Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Målbevisst vintertrening

Indigo

over 18 år siden

Indigo

Hallo. Jeg lurer på om det er noen av dere som trener seriøst om vinteren. Og da hvordan dere trener. Jeg vurderer om jeg skal trene på Fornebu i vinter men er ikke sikker på hvilke mål jeg skal sette meg. Jeg ønsker meg lavt singlehandicap, men tror veien er lang å gå. Har noen erfaringer som kan hjelpe en som aldri har trent golf seriøst?

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Vi er på samme vei, med samme utgangspunkt.

Jeg skal bruke pro noen timer nå før jul, ikke bare ift sving men også ift treningsprogram. Det tror jeg er riktig resept.

I tillegg startes sesongen forhåpentligvis i Portugal/Spania i februar/mars, kanskje til og med ifm en golfskole....

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Jeg startet vintertreningen i går.

Om jeg skal komme med noen tips må det bli følgende.

Hold deg til 1 (EN) Pro. Ikke bytt i hytt og pine.
Ta en time med Pro hvor dere sammen går gjennom hvor du står per idag.
Sette klare målsettinger sammen med din Pro slik at dere har noe konkret å jobbe mot.
Vær bevisst på hvor mye tid og penger du er villig til å bruke på dette.
Tren systematisk.
IKKE HØR PÅ KOMPISER SOM MENER DET BESTE NÅR DU ER I ET OPPLEGG MED PRO.

Mitt opplegg består av 1 hel protime per uke 10 timner egentrening på Fornebu og 4 timer på helsestudio i uken. Dette frem til mid April.

Lykke til

Awaw

over 18 år siden

Awaw

Du må trene på langspill(driver og lange jern), kortspill (jern ned til wedger), chip og pitcher og putting. Går du gjennom denne listen og har kontroll på dette er mye gjort og det vil det gå deg godt og du får lavt hcp.

Indigo

over 18 år siden

Indigo

Takk for gode innspill king ben. Jeg skal ta en prat med en av proene på Fornebu.

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Indigo.
Om jeg skal anbefale noen er det Jørn. Har jobbet med ham nå et års tid. Har gått ned fra 16 til 8 i løpet av denne perioden. Mye takket være han.

Indigo

over 18 år siden

Indigo

Hm dumt spørsmål dette kanskje. Burde jeg sette meg mål på spesifikke handicap-nivåer å nå? Eller burde man heller jobbe med ballbane og svingteknikk?

Hører mye bra om Jørn så jeg tar meg en prat med han. Takk

Anonym Tulling II

over 18 år siden

Anonym Tulling II

Du bør selvfølgelig sette deg spesifikke handicapmål. Følgende regler gjelder for å nå målet:

1: Slag utenfor banen regnes ikke med.
2: Hvis det ikke er nok, kan du droppe å regne de halvdårlige også.
3: Hvis du fortsatt ikke når målet, regner du alle hull du ikke huller ut som par.

Og vips - målet er nådd :)

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Det generelle målet er vel å bli bedre, evnt opprettholde nivået.

For min del skal jeg ned mot 5 fra 12 neste år, men jeg endrer nok ikke trening/spilling sammenlignet med om jeg bare har som mål å bli bedre.

Men alltid kjekt å strekke seg mot noe, og skjønne noenlunde hva som må til.

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Om det blir en stress faktor å tenke på å komme seg ned i hcp. er det ikke smart å kun ha det som mål. Da er det fort gjort å begynne å tenke poeng/stableford isteden for å konsentrere seg om å spille bra golf. Et tips er å tenke slag og ha det som mål.

For min del er målene snitt slag per sesong.
I år har jeg hatt et snitt på 88. Målet til neste sesong er å senke dette med 10 slag. Altså snitte 78!! Det er et knalltøft mål for min del.
Men, klarer jeg det blir det en direkte konsekvens med nedskrivning i hcp. uten at det er DET som er målet i seg selv.

Anonym Tulling II

over 18 år siden

Anonym Tulling II

Hahaha

Chief

over 18 år siden

Chief

king ben..... hvis du skal snitte 78, er du klar over hva du må ha i handicap da? Da ligger du på rundt 3. Du aner ikke hva du snakker om her.

Anonym Tulling II

over 18 år siden

Anonym Tulling II

Joa, er så lett så... Bare å følge oppskriften:

1: Slag utenfor banen regnes ikke med.
2: Hvis det ikke er nok, kan du droppe å regne de halvdårlige også.
3: Hvis du fortsatt ikke når målet, regner du alle hull du ikke huller ut som par.

