Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Rust på skaftene!!!!????!!!!

Kluss

over 18 år siden

Kluss

Hei!!

Kjøpte hos en seriøs forhandler et sett for 1 og 1/2 år siden. Nå i vår oppdaget jeg rustflekker/prikker på flere av skaftene.

Er dette en grei reklamasjonsak, eller kan dette oppstå på de fleste skaft.
KØLLENE HAR VÆRT BRUKT OG LAGRET PENT!!

Hvis det ikke er reklamasjon, er det noe jeg kan gjøre, DET SER JO IKKE PENT UT!!!!

På forhånd takk!!

Yngve

over 18 år siden

Yngve

første du kan gjøre er å rense de med "Autosol"
det er poleringsmiddel for rustfritt stål, som tar vekk overflaterust og beskytter stålet mot videre korrosjon.
Det er ikke unormalt at rustfritt stål får overflaterust dersom de står et sted hvor det er fukt og med store temperatursvingninger.

du skriver ikke noe om hvordan de er lagret. hvis de har stått i en garasje for eksempel, så er det ikke rart de ruster.

hvis de har gravrust, så har du blitt lurt grundig, og da vil jeg vel kanskje ikke være med på at forhandleren er seriøs....

Oij...

over 18 år siden

Oij...

Golfskaft er IKKE rustfritt stål. De er forniklet carbonstål. Har først rusten slått gjennom forniklinga er det for seint å gjøre noe med det. Klem kuren til Yngve.
Hva mener du med seriøs forhandler, Kluss.
Alle forhandlere jeg vet om selger køller i alle prisklasser og av alle kvaliteter. Mange selger også brukt utstyr.
Kjøper du et billigsett hos en "seriøs forhandler" så må du regne med at det er av simpleste kvalitet. Billige golfsett har komponenter fra ukjente kinesiske og taiwanesiske produsenter, og du må regne med at grepene blir harde og ubrukelige etter kort tid, skaftene begynner å ruste, og performance på køllehodene er dårlig.

Uansett så er et sett golfkøller ment å vare noen år, og får du rust på skaftene etter ett år, ville jeg ha klaget.
Alle stålskaft ruster inni, også de dyre skaftene fra TT og RP. Men forniklinga på utsiden fra nevnte produsenter holder vanligvis mange år. Har køller fra 70-tallet stående med TT-skaft som ikke har antydning til skader på forniklinga.

XXXO

over 18 år siden

XXXO

Hva betyr KØLLENE HAR VÆRT BRUKT OG LAGRET PENT

Er det lagret tørt og pent i garasjen for eksempel eller i en kjeller gjennom vinteren så er ikke det bra.

Ligger de i bilen hele sesongen igjennom uten at de blir tørket etter den lille kveldsfuktigheten den kvelden....

Blir de stående i bagen i garasjen til tørk etter en runde i regnvær...

Er bagen av en kvalitet som gjør at ikke det samles fukt der hvor køllene ligger mot kanten.

Det er mange spørsmål som kan stilles ved lagring.... En ting er likevel sikkert - det ikke rustfrie skaft dersom du ikke har fått laget dem spesiellt og betalt deretter som Oij sier....

Ser ut til at Yngve har hørt mange fine ord når han snakker om normal gravrust på rustfrie stålskaft som er rustet-- så da tror jeg ikke Yngve er særlig seriøs......

putte

over 18 år siden

putte

er på linje med Oij. det du ser utenpå har du ihvertfall kontroll på.
hva som skjer innvendig i skaftet er mer interessant.

det rådet jeg kan gi deg kan er følgende;
gå til selger og vis rust. si at du er bekymret for at det kan ha oppstått rust/korrosjon innvendig og forklar hvordan køllene har blitt lagret osv

Er firmaet seriøst vil de undersøke om det er grunn til mistanke (dvs dele et eller fler skaft i to).
viser det seg "bare" å dreie seg om utvendig rust stiller du ganske svakt iforhold til kjøpsloven med tanke på å få nye skaft til settet ditt.

er det rust/anløp til rust innvendig i skaftene stiller du langt sterkere iforhold til kjøpsloven og da selvsagt også iforhold til selger.

