norske kommentatorer synes jeg Ramnefjell er saklig og behagelig. Det jeg savner mest er egentlig
mer informasjon om hvor langt de slår på hvert enkelt slag, og hvor langt det er igjen til green osv. Gjerne også hvilke køller de bruker.
Men det er vel kanskje ikke så lett å se dette.
Husk også at han er vel egentlig ikke sportskommentator ?
Det tatt i betraktning, gjør han jobben bra.
Gunnar

Positivt Utvikling

over 21 år siden

Positivt Utvikling

Nettopp derfor skulle han vært onsite, der han har tilgang til alle slaglengder etc som arrangøren fortløpende rapporterer inn til kommentatorene.
Man bør vel snart kunne kalle ham en sportskommentator, selv om det ikke er en fulltidssyssel, når han de siste årene sikkert har kommentert noen dusin golfturneringer.

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Ole-gutt, mener du at han skal legge seg på et "lavt nivå" når han kommenterer? Dvs, forklare mest innlysende ting som f.eks at det er mer loft på en wedge enn ett 7-jern, "...og her kan mange amatørspillere hjemme i Norge lære mye..." Jeg synes det blir litt for "lett".

A. Scheie forklarer sjelden offside og jeg liker å høre om tekniske detajer i Rally, selv om jeg ikke er bilinteressert. En middelvei her må gå ann å finne.

BP.

over 21 år siden

BP.

Ikke diss Finn Søhol!

;-)

Ole-gutt

over 21 år siden

Ole-gutt

Golfentusiast:
Neida, ikke noe lavt nivå. Jeg vil bare forsvare at han enkelte ganger forklarer enkle ting som for mer erfarne spillere er helt innlysende. Ikke noe værre en det...

Jeg husker Knut Th. Gleditsch kommenterte golf en gang på norsk TV. Det var 10 ganger værre... Da måtte man i lange drag sitte å høre på hvordan man regnet ut stableford-poeng :-)

All respekt for Knut Th.! Han var, som alle vet, en glimrende kommentator i andre sammenhenger!

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Ja, hvor ble det av Finn Søhol!?

Hans evige mas om "Fru Fortuna", var jo en klassiker! Så for øvrig at han hadde en kort artikkel i det siste Norsk Golf, så kanskje vi får høre mer fra ham?

Hva med en sidekommentatorrolle til AR? (Not).

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Er sikker på at Asbjørn R. lytter til velmente saklige råd. Det er unfair av de som antyder at han henter mye fra de amerikanske kommentarene - du kan si mye om hans kommentator evner, men han kan mer om golf som spill enn 95 % av norske spillere.

Sitter man alene å kommenterer kommer det fort både en to og flere rare meldinger (som eksempelet over med hole in one)....blir mye monolog-tørrprat. Det er bare å prøve selv... Hadde noen skaffet ham en litt rutinert makker (Hva med Per Haugsrud....?) så kunne det blitt noe bedre.

Husker med gru tidligere tider der Knut Th prøvde seg og Halvor Kleppen var vel også innom... Sammenlignet med disse er AR et funn, han er jo genuint interessert....

At han av og til forklarer vel mye basic er kjipt når man kan en del golf, men jeg vedder mye på at han er instruert om å gjøre det siden VELDIG mange seere ikke har filla peiling...

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

The work that Asbjørn did for Royal Melbourne was good. I don't know how much help he was getting from anyone for the swings and I doubt it was any Americans as the commentary he was getting was from Aussie.

I think Asbjørn did a great job and he was also honest about the crap coverage from America on Saturday when he told us that the coverage from America was awful.

It is difficult for him to know any lengths or what clubs players are using without a roving commentator on the ground.

He is not perfect but I think he is better than a lot of the Norwegian football commentators who don't know when to shut up...

Brian.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

"He is not perfect but I think he is better than a lot of the Norwegian football commentators who don't know when to shut up..."

Det kunne ikke vært skrevet bedre !!