Og vips - målet er nådd :)

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Chief.
Som sagt dette er målsettinger som er satt opp sammen med Pro ut i fra et treningsopplegg og et nåværende teknisk nivå.

Om jeg skal lykkes med min målsetting gjenstår å se.

Antagelig er det vanskeligere å komme ned på 3-tallet enn å snitte 78. HUsk at 4,5 er nedre grense. Etter det må man også prestere i konkurranser...

Chief

over 18 år siden

Chief

Jeg vet, har 3 og jeg snitter 78.

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Hva slags grunnlag har du får å påstå at JEG ikke vet hva jeg snakker om, Chief?
HVa er det jeg har sagt som er så bor i natta?

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Du skjønner vel det king ben ,at med ditt skyhøye handicap på 8,2 kan du ikke uttale deg om golfrelaterte ting.

Du må vente til du kommer ned i 3 slik som chief. Da vil alle ta deg seriøst med en gang......:-)

Jeg derimot som har vannvittige 12,8 synes du skriver fornuftig og håper du når målet ditt til neste år.

Men husk at da må du spille litt bedre enn under scangolf discutational. Ellers blir det meget vanskelig å snitte 78 he he

Chief

over 18 år siden

Chief

Simen: Ikke begynn med den barnslige der takk. Du må da selv forstå at for noen kan det høres litt vel ambisiøst å skal gå ned til 3 i handicap når man spiller 110 slag på Scangolf-turneringa :)

Jeg var kanskje litt vel brutal med det jeg sa king ben. Det har ikke noe med din peiling å gjøre. Sorry for den. Men jeg tror nok du sikter litt vel høyt med dine mål. Jeg regner med du ikke har spilt Amatour-turneringer, men jeg kan opplyse om at snittet der stort sett ligger på 82-85. Det er stort sett spillere med lavere handicap enn 5 på disse turneringene.

Du får ha lykke til, og jeg gleder meg til å se på resultatene dine på Amatour neste sesong - hvis du får lov å spille med ditt høye handicap. Eller kanskje du bare skal spille herregruppe-turneringer?

H

over 18 år siden

H

Seriøst KB.
Hvis du snitter +16 i år med 8,2 i hcp så burde din målsetning være å snitte +11-12 for å stabilisere deg rundt 8.
Jeg har gått fra hcp11 til hcp 8,8 i år. Foregående sesonger var snitt +15. I år har snitt vært +10 . Få runder over +14, noen få på +7 og mange på +8-9-10.
Fra snitt på +16 til hcp 3 er det veldig langt, men lykke til.

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Seriøst KB, hold deg til egne målsettinger.

Mine mål er noenlunde de samme, uansett innspill fra diverse her inne.

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Mulig du har rett Chief. At målene er litt høye.
Det var også mitt intrykk, men klok av skade velger jeg å stole på min Pro.
Dette med tanke på at for et drøyt år siden når jeg får første gang møtte opp hos Jørn og DWC for instruksjon hadde jeg drøye 16-17 i hcp. eller noe sånt. Ut i fra de første 10-15 slagene kunne DWC si at jeg ikke burde ha noe problem med å komme ned på rundt 6-8 i løpet av sesongen som var.! Noe jeg nesten ikke tok seriøst en gang.
Jeg husker jeg la inn et inlegg her rundt dette. (Du kan søke det opp tenker jeg).
Det viste seg da i løpet av sesongen at det faktisk var som de hadde sagt.
Nå sier de 3,9 og jeg sitter med samme følelse som den gang, men velger å stole på dem. Grunn til at jeg bruker 78 i steden for 3,9hcp er at jeg ikke vet hvordan jeg takler den type press i Golf. (altså turneringer).
Jeg er usikker på hvilken turneringer jeg skal spille til neste sesong om jeg i det hele tatt skal spille turneringer.
Kommer også litt an på min sponsor. De vil antagelig at jeg skal spille turneringer......

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Jeg tror det er bra å sette seg høye mål, men ikke så urealistiske at de blir uoppnåelige. Vintertrening er veldig bra, man kan holde mye ved like i løpet av vinteren. Likevel tror jeg at mange gjør den erfaringen at de er dårligere på våren enn de var om høsten forrige sesong. Det er noe eget ved å komme på gress, fordelen med vintertrening er at progresjonen som regel er raskere på våren.

