Nalim
Som VS sier: vannhindre er i spill på mange hull. Det er i tillegg en bane der du bør spille svært taktisk, og står ofte overfor flere valg enn hva jeg er vant med fra andre baner.
Et godt eksempel er hull 3 der du har 3 tydelige valg:
Alt. 1: Du ser greenen fra teestedet med masse vann mellom deg og den. Det er ca 230 meter til trygg grunn. Kjør på!
Alt. 2: Det er en halvøy/utstikker halvveis over vannet. Spill hullet som to par 3-hull. Treff "greenen" på utslaget og greenen på innspillet.
Alt. 3: Ta den trygge veien rundt hele vannet. Godt opp til venstre går en bredere fairway. Hullet blir lengre, men det er et godt alternativ for de som vil ta den trygge veien.
Et unikt (vel, kanskje ikke unikt, men i alle fall veldig interessant) design som står som eksempel på de mange valgmulighetene man har på en golfbane.
Som VS også nevner kan lengden på par 5-hullene være et problem for de som ikke er i det gode longhitter-selskap. Spesielt hull 7, 10 og 18 er en utfordring fra svart tee, også for de som har noen meter inne.
Roughen er som oftest ikke så alt for gal på denne tiden av året, det er ikke en høy rough som gjør at du mister baller. Derimot kan du nok miste noen baller i vannhinder, og det er også skog i spill på noen av hullene.
De to 9-hullssløyfene er ganske forskjellige. Siste 9 er stort sett litt åpnere enn første 9, men begge sløyfene har sin sjarm og sine utfordringer.
Jeg skal selv spille AmaTouren og jeg må si jeg gleder meg stort. For dere som skal spille AmaTour og er på Bjaavann for første gang. Håper dere gleder dere. Jeg er kanskje ikke helt objektiv, men for meg er Bjaavann en av de desidert beste banene i landet, spesielt på design.