Jeg synes Asbjørn har utviklet seg til å bli en mye bedre kommentator. Og hvis man skal pirke på at han kommer med noen rare kommentarer enkelte ganger: ok, men da bør man ihvertfall slå over på svensk lyd (for de som kan) og høre der, de driver jo med så mye prat utover golfen at man nesten ikke skjønner noe... Ja det er "Zakkes" stil og noen elsker han for det, men jeg orker ikke å høre på han.... Poenget er uansett: jeg aksepterer da at andre liker han selvom jeg ikke gjør det selv.

Noen som forresten har sett den reklamen som viasat har for golf der asbjørn er med ? Jeg synes den er litt morsom jeg da men... Hva mener dere ?

Golferen

over 21 år siden

Golferen

Re: En annen ting; Finnes det et annet ord for oppover/nedover- bakke når man snakker om putting? Jeg får assosiasjoner med skitur og appelsin.

Kanskje man kan si at

"her heller det mot"
"her må han putte opp mot hullet"
"her heller det ned"
"her heller det nedover"

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Nedoverbakken kan du bytte ut med at greenen "faller mot hullet"...

Golferen

over 21 år siden

Golferen

Ja, det har du rett i. Asbjørn, hører du? Ut med nedoverbakke, inn med "faller mot hullet" fra Smilende Sam!

Enda en golfspiller (golfer)

over 21 år siden

Enda en golfspiller (golfer)

Hva med når det er nedoverbakke, men det faller ikke mot hullet...

For øvrig så jeg golf på TV på lørdag (eller var det forrige lørdag), og som vanlig satt jeg dels og drømte meg bort og dels fulgte spillet, da jeg la merke til den som kommenterte, som pratet om noe helt annet enn det som skjedde på skjermen. Han liksom småpludret halve sendingen. Jeg oppfattet det som irriterende. Dog ble det bedre dagen etter. Jeg liker stillheten på banen når jeg selv spiller. Stillhet på TV er verre å oppnå.

tintin

over 21 år siden

tintin

skru av lyden....

Golfspiller

over 21 år siden

Golfspiller

Jeg mener naturens stillhet, ikke propper i ørene. Du skjønner forskjellen? Ellers var jo forslaget til tintin intuitivt rett på spikeren.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Du får kjøpt CD'er med "naturlyd" på så da er problemet løst. Av med TV lyd og naturlyd CD i spilleren...

Via Satt

over 21 år siden

Via Satt

Det mest TRAGISKE med en sånn MONGO-kanal som Viasat sport er at de på 3dje runden av denne ukes turnering avsluttet sendingen når lederballen hadde slått ut på siste hullet. Vi fikk aldri se John Daly's eagle på siste hullet som sendte han opp i ledelsen han skulle holde hele siste dag, i stedet fikk vi se en rotete kavalkade av programreklame og gammelt forballnytt.

Men det som er det MEST IDIOTISKE var likevel at når de sendte lørdagens runde i REPRISE på søndag formiddag hadde de ikke klart å legge til avslutninga da heller.

Roger C.

over 21 år siden

Roger C.

Det er du som er MONGO som ikke skjønner at dette blir bestemt av produksjonsselskapet i USA, og ikke av lille Viasat Sport....

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Jeg hater det når de avbryter sendingen rett før slutt for å vise kretsmesterkskapet i olabilkjøring eller to ukjente boksere med hjerneskade...... Hate hate hate....

Gjermund

over 21 år siden

Gjermund

Avslutningen av tredje runde ble aldri sendt i USA, så da kan ikke Viasat gjøre så mye heller.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Er du sikker på det Gjermund ? Jeg hadde mail i boksen min i går fra en kompis i Statene som var over seg over Daly's eagle putt... Noe TV bilder må det ha vært ...

Gjermund

over 21 år siden

Gjermund

I et forum jeg er medlem av var det en egen diskusjon på lørdag hvorfor CBS kuttet sendinga mens de siste spillerne fortsatt var på fairway. Der snakket de om at det sikkert ville bli sendt i starten av søndagens sending. Det var ikke satelitt sending han så på, da?