Å tro at man kan senke snittet sitt med 10 slag fra 88 til 78 tror jeg hører litt årstiden til. Vi snakker da om å gå fra ikke ha sjans på å klare cutten på Amatour, til å klare cutten på P4-tour. Jeg tror ikke man kan trene på seg sånn stabilitet innendørs, men jeg håper jo jeg tar feil for jeg skal selv forsøke å trene i vinter. Før jul bare styrke, balanse og bevegelighet, etter jul teknikk og nærspill.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Lite tips Fjosok, skal du ha utbytte av styrke trening bør du trene jevnt hele året.

Stanser du styrketreningen i slutten av desember vil du rykke rett tilbake til start i løpet av 1 mnd. Og det lille du rekker å bygge opp i høst vil være mer eller mindre bortkastet.

THL

over 18 år siden

THL

King Ben
"Kommer også litt an på min sponsor. De vil antagelig at jeg skal spille turneringer"

Har du sponsor? hvem? why............... skal du kanskje satse.

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Nope! Ingen satsing... ;-)
Jeg har snill arbeidsgiver......
Det blir jo fort vekk over 40 stor bare i protimer i løpet av året.......

HAHahahahaHHAhahah

over 18 år siden

HAHahahahaHHAhahah

Skal du få oss til å tro at arbeidsgiveren din betaler 40.000 i protimer for deg? Nei der fikk jammen meg flua så det smalt på hatten sin.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Dårlig forklart av meg, kun styrketrening frem til nyttår, etter jul OGSÅ teknikk og nærspill.

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Det er ingen som har sagt at min arbeidsgiver betaler 40.000 i protimer!! Hvor har du det fra.?

Jeg sier jeg har en snill arbeidsgiver som sponser. Har aldri sagt at de står for hele morroa......

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Fjosok, det virket mer fornuftig ja:-)

haahaAHHHAhaAHHahaa

over 18 år siden

haahaAHHHAhaAHHahaa

king ben: det var du som sa: "snill arbeidsgiver... det blir 40 store i protimer iløpet av året". Beklager at jeg leste det du skrev. Skal heller la være framover.

hohahihi

over 18 år siden

hohahihi

King Ben = en av verdens første 20-hcpere med sponsor. Hohahihi

veggiss

over 18 år siden

veggiss

jeg kommer også til å kjøre pro en gang i uken frem til sesongen starter. dennis på fornebu er min pro, og jeg er veldig fornøyd med hva han har fått til så langt. i tillegg til det så blir det 3-5 timer i uken med egentrening.

anonym

over 18 år siden

anonym

veggiss.
-og enda spiller du til 23 Hcp,, kanskje du bør prøve tuba heller :)
-Og hva har den proen fått til så lang sa du??? :)

Nei, få heller trynet ut av baggen din, som du er så opptatt av, og tren litt nærspill heller.......Den fikk du gratis, jeg bedre enn proen din da, ikke sant:)

Truls

over 18 år siden

Truls

Tviler på at noen klarer å senke sitt hcp betraktelig etter en vinter med innetrening!

Når sesongen starter igjen, stiller man allikevel med blanke ark hva gjelder nærspill, course management og den mentale delen av spillet. Da er det bare å begynne forfra igjen... eller ihvertfall fra der man slapp året før.

Man kan kanskje få seg en bedre sving ved å trene inne, men det er SÅ annerledes å slå en ball ute på banen. Inne står man konstant i vater og på matte. Ute ligger man i rough, står i helling, bak en hindrer, under et tre, osv osv osv. I tillegg er køllens treffpunkt på ballen annerledes på matte en på gress. Dette tar også tid å venne seg til igjen.

Min mening er at man ikke klarer å legge et særlig godt grunnlag om vinteren for å stille godt forberedt før sesongen og tro at man skal kunne senke seg fort.

Jeg trener selv inne og har gjort det i alle årene jeg har spilt golf. Noen ganger mye, andre ganger mindre. Allikevel blir det alltid til at sesongen starter der den slapp (eller helst dårligere), resultatmessig.

Trene inne gjør jeg kun for å vedlikeholde svingmusklaturen slik at jeg ikke "stivner" gjennom vinteren.

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Tror innetrening har en misjon ift forbedringer, omikke den første uka utendørs så ila en måned eller to.

Før denne sesongen trente jeg mye inne, også med pro, og startet sesongen på Dynekilen med å bomme helt på ballen de 3 første "slagene" på rangen. Jaja.

Men sesongen endte ned fra 17 til 12, så det gikk litt bedre etterhvert.

Asbjørn Winsnes Gudmundsen

over 18 år siden

Men Truls.... betyr det at hvis DU har opplevd noe, så MÅ dette være helt likt for alle oss andre også?

