Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfgrep

Handyman

over 18 år siden

Handyman

Til alle dere allvitere der ute, hvor får jeg kjøpt grep og utstyr til å skifte grep med. Er det mulig å ta kurs i køllemakerfaget eller fins det instruksjonsvideo i "hvordan skifte grep".

GrepUlf

over 18 år siden

GrepUlf

Fjern det gamle grepet med fingrene, kniv, saks, øks, dynamitt eller andre egnede verktøy.
Fjern også rester av gammel tape ved å skrape, pelle, rive og vaske med wite spirit eller fettfjerner.

Nye grep kan du kjøpe fra nettbutikker i USA eller fra f.eks www.nettogolf.no.

Kjøp dobbeltsidig tape hos en byggvareforretning eller en teppehandler.

Ta tapen på kølleskaftet 1-2 cm kortere enn grepet.

Tett hullet i grepet med en pegg og snu det med peggen ned.

Hell litt White Spirit, fettfjerner, eller bensin oppi grepet. Ca 1 cm inni grepet er bra. Tett åpningen på grepet med tommelen og rist slik at grepet blir helt vått inni.

Snu grepet slik at tommelenden peker ned og dra ut peggen.

Hold skaftet med tapen over en vask e.l. slik at den butte enden peker litt skrått nedover og fordel væska du har inni grepet ut over tapen slik at HELE tapen blir våt. Dette gjør du ved å løsne litt på tommelen og slippe løsemiddelet ut.

La væska løse opp limet på tapen i 5-6 sekunder før du trer grepet innpå. Har du gjort alt riktig hittil skal grepet gli enkelt innpå tapen.

Ha litt tørkepapir/dopapir klart så du kan tørke bort lim rundt nederste kanten av grepet og rundt hullet i toppen, ellers blir alt et faens griseri.

Nå setter du kølla med hodet i gulvet og justerer vrir grepet på plass slik at opprettingsmerkene peker rett fremover.

Dette er enkelt som bare det, men jeg husker jeg slet fælt med de første grepene før jeg fant ut av det. Er det første gangen så regn med å bruke noen ekstra grep før du får det til.

Dette er min rutine etter noen tusen grepbytter. Andre gjør det kanskje litt annerledes. Men du finner raskt ut av det.

Jan

over 18 år siden

Jan

Hvis du gjør slik som GrepUlf sier, kan jeg love deg at det ikke vil bli bra.... Gå til en pro som kan dette og spør om hjep;)

LP

over 18 år siden

LP

Jeg kan love at det er like enkelt som GrepUlf beskriver, men enda enklere er det med vannbasert tape. Da slipper man både white spirit og andre løsningsmidler og kan isteden for bruke noe så enkelt som vann

Børje Pedersen

over 18 år siden

Børje Pedersen

Det er enkelt å bytte grep selv, masse info videoer på nettet.
OBS Bruk IKKE bensin, ødelegger grepene og er unødvendig brannfarlig.

GrepUlf

over 18 år siden

GrepUlf

Hva er agendaen din, Jan.
Er du pro eller bare idiot ?

Bruker du tape med vannbasert lim kan du risikere at grepet løsner nederst i regnvær. Anbefales ikke.

Jan

over 18 år siden

Jan

Hehe... Jeg sier bare at grepskifte og annet kølle arbeid bør gjøres av fagkyndige personer! Som f.eks en køllemaker eller Pro... Men de som vil snekre hjemme i garasjen er hjertelig velkomne til det, men ikke forvent å bli noe bedre golfer av dette!!!

GrepUlf

over 18 år siden

GrepUlf

Hva er en fagkyndig person?
Tro ikke at alle proene er spesielt fagkyndige. Finnes mye rart der også.
Det blir som å skifte hjul på bilen, de fleste gjør det selv men noen klarer det ikke, å må oppsøke "fagkyndig" hjelp.
Spørs bare hvor høyt man legger lista for hva man greier selv.
Heller ikke enig med Børje i at bensin ødelegger grepet. Brukte bare bensin et par år (etter å ha kjøpt et parti tape der white spirit ikke løste opp limet) og hadde absolutt ingen skader på grepene.

Fatter ikke at noen på død og liv skal spinne så mange myter rundt alt som har med golf å gjøre.

Yorkie

over 18 år siden

Yorkie

Golfpride lever nå ihvertfall sett for gjør det selv re-gripping. Da bør det vel nesten være innen rekkevidde selv for sånne som meg med åtte tommeltotter.
http://www.golfpride.com/grips/gripkits.aspx

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Klarer du å skifte dekk på bilen selv, kle på deg selv og tørke deg bak uten hjelp, ja da klarer du å skifte grep selv også. Følg oppskriften over evt gå hit:

http://www.ehow.com/how_3239_re-grip-golf.html

Lykke til

Handyman

over 18 år siden

Handyman

Vel gutter, ingen greide å skremme meg fra å prøve. Har noen gamle køller liggende å prøve på så nå er jeg snart i gang. Takk for hjelpen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her