GrepUlf
Fjern det gamle grepet med fingrene, kniv, saks, øks, dynamitt eller andre egnede verktøy.
Fjern også rester av gammel tape ved å skrape, pelle, rive og vaske med wite spirit eller fettfjerner.
Nye grep kan du kjøpe fra nettbutikker i USA eller fra f.eks www.nettogolf.no.
Kjøp dobbeltsidig tape hos en byggvareforretning eller en teppehandler.
Ta tapen på kølleskaftet 1-2 cm kortere enn grepet.
Tett hullet i grepet med en pegg og snu det med peggen ned.
Hell litt White Spirit, fettfjerner, eller bensin oppi grepet. Ca 1 cm inni grepet er bra. Tett åpningen på grepet med tommelen og rist slik at grepet blir helt vått inni.
Snu grepet slik at tommelenden peker ned og dra ut peggen.
Hold skaftet med tapen over en vask e.l. slik at den butte enden peker litt skrått nedover og fordel væska du har inni grepet ut over tapen slik at HELE tapen blir våt. Dette gjør du ved å løsne litt på tommelen og slippe løsemiddelet ut.
La væska løse opp limet på tapen i 5-6 sekunder før du trer grepet innpå. Har du gjort alt riktig hittil skal grepet gli enkelt innpå tapen.
Ha litt tørkepapir/dopapir klart så du kan tørke bort lim rundt nederste kanten av grepet og rundt hullet i toppen, ellers blir alt et faens griseri.
Nå setter du kølla med hodet i gulvet og justerer vrir grepet på plass slik at opprettingsmerkene peker rett fremover.
Dette er enkelt som bare det, men jeg husker jeg slet fælt med de første grepene før jeg fant ut av det. Er det første gangen så regn med å bruke noen ekstra grep før du får det til.
Dette er min rutine etter noen tusen grepbytter. Andre gjør det kanskje litt annerledes. Men du finner raskt ut av det.