Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Handicap 4,5

Sitter i saksa

over 18 år siden

Sitter i saksa

Jeg vet at jeg kommer til å ligge på stabilt hcp mellom 4,5 og 4,8 i hele sommer.
Dette fordi jeg greit spiller hjemmebanen min stabilt på mellom +2 og +8, men sjelden klarer å forsvare handicappet mitt på andre baner enn hjemmebane inkludert AMA-tourneringer.
Jeg spiller meg med andre ord lett ned til 4,5 i løpet av treningsrundene midt i uka, men må sannsynligvis tåle å skrive meg opp på turneringene i helgene.
Lurer derimot på hvilket handicap jeg egentlig skulle ha.
Dersom jeg BARE spilte hjemmebanen min ville jeg sannsynligvis havne på et handicap mellom 3 og 4.
Men om jeg BARE spilte andre baner ville handicappet sannsynligvis lagt seg på mellom 8 og 10. Dette er ganske store avvik, noe som sier meg at det er mangler ved handicapsystemet.
Hadde kanskje vært en ide at man kunne legge til et antall tildelte slag når man spiller på bortebane og/eller ukjent bane, eller trekke fra tildelte slag på hjemmebanen....
Har sett tidligere her på forumet at 4,5 i hcp avler mange negative bemerkninger, men hva kan jeg gjøre med det ?? Tipper jeg kommer til å ligge på dette tallet 10-15 år fremover i tid.

jaja

over 18 år siden

jaja

kjipt for deg... latterlig at du ikke kommer deg lengre ned... er ikke akkurat så veldig vanskelig...

Truls

over 18 år siden

Truls

Jeg har det akkurat som deg og har allerede forstått at dette kommer av at både slope-systemet og hcp-systemet er på trynet! Kanskje det blir bedre nå etter at noe at systemet er gjort om.

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Spill flere ganger på andre baner enn hjemmebanen, evnt fra ulike tee-steder hjemme.

Har en 4,5 skal man ha en del slag i bagen, da er det vel spillet på og rundt greenen som er det essensielle ift å score lavt.

Tror ellers ikke man tenker så mye hcp når man var så lavt, da spiller man slag.

snappy

over 18 år siden

snappy

Tror det kommer mye an på hva som er hjemmebanen din jeg..

Har man hjemmeklubb på en av de mange mikkemus banene i Norge vil man raskt få lavt hcp.. Spiller man på baner det hullene er lengre, og mer som et golf hull skal være sliter mange...

Mikkemus baner krever jern fra tee, wedge på innspill.. Og slik fortsetter det i 9 eller 18 hull.

Folk er ikke vant med å slå driver 5i på et par 4, slik blir det høy score av. Har man Losby, Miklagard, Hauger, Kristiansand (Nye), Sola, Stavanger (??), Nøtterøy, Larvik, Holtsmark, Oslo (??) og Vestfold som hjemme bane vil man kunne spille bra på andre baner om man har 4.5 der.

KOmmer du fra X antall andre klubber så kan du slite litt...

De er min mening.

Kan hende jeg glemte noen baner nå

Tarzan

over 18 år siden

Tarzan

Sjekk putte stattestikken din. 4 mindre pr runde gjør nok susen. Trening, trening og ingen 3 putter.

GolfDude

over 18 år siden

GolfDude

Alle vil vel spille en del bedre på en hjemmebane. Der har man alle lengder og greener i hodet, og køllevalg er mer eller mindre gitt.

Er man så god som 4.5 i handicap er det ikke lengden (ihvertfall ikke i Norge) på banen som avgjør om den er vanskelig. Selv er jeg ikke spesielt langtslående men jeg klarer stort sett å komme inn på det antall slag som er par, med unntak av noen få hull i Norge. Det som generelt for meg gjør en bane vanskelig er green. Jeg vil tro at forskjellen mellom min egen hjemmebane og Holtsmark er 5-10 slag bare på vansklighet på green.

ARO

over 18 år siden

ARO

For det første, man er ikke veldig god fordi man har 4,5 i hcp. Det er en myte som dårligere spillere som ikke vet bedre har skapt.