"Tviler på at du får den bilen der til å sladde på alle fire. jeg klarte det nemlig ikke!"

skjønner du? Du kan ikke betvile noe bare på grunnlag av egen erfaring. Det blir som å motstå statistikk bare fordi man er unntaket som bekrefter regelen.

Jeg påstår ikke med dette at jeg har fått eller vil få masse ut av vintertreningen, men at man ikke skal skjære alle under en kam på så ultratynt grunnlag som det gjerne presenteres her.
Greit å være litt reflektert innimellom, er det ikke?

Truls

over 18 år siden

Truls

Vel, jeg snakket ikke BARE ut ifra egne erfaringer, gjorde jeg?

Jeg la frem flere gode argumenter først. Les de en gang til og tenk igjennom hvilke av de du kan klare å forbedre innendørs. Jeg går ut og sladder litt med bilen imens.

over 18 år siden

kremt.....

sitater fra Truls: (ikke at det betyr så mye, men er man i gang, så er man i gang)

"Tviler på at noen klarer å senke sitt hcp betraktelig etter en vinter med innetrening! "
Dette er synsing som du ikke kan si har noe annet enn personlig grunnlag for å si noe som helst om.

"Når sesongen starter igjen, stiller man allikevel med blanke ark"
Bruken av ordet "man" er temmelig generaliserende, og vil da bety at alle stiller med samme forutsetninger som det du beskriver. FEIL! Alle har forskjellige forutsetninger, og med rett trening, og det rette potensialet så vil noen selvsagt klare å legge et superbra grunnlag for en god sesong med bra vintertrening.

"Man kan kanskje få seg en bedre sving ved å trene inne"
Dette er selvsagt helt korrekt, og helt avgjørende for de som sliter med ustabil sving.
er det noe som kan gi stor forbedring, spesiellt for høyhandicapere, så er det stabilisering av sving.

"Min mening er at man ikke klarer å legge et særlig godt grunnlag om vinteren for å stille godt forberedt før sesongen og tro at man skal kunne senke seg fort."
Igjen, du bekrefter til og med at det er din mening, samtidig som du sier at det gjelder alle og enhver, bare ved å bruke ordet "man".
Man kan ikke ditt og man kan ikke datt......

"Jeg trener selv inne og har gjort det i alle årene jeg har spilt golf. Noen ganger mye, andre ganger mindre. Allikevel blir det alltid til at sesongen starter der den slapp (eller helst dårligere), resultatmessig."
Atter en gang, deg, deg, deg, deg.... ikke noe som kan brukes som preferanse for noen andre enn deg selv.

"Trene inne gjør jeg kun for å vedlikeholde svingmusklaturen slik at jeg ikke "stivner" gjennom vinteren."
Det er selvsagt helt essensielt, og der har du helt rett. hvis vi stabler bort golfkøllene på høsten, så stivner vi svingmessig, og dette motsier det forrige avsnittet hvor du sier at uansett hvor mye og om du trener eller ikke, så starter du med samme grunnlaget neste sesong.

ok. dette virker sikkert noe kverulerende og pirkete, men det er ikke meningen å være vanskelig, og ei heller en bedreviter.
MEN, og det er et stort men.... Det hersker liten tvil om at vedlikehold av sving, og utvikling ved hjelp av faste protimer, samt masse trening på nærspill og putting vil gi resultater.
Årsaken er enkel. jo mer du trener på følsomme slag, enten det er wedger eller putter, jo bedre følelse får du med wedgen/putteren, og DET tar "man" med seg på banen når sesongen åpner igjen.

Konklusjonen er dermed:
Jo, du snakket kun ut ifra egne erfaringer, men prøvde å ilegge det en generaliserende "man" for å favne folkemengden.
Argumenter hadde du mange av, men jeg synes vel ingen av de var gode, siden de kun dreide seg om deg og din mening.

skal du bruke "man" i en påstands innlegg, så må du basere det på noe, og det bør kanskje være statistiske fakta(ikke slike som Erik kommer med kanskje) eller konkrete undersøkelser, ellers vil det lett oppfattes som et råd om å drite i trening om vinteren, for det har uansett ingen virkning.

Sånn... det var dæven døtte meg et langt fint innlegg gitt.... håper du ikke blir støtt, Truls, for det er overhodet ikke meningen.... :O)

Avslutter med å si at jeg baserer ingen av mine uttalelser på statistiske fakta, ei heller konkrete undersøkelser, men uansett, ikke egne erfaringer, men observasjoner over flere år på grupper av golfspillere fra 36-4 i hcp.

takk for nå...

Truls

over 18 år siden

Truls

Makan! :-)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

den fikk du klem på....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her