PS!! hvis selger velger å dele et/flere skaft i to for undersøkelse vil ikke dette koste deg noe. Igjen etter kjøpsloven...

veggiss

over 18 år siden

veggiss

det er helt normalt at det kommer rustflekker på skaftene, du ser lett om det er overflaterust eller ikke ved å skrape med neglen. er det overflaterust så bruk autosol eller wd-40 for å fjerne rusten, og så kjører du to lag med poleringsmiddel. gjør du dette vår og høst så slipper du å se flere rustflekker på skaftene.

Frode Forbruker

over 18 år siden

Frode Forbruker

Putte:
PS!! hvis selger velger å dele et/flere skaft i to for undersøkelse vil ikke dette koste deg noe. Igjen etter kjøpsloven...

Er du sikker på dette? Hvis det ikke er et feil på produktet, men kunde bestemmer seg for å få sjekket om det er rust innvendig ved å dele et skaft, og det dermed viser seg å bare være overflaterust. Må jo kunden betale for jobben og mest sannsynlig nytt skaft?

Hvis du klager på en mobiltelefon som du mener er "garanti-feil" og det viser seg at den er vannskadet, må du som kunde dekke alle kostnader selv.

putte

over 18 år siden

putte

FF;
jeg forenklet det hele litt, men i prinsippet er det korrekt:

det er selger som er spesialisten på skaft.
du som kjøper kan uttrykke bekymring og si/spørre; "kanskje er dette et tegn på at det kan være rust inni skaftene???"

Hvis selger (spesialisten) er enig med Kluss bør saken få en avklaring. Dette er jo det beste for begge.
I dette tilfellet deles skaftet uten at Kluss må betale for det nye.

så ikke begynn å kapp skaft i hytt og pine uten å ta det opp med selger først

Oij...

over 18 år siden

Oij...

Trenger da vel ikke å kappe skaftet, nok å ta av grepet og sjekke inni. Ved å bruke en pussestav eller streng e.l. er det lett å grave løs rust fra innsiden av skaftet. Får man bare litt rustfarge er det helt noramlt. Kommer det derimot løse biter av rust er skaftet kaputt. Det blir mest rust akkurat der skaftet går ned i hoselen, og kølla vil etterhvert brekke der.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

min uvitenhet ang. stålskaft er skremmende....... :O)

veggiss

over 18 år siden

veggiss

hvis du først skal sjekke inni skaftet er det jo like greit å dra det ut fra køllehodet, så slipper du å ødelegge grepet også (med mindre du blåser det av med kompressor).

Tarzan

over 18 år siden

Tarzan

Har en kamerat som slo seg selv 3 ganger i ryggen da stål skaftene brakk. Da vi tittet inn i skaftene var det ganske mye rust. Ved kontakt av leverandør sa de det skjer noen ganger hvert år. Første gang byttet de skaft. Spessielt de som lar settet ligge i bilen etter en runde i regn. Husk det lille hullet på grepet. Under regn og når varmen kommer går damp/fuktighet opp i skaftet. Det er veldig viktig å ta inn køller etter en regnrunde for å tørke køllene snarest. Leverandøren dekket ikke nye køller og det fårstør jeg i grunn. Er ikke så smart å ha køller liggene i kal kjeller gjennom vinteren heller tror jeg.

veggiss

over 18 år siden

veggiss

selv har jeg akkurat knekt 9 jern og pw, ingen antydning til rust i skaftene. kombinasjon av tynne stålskaft, betong under matte og døff gjør susen ;)

putte

over 18 år siden

putte

kjempe-bra poeng Tarzan.
vet ikke om produsentene av skaft har forandret på dette, men vibrasjons demperen inne i skaftet er/var kledd i en slags skum- gummi sist gang jeg (ufrivillig) så inni et skaft.

hvis det oppstår kondens inni skaftene eller at de blir våte så "lagres" fuktigheten også lengre pga skum-gummi'n.
etter at jeg fant ut dette, har jeg blitt veldig nøye med lagring (jevn temp.) og tørking av skaft etter "våte" runder
(hmmm, våte runder kan jo være så mangt:-), men dere forstår sikkert)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her