Som sitter i saksa beskriver vil en spiller med 4,5 i hcp på en lett hjemmebane ligge mellom 2 og 8 over på slag. Jeg er selv medlem i en av norges mer vanskelige baner og har samme hcp som saksa. Jeg spiller fra 8 til 12 over på slag fra backtee jevnt og trutt.

Mao vil jeg tror at saksas reelle handikapp er ca 6-7 og at han går på fra 82 til 90 slag på amatour på normalt vanskelige baner, helt normalt....

Har selv opplevd å "knuse" lette baner når jeg går fra hjemmeklubben til donal duck baner, det betyr ikke at jeg er god men at banen er for lett...

Pingla

over 18 år siden

Pingla

Det har nok mye å si hvordan hjemmebanen din er. Jeg får ofte bedre score på andre baner, f.eks Holtsmark

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Det er vel ofte en kombinasjon av spilltype og bane som gjør forskjellene. Til tider store.....
Slår man en naturlig draw og spiller baner som har mange dogleg høyre hull får man ofte problemer..... er man vant til å spille på små greener som gir maks 5-6 meters putter og kommer på greener hvor man får 30-40 meters putter har man et problem. Og får man dette i en kombinasjon er det ofte katastrofalt for en med veldig lavt hcp.....

Problematikken med såkalte "mikke mus" baner er absolutt tilstede. En bekjent av meg er medlem og spiller på en slik en hvor det lengste hullet er 360 meter. Han har spilt seg ned til 4,5 på denne. Sist han spilte sammen med meg på min hjemmebane gikk han på 96 slag fra svart....!!! Utfordringene hans var først og fremst lengde og str. på greenene.

Personlig snitter jeg lavere på for eks. Kongsberg enn på hjemmebane. ca. 6 slag. Og hadde greenene på KOngsberg vært bedre hadde avstanden antagelig vært 3-4 slag til.... Ikke dermed sagt at den ene banen er så mye vanskeligere enn den andre, men passer bedre til spillet.

Dette ser man også på proffene på PGA. De har sine "favoritt-baner" hvor de scorer lavt hver gang......

Om jeg skal driste meg til å gi noen råd må det være å drite i hcp. og spille slag. Konstatere at du scorer lavere på noen baner enn andre og ikke temke mer på det. Hcp i seg selv gir ingen pekepin på hvor god man er med det systemet vi har.

Hcp blir nesten som en personlig rekord. Det beste du har gjort.
Spør du Frode Estil hvor fort han går 5 mila. Vil han neppe svare 1 time og 55. selv om han har gjort det før. Fordi det varierer mht hvor han går, form, føre, om løypa passer, osv.....
Det samme gjelder Golf. Vi spiller ikke til hcp hver gang. Og det har med mye av det samme å gjøre. Altså hvor man spiller, form man er i, kvalitet på underlag, om banen passer, osv.....

Slik er det bare...

Yngve

over 18 år siden

Yngve

KB da..... jeg brukte da ikke 96 slag på Miklagard.... men så har ikke jeg 4,5 heller, og ikke er det lengste hullet 360 meter heller...

hmmm.... kanskje jeg tok feil, og du har mer enn en bekjent....

:D

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Å nei du Yngve!! Ikke skryt på deg noe. Du har aldri vært i nærheten av 96 på mikla fra svart... hihi

LunaDN

over 18 år siden

LunaDN

Det hele dreier seg om "confidence".
På hjemmebanen har man tro på det man gjør.
Man har gjort det før. du vet hvordan du skal spille hullene.

Når man kommer på nye baner er det en ny oppplevelse, og alt blir litt usikkert.
Hadde du hatt den samme selvtilliten der, som på hjemmebanen hadde du sikkert scoret like bra der, selv om lengden på hullene er lengere
God golf dreier seg, om det vi på godt norsk, kaller "confidence"

LunaDN

over 18 år siden

LunaDN

;;;; jeg legger ved noen ekstra komma.
Sett de inn der de måtte passe.

