Asbjørn Winsnes Gudmundsen
kremt.....
sitater fra Truls: (ikke at det betyr så mye, men er man i gang, så er man i gang)
"Tviler på at noen klarer å senke sitt hcp betraktelig etter en vinter med innetrening! "
Dette er synsing som du ikke kan si har noe annet enn personlig grunnlag for å si noe som helst om.
"Når sesongen starter igjen, stiller man allikevel med blanke ark"
Bruken av ordet "man" er temmelig generaliserende, og vil da bety at alle stiller med samme forutsetninger som det du beskriver. FEIL! Alle har forskjellige forutsetninger, og med rett trening, og det rette potensialet så vil noen selvsagt klare å legge et superbra grunnlag for en god sesong med bra vintertrening.
"Man kan kanskje få seg en bedre sving ved å trene inne"
Dette er selvsagt helt korrekt, og helt avgjørende for de som sliter med ustabil sving.
er det noe som kan gi stor forbedring, spesiellt for høyhandicapere, så er det stabilisering av sving.
"Min mening er at man ikke klarer å legge et særlig godt grunnlag om vinteren for å stille godt forberedt før sesongen og tro at man skal kunne senke seg fort."
Igjen, du bekrefter til og med at det er din mening, samtidig som du sier at det gjelder alle og enhver, bare ved å bruke ordet "man".
Man kan ikke ditt og man kan ikke datt......
"Jeg trener selv inne og har gjort det i alle årene jeg har spilt golf. Noen ganger mye, andre ganger mindre. Allikevel blir det alltid til at sesongen starter der den slapp (eller helst dårligere), resultatmessig."
Atter en gang, deg, deg, deg, deg.... ikke noe som kan brukes som preferanse for noen andre enn deg selv.
"Trene inne gjør jeg kun for å vedlikeholde svingmusklaturen slik at jeg ikke "stivner" gjennom vinteren."
Det er selvsagt helt essensielt, og der har du helt rett. hvis vi stabler bort golfkøllene på høsten, så stivner vi svingmessig, og dette motsier det forrige avsnittet hvor du sier at uansett hvor mye og om du trener eller ikke, så starter du med samme grunnlaget neste sesong.
ok. dette virker sikkert noe kverulerende og pirkete, men det er ikke meningen å være vanskelig, og ei heller en bedreviter.
MEN, og det er et stort men.... Det hersker liten tvil om at vedlikehold av sving, og utvikling ved hjelp av faste protimer, samt masse trening på nærspill og putting vil gi resultater.
Årsaken er enkel. jo mer du trener på følsomme slag, enten det er wedger eller putter, jo bedre følelse får du med wedgen/putteren, og DET tar "man" med seg på banen når sesongen åpner igjen.
Konklusjonen er dermed:
Jo, du snakket kun ut ifra egne erfaringer, men prøvde å ilegge det en generaliserende "man" for å favne folkemengden.
Argumenter hadde du mange av, men jeg synes vel ingen av de var gode, siden de kun dreide seg om deg og din mening.
skal du bruke "man" i en påstands innlegg, så må du basere det på noe, og det bør kanskje være statistiske fakta(ikke slike som Erik kommer med kanskje) eller konkrete undersøkelser, ellers vil det lett oppfattes som et råd om å drite i trening om vinteren, for det har uansett ingen virkning.
Sånn... det var dæven døtte meg et langt fint innlegg gitt.... håper du ikke blir støtt, Truls, for det er overhodet ikke meningen.... :O)
Avslutter med å si at jeg baserer ingen av mine uttalelser på statistiske fakta, ei heller konkrete undersøkelser, men uansett, ikke egne erfaringer, men observasjoner over flere år på grupper av golfspillere fra 36-4 i hcp.
takk for nå...