Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Banetips mellom grensa og Gøteborg

Harold Fore

over 21 år siden

Harold Fore

Jeg og en kamerat reiser fra Oslo til Malmø for å spille golf i påsken. Vi satser også på å spille en runde på vei nedover. Dvs mellom Dyneklilen og Gøteborg. Er det noen som har gode tips til hvilken bane vi bør ta med oss på veien nedover. Ønsker selvsagt en så fin bane som mulig årstiden tatt i betraktning.

Takk og hei

TAH

over 21 år siden

TAH

Hei.
Skal selv til syd Sverige å spille i påsken. Drar nedover i morgen og skal spille Sotnes GK på veien ned.
Der er det visstonk meget gode forhold.
Sotnes ligger ca 1,5 time fra svinesund (tror jeg).
God tur!

Se

over 21 år siden

Se

Sotenes er absolutt og anbefale! Morsom og variert bane av park / skogskarakter. Ligger anslagsvis 20 minutter fra hovedveien mot Smøgen!

Pro Laps

over 21 år siden

Pro Laps

Andre forslag er Torreby GK og Uddevalla GK.

Driver

over 21 år siden

Driver

Moss & Rygge Golfklubb har en flott bane, Evje Golfbane i Rygge. Se hjemmesiden www.evjegolf.no, der var det flotte forhold i påsken!

Terra

over 21 år siden

Terra

Driver:
Får ikke håpe at drivene dine er like mye ute av kurs som geografikunnskapene...

Når det gjelder baner ned mot Gøteborg kan jeg absolutt anbefale Torreby. Fin lang og variert bane med (som regel) knalle greener. Jeg har spilt alle banene langs E6 frem til Uddevalla og Torreby er "storfavoritten".

Nå er jo påsken og turen din over, Harold Fore, men når neste anledning byr seg må du svinge innom! Den ligger ikke mer enn 5 minutter fra E6, rett etter Håby Motell (gamle Bohus Rasta).

Snedd

over 21 år siden

Snedd

Evje Golfbane ligger riktignok ikke mellom Dynekilen og Gøteborg, men jeg forstår hvorfor Driver nevner den. Bare vent, folkens, dette er en bane det vil bli mer og mer snakk om etter hvert.
26. juni åpner de siste ni hullene, og det er bare å glede seg til! Greenene var allerede nå i påsken helt utrolige. Det har med gode gro- og solforhold å gjøre, i tillegg til at man har benyttet seg av gresstype som på Miklagard (tror jeg).
I tillegg er det bare tre kvarters kjøring fra Oslo, veiene blir jo stadig bedre nedover.

Men til det du lurte på, Harald. Jeg har en forkjærlighet for Mjølkerød, som ligger et par mil sør for avkjøringen til Strømstad, bare en kilometer fra E6. Her blir kvaliteten bedre for hvert år, det er tydelig at de skor seg godt på norske greenfee-penger. Greenene var greie allerede i påsken, og fairwayene det samme. Banen er akkurat passe åpen, til tross for at den ligger i skogen. Men skogen merker man lite til på de fleste hull. Her kan det drives friskt likevel.

God tur!

Goffy

over 21 år siden

Goffy

Evje legger seg på en greenfee på 400,- også på hverdager, synes det er noe høyt når du kan spille Onsøy for 250,-

Snedd

over 21 år siden

Snedd

Hei!
Greenfee på Evje koster i dag kr 300 på hverdager og 350 i helgene. Dette gjelder 2x9 hull. Når 18 hull er åpne fra 26. juni, vil visst prisen øke til 400.
Enig i at dette er dyrere enn på Onsøy, men banen vil kvalitetsmessig være bedre, og en halvtime kortere kjøreavstand fra Oslo gjør den mer attraktiv.

jalls

over 21 år siden

jalls

Onsøy for 250.- Tror ikke det!!!
Jeg måtte betale 350 nå i helga

På ukedager

over 21 år siden

På ukedager

Er det 250,- på Onsøy.Helg 350,-

TAH

over 21 år siden

TAH

At onsøy tar 250 kan ikke sammenliknes.
Er jo to helt forskjellige baner. Synes Onsøy er en dårlig bane og at Evje er og kommer til å bli en av de aller beste vi har i landet.
Lykke til Evje.

PS; jeg er ikke medlem i noen av klubbene.

Snedd

over 21 år siden

Snedd

Kommer akkurat fra en runde på Evje nå. Litt surt og kaldt var det, men å få oppleve slike greener midt i april i Norge, det varmet! Det er rett og slett helt vilt hvor bra det går an å få greenene så tidlig når man velger riktig gresstype, slik de tydeligvis har gjort på Evje (og Miklagard).
«Greenene har nesten sett sånn ut i hele vinter, selv under snøen,» blir det sagt. De er jevne som stuegulv, og allerede rimelig kort klippet.
Fairwayer (og klubbhus) osv trenger litt tid på å bli bra, men det kommer det sikkert til å bli!
Til baner som sliter med greenene, har jeg ett råd: Finn ut hva slags gress de sår på greenene på Evje, og så nytt gress. Fort som fy! (Eller kanskje til høsten...?)

PS! I motsetning til TAH, er jeg medlem på Evje. Det innrømmer jeg.
Og det er jeg glad for. Har spilt altfor mange baner med altfor dårlige greener her i landet i flere sesonger.

Allviter

over 21 år siden

Allviter

De som tror at greenene vil være slik i alle år fremover må tro om igjen. Det er helt typisk for "nysådde" baner at de ser fine og frodige ut det første påfølgende året (eller to). Slik har det vært med alle de nye banene i Norge de siste 15 årene jeg har opplevd.

Både Nøtterøy, Kragerø og Evje kan skryte av fine greener i år. Ikke noe er bedre enn det selvsagt, men husk at alle er nye baner.

VN

over 21 år siden

VN

Noensom vet hvor lang tid det tar å kjøre fra Oslo og ned til Stenungsung (4 mil nord for Gøteborg)?

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

I was invilved with the Evje project especially on the first nine that opened last year. I suppose I was Jeremy Turners man on the ground and the clients construction controller.

I hate to admit it but the next nine that I had nearly nothing to do with (apart from measurements on some greens and spraying up a small pond and discusions about strategy with Jeremy in private) is going to be very, very good and fun to play.

10, 11, 12, 13 are all very good golf holes. I don't really like 14 but it is a great island Par 3 hole. 15 is a great short Par 4, 16 has a great green location, 17 is ok with a nice green and 18 has good strategy on the hole.

The front nine is a good test of length off the tee whereas the back nine is a fantastic test of finesse!!

Brian.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Til VN
Kom derifra i dag, og kjørte på 3,5 t. med campingvogn, med god flyt i trafikken.
Spilte Stenungsund torsdag og fredag , og kan love deg at det er vel verdt turen. Fairways, teesteder og greener var alle i eksemplarisk forfatning, uten større skader. Grønt og fint.
Om noeen skal dit, lønner det seg å ta andre avkjørsel fra motorveien, mot Stora Høga, rett over rundkjøringen.
GOD TUR

Børje

P.S. Spilte Kristinehamn onsdag, og det forbigås i stillhet, både bane og spill var i dårlig form.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her