.

over 18 år siden

.

hmm, det der ser ut som semikolon... Men vi skal plassere de ut allikevel vi. Takk.

;

over 18 år siden

;

semikolon er broren til komma.

Tiger Rufus Tyler (Made)

over 18 år siden

Tiger Rufus Tyler (Made)

Er det så vanskelig å ta en rusletur på en ny bane i forveien, for å kartlegge/ha i minne, om hvordan banen er, og tenke over hvordan man vil spille den.

Eller er dette strengt forbudt i norge, så de som finner på noe så lurt er fuskete kjeltringer?

Olepetter

over 18 år siden

Olepetter

Rufus: Jeg skjønte ikke hva du mente.

Snappy har helt rett i det han sier - etter min beskjedne mening :)

Til trådstarter:
Og tryggheten på spillet sitt har mye å si på hjemmebanen som LunaDN er inne på. Man blir alltid noe usikker når man kommer på andre baner og hull man ikke spiller så ofte. En god måte å komme rundt dette på er å kun tenke ballbane. Finn ut hvor du skal ha ballen din, tenk hvilken kølle som tar deg dit, og med hvilken risiko det medfører. Still deg opp med denne køllen og tenk kun ballbane. Da er jeg sikker på at du ikke scorer 8-10 på gode dager, men 4-6 over par.

Rufus

over 18 år siden

Rufus

Hei Olepetter!

Jeg klarte nok ikke å forklare helt hva jeg mente, men kan forsøke igjen.

I min ungdom drev jeg med skyting, også felt. Min forberedelse på ny bane, var å ta tegningen av løypa med meg. Jeg noterte på et ark hva jeg ville mene var den greieste løsningen.

Da dette satt i hodet, føltes ikke den nye banen så ny lenger. Problemene banen bød på hadde jeg allerede sett og bearbeidet på beste måte.

Golf og feltskytebaner kan ha noe til felles. Golfbanenes hindere er ikke så mye værre å fordøye en finurlighetene som kan finnes opp med skyteskivene.

Det kan være f.eks. 6 skiver. De dukker opp og forsvinner så fort at man må tenke nøye igjennom hvilke skiver man skal begynne og slutte med.

( rekkefølgen av "uhumskhetene" stod beskrevet på startkortet, men gud for en fordel å ha vært på standplassene for å danne seg et helhetsinntrykk)

Litt skryting til slutt: I flere år var KPK norges beste klubb i forhold til antall medlemmer!!

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Course management blir vel viktigere og viktigere jo bedre man ønsker å bli; dette gjelder både utslag, transportsalg og innspill.

Så jeg tror nok Rufus har et godt poeng her.

Olepetter

over 18 år siden

Olepetter

Ja dette kalles innspill på godt norsk. Man spiller inn en bane man ikke kjenner før man spiller turnering. Men det er vel ikke helt saken til trådstarter dette da. Selv om jeg kjenner Losby godt som bane, så spiller jeg hjemmebanen min mye bedre enn Losby. Dette fordi jeg kjenner alle krinkelkroker på hjemmebanen og kan spille den mye bedre taktisk sett.

Man spiller alltid bedre på baner man føler seg trygg på. Derfor vil det alltid være variasjoner på prestasjonene fra bane til bane. Men det høres ut som om trådstarter knyter seg litt ekstra. Derfor kan det være lurt å jobbe med visualisering av slag - noe som tar bort fokuset fra de negative tankene.

doc

over 18 år siden

doc

hvor mange norske scratch-spillere ? Noen som vet?

Aro

over 18 år siden

Aro

20-30 ekte, inkl. landslag og team norway

Sitter i saksa

over 18 år siden

Sitter i saksa

Ser at diskusjonen tar litt feil retning.
Hensikten var ikke å diskutere hvordan man skal spille bra på bortebane, eller hvordan man skal trene for å bli en bedre spiller.