HM

over 21 år siden

HM

De viste Eagle-putten på Viasat i går kveld (søndag) under 4-runde, så den ble selvfølgelig filmet.
Tipper at Viasat hadde bestilt 3-timers overføring pr runde på de tre første rundene (Viasat DK sendte tors og fredag) med håp om at alle skulle være i mål innen 3 timer. Hvis de da betaler pr time blir det dyrt å betale for 1 time ekstra for å få med de siste 7-8 min av siste gruppe. For 4-runde har de nok en avtale som sikrer at alt blir med til siste putt.

Roger C.

over 21 år siden

Roger C.

Er det så fryktelig vanskelig å skjønne at CBS kuttet sendingen da sendetiden var ute..??!! I USA råder reklamepenger og sendeskjemaet følges strengt.
Har ingenting med at Viasat hadde kjøpt for 3 timer og andre rare forslag.

Viasat kan da ikke sende videre hvis sendingen i USA kuttes!

t

over 21 år siden

t

De betaler selvfølgelig ikke for 3timer, hvor kan du få en slik idé fra? her er viasat sport etter all sannsynlighet "uskyldige".

Roger har helt rett. Det ble ikke produsert mer. Ferdig.

Jens

over 21 år siden

Jens

Fikk nettopp ViaSport selv, og det første jeg ser er tjukkasen fra Kongen av Queens, som faktisk spiller habil golf! Stilig!

Må også si at det var ytterst interessant å se slow-motion bildene av golfball i det den blir truffet av kølla. Man ser faktisk deformasjonen av ballen.

Men alle tre/fugl/paraglider-pausene... Ja... Ikke så veldig spennende...

ole gregert

over 21 år siden

ole gregert

Det som er beklagelig er at Viasats ikke sender opptak i den europeiske sendingen under reklamespoter i USA. Det gjøres av NRK under skisendinger / skiskyting osv når andre sendinger bryter inn. De har valgt den enkleste og rimligste løsningen antageligvis.

Det kunne ha vært moro om de ettersendte opptak i reklame pausene i USA med spennende opptak av tidligere hendelser samme dag som kompletterte bilde av hva som hadde skjedd under hele turneringen

Vi venter på fortsettelsen og hvordan de vil utvikle dette videre.

Via Satt

over 21 år siden

Via Satt

jeg har spurt meg fore i USA via chat-venner på ICQ og MSN, og fått tilbakemelding på at alle sportsnyhets-sendinger utover kvelden lørdag viste innspillet og eagleputten til John Daly. Jeg klandrer og beskylder Viasat Sport for å lage dårlige programmer. Det blir som å klippe bort siste linja i en god vits.
Det hjelper heller ikke med en kommentator som riktignok kommenterer bra, men av og til ikke greier å følge med og plumper ut med de dummeste ordfraser uten mening. Ramnefjell ville gjort seg godt som ekspertkommentator a la Jostein Flo på fotballsendinger, men den mannen må ikke slippes til alene bak en mikrofon.

Gjermund

over 21 år siden

Gjermund

Jeg ville vært veldig overrasket dersom Viasat klarte å vise mer enn produsenten sendte ut :) Det er klart at nyhetssendingene viser opptak av det som ikke ble vist tidligere, men i alle fall CBS viser ikke live dersom det går utover tiden i det oppsatte programmet (jeg tror det er inkludert i kontrakten om overføring) de tre første dagene av en turnering. Jeg vet ikke om du kan klandre Viasat for å "lage" dårlige programmer, for det meste de sender er vel innkjøpt ferdig og så lagt på kommentarer? Når til og med de amerikanske kommentatorene dukker opp på skjermen fra tid til annen, kan nok det tas som et tegn på at Viasat ikke har noen særlig kontroll over hva som blir vist..

Swinger

over 21 år siden

Swinger

Jeg gledet meg lenge til Viasat Sport og mye Golf. Det ser jeg at mange har gjort. Mange har også hatt samme nedtur som jeg har.
Jeg blir så utrolig sur av den amerikanske måten å produsere på.
Det eneste vi får se er de som er i lederballen. Enkelte ganger er de så fokusert at det kun er lederen vi får se innimellom reklamepausene.