Mitt utgangspunkt er at jeg som oftest ikke har tid til hverken trening eller innspill. For meg er golf en aktivitet som i prioritet kommer bak familie, krevende jobb og et par litt freskere sportsaktiviteter. Dvs jeg går 1-2 kveldsrunder i uka og deltar på turnering et eller annet sted i helga.

Statistikken viser at jeg har et snitt rundt 30 stablefordpoeng på bortebane og 35 på hjemmebane. Dette viser at handicapsystemet har mangler som det burde demmes opp for. Lar jeg være å registrere rundene på hjemmebanen min blir handicappet mitt for høyt og jeg får en fordel i turneringer uten egentlig å ha gjort noe galt.

Jeg mener derfor at handicapsystemet burde inneholde en justering som tar høyde for denne forskjellen, der man f.eks. får tildelt 2-3 ekstra slag første gang man spiller en bane, og 1-2 slag de neste 2-3 gangene.

Greit nok at noen synest det er latterlig at jeg ikke kommer lenger ned, men med mine prioriteringer blir nok dette vanskelig. Tror at det etterhvert blir en stor gruppe spillere som stopper på hcp 4,5 fordi de ikke spiller turneringer, eller ikke satser nok til å opprettholde et "turnerings"handicap. Det er bare å se på påmeldingslistene til ama-tour, der begynner det etterhvert å bli mange mellom 4,5 og 5,0.

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Vel, er ikke problemet løst fra dette året da? Nå bestemmer du selv om du vil runden skal være handicaptellende før du går ut.

Kat

over 18 år siden

Kat

Hva er egentlig poenget ditt "sitter i saksa"? Når du ikke trener eller gjør noe som helst for å bli bedre, så mener du altså at det er noe galt med hcp systemet, fordi du får dårlig score?

Du vil altså at systemet må forandres slik at du får lavere hcp, selv om du ikke blir en bedre spiller.

Som noen har nevnt før her. Jeg har svært vanskelig for å tro at du har 4.5 i hcp. Har aldri hørt om noen med ett såpass lavt hcp sutre om hcp. De fleste under 10 tenker vel først og fremst på slag og ikke poeng.

Sitter i saksa

over 18 år siden

Sitter i saksa

Hvor har du det fra at jeg klager på hcp-systemet fordi jeg får dårlig score? Det gjør jeg nemlig ikke. Dessuten sutrer jeg heller ikke over hcp, ganske enkelt fordi jeg ikke bryr meg om hva jeg har i hcp. Jeg er turneringsspiller, og bryr meg bare om resultater. Men det hindrer meg ikke fra å kommentere svakheter ved hcp-systemet i Norge.

Poenget mitt er at selv om jeg i løpet av neste 2-3 årene blir en bedre golfspiller med 4-5 slag i snitt per runde, henger likevel handicappet på 4,5. Dette er fordi handicapsystemet tillater justering på selskapsrunder for de over 4,5 i hcp, men ikke når man har under 4,5.
Når jeg spiller selskapsrunder på hjemmebane vil jeg lett skrive meg ned, men i turneringsrunder på bortebane, som ofte er satt opp med vanskelige flaggplasseringer, må jeg skrive meg opp.
Dermed vil jeg altså sitte med 4,5 i hcp i lang tid.

I mange land kan man bare justere hcp i turneringer, og slipper denne oppsamlingsgropa på rundt 4,5 i hcp. Det er bare å ta en titt på resultatene fra AMA-tour. Masse spillere på 3-4 i hcp som ligger langt under 30 poeng stableford i samtlige turneringer de deltar i. Slike spillere opprettholder lavt hcp bare på turneringer på hjemmebane. Selv er jeg medlem i en klubb som bare arrangerer 2 turneringer i året, og dermed blir jeg altså liggende å vake på 4,5.

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Hva er problemet med å "ligge å vake på 4,5" når du sier du ikke bryr deg om hcp?

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Det vil være svakheter i ethvert hcp-system vil jeg tro.

Har man ikke kompetansen på å spille bra på andre baner enn hjemmebanen, så blir man vel i sekken på hcp 4,5-5,0 da.

snappy

over 18 år siden

snappy

Systemet de har i USA er mye bedre en det vi har her hjemme.

Det gir rett hcp, og er uavhengig av turneringsspill, og baserer seg heller på spille ferdigheter...

Hcp betyr lite for meg også... Tenker kun på score, og plasseringer. Lå også lenge på hcp 4.5, sikkert i 3-4 år. Startet å spille medal på hjemme klubben i fjor.. Var da nede i hcp 2, men skrev meg opp i en del turneringer på slutten av sesongen, så jeg ente på hcp 3.

Vil anbefale deg å anbefale flere turneringer på hjemme klubben din.. To turneringer høres lite ut... Hvilken klubb er dette??

Olle

over 18 år siden

Olle

Jeg tror det vil bli vansklig å endre systemet til å bli mer riktig. En modell som du skisserer med forskjellig antall slag avhengig av hvor mange ganger man har spilt banen, høres veldig komplisert ut. Man må vel også korrigere for hvor lenge siden man har spilt banen o.l.

Jeg synes det er riktig at når man nærmer seg "toppen" så burde det være litt mer kontroll med hcp justeringen, men at man bare får justert hcp i turneringer synes jeg blir litt overdrevent igjen. Spiller vel ingen rolle om noen "jukser" seg fra 20 til 10 i hcp (eller motsatt). Tror mange nybegynnere vil miste motivasjonen hvis de må spille turneringer for å få bekreftet sin økte ferdighet.

H

over 18 år siden

H

NGF driter egentlig i om hvordan lavhcp får justert sin hcp.
Nå har de gjort det mulig å få etablert hvitt kort over 9 hull. De har gjort det mulig å justere hcp over 9 spilte treningshull i kat 3 og oppover.
Hvorfor gjør de dette? Jo, de skal gjøre det enklere å få lavere hcp og dermed motivere flere til å spille mer golf slik at massene tror de er bedre enn de er, og NGF kan dermed ha flere som spiller, flere som deler utgiftene til å utdanne talenter på klubbnivå, på landslagsnivå, flere som betaler lønnen til adm i klubber og NGF. De ser at det er massene som de må motivere. De som ligger fra 10 og ned til 2 i hcp er de ikke opptatt av, de utgjør ikke så mange og av de som styrer i klubber og NGF er det ikke mange i den kategorien så derfor gidder de neppe å bruke mye tid på denne kategorien.
De fra 10 til 2 er få, de kommer ikke på landslag og de bidrar ikke nok i totalkassen.
For NGF er massene som skal betale og de få på toppen som skal bruke pengene som er de interessante.

pap

over 18 år siden

pap

Hvorfor er det slik at dere mener hcp-systemet er feil bare fordi at dere ikkje klarer å justere hcp ned på bortebane?

I mitt hode vil vel dette si at dere ikke er gode nok til å ett lavere hcp!! Man skal tross alt kunne slå litt flere slag enn di man har trent i årevis på å slå på hjemmebanen sin!

Kommer man ikke under 4,5 på bortebane i turnering, så er ikke det mentale og det fysiske golfspillet bra nok!!

Kat

over 18 år siden

Kat

Skjønner fortsatt ikke poenget ditt "Sitter i saksa". Hvorfor er det så viktig for deg at du skal ha lavere hcp? Og eneste mulighet du ser at man må endre hcp reglene for at du skal klare det?

Hvis du aldri klarer å spille til 4.5 hcp på bortebane fortjener du nok neppe dette 4.5 hcp. Da er det i så fall der feilen ligger. Kanskje banen din er i overkant lett? Det kan jo løses ved at du spør hjemmekluben din om lage flere turneringer enn to!? Og at flaggplasseringene ikke alltid er på de letteste plassene av greenen. Jeg regner med at du spiller fra backtee? Det samme gjelder alle de andre som aldri klarer å spille bra borte fra sin hjemmebane.

Enig med pap, og har samme spørsmålet som king Ben.