Jeg har derfor kjøpt meg en DVD opptaker. Brukte den første gang i helga. Det tok ikke mer enn ca 15 minutter å se på det hele. I tillegg kunne jeg se ekstra sakte på Lange-Johns sving. Det er utrolig at han treffer ballen i det hele tatt. Det ser jo ut som om han er i fullstendig ubalanse når han ikke bare er på toppen av en sving, men langt over og nedenfor.

Vedr. mister Ramnefjell, så synes jag hen er helt OK.

Roger C

over 21 år siden

Roger C

Bra Gjermund - godt å se at det er hvertfall én som har forstått litt hvordan produksjon og TV-verdenen fungerer....

Gunnar

over 21 år siden

Gunnar

Essensen i snitt gjennom innleggene, er vel at amerikansk TV
er bånn i bøtta.
Jeg håper inderlig at vi ikke får slike tilstander i Norge.
Jeg var i Japan for et par år siden, og lengtet faktisk tilbake til Norge,
der vi har TV. I Japan er det en vits. I USA likedan.
Reklame, reklame, reklame, reklame, og totalt blottet for seriøse
programmer.
Takke meg til NRK og lisensen.
Nå utvikler tråden seg til politikk, så det er vel på tide å slutte den.
Golf er moro, men ikke på amerikansk TV.
Gunnar

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Takk og pris for at europatour turneringene er produsert bedre. Jeg tror jeg gjør som swinger; tar det opp.

Når det gjelder "lange johns" sving er det for meg en glede å se at også gode spillere oversvinger.... Jeg hadde nemlig trolig gjort det bra i "nm i oversving".... ;-)

USA produsentene viser KUN det som "rater" høyest hos dem, det virker nesten som at selve programmet er der bare for å få folk til å se på reklamen....

Nick

over 21 år siden

Nick

Dårlig produksjon til tross.
Det var det herlig å se John Daly vinne på Torrey Pines i helgen.

Det er befriende å se en spiller på det nivået som viser at det går an å spille toppgolf uten det snegletempo de aller fleste andre har, og som blir mer og mer vanlig blandt vanlige klubbgolfere.

Det viser litt hva denne sporten dreier seg om.
Her kommer en småfeit eksalkoholiker med et turbotempo og et sinnsykt nærspill og vinner over verdens aller beste spillere,
Det viser at det fortsatt er rom for shotmakere og ikke bare roboter

Golferen

over 21 år siden

Golferen

Enda en frustrasjon over de amerikanske TV-sendingene: Hvorfor i all verden er bildene så uskarpe? Sammenligner man Europatour-sendinger mot PGA-tour sendingene er bildekvaliteten flere hakk høyere på ET-sendingene. Dette er kanskje også en amerikansk "spesialitet", tviler i hvertfall på at dette er noe Viasatsport legger inn.

Even

over 21 år siden

Even

Konvertering fra amerikansk system til europeisk ?? Det er forskjell på antall linjer osv. i de forskjellige systemene mener jeg å huske. Noen andre som vet detaljer ?

JM

over 21 år siden

JM

I Amerika bruker man NTSC systemet og i Europa bruker man PAL. Forskjellen er antall bilder pr. sekund NTSC = 30 fps/PAL = 24 fps. Tror allikevel ikke dettehar noen innvirkning på skarpheten. Det har nok mest med overføringen å gjøre. Satelitt osv...

SB/NTSC vs. PAL

over 21 år siden

SB/NTSC vs. PAL

Rettelse: NTSC = 30 fps/PAL = 25 fps/film = 24 fps
Det er også forskjell i fargene og oppløsning.
Det er nok en kombinasjon av overføringen og konverteringen som gir den dårlige kvaliteten sammenlignet med sendingene fra Europatouren.

http://www.mivs.com/technical/appnotes/an003.html
http://forum.pcvsconsole.com/viewthread.php?tid=2851

JM

over 21 år siden

JM

Så klart!
Det var tidlig på morgenen...
;-)

usa

over 21 år siden

usa

Stort sett alt av sportsendinger fra USA til land i Europa har samme litt uskarpe kvalitet. Dette gjelder i hvertfall det jeg har sett av nfl,nba,nhl,mlb og golf.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Jeg er sikker på at det er "Janet Jackson delayen" som gjør bildene litt "soft".

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her