Jezus

over 18 år siden

Jezus

Hoops! Jeg stoppa på 4,5 gitt. Kommer ikke lenger heller... Hmm, noe må være gærent med systemet...

hihi

Tomskaller

over 18 år siden

Tomskaller

Selvfølgelig er det noe gærnt med systemet når man kan forbedre snittscore med 4-5 slag uten at handicappet endrer seg.
Men iq-løse høyhandicapperne her i denne tråden trenger sannsynligvis noen år til de kommer langt nok ned i hcp til at de forstår det.

Her er en øvelse dere kan gjøre i mellomtiden:
Gå gjennom handicapkortet fra i fjor. Stryk alle nedskrivninger som ikke ble foretatt i turneringer og se om dere ender på samme handicap etter endt sesong.

Kat

over 18 år siden

Kat

Jeg er der jeg. Men så er jeg ikke typen som aldri trener eller bare skriver meg ned på hjemmebanen. Jeg spiller bra og dårlig både på hjemme og bortebane.

Jeg anbefaler "Tomskaller" og heller telle sin snittscore i turneringer og når han spiller på bortebane og ikke når han går alene på sin hjemmebane. Da er det noe som sier meg at denne snittscoren plutselig ikke er 4 - 5 slag forbedret. Hadde den vært det, hadde han helelr ikke hatt 4.5 i hcp.

Desverre har nok hcpsytemet den bakdelen av noen av disse på 4.5 i hcp er blitt lurt til å tro at de er bedre enn de egentlig er, ved å tusle for mange ganger alene på hjemmebanen sin.

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Tusen takk "Tomskaller!"
For oss IQ-løse høyhandicappere er det en stor trøst å vite at IQ-en stiger jamt med at hcp avtar, men det kan dog være et spørsmål om ikke denne effekten er størst i eget hode.
Men en ulempe med hcp-systemet er likevel avdekket, - det er alt for enkelt å komme ned i hcp 4,5. Men med den IQ-en vi da må ha fått bør vi vel kunne kose oss på det nivået en stund.

Olle

over 18 år siden

Olle

Helt utrolig her klarte vi nesten å fullføre en diskusjon uten å slenge dritt. Det burde kanskje være en diskusjonstråd gående hvor man kan kalle hverandre teiten el, så kan vi holde de andre trådene rene for slike barnsligheter.

SuperLavHandicaper

over 18 år siden

SuperLavHandicaper

Da sliter jeg veldig, fordi jeg klarer nesten aldri å skrive meg ned på hjemme banen min.. da må det være noe riktig i systemet alikevel da eller?

705

over 18 år siden

705

Prøv å kun spille fra back tee. Ofte kan banene i Norge bli vel korte fra gul og med 4,5 bør du spille backtee. Slopen kan ofte straffe en mid handicapper med sine hindringer, men for en med 4,5 kommer endel hindringer aldri i spill fra gul tee (slår over osv.) Noen av det som andre kaller mikkemusbaner har ikke backtee og vet ikke det er tilfelle på din hjemmebane også. De fleste av oss har egentlig feil handicap i forhold til at altfor mange spiller kun på hjemmebanen. Som du skriver spiller du også endel amatours. Disse spilles fra hvit eller svart (for de som har det). Som regel er banen mye lengre og slopen her utifra tildelte slag er ikke så snill. Tenk slag generellt og ikke poeng og vær glad hver gang du skriver deg opp. Som regel vil du har endel oppskrivinger i begynnelsen av sesongen når banene ikke har den beste kvaliteten og ikke minst greenene er ujevne som gijen gir endel ekstra putter og chipper. Når sommeren kommer for fullt og ballen flyr bortover fairwayen på tørt gress, blir det andre boller. De som skriver alle runder inn og fører kortet sitt hver gang vil nok få et riktig handicap ved sesongslutt. Sent på høsten vil også handicappet stige litt før sesongslutt pga. de samme kvalitetsmessige forholdene. Spiller du kun på sommeren under gode forhold hele tiden vil du nok også ha et for lavt handicap. Ser vedig mange på amatours med både 2-3 i handicap som smeller godt over 80 på rundene. Men dette har vært diskutert før.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her